Het is een 3x25A aansluiting, zoals in het plaatje te zien is zijn die 40A Hoofdschakelaars (ik schreef zekering, mea culpa)quote:Op zondag 5 juli 2020 09:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarom een 3*40A hoofdaansluiting? Kost bijna 800 euro per jaar meer dan een 3*25A hoofdaansluiting aan vastrecht.
Waarom je keuze voor onderverdelers elders?
Waarom zoveel groepen? Wat heb je allemaal aan apparatuur staan en hoeveel kamers heb je in huis?
Er valt zo vrij weinig over te zeggen, behalve dat de installatie die je laat zien echt zwaar overdreven is voor een doorsnee woonhuis, en met die losse onderverdelers ook nog eens onlogisch.
8 groepen en een kaar krachtgroepen valt nog meequote:Op zondag 5 juli 2020 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Meer groepen, meer vreugd
[ afbeelding ]
8? 12... en 4x 3-fase groepenquote:Op zondag 5 juli 2020 11:56 schreef bambino het volgende:
[..]
8 groepen en een kaar krachtgroepen valt nog mee
Als mijn plaatje klopt is het 22 groepen en 5 krachtgroepen
Er komen daar buizen van onderen af binnen (kookgroep, warmtepomp, 2x PV-omvormer, 2kW element van warmtepomp) dus uiteindelijk een prima plekquote:kWh meters zien er wel leuk uit, kost wel hoop extra ruimte.
Aardlek klapt eruit bij een aardlek.quote:Op zondag 5 juli 2020 13:18 schreef Fer het volgende:
Imposante installatie, maar zou in de praktijk niet voornamelijk de aardlek en de hoofdzekering uitklappen?
De zekeringen in de hoofdkast die naar de onderverdelers gaan zijn nu niet selectief. Dat is onwenselijk, omdat in praktijk de kans hierdoor groot is dat de hoofdzekering er eerder uit ligt dan de zekering die de stroom naar de onderverdeler moet beveiligen.quote:Op zondag 5 juli 2020 11:28 schreef bambino het volgende:
[..]
Het is een 3x25A aansluiting, zoals in het plaatje te zien is zijn die 40A Hoofdschakelaars (ik schreef zekering, mea culpa)
Onderverdeler elders omdat in de schuur (bovenste in het plaatje) de aansluitingen komen voor alles in de garage (verlichting tuin, verlichting veranda, bar, gereedschap en sauna (kracht).
Onderverdeler bijkeuken is voor de warmtepomp en zonnepanelen installatie.
Deze zou waarschijnlijk ook zonder verdeler kunnen en de alamats gewoon per stuk met kabels die kant op sturen, is een meter of 6-7. Dus kost veel meer kabels maar bespaart een kast, 1 dikke kabel en een hoofdschakelaar.
Een belangrijke reden om op zo'n relatief kleine hoofdaansluiting niet zo enorm veel zekeringen aan te sluiten, is dat het in praktijk niets toevoegt. Een groep waarop nooit een 16A belasting verwacht wordt verdelen in twee of drie groepen geeft geen hoger gebruiksgemak ofzo.quote:Zoveel groepen, waarom niet. Enige reden dat je niet zoveel groepen zou nemen is geld.
Wat je mist op meerdere punten met deze opstelling is selectiviteit.quote:Ik vind het mooier en prettiger dat elk stukje zijn eigen groep heeft. En zelfs nu heb ik een aantal dingen met elkaar gecombineerd (omdat het echt onzin is de logeerkamer helemaal alleen te zetten).
Dus 1 groep is nu, logeerkamer 1, logeerkamer 2, vliering
Een ander, overloop, gang, wc, kelder
Met nu de duidelijkheid dat het dus 3x25 is en 40A hoofdschakelaar is de enige vraag of wat hier boven staat technisch kan. Of mis ik iets.
Onlogisch, duurder dan nodig, te veel groepen, dat zijn keuzes die veel het niet waard vinden en ik in dit geval wel.
Die krachtautomaten hebben 1 specifieke functie, het af kunnen sluiten van de kabel tussen de hoofdschakelaar in de verdeelkast en deze automaat.quote:Op zondag 5 juli 2020 14:06 schreef Makrolon het volgende:
Je krachtautomaten naar de onderverdelers kan je net zo goed weg laten, is dezelfde waarde als je hoofdzekering dus die doen niets. Mag niet, maar nu ben je ook niet selectief.
Verder zou ik een krachtgroep pakken als kookgroep.
En 1 fase groepen mogen niet achter een 3 fase aardlek.
Ik weet niet of dit goed is, maar dit is wat ik er van begrepen heb.quote:Op zondag 5 juli 2020 15:17 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
De zekeringen in de hoofdkast die naar de onderverdelers gaan zijn nu niet selectief. Dat is onwenselijk, omdat in praktijk de kans hierdoor groot is dat de hoofdzekering er eerder uit ligt dan de zekering die de stroom naar de onderverdeler moet beveiligen.
Uitgangspunt is dat je voor selectiviteit je zekeringen minstens twee stappen lager zijn dan je hoofdzekering. Gemotiveerd mag je daarvan afwijken, maar 'dat je dan een paar kabeltjes minder nodig hebt' is daarbij geen goed argument.
Dat je zonnepanelen groep de enige groep is die teruglevert en daarom best 20 of 25A (b-kar) kan zijn is wel een goed argument zijn. De 25A b-kar zal immers in de meeste gevallen eerder uitvallen dan de 25A c-kar.
[..]
Een belangrijke reden om op zo'n relatief kleine hoofdaansluiting niet zo enorm veel zekeringen aan te sluiten, is dat het in praktijk niets toevoegt. Een groep waarop nooit een 16A belasting verwacht wordt verdelen in twee of drie groepen geeft geen hoger gebruiksgemak ofzo.
[..]
Wat je mist op meerdere punten met deze opstelling is selectiviteit.
Verder is de keuze van een 2*16A éénfase kookgroep onlogisch en ongewenst in een 3-fasen kast. Die ene groep kan immers bij vol gebruik van de kookplaat al de hoofdzekering van de betreffende fase doen uitvallen. Plaats dan een 3-fasen fornuisgroep.
Dat is niet de functie van de automaten in het stroomcircuit. Ze beveiligen je installatie tegen te hoge (lek)stromen. Als je ook de mogelijkheid wil hebben om de krachtgroepen aan/uit te zetten heb je een extra (werk)schakelaar nodig.quote:Op zondag 5 juli 2020 21:29 schreef bambino het volgende:
Die krachtautomaten hebben 1 specifieke functie, het af kunnen sluiten van de kabel tussen de hoofdschakelaar in de verdeelkast en deze automaat.
Zoals ik hierboven zij is dat niet de functie van een installatieautomaat. Selectiviteit houdt in dat alleen de automaat in actie komt van het deel van circuit waar de overbelasting plaats vindt.quote:Het stukje "selectief" kom ik hieronder op terug op een andere reactie.
[..]
Ik weet niet of dit goed is, maar dit is wat ik er van begrepen heb.
1. Die automaten hebben geen enkele andere functie dan het mogelijk maken om de kabel van de meterkast naar de onderverdeler apart te kunnen schakelen
Schakelaars "klappen" niet bij een overbelasting, kortsluiting of lekstroom. Die kan je alleen gebruiken om handmatig de stroom in of uit te schakelen.quote:2. Als er wat klapt, is het op volgorde:
A. De groep zelf (in verdeler)
B. De aardlek (indien aarde lek) (in verdeler)
C. De hoofdschakelaar (in verdeler)
D. De hoofdschakelaar (hoofd meterkast)
Als je perse 3x25A in een losse verdeler wil hebben, dan zal je het volgende moeten doen:quote:Dat "minder kabel" verhaal is puur voor die in de technische ruimte, die is relatief dichtbij.
Dus ik zou die automaten/groepen/aardlek ook direct in de meterkast kunnen plaatsen en elk met een kabel daarheen brengen.
Maar het verhaal selectief blijft hetzelfde in de schuur verdeelkast. Daar kan maar 1 kabel naar toe (duur grapje anders).
Dus hoe moet het anders (volgens NEN).
1 2 3 | Verdeler 3x25A groepenkast 3x40A Hoofdzekering 3x63A |
Hoeveel zonnepanelen ga je ophangen dan?quote:Verder begrijp ik je verhaal voor 3x25A dus max 16A groepen.
De enige groep die echt 25A nodig heeft, is de omvormer. En dat is teruglevering. Dus dat is verklaarbaar en zal in de praktijk altijd goed gaan.
Of het officieel mag weet ik eigenlijk niet, maar dit is wel hoe wij het met ons bedrijf (zonnepanelen) ook altijd laten plaatsen.
Een Perilex stekker kan ook 3-fasen zijn. Het ligt er maar net aan hoe je hem aansluit.quote:Verder nogmaals over de kookgroep.
Mijn kennis (tot zover die reikt) zegt mij dat die groep het verschil niet maakt omdat ik met een 1 fase apparaat alsnog op 1 van de 3 ingangen op een 3 fase automaat moet aansluiten.
Aangezien 2 mensen dit nu zeggen, zal ik dat vast mis hebben.
Nu ik daar even over na denk, zal dit te maken hebben met het 2 groepen systeem (fornuis groep is 2x1). Perilex is 2P, dus komt het er op neer dat het voordeel van een 3 fase fornuis groep is dat je het kan verdelen over 2 fases in plaats van alles op 1 fase?
Als dat antwoord ja is, dan snap ik het en zal ik dat inderdaad aanpassen naar een 3 fase fornuisgroep.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.quote:Op maandag 6 juli 2020 15:49 schreef Fred het volgende:
[..]
Dat is niet de functie van de automaten in het stroomcircuit. Ze beveiligen je installatie tegen te hoge (lek)stromen. Als je ook de mogelijkheid wil hebben om de krachtgroepen aan/uit te zetten heb je een extra (werk)schakelaar nodig.
(Ja, je kan met een installatieautomaat óók de stroom van een groep in en uitschakelen. Deze automaten zijn daar echter niet voor gemaakt en het veelvuldig handmatig schakelen kan er toe leiden dat de automaat of helemaal geen stroom meer geleid of niet meer in actie komt als er teveel stroom door heen gaat.)
[..]
Zoals ik hierboven zij is dat niet de functie van een installatieautomaat. Selectiviteit houdt in dat alleen de automaat in actie komt van het deel van circuit waar de overbelasting plaats vindt.
In jouw ontwerp is bij overbelasting op je 25A krachtgroep een loterij welke automaat zijn werk doet: die in de verdeler, die in de groepenkast of de hoofdzekering.
[..]
Schakelaars "klappen" niet bij een overbelasting, kortsluiting of lekstroom. Die kan je alleen gebruiken om handmatig de stroom in of uit te schakelen.
[..]
Als je perse 3x25A in een losse verdeler wil hebben, dan zal je het volgende moeten doen:
[ code verwijderd ]
Waarbij je er ook rekening mee moet houden dat de kabel tussen je groepenkast en verdeler eigenlijk 10mm2 moet zijn om de maximale stroom veilig te kunnen transporteren.
Al met al vraag ik me af of het écht wel zo voordelig om op deze manier je installatie aan te sluiten.
[..]
Hoeveel zonnepanelen ga je ophangen dan?
Met 3x25A kan je tussen de 60 en 70 aansluiten
Voor een bedrijfsaansluiting met 3x35A is het wel een voor de hand liggende keuze om 3x25A te gebruiken voor zonnepanelen.
[..]
Een Perilex stekker kan ook 3-fasen zijn. Het ligt er maar net aan hoe je hem aansluit.
Heb je je plannen al doorgenomen met de elektricien die het aan gaat leggen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij het op basis van dit ontwerp voor je wil gaan bouwen.
Het is een 7400W kookplaat inderdaad. Het gaat om deze:quote:Op maandag 6 juli 2020 18:49 schreef Fer het volgende:
Kookplaat is 1p. Maar trekt deze dan maar 3680w of 7400w? Een hoofdzekering van 25A levert max 5750w, dus in het laatste geval kan je de hoofdzekering er al uit trekken met meerdere pannetjes op het vuur.
Beter dan aansluiten op 2 fases van een 3p groep of de plaat omzetten naar 3p (kan soms, rtfm).
Met selectiviteit in het achterhoofd wordt dan wel een dingetje. Als ik terug reken met een factor 1.6 tussen de verschillende automaten dan kom ik hier op:quote:Op dinsdag 7 juli 2020 21:02 schreef bambino het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide reactie.
Helaas is mijn kennis niet voldoende om het exact te volgen.
Ik heb mijn installateur even gevraagd over de zonnepanelen en warmtepomp. Die kunnen gewoon in de meterkast dus die ene verdeelkast ben ik kwijt.
Resteert de andere (kleinere).
Op die verdeelkast komt het volgende:
3groepen B-kar 16A 1P
1 groep C-kar 16A 1P
1 groep 16A 3P t.b.v. sauna
Dat zijn de groepen die ik daar wil hebben.
1 2 3 | Hoofdzekering 3x25A groepenkast 3x16A Verdeler 3x10A |
Ook hier zijn de meningen over verdeeld. In principe hoeft een groep naar een verdeler geen aardlek te hebben. Echter heb je dan wel het risico dat iemand nietsvermoedend die krachtgroep gaat gebruiken om direct een apparaat op aan te sluiten. Dan ontstaat er een potentieel gevaarlijke situatie.quote:De volgende stap is aardlek. Plaats je die alleen in de verdelen, alleen in de hoofdmeterkast of beide?
Elke groepen-/verdeelkast moet zijn eigen hoofdschakelaar hebben.quote:Hoofdschakelaar, wel of niet in de verdeelkast?
4 (3P+1N) aders komen op de krachtgroep, de aarde komt op de aardrail.quote:Wat plaats je in de hoofdmeterkast waarop de kabel komt (5x6mm2)?
Dat kan met de hoofdschakelaar die in de verdeler ter plaatse zit.quote:Wens, mogelijkheid om in de schuur de kast uit te schakelen
Ik zou daarvoor een werkschakelaar gebruiken, zoals deze bijvoorbeeld:quote:Wens 2, mogelijkheid om in de woning de schuur uit te schakelen
Je kan hem aansluiten op 2-fases.quote:[..]
Het is een 7400W kookplaat inderdaad. Het gaat om deze:
https://www.siemens-home.(...)ogglebox=1515045408/
(let niet op prijs, dat is compleet absurd die adviesprijzen).
Hier de handleiding:
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001379043_C.pdf
Ik kan daarin niet iets vinden over omzetten naar 3-fase, wellicht mis ik iets of kan het simpelweg niet.
Nee ik begrijp dat de 16A groepen niet volgens de regels zijn op 25A hoofdzekering. Maar in dat geval kijk ik naar "gaat het in de praktijk goed", en dat antwoord is over het algemeen ja.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 21:27 schreef Makrolon het volgende:
Als ik jou was zette ik in de hoofdmeterkast een hoofdschakelaar voor alles, en dan daar achter nog een hoofdschakelaar waar de kabel op komt naar de schuur.
In de schuur een verdeler met de vereiste groepen, en een hoofdschakelaar voor dat gedeelte.
Op deze manier is de kabel naar de schuur beveiligd met de hoofdzekeringen van 25a. Wellicht niet helemaal volgens de regels, maar niet onveilig en dan werkt het gewoon zoals je wil.
Helemaal volgens de regels lukt niet met een 25a hoofdzekering en 16a eindgroepen.
Ben deze oplossing al meerdere malen tegen gekomen in de praktijk.
1e stukje zelfde verhaal (zie boven).quote:Op dinsdag 7 juli 2020 22:15 schreef Fred het volgende:
[..]
Met selectiviteit in het achterhoofd wordt dan wel een dingetje. Als ik terug reken met een factor 1.6 tussen de verschillende automaten dan kom ik hier op:
[ code verwijderd ]
Waarbij het noemenswaardig is dat als je de vuistregel met steeds "twee stappen lager" je bij de verdeler mogelijk op 3x6A uit komt. De meningen verschillen hierin nog wel eens tussen elektriciens.
[..]
Ook hier zijn de meningen over verdeeld. In principe hoeft een groep naar een verdeler geen aardlek te hebben. Echter heb je dan wel het risico dat iemand nietsvermoedend die krachtgroep gaat gebruiken om direct een apparaat op aan te sluiten. Dan ontstaat er een potentieel gevaarlijke situatie.
Ik zou hier advies over inwinnen van een elektricien die jouw specifieke situatie kan beoordelen.
[..]
Elke groepen-/verdeelkast moet zijn eigen hoofdschakelaar hebben.
[..]
4 (3P+1N) aders komen op de krachtgroep, de aarde komt op de aardrail.
[..]
Dat kan met de hoofdschakelaar die in de verdeler ter plaatse zit.
[..]
Ik zou daarvoor een werkschakelaar gebruiken, zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl/emat-werkschakelaar-4p-25a-zwart/
Die kan je met een slotje (of als je niks anders voor handen hebt zelfs met een tie-wrap) vast zetten zodat niemand per ongeluk de stroom aan kan zetten.
[..]
Je kan hem aansluiten op 2-fases.
Ook hier zie je weer verschillende oplossingen: de één zegt gebruik een krachtgroep met maar 2 fases aangesloten, de ander zegt gebruik een kookgroep die gevoed wordt door 2 verschillende fases.
Ook hiervoor geldt: laat een elektricien hier naar kijken.
Het kost misschien nu een paar centen om zo'n man/vrouw langs te laten, maar je staat met lege handen als de boel straks afbrandt door kortsluiting.
Misschien dat dit plaatje helpt. Dit is gebaseerd op de gesprekken die ik met de elektricien heb gehad die bij mij aan de slag gaat. Vergelijkbaar verhaal: hoofdaansluiting in de woning, extra verdeler in de schuur. (Al wordt het bij mij 3x16A in de groepenkast en 10A groepen in de schuur.)quote:Op dinsdag 7 juli 2020 22:27 schreef bambino het volgende:
1e stukje zelfde verhaal (zie boven).
Het aardlek stukje is voor mij dus nog even onduidelijk. Hierboven wordt gerept over 2x een hoofdschakelaar. Maar dan mis ik in die hele verdeelkast aardlek.
Dus dan zou ik een aardlek automaat 16A 3P kunnen gebruiken voor de sauna. Een aardlekschakelaar 16A 1P voor de 4 groepen en dan ben ik er volgens mij.
En of ik nu een werkschakelaar gebruik in de meterkast of een hoofdschakelaar is volgens mij om het even. Daarmee bedoel ik, een hoofdschakelaar zal het niet minder goed maken (in mijn optiek zelfs beter).
De vraag "wat plaats je in de hoofdmeterkast" bedoel ik mee welke schakelaar/automaat/aardlek (wetende dat de kabel die er kom 5x6mm2 is).
Dus dat antwoord is die werkschakelaar of mijn voorkeur een hoofdschakelaar (alleen dan 25A ipv 40A zoals in mijn 1e tekening).
Laat ik beginnen met het makkelijkste, uiteraard doet een elektricien dit. Alleen ik moet het spul bestellen.quote:Op woensdag 8 juli 2020 11:52 schreef Fred het volgende:
[..]
Misschien dat dit plaatje helpt. Dit is gebaseerd op de gesprekken die ik met de elektricien heb gehad die bij mij aan de slag gaat. Vergelijkbaar verhaal: hoofdaansluiting in de woning, extra verdeler in de schuur. (Al wordt het bij mij 3x16A in de groepenkast en 10A groepen in de schuur.)
Deze tekening laat twee opties zien voor een verdeler.
[ afbeelding ]
Je kán in plaats van de werkschakelaar ook een extra hoofdschakelaar plaatsen. Die zijn echter gemaakt om de stroom uit te zetten op de plaats waar je aan het werk ben. Een werkschakelaar kan je goed gebruiken om op punt A (bijvoorbeeld meterkast) de stroom uit te zetten om op punt B (bijvoorbeeld in de grond om kabelbreuk te herstellen) veilig te kunnen werken.
Last but not least: Je geeft in dit topic meerdere keren aan dat je te weinig kennis hebt om dit te volgen. Het lijkt mij toch heel erg verstandig dat je een elektricien hiervoor inschakelt. Het maken van de verdeling van de groepen is 1, maar je zal het op een gegeven moment ook nog moeten gaan aansluiten. En dát moet ook goed gebeuren.
imho doe je verstandig aan om eerst met de elektricien te overleggen en dan pas spullen te bestellen.quote:Op woensdag 8 juli 2020 23:25 schreef bambino het volgende:
Laat ik beginnen met het makkelijkste, uiteraard doet een elektricien dit. Alleen ik moet het spul bestellen.
En ik moet nog zoeken welke elektricien het wordt, kennis 1 of 2 of werkspot of een random bedrijf (laatste zal lastig worden op kort termijn met aanschaf eigen beheer zeker).
Ik wil het snappen, dat is 1. En dan het ook bestellen.
Ik kom er met mijn klauwen niet aan.
Zo verdeel je de groepen over de fasesquote:Dan jouw tekening.
Optie 1 is voor mij onbegrijpelijk, waarom zou je in vredesnaam 3 aardlek schakelaars plaatsen voor elk 1 groep.
Je plaatst maximaal 4 groepen op 1 aardlekschakelaar.
Ik snap dat je niet teveel geld wil uitgeven, maar een paar tientjes kan toch nooit het probleem zijn?quote:Optie 2 zou kunnen, elk een eigen alamat. Maar, gezien optie 1 (1 schakelaar max 4 groepen) veel goedkoper is is dat de meest logische oplossing.
ehm, ik heb de tekening aangepast naar waar jij in vraagt in dit topic. Mijn elektricien adviseerde de groep naar de schuur af te zekeren op 3x16A en in de schuur niet meer dan 10A per groep te zekeren.quote:Ik neem niet aan dat je zoveel ampere per groep echt nodig bent (ik in ieder geval niet).
Dat klopt, die configurator gaat er vanuit dat je alleen "eindgroepen" in je groepenkast heeft zitten. Die houdt geen rekening met groepen die verdelers voeden.quote:Wat ik nu mis (en dat is voor mij het belangrijkste) is de uitbreiding in de meterkast.
Ik neem aan dat dat een installatieautomaat is? Dus gewoon een 3 fase groep.
Als dat antwoord ja is.
Sluit je die dan rechtstreeks op je hoofdschakelaar aan? Want als ik dat in een configurator gooi zegt hij "je mist een aardlekschakelaar 3p+N"
Ik zou dat allemaal aan de elektricien overlaten.quote:Wat ik ook niet weet, en niet hoef te weten, is hoe de aarderails moet. Verdeler moet op eigen aardepen? Geen idee. Maar dat laat ik verder over aan elektricien.
[...]
Wat ik niet met 100% zekerheid weet is hoe je die 2 met elkaar verbind.
[...]
Uit jouw plaatje kom ik dus uit op een krachtgroep 25A, dat zou goed moeten zijn. En eventueel een werkschakelaar, al zie ik daar het nut niet van in (als ik die krachtgroep uit zet doet dat hetzelfde).
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |