abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193945773
En dan niet eentje voor koperen leiding, de stand buigijzers die je in bouwmarkten ziet. Maar een buigijzer voor RVS leidingen.

Nu heb je daar 2 soorten in, de buigijzers van swage-lock. Met bijgevoegde specificaties. _0_

En de buigijzers die je in de bankschroef zet, daar op zet je de roller voor de maat van jouw leiding en dan plop je je andere arm erop.

Vaak is dat een buigijzer zet, van 8mm tot 22mm ofzo. Maar waar ik ook opzoek in krijg dat product maar niet gevonden.

Wil daar namelijk even wat specificaties van weten.

Iemand enig idee wat ik precies bedoel en mij kan helpen met mijn zoektocht.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_193947693
quote:
7s.gif Op zondag 5 juli 2020 18:09 schreef spierbal het volgende:
En dan niet eentje voor koperen leiding, de stand buigijzers die je in bouwmarkten ziet. Maar een buigijzer voor RVS leidingen.

Nu heb je daar 2 soorten in, de buigijzers van swage-lock. Met bijgevoegde specificaties. _0_

Iemand enig idee wat ik precies bedoel en mij kan helpen met mijn zoektocht.
Het is "swagelok" en nee ik weet niet wat je bedoelt. Welke diameter buis wil je buigen? RVS-316 of RVS-304.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 juli 2020 @ 20:13:53 #3
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_193947917
Wij gebruiken op het werk Rigid buigijzers voor 316 en moeilijkere tubing (625/duplex). 6mm/ 1/4" tot 12mm/ 1/2". Waarbij het bij dikwandige 1/2" buis wel zwaar werk is. Voor iedere maat hebben we gewoon een buigijzer.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_193949322
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 20:00 schreef blomke het volgende:

[..]

Het is "swagelok" en nee ik weet niet wat je bedoelt. Welke diameter buis wil je buigen? RVS-316 of RVS-304.
Bedankt voor de correctie. 316.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  dinsdag 7 juli 2020 @ 07:23:40 #5
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_193969036
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 21:49 schreef spierbal het volgende:

[..]

Bedankt voor de correctie. 316.
Welke diameter? En wanddikte?
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_193972775
Je hebt verschillende merken buigijzers voor RVS het grote verschil zit 'm in materiaal en de rol ipv. geleideblok..

Dus bv Chroom Vanadium met rol van RVS is goed voor, ze bestaan o.a. van bekende merken als Ridgid... Zelfs die rol is geen noodzaak, maar buigt makkelijker, blokgeleider kan ook als het maar van RVS is. Kost wat meer spierballenwerk...

De andere blank stalen buigers voor koper etc met blokgeleider vervuilen door de wrijving en laten Fe residu achter in de krassen en het rvs gaat dan in de bochten(krassen) roesten. :)

Dus het buigijzer zelf is niets anders speciaals aan dat het ook van RVS althans geen Ferro moet zijn. That's it... ^O^

Ik heb vroeger in de instrumentatietechniek gewerkt, lab Bouw etc... RVS leidingwerk is daar orde van de dag.. Wij deden altijd een hoekijzer aan het buigijzer lassen zodat we deze in de bankschroef konden klemmen.. Dan spaarde je wat Biceps als 30 x p/d moest buigen.. Maak je borst maar nat :9 je hebt een flinke hefboom nodig bij RVS pijp buigen..

[ Bericht 4% gewijzigd door Watuntrik op 07-07-2020 12:32:35 ]
pi_193973303
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 12:19 schreef Watuntrik het volgende:
RVS leidingwerk is daar orde van de dag.. Wij deden altijd een hoekijzer aan het buigijzer lassen zodat we deze in de bankschroef konden klemmen.. Dan spaarde je wat Biceps als 30 x p/d moest buigen.. Maak je borst maar nat :9 je hebt een flinke hefboom nodig bij RVS pijp buigen..
Dat waren toch 1/8" pijpjes van duplexstaal/Incalloy etc.? Wij gebruikten ook wel hydraulische persen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193973954
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 12:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat waren toch 1/8" pijpjes van duplexstaal/Incalloy etc.? Wij gebruikten ook wel hydraulische persen.
Geen idee eigenlijk, allang vergeten welk soort staal het precies was... :) Het was wel millimeter pijp, in de instrumentatie meestal redelijk dunne pijpjes tot 10mm gaat nog redelijk met buigijzertje. Voor grotere maten kun je beter hydrologische pers gebruiken. Wij deden boven de 10mm alles TIG lassen met prefab bochten. :) Aan die 10mm trok je je soms al het apezuur als je veel bochtenwerk moest maken.

Met lassen mag de lasser geen zwaar werk doen, anders gaat ie trillen. En dan gaat ie schijten ipv lassen. Dus die moest ook aan het werk blijven he!?.. :P En met rvs heb je toch altijd wel een lasser nodig, althans toen wel.. Geen idee of dat tegenwoordig ook al gekneld wordt. Ik stam nog uit de tijd dat knelfittingen werden uitgelachen was iets voor prutsers.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 07-07-2020 13:51:54 ]
pi_193975191
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 13:39 schreef Watuntrik het volgende:
Geen idee of dat tegenwoordig ook al gekneld wordt. Ik stam nog uit de tijd dat knelfittingen werden uitgelachen was iets voor prutsers.
Geperst.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193975535
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Geperst.
Ja!?... Ik kan me nog herinneren AGA was de eerste die daar mee kwam voor dunwandige CV. Met zo'n Hydraulische pomp, dikke slang en zo'n joekel van een Hell Boy pers tang. Pokkeding om mee rond te slepen. Later kwamen die perskoppen elektrisch zoals een boormachine.

er is allemaal veel veranderd, laatst nog Wctje aangesloten met die flex-pijp met klik koppelingen. STond echt versteld van het gemak... Beetje pijnlijk ook als je van de oude stempel bent... :D :') Het vak is naar de filistijnen... Maarja het is de dood of de gladiolen he!?.. :G
pi_193976526
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:58 schreef Watuntrik het volgende:
Het vak is naar de filistijnen... Maarja het is de dood of de gladiolen he!?.. :G
Tja, het is maar hoe je het ziet. Vroeger had je postduiven, telex en faxen, wil je dat nog i.p.v. email en WhatsApp?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193976641
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 15:58 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Ja!?... Ik kan me nog herinneren AGA was de eerste die daar mee kwam voor dunwandige CV. Met zo'n Hydraulische pomp, dikke slang en zo'n joekel van een Hell Boy pers tang. Pokkeding om mee rond te slepen. Later kwamen die perskoppen elektrisch zoals een boormachine.

er is allemaal veel veranderd, laatst nog Wctje aangesloten met die flex-pijp met klik koppelingen. STond echt versteld van het gemak... Beetje pijnlijk ook als je van de oude stempel bent... :D :') Het vak is naar de filistijnen... Maarja het is de dood of de gladiolen he!?.. :G
Als je zichtwerk hebt zijn handgebuigte pijpjes, wel goed buigwerk, geen beunheus, toch altijd wel juweeltje om naar te kijken.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_193976644
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 07:23 schreef lipje het volgende:

[..]

Welke diameter? En wanddikte?
het zijn pijpjes, 1.5 max 2mm wanddikte.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_193977893
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:04 schreef blomke het volgende:

[..]

Tja, het is maar hoe je het ziet. Vroeger had je postduiven, telex en faxen, wil je dat nog i.p.v. email en WhatsApp?
Ik snap dat je met de tijd mee moet en er geen ontkomen aan is. De techniek gaat door en alles wordt gemakkelijker en goedkoper met prefab... Maar dat daarmee voor de meeste mensen een hamer en een schroevendraaier gevaarlijke voorwerpen zijn geworden is soms wel lachwekkend als je ze ziet klooien. Zonder toetsenbord weten ze geen raad meer... :D

Wanneer ooit de stroom uitvalt... _O-
pi_193978096
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 17:11 schreef spierbal het volgende:

[..]

Als je zichtwerk hebt zijn handgebuigte pijpjes, wel goed buigwerk, geen beunheus, toch altijd wel juweeltje om naar te kijken.
Helemaal mee eens, ik kan daar ook nog van genieten... :P Zoals ik al aangaf, laatst werd ik gevraagd om even toilet aan te sluiten.. Alle materiaal was aanwezig werd gezegd. Dus ik er naar toe met m'n soldeer flesje, buigijzertjes en noem maar op. Ligt daar van die AluPex :') met van die klik koppelingen.. Beetje gźnant :D maar was wel zo klaar, dat wel... Ik hoef het niet mooi te vinden toch... Het is dat het voor familie was, anders had ik gezegd doe dat maar zelf... c_/
pi_193978370
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 18:35 schreef Watuntrik het volgende:
Wanneer ooit de stroom uitvalt... _O-
Die valt niet uit, hooguit wat minder leveringszekerheid. Wij zorgen voor elektriciteit (met sleutels, hamer en schroevendraaier).

quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 18:52 schreef Watuntrik het volgende:
Dus ik er naar toe met m'n soldeer flesje,
Solderen is ook echt jaar kruik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193980294
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 19:08 schreef blomke het volgende:
Solderen is ook echt jaar kruik.
_O- Maar blijft wel cool!!.. :D

Het is als een condoom, je kunt hem maar beter bij je hebben ook al neuk je niet... Dan anders om..
pi_194029522
Eindelijk het model gevonden die ik bedoelde.

https://www.stauff.com/index.php?id=13430&L=1%25252Ftest%252C
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_194029581
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:06 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

_O- Maar blijft wel cool!!.. :D

Het is als een condoom, je kunt hem maar beter bij je hebben ook al neuk je niet... Dan anders om..
Wat is er nou leuk aan solderen?
Vakman pur sang
pi_194031705
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 22:49 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Wat is er nou leuk aan solderen?
Dat is wel een heel moderne vraag... :D

Wanneer je het (goed) kunt, wanneer het moet, dan is het leuk... ^O^ O+

Nu probeer eens een situatie te schetsen wanneer dit aan de orde is. :P

Zo van je wordt gebeld door Oma en ze zegt, "Oh!? Kut!! Loodgieter, heb ik gaat geboord in de muur en nu spuit er water uit.. Wat moet ik doen?

En dan zeg jij "leuk, dat gaan we even persen, toch?"..

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 11-07-2020 01:40:43 ]
  zaterdag 11 juli 2020 @ 02:00:41 #21
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_194031899
Ik denk dat ts deze bedoeld als "die andere" : https://www.landefeld.com(...)-18-mm-buis/HRB%2018

Ik heb eentje in mijn bus, voor noodgevallen, want echt happy word je er niet van, geen graden verdeling, althans niet eentje waar je wat aan hebt dus je staat te klooien met een blokhaak ernaast oid en de pijp heeft de neiging om bij het eerste gedeeltje van je bocht uit de vaste gripbek te glijden waardoor de hartmaat van je bocht verloopt, bij dunne wand dikte druk je twee deuken voor de bocht in de pijp etc etc, echt voor noodgevallen.
Die van Stauff zal het wellicht ietsje beter doen maar het is principieel hetzelfde ding alleen die van stauff kost waarschijnlijk het dubbele, stauff is geen goedkoop merkje.

Ik doe tot 12x2 in 316 naadloos hydrauliekbuis gewoon met zo'n ridgid buigijzer, zijn er eigenlijk niet geschikt voor en je slijt ze ook wel op maar werkt prima, heeft index voor links en rechts werken, correctie schaal voor bochten en als je begint te buigen staat het ijzer in een 90 graden hoek zodat je optimaal kracht kunt zetten, de oude variant van de ridgid had dat niet als je met die begon te buigen stond het ijzer in 180 graden positie, kost enorm veel kracht, met die nieuwe buig ik ook tientallen bochten op een middagje zonder probleem en de nieuwe heeft ook een opspan rand om in de bankschroef vast te klemmen.
Ze zijn van gewoon staal en ik doe ook wel werk wat buiten op straat hangt maar roest van het buigijzer op de rvs bochten ben ik nooit tegen gekomen.
Dit is wat ik er zo mee doe;



Maar meestal simpel knietjes ,U-tjes en wandelstokken buigen om hydraulische componenten aan elkaar te knopen;



Voor grotere buis 15-42 gebruik ik een hydraulische Camga manuele buigmachine(tje), maar die staat op een karretje en weegt aardig wat dus die kun je niet op locatie gebruiken, das opmeten, naarbeneden lopen, pijpje buigen , terug naar boven, passen, weer terug naar beneden etc etc
Goed ding maar heeft geen doorn, das nog een stapje mooier, met (kogel) doorn en plooi strijker.

[ Bericht 4% gewijzigd door robber57 op 11-07-2020 02:41:30 ]
pi_194033946
Mooi werk!.. ^O^ Ik weet hoe lastig het is zoiets uit de hand recht te buigen met rvs. Bij veel buigijzers verlies je de controle om het goed in de haak te houden. Omdat je zoveel kracht moet gebruiken. Dan 2mm verdraaien en het is scheve boel wat je dan weer niet gemakkelijk weer rechttrekt.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 02:00 schreef robber57 het volgende:
Ze zijn van gewoon staal en ik doe ook wel werk wat buiten op straat hangt maar roest van het buigijzer op de rvs bochten ben ik nooit tegen gekomen.
Het zal met het staalsoort te doen hebben... Bij ons was dit opgave van reden RVS nooit te buigen met de standaard buigtang. Die van dat machine staal zijn gemaakt, wat is dat ook alweer 5110.
En het klonk altijd wel logisch, dat het rvs veel harder en taaier is en het Koolstofstalen geleide blok van het buigijzer afslijt op het rvs. En dat wat op de buis achterblijf kan gaan roesten. Dat zal hooguit een beetje verkleuring zijn.. En het zal beslist eens gebeurd zijn...

We installeerden vroeger zuurkasten in laboratoriums, alles wat daar van leidingwerk in zat moest zo chemisch inert mogelijk zijn. De eindcontrole voor de certificering was wel erg strikt, zaten echte mierenneukers tussen en afkeur zat vaak in de details. Als je dan moet terugkomen en opnieuw maken dan is de baas niet blij... Was voorkomen is beter dan genezen... Dus als ze je zat te klooien met verkeerd buigijzer kreeg je schop onder je gat... :)

Dat waren van die projecten waar alles gecertificeerd moest zijn. Stond je bv. te lassen en je werd tijdens controle naar certificaat gevraagd. En als je die dan niet had, dan zat met de gebakken peren en werd van het terrein af gejaagd.

Die controleurs hadden bijna allemaal tik in de zender... Zaten echte nazi gevallen tussen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Watuntrik op 11-07-2020 11:10:21 ]
pi_194034372
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 02:00 schreef robber57 het volgende:
Ik denk dat ts deze bedoeld als "die andere" : https://www.landefeld.com(...)-18-mm-buis/HRB%2018

Ik heb eentje in mijn bus, voor noodgevallen, want echt happy word je er niet van, geen graden verdeling, althans niet eentje waar je wat aan hebt dus je staat te klooien met een blokhaak ernaast oid en de pijp heeft de neiging om bij het eerste gedeeltje van je bocht uit de vaste gripbek te glijden waardoor de hartmaat van je bocht verloopt, bij dunne wand dikte druk je twee deuken voor de bocht in de pijp etc etc, echt voor noodgevallen.
Die van Stauff zal het wellicht ietsje beter doen maar het is principieel hetzelfde ding alleen die van stauff kost waarschijnlijk het dubbele, stauff is geen goedkoop merkje.

Ik doe tot 12x2 in 316 naadloos hydrauliekbuis gewoon met zo'n ridgid buigijzer, zijn er eigenlijk niet geschikt voor en je slijt ze ook wel op maar werkt prima, heeft index voor links en rechts werken, correctie schaal voor bochten en als je begint te buigen staat het ijzer in een 90 graden hoek zodat je optimaal kracht kunt zetten, de oude variant van de ridgid had dat niet als je met die begon te buigen stond het ijzer in 180 graden positie, kost enorm veel kracht, met die nieuwe buig ik ook tientallen bochten op een middagje zonder probleem en de nieuwe heeft ook een opspan rand om in de bankschroef vast te klemmen.
Ze zijn van gewoon staal en ik doe ook wel werk wat buiten op straat hangt maar roest van het buigijzer op de rvs bochten ben ik nooit tegen gekomen.
Dit is wat ik er zo mee doe;

[ afbeelding ]

Maar meestal simpel knietjes ,U-tjes en wandelstokken buigen om hydraulische componenten aan elkaar te knopen;

[ afbeelding ]

Voor grotere buis 15-42 gebruik ik een hydraulische Camga manuele buigmachine(tje), maar die staat op een karretje en weegt aardig wat dus die kun je niet op locatie gebruiken, das opmeten, naarbeneden lopen, pijpje buigen , terug naar boven, passen, weer terug naar beneden etc etc
Goed ding maar heeft geen doorn, das nog een stapje mooier, met (kogel) doorn en plooi strijker.
Klopt inderdaad. Zo een heb ik ook in mijn bus. Ik moet vaak leidingen leggen van de hydraulische pomp naar de installatie, en ik wil zo min mogelijk koppelingen gebruiken, want hoe meer koppelingen, hoe meer kans op lekkage.

Maar wat jij aanduiden, dat het stuk pijp verschuift in dat model daar heb ik dus ook last van en wilde daarom het model weten om de gebruikershandleiding te zoeken, nu heb ik die nog steeds niet gevonden.

Vaak doe ik altijd even paar proefbuigingen om te kijken op welk punt de buiging begint en wat de radius is, maar de tangen van rigid of swagelok werken makkelijker, en de gebruikersleiding van swagelok is ook uitgebreid met de correcties die je moet uitvoeren, nu is dat zelf ook wel te berekenen.

Maar net zo als dat model hierboven is het ook altijd zoeken waar je je aftekening moet zetten omdat daar geen indicatie voor is.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 11 juli 2020 @ 17:22:35 #24
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_194038990
Er is geen gebruiksaanwijzing, tenminste niet voor die generische set die je bv bij landefeld koopt maar ik ben die sets ook wel bij lokale gereedschaps handel tegengekomen, het is altijd diezelfde metalen kist met het apparaat maar er is nooit een manual bij, ik heb er drie, 1 nieuwe in de bus, de oude waarvan 1 rol een stuk uit gebroken is ( 1/2" past NIET in een 12 mm rol :') ) en 1 op de zaak, ik heb bij voorgaande werkgever ook mee gewerkt van een ander merk(?) in een blauwe kist: ook ruk.
Vooral dat weg trekken van de pijp waardoor je hartmaat verloopt is hopeloos en zeker als dat gebeurt met bocht no 7 in een pijp van 4 meter: in de oud ijzerbak en weer opnieuw beginnen ;(

De rollen 18 en 22 zijn alleen bruikbaar met wanddikte 2, bij wanddikte 1,5 druk je met de gekartelde v-nok 2 deuken in je pijp om nog maar niet te spreken van die gekartelde ribbels die je in de pijp druk/beschadigt, kortom, het is een leuk compact setje voor nood maar je wilt daar echt geen seriewerk mee doen, uiteindelijk wil je toch dat swagelok buigijzer met rollen maar die kost 3-400 eu oid en per stuk.
Met dat setje heb je 10-22 voor 300 eu.

Het blijft wikken en wegen...

Dit is het nieuwe model ridgid dat ik nu gebruik(tot 12 mm):


Dit is het oude model, die heeft wat extras zoals een correctie schaal voor bochten op de totaal lengte maar vereist veel kracht omdat je moet buigen met het ijzer in 180 graden, wel oersterk, bedoeld voor koper en alu maar 316 gaat er met veel kracht wel mee:


[ Bericht 10% gewijzigd door robber57 op 11-07-2020 17:29:42 ]
pi_194039473
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 17:22 schreef robber57 het volgende:
Dit is het oude model,
Diezelfde heb ik ook nog liggen, heb ik me helemaal rot aan getrokken aan dat ding. Daar deden we gewoon aan zwaar hoekijzer op lassen om in de bankschroef te klemmen en lange stalen pijp erop om hefboom te maken. :) Die krijg je inderdaad niet kapot...
pi_194099935
Ik heb een aanverwante vraag... wij werken met RVS buizen voor de food. Maat 41x1.5mm (DN40) met een Ra waarde van <0.8 voor food en <0.5 voor pharma.
Wanneer je dit gaat buigen neemt de Ra waarde toe. De vraag is echter hoeveel? Wij willen onder de 0,8 blijven bij een radius van +/- 1m.

Heeft iemand gegevens hierover, bijvoorbeeld een tekstboek of artikel waarbij de gemeten Ra als functie van de buigradius wordt vermeld?
Aan een inschatting heb ik niet genoeg, ik moet het met cijfers kunnen onderbouwen.
  woensdag 15 juli 2020 @ 13:57:21 #27
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_194100049
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 17:22 schreef robber57 het volgende:
Dit is het nieuwe model ridgid dat ik nu gebruik(tot 12 mm):
[ afbeelding ]
Die gebruiken wij ook (tot 1/2")

quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:49 schreef aegir_de_viking het volgende:
Ik heb een aanverwante vraag... wij werken met RVS buizen voor de food. Maat 41x1.5mm (DN40) met een Ra waarde van <0.8 voor food en <0.5 voor pharma.
Wanneer je dit gaat buigen neemt de Ra waarde toe. De vraag is echter hoeveel? Wij willen onder de 0,8 blijven bij een radius van +/- 1m.

Heeft iemand gegevens hierover, bijvoorbeeld een tekstboek of artikel waarbij de gemeten Ra als functie van de buigradius wordt vermeld?
Aan een inschatting heb ik niet genoeg, ik moet het met cijfers kunnen onderbouwen.
Kan je niet een proefstuk buigen, doorzagen en meten met ruwheidsmeter? Hoe controleer je nu wanneer je zelf geslepen hebt?
The colour of her eyes were the colour of insanity
  woensdag 15 juli 2020 @ 15:15:47 #28
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_194100994
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:49 schreef aegir_de_viking het volgende:
Ik heb een aanverwante vraag... wij werken met RVS buizen voor de food. Maat 41x1.5mm (DN40) met een Ra waarde van <0.8 voor food en <0.5 voor pharma.
Wanneer je dit gaat buigen neemt de Ra waarde toe. De vraag is echter hoeveel? Wij willen onder de 0,8 blijven bij een radius van +/- 1m.

Heeft iemand gegevens hierover, bijvoorbeeld een tekstboek of artikel waarbij de gemeten Ra als functie van de buigradius wordt vermeld?
Aan een inschatting heb ik niet genoeg, ik moet het met cijfers kunnen onderbouwen.
Ik denk dat dit sterk afhankelijk is van hoe en waarmee je buigt, met een “buigijzer” of met een buigbank met doorn/kogels en/of een plooi strijker, de buigsnelheid zal wellicht ook een rol spelen, het materiaal moet tijd krijgen om te vervormen, als je te snel gaat neemt het risico op plooien toe maar te langzaam is ook niet goed, het materiaal moet over de bult van plastische vervorming en daarin blijven gedurende de buig actie.
pi_194107482
quote:
10s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:57 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Die gebruiken wij ook (tot 1/2")
[..]

Kan je niet een proefstuk buigen, doorzagen en meten met ruwheidsmeter? Hoe controleer je nu wanneer je zelf geslepen hebt?
Ik denk dat we daar niet aan ontkomen. We buigen overigens niet zelf, maar laten dit doen. Het gaat om een spiraal van meer dan 100m.
Leveranciers die we benaderd hebben geven geen van alle garantie erop.
pi_194140300
quote:
0s.gif Op woensdag 15 juli 2020 13:49 schreef aegir_de_viking het volgende:
Ik heb een aanverwante vraag... wij werken met RVS buizen voor de food. Maat 41x1.5mm (DN40) met een Ra waarde van <0.8 voor food en <0.5 voor pharma.
Wanneer je dit gaat buigen neemt de Ra waarde toe. De vraag is echter hoeveel? Wij willen onder de 0,8 blijven bij een radius van +/- 1m.

Heeft iemand gegevens hierover, bijvoorbeeld een tekstboek of artikel waarbij de gemeten Ra als functie van de buigradius wordt vermeld?
Aan een inschatting heb ik niet genoeg, ik moet het met cijfers kunnen onderbouwen.
Ik denk dat je daar het beste terecht kunt bij de leverancier van de buis, dan wel de producent.
Bij die laatste wordt getest en gedocumenteerd en van keurmerk voorzien. Die kunnen je beslist adviseren.

https://www.alurvs.nl/roe(...)dg-certificaat_8587/

https://www.alurvs.nl/roestvast-staal/artikellijst/2834/

Je zult dan mogelijk een type buis moeten gebruiken waarvan de eigenschappen bekend zijn, ook na buigen. Daar zullen beslist wel tabellen voor te vinden zijn.

Of anders na installatie een behandeling moeten uitvoeren die de Ra waarde weer omlaag haalt. Zoals beschreven in een van de bovenstaande artikelen, bv. worden bij het productieproces van de rvs las bochten, na het buigen de bochten 10 minuten lang in een bad gebeitst en opnieuw op ruwheid gecontroleerd.

Eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe dit precies wordt toegepast in de industrie en probeer het me slechts in logische stappen voor te stellen. Bv. wanneer het niet handmatig maar prefab gebogen en gelast betreft. Dan is de buis en bocht Ra 0.8 µM gegarandeerd. Maar dan komt de lasnaad? Waar je, hoe goed de lasser dan ook is, geen gegarandeerde gegevens aan kunt hangen. Wat is hier dan van toepassing, verwaarloosbare toegestane toleranties? Of wordt zo'n installatie na oplevering nog eens gespoeld met een vergelijkbare beits als in het productieproces van de bochten om de ruwheid te verminderen?

Het zou toch een van de twee moeten zijn. Logischer zou zijn dat beide van toepassing zijn. Want bv de ruwheid wordt bepaald met een glansmeting. Bij grote industriėle installaties zullen toegankelijk worden gemaakt voor controle met endoscopie ed. maar dan zal dit met steekproeven zijn. Dan zal daar zeker ook toegestane tolerantie meegenomen worden in de berekening van de totale volume.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')