Goed nieuws!quote:Minister Ollongren van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gaat het kiesstelsel wijzigen. Straks kan de kiezer een stem uitbrengen op een partij, en zo stemmen op de hele kandidatenlijst, of op één kandidaat van die partij. Kandidaten die kunnen rekenen op de steun van de kiezers worden dan sneller gekozen op basis van de voorkeursstemmen die ze krijgen.
Minister Ollongren: “Door de kiezer de mogelijkheid te geven een stem uit te brengen op een partij of op een kandidaat krijgt hij of zij meer invloed op wie er bijvoorbeeld in de Tweede Kamer komt.”
De Staatscommissie parlementair stelsel adviseerde deze wijziging, het kabinet neemt dit advies nu over. Het wetsvoorstel gaat in het najaar in consultatie. De minister schrijft dit aan de Tweede Kamer, ze licht de stand van zaken toe met betrekking tot de uitvoering van het kabinetsstandpunt hervorming parlementair stelsel.
Jongeren
Het Kabinet wil jongeren meer betrekken bij de politiek. Wat begon onder de noemer Jongerenparlement, wordt nu in overleg met jongeren en jongerenorganisaties omgezet in een vorm van jongereninspraak, die aansluit bij de wensen die jongeren hebben. Begin 2021 moet de nieuwe vorm van jongereninspraak actief zijn.
Minister Ollongren: “Besluiten van het kabinet zijn van grote invloed op de toekomst van jongeren. De stem van jongeren moet meer gehoord worden en meer meetellen. En dan niet alleen over onderwerpen die nu direct over de jongeren gaan, maar ook over beslissingen die genomen worden op het gebied van pensioenen of de arbeidsmarkt. Zaken die voor jongeren nog ver weg lijken, maar van grote invloed zijn op hun toekomst.”
Het kabinet draagt de Tweede Kamer de mogelijkheid aan om de leeftijd voor de ondersteuning van burgerinitiatieven te verlagen naar 16 jaar. Zestien- en zeventienjarigen krijgen dan de mogelijkheid maatschappelijke thema’s in de Tweede Kamer te agenderen. Als de Tweede Kamer de leeftijdsgrens verlaagt, dan ligt het voor de hand om ook de leeftijd voor het Europees Burgerinitiatief te verlagen.
Terugzendrecht
Het kabinet stelt voor om de Eerste Kamer terugzendrecht te geven. Hiermee krijgt de Eerste Kamer naast de bevoegdheid om een wetsvoorstel te verwerpen, de bevoegdheid om wijzigingen in een wetsvoorstel voor te stellen aan de Tweede Kamer. Door het terugzendrecht heeft de Eerste Kamer straks een effectieve, snelle en transparante manier om haar bezwaren tegen een wetsvoorstel kenbaar te maken aan de Tweede Kamer.
https://www.rijksoverheid(...)-krijgt-meer-invloed
Ik sta daar heel genuanceerd tegenover. Ik ben er niet perse tegen, maar ik zie wel veel bezwaren.quote:Op maandag 6 juli 2020 16:02 schreef BasEnAad het volgende:
Kiesrecht mag wat mij betreft gelijk naar 16 jaar. De macht ligt te veel bij de oudere generaties.
quote:Op maandag 6 juli 2020 16:02 schreef BasEnAad het volgende:
Kiesrecht mag wat mij betreft gelijk naar 16 jaar. De macht ligt te veel bij de oudere generaties.
Liever verhogen naar 25 jaar.quote:Op maandag 6 juli 2020 16:02 schreef BasEnAad het volgende:
Kiesrecht mag wat mij betreft gelijk naar 16 jaar. De macht ligt te veel bij de oudere generaties.
Mee eens, toen ik 16 jaar was volgde ik het politiek totaal niet.quote:Op maandag 6 juli 2020 16:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik sta daar heel genuanceerd tegenover. Ik ben er niet perse tegen, maar ik zie wel veel bezwaren.
Ten eerste, hoe veel van die jongeren zijn daadwerkelijk zo maatschappelijk betrokken dat ze daadwerkelijk een eigen keuze kunnen maken. Ik denk dat het een klein percentage is. In het beste geval gebeurt er dan niks, in het slechtste geval machtigen ze opa en heeft de na-ons-de-zondvloed partij er weer een stem bij.
Ten tweede, het past niet goed in het systeem. Het lijkt mij logisch dat de leeftijd waarop je mag stemmen gelijk loopt met de leeftijd waarop je ook volwaardig drager van rechten en plichten wordt. Namelijk de volwassenheid oftewel 18 jaar.
Ten derde, hoe lost dit het door jou geschetste probleem, wat ik overigens ook wel zie, op? Die 2 jaar gaan het verschil echt niet maken.
Waarom?quote:
De voorgestelde wijziging van het kiesstelsel heeft wel een belangrijk nadeel. Het kan betekenen dat een voorkeursstem op een kandidaat uiteindelijk ertoe leidt dat een andere kandidaat op voorkeursstemmen verkozen wordt.quote:
Volgens mij waren het beide prima Kamerleden, maar door het ijs gezakt als bewindspersoon.quote:Op maandag 6 juli 2020 17:36 schreef Hanca het volgende:
Grote voorbeeld is voor mij Tineke Huizinga die Eimert van Middelkoop, één van de meest gewaardeerde kamerleden van dat moment, er uit gooide en vervolgens helemaal niet echt geschikt bleek.
Daarvoor bestaat al de sluiproute van de novelle, is dit niet een formalisering daarvan?quote:Op maandag 6 juli 2020 17:36 schreef Hanca het volgende:
De wijziging voor de eerste kamer vind ik wel goed, soms is iets te klein om een wet op af te wijzen, maar kan het wel beter nog even worden aangepast.
Lijkt me een prima leeftijd eerst maar eens volwassen worden tot je 24e.quote:
Dat is natuurlijk al helemaal niet representatiefquote:Op maandag 6 juli 2020 18:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kiezers eerst een IQ test laten doen
En de verkozene een integriteitsonderzoek laten ondergaan
Gevolgd door een integriteits eed
Huizinga was helemaal niet zo'n geweldig kamerlid. In elk geval lang geen Van Middelkoop. Maar goed, dat gaat voorbij aan het punt wat ik maakte: een partij stelt met goed nadenken een lijst op. Denkt daarbij ook aan portefeuilles, zo heb je graag een specialist zorg en een financieel specialist in je fractie. Als leden het niet eens zijn met de volgorde kunnen ze die wijzigen. Maar dan vind ik voorkeursstemmen op vaak irrelevante gronden daar niet bij passen.quote:Op maandag 6 juli 2020 18:05 schreef freako het volgende:
[..]
Volgens mij waren het beide prima Kamerleden, maar door het ijs gezakt als bewindspersoon.
Als ik heel eerlijk ben vind ik ons huidige stelsel, juist door die coalitieakkoorden, veel beter. En bij ministers zonder vertrouwensregeling zien we vaak juist dat ze veel vaker vervangen worden door de premier, dat komt nou niet echt ten goede aan de kwaliteit van een gemiddeld kabinet.quote:Op maandag 6 juli 2020 19:41 schreef trein2000 het volgende:
Als ik het hele stelsel opnieuw moest opbouwen had ik het overigens heel anders gedaan. Dan had ik de beste elementen van de landen om ons heen gekopieerd.
Zeg maar een gekozen premier met eigen mandaat. Deze premier is tevens verantwoordelijk voor de samenstelling van zijn kabinet. De vertrouwensregel schaffen we af, deze vervangen we door een afzettingsmogelijkheid voor de Hoge Raad (bij zeer ernstig wangedrag tegen de staat).
De Tweede Kamer verliest dan dus het instrument van de motie van wantrouwen en kan zich meer gaan richten op wetgeving en controle door middel van diepgravend onderzoek. Het belangrijkste noodreminstrument wordt dan het budgetrecht.
De Eerste Kamer laten we kiezen via een stelsel van elke 2 jaar een derde, gewoon rechtstreeks. Die getrapte verkiezingen vind ik achterhaald en ondermijnen bovendien de verkiezingen voor provinciale staten.
Als sluitstuk van het wetgevingstraject ben ik warm voorstander van een correctief referendum, maar wel binnen bepaalde kaders. Het moet werkbaar blijven. Dus een behoorlijke handtekeningendrempel en opkomsteis. En uitsluiten van bepaalde wetten, denk aan begrotingen, belastingplannen en internationale verdragen.
Dit lijkt mij een van de weinige manieren om het dualisme terug te brengen en ons land te redden van de doorgeschoten coalitieakkoorden.
Ik ben daar anders over gaan denken. Als ik zie hoe vaak er geblaft wordt maar niet doorgebeten uit pure angst dat de coalitie dan valt, dan is er een systemisch probleem (ik noem als voorbeeld het Hawija-gebeuren. Objectief bezien had de minister van Defensie daar toch een keer of 3 moeten wieberen.)quote:Op maandag 6 juli 2020 19:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als ik heel eerlijk ben vind ik ons huidige stelsel, juist door die coalitieakkoorden, veel beter.
Dat is wel een downside inderdaad. Anderzijds zul je in Nederland altijd een vorm van coalities blijven houden. Ik kan mij slecht voorstellen dat een CDA MP een PvdA minister er zomaar uit schopt.quote:En bij ministers zonder vertrouwensregeling zien we vaak juist dat ze veel vaker vervangen worden door de premier, dat komt nou niet echt ten goede aan de kwaliteit van een gemiddeld kabinet.
Dan is de eerste vraag of je dat überhaupt een probleem moet vinden. Gezien de taakstelling en positie van de eerste kamer. En hoewel ik het geen heel overtuigend argument vind, de democratische legitimatie is nu ook beperkt met dat getrapte systeem.quote:Op maandag 6 juli 2020 19:46 schreef Hanca het volgende:
Eerste Kamer anders kiezen: helemaal voor. Maar met een jaarlijkse verkiezing alleen op 1/3e van de eerste kamer haal je vrees ik net de 25% aan opkomst...
Ik ben het deels met je eens. Ik hecht ook aan de lijstvolgorde, en ben bang dat de voorgestelde wijziging voor ongewenste effecten gaat zorgen.quote:Op maandag 6 juli 2020 18:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dan vind ik voorkeursstemmen op vaak irrelevante gronden daar niet bij passen.
Als je graag een bepaald persoon in de kamer wil zien: wordt lid van de partij en zorg dat je het voor elkaar krijgt op het congres. Dat is de juiste route, wat mij betreft. Ik zou het voorkeursstemmen eerder verzwaren: pas als je een hele zetel in je eentje haalt, heb je die echt verdiend.
Bij gemeenteraadsverkiezingen spelen hele andere dingen. Ik woon in een fusiegemeente met een stuk of 5 echte plaatsen (en nog wat buurschappen en dergelijke). Hier worden die voorkeursstemmen regelmatig gebruikt om de raad een beetje in balans te houden over die verschillende woonplaatsen (ja dat is een ding, helaas). Dat werkt hier heel goed.quote:Op maandag 6 juli 2020 19:58 schreef freako het volgende:
[..]
Ik ben het deels met je eens. Ik hecht ook aan de lijstvolgorde, en ben bang dat de voorgestelde wijziging voor ongewenste effecten gaat zorgen.
Wat mij betreft zijn er geen verkeerde redenen waarom een kiezer een voorkeursstem op een kandidaat uitbrengt. Het is een mooie manier om een partij het signaal te geven dat een lijst in disbalans is, en door de hoogte van de drempel blijft de lijstvolgorde toch grotendeels overeind terwijl er door de kiezer alsnog bijgestuurd kan worden. Dat is ook te zien aan de uitslag van de Kamerverkiezingen, waar elke keer hooguit een paar Kamerleden op voorkeursstemmen verkozen worden.
Hier een mooie simulatie van de gevolgen van de voorgestelde wijziging van het kiesstelsel. Afhankelijk van de parameters zouden 21-40 Kamerleden alleen obv voorkeursstemmen verkozen worden: https://stukroodvlees.nl/(...)en-gezien-%ef%bb%bf/
Bij bijvoorbeeld de gemeenteraadsverkiezingen kan ik erin meegaan dat de voorkeursdrempel misschien wel verhoogd moet worden. De lage opkomst zorgt daar soms voor wel erg lage drempels. In Helmond (90.000 inwoners) was die 200 stemmen de laatste keer.
Aan de andere kant denk ik juist dat de kamer wel eens een minister heeft laten vallen die het kabinet niet graag had laten vallen.quote:Op maandag 6 juli 2020 19:50 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik ben daar anders over gaan denken. Als ik zie hoe vaak er geblaft wordt maar niet doorgebeten uit pure angst dat de coalitie dan valt, dan is er een systemisch probleem (ik noem als voorbeeld het Hawija-gebeuren. Objectief bezien had de minister van Defensie daar toch een keer of 3 moeten wieberen.)
En op grond waarvan kiezen wij die individuele kandidaten: een partijprogramma. En dat een zetel niet van een partij is, tja, wettelijk klopt dat, maar de PVV, FVD en 50 Plus weten er alles van.quote:Op maandag 6 juli 2020 17:58 schreef Weltschmerz het volgende:
Het tweede wat niet deugt is hoe ze er het stemmen op partijen doorheen sneakt. Wij stemmen niet op partijen, wij stemmen op individuele kandidaten. Een zetel is dan ook niet van de partij en dat is wat de mogelijkheid geeft om zonder last of ruggespraak te moeten stemmen en beperkt de fractiediscipline terwijl het onze volksvertegenwoordigers onafhankelijkheid geeft. Hoe zit dat in dit voorstel? Gaat een partijcongresje met een paar duizend leden nog meer onder het valse voorwendsel van 'interne partijdemocratie' nog vaker bepalen hoe volksvertegenwoordigers moeten stemmen?
Het klopt niet alleen wettelijk, die wettelijke regels vormen ook de basis van zoals het nu gaat met stemmen op partijen en de fractiediscipline. De regels maken het spel en je kunt niet doen alsof het spel hetzelfde blijft als je die regels afschaft. Je kunt ook in het voetbal hands afschaffen omdat voetballers toch met de voeten spelen en je eigenlijk best door kan spelen als iemand de bal met de hand raakt. Maar als mensen graag willen winnen dan gaan ze er handbal van maken.quote:Op maandag 6 juli 2020 20:29 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
En op grond waarvan kiezen wij die individuele kandidaten: een partijprogramma. En dat een zetel niet van een partij is, tja, wettelijk klopt dat, maar de PVV, FVD en 50 Plus weten er alles van.
Hoe ironisch is juist in de partijen die hiertegen zijn, de fractiediscipline al gedegradeerd tot als makke schaapjes de leiding volgen.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:41 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het klopt niet alleen wettelijk, die wettelijke regels vormen ook de basis van zoals het nu gaat met stemmen op partijen en de fractiediscipline. De regels maken het spel en je kunt niet doen alsof het spel hetzelfde blijft als je die regels afschaft. Je kunt ook in het voetbal hands afschaffen omdat voetballers toch met de voeten spelen en je eigenlijk best door kan spelen als iemand de bal met de hand raakt. Maar als mensen graag willen winnen dan gaan ze er handbal van maken.
Als je de zetel aan de partij geeft krijg je een heel andere dynamiek. 'De partij' hoeft dan de fractieleden niet binnenboord te houden want die heeft ze al, dat verandert het fractie-overleg in luisteren als in gehoorzamen.
Dit niveau, laat maar dan.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 11:27 schreef Magister_Artium het volgende:
[..]
Hoe ironisch is juist in de partijen die hiertegen zijn, de fractiediscipline al gedegradeerd tot als makke schaapjes de leiding volgen.
Inderdaad een triest niveau van discipline. Ik noem geen namen, maar had graag gezien dat bepaalde Kamer-, raads- en Statenleden op eigen kracht/visie gekozen waren en eenmaal verkozen meer zichzelf konden profileren.quote:
Ik zou zeggen verbeter het onderwijs. En leid mensen op voor hun werk maar maak er ook goed geïnformeerde burgers van. Maar dat laatste gaat zeker niet gebeuren natuurlijk.quote:Op maandag 6 juli 2020 18:17 schreef ikweethetookniet het volgende:
Kiezers eerst een IQ test laten doen
En de verkozene een integriteitsonderzoek laten ondergaan
Gevolgd door een integriteits eed
Onderwijs behoeft weinig verbetering, daar is de afgelopen halve eeuw wel genoeg veranderd. Het scheelt veel leraren de helft als ouders zich niet constant opwerpen als advocaten voor hun kinderen, met Amerikaanse films als juridische kennis van zaken.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 12:32 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik zou zeggen verbeter het onderwijs. En leid mensen op voor hun werk maar maak er ook goed geïnformeerde burgers van. Maar dat laatste gaat zeker niet gebeuren natuurlijk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |