abonnement Unibet Coolblue
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 11:31:10 #1
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193956266
De topictitel zegt misschien niet zo veel, dus bij deze de uitleg.

Wij zijn de tuin opnieuw aan aan 't laten leggen, en ik loop nu tegen de volgende situatie aan. In de tuin wil ik 2 camera's. 1 camera komt aan het schuurtje, en krijgt zijn stroom dus vanuit het schuurtje, dus daar is het stekker inpluggen en gaan.

Maar ik wil ook een camera boven de tuindeuren. Het issue is dat daar geen stopcontact is. Er hangt daar wel een lamp, dus ik heb er stroom, maar even los van dat dat stroompunt te splitsen is en ik daar dus én een lamp én een camera zou kúnnen ophangen, kan dat dan wel met een camera?

Want er komen dan dus 'draden uit de muur' om het maar even zo te zeggen, maar elke buitencamera die ik vind heeft een adapter en dus een stekker. Dat lijkt me niet handig buiten, maar de enige alternatieve oplossing is PoE, en dat kan dan weer niet want ik heb geen mogelijkheid om daar een netwerkkabel te krijgen.

De vraag wordt dan; zijn er nog andere oplossingen, dan wel andere camera's die te koop zijn? Want anders ben ik bang dat ik daar geen camera kan neerhangen (tenzij eentje op accu, maar dat wil ik dus per sé niet).
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193956482
Daarom heb ik dus een netwerkkabel (eigenlijk glasvezelkabel met 2 media converters) aangelegd naar m'n garage toen ik hier kwam wonen en de bestrating toch open moest.

Dan kan ik vanuit de garage altijd verder de tuin in.
In dit geval was het al handig / noodzakelijk voor m'n omvormers en de warmtepomp, zodat die internet hebben.

Als je je tuin toch opnieuw gaat aanleggen, leg dan gelijk een kabel aan naar je schuurtje.

Een andere optie is een goede kwalitiet Powerline adapter gebruiken (dus geen ¤50 setje) en daarmee internet in je schuurtje regelen. Dan kan je ook vanuit je schuurtje een kabel aanleggen.

Aftappen bij de lamp zal vast kunnen maar als hij geschakeld is, is dat niet zo handig (lamp uit, camera uit).
Daarnaast verwacht je camera wss 12 volt (of andere lage DC spanning) dus heb je een adapter nodig en dat is buiten niet zo handig weg te werken. Daar is PoE voor uitgevonden maar dan heb je weer... een netwerkkabel nodig...
pi_193956551
Ik zou sowieso geen WiFi doen maar bekabeld, dus zorg maar dat je er een netwerkkabel heen krijgt en dan via POE.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 11:49:20 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193956602
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarom heb ik dus een netwerkkabel (eigenlijk glasvezelkabel met 2 media converters) aangelegd naar m'n garage toen ik hier kwam wonen en de bestrating toch open moest.

Dan kan ik vanuit de garage altijd verder de tuin in.
In dit geval was het al handig / noodzakelijk voor m'n omvormers en de warmtepomp, zodat die internet hebben.

Als je je tuin toch opnieuw gaat aanleggen, leg dan gelijk een kabel aan naar je schuurtje.

Een andere optie is een goede kwalitiet Powerline adapter gebruiken (dus geen ¤50 setje) en daarmee internet in je schuurtje regelen. Dan kan je ook vanuit je schuurtje een kabel aanleggen.

Aftappen bij de lamp zal vast kunnen maar als hij geschakeld is, is dat niet zo handig (lamp uit, camera uit).
Daarnaast verwacht je camera wss 12 volt (of andere lage DC spanning) dus heb je een adapter nodig en dat is buiten niet zo handig weg te werken. Daar is PoE voor uitgevonden maar dan heb je weer... een netwerkkabel nodig...
Ja, daar was ik al bang voor. Het issue met de lamp is er niet, aangezien de buitenlamp van Philips Hue is, en die heeft toch altijd stroom nodig dus die schakelaar staat altijd op 'aan', dus dát issue is er niet.

Het probleem is inderdaad de spanning, maar ik heb simpelweg geen mogelijkheid om boven de tuindeuren een netwerkkabel te krijgen die in de rest van het huis niet zichtbaar i, dus dan denk ik dat het over gaat en ik daar geen camera ga neerhangen.
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 11:49:52 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193956607
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:46 schreef Chinless het volgende:
Ik zou sowieso geen WiFi doen maar bekabeld, dus zorg maar dat je er een netwerkkabel heen krijgt en dan via POE.
Nee, de kabel daar krijgen gaat niet uitzien, dus dan gaat het over.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193956668
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:49 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nee, de kabel daar krijgen gaat niet uitzien, dus dan gaat het over.
Kan je niet in je muur frasen binnen, dan een gat naar buiten boren?
Als dat niet kan zou ik er inderdaad ook geen camera hangen. Een kabel in het zicht ziet er niet uit.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 11:55:38 #7
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193956690
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:53 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Kan je niet in je muur frasen binnen, dan een gat naar buiten boren?
Als dat niet kan zou ik er inderdaad ook geen camera hangen. Een kabel in het zicht ziet er niet uit.
Dan moet ik dus over 14 meter in de muur gaan frezen, alleen omdat ik het idee had daar een camera neer te hangen. Dat dacht ik dus niet, want dan kan ik dus de volledige 12 meter opnieuw gaan stucen.

Dat ga ik dus niet doen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193956840
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:55 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dan moet ik dus over 14 meter in de muur gaan frezen, alleen omdat ik het idee had daar een camera neer te hangen. Dat dacht ik dus niet, want dan kan ik dus de volledige 12 meter opnieuw gaan stucen.

Dat ga ik dus niet doen.
Je probleem is dus van 230 V naar 12/24V DC? Adapter in IP-tig/tig doos en daarop de camera monteren?? Of is dat te simpel??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193956888
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Je probleem is dus van 230 V naar 12/24V DC? Adapter in IP-tig/tig doos en daarop de camera monteren?? Of is dat te simpel??
Dat soort boxen bestaan gewoon per type camera.

Bijv.: https://www.google.nl/sea(...)=en-nl&client=safari
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 12:10:40 #10
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193956895
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:05 schreef blomke het volgende:

[..]

Je probleem is dus van 230 V naar 12/24V DC? Adapter in IP-tig/tig doos en daarop de camera monteren?? Of is dat te simpel??
Maar dan komt de adapter dus buiten? Weliswaar in een IP X/X box, maar dan moet je dus in principe buiten een stopcontact maken, maar dan IN een IP X/X box, waardoor je 'veilig' de adapter daar in kunt pluggen bedoel je?

Hmm, even los van dat ik niet weet of dat überhaupt kan, vraag ik me af of dat veilig is?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 12:11:51 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193956908
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:10 schreef Chinless het volgende:

[..]

Dat soort boxen bestaan gewoon per type camera.

Bijv.: https://www.google.nl/sea(...)=en-nl&client=safari
Nee, dat is om 'm waterdicht op te hangen zodat er geen water bij de kabels kan komen, maar binnen zo'n box heb je echt geen ruimte om een adapter + stopcontact te plaatsen.

Dan zou er echt een grotere box moeten komen, maar geen idee waar je dan op zou moeten zoeken.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193956912
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:10 schreef CoolGuy het volgende:
Maar dan komt de adapter dus buiten? Weliswaar in een IP X/X box, maar dan moet je dus in principe buiten een stopcontact maken,
Nee, dat bedoel ik niet. Ik dacht (verkeerd?) dat je draden uit de muur staken, als je die in ie box laat steken etc….
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 12:12:59 #13
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193956920
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:12 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee, dat bedoel ik niet. Ik dacht (verkeerd?) dat je draden uit de muur staken, als je die in ie box laat steken etc….
Er zouden dan inderdaad draden uit de muur komen, maar daar kan ik niet rechtstreeks een camera op aansluiten want die heeft maar 12 volt nodig, dus die conversie moet ergens plaats vinden.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193956974
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:12 schreef CoolGuy het volgende:
Er zouden dan inderdaad draden uit de muur komen, maar daar kan ik niet rechtstreeks een camera op aansluiten want die heeft maar 12 volt nodig, dus die conversie moet ergens plaats vinden.
Via de adapter in de IP-doos…...
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 12:20:10 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193957008
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:17 schreef blomke het volgende:

[..]

Via de adapter in de IP-doos…...
En waar gaat die adapter dan in, in die IP doos? Want als dat dan in een stopcontact is die zich IN die IP doos bevindt, waarom zeg je dan net dat dat niet is wat je bedoelde toen ik het vroeg?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193957021
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:20 schreef CoolGuy het volgende:
En waar gaat die adapter dan in, in die IP doos? Want als dat dan in een stopcontact is die zich IN die IP doos bevindt, waarom zeg je dan net dat dat niet is wat je bedoelde toen ik het vroeg?
Die adapter gaat nergens IN (behalve in de doos), maar ergens AAN, nl aan de 230 V.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 6 juli 2020 @ 12:29:00 #17
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193957086
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 11:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Daarom heb ik dus een netwerkkabel (eigenlijk glasvezelkabel met 2 media converters) aangelegd naar m'n garage toen ik hier kwam wonen en de bestrating toch open moest.

Dan kan ik vanuit de garage altijd verder de tuin in.
In dit geval was het al handig / noodzakelijk voor m'n omvormers en de warmtepomp, zodat die internet hebben.

Als je je tuin toch opnieuw gaat aanleggen, leg dan gelijk een kabel aan naar je schuurtje.

Een andere optie is een goede kwalitiet Powerline adapter gebruiken (dus geen ¤50 setje) en daarmee internet in je schuurtje regelen. Dan kan je ook vanuit je schuurtje een kabel aanleggen.

Aftappen bij de lamp zal vast kunnen maar als hij geschakeld is, is dat niet zo handig (lamp uit, camera uit).
Daarnaast verwacht je camera wss 12 volt (of andere lage DC spanning) dus heb je een adapter nodig en dat is buiten niet zo handig weg te werken. Daar is PoE voor uitgevonden maar dan heb je weer... een netwerkkabel nodig...
Dan ben ik toch nieuwsgierig. Hoe werkt PoE met een glasvezel kabel ertussen? :P
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 12:35:05 #18
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193957154
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:21 schreef blomke het volgende:

[..]

Die adapter gaat nergens IN (behalve in de doos), maar ergens AAN, nl aan de 230 V.
Ik ben bang dat ik je niet begrijp.

De doos snap ik nog. Tenminste, dat is niet meer dan een lege doos die waterdicht is, toch? Maar de camera heeft een adapter, met aan de ene kant een stekker, die dus in een stopcontact moet, en aan de andere kant een plugje.

Jij zegt 'aan de 230'. Maar ik kan die adapter niet rechtstreeks 'aan' 230 hangen, want ik heb binnen die doos imho dan nog steeds een stopcontact nodig. Daarnaast krijg je dan een vrij grote doos die dan bij de camera aan de gevel hangt.

Dat ziet er niet uit, dus als dat zo is dan komt daar geen camera.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_193957324
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:29 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Dan ben ik toch nieuwsgierig. Hoe werkt PoE met een glasvezel kabel ertussen? :P
Er loopt dus een glasvezelkabel van mijn meterkast in de woning naar de zolder op de garage.
Aan beide kanten van de glasvezelkabel zit een mediaconverter en vanaf daar gaat het in een switch.
Heb je het eenmaal in een switch, dan kan je vanaf daar verder werken.

Nu heb ik in de garage nog wat meer dan alleen een switch, maar uiteindelijk kan je dat ook kleinschaliger doen natuurlijk.

Heb er ook een WiFi accesspoint hangen met een PoE adapter, dus goede WiFi ontvangst in de tuin :+



Hier zie je de glasvezel uit de rode grondbuis komen en de koppeling met de mediaconverter.
Het trekken van een glasvezelkabel door zo'n grondbuis is een eitje. Om de connector een propje maken van schilderstape dat net kleiner is dan de diameter van de buis en je zet aan de andere kant de stofzuiger op de buis. Dan kan je 'm zo door de buis voeden zonder knikken en gedoe.

Voordeel van glasvezel is dat het een galvanische scheiding heeft met de garage omdat het niet geleidt.



[ Bericht 6% gewijzigd door TheFreshPrince op 06-07-2020 12:54:38 ]
pi_193957364
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:35 schreef CoolGuy het volgende:
Dat ziet er niet uit, dus als dat zo is dan komt daar geen camera.
Dan niet.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193957408
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:35 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik ben bang dat ik je niet begrijp.

De doos snap ik nog. Tenminste, dat is niet meer dan een lege doos die waterdicht is, toch? Maar de camera heeft een adapter, met aan de ene kant een stekker, die dus in een stopcontact moet, en aan de andere kant een plugje.

Jij zegt 'aan de 230'. Maar ik kan die adapter niet rechtstreeks 'aan' 230 hangen, want ik heb binnen die doos imho dan nog steeds een stopcontact nodig. Daarnaast krijg je dan een vrij grote doos die dan bij de camera aan de gevel hangt.

Dat ziet er niet uit, dus als dat zo is dan komt daar geen camera.
Ik zou gewoon kijken naar andere mogelijke plekken voor een camera. Je kan ze met verschillende beeldhoeken krijgen, dus daar zit de limiterende factor niet.
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 12:59:21 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193957424
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ik zou gewoon kijken naar andere mogelijke plekken voor een camera. Je kan ze met verschillende beeldhoeken krijgen, dus daar zit de limiterende factor niet.
Dat had ik me inderdaad ook bedacht :)
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 6 juli 2020 @ 19:46:14 #23
189961 ex
aperture science
pi_193962876
Ik heb een Ring camera met zo'n zonnepaneel. Houd zichzelf opgeladen en hoef je dus geen kabels naar te trekken.
The cake is a lie!
  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 20:18:10 #24
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193963457
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 12:59 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Hebben wij op de mail ook al eens zo'n conversatie gehad over een camera en buitenlamp boven een deur ? :? O-)

De enige optie is denk ik om een lasdoos over de bestaande buis/leiding/kabel te plaatsen.

Ik weet dat Wiska een kabeldoos in het assortiment heeft met een achterinvoer en dat dat de enige fabrikant is die ze in drie kleuren maakt. Deze lasdoos zet je over je bestaande leiding en van daaruit ga je naar de aansluitingen voor je lamp en camera. Of dit natuurlijk een mooie oplossing aan de gevel is dat weet ik natuurlijk niet, maar ik denk wel de enige om eenvoudig iets te creëren.

https://www.elektrototaal(...)_EAQYAiABEgLMpfD_BwE

  Moderator maandag 6 juli 2020 @ 20:24:05 #25
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193963570
quote:
0s.gif Op maandag 6 juli 2020 20:18 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Hebben wij op de mail ook al eens zo'n conversatie gehad over een camera en buitenlamp boven een deur ? :? O-)

De enige optie is denk ik om een lasdoos over de bestaande buis/leiding/kabel te plaatsen.

Ik weet dat Wiska een kabeldoos in het assortiment heeft met een achterinvoer en dat dat de enige fabrikant is die ze in drie kleuren maakt. Deze lasdoos zet je over je bestaande leiding en van daaruit ga je naar de aansluitingen voor je lamp en camera. Of dit natuurlijk een mooie oplossing aan de gevel is dat weet ik natuurlijk niet, maar ik denk wel de enige om eenvoudig iets te creëren.

https://www.elektrototaal(...)_EAQYAiABEgLMpfD_BwE


Ja, dat klopt! Maar toen ging ik er nog vanuit dat de camera een aansluiting had met 'losse draadjes' maar dat is dus niet zo, dus moet ik ineens ergens een stopcontact hebben want hij moet naar 12 volt en er zit dus een stekker aan.
Breitling - Instruments for Professionals
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')