De Jonge is niet frivool joh. Die schoenen zijn slechts de buitenkant. Voor het overige is hij gewoon een inhoudsloos schoothondje dat zit te kwispelen in de hoop op een bot dat hem toegeworpen wordt. Daar hoef je helemaal niks van te verwachten als burger.quote:Op woensdag 15 juli 2020 12:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja het CDA is wel bij uitstek een partij voor mensen die van saaiheid houden. Maar ik denk juist dat de Jonge daar misschien weer te frivool voor is
Het gaat natuurlijk al mis als je denkt de vraag of de Jonge charismatisch is op mij te moeten projecteren. Je geeft zelf al mooi aan hoe het zit. Kennelijk zijn mensen gevoelig voor gladde verkopers, ergo dat doet het goed.quote:Op woensdag 15 juli 2020 12:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als jij De Jonge charismatisch vindt dan heb je vast veel te veel voor je keuken, je auto en je energiecontract betaald. Het doet er uberhaupt niet toe, Balkenende had geen charisma, Rutte ook evenmin, toch zijn ze bovenmatig populair geworden. Je kunt veel lelijks over het Nederlandse electoraat zeggen, maar niet dat ze niet open staan voor vreemde snuiters.
Behalve dat De Jonge een intellectueel lichtgewicht is, is hij ook de verpoonselijking van de onbetrouwbare en onrechtsstatelijke overheid. De kamer niet of slecht informeren, beloven moties uit te voeren en het niet doen, Gommers onder druk zetten, een juridische puinhoop van de noodmaatregelen maken, de kamer buitenspel zetten, met een dictatoriale noodwet komen, het is gewoon van een verrotte bestuurscultuur waar de bestuurlijke klunzigheid dan nog eens bovenop komt.
Maar we krijgen er wel snel een miljoen immigranten bij! Wie wordt daar nou niet blij van? We kunnen weer lekker gaan verbinden, integreren is opgegeven, en tolereren, zoveel als we kunnen hebben of een beetje meer.
Balkenende had naar mijn mening ook geen charisma. Maar als je Rutte tussen de mensen ziet, doet hij het een stuk beter. Daarbij heeft hij door corona veel op zijn bordje gekregen en al het gebeuren er toch maar doorheen geloodst. En uiteindelijk zijn we met minder strenge maatregelen dan onze buurlanden er behoorlijk goed doorheen gekomen. Sowieso staat Rutte er goed voor in de peilingen.quote:Op woensdag 15 juli 2020 12:56 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Als jij De Jonge charismatisch vindt dan heb je vast veel te veel voor je keuken, je auto en je energiecontract betaald. Het doet er uberhaupt niet toe, Balkenende had geen charisma, Rutte ook evenmin, toch zijn ze bovenmatig populair geworden. Je kunt veel lelijks over het Nederlandse electoraat zeggen, maar niet dat ze niet open staan voor vreemde snuiters.
Gommers is niet onder druk gezet, ik heb er in ieder geval geen bewijs van gezien. Voor de rest geef je De Jonge ook wel van heel veel dingen de schuld, hij vormt het kabinet niet in zijn eentje.quote:Behalve dat De Jonge een intellectueel lichtgewicht is, is hij ook de verpoonselijking van de onbetrouwbare en onrechtsstatelijke overheid. De kamer niet of slecht informeren, beloven moties uit te voeren en het niet doen, Gommers onder druk zetten, een juridische puinhoop van de noodmaatregelen maken, de kamer buitenspel zetten, met een dictatoriale noodwet komen, het is gewoon van een verrotte bestuurscultuur waar de bestuurlijke klunzigheid dan nog eens bovenop komt.
De Jonge is er tenminste eerlijk over, en wil er ook een debat over.quote:Maar we krijgen er wel snel een miljoen immigranten bij! Wie wordt daar nou niet blij van? We kunnen weer lekker gaan verbinden, integreren is opgegeven, en tolereren, zoveel als we kunnen hebben of een beetje meer.
Ja het is niet te hopen dat ie een soort Rita Verdonk kapsones krijgtquote:Op woensdag 15 juli 2020 13:30 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
dat lijkt me ook, en ik vermoed dat Wobke ook niet meer terugkomt als minister in het volgende kabinet.
Omzigt kan men nu niet omheen, lijkt me maar de vraag is wel hoe deze samenhorigheid blijft bestaan hij heeft natuurlijk wel een paar smerige trucjes uitgehaald en de vraag is of De jonge dat zomaar gaat vergeven.
Tot nu toe is Omtzigt altijd trouw aan de fractie geweest, in de wetenschap dat je met een groep meer voor elkaar krijgt dan alleen. Ik zie niet in waarom dat nu zou veranderen: hij staat in het centrum van de macht.quote:Op woensdag 15 juli 2020 14:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja het is niet te hopen dat ie een soort Rita Verdonk kapsones krijgt
Ik denk dat Omtzigt geen fractievoorzitter moet worden bij een nieuw kabinet. Dat zou een domme zet van hem zijn. Dan is hij vooral nog bezig met coalitie overeind houden.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:07 schreef Krisp het volgende:
[..]
Tot nu toe is Omtzigt altijd trouw aan de fractie geweest, in de wetenschap dat je met een groep meer voor elkaar krijgt dan alleen. Ik zie niet in waarom dat nu zou veranderen: hij staat in het centrum van de macht.
Even los van de absolute hoofdprijs, is Omtzigt in het grotere geheel wel de absolute winnaar. Hij is in plaats van outsider running mate geworden, hoogstwaarschijnlijk nummer 2 op de kandidatenlijst, heeft inhoudelijk iets in de melk te brokkelen en als hij het een beetje slim speelt en De Jonge wordt minister in een kabinet, wordt hij nog fractievoorzitter ook. Precies wat hij wilde.
De Jonge heeft daarentegen de komende jaren een hele sterke 'partner' in de vorm van Omtzigt. Hij kan niet op z'n lauweren rusten en zal moeten gaan leveren. Een beetje 'flexibel' alle lastige dossiers doorschuiven naar z'n opvolger of collega zit er niet meer in. Immers: als hij niet glanst, zal Omtzigt hem (als tweede man in de fractie, of als fractievoorzitter) overschaduwen. En inmiddels weten we:
• Veel werk geven aan Omtzigt werkt niet
• Hem monddood maken werkt niet
• Hem als outsider betitelen werkt ook niet
Kortom: De Jonge heeft hier de hondenbaan, en Omtzigt krijgt straks precies wat hij wilde. Wie wint hier nu?
Wel ideaal voor het volgende kabinet. Wat de samenstelling daarvan ook mag zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat Omtzigt geen fractievoorzitter moet worden bij een nieuw kabinet. Dat zou een domme zet van hem zijn. Dan is hij vooral nog bezig met coalitie overeind houden.
De Jonge is juist een enthousiasmerende persoonlijkheid, was hij al als wethouder en heeft dat als minister behouden.quote:Op woensdag 15 juli 2020 12:27 schreef Generationalpha het volgende:
Goed, even vooruit kijken nu. Hugo moet nu concurreren met Rutte/Dijkhoff en Kaag. Dat is voor het CDA toch absoluut niet te doen?
In vergelijking met hen vind ik het een hele matige en saaie persoonlijkheid.
Als het CDA niet de grootste wordt, wordt De Jonge normaal fractievoorzitter en zoeken ze een ander als vice-premier. Misschien Hoekstra, maar misschien ook wel een fris iemand (een vrouw?). De Jonge kwam ook van buiten Den Haag.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik denk dat Omtzigt geen fractievoorzitter moet worden bij een nieuw kabinet. Dat zou een domme zet van hem zijn. Dan is hij vooral nog bezig met coalitie overeind houden.
Dat is inderdaad de bedreiging, maar het biedt ook een kans: zonder bestuursverantwoordelijkheid kan hij wel significant invloed uitoefenen op het kabinet. Vergeet niet dat Omtzigt ook als coalitiekamerlid veel gedaan krijgt, terwijl je het risico loopt om 4 jaar lang stemvee te zijn. Er is een derde weg: de inhoudelijke weg.quote:Op woensdag 15 juli 2020 16:35 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mona Keizer als vicepremier.quote:Op woensdag 15 juli 2020 17:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het CDA niet de grootste wordt, wordt De Jonge normaal fractievoorzitter en zoeken ze een ander als vice-premier. Misschien Hoekstra, maar misschien ook wel een fris iemand (een vrouw?). De Jonge kwam ook van buiten Den Haag.
Die is veel te rechts, haar rol lijkt me uitgespeeld. Ze mag op zoek naar een burgemeesterspost, een CvdK of een (leidinggevende) rol in een semi-overheidsinstelling. Of misschien gaat ze het bedrijfsleven in, ze komt uit een familie van ondernemers.quote:
voor het cda is dat inderdaad niet te hopen, maar als buitenstaander vind ik dat soort dingen altijd erg leuk om te volgenquote:Op woensdag 15 juli 2020 14:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja het is niet te hopen dat ie een soort Rita Verdonk kapsones krijgt
Hoekstra houdt dan financiën en wordt VP. Zou geen onlogische lijn zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2020 17:05 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als het CDA niet de grootste wordt, wordt De Jonge normaal fractievoorzitter en zoeken ze een ander als vice-premier. Misschien Hoekstra, maar misschien ook wel een fris iemand (een vrouw?). De Jonge kwam ook van buiten Den Haag.
of een mooie ministerspost, al vind ik haar als staatssecretaris ook niet heel erg sterk overkomenquote:Op woensdag 15 juli 2020 19:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die is veel te rechts, haar rol lijkt me uitgespeeld. Ze mag op zoek naar een burgemeesterspost, een CvdK of een (leidinggevende) rol in een semi-overheidsinstelling. Of misschien gaat ze het bedrijfsleven in, ze komt uit een familie van ondernemers.
Laten we hopen dat ze wegkwijnt in de regio waar ze vandaan komt, zodat we haar in Den Haag niet meer zien.quote:Op woensdag 15 juli 2020 20:48 schreef rubbereend het volgende:
[..]
os een mooie ministerspost, al vind ik haar als staatssecretaris ook niet heel erg sterk overkomen
Ze heeft zich zo sterk afgezet tegen links (GroenLinks, bijvoorbeeld), waarmee in het komende kabinet echt bijna 100% zeker zal moeten samengewerkt... dat lijkt me een onbegaanbare weg.quote:Op woensdag 15 juli 2020 20:48 schreef rubbereend het volgende:
[..]
os een mooie ministerspost, al vind ik haar als staatssecretaris ook niet heel erg sterk overkomen
Ja, dat zei ik ook al in de tijden dat het tussen Hoekstra en De Jonge leek te gaan. Ik ben alleen een beetje gaan twijfelen omdat De Jonge en Hoekstra elkaar niet lijken te liggen en de VP wel de rechterhand van de partijleider moet zijn.quote:Op woensdag 15 juli 2020 20:47 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Hoekstra houdt dan financiën en wordt VP. Zou geen onlogische lijn zijn.
ja, daar zit wat in jaquote:Op woensdag 15 juli 2020 20:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze heeft zich zo sterk afgezet tegen links (GroenLinks, bijvoorbeeld), waarmee in het komende kabinet echt bijna 100% zeker zal moeten samengewerkt... dat lijkt me een onbegaanbare weg.
in naam van de partij moeten dingen soms, Hoekstra is populair en moet en zal behouden blijven op financiën voor de partij als ze niet de grootste worden.quote:Op woensdag 15 juli 2020 20:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat zei ik ook al in de tijden dat het tussen Hoekstra en De Jonge leek te gaan. Ik ben alleen een beetje gaan twijfelen omdat De Jonge en Hoekstra elkaar niet lijken te liggen en de VP wel de rechterhand van de partijleider moet zijn.
Ze hebben een voordeel: als VVD dan de grootste is, zullen die toch ook wel graag Hoekstra op financiën zien. Liever dan iemand van GL of PvdA, bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 15 juli 2020 20:56 schreef rubbereend het volgende:
[..]
Dat wordt nog leuk tijdens de onderhandelingen want iedereen weet dit
financiën is wel enorm gewild, dat wil iedereen.quote:Op woensdag 15 juli 2020 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze hebben een voordeel: als VVD dan de grootste is, zullen die toch ook wel graag Hoekstra op financiën zien. Liever dan iemand van GL of PvdA, bijvoorbeeld.
De volgende periode moet vermoedelijk stevig bezuinigd worden. Dat schuiven ze met liefde een linkse minister van financiën in de schoenen.quote:Op woensdag 15 juli 2020 20:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze hebben een voordeel: als VVD dan de grootste is, zullen die toch ook wel graag Hoekstra op financiën zien. Liever dan iemand van GL of PvdA, bijvoorbeeld.
Maar VVD mag financiën dan niet, omdat die de MP hebben. En met Hoekstra hebben ze iig iemand die zich in Europa volgens de VVD lijn laat gelden.quote:Op woensdag 15 juli 2020 21:32 schreef rubbereend het volgende:
[..]
financiën is wel enorm gewild, dat wil iedereen.
ik betwijfel dat, iedereen heeft het over investeren. Niemand gaat hard durven snijden omdat vooral in de publieke sector moet en dat was nou net een hele rij cruciale beroepenquote:Op woensdag 15 juli 2020 21:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De volgende periode moet vermoedelijk stevig bezuinigd worden. Dat schuiven ze met liefde een linkse minister van financiën in de schoenen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |