abonnement Unibet Coolblue
  Moderator donderdag 2 juli 2020 @ 15:48:14 #1
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_193890564
quote:
Om een beeld te krijgen van welk deel van de Nederlandse bevolking besmet is geweest met het coronavirus, zijn alle ogen tot nu toe gericht op de antistoffentest. Maar volgens verschillende wetenschappers geven de resultaten van de testen, zoals die van bloedbank Sanquin, waarschijnlijk een onderschatting: meer mensen lijken bestand tegen het virus dan tot nu toe werd gedacht.

Recente studies laten zien dat het afweersysteem van een deel van de mensen het virus waarschijnlijk zonder, of met een minimale hoeveelheid antistoffen, uitschakelt. Daarnaast zijn er mensen met immuniteit - opgewekt door verkoudheids-coronavirussen - die ook lijkt te werken tegen het coronavirus.
Asymptomatisch

Het immuunsysteem bestaat uit verschillende linies. Belanden er coronavirussen in de luchtwegen, dan komen witte bloedcellen van de aangeboren afweer in actie, vertelt Mihai Netea, hoogleraar experimentele interne geneeskunde in het Raboudumc in Nijmegen.

Deze aangeboren afweer slaagt er vaak in een ziekteverwekker snel uit te schakelen. Het onderzoeksteam van Netea liet zien dat bij tuberculose, 15 tot 30 procent van de huisgenoten van mensen met open tbc, dankzij een sterk aangeboren afweersysteem niet ziek wordt en geen antistoffen opbouwt.

"Die noemen we early clearers of resisters. Het zou mij verbazen als dit fenomeen niet bestaat bij ziektes als covid-19, omdat volgens sommige schattingen 45 procent van de corona-besmette personen asymptomatisch blijft", zegt Netea. "Maar hoeveel weten we niet."
Afweerreactie

Weet het aangeboren afweersysteem het virus niet te beteugelen, dan krijgt het hulp van specifiek tegen het virus gerichte antistoffen en T-cellen. De antistoffen voorkomen dat virusdeeltjes lichaamscellen kunnen infecteren en markeren ze om opgeruimd te worden. Raken er toch lichaamscellen besmet, dan worden die vernietigd door de T-cellen.

Na de infectie blijft een deel van de antistoffen en T-cellen nog een tijdje in het bloed circuleren om het virus, wanneer het weer binnendringt, razendsnel uit te schakelen. Dit heet immuniteit.

Met name die T-cellen zijn in de berichtgeving over het coronavirus tot nu toe onderbelicht gebleven, zegt Rory de Vries, immunoloog in het Erasmus MC in Rotterdam. "Terwijl ze wel degelijk kunnen helpen." Studies van onder meer het Erasmus MC hebben laten zien dat de T-cellen een belangrijke rol spelen bij de afweerreactie tegen het coronavirus.
Bloeddonoren

Uit die studies blijkt nog iets anders: een aanzienlijk deel van de mensen heeft nog T-cellen in het bloed, doordat ze besmet zijn geweest met een onschuldig verkoudheids-coronavirus. "We weten nog niet goed wat het effect van die cellen is, maar waarschijnlijk hebben ze een gunstig effect op de afweer tegen het nieuwe coronavirus", zegt De Vries.

In antwoord op de vraag hoeveel mensen er besmet zijn geweest met het coronavirus en hoeveel mensen er immuun zijn, wordt tot nu toe alleen gekeken naar antistoffen. Vooral omdat die eenvoudig te meten zijn. Dit gebeurt onder meer bij bloedbank Sanquin, dat recent meldde dat ongeveer 5,5 procent van de bloeddonoren antistoffen heeft.

Volgens Hans Zaaijer, die de antistofpeilingen van Sanquin leidt, betekent dit niet dat maar 5,5 procent beschermd is tegen covid-19. "Ik denk dat het een onderschatting is. Mensen met lichte klachten maken weinig antistoffen, die na een tijdje niet meer in het bloed te meten zijn. Waarschijnlijk hebben zij nog wel antistoffen in hun slijmvliezen. En dan is er ook nog de groep die resistent is."

Het is daardoor volstrekt onduidelijk hoeveel mensen nu bestand zijn tegen het virus en in welke mate. Maar dat het aantal hoger ligt dan die 5,5 procent is zeer waarschijnlijk, zeggen de wetenschappers.
Kwetsbare groepen beschermen

Eind juni publiceerden Zweedse onderzoekers een (nog niet door collega's beoordeeld) artikel waarin ze aantonen dat dertig procent van door hen onderzochte bloeddonoren T-cellen had specifiek voor SARS-CoV-2.

De groepsimmuniteit van 60 procent die nodig is om verdere verspreiding van het virus te stoppen, is dus wellicht dichterbij dan gedacht. Maar er is nog te veel onzeker om erop in te zetten. Het zou namelijk kunnen dat resistente of gedeeltelijk immune personen het virus wél kunnen doorgeven aan anderen, zeggen de wetenschappers. Ook zijn er aanwijzingen dat zelfs asymptomatische personen longschade kunnen oplopen.

Bovendien is het beschermen van kwetsbare groepen tot nu toe alleen effectief gebleken wanneer ook onder andere groepen de verspreiding sterk werd beperkt. "We weten niet wie wel en niet resistent of immuun is", zegt Zaaijer. "Dus voorlopig moeten we het huidige beleid doorzetten."
bron

Goed nieuws
pi_193890655
We spreken toch al sinds februari over zo'n 5%, gebaseerd op het aantal besmettingen en dodenaantallen, voor wie de ziekte gevaarlijk is?
Nieuw is niet altijd beter.
pi_193890689
Was trouwens vanaf het begin toch al bekend dat een groot deel van de mensen amper of zelfs geen last zou hebben van Corona?
  User die overal opduikt 2022 donderdag 2 juli 2020 @ 15:58:24 #4
186611 Haags
pi_193890720
Geloof ik zomaar. Evenals de berichten dat het virus er al veel eerder was.
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 2 juli 2020 @ 15:59:23 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193890731
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 15:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Geloof ik zomaar. Evenals de berichten dat het virus er al veel eerder was.
Schijnt het niet in september waarschijnlijk al in Frankrijk of Italie te zijn geweest? Men had daar onderzoek naar gedaan, geloof ik.
  User die overal opduikt 2022 donderdag 2 juli 2020 @ 16:01:20 #6
186611 Haags
pi_193890752
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 15:59 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Schijnt het niet in september waarschijnlijk al in Frankrijk of Italie te zijn geweest? Men had daar onderzoek naar gedaan, geloof ik.
Weet niet of het al zo vroeg in Europa was. Laatste wat ik las was geloof ik begin december al in Italië. En vorig jaar augustus al in China.
Zonder wrijving geen glans
pi_193890767
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 15:58 schreef haags_kwartiertje het volgende:
Geloof ik zomaar. Evenals de berichten dat het virus er al veel eerder was.
2015
Made in China.
Nieuw is niet altijd beter.
  donderdag 2 juli 2020 @ 16:12:51 #8
451005 Grems
Clown World
pi_193890915
Voor iedereen die niet 98+ of doodziek is gewoon een griepje dus, vaak nog asymptomatisch ook. Zoals extreemrechtse complotgekkies en The Donald al maanden verkondigen.
pi_193890969
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 16:12 schreef Grems het volgende:
Voor iedereen die niet 98+ of doodziek is gewoon een griepje dus, vaak nog asymptomatisch ook. Zoals extreemrechtse complotgekkies en The Donald al maanden verkondigen.
Grappig dat jij dit uit de tekst kan halen en ook niet klopt:

https://edition.cnn.com/2(...)ates-rise/index.html

In Florida, De La Zerda says the incoming patients in his Miami hospital are younger and sicker than the first time the state saw a rise in cases.

"That's really our major concern," he told CNN, adding the hospitalized patients they're receiving on average are between 25 to 45 years of age. In previous months, that average was above 65, he said.
pi_193891008
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 16:12 schreef Grems het volgende:
Voor iedereen die niet 98+ of doodziek is gewoon een griepje dus, vaak nog asymptomatisch ook. Zoals extreemrechtse complotgekkies en The Donald al maanden verkondigen.
De leeftijd in je onzinposts worden steeds hoger. Volgende keer 100+?
pi_193891275
Wel jammer dat er geen enkele indicatie gegeven wordt van het percentage. Nu is het wel heel makkelijk schieten. Immers, dit heeft Sanquin ook al aangegeven:
quote:
Volgens Hans Zaaijer, die de antistofpeilingen van Sanquin leidt, betekent dit niet dat maar 5,5 procent beschermd is tegen covid-19. "Ik denk dat het een onderschatting is. Mensen met lichte klachten maken weinig antistoffen, die na een tijdje niet meer in het bloed te meten zijn. Waarschijnlijk hebben zij nog wel antistoffen in hun slijmvliezen. En dan is er ook nog de groep die resistent is."

Het is daardoor volstrekt onduidelijk hoeveel mensen nu bestand zijn tegen het virus en in welke mate. Maar dat het aantal hoger ligt dan die 5,5 procent is zeer waarschijnlijk, zeggen de wetenschappers.
Het maakt nogal uit of het daadwerkelijk percentage nu 6,0 of 60% is.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  donderdag 2 juli 2020 @ 16:46:09 #12
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_193891294
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 16:44 schreef DireStraits7 het volgende:
Wel jammer dat er geen enkele indicatie gegeven wordt van het percentage. Nu is het wel heel makkelijk schieten. Immers, dit heeft Sanquin ook al aangegeven:
[..]

Het maakt nogal uit of het daadwerkelijk percentage nu 6,0 of 60% is.
Nou 60 zal het toch niet zijn lijkt me.

Eerder iets van 8-10 procent max of zo(?)
  donderdag 2 juli 2020 @ 17:57:02 #13
451005 Grems
Clown World
pi_193892182
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 16:17 schreef Simmertje het volgende:

[..]

Grappig dat jij dit uit de tekst kan halen en ook niet klopt:

https://edition.cnn.com/2(...)ates-rise/index.html

In Florida, De La Zerda says the incoming patients in his Miami hospital are younger and sicker than the first time the state saw a rise in cases.

"That's really our major concern," he told CNN, adding the hospitalized patients they're receiving on average are between 25 to 45 years of age. In previous months, that average was above 65, he said.

CNN _O-

quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 16:20 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

De leeftijd in je onzinposts worden steeds hoger. Volgende keer 100+?
Ik gebruikte eerst 70+ maar ik heb recent begrepen dat de Chinese ebola er niet in slaagde om een 70-jarige ALS patiënt om zeep te helpen dus heb ik het enigszins omhoog geschroefd.
pi_193892323
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 17:57 schreef Grems het volgende:

[..]

CNN _O-
[..]

Ik gebruikte eerst 70+ maar ik heb recent begrepen dat de Chinese ebola er niet in slaagde om een 70-jarige ALS patiënt om zeep te helpen dus heb ik het enigszins omhoog geschroefd.
Schroef je het weer omlaag elke keer dat er een minderjarige aan overlijdt? Wel consequent blijven.
  donderdag 2 juli 2020 @ 18:21:57 #15
451005 Grems
Clown World
pi_193892543
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 18:05 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Schroef je het weer omlaag elke keer dat er een minderjarige aan overlijdt? Wel consequent blijven.
Alleen als ze niet al onderliggend ernstig ziek waren, zoals aangegeven.
pi_193893483
In de VS zijn er ook bizar veel mensen met overgewicht en hartaandoeningen he. Niet te vergelijken met Europa (of NL).
pi_193893640
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 16:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Nou 60 zal het toch niet zijn lijkt me.

Eerder iets van 8-10 procent max of zo(?)
Uiteraard zal het ergens daartussen zitten, maar waar? Geen idee, en er wordt ook geen enkele uitspraak over gedaan. 8-10% is nog altijd veel minder dan bv. 20%.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  vrijdag 3 juli 2020 @ 21:43:59 #18
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_193913122
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 16:46 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Nou 60 zal het toch niet zijn lijkt me.

Eerder iets van 8-10 procent max of zo(?)
Het percentage mensen met antistoffen ligt inderdaad naar verwachting rond de 10%, sterker nog, dat is zelfs door de bloedbank al aangegeven dit te hebben waargenomen in gebieden in Noord Brabant en Limburg en Zuid Holland waar het virus wat actiever is geweest, wat minder in Groningen, Friesland en Drenthe.
Daar mis je dan wel de personen bij die hele lichte verschijnselen hebben gehad waar de antistoffen mogelijk niet meer aanwezig zijn, maar men is dus al wel immuun en het afweersysteem zal een nieuwe besmetting direct neutraliseren.

Maar wat op dit moment niet wordt meegenomen, begrijpelijk omdat dit eerst natuurlijk onomstotelijk vast moet staan, is dat 40-60% helemaal niet vatbaar is, helemaal geen klachten of symptomen ontwikkelt, waar zelfs het WHO van heeft aangegeven dat mensen die helemaal geen klachten ontwikkelen ook niks kunnen verspreiden, immers men heeft geen symptomen. Het verhaal dat mensen zonder klachten wel besmettelijk zijn, betreft de mensen die wel (lichte) symptomen ontwikkelen en dus voordat zij zelf last zijn besmettelijk zijn.

Het feit dat er dus een grote groep de ziekte niet kan verspreiden door natuurlijke bescherming en daarnaast dat er door het verloop van de ziekte ook een groep is met antistoffen zorgt ervoor dat de immuniteit dus eigenlijk al hoger is dan verwacht.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_193923109
Ik wilde hier ooit een thread over openen (onderwerp OP), maar mijn bronnen worden vaak niet goed bevonden, bij deze:

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')