abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 3 juli 2020 @ 10:43:36 #1
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193902916
OP niet van mij.

Amsterdamse gemeenteraad: ‘Maak van Ketikoti net zo’n vrije dag als Koningsdag’

De Amsterdamse gemeenteraad wil dat Ketikoti, jaarlijks op 1 juli, uitgroeit tot een nationale feestdag, waarop Amsterdamse ambtenaren vrij krijgen. Een raadsmeerderheid dient hiertoe woensdag een voorstel in, op de dag van de herdenking van de afschaffing van de slavernij.



Het Amsterdamse gemeentebestuur moet Ketikoti voordragen als erkende nationale feestdag, vinden de PvdA, die het initiatief nam, GroenLinks, Denk, Bij1, SP, Partij voor de Dieren en ChristenUnie, die het voorstel ondertekenen en dus steunen. Deze partijen zijn goed voor 26 van de 45 stemmen in de gemeenteraad, een meerderheid. Ook zou Amsterdam zich moeten aansluiten bij het collectief dat de wens tot erkenning onder de aandacht brengt van de regering.

Als het lukt komt Ketikoti, de herdenking van de afschaffing van de slavernij, in het rijtje van Koningsdag, Pasen, Kerstmis, Bevrijdingsdag en nog enkele feestdagen.

Een feestdag is niet direct een algemene vrije dag, denk aan Goede Vrijdag. En dus krijgt het college de opdracht om werk te maken van een vrije dag op 1 juli voor de Amsterdamse gemeenteambtenaren. Hiertoe moet het in gesprek met de vakbonden en de ondernemingsraad.

George Floyd
Nenita la Rose (PvdA) vindt het voorstel noodzakelijk: ,,In Nederland is nog altijd sprake van ontkenning of bagatellisering van het koloniale verleden en de gevolgen daarvan voor de nabestaanden. We hebben te lang vastgehouden aan een veilige mening.”

De indieners sluiten met hun voorstel aan bij de brede discussie over racisme, ontstaan na de dood door gewelddadig politieoptreden van George Floyd in Amerika. ,,In Nederland is sprake van institutioneel racisme, kijk naar het optreden van de Belastingdienst”, zegt La Rose. ,,Ons koloniale verleden heeft de basis gelegd voor dit racisme. Slavernij heeft geleid tot onderdrukking en ongelijke behandeling. We zien dat meer en meer mensen dit erkennen. Daarom is het tijd voor politiek handelen.”

Drie van de vier coalitiepartijen – PvdA, GroenLinks en SP – hebben dit voorstel ondertekend. Nummer vier, D66, ontbreekt. ,,Het pleidooi en de lobby voor een nationale feestdag kan D66 zeker steunen, de vertaling in een verplichte vrije dag voor de Amsterdamse ambtenaren echter niet”, zegt D66-raadslid Jan-Bert Vroege. ,,Door dit nu direct aan elkaar te koppelen, doe je noodzaak voor een landelijke erkenning van Ketikoti, denk ik, geen goed.”



Excuses
Ninsee, het Nationaal Instituut Nederlands Slavernijverleden en Erfenis, juicht het voorstel van de raadsmeerderheid toe. ,,Dit is een mooi initiatief”, zegt voorzitter Linda Nooitmeer. ,,Wat ons betreft staat 1 juli in het teken van feest en herdenking. Daar past een vrije dag bij. Het racisme dat hier rondwaart, is een gevolg van dit verleden. Daarom is het belangrijk dat we naast elkaar gaan staan.”

Eerder nam de Amsterdamse raad al het initiatief voor excuses van de gemeente voor haar rol bij de slavenhandel. Amsterdam zou de eerste Nederlandse gemeente zijn die dit doet. Het gemeentebestuur heeft onderzoek in gang gezet naar welke rol Amsterdam precies heeft gespeeld. Het was de bedoeling dat dit de opmaat was naar excuses, woensdag op Ketikoti uitgesproken door burgemeester Femke Halsema. Vanwege de coronapandemie heeft het onderzoek vertraging opgelopen en zijn de excuses uitgesteld. Als alles een beetje vlotjes verloopt, zouden volgend jaar de excuses uitgesproken kunnen worden op een nationale feestdag en vrije dag. ,,Dat zou machtig zijn”, zegt La Rose.
https://www.ad.nl/amsterd(...)koningsdag~aa23f8c0/
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 10:51:19 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193903019
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Wat zou het voor de zwarte gemeenschap betekenen als die feestdag er zou komen?
weinig denk ik, het is niet alsof iedereen er nu massaal op uit trekt om het te vieren ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 10:53:20 #3
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193903052
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:51 schreef sp3c het volgende:

[..]

weinig denk ik, het is niet alsof iedereen er nu massaal op uit trekt om het te vieren ofzo
Maar als erkenning toch wel?
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 10:55:06 #4
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193903065
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:53 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Maar als erkenning toch wel?
erkenning van wat?

ik denk dat er maar een heel klein clubje is dat er daadwerkelijk mee bezig is maar misschien kan dat groeien
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 10:56:55 #5
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193903088
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:55 schreef sp3c het volgende:

[..]

erkenning van wat?

ik denk dat er maar een heel klein clubje is dat er daadwerkelijk mee bezig is maar misschien kan dat groeien
Erkenning van het leed. Dat is toch een weerzinwekkende tijd geweest?
  vrijdag 3 juli 2020 @ 10:57:07 #6
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_193903090
Zelfde soort onzin als Black history month.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 10:59:39 #7
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193903130
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:56 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Erkenning van het leed. Dat is toch een weerzinwekkende tijd geweest?
dat is toch gewoon bekend

daar zal een feestje meer of minder niet zoveel aan veranderen
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 11:00:42 #8
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_193903140
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:56 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Erkenning van het leed. Dat is toch een weerzinwekkende tijd geweest?
Er is godverdomme geen enkele neger meer in leven die dit heeft meegemaakt. Het is belachelijk dat sommigen zich gekwetst voelen vanwege de slavernij van twee honderd jaar terug.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 11:00:49 #9
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193903141
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:59 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is toch gewoon bekend

daar zal een feestje meer of minder niet zoveel aan veranderen
Ik ben het niet met je eens.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 11:05:12 #10
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193903209
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:00 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Er is godverdomme geen enkele neger meer in leven die dit heeft meegemaakt.
Is dat noodzakelijk? Wie weet heeft die periode een aantal generaties erna, verwoest. Het is waarschijnlijk niet opgehouden bij de afschaffing.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 11:19:52 #11
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_193903409
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:05 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Is dat noodzakelijk? Wie weet heeft die periode een aantal generaties erna, verwoest. Het is waarschijnlijk niet opgehouden bij de afschaffing.
Dan vind ik dat we 1x per jaar moeten stilstaan bij de kerstening en de misdaden van Karel de Grote. Die arme Saksen zijn gewoon uitgemoord vanwege hun heidense geloof.

Ik heb hier in 2020 nog steeds last van. Overal zie ik kerken die mij herinneren aan deze periode. Ik kan er niet van slapen s'nachts, want die moordenaar heeft zelfs een standbeeld. En er zijn straatnamen, scholen, en restaurants naar hem vernoemd.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 11:23:48 #12
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193903470
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:19 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dan vind ik dat we 1x per jaar moeten stilstaan bij de kerstening en de misdaden van Karel de Grote. Die arme Saksen zijn gewoon uitgemoord vanwege hun heidense geloof.

Ik heb hier in 2020 nog steeds last van. Overal zie ik kerken die mij herinneren aan deze periode. Ik kan er niet van slapen s'nachts, want die moordenaar heeft zelfs een standbeeld. En er zijn straatnamen, scholen, en restaurants naar hem vernoemd.
Ja, wat moet ik hier nu mee :D
pi_193903530
quote:
10s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:19 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Dan vind ik dat we 1x per jaar moeten stilstaan bij de kerstening en de misdaden van Karel de Grote.
Gewoon doen als je daar zin in hebt. Maar doe je het ook ? Of is het een nep-verontwaardiging van je ?


quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:00 schreef Harvest89 het volgende:

Het is belachelijk dat sommigen zich gekwetst voelen vanwege de slavernij van twee honderd jaar terug.
Het is niet belachelijk dat mensen verontwaardigd en boos zijn over wat vroeger was.
Het is ook niet belachelijk dat mensen zich gekwetst voelen door hedendaags racisme of ongelijke behandeling en dan zo herinnert worden aan die slavernijperiode
  vrijdag 3 juli 2020 @ 11:29:21 #14
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_193903533
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:23 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Ja, wat moet ik hier nu mee :D
Niets want het is belachelijk, net zoals een feestdag over de afschaffing van de slavernij meer dan 200 jaar terug.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_193903538
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:56 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Erkenning van het leed. Dat is toch een weerzinwekkende tijd geweest?
Hebben zij als enige leed meegemaakt in de geschiedenis. De menselijke geschiedenis is toch een grote poel van ellende als je kijkt wat mensen elkaar hebben aangedaan. Wat maakt hun leed zo bijzonder, in vergelijking met al het andere leed? Waarom herdenken we niet et leed veroorzaakt door ale oorlogen, kruistochten, inquisities, ontdekkingstochten, de industriele revolutie, etc etc etc.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_193903565
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:56 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Erkenning van het leed. Dat is toch een weerzinwekkende tijd geweest?
Ben bang dat we niet genoeg dagen in het jaar hebben om al het leed uit de historie te moeten erkennen middels een feestdag.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_193903600
Ik wil ook een dag voor de Spaanse overheersing van Zuidelijk Nederland. We hebben er nu nog steeds last van. (Minder blond haar en blauwe ogen in de regios die bezet zijn geweest)
  vrijdag 3 juli 2020 @ 11:42:27 #18
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193903698
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:29 schreef Boris_Karloff het volgende:

[..]

Hebben zij als enige leed meegemaakt in de geschiedenis. De menselijke geschiedenis is toch een grote poel van ellende als je kijkt wat mensen elkaar hebben aangedaan. Wat maakt hun leed zo bijzonder, in vergelijking met al het andere leed? Waarom herdenken we niet et leed veroorzaakt door ale oorlogen, kruistochten, inquisities, ontdekkingstochten, de industriele revolutie, etc etc etc.
Misschien wel omdat het nog zo tastbaar is. Verder heb ik er geen antwoord op.
pi_193903815
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:29 schreef Harvest89 het volgende:

[..]

Niets want het is belachelijk, net zoals een feestdag over de afschaffing van de slavernij meer dan 200 jaar terug.
Het interesseert jou geen reet , dat wisten we al . Bovendien wil jij de slavennazaten liever wegwensen. Voor mij is 1 juli een herdenkingsdag. Ik voel me niet in feeststemming. Maar ik kan me indenken dat mensen wel willen vieren dat er een einde kwam aan de misdaad van slavernij in Nederlandse gebieden. Met name diegenen die slavenvoorouders hadden.
Dat is niet belachelijk
pi_193903960
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:42 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Misschien wel omdat het nog zo tastbaar is. Verder heb ik er geen antwoord op.
Hoe is slavernijleed tastbaar? Als je naar Qatar, Ghana of India misschien. Maar hier in Nederland toch zeker niet?

[ Bericht 0% gewijzigd door Boris_Karloff op 03-07-2020 12:04:50 ]
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 12:02:42 #21
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193904040
Ze hebben toch hun dag , ze kunnen gewoon vrij nemen als ze het echt willen vieren.
Jom Hasjoa is ook geen officiële feestdag in Nederland , maar er zijn ingetwijfeld mensen van Joodse afkomst die het vieren.
Overal maar een nationale feestdag van maken :') , er moet ook nog gewerkt worden
Ik ben inmiddels overleden
  vrijdag 3 juli 2020 @ 12:18:01 #22
3542 Gia
User under construction
pi_193904300
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 10:56 schreef Boca_Raton het volgende:

Erkenning van het leed. Dat is toch een weerzinwekkende tijd geweest?
Dat ontkent toch niemand.

Maar geen enkel levend persoon dat Keti Koti viert heeft dat meegemaakt.
pi_193904311
Dan schminken als donkere mens en kinderen snoepgoed geven _O_
  vrijdag 3 juli 2020 @ 12:27:39 #24
3542 Gia
User under construction
pi_193904492
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:29 schreef Bluesdude het volgende:

Het is niet belachelijk dat mensen verontwaardigd en boos zijn over wat vroeger was.
Het is ook niet belachelijk dat mensen zich gekwetst voelen door hedendaags racisme of ongelijke behandeling en dan zo herinnert worden aan die slavernijperiode
Hedendaags racisme komt eerder door de slechte naam die deze bevolkingsgroep heeft.
Zeggen dat je hierdoor herinnerd wordt aan de slavernijperiode kan daar een gevolg van zijn.
Maar dat is per definitie niet de schuld van de Nederlander.

Oftewel: groepen Antilliaanse jongeren misdragen zich ernstig. Gevolg: schooluitval, slechte kansen op de arbeidsmarkt.

De blm-ers vergeten de oorzaak en redeneren:

Wij krijgen geen goed onderwijs en daardoor weinig kansen op de arbeidsmarkt. Dit was ook zo ten tijde van de slavernij.

Boehoe 😭😭😭

Zwarte piet moet weg, dan stopt het racisme.

Sorry. 😅
pi_193904852
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 12:27 schreef Gia het volgende:
Hedendaags racisme komt eerder door de slechte naam die deze bevolkingsgroep heeft.
Zeggen dat je hierdoor herinnerd wordt aan de slavernijperiode kan daar een gevolg van zijn.
Maar dat is per definitie niet de schuld van de Nederlander.
Etnische discriminatie , of je het nu noemt , racisme, uitsluiting of ongelijke behandeling. is van alle tijden en alle culturen. en migrantengroepen die bij binnenkomst al ongewenst zijn blijven ongewenst te worden bekeken en behandeld. Niet door iedereen, niet altijd en overal.
Dit is de basis .
Andere migrantengroepen als Indische Nederlanders en Chinezen hebben hetzelfde ervaren...ook al waren ze net zo crimineel als andere Nederlanders... dus ideaal geassimileerd.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 12:59:33 #26
3542 Gia
User under construction
pi_193905012
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 12:47 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Etnische discriminatie , of je het nu noemt , racisme, uitsluiting of ongelijke behandeling. is van alle tijden en alle culturen. en migrantengroepen die bij binnenkomst al ongewenst zijn blijven ongewenst te worden bekeken en behandeld. Niet door iedereen, niet altijd en overal.
Dit is de basis .
Andere migrantengroepen als Indische Nederlanders en Chinezen hebben hetzelfde ervaren...ook al waren ze net zo crimineel als andere Nederlanders... dus ideaal geassimileerd.
Ik hoor anders weinig over discriminatie uit Indische en Chinese hoek. Volgens mij doet de derde generatie van die groepen het ook een stuk beter in Nederland.

Geen groepen Chinese jongeren die de straten onveilig maken, bijvoorbeeld.

Minder kans op de arbeidsmarkt kan tot de tweede generatie te maken hebben gehad met taal. Zij spraken nu eenmaal geen Nederlands.

De Antilliaanse jongeren, daarentegen, blijven zich, generatie op generatie misdragen.
En dan zijn ze een jaar of 26, hersens volgroeid, en komt het besef 'oh ja, een baan...eh'
En als dat dan niet lukt, werkgevers checken social media, dan is het ineens 'racisme'.

Get real.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 13:00:43 #27
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_193905038
Een jubileum-herdenkingsjaar "Einde slavernij" lijkt me wel een goed idee.
Ik denk sowieso dat veel mensen daar nauwelijks wat van af weten.
Je slaat 2 vliegen in een klap: het toont respect naar de slachtoffers van Nederlands verleden en het geeft meer inhoud aan wat we zelf weten over de personen in de vaderlandsche geschiedenisboeken.
Wie dit leest is gek
  vrijdag 3 juli 2020 @ 13:02:10 #28
3542 Gia
User under construction
pi_193905062
quote:
99s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:00 schreef Nieuwschierig het volgende:
Een jubileum-herdenkingsjaar "Einde slavernij" lijkt me wel een goed idee.
Ik denk sowieso dat veel mensen daar nauwelijks wat van af weten.
Je slaat 2 vliegen in een klap: het toont respect naar de slachtoffers van Nederlands verleden en het geeft meer inhoud aan wat we zelf weten over de personen in de vadelandsche geschiedenisboeken.
Ik weet dat al. Ben 56 en heb dat gewoon bij geschiedenis gehad. 40 jaar geleden.
pi_193905107
Hedendaags racisme: Een allochtoon die denkt dat hij last heeft van een autochtoon.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
  vrijdag 3 juli 2020 @ 13:08:18 #30
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193905151
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 17:07 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Hoe geven we de wreedheden dan een plek?
Herdenken lijkt me prima, maar er zonder meer een nationale feestdag van maken vind ik niet gepast. Eventueel kan het gelieerd worden aan Dodenherdenking/Bevrijdingsdag als daarvan het kader toch verruimd wordt.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 16:42:44 #31
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_193908368
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik weet dat al. Ben 56 en heb dat gewoon bij geschiedenis gehad. 40 jaar geleden.
Haha ja. Ik ben ook niet meer piep en weet van alles over Piet Heijn, Michiel de Ruyter, Johan van Oldebarnevelt en Jan van Riebeeck maar van JP Coen wist ik niks meer.
Een jaar met museumtentoonstellingen en tv-documentaires over de slavernij, hoe dat ging en waarom het eindigde zou ik zeker waarderen.
Wie dit leest is gek
pi_193908688
Mogen we best ruilen met éên van de christelijke feestdagen die we hebben. Wie weet nou nog waar pinksteren voor staat, doe dan dit. En dan nog het suikerfeest en de viering van het EK 88 en we zijn klaar. Kerst mag blijven want gezellig O+
Nieuw is niet altijd beter.
pi_193908772
quote:
99s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 16:42 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Haha ja. Ik ben ook niet meer piep en weet van alles over Piet Heijn, Michiel de Ruyter, Johan van Oldebarnevelt en Jan van Riebeeck maar van JP Coen wist ik niks meer.
Een jaar met museumtentoonstellingen en tv-documentaires over de slavernij, hoe dat ging en waarom het eindigde zou ik zeker waarderen.
Hoe het uiteindelijk toch begon is juist interessant, want in eerste instantie vond men in Nederland slavernij maar barbaars, iets voor katholieken, moslims en heidenen.

Maar dat moet weggedrukt, want alle blanken zijn racistisch en gewetenloos, en nooit in staat om zwarten als gelijken te zien. Net zoals weggedrukt moet worden dat de Europeanen de slavernij vrijwillig hebben afgeschaft, het moet door opstanden geforceerd zijn. Nou ben ik dol op opstanden tegen onrechtvaardigheid en hoe groter de onrechtvaardigheid hoe beter, en was dan ook al heel lang op de hoogte met de overname van Haiti door de slaven, maar die invalshoek kende ik nog niet. Dat de slavernij economisch niet bijster gunstig was en nog veel minder aan de Nederlandse rijkdom heeft bijgedragen dan de specerijenhandel moet ook weggedrukt met allerlie goochelberekeningen.

In de huidige context gaat daar gewoon geen interessant verhaal van komen, omdat het eendimensionaal moet worden en alle schakering mist die geschiedenis doorgaans zo interessant maken, maar vooral omdat het niet waar is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:28:27 #34
3542 Gia
User under construction
pi_193909091
quote:
99s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 16:42 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Haha ja. Ik ben ook niet meer piep en weet van alles over Piet Heijn, Michiel de Ruyter, Johan van Oldebarnevelt en Jan van Riebeeck maar van JP Coen wist ik niks meer.
Een jaar met museumtentoonstellingen en tv-documentaires over de slavernij, hoe dat ging en waarom het eindigde zou ik zeker waarderen.
Ik ben geslaagd met slechts een 5 voor geschiedenis, 3x een 4,5. Maar de zeeheldenverhalen vond ik interessanter dan de oorlogen. Ook van Jan Pieterszoon Coen.

Onze leraar was vers van de opleiding, dus slechts een jaartje of 8 ouder dan wij. En jonge mensen zijn vaak links en idealistisch. Hij veegde dan ook de vloer aan met de zeeschuimers en vertelde prachtig over de slavenhandel.

Ook bij de Amerikaanse burgeroorlog kwam dit weer ruimschoots aan bod.

Maar ook bij godsdienst kwam er weleens een missionaris vertellen over de mensen in Afrika en de wandaden die de westerse wereld daar pleegden, onder het mom van beschaving brengen.

En ja, ik vind het prima als dit in musea nog duidelijker belicht wordt, maar doen alsof het doodgezwegen wordt, wat sommigen beweren, slaat nergens op.

Soms lijkt het wel alsof ze, bruinen, willen dat we het ongedaan maken, dat ze dan pas tevreden zijn. Elke herinnering eraan moet verdwijnen, want dat kwetst.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 17:32:05 #35
3542 Gia
User under construction
pi_193909142
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:04 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Mogen we best ruilen met éên van de christelijke feestdagen die we hebben. Wie weet nou nog waar pinksteren voor staat, doe dan dit. En dan nog het suikerfeest en de viering van het EK 88 en we zijn klaar. Kerst mag blijven want gezellig O+
Waarom niet 2de pinksterdag en 2de paasdag afschaffen als officiële feestdag, en mensen 2 extra vrij te besteden vrije dagen geven.

Dan kan de Christen, als ie wil, vrij nemen op 2de pinksterdag, de moslim met suikerfeest en slachtfeest en de bruinen en linkse mutsjes met Keti Koti.

Ieder naar eigen wens.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 18:09:34 #36
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_193909834
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoe het uiteindelijk toch begon is juist interessant, want in eerste instantie vond men in Nederland slavernij maar barbaars, iets voor katholieken, moslims en heidenen.

Maar dat moet weggedrukt, want alle blanken zijn racistisch en gewetenloos, en nooit in staat om zwarten als gelijken te zien. Net zoals weggedrukt moet worden dat de Europeanen de slavernij vrijwillig hebben afgeschaft, het moet door opstanden geforceerd zijn. Nou ben ik dol op opstanden tegen onrechtvaardigheid en hoe groter de onrechtvaardigheid hoe beter, en was dan ook al heel lang op de hoogte met de overname van Haiti door de slaven, maar die invalshoek kende ik nog niet. Dat de slavernij economisch niet bijster gunstig was en nog veel minder aan de Nederlandse rijkdom heeft bijgedragen dan de specerijenhandel moet ook weggedrukt met allerlie goochelberekeningen.

In de huidige context gaat daar gewoon geen interessant verhaal van komen, omdat het eendimensionaal moet worden en alle schakering mist die geschiedenis doorgaans zo interessant maken, maar vooral omdat het niet waar is.
Vind ik niet.

En ik kan daar een heleboel meer op zeggen maar weet uit ervaring dat jouw zieke geest daar alleen maar meer van overstuur raakt.
Wie dit leest is gek
  Beste debater 2022 vrijdag 3 juli 2020 @ 19:43:55 #37
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193911318
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:35 schreef JANdeDERDE het volgende:
Ik wil ook een dag voor de Spaanse overheersing van Zuidelijk Nederland. We hebben er nu nog steeds last van. (Minder blond haar en blauwe ogen in de regios die bezet zijn geweest)
Je ware aard komt wel steeds meer boven drijven.
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het interesseert jou geen reet , dat wisten we al . Bovendien wil jij de slavennazaten liever wegwensen. Voor mij is 1 juli een herdenkingsdag. Ik voel me niet in feeststemming. Maar ik kan me indenken dat mensen wel willen vieren dat er een einde kwam aan de misdaad van slavernij in Nederlandse gebieden. Met name diegenen die slavenvoorouders hadden.
Dat is niet belachelijk
Wanneer is blank Nederland volgens jou uitgeboet?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 vrijdag 3 juli 2020 @ 19:45:33 #38
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193911333
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:11 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Hoe het uiteindelijk toch begon is juist interessant, want in eerste instantie vond men in Nederland slavernij maar barbaars, iets voor katholieken, moslims en heidenen.

Maar dat moet weggedrukt, want alle blanken zijn racistisch en gewetenloos, en nooit in staat om zwarten als gelijken te zien. Net zoals weggedrukt moet worden dat de Europeanen de slavernij vrijwillig hebben afgeschaft, het moet door opstanden geforceerd zijn. Nou ben ik dol op opstanden tegen onrechtvaardigheid en hoe groter de onrechtvaardigheid hoe beter, en was dan ook al heel lang op de hoogte met de overname van Haiti door de slaven, maar die invalshoek kende ik nog niet. Dat de slavernij economisch niet bijster gunstig was en nog veel minder aan de Nederlandse rijkdom heeft bijgedragen dan de specerijenhandel moet ook weggedrukt met allerlie goochelberekeningen.

In de huidige context gaat daar gewoon geen interessant verhaal van komen, omdat het eendimensionaal moet worden en alle schakering mist die geschiedenis doorgaans zo interessant maken, maar vooral omdat het niet waar is.
:')
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 vrijdag 3 juli 2020 @ 19:49:08 #39
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193911386
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:04 schreef ikbennieuwopfok het volgende:
Mogen we best ruilen met éên van de christelijke feestdagen die we hebben. Wie weet nou nog waar pinksteren voor staat, doe dan dit. En dan nog het suikerfeest en de viering van het EK 88 en we zijn klaar. Kerst mag blijven want gezellig O+
Nee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 3 juli 2020 @ 20:33:52 #40
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193912019
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:51 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het interesseert jou geen reet , dat wisten we al . Bovendien wil jij de slavennazaten liever wegwensen. Voor mij is 1 juli een herdenkingsdag. Ik voel me niet in feeststemming. Maar ik kan me indenken dat mensen wel willen vieren dat er een einde kwam aan de misdaad van slavernij in Nederlandse gebieden. Met name diegenen die slavenvoorouders hadden.
Dat is niet belachelijk
Zoek hulp , echt
Ik ben inmiddels overleden
pi_193912331
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 20:33 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Zoek hulp , echt
Waarvoor hulp ?

Je snapt de tekst niet,neem ik aan.
Als ik slavernij herdenk op zo'n speciale dag als 1 juli dan krijg ik geen feeststemming
  vrijdag 3 juli 2020 @ 20:55:09 #42
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193912373
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 20:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarvoor hulp ?
Kennelijk krijg je heel verkeerde ideeén wat ik bedoelde .
Je snapt de tekst niet,neem ik aan
Het kwam bij mij een beetje over alsof je nog steeds last heb van het slavernij verleden.
Als ik het mis heb , mijn excuses
Ik ben inmiddels overleden
pi_193912611
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 20:55 schreef Enchanter het volgende:

[..]

Het kwam bij mij een beetje over alsof je nog steeds last heb van het slavernij verleden.
Als ik het mis heb , mijn excuses
ik ben nooit slaaf geweest ..
4 mei en 15 augustus zijn voor mij ook herdenkingsdagen, dan heb ik geen feestverlangen
  zaterdag 4 juli 2020 @ 00:42:36 #44
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193916113
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 21:09 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

ik ben nooit slaaf geweest ..
4 mei en 15 augustus zijn voor mij ook herdenkingsdagen, dan heb ik geen feestverlangen
Prima toch , dan heb ik je verkeerd begrepen
Ik ben inmiddels overleden
  zaterdag 4 juli 2020 @ 13:31:01 #45
3542 Gia
User under construction
pi_193922594
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 20:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Waarvoor hulp ?

Je snapt de tekst niet,neem ik aan.
Als ik slavernij herdenk op zo'n speciale dag als 1 juli dan krijg ik geen feeststemming
Dan is het ook onzin om er een nationale feestdag van te maken.
pi_193922712
quote:
99s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 13:00 schreef Nieuwschierig het volgende:
Een jubileum-herdenkingsjaar "Einde slavernij" lijkt me wel een goed idee.
Ik denk sowieso dat veel mensen daar nauwelijks wat van af weten.
Je slaat 2 vliegen in een klap: het toont respect naar de slachtoffers van Nederlands verleden en het geeft meer inhoud aan wat we zelf weten over de personen in de vaderlandsche geschiedenisboeken.
Ieder jaar staat in Amsterdam een hele maand in het teken van het afschaffen van slavernij. Verder is daar een groot monument waar ieder jaar een hele dag toespraken gehouden worden. Verder zijn er een hele hoop straten, pleinen en infrastructuur vernoemd naar mensen die streden tegen slavernij. En tenslotte is daar nu ook het slavernijmuseum.

Denk je echt dat Amsterdam ook nog een nationale feestdag nodig heeft over dat onderwerp omdat mensen anders niets weten over slavernij?
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 4 juli 2020 @ 13:42:49 #47
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193922755
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ieder jaar staat in Amsterdam een hele maand in het teken van het afschaffen van slavernij. Verder is daar een groot monument waar ieder jaar een hele dag toespraken gehouden worden. Verder zijn er een hele hoop straten, pleinen en infrastructuur vernoemd naar mensen die streden tegen slavernij. En tenslotte is daar nu ook het slavernijmuseum.

Denk je echt dat Amsterdam ook nog een nationale feestdag nodig heeft over dat onderwerp omdat mensen anders niets weten over slavernij?
Daarnaast gaat het er op de middelbare school een maand of 2 over.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193922913
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:31 schreef Gia het volgende:

[..]

Dan is het ook onzin om er een nationale feestdag van te maken.
Voor mij wel.... voor anderen niet blijkbaar
Voor mij is het logischer er een herdenkingsdag van te maken op 1 juli.
Wel of niet met het naampje " nationaal" .

[ Bericht 10% gewijzigd door Bluesdude op 04-07-2020 14:12:02 ]
pi_193925084
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Je ware aard komt wel steeds meer boven drijven.
[..]

Niks mis met het waarderen van kenmerken die ons volk kleuren. Jij verzint er van alles bij in je hoofd en neemt het altijd zo seriues;) mijn familie is in meerderheid niet blond/blauwe ogen.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 16:31:48 #50
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_193925289
Van mij mag het. Maar maak het dan liever zo dat het op de eerste maandag van juli valt, want maandag is de dag dat loonslaven zich weer met lood in de reet uit bed forceren om 8 uur lang in een kille ruimte geestdodende arbeid te gaan verrichten. :P
  zaterdag 4 juli 2020 @ 18:39:16 #51
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_193927319
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 13:38 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ieder jaar staat in Amsterdam een hele maand in het teken van het afschaffen van slavernij. Verder is daar een groot monument waar ieder jaar een hele dag toespraken gehouden worden. Verder zijn er een hele hoop straten, pleinen en infrastructuur vernoemd naar mensen die streden tegen slavernij. En tenslotte is daar nu ook het slavernijmuseum.

Denk je echt dat Amsterdam ook nog een nationale feestdag nodig heeft over dat onderwerp omdat mensen anders niets weten over slavernij?
Ik heb het juist niet over een feestdag maar een jubileumjaar. Voor heel Nederland.
Zoals we dit jaat 75 jaar bevrijding herdacht hebben van d-day tot 5 mei. Musea, documentaires, wat toespraken, specials in de kranten.
Meer aandacht dan gebruikelijk over dit onderwerp.
Wie dit leest is gek
  Beste debater 2022 zaterdag 4 juli 2020 @ 18:44:05 #52
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193927397
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 16:17 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Niks mis met het waarderen van kenmerken die ons volk kleuren. Jij verzint er van alles bij in je hoofd en neemt het altijd zo seriues;) mijn familie is in meerderheid niet blond/blauwe ogen.
Als zuiderling begrijp ik dat gedweep met Holland sowieso niet.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zaterdag 4 juli 2020 @ 18:45:04 #53
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193927417
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 18:39 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ik heb het juist niet over een feestdag maar een jubileumjaar. Voor heel Nederland.
Zoals we dit jaat 75 jaar bevrijding herdacht hebben van d-day tot 5 mei. Musea, documentaires, wat toespraken, specials in de kranten.
Meer aandacht dan gebruikelijk over dit onderwerp.
En waarom?
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193927496
quote:
99s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 18:39 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Ik heb het juist niet over een feestdag maar een jubileumjaar. Voor heel Nederland.
Zoals we dit jaat 75 jaar bevrijding herdacht hebben van d-day tot 5 mei. Musea, documentaires, wat toespraken, specials in de kranten.
Meer aandacht dan gebruikelijk over dit onderwerp.
Er is meer dan genoeg aandacht voor dit onderwerp. Ik zou zo'n jubileumjaar prima vinden, maar niet meer na al die opgenoemde andere zaken. ook de toon vind ik niet correct. Er word ons een schuldgevoel met bijbehorende herstelbetalingen aangepraat.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  zaterdag 4 juli 2020 @ 19:43:47 #55
94782 Nieuwschierig
Pro bikini-lijn
pi_193928299
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 18:49 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Er is meer dan genoeg aandacht voor dit onderwerp. Ik zou zo'n jubileumjaar prima vinden, maar niet meer na al die opgenoemde andere zaken. ook de toon vind ik niet correct. Er word ons een schuldgevoel met bijbehorende herstelbetalingen aangepraat.
Er nauwelijks aandacht voor vaderlandse geschiedenis. Het enige wat de gemiddeld SBS6 kijker weet is 1600 Slag bij Nieuwpoort.
Wie dit leest is gek
pi_193928562
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 19:43 schreef Nieuwschierig het volgende:

[..]

Er nauwelijks aandacht voor vaderlandse geschiedenis. Het enige wat de gemiddeld SBS6 kijker weet is 1600 Slag bij Nieuwpoort.
Dan is er nog een hoop werk te doen voordat we een nationale feestdag optuigen voor de afschaffing van de slavernij.

De slavernij is een kleine voetnoot in onze vaderlandse geschiedenis.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193928598
Opdonderen met dat klaagvolk.
pi_193928663
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:03 schreef Duveldrinker het volgende:
Opdonderen met dat klaagvolk.
Jij wilt niet horen dat mensen zich ongewenst voelen oa vanwege hun herkomst?
Jouw reactie bevestigt wat ze zeggen.
pi_193928672
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:01 schreef voetbalmanager2 het volgende:

De slavernij is een kleine voetnoot in onze vaderlandse geschiedenis.
de holocaust was ook zo'n detail ?
pi_193928751
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:35 schreef JANdeDERDE het volgende:
Ik wil ook een dag voor de Spaanse overheersing van Zuidelijk Nederland. We hebben er nu nog steeds last van. (Minder blond haar en blauwe ogen in de regios die bezet zijn geweest)
Dat wat je tussen haakjes hebt gezet was niet serieus, Zonder de Spaanse heerschappij was Belgie gewoon nog een stuk van de Nederlanden.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:12:15 #61
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193928773
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:06 schreef Bluesdude het volgende:

Jij wilt niet horen dat mensen zich ongewenst voelen oa vanwege hun herkomst?
Jouw reactie bevestigt wat ze zeggen.
Ik "voel" ook wel eens wat.

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:07 schreef Bluesdude het volgende:
de holocaust was ook zo'n detail ?
En ja hoor, daar is ie dan... :')
pi_193928865
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

de holocaust was ook zo'n detail ?
Voor Nederland is de Tweede Wereldoorlog en ook zeker de Holocaust een veel belangrijker gebeuren dan de handel in slaven. Zeker als je kijkt naar hoe lang beide zaken geleden zijn en hoeveel Nederlanders geraakt werden door beide gebeurtenissen.

Maar je vraag is retorisch en verdiend geen antwoord.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_193928888
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:12 schreef AchJa het volgende:

[..]

Ik "voel" ook wel eens wat.
Ja, maar niet datgene wat anderen voelen over dit item.
Je voelt het niet zelf.. en je wil niet indenken hoe anderen zich voelen/
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:21:10 #64
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193928906
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:20 schreef Bluesdude het volgende:

Ja, maar niet datgene wat anderen voelen over dit item.
Je voelt het niet zelf.. en je wil niet indenken hoe anderen zich voelen/
Oh, dus het werkt maar 1 kant op?
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:21:45 #65
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193928915
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:21 schreef AchJa het volgende:

[..]

Oh, dus het werkt maar 1 kant op?
Zit je hem te pesten of hoe zit dit?
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:22:32 #66
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:23:10 #67
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193928941
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:22 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hypocriet gedrag mag benoemd worden.
Hoezo hypocriet...?
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:26:35 #68
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193929007
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Voor Nederland is de Tweede Wereldoorlog en ook zeker de Holocaust een veel belangrijker gebeuren dan de handel in slaven.
Niet alleen de handel. Het was het gevangen houden van slaven hen dwingen te werken op straffe van mishandeling, marteling, dood.
Voor mensen in Nederland gedurende de WOII was uiteraard een heel nabije ervaring, veel meer dichterbij dan slavernij elders ter wereld in de eeuw daarvoor.
En uiteraard zijn de herinneringen en de gevolgen van WO II meer aanwezig dan Nederlandse slavernij.
Hoewel...... Misschien hebben 1 miljoen mensen in Nederland een slavenafkomst.
Dat is ook al geen slechts een voetnoot.

In feite doe je hetzelfde wat Le Pen deed met zijn opmerking " holocaust is een detail"
Hij ontkende het leed en de schofterigheid ervan.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:28:48 #70
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193929045
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Rekening houden met "gevoelens" is eenrichtingsverkeer volgens makkertje @:Bluesdude. En ja, dat is hypocriet gedrag.
Wie houdt er dan geen rekening met wie...?
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:29:36 #71
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193929055
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:28 schreef Boca_Raton het volgende:
Wie houdt er dan geen rekening met wie...?
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:20 schreef Bluesdude het volgende:
Ja, maar niet datgene wat anderen voelen over dit item.
Je voelt het niet zelf.. en je wil niet indenken hoe anderen zich voelen/
Wat probeer je nou? Kom nou gewoon eens terzake ipv dit gezuig.
pi_193929070
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:26 schreef AchJa het volgende:

[..]

Rekening houden met "gevoelens" is eenrichtingsverkeer volgens makkertje @:Bluesdude . En ja, dat is hypocriet gedrag.
eenrichtingsverkeer ?
iedereen moet rekening houden met hoe anderen zich voelen,,, sowieso
Of je denkt in wij/zij.... Waarin je ontkent dat wij-mensen ook rekening moeten houden met zij-mensen
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:30:57 #73
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193929078
Wacht ff, ik knal er zomaar in. Vergeet mijn vraag.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:31:20 #74
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193929085
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:30 schreef Bluesdude het volgende:
eenrichtingsverkeer ?
iedereen moet rekening houden met hoe anderen zich voelen,,, sowieso
Of je denkt in wij/zij.... Waarin je ontkent dat wij-mensen ook rekening moeten houden met zij-mensen
Hiero:

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:20 schreef Bluesdude het volgende:
Ja, maar niet datgene wat anderen voelen over dit item.
Je voelt het niet zelf.. en je wil niet indenken hoe anderen zich voelen/
pi_193929125
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:29 schreef AchJa het volgende:

[..]

[..]

Wat probeer je nou? Kom nou gewoon eens terzake ipv dit gezuig.
Jij zuigt...
Ik zeg simpel dat jij niet voelt wat anderen wel voelen als ze bijv ongewenst zijn of achtergesteld zijn of zich voelen omdat ze niet zijn of van uiterlijk zijn zoals de mainstream in deze samenleving
Jij voelt dat niet... je wilt dat niet voelen... je voelt je onterecht aangevallen als men in het algemeen ongewenstheid en ongelijkheid benoemt

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 04-07-2020 20:39:05 ]
  zaterdag 4 juli 2020 @ 20:44:56 #76
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193929294
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:33 schreef Bluesdude het volgende:

Jij zuigt...
Ik zeg simpel dat jij niet voelt wat anderen wel voelen als ze bijv ongewenst zijn of achtergesteld zijn of zich voelen omdat ze niet zijn of van uiterlijk zijn zoals de mainstream in deze samenleving
Jij voelt dat niet... je wilt dat niet voelen... je voelt je onterecht aangevallen als men in het algemeen ongewenstheid en ongelijkheid benoemt
Wie ben jij om te bepalen wat anderen "voelen"?
  Moderator zaterdag 4 juli 2020 @ 20:55:44 #77
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193929460
dit gaat ook weer nergens over he jongons
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:00:39 #78
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193929540
Bluesdude zuigt toch niet? Discussieert altijd serieus en speelt geen rare spelletjes om mensen te kakken te zetten. Ik ken veel vervelender gebruikers.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:06:30 #79
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:07:35 #80
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193929659
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 21:00 schreef Iblardi het volgende:
Bluesdude zuigt toch niet? Discussieert altijd serieus en speelt geen rare spelletjes om mensen te kakken te zetten. Ik ken veel vervelender gebruikers.
Het zuigen ging ook om Boca.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:09:50 #81
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193929702
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 21:07 schreef AchJa het volgende:

[..]

Het zuigen ging ook om Boca.
Huh? Bluesdude staat hier in zijn eentje te proberen te verwoorden wat hij voelt. Ik zie de conversatie en denk: Blues wordt niet serieus genomen. En dat is zuigen?
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:15:28 #82
8369 speknek
Another day another slay
pi_193929793
Het is een beetje lang geleden om er nu nog een feestdag van te maken. Het samenvoegen met bevrijdingsdag zoals Iblardi voorstelt lijkt me dan beter, alhoewel dat misschien gezien wordt als appropriatie, ik weet niet hoe men daarop reageert.

Aan de andere kant is de afschaffing van de slavernij natuurlijk een stuk minder lang geleden (en een stuk meer daadwerkelijk gebeurd) dan de Hemelvaart van Jezus, dat dan weer wel.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:20:06 #83
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193929880
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 21:09 schreef Boca_Raton het volgende:
Huh? Bluesdude staat hier in zijn eentje te proberen te verwoorden wat hij voelt. Ik zie de conversatie en denk: Blues wordt niet serieus genomen. En dat is zuigen?
Jij vroeg naar de bekende weg he.

Kijk dat Blues wat voelt is allemaal prima en iets voelen is een persoonlijk iets. Maar als je vindt dat op basis van persoonlijke gevoelens de hele wereld maar dient te veranderen is natuurlijk een brug of 40 te ver. Daarom ook mijn opmerking dat ik ook wel eens iets "voel" maar ik verwacht daar verder geen landelijke actie op of een topic op Fok! over. Dat is lekker mijn eigen ding en dat lijkt me ook de norm. 1000 Personen, 1000 verschillende gevoelens.

Maar het rare is dat er dan gezegd wordt dat gevoelens van een bepaalde club mensen meer tellen dan die van de gemiddelde Nederlander.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:23:07 #84
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193929948
Ik denk dat het enige dat aan jou gevraagd wordt is open te houden dat een ander andere ervaringen en gevoelens heeft als jou. @:AchJa
pi_193930026
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:26 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Niet alleen de handel. Het was het gevangen houden van slaven hen dwingen te werken op straffe van mishandeling, marteling, dood.
Voor mensen in Nederland gedurende de WOII was uiteraard een heel nabije ervaring, veel meer dichterbij dan slavernij elders ter wereld in de eeuw daarvoor.
En uiteraard zijn de herinneringen en de gevolgen van WO II meer aanwezig dan Nederlandse slavernij.
Hoewel...... Misschien hebben 1 miljoen mensen in Nederland een slavenafkomst.
Dat is ook al geen slechts een voetnoot.
Dat verschil in beleving blijft. Voor mensen uit de voormalig Latijns-Amerikaanse koloniën is de afschaffing van de slavernij een belangrijke historische gebeurtenis. Voor het Europese deel van het Nederlands koninkrijk is het een van de vele bloedige pagina's uit 5 eeuwen geschiedenis van het land sinds de onafhankelijkheid.

Gezien de status van feestdag had het denk ik best kans gehad als een lokale feestdag in delen van de grote steden. Als nationale dag is het vrij kansloos.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:28:20 #86
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_193930059
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 21:23 schreef Boca_Raton het volgende:
Ik denk dat het enige dat aan jou gevraagd wordt is open te houden dat een ander andere ervaringen en gevoelens heeft als jou.
Nee, want een ander "voelt" niet hetzelfde als wat ik eventueel voel dus andermans gevoelens tellen meer. Dat is wat ik uit dit antwoord haal:

quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:20 schreef Bluesdude het volgende:
Ja, maar niet datgene wat anderen voelen over dit item.
Je voelt het niet zelf.. en je wil niet indenken hoe anderen zich voelen/
Het item is nmm helemaal niet interessant. Schijnbaar moet er alleen maar rekening gehouden worden met gevoelens van bepaalde personen omdat de rest het niet begrijpt ofzo.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:30:12 #87
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193930090
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 21:28 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nee, want een ander "voelt" niet hetzelfde als wat ik eventueel voel dus andermans gevoelens tellen meer. Dat is wat ik uit dit antwoord haal:
[..]

Het item is nmm helemaal niet interessant. Schijnbaar moet er alleen maar rekening gehouden worden met gevoelens van bepaalde personen omdat de rest het niet begrijpt ofzo.
Dit wordt mij wat te ingewikkeld...
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:32:35 #88
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits' La
pi_193930131
Kunnen we Amsterdam niet gewoon afstoten? :')
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_193930132
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 21:30 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Dit wordt mij wat te ingewikkeld...
Je begrijpt het niet. Je ziet het niet.

(en zo is het cirkeltje weer rond)
  zaterdag 4 juli 2020 @ 21:33:35 #90
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193930156
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 21:32 schreef Scrummie2.1 het volgende:

[..]

Je begrijpt het niet. Je ziet het niet.

(en zo is het cirkeltje weer rond)
Ja, kan best. Ik raak snel het overzicht kwijt. :@
  Moderator zaterdag 4 juli 2020 @ 22:02:56 #91
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193930862
ik ben hem ook kwijt hoor

het zijn twee hele gevoelige jongens, en ze vinden elkaar niet leuk

meer haal ik er niet uit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zaterdag 4 juli 2020 @ 22:09:22 #92
13456 AchJa
Shut up!!!
  zaterdag 4 juli 2020 @ 22:15:23 #93
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_193931118
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 22:02 schreef sp3c het volgende:
ik ben hem ook kwijt hoor

het zijn twee hele gevoelige jongens, en ze vinden elkaar niet leuk

meer haal ik er niet uit
:D
pi_193933818
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Voor Nederland is de Tweede Wereldoorlog en ook zeker de Holocaust een veel belangrijker gebeuren dan de handel in slaven. Zeker als je kijkt naar hoe lang beide zaken geleden zijn en hoeveel Nederlanders geraakt werden door beide gebeurtenissen.

Maar je vraag is retorisch en verdiend geen antwoord.
Dit dus
  Beste debater 2022 zondag 5 juli 2020 @ 00:38:22 #95
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193934035
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:10 schreef Avinus het volgende:

[..]

Dat wat je tussen haakjes hebt gezet was niet serieus, Zonder de Spaanse heerschappij was Belgie gewoon nog een stuk van de Nederlanden.
Nee hoor. Dat werd door koning Willem I gewoon verkloot in 1830. Hollandse arrogantie.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193934057
Andere vraag...hoe gaat dit betaald worden ? Iedereen een vakantie dag minder ?
  Beste debater 2022 zondag 5 juli 2020 @ 00:43:31 #97
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193934126
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:33 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij zuigt...
Ik zeg simpel dat jij niet voelt wat anderen wel voelen als ze bijv ongewenst zijn of achtergesteld zijn of zich voelen omdat ze niet zijn of van uiterlijk zijn zoals de mainstream in deze samenleving
Jij voelt dat niet... je wilt dat niet voelen... je voelt je onterecht aangevallen als men in het algemeen ongewenstheid en ongelijkheid benoemt
De mainstream van Nederland heeft dan ook niets met slavernij te maken. Sterker nog, ik durf te stellen dat het gros van de Nederlandse bevolking eeuwenlang zo arm als een kerkrat was; ploeteren op het land en in de fabriek; de meesten hebben helemaal niet geprofiteerd van die 'Gouden Eeuw' (zeker in het Zuiden, in de Achterhoek en in Drenthe niet).

Die verbetering kwam pas dankzij de sociaal-democratie en de verheffing van de gewone man.

Laat dat een nationale feestdag worden en kap met dat gezeik over ras. Het werkt vooral averechts.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 5 juli 2020 @ 06:16:40 #98
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193935548
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 00:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

De mainstream van Nederland heeft dan ook niets met slavernij te maken. Sterker nog, ik durf te stellen dat het gros van de Nederlandse bevolking eeuwenlang zo arm als een kerkrat was; ploeteren op het land en in de fabriek; de meesten hebben helemaal niet geprofiteerd van die 'Gouden Eeuw' (zeker in het Zuiden, in de Achterhoek en in Drenthe niet).

Die verbetering kwam pas dankzij de sociaal-democratie en de verheffing van de gewone man.

Laat dat een nationale feestdag worden en kap met dat gezeik over ras. Het werkt vooral averechts.
Hear hear!!!
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
  zondag 5 juli 2020 @ 06:19:58 #99
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193935559
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 00:43 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

De mainstream van Nederland heeft dan ook niets met slavernij te maken. Sterker nog, ik durf te stellen dat het gros van de Nederlandse bevolking eeuwenlang zo arm als een kerkrat was; ploeteren op het land en in de fabriek; de meesten hebben helemaal niet geprofiteerd van die 'Gouden Eeuw' (zeker in het Zuiden, in de Achterhoek en in Drenthe niet).

Die verbetering kwam pas dankzij de sociaal-democratie en de verheffing van de gewone man.

Laat dat een nationale feestdag worden en kap met dat gezeik over ras. Het werkt vooral averechts.
Nice
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193935597
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 22:02 schreef sp3c het volgende:
ik ben hem ook kwijt hoor

het zijn twee hele gevoelige jongens, en ze vinden elkaar niet leuk

meer haal ik er niet uit
:D
Don't follow me, I'm just a man.
  zondag 5 juli 2020 @ 08:28:54 #101
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193936155
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 00:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee hoor. Dat werd door koning Willem I gewoon verkloot in 1830. Hollandse arrogantie.
Toch denk ik dat er meer speelde. Kijk naar het heden; Vlaanderen loopt nog steeds te zeuren over Wallonië en vice versa.

Koningen en opruiende toneelstukken zijn alweer van bijna 200 jaar gelden, dus daar kan het niet aan liggen. Misschien iets in de volksaard, maar wat het precies is?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193936314
Ze kunnen beter al het criminele tuig dit land uittrappen en daar een nationale feestdag van maken. Zoals bevrijdingsdag.
pi_193937086
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 00:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
kap met dat gezeik over ras. Het werkt vooral averechts.
Ontkennen, bagatelliseren, verbergen,mensen die etnische discriminatie benoemen afbranden .
Volgende stap is goedpraten.
pi_193937110
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 08:53 schreef Everythingexist het volgende:
Ze kunnen beter al het criminele tuig dit land uittrappen en daar een nationale feestdag van maken. Zoals bevrijdingsdag.
Nederlandse crimilnelen dumpen bilj andere landen ? Dat vinden die landen niet leuk....
Die sturen ze terug, Worden boos op Nederland.... en terecht
  zondag 5 juli 2020 @ 12:14:49 #105
3542 Gia
User under construction
pi_193938843
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:06 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Jij wilt niet horen dat mensen zich ongewenst voelen oa vanwege hun herkomst?
Jouw reactie bevestigt wat ze zeggen.
Ze zijn ongewenst vanwege hun gedrag. Niet vanwege hun afkomst.
  zondag 5 juli 2020 @ 12:17:52 #106
3542 Gia
User under construction
pi_193938878
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 20:26 schreef Bluesdude het volgende:

Misschien hebben 1 miljoen mensen in Nederland een slavenafkomst.

Veel meer, als je verder terugkijkt.
pi_193938910
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 08:53 schreef Everythingexist het volgende:
Ze kunnen beter al het criminele tuig dit land uittrappen en daar een nationale feestdag van maken. Zoals bevrijdingsdag.
Dat criminele tuig heeft meestal een Nederlands paspoort. Dus dat gaat niet.
  zondag 5 juli 2020 @ 12:25:25 #108
3542 Gia
User under construction
pi_193938958
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 08:53 schreef Everythingexist het volgende:
Ze kunnen beter al het criminele tuig dit land uittrappen en daar een nationale feestdag van maken. Zoals bevrijdingsdag.
Helemaal mee eens. Lost meteen dit probleem op.
  zondag 5 juli 2020 @ 12:26:47 #109
3542 Gia
User under construction
pi_193938978
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 12:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat criminele tuig heeft meestal een Nederlands paspoort. Dus dat gaat niet.
Nederland heeft ook overzeese gemeenten. Daar passen ze prima.
pi_193938986
Hoeveel Surinamers wonen er in Nederland? Ik las recent iets van 300.000. Het lijkt me wat overdreven om daar een nationale feestdag voor in te gaan lasten.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-07-2020 12:28:01 ]
  zondag 5 juli 2020 @ 12:38:30 #111
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193939148
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 12:17 schreef Gia het volgende:

[..]

Veel meer, als je verder terugkijkt.
Dit. De Romeinse tijd, zo’n 2.000 jaar geleden. Als je gemiddeld op je 25e zwanger zou worden, dan spreek je al over 80 generaties en 2 tot de macht 80 verschillende voorouders (enige vormen van inteelt niet meegerekend).
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193939195
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 12:21 schreef Jaroon het volgende:

[..]

Dat criminele tuig heeft meestal een Nederlands paspoort. Dus dat gaat niet.
Die met Nederlands paspoort op een opgespoten eiland in de Noordzee binnen de nederlandse grenzen. Noem het "Nieuw Nederland" en je komt er pas weer af als je je kan gedragen.
pi_193939218
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 12:27 schreef Dejannn het volgende:
Hoeveel Surinamers wonen er in Nederland? Ik las recent iets van 300.000. Het lijkt me wat overdreven om daar een nationale feestdag voor in te gaan lasten.
De Surinamers zijn niet van belang in deze discussie. Het land is een soevereine onafhankelijke staat, die haar eigen feestdagen kan organiseren. Dit gaat puur en alleen over de Antillen, die nog steeds deel zijn van het koninkrijk, die het ook al als regionale feestdag hebben trouwens.
pi_193939288
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 12:14 schreef Gia het volgende:

[..]

Ze zijn ongewenst vanwege hun gedrag. Niet vanwege hun afkomst.
Simpelweg..... migranten na 1950 werden door velen als ongewenst te zien.
Indische Nederlanders, Molukkers, Chinezen en daarna gastarbeiders als Italianen, Spanjaarden, Turken, Marokkanen en in de 70-jaren de komst van Surinamers en Antillianen
pi_193939357
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 12:27 schreef Dejannn het volgende:
Hoeveel Surinamers wonen er in Nederland? Ik las recent iets van 300.000. Het lijkt me wat overdreven om daar een nationale feestdag voor in te gaan lasten.
zoek hier met trefwoorden Suriname en Antillen: https://opendata.cbs.nl/#(...)ble?ts=1593945671564
resp.354.000 en 161.00 van 1e en 2e generatie = totaal 515.000
En dan is niet meegeteld die kleinkinderen met twee ouders geboren in Nederland of geen ouder in Suriname of de Antillen.
Kun je die 515.000 dan afronden naar ca 700.000 . Dus 700.000 slavennazaten ?
Daarnaast heb je Indische Nederlanders waarvan een deel ook slavenvoorouders hebben.
Hoeveel zijn dat er + nazaten ? 100.000 ?
pi_193939388
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 12:26 schreef Gia het volgende:

[..]

Nederland heeft ook overzeese gemeenten. Daar passen ze prima.
Dus dumpen op antilliaanse eilanden?
Dat willen de bewoners helemaal niet..
pi_193939461
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 12:43 schreef Havermout2 het volgende:

[..]

De Surinamers zijn niet van belang in deze discussie. Het land is een soevereine onafhankelijke staat, die haar eigen feestdagen kan organiseren. Dit gaat puur en alleen over de Antillen, die nog steeds deel zijn van het koninkrijk, die het ook al als regionale feestdag hebben trouwens.
Suriname is Nederlandse geschiedenis. En 500.000 mensen van Surinaamse komaf zijn Nederlander, dan wel wonen in Nederland .
Het is dus een Nederlandse traditie de slavernij te herdenken of het einde ervan te vieren.
  Beste debater 2022 zondag 5 juli 2020 @ 13:06:47 #118
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193939498
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 08:28 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Toch denk ik dat er meer speelde. Kijk naar het heden; Vlaanderen loopt nog steeds te zeuren over Wallonië en vice versa.

Koningen en opruiende toneelstukken zijn alweer van bijna 200 jaar gelden, dus daar kan het niet aan liggen. Misschien iets in de volksaard, maar wat het precies is?
Hetzelfde als wat Nederland deed opstaan tegen de Spaanse koning?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193939518
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Suriname is Nederlandse geschiedenis. En 500.000 mensen van Surinaamse komaf zijn Nederlander, dan wel wonen in Nederland .
Het is dus een Nederlandse traditie de slavernij te herdenken of het einde ervan te vieren.
Dat hebben we 'gevierd' middels herstelbetalingen van miljarden.

De mensen die hier nu wonen als nazaat, waren en zijn nog gewoon welkom en leven hier gewoon als Nederlander met alle mogelijkheden en kansen die daarbij horen zoals voor ieder ander.

However, 150 jaar zit er inmiddels tussen, voor iedereen.
Niemand heeft nog last of baat van die slavernij behalve tussen de oortjes qua slachtoffer gedrag.

De welvaart die er vanuit voort is gekomen, verrassend weinig overigens, is allang verzadigd en verwaterd als 't ware.
De nazaten hebben inmiddels na 150 jaar net zoveel profijt van onze welvaart in zijn totaliteit, als wie dan ook, dat feit lijkt me al genoeg "feest".
  Beste debater 2022 zondag 5 juli 2020 @ 13:09:23 #120
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193939525
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 10:08 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ontkennen, bagatelliseren, verbergen,mensen die etnische discriminatie benoemen afbranden .
Volgende stap is goedpraten.
Als in Nederland al decennia iets niet wordt ontkend, gebagatelliseerd, verborgen en wat dies meer zij, is het wel racisme, wat ook grondwettelijk gezien gewoon verboden is.

Simpele feit is dat zoals altijd er weer iets uit Amerika is overgewaaid dat ook hier nu ineens modieus is.

Nederland is nooit een Mississippi, Alabama of South-Carolina geweest; hoe graag Akwasi cum suis dat ook willen pretenderen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193939565
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:08 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat hebben we 'gevierd' middels herstelbetalingen van miljarden.
Herstelbetalingen ? Je bedoelt die miljarden tgv de Surinaams onafhankelijkheid in de 70-jaren.
Dat was niet bedoeld als "viering" Misschien voor sommigen wel schuldafkopen
quote:
De nazaten hebben inmiddels na 150 jaar net zoveel profijt van onze welvaart in zijn totaliteit, als wie dan ook, dat feit lijkt me al genoeg "feest".
700 jaar feesten rond Sint Nicolaas is dan ook genoeg?
Idem 1000 jaar het kerstfeest ?
Als mensen willen feesten en herdenken of juist niet... dan moeten ze dat gewoon doen
pi_193939577
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:09 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Als in Nederland al decennia iets niet wordt ontkend, gebagatelliseerd, verborgen en wat dies meer zij, is het wel racisme, wat ook grondwettelijk gezien gewoon verboden is.
Oei.... je zit in ontkenning...
  Beste debater 2022 zondag 5 juli 2020 @ 13:16:01 #123
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193939582
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Oei.... je zit in ontkenning...
Welnee, historisch besef. Van zowel Nederland als de V.S.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  zondag 5 juli 2020 @ 13:17:25 #124
3542 Gia
User under construction
pi_193939602
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 12:57 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dus dumpen op antilliaanse eilanden?
Dat willen de bewoners helemaal niet..
Dat snap ik.
  zondag 5 juli 2020 @ 13:20:18 #125
3542 Gia
User under construction
pi_193939644
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:13 schreef Bluesdude het volgende:


Als mensen willen feesten en herdenken of juist niet... dan moeten ze dat gewoon doen
Prima. Doe maar. Maar leg het anderen niet op.
  zondag 5 juli 2020 @ 13:21:21 #126
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193939658
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Oei.... je zit in ontkenning...
Wat wordt er ontkent dan?
Want het blijkt voornamelijk dat jij geen flauw benul hebt van de geschiedenis van Nederland.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
  Beste debater 2022 zondag 5 juli 2020 @ 13:22:53 #127
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193939680
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:13 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Herstelbetalingen ? Je bedoelt die miljarden tgv de Surinaams onafhankelijkheid in de 70-jaren.
Dat was niet bedoeld als "viering" Misschien voor sommigen wel schuldafkopen
[..]

700 jaar feesten rond Sint Nicolaas is dan ook genoeg?
Idem 1000 jaar het kerstfeest ?
Als mensen willen feesten en herdenken of juist niet... dan moeten ze dat gewoon doen
Wat verwacht je nu eigenlijk van de blanke Nederlander?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193939731
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:21 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Wat wordt er ontkent dan?
Want het blijkt voornamelijk dat jij geen flauw benul hebt van de geschiedenis van Nederland.
Geen flauw benul . Ik maak die geschiedenis al tientallen jaren mee.
pi_193939743
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat verwacht je nu eigenlijk van de blanke Nederlander?
Hij weet het zelf niet, hij wil gewoon een hekel hebben aan blanken voor een of ander vermeend vergrijp wat niemand vandaag de dag nog op zijn geweten heeft op geen enkele manier of wijze.
pi_193939780
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:22 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Wat verwacht je nu eigenlijk van de blanke Nederlander?
Wat verwacht jij van Nederlanders?
Toch ook ongeveer zoiets:
Gezellig samenleven, niet lullig wezen, niet roddelen, rekening houden met anderen.
niet mensen ongelijk behandelen , zoals beschreven in artikel 1

overigens moet de hele mensheid zo denken en handelen.
pi_193939793
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Hij weet het zelf niet, hij wil gewoon een hekel hebben aan blanken
joh... ik ben zelf blankachtig ... Jij hebt last van vooroordelen
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 13:36:31 #132
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193939852
blankachtig :')
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 juli 2020 @ 13:37:58 #133
3542 Gia
User under construction
pi_193939874
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat verwacht jij van Nederlanders?
Toch ook ongeveer zoiets:
Gezellig samenleven, niet lullig wezen, niet roddelen, rekening houden met anderen.
niet mensen ongelijk behandelen , zoals beschreven in artikel 1

overigens moet de hele mensheid zo denken en handelen.
Wat? Iedereen heeft het volste recht lullig te wezen, te roddelen, ongezellig te zijn. Wie ben jij om te zeggen dat dit niet zou mogen.

Rekening houden met anderen en gelijk behandelen moet wel naar mijn mening.

En met gelijk behandelen bedoel ik o.a. ieders cultuur respecteren.
Bruinen vieren Keti Koti, Nederlanders Sinterklaas.
Moet beiden kunnen.
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 13:39:03 #134
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193939887
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:37 schreef Gia het volgende:
Bruinen vieren Keti Koti, Nederlanders Sinterklaas.
ik vier geen Keti Koti, vroeger wel Sinterklaas

net als de meesten
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 juli 2020 @ 13:40:41 #135
3542 Gia
User under construction
pi_193939907
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:39 schreef sp3c het volgende:

ik vier geen Keti Koti, vroeger wel Sinterklaas

net als de meesten
Is ook niet verplicht. Maar ieders culturele feestje moet gevierd mogen worden.
Dat is gelijkheid.
pi_193939913
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:37 schreef Gia het volgende:

[..]

Wat? Iedereen heeft het volste recht lullig te wezen, te roddelen, ongezellig te zijn. Wie ben jij om te zeggen dat dit niet zou mogen.
Een gewoon mens met een mening die miljarden mensen ook hebben : niet lullig en ongezellig zijn . Heel belangrijk om te kunnen samenleven, toch ?

quote:
En met gelijk behandelen bedoel ik o.a. ieders cultuur respecteren.
Bruinen vieren Keti Koti, Nederlanders Sinterklaas.
Moet beiden kunnen.
Ik ben bruinachtig ook. Ik vier geen keti koti. Ik ben ook Nederlander.... ik vier geen sinterklaasfeest. Leuk dat anderen dat doen voor de kinderen...., maar het is flauwekul voor volwassenen onderling.
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 13:42:23 #137
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193939926
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Is ook niet verplicht. Maar ieders culturele feestje moet gevierd mogen worden.
Dat is gelijkheid.
dat is prima maar als je gaat doen alsof 'de bruinen' allemaal Keti Koti lopen te vieren snap je het ook niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193939960
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:04 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Suriname is Nederlandse geschiedenis. En 500.000 mensen van Surinaamse komaf zijn Nederlander, dan wel wonen in Nederland .
Het is dus een Nederlandse traditie de slavernij te herdenken of het einde ervan te vieren.
Zijn ze nu Nederlander of Surinamer? De emancipatiewet had betrekking op de overzeese gebiedsdelen van het Koninkrijk. Het deel Suriname bestaat niet meer. Dat is een eigen staat, die haar eigen feesten kan organiseren. Als Surinaamse inwoners in samenwerking met hun ambassade een feest willen houden is dat geheel aan hen. Amerikanen vieren hier ook de 4th of July.

De Nederlanders van Surinaamse afkomst(of hun ouders) hebben bewust de keuze gemaakt om te kiezen voor het Nederlandsstaatsburgerschap, daarmee accepteren zij ook dat de geschiedenis van Nederland en Suriname hier zich anders verhouden; voor Suriname een belangrijk deel van haar bestaansgeschiedenis, voor Nederland een facet. Ik kan zo 50 gebeurtenissen noemen met meer impact op Nederland hadden en die aan de basis van een feestdag zouden kunnen liggen.
pi_193939973
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:40 schreef Gia het volgende:

[..]

Is ook niet verplicht. Maar ieders culturele feestje moet gevierd mogen worden.
Dat is gelijkheid.
Als het gaat om een zwartepietenfeestje waar donkere mensen geimiteerd worden , dan is dat geen gelijke behandeling. Men negeert massaal dat veel donkere mensen het helemaal niet leuk vinden zo geimiteerd worden.
Gelijk zou eerder zijn als piet ook wit geschilderd zouden worden...en dan in gelijke verhouding naar de bevolking , Of elke piet niks beschilderen... Iedereen gelijk de eigen gezicht
  zondag 5 juli 2020 @ 13:49:13 #140
3542 Gia
User under construction
pi_193940040
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:42 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat is prima maar als je gaat doen alsof 'de bruinen' allemaal Keti Koti lopen te vieren snap je het ook niet
Ik heb het niet over álle bruinen.
Er wordt gezeurd over gelijke behandeling en daar ben ik voor.
Dat houdt ook in dat ieder zijn/haar culturele feestje moet mógen vieren. Mensen die iets niet willen vieren moeten er niet toe gedwongen worden.

Daarom ben ik ook voor het afschaffen van verplicht vrij op religieuze feestdagen. Voeg ze bij de vrij te besteden vrije dagen en iedereen kan zijn/haar eigen feestje vieren.

Scholen kunnen gewoon al die dagen inplannen als 'vrij', i.p.v. de herfstvakantie.
  zondag 5 juli 2020 @ 13:50:14 #141
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193940068
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:20 schreef Gia het volgende:

[..]

Prima. Doe maar. Maar leg het anderen niet op.
En maak er geen extra vrije dag van.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193940082
En vier het maar in Suriname.
  zondag 5 juli 2020 @ 13:53:08 #143
3542 Gia
User under construction
pi_193940122
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als het gaat om een zwartepietenfeestje waar donkere mensen geimiteerd worden , dan is dat geen gelijke behandeling. Men negeert massaal dat veel donkere mensen het helemaal niet leuk vinden zo geimiteerd worden.
Gelijk zou eerder zijn als piet ook wit geschilderd zouden worden...en dan in gelijke verhouding naar de bevolking , Of elke piet niks beschilderen... Iedereen gelijk de eigen gezicht
Ieder mag zelf weten hoe ze hun feestje vieren.
Ik bemoei me niet met jouw feestje, bemoei je dan ook niet met mijn feestje.
  zondag 5 juli 2020 @ 13:55:08 #144
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193940146
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat verwacht jij van Nederlanders?
Toch ook ongeveer zoiets:
Gezellig samenleven, niet lullig wezen, niet roddelen, rekening houden met anderen.
niet mensen ongelijk behandelen
, zoals beschreven in artikel 1

overigens moet de hele mensheid zo denken en handelen.
Dan zul je wel een grafhekel hebben aan die intolerante, compromisloze KOZPers.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 5 juli 2020 @ 13:57:42 #145
3542 Gia
User under construction
pi_193940247
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:55 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Dan zul je wel een grafhekel hebben aan die intolerante, compromisloze KOZPers.
Nee hoor... die grafhekel anti KOZP is de bezigheid van zekere zwartwitdenkers
Zelf intolerant, en geen mensen die rekening houden met anderen, als die het niet leuk vinden geimiteerd te worden op een raskenmerk
pi_193940276
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als het gaat om een zwartepietenfeestje waar donkere mensen geimiteerd worden
Dat is jouw mening, en die tolereer ik. Tolereer jij ook mijn mening dat Zwarte Piet niet een donker mens immiteert?

quote:
dan is dat geen gelijke behandeling
Want pas dan kunnen we spreken over gelijke behandeling. Jouw mening over Zwarte Piet is namelijk niet meer waard dan de mijne.

quote:
Men negeert massaal dat veel donkere mensen het helemaal niet leuk vinden zo geimiteerd worden.
Dat negeert bijna niemand. Alleen kunnen wij (pro-Pieters) daar niets aan doen. Dat zullen de 'donkere mensen' die er last van hebben toch zelf moeten oplossen (of niet). Let wel, deze redenatie komt vanuit mijn perceptie dat Zwarte Piet niet een donker mens moet voorstellen. Gebruik je empathie om je eens in mij te verplaatsen.

quote:
Gelijk zou eerder zijn als piet ook wit geschilderd zouden worden...en dan in gelijke verhouding naar de bevolking , Of elke piet niks beschilderen... Iedereen gelijk de eigen gezicht
Van mij mag het, zolang Pieten ook zwart mogen zijn. En als de meerderheid (of iedereen) zich zwart wil schminken dan moet dat dus ook kunnen. Bovendien is jezelf zwart schminken ook nog eens het toppunt van gelijkheid. Je ziet geen huidskleur.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 5 juli 2020 @ 14:07:27 #148
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193940291
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 14:02 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Nee hoor... die grafhekel anti KOZP is de bezigheid van zekere zwartwitdenkers
Zelf intolerant
_O-
Trollpoging van de week.

Identity Politics beperkt alles tot een kleurtje en is hét toonbeeld van oppervlakkig zwart-wit denken.

Vroeger wilde ik best concessies doen aan de zeurpieten, maar met die gasten valt gewoon niet te praten. Ze kunnen lekker de rambam krijgen. :Y
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  zondag 5 juli 2020 @ 14:12:15 #149
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_193940346
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:45 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als het gaat om een zwartepietenfeestje waar donkere mensen geimiteerd worden , dan is dat geen gelijke behandeling. Men negeert massaal dat veel donkere mensen het helemaal niet leuk vinden zo geimiteerd worden.
Gelijk zou eerder zijn als piet ook wit geschilderd zouden worden...en dan in gelijke verhouding naar de bevolking , Of elke piet niks beschilderen... Iedereen gelijk de eigen gezicht
Als jij je als Witte Piet wil verkleden gaat niemand je tegenhouden hoor. Niemand zal je voor racist uitmaken of je in je gezicht trappen
  zondag 5 juli 2020 @ 14:25:53 #150
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_193940536
Ik moet bij het neerhalen van standbeelden en uitwissen van de geschiedenis altijd een beetje denken aan het opblazen van oudheden in Palmyra door IS.

Het uitwissen van de geschiedenis omdat je het er niet mee eens bent is gewoon primitief. Punt uit.
pi_193940616
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 14:25 schreef YoungDriller het volgende:
Ik moet bij het neerhalen van standbeelden en uitwissen van de geschiedenis altijd een beetje denken aan het opblazen van oudheden in Palmyra door IS.

Het uitwissen van de geschiedenis omdat je het er niet mee eens bent is gewoon primitief. Punt uit.
Het verwijderen van een standbeeld van een fout figuur is niet het uitwissen van die persoon in de geschiedenis.
Die geschiedenis is geweest, is beschreven ... en bekende figuren zijn duizenden malen genoemd in allerlei archieven.
  zondag 5 juli 2020 @ 14:35:07 #152
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193940668
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:25 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Geen flauw benul . Ik maak die geschiedenis al tientallen jaren mee.
Dus het enige dat je nodig hebt om over geschiedenis te kunnen praten, is ouder zijn dan 20. Helder.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193940885
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 14:25 schreef YoungDriller het volgende:
Ik moet bij het neerhalen van standbeelden en uitwissen van de geschiedenis altijd een beetje denken aan het opblazen van oudheden in Palmyra door IS.

Het uitwissen van de geschiedenis omdat je het er niet mee eens bent is gewoon primitief. Punt uit.
Of iets langer geleden die 'revoluties' van Mao en Pol Pot.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 5 juli 2020 @ 14:56:32 #154
471046 YoungDriller
Stampt graag op lange tenen
pi_193941019
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 14:30 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het verwijderen van een standbeeld van een fout figuur is niet het uitwissen van die persoon in de geschiedenis.
Die geschiedenis is geweest, is beschreven ... en bekende figuren zijn duizenden malen genoemd in allerlei archieven.
Omdat je het er niet mee eens bent is gewoon ontkennen hoe belangrijk deze mensen ooit waren voor Nederland. Het weghalen is censuur en dat is primitief, en is ontkenning van de geschiedenis.
pi_193941085
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 14:35 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dus het enige dat je nodig hebt om over geschiedenis te kunnen praten, is ouder zijn dan 20. Helder.
Is dat jouw mening? Niet de mijne dus
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 14:59:53 #156
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193941094
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 13:49 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb het niet over álle bruinen.
Er wordt gezeurd over gelijke behandeling en daar ben ik voor.
Dat houdt ook in dat ieder zijn/haar culturele feestje moet mógen vieren. Mensen die iets niet willen vieren moeten er niet toe gedwongen worden.

Daarom ben ik ook voor het afschaffen van verplicht vrij op religieuze feestdagen. Voeg ze bij de vrij te besteden vrije dagen en iedereen kan zijn/haar eigen feestje vieren.

Scholen kunnen gewoon al die dagen inplannen als 'vrij', i.p.v. de herfstvakantie.
ja prima maar die geforceerde tegenstelling tussen 'de bruinen' en 'de Nederlanders' die figuren als jij en Gario en Akwasi etc. proberen in te voeren irriteert me

kun je niet gewoon beiden zijn?

en waarom kun je niet gewoon beiden vieren?

of beiden niet vieren ... de wereld is echt niet zo zwart/wit als jullie hem zien imo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193941968
Helemaal goed om in de eigen gemeenschap hier aandacht aan te gaan besteden, maar ik zou niet weten waarom we iets wat minder dan 5% van de bevolking en daar dan voorouders van een paar honderd jaar geleden hebben meegemaakt als nationale vrije dag moeten gaan bestempelen.

Ik snap best dat dit in amsterdam meer speelt ivm een veel hoger % dan in andere provincies maar qua aantallen is het vergelijkbaar met als Friesland gaat eisen dat Fries in heel Nederland op school gegeven wordt, Brabanders Carnaval als nationale vrije week gaan eisen en Boeren een nationale feestdag ter ere van de mensen die ons voedsel poduceren willen hebben.

Mooi en goed dat je ergens aandacht aan wilt besteden maaromdat het voor jou van belang is betekend niet meteen dat dit voor de meerderheid (of minimaal een zeer substantieel deel van de bevolking geld).

Overigens heb ik liever dat er goede aandacht over slavernii besteed wordt op school, lijkt me veel zinvoller.
  zondag 5 juli 2020 @ 15:32:51 #158
3542 Gia
User under construction
pi_193941987
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 14:59 schreef sp3c het volgende:

ja prima maar die geforceerde tegenstelling tussen 'de bruinen' en 'de Nederlanders' die figuren als jij en Gario en Akwasi etc. proberen in te voeren irriteert me

kun je niet gewoon beiden zijn?

en waarom kun je niet gewoon beiden vieren?

of beiden niet vieren ... de wereld is echt niet zo zwart/wit als jullie hem zien imo
Ik zeg toch ook MOGEN vieren.
Iedereen moet zelf weten welk feest ze willen vieren.

Wat mij irriteert is dat er een groepje mensen is in Nederland dat voor anderen wil bepalen hoe die een feestje vieren.

Als ik me met carnaval wil verkleden als een Masai en flink ga staan springen, moet IK dat weten.
Als ik Sinterklaas wil vieren met ZWARTE pieten, moet ik dat weten. Geen mens schrijft mij voor hoe ik invulling geef aan de feesten die ik wil vieren.
Ik dwing niemand om mee te doen, wie dat niet wil.

Amsterdam wil Keti Koti opdringen aan mensen die daar niets mee hebben, door er een nationale feestdag van te maken.

Is Sinterklaas een nationale feestdag, of Carnaval?

Nee.
Ieder zijn feestje en bemoei je met je eigen feestje.
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 15:47:02 #159
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193942379
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 15:32 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik zeg toch ook MOGEN vieren.
Iedereen moet zelf weten welk feest ze willen vieren.

Wat mij irriteert is dat er een groepje mensen is in Nederland dat voor anderen wil bepalen hoe die een feestje vieren.

Als ik me met carnaval wil verkleden als een Masai en flink ga staan springen, moet IK dat weten.
Als ik Sinterklaas wil vieren met ZWARTE pieten, moet ik dat weten. Geen mens schrijft mij voor hoe ik invulling geef aan de feesten die ik wil vieren.
Ik dwing niemand om mee te doen, wie dat niet wil.

Amsterdam wil Keti Koti opdringen aan mensen die daar niets mee hebben, door er een nationale feestdag van te maken.

Is Sinterklaas een nationale feestdag, of Carnaval?

Nee.
Ieder zijn feestje en bemoei je met je eigen feestje.
jaja dat SNAP ik maar BRUINEN en NEDERLANDERS zijn GEEN aparte groepen
althans dat hoeft niet, IK zie het niet zo net zoals de meeste NORMALE mensen

hoe jij er over denkt moet jij zelf maar weten hoor

dat is het ENIGE wat ik zeg
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 juli 2020 @ 15:55:17 #160
3542 Gia
User under construction
pi_193942594
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 15:47 schreef sp3c het volgende:

[..]

jaja dat SNAP ik maar BRUINEN en NEDERLANDERS zijn GEEN aparte groepen
althans dat hoeft niet, IK zie het niet zo net zoals de meeste NORMALE mensen

hoe jij er over denkt moet jij zelf maar weten hoor

dat is het ENIGE wat ik zeg
Keti Koti is een Surinaams/Antilliaans feest.
Sinterklaas is een Nederlands feest.

Ik maak geen verschil in licht- of donkerbruin en iedereen mag beide feesten vieren, niet vieren of compleet negeren.
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 15:57:58 #161
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193942645
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 15:55 schreef Gia het volgende:

[..]

Keti Koti is een Surinaams/Antilliaans feest.
Sinterklaas is een Nederlands feest.

Ik maak geen verschil in licht- of donkerbruin en iedereen mag beide feesten vieren, niet vieren of compleet negeren.
ok maar wat als je als bruine niets hebt met Suriname of Keti Koti en problemen hebt met Sinterklaas?

dan moet je volgens jou je pijlen op Keti Koti richten

das een debiel argument
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 16:00:13 #162
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193942699
ninja edit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 juli 2020 @ 16:01:26 #163
3542 Gia
User under construction
pi_193942732
quote:
1s.gif Op zondag 5 juli 2020 15:57 schreef sp3c het volgende:

[..]

ok maar wat als je als bruine niets hebt met Suriname of Nederland en problemen hebt met Sinterklaas?

dan moet je volgens jou je pijlen op Keti Koti richten

das een debiel argument
Nee hoor, je mag ook geen van beiden vieren.
En als je problemen hebt met Sinterklaas moet je psychische hulp zoeken.
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 16:07:42 #164
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193942892
maar je mag als bruine niets zeggen?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 16:08:26 #165
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193942919
als ik ergens moeite mee heb zeg ik het gewoon hoor en als je dan naar Keti Koti wijst lach ik je in je gezicht uit _O-
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 juli 2020 @ 16:12:13 #166
3542 Gia
User under construction
pi_193943031
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 16:08 schreef sp3c het volgende:
als ik ergens moeite mee heb zeg ik het gewoon hoor en als je dan naar Keti Koti wijst lach ik je in je gezicht uit _O-
Je mag zeggen wat je wilt, het is een vrij land, Nederland. Nog wel.

En anderen mogen ook zeggen wat ze willen.
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 16:48:17 #167
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193944169
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 16:12 schreef Gia het volgende:

[..]

Je mag zeggen wat je wilt, het is een vrij land, Nederland. Nog wel.

En anderen mogen ook zeggen wat ze willen.
das mooi *O* w/

maar wat is je argument dan nog?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  zondag 5 juli 2020 @ 16:58:52 #168
3542 Gia
User under construction
pi_193944455
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 16:48 schreef sp3c het volgende:

[..]

das mooi *O* w/

maar wat is je argument dan nog?
Dat niemand mij belet mijn feestjes te vieren zoals ik dat wil.

Zwarte Piet is geen imitatie van een neger. Zo denk ik erover.

Mensen die denken van wel, en daar verdrietig van worde, hebben een probleem.

Dat is niet mijn probleem.
  Moderator zondag 5 juli 2020 @ 17:50:53 #169
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_193945481
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 16:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Dat niemand mij belet mijn feestjes te vieren zoals ik dat wil.

Zwarte Piet is geen imitatie van een neger. Zo denk ik erover.

Mensen die denken van wel, en daar verdrietig van worde, hebben een probleem.

Dat is niet mijn probleem.
vooral doen

wat heeft dat met 'de bruinen' en Keti Koti te maken?
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_193947044
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 16:01 schreef Gia het volgende:

[..]

Nee hoor, je mag ook geen van beiden vieren.
En als je problemen hebt met Sinterklaas moet je psychische hulp zoeken.
Wat zeg je nou ?
Iemand vind sinterklaasgedoe wel of niet leuk
Dat is een kwestie van mening. Daar is geen psychiater voor nodig.

Als je bedoelt ....iemand die de figuur ZP wilt afschaffen heeft psychische hulp nodig....... tjaa.. zie je dan zelf niet dat je overdrijft in pro-ZP zijn
  zondag 5 juli 2020 @ 19:35:43 #171
3542 Gia
User under construction
pi_193947270
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 19:23 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wat zeg je nou ?
Iemand vind sinterklaasgedoe wel of niet leuk
Dat is een kwestie van mening. Daar is geen psychiater voor nodig.

Als je bedoelt ....iemand die de figuur ZP wilt afschaffen heeft psychische hulp nodig....... tjaa.. zie je dan zelf niet dat je overdrijft in pro-ZP zijn
Ik heb het niet over 'leuk vinden of niet', dat is inderdaad slechts een mening.

Maar er problemen mee hebben, ertegen protesteren, kinderen van streek maken door als een stel mongolen te gaan staan schreeuwen bij een intocht.

Die dat doen, hebben echt een psychiater nodig, want dat is niet normaal.
pi_193948011
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 19:35 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb het niet over 'leuk vinden of niet', dat is inderdaad slechts een mening.

Maar er problemen mee hebben, ertegen protesteren, kinderen van streek maken door als een stel mongolen te gaan staan schreeuwen bij een intocht.
Dat heet demonstreren..... is een mooie traditie van vrije meningsuiting.
Burgemeesters oordelen dat kinderen niet van streek worden gemaakt en geven toestemmingen met regels
En waarom doe je zo minachtend over mensen met downsyndroom ?

quote:
Die dat doen, hebben echt een psychiater nodig, want dat is niet normaal.
Overdrijf niet zo....
pi_193948107
quote:
0s.gif Op zondag 5 juli 2020 14:30 schreef Bluesdude het volgende:

Die geschiedenis is geweest, is beschreven ... en bekende figuren zijn duizenden malen genoemd in allerlei archieven.
Kuch ** de slavernij **
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')