abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 08:27:06 #151
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194234003
Jammer.

"From Stuttgart", lol.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 24 juli 2020 @ 08:44:06 #152
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_194234137
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 08:27 schreef derLudolf het volgende:

"From Stuttgart", lol.
:D scherp!
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 24 juli 2020 @ 11:03:12 #153
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194236104
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 08:18 schreef Eix het volgende:

Beetje rondrijden in jaren '80 meuk vind ik altijd wel leuk. Klapdeuren, afdelingen met gekke indeling of coupeetjes, lekker doorwaaien met grote ramen. Maar als ze het spul zo gaan verbouwen dan pas ik. ;(
Waar was jij eind februari dan? Toen we met BR218 en ouwe meuk onderweg waren *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 11:09:38 #154
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194236198
Ik zag in Münster ook nog heel veel van de oude meuk staan, als je uit de richting van Hamm aan komt.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Sport vrijdag 24 juli 2020 @ 14:06:23 #155
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_194238758
Euro Express zit in Münster ;)
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport vrijdag 24 juli 2020 @ 14:38:46 #156
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_194239191
Over Münster gesproken: deze RE heeft het begrip 'stroomafnemer verloren' wel heel letterlijk genomen :X

twitter


Je zou bijna zeggen dat ie gewoon niet goed vast heeft gezeten op de loc...
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
pi_194245384
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 juli 2020 14:38 schreef dennistd het volgende:
Over Münster gesproken: deze RE heeft het begrip 'stroomafnemer verloren' wel heel letterlijk genomen :X

[ twitter ]

Je zou bijna zeggen dat ie gewoon niet goed vast heeft gezeten op de loc...
Rofl
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 22:05:17 #158
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194245593
Hoe dan :D

In het journaal is een item te zien over dat festival in Duisburg waarbij doden zijn gevallen.

Vanuit de lucht die ik rechts van het terrein een autobahn en links spoor.

Is dat het terrein wat aan je rechterkant ligt als je vanuit richting Münster komt zeg maar?

Die hal ziet er wel gaaf uit als fotolocatie zegt maar :D
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 24 juli 2020 @ 22:17:56 #159
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_194245793
Waar in Duisburg doden zijn gevallen is een oud goederenstation, iets ten zuiden van Duisburg Hbf. De A59 loopt er langs.

Het probleem was de toegankelijkheid, want je moest door een tunnel om er te komen en dat bleek bepaald niet handig te zijn ...

Het gaat om dit terrein: https://www.google.com/ma(...),1476m/data=!3m1!1e3
Altijd onderweg naar het avontuur
  Moderator vrijdag 24 juli 2020 @ 22:26:42 #160
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_194245910
Dat terrein bedoel ik inderdaad :Y Leek me al een oudere goederenloods en ik zag er in de verte een snelweg liggen ;)

Worden dat soort hallen nog gebruikt om treinen te beladen?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_194253046


In een nieuwe jas :7
  Redactie Sport zondag 26 juli 2020 @ 02:11:50 #162
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_194262707
De Bentheimer Eisenbahn heeft zijn V200 verkocht. De loc werd in 2008 gekocht en met had er grote plannen mee: er zou zelfs ATB in komen om in Nederland te kunnen rijden. Daar is uiteindelijk niets van terecht gekomen. De loc staat nu terzijde in Nordhorn en wordt daar volgende maand opnieuw geschilderd voor de nieuwe eigenaar, Eisenbahnverkehrsunternehmen Flex Bahndienstleistungen uit Leipzig.

Een plaatje uit het archief:

PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Sport zondag 26 juli 2020 @ 02:29:41 #163
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_194262808
Creatieve omleiding bij de ICE vanavond trouwens:
- een aanrijding Arnhem-Wolfheze
- Betuweroute was geen optie omdat Geldermalsen eruit lag (werkzaamheden)
- over Deventer naar Amersfoort ging ook niet (werkzaamheden bij Barneveld Noord)

Uiteindelijk is er omgeleid vanaf Arnhem via Zutphen - Deventer - Zwolle - Amersfoort naar Amsterdam :X
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 26 juli 2020 @ 12:36:06 #164
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194265851
ICE in Deventer vanavond ja? :9

Oh dat was diep in de nacht :') Nou ja, gemist dus.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Redactie Sport zondag 26 juli 2020 @ 13:13:42 #165
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_194266122
quote:
3s.gif Op zondag 26 juli 2020 12:36 schreef Dr_Flash het volgende:
ICE in Deventer vanavond ja? :9

Oh dat was diep in de nacht :') Nou ja, gemist dus.
Gisteravond was het, aanrijdingen laten zich meestal niet voorspellen ;)

Rond 20.05u was het ICE 221 richting Arnhem, die daarvoor zelfs in Olst een stop had om de tegemoetkomende Pimpel af te wachten _O- https://treinposities.nl/ritinfo/20200725/221

Een minuut of 5 later ICE 122 richting Amsterdam, met stop in Deventer: https://treinposities.nl/ritinfo/20200725/122

En tot slot rond 21.55u ICE 104 richting Amsterdam: https://treinposities.nl/ritinfo/20200725/104
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Redactie Frontpage / Sport zondag 26 juli 2020 @ 23:41:45 #166
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_194274131
Best wel uniek metrolijntje tussen Waterloo Station en Bank:


Wil je materieel van/naar dit lijntje krijgen dan moet dat vanaf deze plek
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_194275627
Eind juni en begin juli werd van de jaarlijkse zomervakantie genoten. Vanwege de coronacrisis werd het een rondreis door Duitsland. De eerste week verbleven we in de Harz, het domein van de HSB én de HVLE.

In Quedlinburg worden met regelmaat grindtreinen beladen. HVLE rijdt meermaals per week met wisselende tractie treinen bestaande uit witte GATX Faccns'n 's nachts naar deze aan de noordzijde van de Harz gelegen stad. Hier worden de treinen overdag beladen. Aan het begin van de avond vertrekt de trein richting Magdeburg.

Quedlinburg ligt aan de zijlijn Wegeleben-Thale en is op het overzichtelijke emplacement van Quedlinburg na enkelsporig. Bij Wegeleben komt de eveneens enkelsporige lijn uit Aschersleben erbij en vormt daarna een dubbelsporige lijn tot Halberstadt.

Op de heerlijk zonnige maar hete avond van dinsdag 23 juni 2020 zette HVLE geen Maxima of Eurodual in maar een 'goodold' Blue Tiger. Gezien de komst van laatstgenoemde krachtpatsers van Stadler zijn de Tiger's bij HVLE met uitsterven bedreigd.

De HVLE V330.6 is op dinsdag 23 juni 2020 met een beladen grindtrein een klein kwartiertje eerder uit Quedlinburg vertrokken en passeert hier het verlaten maar gelukkig nog niet afgebroken seinhuis van Wegeleben op weg naar Magdeburg Rothensee.



De Harzer Schmalspurbahnen GmbH (HSB) is, met een totale spoorlengte van 140 kilometer, het grootste smalspoorbedrijf van Duitsland. Het bedrijf is opgericht in 1991 en heeft twee jaar later het smalspoornet in de Harz van de Deutsche Reichsbahn (DR) overgenomen. De HSB bedient in totaal 44 stations op drie spoorlijnen en heeft 25 stoomlocomotieven, 16 diesellocomotieven en 10 motorwagens in dienst.

Dagelijks wordt de dienstregeling uitgevoerd op drie spoorlijnen:
- Wernigerode-Drie Annen Hohne-Eisfelder Talmühle-Nordhausen (Harzquerbahn);
- Drei Annen Hohne-Brocken (Brockenbahn);
- Eisfelder Talmühle-Quedlinburg (Selketalbahn).

Op het grootste deel van het spoorwegnet rijdt HSB zelf met stoom- en dieseltreinen. Tussen Ilfeld en Nordhausen rijden daarnaast ook smalspoortrams (exploitatie door Stadtwerke Nordhausen).

De HSB vervoert jaarlijks circa 1 miljoen mensen, waarvan de meesten met de meermaals per dag rijdende stoomtrein naar de hoogste berg van de regio, de Brocken, reizen. Op zomerse dagen wordt tot acht keer per dag met stoomtractie vanuit Wernigerode via Drei Annen Hohne naar de Brocken gereden. Op 26 juni 2020 is de 99 7239 onderweg met een extra ingelegde trein Wernigerode - Drei Annen Hohne in het pad van de P 8931 en kon hier nabij het hotel Drei Annen worden vastgelegd.



De Harzer Schmalspurbahn (HSB) beschikt naast veel stoomlocomotieven ook over tien dieselmotorwagens van verschillende types. Twee exemplaren, de 187 011 en 187 013, zijn in 1955 door Talbot gebouwd voor Kreis Altenaer Eisenbahn. Later werden beide motorwagens ingezet op de Duitse waddeneilanden Langeoog en Juist.

Het avontuur in het hoge noorden van Duitsland eindigde toen de HSB beide motorwagens in 1995 kocht. In Halberstadt werden beide wagens omgebouwd: de middendeuren verdwenen, de klapdeuren werden vervangen door schuifdeuren en ook aan de andere zijde werden deuren ingebouwd.

De HSB zet deze oude motorwagens sindsdien veelal in op de Selketalbahn tussen Quedlinburg en Eisfelder Talmühle. Slechts sporadisch zijn de motorwagens ook op de Harzquerbahn van/naar Wernigerode aan te treffen. Veelal de meeste laag bezette treinritten worden tegenwoordig gereden door modernere motorwagens uit 1999, maar daarover een andere keer meer.

Op zondag 21 juni 2020 werd bij de HSB nog volgens de coronadienstregeling gereden. Er reden minder stoomtreinen en op de Harzquer- en Selketalbahn was het aantal treinen eveneens flink gereduceerd. Trein P 8902 (Benneckenstein - Wernigerode) stond wel gepland en werd deze zondag gereden door oudgediende 187 013. De opname toont de passage bij een onbewaakte overweg tussen de stationnetjes Sorge en Elend.



Op het traject Gernrode-Quedlinburg lag tot 2005 nog normaalspoor, dat doorliep tot Frose. De dienst werd door DB uitgevoerd. Vanwege infrastructurele problematiek, waaronder een seinhuisbrand, alsmede teruglopende reizigersaantallen, zag de DB in 2005 genoodzaakt de treindienst, die toen al was ingekort tot Gernrode-Quedlinburg, geheel te staken.

De HSB startte in 2005 vanuit Gernrode de ombouwwerkzaamheden naar meterspoor van de ruim acht kilometer lange spoorlijn naar Quedlinburg. Sinds 2006 rijden hier gedurende de zomerdienstregeling zes reizigerstreinen per dag, waarvan twee stoomtreinen, per richting.

Dat hier tot 2005 nog normaalspoor lag, is nog goed te zien op het stationnetje van Bad Suderode. Het stationsgebouw lijkt wat overgedemensioneerd voor de enkelsporige halte, wat Bad Suderode nu nog is. Het gebouw staat onder monumentenbescherming. HSB 187 019 vertrekt op 27 juni 2020 als P 8916 uit Hasselfelde op weg naar Quedlinburg.



In de kalkgroeves bij Rübeland wordt al meer dan honderd jaar kalk gewonnen. Het bedrijf Fels Werke haalt hier kalk uit drie groeves die dicht bij elkaar liggen: Rübeland (W1), Kaltes Tal (W2) en Hornberg bij Elbingerode. Een aanzienlijk deel van de kalk wordt per trein naar diverse bestemmingen getransporteerd.

Tussen Elbingerode en Blankenburg ligt de Rübelandbahn, die tegenwoordig alleen nog wordt gebruikt door vervoerder HVLE. Het reizigersvervoer is hier helaas in 2005 gestopt. HVLE rijdt hier dagelijks met elektrische locomotieven meerdere zware kalktreinen over de heuvelachtige spoorlijn naar Blankenburg. Aldaar worden de treinen door DB Cargo, MEG of HVLE zelf met dieseltractie verder doorgevoerd.

Op zondagochtend 21 juni 2020 ging ik even kijken naar fotopunten op de Rübelandbahn zodat ik de dagen erna een goed plan kon maken. Ik had niet verwacht dat er op zondagochtend daadwerkelijk treinen zouden rijden. Na het checken van dit fotopunt bij Hüttenrode zag ik bij het wegrijden twee losse locs ri Rübeland rijden. Dat betekende dat er een beladen trein zou worden opgehaald.

Meteen rechtsomkeert gemaakt, de ladder uit de auto meegenomen en de heuvel beklommen. Na ruim een half uur wachten kwamen de 185 640 en 185 641 met een uit 17 Falns bestaande beladen kalktrein de bocht door. De trein is hier onderweg van een van de kalkgroeves bij Rübeland naar de spitzkehre Michaelstein. Dit is ook de reden dat alle treinen met lok voor én lok achter rijden. In Michaelstein kan dan namelijk snel van richting worden veranderd zodat niet hoeft te worden omgelopen. Het emplacement Blankenburg wordt daarna zo´n vijf minuten later bereikt.



De Havelländische Eisenbahn (HVLE) rijdt dagelijks vanuit de kalkgroeves in Rübeland en Elbingerode meerdere kalktreinen over de geëlektrificeerde Rübelandbahn naar Blankenburg. Vanaf hier nemen diesellocomotieven van HVLE, DB Cargo of de MEG de trein over en rijden de kalktreinen naar een aantal bestemmingen in Duitsland, waaronder Beddingen, Buna Werke en Ruhland.

Driemaal per week, doorgaans op maandag, woensdag en vrijdag, vertrekt de HVLE in de ochtend uit Blankenburg met een kalktrein bestaande uit blauwe VTG Falns naar het in het oosten van Duitsland geleden Ruhland, gelegen tussen Cottbus en Dresden. In Ruhland worden de treinen verdeeld over drie energiecentrales van de Lausitzer Energie Kraftwerke: Jänschwalde (via Peitz Ost) en Schwarze Pumpe en Boxberg (via Spreewitz). De kalk is benodigd ten behoeve van de rookgasontzwaveling in de energiecentrales.

Op 24 juni 2020 heeft HVLE-dieselloc V330.2 in Blankenburg een beladen kalktrein overgenomen van twee elektrische locomotieven die de trein in Elbingerode hebben opgehaald. Keurig op tijd volgens dienstregeling vertrok het geheel om 11:00 uit Blankenburg op weg via Halberstadt, Bernburg, Dessau, Lutherstadt Wittenberg en Elsterwerda naar Ruhland en heeft zojuist de brug over Autobahn A36 gepasseerd.



Later meer..
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 27 juli 2020 @ 08:59:35 #169
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_194275731
Lekker Zug! EN wat een mazzel met het weer *O*
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_194275835
Dank, ja dat was echt genieten die eerste week. Toen was het in NL ook nog mooi weer. Daarna werd het snel minder in dit deel van Duitsland en zijn we een flink stuk naar het zuiden gegaan. We hebben eigenlijk constant maar 3-4 dagen vooruit geboekt. Lekker flexibel.
  maandag 27 juli 2020 @ 17:31:04 #171
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_194281658
Mooie rapportage, en goed leesbaar met de toelichting!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport maandag 27 juli 2020 @ 18:44:45 #172
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_194282634
Mooi, Zug
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_194287081
Treinvrinden, ik ben jullie nog een excuus verschuldigd, dus bij dezen :)

Ik heb mij in het verleden niet altijd netjes gedragen op het FOK!forum. Na 5 jaar een beetje laat maar sorry hiervoor!

Een aantal users heb ik tijdens meet(s) ontmoet, hoe is het met jullie (treinhobby)?

Zelf reis ik al een aantal jaar niet meer met de trein, omdat ik niet meer durf. Eeuwig zonde...
  Redactie Sport / Supervogel maandag 27 juli 2020 @ 23:37:07 #174
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_194287300
Socios :o
pi_194287411
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 23:21 schreef Socios het volgende:
Treinvrinden, ik ben jullie nog een excuus verschuldigd, dus bij dezen :)

Ik heb mij in het verleden niet altijd netjes gedragen op het FOK!forum. Na 5 jaar een beetje laat maar sorry hiervoor!

Een aantal users heb ik tijdens meet(s) ontmoet, hoe is het met jullie (treinhobby)?

Zelf reis ik al een aantal jaar niet meer met de trein, omdat ik niet meer durf. Eeuwig zonde...
WeeBee!
dag
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')