abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_193958801
Sinds kort is mijn auto ermee gestopt en moet ik op zoek naar een nieuwe auto. Nu vertelde iemand mij laatst over de Youngtimer regeling en dat dat wellicht interessant kan zijn. Besparen op kosten is natuurlijk altijd interessant dus heb ik mij er geprobeerd in te verdiepen. Toch is het mij nog niet helemaal duidelijk en ook bij de Belastingdienst kom ik er niet helemaal uit.

De situatie is als volgt:
Ik heb een eenmanszaak naast mijn werk in loondienst. Door mijn werk in loondienst haal ik helaas het urencriterium niet. Dit zal in de toekomst ook hoogstwaarschijnlijk niet veranderen.

Verwachte winst uit onderneming: 15.000
Autokosten/dagwaarde: 4.500
Privé/werk kilometers: 20.000 / 7.500
Urennorm: Nee
Verzekering: 480 per jaar
Wegenbelasting: 2.000 per jaar
Benzine kosten: 3.575 per jaar

Nu kwam ik zelf tot het volgende rekenvoorbeeld:
Winst uit onderneming: 15.000
Aankoop auto: - 4.500
Verzekering: - 480
Wegenbelasting: - 2.000
Benzinekosten: - 3.575
Bijtelling (35% 4.500) + 1.575
----------------------------------------------------+
Aangifte: 6.020

Nu zit ik dus met de volgende vragen:

Mag ik gebruik maken van deze regeling ondanks het niet halen van de urennorm?
Mag ik gebruik maken van deze regeling gezien het aantal privé kilometers?
Is het nodig om een kilometerregistratie bij te houden gezien de +500 privekilometers?
Klopt bovenstaande berekening of mis ik hier iets?

Ik hoor het heel graag!
pi_193959152
Je kunt de auto niet in het eerste jaar geheel ten laste van de winst boeken. Het is een bedrijfsmiddel en dat zul je op de balans moeten zetten in gedurende een aantal jaren afschrijven
  maandag 6 juli 2020 @ 16:00:31 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193959492
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:07 schreef GiertjeNL2013 het volgende:
Is het nodig om een kilometerregistratie bij te houden gezien de +500 privekilometers?
Je rekent al bijtelling voor het privégebruik, dus nee je hoeft hiervoor geen kilometerregistratie bij te houden. Voor andere doeleinden kan het echter wel handig zijn om bij te houden welke kilometers privé zijn en welke zakelijk.
So we just called him Fred
pi_193960030
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:34 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:
Je kunt de auto niet in het eerste jaar geheel ten laste van de winst boeken. Het is een bedrijfsmiddel en dat zul je op de balans moeten zetten in gedurende een aantal jaren afschrijven
Kan zijn dat ik het mis heb, maar mag een starter in de eerste 3 jaar niet zelf kiezen hoe snel bedrijfsmiddelen af te schrijven?
pi_193960202
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:31 schreef GiertjeNL2013 het volgende:

[..]

Kan zijn dat ik het mis heb, maar mag een starter in de eerste 3 jaar niet zelf kiezen hoe snel bedrijfsmiddelen af te schrijven?
Je kunt willekeurig afschrijven zolang je recht hebt op startersaftrek, jij voldoet niet aan het urencriterium en hebt dus geen zelfstandigenaftrek, daarom ook geen startersaftrek (wat een verhoging van de zelfstandigenaftrek is) en dus ook geen recht op de willekeurige afschrijving.
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 00:35:08 #6
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_193967827
quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 16:42 schreef ender_xenocide het volgende:
Je kunt willekeurig afschrijven zolang je recht hebt op startersaftrek, jij voldoet niet aan het urencriterium en hebt dus geen zelfstandigenaftrek, daarom ook geen startersaftrek (wat een verhoging van de zelfstandigenaftrek is) en dus ook geen recht op de willekeurige afschrijving.
Aanvullend; waarschijnlijk is hier geen sprake van een auto met een grijs kenteken. Deze zijn sowieso uitgesloten van willekeurige afschrijving.
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 00:37:27 #7
356649 MyTiredFeet
Onsamenhangend
pi_193967839
Wil je de auto voor de btw ook zakelijk etiketteren? Dan moet je daar ook rekening houden met een bijtelling van 1,5%/2,7% van de cataloguswaarde per jaar (met een maximum van de daadwerkelijk in aftrek genomen btw).
Op woensdag 27 december 2012 schreef robdriessen het volgende:
Als Leo Blokhuis ooit onder een auto terecht komt en gaat hemelen, wil ik MyTiredFeet als nieuwe nationale muziekprofessor.
pi_193981047
Je moet minimaal 10% van de km zakelijk rijden en daar kom je ruim aan.

Dus youngtimer rijden kan dan erg voordelig zijn. Bij veel privegebruik kan je zo mooi je privekosten naar zakelijk brengen.

Er is wel nog iets als excessief privegebruik. Daarbij staat de waarde van je bijtelling niet in verhouding tot het genoten privegebruik. Maar dat schijnt een papieren tijger te zijn. Zelden tot nooit dat ze daar iemand voor pakken.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')