abonnement Unibet Coolblue
pi_193897134
Dag fok!kers,

Ik ben pas verhuisd en mijn nieuwe huis heeft een grote serre. Het maakt het huis heerlijk licht maar met het warme weer wordt het in de serre echt een broeikas. Ik ben dus op zoek naar een vorm van zonwering om de hitte meer buiten te houden.

De serre is 5,5 meter breed, 3,5 diep. Impressie; het is een aluminium serre:



Van 3 bedrijven heb ik nu een offerte ontvangen voor bovengemonteerde zonwering. 2 bedrijven werken met Weinor;



en 1 bedrijf met Brustor. Qua prijs lag de Brustor ongeveer 20 - 25% lager.
Hoe dan ook, het gaat om vrij forse bedragen. (5k+)

Voordat we zo'n investering gaan doen wil ik wel alle mogelijkheden bekijken. De opties die we nog bedachten:
- Schaduwdoek

Dit ligt qua kosten een stuk lager, nadeel is wel dat het iets is dat je voor lange tijd op je serre monteert. Dus ook op minder mooie dagen neemt het doek zonlicht weg.

- Zonwerend glas toepassen ipv het melkglas dat nu in de serre is geplaatst.
Deze optie bedachten we vandaag pas :+ De glasopties die ik online vond hadden meerdere gradaties van licht/zon doorlaat. Maar houdt dit genoeg warmte tegen?

Zijn er meer fokkers met een serre en welk type zonwering hebben jullie? Zijn er nog andere opties het overwegen waard? :s)
pi_193898726
Het ziet er heel erg uit als een 'tuin maximaal' constructie. Als dat zo is, die verkopen ook andere glaze of polyester platen. Ze hebben ook zonnewering, maar die gaat van binnenuit en dat werkt natuurlijk niet/nauwelijks tegen de warmte.

De goede, nette en zeer belangrijk 'weerbestendige' oplossingen zijn helaas echt zo duur.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  vrijdag 3 juli 2020 @ 09:39:19 #3
73386 Fazz
onderweg
pi_193901919
Wat bedoel je met tuin maximaal? :)

Ik heb nooit eerder zonwering aan hoeven schaffen dus had geen idee wat de kosten zouden zijn :X
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 09:50:30 #4
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193902058
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 09:39 schreef Fazz het volgende:
Wat bedoel je met tuin maximaal? :)

Ik heb nooit eerder zonwering aan hoeven schaffen dus had geen idee wat de kosten zouden zijn :X
Tuin maximaal is een fabrikant van dergelijke overkappingen ;)
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 09:54:34 #5
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
  vrijdag 3 juli 2020 @ 11:42:09 #6
73386 Fazz
onderweg
pi_193903692
Aha, ik betwijfel of het zo'n constructie is hoor. Het huis is incl serre gebouwd eind jaren 80. Alle kozijnen in dit huis zijn ook van aluminium :)

Ik had jouw topic over zonwering ook al gelezen @vonkenboer. Dat bedrijf zit helaas te ver weg om in te schakelen :+

Heeft er iemand ervaring met warmtewerend glas? Is dat een reële optie als zon/warmte wering voor een serre?
pi_193904971
Als geld een grote rol speelt kun je altijd nog zoals ik (voor m'n lichtstraat) gewoon een zonnedoek erover binden bij de echte warme dagen. Ik klim dan m'n dak op en leg het in een warme week erop. Het is er iets donkerder door maar het scheelt een hoop in temperatuur en zo'n kookaburra doek met jouw afmetingen is max ¤100 volgens mij.

Facts don't care about your feelings
  Moderator vrijdag 3 juli 2020 @ 16:16:53 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193908039
quote:
7s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 11:42 schreef Fazz het volgende:
Aha, ik betwijfel of het zo'n constructie is hoor. Het huis is incl serre gebouwd eind jaren 80. Alle kozijnen in dit huis zijn ook van aluminium :)

Ik had jouw topic over zonwering ook al gelezen @:vonkenboer. Dat bedrijf zit helaas te ver weg om in te schakelen :+

Heeft er iemand ervaring met warmtewerend glas? Is dat een reële optie als zon/warmte wering voor een serre?
Ze werken wel landelijk geloof ik :), Lugo bedoel ik dan. Vragen kan altijd over de service en dergelijke ben ik meer dan tevreden !
pi_193909829
Misschien een zonwerende folie wat?
https://www.raamfoliewebs(...)-folie/buiten-folie/
  vrijdag 3 juli 2020 @ 19:14:38 #10
73386 Fazz
onderweg
pi_193910803
Ik zoek niet persé de goedkoopste optie maar wil vooral goed kunnen afwegen wat de opties zijn :)

Van folie vraag ik me dan weer af hoe duurzaam het is; hoelang blijft dat mooi?

Niemand nog die iets kan zeggen over warmtewerend glas?
pi_193914596
Waarom geen zonwering aan de binnenkant, zoals plisse-gordijnen? Die isoleren ook best goed omdat je ze dicht op het raam monteert, en die heb je ook voor dakramen.
pi_193919661
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 23:10 schreef Farenji het volgende:
Waarom geen zonwering aan de binnenkant, zoals plisse-gordijnen? Die isoleren ook best goed omdat je ze dicht op het raam monteert, en die heb je ook voor dakramen.
Zonwering aan de binnenkant is altijd veel minder effectief dan aan de buitenkant.
Facts don't care about your feelings
pi_193919817
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 juli 2020 09:48 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Zonwering aan de binnenkant is altijd veel minder effectief dan aan de buitenkant.
Klopt maar het heeft ook voordelen, zoals veel goedkoper, makkelijk te openen en sluiten, hoeft niet waterbestendig te zijn etc. En om warmte binnen te houden in de winter is het weer effectiever dan aan de buitenkant.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')