Gefeliciteerd met jouw nieuwe huisgenoten!
Antwoord op jouw vraag, Ze kunnen er af springen, ja.
Kat van een vriendin is ‘s nachts via een mini- openstaande raam boven de balkondeur naar buiten, op het balkon geklauterd en van 6 hoog naar beneden gesprongen. De balkons hangen boven elkaar, dus ze kon niet van balkon naar balkon zijn gesprongen.
Wonder boven wonder vond ze haar de ochtend aan de voorzijde van de flat en mankeerde ze niets.
Maar dat is echt een uitzondering.
Toen ik in een flat woonde heb ik de kat van de bovenbuurvrouw uit de lucht geplukt. Hij mocht aan een riem loslopen op het balkon. De riem was lekker ruim zodat de kater op de rand kon lopen. Alleen is hij gaan springen?/ gevallen? en bungelde halverwege onze woningen.
Zelf heb ik speciale rekjes voor katten aangebracht. Mocht ik ooit mijn raam op kiepstand durven te zetten dan komen ze niet klem te zitten tussen raam en raamstijl.
Dit, kiepstand, is een groot gevaar voor katten. Ze zitten op de bovenkant van het raam, willen springen en glijden dan naar het smalste stuk van de kiepstand. Met alle gevolgen van dien. Ikzelf heb een hor voor mijn raam, dus kunnen zij zich ook nooit bevrijden, eenmaal uitgegleden.
Mijn grootste doemscenario en angst.
Naast een hekje bij boven en zijkant van raam heb ik een zachte ligplaat ervoor liggen welke je aan de vensterbank kan schroeven. Mijn raam kan nu een stukje open, zo’n stukje dat de smalste kat er niet door kan.
Voor het balkon raad ik echt kippengaas, steviger variant, aan. Van houten latten kan je een frame maken en gaas tussen doen en met haken/ schroeven oid aan het balkon vastmaken. Eventueel met een frame die he ingeval van evacuatie makkelijker los kan maken.
Voordeel met steviger gaas is dat je er, katvriendelijke 😎, planten aan kan hangen en/ of lichtjes.
Oh, als je de hekjes langs en op jouw raam wil monteren maar niet mag boren dan werkt dubbelzijdige montagetape goed.