abonnement Unibet Coolblue
pi_193934804
In onze nieuwe woning gaan wij het gehele elektra netwerk er uit slopen en opnieuw aanleggen.
Uiteraard doe ik het werk niet zelf, maar het materiaal koop ik wel zelf in.

Nu heb ik een opzetje gemaakt maar ik wil even weten of dit goed is of dat ik iets over het hoofd zie.

Ik heb via internet een configurator gevonden voor de meterkast (en 2 verdeelkasten).


Even het globale idee:
Hoofdmeterkast:
17 groepen (16 B)
1 Fronuisgroep

5x Aardlekschakelaar 16A 1P+N

Beltravo

Kracht aardlekautomaat 16A 30mA

2x Krachtgroep 25A (elk voor een verdeelkast, zie onder).

Hoofdschakelaar 40A


Verdeler 1
4x Groep (3x B en 1x C voor een heater)

16A Krachtgroep

40a 30mA Aardlek (4 groepen worden verdeeld over de fases)

Hoofdschakelaar 40A


Verdelers 2
1x Aardlekautomaat 16A 1P+N

2x Krachtaardlekautomaat 16A 30mA

Aardlek 40A 30mA
Kracht groep 25A (zonnepanelen)

Hoofdschakelaar 40A


Ik was hier van plan om 2x Aardlek te pakken, maar volgens de configurator kan je dan niet 2 krachtgroepen B er op zetten, moet 1 C zijn.
Vandaar maar voor gekozen om alomat te pakken en geen losse aardlek. Dus ook de 1 fase alomat.


Hier een plaatje van hoe ik denk dat het moet. (let op, de aardlekschakelaars staan hier fout, dat zijn in het plaatje alamats (1P+N).




Klopt dit? Mis ik iets?

[ Bericht 3% gewijzigd door bambino op 05-07-2020 11:21:54 ]
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_193936642
Waarom een 3*40A hoofdaansluiting? Kost bijna 800 euro per jaar meer dan een 3*25A hoofdaansluiting aan vastrecht.

Waarom je keuze voor onderverdelers elders?

Waarom zoveel groepen? Wat heb je allemaal aan apparatuur staan en hoeveel kamers heb je in huis?

Er valt zo vrij weinig over te zeggen, behalve dat de installatie die je laat zien echt zwaar overdreven is voor een doorsnee woonhuis, en met die losse onderverdelers ook nog eens onlogisch.
pi_193938143
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 09:28 schreef Ivo1985 het volgende:
Waarom een 3*40A hoofdaansluiting? Kost bijna 800 euro per jaar meer dan een 3*25A hoofdaansluiting aan vastrecht.

Waarom je keuze voor onderverdelers elders?

Waarom zoveel groepen? Wat heb je allemaal aan apparatuur staan en hoeveel kamers heb je in huis?

Er valt zo vrij weinig over te zeggen, behalve dat de installatie die je laat zien echt zwaar overdreven is voor een doorsnee woonhuis, en met die losse onderverdelers ook nog eens onlogisch.
Het is een 3x25A aansluiting, zoals in het plaatje te zien is zijn die 40A Hoofdschakelaars (ik schreef zekering, mea culpa)

Onderverdeler elders omdat in de schuur (bovenste in het plaatje) de aansluitingen komen voor alles in de garage (verlichting tuin, verlichting veranda, bar, gereedschap en sauna (kracht).

Onderverdeler bijkeuken is voor de warmtepomp en zonnepanelen installatie.
Deze zou waarschijnlijk ook zonder verdeler kunnen en de alamats gewoon per stuk met kabels die kant op sturen, is een meter of 6-7. Dus kost veel meer kabels maar bespaart een kast, 1 dikke kabel en een hoofdschakelaar.

Zoveel groepen, waarom niet. Enige reden dat je niet zoveel groepen zou nemen is geld.
Ik vind het mooier en prettiger dat elk stukje zijn eigen groep heeft. En zelfs nu heb ik een aantal dingen met elkaar gecombineerd (omdat het echt onzin is de logeerkamer helemaal alleen te zetten).
Dus 1 groep is nu, logeerkamer 1, logeerkamer 2, vliering
Een ander, overloop, gang, wc, kelder

Met nu de duidelijkheid dat het dus 3x25 is en 40A hoofdschakelaar is de enige vraag of wat hier boven staat technisch kan. Of mis ik iets.

Onlogisch, duurder dan nodig, te veel groepen, dat zijn keuzes die veel het niet waard vinden en ik in dit geval wel.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_193938310
Meer groepen, meer vreugd *O*

pi_193938595
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 11:37 schreef TheFreshPrince het volgende:
Meer groepen, meer vreugd *O*

[ afbeelding ]
8 groepen en een kaar krachtgroepen valt nog mee :P
kWh meters zien er wel leuk uit, kost wel hoop extra ruimte.

Als mijn plaatje klopt is het 22 groepen en 5 krachtgroepen :D
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_193938610
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 11:56 schreef bambino het volgende:

[..]

8 groepen en een kaar krachtgroepen valt nog mee :P

Als mijn plaatje klopt is het 22 groepen en 5 krachtgroepen :D
8? 12... en 4x 3-fase groepen :P

Maar toegegeven, je hebt er straks meer ;(

quote:
kWh meters zien er wel leuk uit, kost wel hoop extra ruimte.
Er komen daar buizen van onderen af binnen (kookgroep, warmtepomp, 2x PV-omvormer, 2kW element van warmtepomp) dus uiteindelijk een prima plek :P
pi_193939618
Imposante installatie, maar zou in de praktijk niet voornamelijk de aardlek en de hoofdzekering uitklappen?
.
pi_193939738
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:18 schreef Fer het volgende:
Imposante installatie, maar zou in de praktijk niet voornamelijk de aardlek en de hoofdzekering uitklappen?
Aardlek klapt eruit bij een aardlek.

Ik heb regelmatig 1 groep die eruit klapt, die reageert 1 op de 5x wat te heftig op de trafo in mijn Rotel versterker als ik hem inschakel :P Bekend probleem overigens, is wel een "softstart" tussen te zetten maar ik laat 'm tegenwoordig maar gewoon aan staan...

Maar verder nog niets meegemaakt.

Hoofdzekering is 3x 25A en een C type dus die zal als laatste gaan.

Zal bij bambino niet anders zijn.
pi_193940281
Je krachtautomaten naar de onderverdelers kan je net zo goed weg laten, is dezelfde waarde als je hoofdzekering dus die doen niets. Mag niet, maar nu ben je ook niet selectief.

Verder zou ik een krachtgroep pakken als kookgroep.

En 1 fase groepen mogen niet achter een 3 fase aardlek.
pi_193941509
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 11:28 schreef bambino het volgende:

[..]

Het is een 3x25A aansluiting, zoals in het plaatje te zien is zijn die 40A Hoofdschakelaars (ik schreef zekering, mea culpa)

Onderverdeler elders omdat in de schuur (bovenste in het plaatje) de aansluitingen komen voor alles in de garage (verlichting tuin, verlichting veranda, bar, gereedschap en sauna (kracht).

Onderverdeler bijkeuken is voor de warmtepomp en zonnepanelen installatie.
Deze zou waarschijnlijk ook zonder verdeler kunnen en de alamats gewoon per stuk met kabels die kant op sturen, is een meter of 6-7. Dus kost veel meer kabels maar bespaart een kast, 1 dikke kabel en een hoofdschakelaar.
De zekeringen in de hoofdkast die naar de onderverdelers gaan zijn nu niet selectief. Dat is onwenselijk, omdat in praktijk de kans hierdoor groot is dat de hoofdzekering er eerder uit ligt dan de zekering die de stroom naar de onderverdeler moet beveiligen.
Uitgangspunt is dat je voor selectiviteit je zekeringen minstens twee stappen lager zijn dan je hoofdzekering. Gemotiveerd mag je daarvan afwijken, maar 'dat je dan een paar kabeltjes minder nodig hebt' is daarbij geen goed argument.
Dat je zonnepanelen groep de enige groep is die teruglevert en daarom best 20 of 25A (b-kar) kan zijn is wel een goed argument zijn. De 25A b-kar zal immers in de meeste gevallen eerder uitvallen dan de 25A c-kar.

quote:
Zoveel groepen, waarom niet. Enige reden dat je niet zoveel groepen zou nemen is geld.
Een belangrijke reden om op zo'n relatief kleine hoofdaansluiting niet zo enorm veel zekeringen aan te sluiten, is dat het in praktijk niets toevoegt. Een groep waarop nooit een 16A belasting verwacht wordt verdelen in twee of drie groepen geeft geen hoger gebruiksgemak ofzo.
quote:
Ik vind het mooier en prettiger dat elk stukje zijn eigen groep heeft. En zelfs nu heb ik een aantal dingen met elkaar gecombineerd (omdat het echt onzin is de logeerkamer helemaal alleen te zetten).
Dus 1 groep is nu, logeerkamer 1, logeerkamer 2, vliering
Een ander, overloop, gang, wc, kelder

Met nu de duidelijkheid dat het dus 3x25 is en 40A hoofdschakelaar is de enige vraag of wat hier boven staat technisch kan. Of mis ik iets.

Onlogisch, duurder dan nodig, te veel groepen, dat zijn keuzes die veel het niet waard vinden en ik in dit geval wel.
Wat je mist op meerdere punten met deze opstelling is selectiviteit.

Verder is de keuze van een 2*16A éénfase kookgroep onlogisch en ongewenst in een 3-fasen kast. Die ene groep kan immers bij vol gebruik van de kookplaat al de hoofdzekering van de betreffende fase doen uitvallen. Plaats dan een 3-fasen fornuisgroep.
pi_193949045
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 14:06 schreef Makrolon het volgende:
Je krachtautomaten naar de onderverdelers kan je net zo goed weg laten, is dezelfde waarde als je hoofdzekering dus die doen niets. Mag niet, maar nu ben je ook niet selectief.

Verder zou ik een krachtgroep pakken als kookgroep.

En 1 fase groepen mogen niet achter een 3 fase aardlek.
Die krachtautomaten hebben 1 specifieke functie, het af kunnen sluiten van de kabel tussen de hoofdschakelaar in de verdeelkast en deze automaat.
Als je dat niet doet, is de enige manier om die kabel stroomloos te maken de hoofdschakelaar van de woning (en dus alles) uit te zetten.

De kookplaat is 1 fasig, dus op een 1 fase automaat of een 3 fase automaat maakt geen verschil (behalve prijs).
Op een 3 fasige automaat moet ik hem aansluiten op 1 van de 3 ingangen (dus 1 van de 3 fases). ( zie ook laatste regels deze post)

Het stukje "selectief" kom ik hieronder op terug op een andere reactie.

quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 15:17 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]

De zekeringen in de hoofdkast die naar de onderverdelers gaan zijn nu niet selectief. Dat is onwenselijk, omdat in praktijk de kans hierdoor groot is dat de hoofdzekering er eerder uit ligt dan de zekering die de stroom naar de onderverdeler moet beveiligen.
Uitgangspunt is dat je voor selectiviteit je zekeringen minstens twee stappen lager zijn dan je hoofdzekering. Gemotiveerd mag je daarvan afwijken, maar 'dat je dan een paar kabeltjes minder nodig hebt' is daarbij geen goed argument.
Dat je zonnepanelen groep de enige groep is die teruglevert en daarom best 20 of 25A (b-kar) kan zijn is wel een goed argument zijn. De 25A b-kar zal immers in de meeste gevallen eerder uitvallen dan de 25A c-kar.
[..]

Een belangrijke reden om op zo'n relatief kleine hoofdaansluiting niet zo enorm veel zekeringen aan te sluiten, is dat het in praktijk niets toevoegt. Een groep waarop nooit een 16A belasting verwacht wordt verdelen in twee of drie groepen geeft geen hoger gebruiksgemak ofzo.
[..]

Wat je mist op meerdere punten met deze opstelling is selectiviteit.

Verder is de keuze van een 2*16A éénfase kookgroep onlogisch en ongewenst in een 3-fasen kast. Die ene groep kan immers bij vol gebruik van de kookplaat al de hoofdzekering van de betreffende fase doen uitvallen. Plaats dan een 3-fasen fornuisgroep.
Ik weet niet of dit goed is, maar dit is wat ik er van begrepen heb.
1. Die automaten hebben geen enkele andere functie dan het mogelijk maken om de kabel van de meterkast naar de onderverdeler apart te kunnen schakelen
2. Als er wat klapt, is het op volgorde:
A. De groep zelf (in verdeler)
B. De aardlek (indien aarde lek) (in verdeler)
C. De hoofdschakelaar (in verdeler)
D. De hoofdschakelaar (hoofd meterkast)

Die automaat komt daar niet in voor (dat wordt bedoeld met selectief volgens mij, dat die nu overlapt en dus geen echte functie heeft).

Wat ik er van begrepen heb, is dit hoe het hoort bij een "2e meterkast" voor die kabel.

Dat "minder kabel" verhaal is puur voor die in de technische ruimte, die is relatief dichtbij.
Dus ik zou die automaten/groepen/aardlek ook direct in de meterkast kunnen plaatsen en elk met een kabel daarheen brengen.

Maar het verhaal selectief blijft hetzelfde in de schuur verdeelkast. Daar kan maar 1 kabel naar toe (duur grapje anders).
Dus hoe moet het anders (volgens NEN).

Wat ik begrepen heb is dat hoe ik het nu doe, moet. Maar als het anders moet hoor ik dat graag.

Verder begrijp ik je verhaal voor 3x25A dus max 16A groepen.
De enige groep die echt 25A nodig heeft, is de omvormer. En dat is teruglevering. Dus dat is verklaarbaar en zal in de praktijk altijd goed gaan.
Of het officieel mag weet ik eigenlijk niet, maar dit is wel hoe wij het met ons bedrijf (zonnepanelen) ook altijd laten plaatsen.

Het voegt in de praktijk niet niks toe, wel bar weinig.
Wat het toevoegt is dat wanneer er in de logeerkamer iets gebeurd, ik op de boven verdieping nog steeds licht heb behalve in de logeerkamer 1, logeerkamer 2 en zolder.

Wat je vaak ziet is dat alle boven verlichting (en meestal zelfs de gang) op 1 groep zit.
Als daar ook maar iets gebeurd, is alles donker.
Heb je daar in de praktijk wat aan, nee niet echt. Kans is zo minimaal klein maar goed.
Dan komt het dus aan op geld. Heb je (ik) het er voor over om meer geld uit te geven aan een aardlekschakelaar + groepen om dit te kunnen scheiden. Mijn antwoord is daarop ja.
Ik vind het niet alleen leuk om te hebben maar het kan ook handig zijn als ik bijvoorbeeld in 1 van die kamers bezig moet ik alleen die kamer uit kan zetten en dat mijn vrouw nog steeds naar de badkamer kan met licht.

Het selectiviteit stukje begrijp ik dus niet helemaal. Zou je specifiek kunnen zeggen wat anders moet? Het gaat mij niet alleen om het juiste antwoord. Ik zou dit dolgraag willen begrijpen.

Verder nogmaals over de kookgroep.
Mijn kennis (tot zover die reikt) zegt mij dat die groep het verschil niet maakt omdat ik met een 1 fase apparaat alsnog op 1 van de 3 ingangen op een 3 fase automaat moet aansluiten.

Aangezien 2 mensen dit nu zeggen, zal ik dat vast mis hebben.

Nu ik daar even over na denk, zal dit te maken hebben met het 2 groepen systeem (fornuis groep is 2x1). Perilex is 2P, dus komt het er op neer dat het voordeel van een 3 fase fornuis groep is dat je het kan verdelen over 2 fases in plaats van alles op 1 fase?
Als dat antwoord ja is, dan snap ik het en zal ik dat inderdaad aanpassen naar een 3 fase fornuisgroep.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  maandag 6 juli 2020 @ 15:49:57 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193959363
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 21:29 schreef bambino het volgende:
Die krachtautomaten hebben 1 specifieke functie, het af kunnen sluiten van de kabel tussen de hoofdschakelaar in de verdeelkast en deze automaat.
Dat is niet de functie van de automaten in het stroomcircuit. Ze beveiligen je installatie tegen te hoge (lek)stromen. Als je ook de mogelijkheid wil hebben om de krachtgroepen aan/uit te zetten heb je een extra (werk)schakelaar nodig.

(Ja, je kan met een installatieautomaat óók de stroom van een groep in en uitschakelen. Deze automaten zijn daar echter niet voor gemaakt en het veelvuldig handmatig schakelen kan er toe leiden dat de automaat of helemaal geen stroom meer geleid of niet meer in actie komt als er teveel stroom door heen gaat.)
quote:
Het stukje "selectief" kom ik hieronder op terug op een andere reactie.
[..]

Ik weet niet of dit goed is, maar dit is wat ik er van begrepen heb.
1. Die automaten hebben geen enkele andere functie dan het mogelijk maken om de kabel van de meterkast naar de onderverdeler apart te kunnen schakelen
Zoals ik hierboven zij is dat niet de functie van een installatieautomaat. Selectiviteit houdt in dat alleen de automaat in actie komt van het deel van circuit waar de overbelasting plaats vindt.

In jouw ontwerp is bij overbelasting op je 25A krachtgroep een loterij welke automaat zijn werk doet: die in de verdeler, die in de groepenkast of de hoofdzekering.

quote:
2. Als er wat klapt, is het op volgorde:
A. De groep zelf (in verdeler)
B. De aardlek (indien aarde lek) (in verdeler)
C. De hoofdschakelaar (in verdeler)
D. De hoofdschakelaar (hoofd meterkast)
Schakelaars "klappen" niet bij een overbelasting, kortsluiting of lekstroom. Die kan je alleen gebruiken om handmatig de stroom in of uit te schakelen.

quote:
Dat "minder kabel" verhaal is puur voor die in de technische ruimte, die is relatief dichtbij.
Dus ik zou die automaten/groepen/aardlek ook direct in de meterkast kunnen plaatsen en elk met een kabel daarheen brengen.

Maar het verhaal selectief blijft hetzelfde in de schuur verdeelkast. Daar kan maar 1 kabel naar toe (duur grapje anders).
Dus hoe moet het anders (volgens NEN).
Als je perse 3x25A in een losse verdeler wil hebben, dan zal je het volgende moeten doen:
1
2
3
Verdeler      3x25A
groepenkast   3x40A
Hoofdzekering 3x63A
Waarbij je er ook rekening mee moet houden dat de kabel tussen je groepenkast en verdeler eigenlijk 10mm2 moet zijn om de maximale stroom veilig te kunnen transporteren.

Al met al vraag ik me af of het écht wel zo voordelig om op deze manier je installatie aan te sluiten.

quote:
Verder begrijp ik je verhaal voor 3x25A dus max 16A groepen.
De enige groep die echt 25A nodig heeft, is de omvormer. En dat is teruglevering. Dus dat is verklaarbaar en zal in de praktijk altijd goed gaan.
Of het officieel mag weet ik eigenlijk niet, maar dit is wel hoe wij het met ons bedrijf (zonnepanelen) ook altijd laten plaatsen.
Hoeveel zonnepanelen ga je ophangen dan?
Met 3x25A kan je tussen de 60 en 70 aansluiten

Voor een bedrijfsaansluiting met 3x35A is het wel een voor de hand liggende keuze om 3x25A te gebruiken voor zonnepanelen.

quote:
Verder nogmaals over de kookgroep.
Mijn kennis (tot zover die reikt) zegt mij dat die groep het verschil niet maakt omdat ik met een 1 fase apparaat alsnog op 1 van de 3 ingangen op een 3 fase automaat moet aansluiten.

Aangezien 2 mensen dit nu zeggen, zal ik dat vast mis hebben.

Nu ik daar even over na denk, zal dit te maken hebben met het 2 groepen systeem (fornuis groep is 2x1). Perilex is 2P, dus komt het er op neer dat het voordeel van een 3 fase fornuis groep is dat je het kan verdelen over 2 fases in plaats van alles op 1 fase?
Als dat antwoord ja is, dan snap ik het en zal ik dat inderdaad aanpassen naar een 3 fase fornuisgroep.
Een Perilex stekker kan ook 3-fasen zijn. Het ligt er maar net aan hoe je hem aansluit.

Heb je je plannen al doorgenomen met de elektricien die het aan gaat leggen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij het op basis van dit ontwerp voor je wil gaan bouwen.
So we just called him Fred
pi_193962113
Kookplaat is 1p. Maar trekt deze dan maar 3680w of 7400w? Een hoofdzekering van 25A levert max 5750w, dus in het laatste geval kan je de hoofdzekering er al uit trekken met meerdere pannetjes op het vuur.

Beter dan aansluiten op 2 fases van een 3p groep of de plaat omzetten naar 3p (kan soms, rtfm).
.
pi_193980232
quote:
7s.gif Op maandag 6 juli 2020 15:49 schreef Fred het volgende:

[..]

Dat is niet de functie van de automaten in het stroomcircuit. Ze beveiligen je installatie tegen te hoge (lek)stromen. Als je ook de mogelijkheid wil hebben om de krachtgroepen aan/uit te zetten heb je een extra (werk)schakelaar nodig.

(Ja, je kan met een installatieautomaat óók de stroom van een groep in en uitschakelen. Deze automaten zijn daar echter niet voor gemaakt en het veelvuldig handmatig schakelen kan er toe leiden dat de automaat of helemaal geen stroom meer geleid of niet meer in actie komt als er teveel stroom door heen gaat.)
[..]

Zoals ik hierboven zij is dat niet de functie van een installatieautomaat. Selectiviteit houdt in dat alleen de automaat in actie komt van het deel van circuit waar de overbelasting plaats vindt.

In jouw ontwerp is bij overbelasting op je 25A krachtgroep een loterij welke automaat zijn werk doet: die in de verdeler, die in de groepenkast of de hoofdzekering.
[..]

Schakelaars "klappen" niet bij een overbelasting, kortsluiting of lekstroom. Die kan je alleen gebruiken om handmatig de stroom in of uit te schakelen.
[..]

Als je perse 3x25A in een losse verdeler wil hebben, dan zal je het volgende moeten doen:
[ code verwijderd ]

Waarbij je er ook rekening mee moet houden dat de kabel tussen je groepenkast en verdeler eigenlijk 10mm2 moet zijn om de maximale stroom veilig te kunnen transporteren.

Al met al vraag ik me af of het écht wel zo voordelig om op deze manier je installatie aan te sluiten.
[..]

Hoeveel zonnepanelen ga je ophangen dan?
Met 3x25A kan je tussen de 60 en 70 aansluiten

Voor een bedrijfsaansluiting met 3x35A is het wel een voor de hand liggende keuze om 3x25A te gebruiken voor zonnepanelen.
[..]

Een Perilex stekker kan ook 3-fasen zijn. Het ligt er maar net aan hoe je hem aansluit.

Heb je je plannen al doorgenomen met de elektricien die het aan gaat leggen? Ik kan me namelijk niet voorstellen dat hij het op basis van dit ontwerp voor je wil gaan bouwen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Helaas is mijn kennis niet voldoende om het exact te volgen.

Ik heb mijn installateur even gevraagd over de zonnepanelen en warmtepomp. Die kunnen gewoon in de meterkast dus die ene verdeelkast ben ik kwijt.

Resteert de andere (kleinere).

Op die verdeelkast komt het volgende:
3groepen B-kar 16A 1P
1 groep C-kar 16A 1P

1 groep 16A 3P t.b.v. sauna

Dat zijn de groepen die ik daar wil hebben.

De volgende stap is aardlek. Plaats je die alleen in de verdelen, alleen in de hoofdmeterkast of beide?

Hoofdschakelaar, wel of niet in de verdeelkast?

Wat plaats je in de hoofdmeterkast waarop de kabel komt (5x6mm2)?

Wens, mogelijkheid om in de schuur de kast uit te schakelen
Wens 2, mogelijkheid om in de woning de schuur uit te schakelen

Info over woning:
3x25A hoofdzekering (gaat niet veranderd worden)

Zonnepanelen. Dit worden er in beginsel 36. Met mogelijke uitbreiding tot 12.
De omvormer is een SolarEdge 15K of 16K.
De 15K heeft een maximale AC stroom van 23A
De 16K 25,5

De wens is 15K maar er is een tijd geweest dat deze niet meer leverbaar was. Schijnt nu weer normaal terug te zijn (wij gebruikten bij onze klanten altijd minimaal de 16K in die periode).

Een 10K zou ook voldoende zijn, maar ondersteunt geen duo optimizers en is qua aanschaf net zo duur als een 15/16K. De winst die je behaalt met duo optimizers is aanzienlijk (42 euro per duo (21 per paneel) t.o.v. 37 per paneel bij single).
Met 36 panelen is dat 1332 euro (singles) of 756 euro (duos).

Mag dit officieel volgens guidelines op een 25A automaat. Nee, vast niet. Maar dat stukje maak ik me niet druk om.

Dan het kook gedeelte. Ik had liever een 90CM 3 fase kookplaat. Maar gezien de enorme meerprijs t.o.v. de 80CM 1 fase kookplaat hebben we toch gekozen voor de 80CM.

Ik heb ook even de jip en janneke variant gelezen op internet.
Als ik het goed heb kan je dus een 3 fase normale krachtgroep gebruiken als de fornuis groep.
Dus dat zal ik dan bij deze ook gaan doen.

Nu komt deze quote ook er bij:

quote:
1s.gif Op maandag 6 juli 2020 18:49 schreef Fer het volgende:
Kookplaat is 1p. Maar trekt deze dan maar 3680w of 7400w? Een hoofdzekering van 25A levert max 5750w, dus in het laatste geval kan je de hoofdzekering er al uit trekken met meerdere pannetjes op het vuur.

Beter dan aansluiten op 2 fases van een 3p groep of de plaat omzetten naar 3p (kan soms, rtfm).
Het is een 7400W kookplaat inderdaad. Het gaat om deze:
https://www.siemens-home.(...)ogglebox=1515045408/

(let niet op prijs, dat is compleet absurd die adviesprijzen).

Hier de handleiding:
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001379043_C.pdf

Ik kan daarin niet iets vinden over omzetten naar 3-fase, wellicht mis ik iets of kan het simpelweg niet.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_193980647
Als ik jou was zette ik in de hoofdmeterkast een hoofdschakelaar voor alles, en dan daar achter nog een hoofdschakelaar waar de kabel op komt naar de schuur.

In de schuur een verdeler met de vereiste groepen, en een hoofdschakelaar voor dat gedeelte.

Op deze manier is de kabel naar de schuur beveiligd met de hoofdzekeringen van 25a. Wellicht niet helemaal volgens de regels, maar niet onveilig en dan werkt het gewoon zoals je wil.

Helemaal volgens de regels lukt niet met een 25a hoofdzekering en 16a eindgroepen.

Ben deze oplossing al meerdere malen tegen gekomen in de praktijk.
  dinsdag 7 juli 2020 @ 22:15:25 #16
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193981589
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:02 schreef bambino het volgende:
Bedankt voor je uitgebreide reactie.

Helaas is mijn kennis niet voldoende om het exact te volgen.

Ik heb mijn installateur even gevraagd over de zonnepanelen en warmtepomp. Die kunnen gewoon in de meterkast dus die ene verdeelkast ben ik kwijt.

Resteert de andere (kleinere).

Op die verdeelkast komt het volgende:
3groepen B-kar 16A 1P
1 groep C-kar 16A 1P

1 groep 16A 3P t.b.v. sauna

Dat zijn de groepen die ik daar wil hebben.
Met selectiviteit in het achterhoofd wordt dan wel een dingetje. Als ik terug reken met een factor 1.6 tussen de verschillende automaten dan kom ik hier op:
1
2
3
Hoofdzekering 3x25A
groepenkast   3x16A
Verdeler      3x10A
Waarbij het noemenswaardig is dat als je de vuistregel met steeds "twee stappen lager" je bij de verdeler mogelijk op 3x6A uit komt. De meningen verschillen hierin nog wel eens tussen elektriciens.

quote:
De volgende stap is aardlek. Plaats je die alleen in de verdelen, alleen in de hoofdmeterkast of beide?
Ook hier zijn de meningen over verdeeld. In principe hoeft een groep naar een verdeler geen aardlek te hebben. Echter heb je dan wel het risico dat iemand nietsvermoedend die krachtgroep gaat gebruiken om direct een apparaat op aan te sluiten. Dan ontstaat er een potentieel gevaarlijke situatie.
Ik zou hier advies over inwinnen van een elektricien die jouw specifieke situatie kan beoordelen.

quote:
Hoofdschakelaar, wel of niet in de verdeelkast?
Elke groepen-/verdeelkast moet zijn eigen hoofdschakelaar hebben.
quote:
Wat plaats je in de hoofdmeterkast waarop de kabel komt (5x6mm2)?
4 (3P+1N) aders komen op de krachtgroep, de aarde komt op de aardrail.
quote:
Wens, mogelijkheid om in de schuur de kast uit te schakelen
Dat kan met de hoofdschakelaar die in de verdeler ter plaatse zit.
quote:
Wens 2, mogelijkheid om in de woning de schuur uit te schakelen
Ik zou daarvoor een werkschakelaar gebruiken, zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl/emat-werkschakelaar-4p-25a-zwart/

Die kan je met een slotje (of als je niks anders voor handen hebt zelfs met een tie-wrap) vast zetten zodat niemand per ongeluk de stroom aan kan zetten.

quote:
[..]

Het is een 7400W kookplaat inderdaad. Het gaat om deze:
https://www.siemens-home.(...)ogglebox=1515045408/

(let niet op prijs, dat is compleet absurd die adviesprijzen).

Hier de handleiding:
https://media3.bsh-group.com/Documents/9001379043_C.pdf

Ik kan daarin niet iets vinden over omzetten naar 3-fase, wellicht mis ik iets of kan het simpelweg niet.
Je kan hem aansluiten op 2-fases.
Ook hier zie je weer verschillende oplossingen: de één zegt gebruik een krachtgroep met maar 2 fases aangesloten, de ander zegt gebruik een kookgroep die gevoed wordt door 2 verschillende fases.
Ook hiervoor geldt: laat een elektricien hier naar kijken.

Het kost misschien nu een paar centen om zo'n man/vrouw langs te laten, maar je staat met lege handen als de boel straks afbrandt door kortsluiting.
So we just called him Fred
pi_193981817
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 21:27 schreef Makrolon het volgende:
Als ik jou was zette ik in de hoofdmeterkast een hoofdschakelaar voor alles, en dan daar achter nog een hoofdschakelaar waar de kabel op komt naar de schuur.

In de schuur een verdeler met de vereiste groepen, en een hoofdschakelaar voor dat gedeelte.

Op deze manier is de kabel naar de schuur beveiligd met de hoofdzekeringen van 25a. Wellicht niet helemaal volgens de regels, maar niet onveilig en dan werkt het gewoon zoals je wil.

Helemaal volgens de regels lukt niet met een 25a hoofdzekering en 16a eindgroepen.

Ben deze oplossing al meerdere malen tegen gekomen in de praktijk.
Nee ik begrijp dat de 16A groepen niet volgens de regels zijn op 25A hoofdzekering. Maar in dat geval kijk ik naar "gaat het in de praktijk goed", en dat antwoord is over het algemeen ja.

Lager dan 16A kan je met normale producten niet gaan. Dus de enige officiële oplossing is dan naar 3x35, en dat heb ik er niet voor over puur om aan de regels te voldoen voor dit stukje.

quote:
7s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:15 schreef Fred het volgende:

[..]

Met selectiviteit in het achterhoofd wordt dan wel een dingetje. Als ik terug reken met een factor 1.6 tussen de verschillende automaten dan kom ik hier op:
[ code verwijderd ]

Waarbij het noemenswaardig is dat als je de vuistregel met steeds "twee stappen lager" je bij de verdeler mogelijk op 3x6A uit komt. De meningen verschillen hierin nog wel eens tussen elektriciens.
[..]

Ook hier zijn de meningen over verdeeld. In principe hoeft een groep naar een verdeler geen aardlek te hebben. Echter heb je dan wel het risico dat iemand nietsvermoedend die krachtgroep gaat gebruiken om direct een apparaat op aan te sluiten. Dan ontstaat er een potentieel gevaarlijke situatie.
Ik zou hier advies over inwinnen van een elektricien die jouw specifieke situatie kan beoordelen.
[..]

Elke groepen-/verdeelkast moet zijn eigen hoofdschakelaar hebben.
[..]

4 (3P+1N) aders komen op de krachtgroep, de aarde komt op de aardrail.
[..]

Dat kan met de hoofdschakelaar die in de verdeler ter plaatse zit.
[..]

Ik zou daarvoor een werkschakelaar gebruiken, zoals deze bijvoorbeeld:
https://www.elektramat.nl/emat-werkschakelaar-4p-25a-zwart/

Die kan je met een slotje (of als je niks anders voor handen hebt zelfs met een tie-wrap) vast zetten zodat niemand per ongeluk de stroom aan kan zetten.
[..]

Je kan hem aansluiten op 2-fases.
Ook hier zie je weer verschillende oplossingen: de één zegt gebruik een krachtgroep met maar 2 fases aangesloten, de ander zegt gebruik een kookgroep die gevoed wordt door 2 verschillende fases.
Ook hiervoor geldt: laat een elektricien hier naar kijken.

Het kost misschien nu een paar centen om zo'n man/vrouw langs te laten, maar je staat met lege handen als de boel straks afbrandt door kortsluiting.
1e stukje zelfde verhaal (zie boven).

Het aardlek stukje is voor mij dus nog even onduidelijk. Hierboven wordt gerept over 2x een hoofdschakelaar. Maar dan mis ik in die hele verdeelkast aardlek.
Dus dan zou ik een aardlek automaat 16A 3P kunnen gebruiken voor de sauna. Een aardlekschakelaar 16A 1P voor de 4 groepen en dan ben ik er volgens mij.

En of ik nu een werkschakelaar gebruik in de meterkast of een hoofdschakelaar is volgens mij om het even. Daarmee bedoel ik, een hoofdschakelaar zal het niet minder goed maken (in mijn optiek zelfs beter).

De vraag "wat plaats je in de hoofdmeterkast" bedoel ik mee welke schakelaar/automaat/aardlek (wetende dat de kabel die er kom 5x6mm2 is).
Dus dat antwoord is die werkschakelaar of mijn voorkeur een hoofdschakelaar (alleen dan 25A ipv 40A zoals in mijn 1e tekening).

Kookplaat is duidelijk, daar maak ik gewoon een krachtgroep van en weten we zeker dat het goed komt. Kan ik ook nog een beetje spelen met wat op welke fase komt, dus voor de kookplaat fase 2 en 3 pakken zodat ik iets anders wat meer gaat gebruiken zonder kracht op fase 1 kan zetten.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  woensdag 8 juli 2020 @ 11:52:30 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193987362
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 juli 2020 22:27 schreef bambino het volgende:
1e stukje zelfde verhaal (zie boven).

Het aardlek stukje is voor mij dus nog even onduidelijk. Hierboven wordt gerept over 2x een hoofdschakelaar. Maar dan mis ik in die hele verdeelkast aardlek.
Dus dan zou ik een aardlek automaat 16A 3P kunnen gebruiken voor de sauna. Een aardlekschakelaar 16A 1P voor de 4 groepen en dan ben ik er volgens mij.

En of ik nu een werkschakelaar gebruik in de meterkast of een hoofdschakelaar is volgens mij om het even. Daarmee bedoel ik, een hoofdschakelaar zal het niet minder goed maken (in mijn optiek zelfs beter).

De vraag "wat plaats je in de hoofdmeterkast" bedoel ik mee welke schakelaar/automaat/aardlek (wetende dat de kabel die er kom 5x6mm2 is).
Dus dat antwoord is die werkschakelaar of mijn voorkeur een hoofdschakelaar (alleen dan 25A ipv 40A zoals in mijn 1e tekening).
Misschien dat dit plaatje helpt. Dit is gebaseerd op de gesprekken die ik met de elektricien heb gehad die bij mij aan de slag gaat. Vergelijkbaar verhaal: hoofdaansluiting in de woning, extra verdeler in de schuur. (Al wordt het bij mij 3x16A in de groepenkast en 10A groepen in de schuur.)
Deze tekening laat twee opties zien voor een verdeler.


Je kán in plaats van de werkschakelaar ook een extra hoofdschakelaar plaatsen. Die zijn echter gemaakt om de stroom uit te zetten op de plaats waar je aan het werk ben. Een werkschakelaar kan je goed gebruiken om op punt A (bijvoorbeeld meterkast) de stroom uit te zetten om op punt B (bijvoorbeeld in de grond om kabelbreuk te herstellen) veilig te kunnen werken.

Last but not least: Je geeft in dit topic meerdere keren aan dat je te weinig kennis hebt om dit te volgen. Het lijkt mij toch heel erg verstandig dat je een elektricien hiervoor inschakelt. Het maken van de verdeling van de groepen is 1, maar je zal het op een gegeven moment ook nog moeten gaan aansluiten. En dát moet ook goed gebeuren.
So we just called him Fred
pi_193999776
quote:
7s.gif Op woensdag 8 juli 2020 11:52 schreef Fred het volgende:

[..]

Misschien dat dit plaatje helpt. Dit is gebaseerd op de gesprekken die ik met de elektricien heb gehad die bij mij aan de slag gaat. Vergelijkbaar verhaal: hoofdaansluiting in de woning, extra verdeler in de schuur. (Al wordt het bij mij 3x16A in de groepenkast en 10A groepen in de schuur.)
Deze tekening laat twee opties zien voor een verdeler.
[ afbeelding ]

Je kán in plaats van de werkschakelaar ook een extra hoofdschakelaar plaatsen. Die zijn echter gemaakt om de stroom uit te zetten op de plaats waar je aan het werk ben. Een werkschakelaar kan je goed gebruiken om op punt A (bijvoorbeeld meterkast) de stroom uit te zetten om op punt B (bijvoorbeeld in de grond om kabelbreuk te herstellen) veilig te kunnen werken.

Last but not least: Je geeft in dit topic meerdere keren aan dat je te weinig kennis hebt om dit te volgen. Het lijkt mij toch heel erg verstandig dat je een elektricien hiervoor inschakelt. Het maken van de verdeling van de groepen is 1, maar je zal het op een gegeven moment ook nog moeten gaan aansluiten. En dát moet ook goed gebeuren.
Laat ik beginnen met het makkelijkste, uiteraard doet een elektricien dit. Alleen ik moet het spul bestellen.
En ik moet nog zoeken welke elektricien het wordt, kennis 1 of 2 of werkspot of een random bedrijf (laatste zal lastig worden op kort termijn met aanschaf eigen beheer zeker).

Ik wil het snappen, dat is 1. En dan het ook bestellen.
Ik kom er met mijn klauwen niet aan.

Dan jouw tekening.

Optie 1 is voor mij onbegrijpelijk, waarom zou je in vredesnaam 3 aardlek schakelaars plaatsen voor elk 1 groep.
Je plaatst maximaal 4 groepen op 1 aardlekschakelaar.

Optie 2 zou kunnen, elk een eigen alamat. Maar, gezien optie 1 (1 schakelaar max 4 groepen) veel goedkoper is is dat de meest logische oplossing.
Ik neem niet aan dat je zoveel ampere per groep echt nodig bent (ik in ieder geval niet).

Wat ik nu mis (en dat is voor mij het belangrijkste) is de uitbreiding in de meterkast.
Ik neem aan dat dat een installatieautomaat is? Dus gewoon een 3 fase groep.
Als dat antwoord ja is.
Sluit je die dan rechtstreeks op je hoofdschakelaar aan? Want als ik dat in een configurator gooi zegt hij "je mist een aardlekschakelaar 3p+N"

Wat ik ook niet weet, en niet hoef te weten, is hoe de aarderails moet. Verdeler moet op eigen aardepen? Geen idee. Maar dat laat ik verder over aan elektricien.

Laat ik het simpel vragen.
Ik weet nu wat ik wil hebben in de hoofd kast.

Ik weet wat er moet komen in de verdeelkast.

Wat ik niet met 100% zekerheid weet is hoe je die 2 met elkaar verbind.

In de verdeelkast komt een aardlekautomaat 16A 3P+N voor de sauna.
Er komt een aardlekschakelaar voor de 4 groepen (3xB 1xC).
Er komt een hoofdschakelaar

Uit jouw plaatje kom ik dus uit op een krachtgroep 25A, dat zou goed moeten zijn. En eventueel een werkschakelaar, al zie ik daar het nut niet van in (als ik die krachtgroep uit zet doet dat hetzelfde).
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
  donderdag 9 juli 2020 @ 10:43:07 #20
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_194003874
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2020 23:25 schreef bambino het volgende:
Laat ik beginnen met het makkelijkste, uiteraard doet een elektricien dit. Alleen ik moet het spul bestellen.
En ik moet nog zoeken welke elektricien het wordt, kennis 1 of 2 of werkspot of een random bedrijf (laatste zal lastig worden op kort termijn met aanschaf eigen beheer zeker).

Ik wil het snappen, dat is 1. En dan het ook bestellen.
Ik kom er met mijn klauwen niet aan.
imho doe je verstandig aan om eerst met de elektricien te overleggen en dan pas spullen te bestellen.

quote:
Dan jouw tekening.

Optie 1 is voor mij onbegrijpelijk, waarom zou je in vredesnaam 3 aardlek schakelaars plaatsen voor elk 1 groep.
Je plaatst maximaal 4 groepen op 1 aardlekschakelaar.
Zo verdeel je de groepen over de fases ;)

quote:
Optie 2 zou kunnen, elk een eigen alamat. Maar, gezien optie 1 (1 schakelaar max 4 groepen) veel goedkoper is is dat de meest logische oplossing.
Ik snap dat je niet teveel geld wil uitgeven, maar een paar tientjes kan toch nooit het probleem zijn?

quote:
Ik neem niet aan dat je zoveel ampere per groep echt nodig bent (ik in ieder geval niet).
ehm, ik heb de tekening aangepast naar waar jij in vraagt in dit topic. Mijn elektricien adviseerde de groep naar de schuur af te zekeren op 3x16A en in de schuur niet meer dan 10A per groep te zekeren.

quote:
Wat ik nu mis (en dat is voor mij het belangrijkste) is de uitbreiding in de meterkast.
Ik neem aan dat dat een installatieautomaat is? Dus gewoon een 3 fase groep.
Als dat antwoord ja is.
Sluit je die dan rechtstreeks op je hoofdschakelaar aan? Want als ik dat in een configurator gooi zegt hij "je mist een aardlekschakelaar 3p+N"
Dat klopt, die configurator gaat er vanuit dat je alleen "eindgroepen" in je groepenkast heeft zitten. Die houdt geen rekening met groepen die verdelers voeden.

quote:
Wat ik ook niet weet, en niet hoef te weten, is hoe de aarderails moet. Verdeler moet op eigen aardepen? Geen idee. Maar dat laat ik verder over aan elektricien.
[...]
Wat ik niet met 100% zekerheid weet is hoe je die 2 met elkaar verbind.
[...]
Uit jouw plaatje kom ik dus uit op een krachtgroep 25A, dat zou goed moeten zijn. En eventueel een werkschakelaar, al zie ik daar het nut niet van in (als ik die krachtgroep uit zet doet dat hetzelfde).
Ik zou dat allemaal aan de elektricien overlaten.
So we just called him Fred
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')