ik heb altijd medelijden met de kinderen in zo’n verhaal.quote:Op donderdag 16 juli 2020 11:56 schreef amaranta het volgende:
Ik denk dat wij als school zeker rekening houden met ouders, maar bovenal met kinderen.
Maar ik vind ook dat ik als leerkracht best even de kans mag krijgen om een kind zelf te leren kennen. Ipv nog vóór de vakantie bij de nieuwe juf (die je nog geeneens kent) alvast extra werk probeert af te dwingen.
En geloof me als ik zeg dat ik een van de makkelijkste leerkrachten ben bij ons op school qua geven van extra werk. Of plaatsen van kinderen in plus groepen. Of andersom, zorgvuldig omgaan met kinderen die het lastig hebben.
Maargoed. Dit is ook dezelfde ouder die in verleden heeft geeist dat de leerkracht het rapport aan zou passen. Want ruim voldoende was niet goed genoeg, dat moest een goed zijn.
Wij hebben een zelfgemaakte dacht ik. Zou ik moeten opzoeken.quote:Op donderdag 16 juli 2020 16:16 schreef Burdie het volgende:
Vraagje, wat zijn goede ou/au ei/ij posters? Tenminste, ik had begrepen dat daar posters van zijn?
Ouders en leerkrachten mogen elkaar daar best regelmatig aan herinneren, volgens mij praat dat gemakkelijker.quote:Op donderdag 16 juli 2020 11:56 schreef amaranta het volgende:
Ik denk dat wij als school zeker rekening houden met ouders, maar bovenal met kinderen.
Maar er zijn toch ook overdrachten? Daarin worden dat soort dingen toch genoemd?quote:Maar ik vind ook dat ik als leerkracht best even de kans mag krijgen om een kind zelf te leren kennen. Ipv nog vóór de vakantie bij de nieuwe juf (die je nog geeneens kent) alvast extra werk probeert af te dwingen.
In dit geval zou ik het welzijn van het kind voorop stellen. Dus wel alert het nieuwe jaar ingaan, maar niet perse met ideeen die de ouders eisen onwilligen..quote:Op donderdag 16 juli 2020 11:56 schreef amaranta het volgende:
Ik denk dat wij als school zeker rekening houden met ouders, maar bovenal met kinderen.
Maar ik vind ook dat ik als leerkracht best even de kans mag krijgen om een kind zelf te leren kennen. Ipv nog vóór de vakantie bij de nieuwe juf (die je nog geeneens kent) alvast extra werk probeert af te dwingen.
En geloof me als ik zeg dat ik een van de makkelijkste leerkrachten ben bij ons op school qua geven van extra werk. Of plaatsen van kinderen in plus groepen. Of andersom, zorgvuldig omgaan met kinderen die het lastig hebben.
Maargoed. Dit is ook dezelfde ouder die in verleden heeft geeist dat de leerkracht het rapport aan zou passen. Want ruim voldoende was niet goed genoeg, dat moest een goed zijn.
We gaan inderdaad alert het jaar in. Met de wetenschap dat er meer in zit. En ook wij hebben in week 2 omgekeerde ouder gesprekken. Dus dat komt wel goed. En ook in de overdracht is aangegeven wat hij al kan. Maar ook waar hij nog wat te halen heeft.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 09:45 schreef Deepfreeze het volgende:
[..]
In dit geval zou ik het welzijn van het kind voorop stellen. Dus wel alert het nieuwe jaar ingaan, maar niet perse met ideeen die de ouders eisen onwilligen..
Soms zien ouders dingen anders, gewoon omdat een kind thuis anders kan zijn. Maar in dit geval is dat misschien toch wat minder van toepassing..
De juf heeft vorig jaar ook weleens haar eigen plan getrokken omdat ze dacht dat het een beter idee was dan de mijne (voor kind en uitvoerbaarheid). Prima, ik hou het in de gaten, maar zij heeft een stuk meer ervaring op dat gebied..
We hebben hier elke bouwwisseling (dus groep 3&6) een nieuwe leerkracht. En dan in week 2 of 3 een omgekeerd tien minuten gesprek. Dus daar krijgen de ouders de ruimte om over hun kind te vertellen wat nodig is.
Maar hier is het pluswerk al (semi-extern) geregeld. Dus juf moet dat alleen inpassen in haar week, dat doet ze al jaren. Niks nieuws voor haar, dus dat hoef ik niet te overleggen.
Dat herken ik wel, van de mopper-ouders op het schoolplein. Al ging dat bij ons ook wel even hard omdat de nieuwe directrice een flinke wind door alles liet waaien. Ze had geen keuze omdat de inspectie niet zo blij was met hoe het ging. Dus oude directeur eruit, nieuwe erin en even alles opschudden. Nieuwe methodes, prioriteiten stellen etc.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 11:57 schreef amaranta het volgende:
Laat ik het zo zeggen.... met de jaren leer je als school bepaalde ouders kennen.
En toch he, juist dat soort uitspraken maakt het voor ouders ook moeilijk om toch aan de bel te trekken. Niet omdat ze niet voldoende vertrouwen op school, maar omdat ze aan hun kind merken dat het toch echt nodig is. En omdat je niet als die bepaalde ouder te boek wil staan, hou je je mond maar. En dat is niet altijd in het voordeel van het kind.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 11:57 schreef amaranta het volgende:
[..]
Laat ik het zo zeggen.... met de jaren leer je als school bepaalde ouders kennen.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar de andere kant op begrijp ik de docenten ook. Ik heb heel veel kinderen op de basisschool gepusht zien worden naar plusklassen, hogere niveaus etc. Helaas was onze basisschool erg gevoelig voor ouders met een grote mond en connecties. De kinderen in kwestie werden er zeker niet gelukkiger door en zitten inmiddels op de middelbare school weer op het niveau dat ze initieel lieten zien.quote:Op vrijdag 17 juli 2020 18:40 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En toch he, juist dat soort uitspraken maakt het voor ouders ook moeilijk om toch aan de bel te trekken. Niet omdat ze niet voldoende vertrouwen op school, maar omdat ze aan hun kind merken dat het toch echt nodig is. En omdat je niet als die bepaalde ouder te boek wil staan, hou je je mond maar. En dat is niet altijd in het voordeel van het kind.
Klopt zeker. Punt is dat wanneer een kind sociaal wenselijk gedrag laat zien verder, er weinig gebeurt verder. Als een kind problemen oplevert, is school vaak wel genegen om inderdaad mee te denken, maar als er geen probleem lijkt te zijn, zal het er vast ook niet zijn en hoeft er niets te gebeuren. Dat is toch jammer.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 15:26 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik begrijp wat je bedoelt, maar de andere kant op begrijp ik de docenten ook. Ik heb heel veel kinderen op de basisschool gepusht zien worden naar plusklassen, hogere niveaus etc. Helaas was onze basisschool erg gevoelig voor ouders met een grote mond en connecties. De kinderen in kwestie werden er zeker niet gelukkiger door en zitten inmiddels op de middelbare school weer op het niveau dat ze initieel lieten zien.
Het is een moeilijke balans, waar een docent moet kunnen inschatten waar een kind echt gebaat is bij plus/extra of dat de ouders dat graag willen.
quote:Op zaterdag 11 juli 2020 06:46 schreef livelink het volgende:
Mijn oudste woont sinds 3 weken op kamers. Ik heb nog geen last van lege-nest-syndroom, maar mijn man heeft het er wel moeilijk mee.
Groot gelijk hoor, dat je aangeeft dat je kunnen nd behoefte heeft aan uitdaging. Als een leerkracht het niet weet of ziet, kan er ook niet naar gehandeld worden.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 15:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Klopt zeker. Punt is dat wanneer een kind sociaal wenselijk gedrag laat zien verder, er weinig gebeurt verder. Als een kind problemen oplevert, is school vaak wel genegen om inderdaad mee te denken, maar als er geen probleem lijkt te zijn, zal het er vast ook niet zijn en hoeft er niets te gebeuren. Dat is toch jammer.
Ik krijg mijn ingewikkeld verhaal niet getypt met 1 duim, maar door de ouders van deze kinderen hebben wij ons suf moeten lullen om wél een terechte overstap voor elkaar te krijgen.quote:Op zaterdag 18 juli 2020 15:26 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Ik heb heel veel kinderen op de basisschool gepusht zien worden naar plusklassen, hogere niveaus etc.
Het is eigenlijk net zoals de ‘glutenintolerantie’ die veel mensen beweren te hebben, waardoor er in restaurants het allemaal niet meer zo nauw genomen wordt en iemand die echt ziek wordt van gluten de dupe wordt...quote:Op zondag 19 juli 2020 19:56 schreef Vanyel het volgende:
[..]
Ik krijg mijn ingewikkeld verhaal niet getypt met 1 duim, maar door de ouders van deze kinderen hebben wij ons suf moeten lullen om wél een terechte overstap voor elkaar te krijgen.
"Want we zien ook zo veel ouders die het zeggen over hun kind maar waarbij het niet klopt, hoe konden wij weten dat jullie wel gelijk hadden?"
Ik snap de reflex, maar jammer is het wel.
wooh Livelink, dit bericht had ik helemaal gemist! Wat een stap zeg! In Utrecht? Heeft ze een leuke plek gevonden?quote:Op zaterdag 11 juli 2020 06:46 schreef livelink het volgende:
Mijn oudste woont sinds 3 weken op kamers. Ik heb nog geen last van lege-nest-syndroom, maar mijn man heeft het er wel moeilijk mee.
Door dit laatste is het bij O (onder andere) mis gegaan. Zijn net-2-jaar-van-de-pabo-juf deed in groep 4 ook niks met de overdracht: ‘ze beginnen gewoon allemaal op hetzelfde niveau, dat is beter voor het groepsgevoel’.quote:Op donderdag 16 juli 2020 23:35 schreef Grijs het volgende:
[..]
Ouders en leerkrachten mogen elkaar daar best regelmatig aan herinneren, volgens mij praat dat gemakkelijker.
[..]
Maar er zijn toch ook overdrachten? Daarin worden dat soort dingen toch genoemd?
Ik vond het vreselijk om te horen als een leerkracht aangaf pas na de herfstvakantie begon met extra werk aan te bieden, omdat hij/zij eerst de kinderen wilde leren kennen. Ik had dan na 2 of 3 weken na de zomervakantie een vervelend kind in huis, omdat hij/zij zich moest afreageren van de verveling op school. En dat gedrag stopte dus weer zodra er gecompact en verrijkt/verbreed werd.
Dus ja, ik trok ook te vroeg aan de bel voor de leraar (maar laat voor mijn kind, ik wachtte die 2 of 3 weken wel af).
Ik heb ook die ervaring inderdaad, dat leerkrachten zeggen 'we beginnen liever blanco aan het schooljaar'. Tssk, die overdrachtsinformatie is er niet voor niks toch. Echt heel slordig en een gemiste kans als ze zich daar niet vooraf in verdiepen.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:00 schreef BE het volgende:
[..]
Door dit laatste is het bij O (onder andere) mis gegaan. Zijn net-2-jaar-van-de-pabo-juf deed in groep 4 ook niks met de overdracht: ‘ze beginnen gewoon allemaal op hetzelfde niveau, dat is beter voor het groepsgevoel’.
Echt... je schuift zonder pardon de observaties van leerkracht van het jaar ervoor opzij.
En dus zaten we na twee weken al op school omdat het niet goed ging met O.
Goh...
(En wij hebben daar toen niks gepushed en gezegd, wij wisten nog niets van O en zijn mogelijke capaciteiten.)
ja, en ook als het gaat om sociale aspecten/informatie over wat werkt (of juist niet) bij een kind. Toch jammer als ze 't wiel opnieuw moeten uitvinden.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:10 schreef BE het volgende:
Wat ik daar ook zo bizar kwalijk aan vind is dat juíst kinderen heel goed om kunnen gaan met het feit dat we allemaal anders zijn. De een heeft een beetje dit nodig, de ander dat en vrijwel alles wordt gewoon vanaf dag 1 geaccepteerd als ‘dit hoort gewoon bij hem of haar’ (denk tics, een bril, tangle etc etc).
Waarom dan op cognitief vlak koste wat kost de boel gelijk willen trekken. Niet fijn voor de bovengemiddeld slimme kinderen, maar ook zeker niet voor de kinderen die onder het gemiddelde presteren!
Daar kan ik echt niet bij, ik heb zelfs vlak voor de zomervakantie nog een toestemmingsformulier moeten tekenen voor de compactlijnvakken van Soneal, die via een vriendje (dat het op de computer van de juf gezien had) al gehoord had dat hij voor rekenen ook naar compactlijn 1 zou gaan.quote:Op maandag 20 juli 2020 12:00 schreef BE het volgende:
[..]
Door dit laatste is het bij O (onder andere) mis gegaan. Zijn net-2-jaar-van-de-pabo-juf deed in groep 4 ook niks met de overdracht: ‘ze beginnen gewoon allemaal op hetzelfde niveau, dat is beter voor het groepsgevoel’.
Echt... je schuift zonder pardon de observaties van leerkracht van het jaar ervoor opzij.
En dus zaten we na twee weken al op school omdat het niet goed ging met O.
Goh...
(En wij hebben daar toen niks gepushed en gezegd, wij wisten nog niets van O en zijn mogelijke capaciteiten.)
Nee, daar kan ik me iets bij voorstellen, maar ik snap echt niet dat zo'n (nieuwe) juf daarmee wegkomt, dat ondermijnt toch het hele beleid van een school mbt pluswerk en dergelijke?quote:Op maandag 20 juli 2020 12:50 schreef BE het volgende:
In dit geval heeft er in de tweede helft van het jaar permanent een tweede leerkracht bij deze groep gestaan omdat het gewoon echt niet ging in die klas. (Groep 4 hebben we het over hè!)
Jammer genoeg waren wij toen al overgestapt naar die andere school die dé uitkomst leek.
(Het contract van deze juf werd ook niet verlengd na een jaar...)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |