abonnement Unibet Coolblue
pi_193882720
Hallo liebe fokkers,


Ik heb de mogelijkheid om in dienst te treden bij de aannemer van een grootschalig en complex technisch project van mijn huidige werkgever (+-100 fte's). De aannemer opereert onder zijn eigen bv en is technisch inhoudelijk de enige fte. Het bestek van het project is vervuld echter zijn er een aantal side projects ontstaan. Omdat ik het grote project goed ken wil de aannemer mij overnemen voor de vervulling van de side projecten en ter ondersteuning voor andere projecten.

Wat zijn de risico's om in dienst te gaan bij de aannemer in deze tijd (er is werk zat volgens de aannemer)? Wat gebeurt er als hij mijn loon niet meer kan betalen vanwege een ongeluk? Heb ik dan recht op ww? En hoe kan ik de overstap maken zonder de relatie te verstoren met de huidige werkgever?

Hoor graag jullie ideeën.
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_193882861
Wat mij betreft is de eerste vraag "hoe lang is deze meneer al aannemer in de vorm van eenmans b.v.?
Als hij al jaren op deze manier werkt is het risico op calamiteiten een stuk lager als dat dit zijn eerste project is wat hij op deze manier aanpakt.
pi_193882897
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:22 schreef Gkhn het volgende:
Wat zijn de risico's om in dienst te gaan bij de aannemer in deze tijd (er is werk zat volgens de aannemer)?
Dat zal van het werkgebied afhangen.
Kan hij je laten zien hoe goed het gaat met zijn bedrijf?
Heb je andere bronnen over zijn branche?
quote:
Wat gebeurt er als hij mijn loon niet meer kan betalen vanwege een ongeluk? Heb ik dan recht op ww?
Dat zal denk ik afhangen van hoe dan de wind waait bij het UWV.
Ze zouden kunnen zeggen dat je verwijtbaar werkloos bent omdat je de zekerheid van je huidige baan hebt ingeruild voor minder zekerheid bij die aannemer.
Of ze kijken slechts naar hoeveel je hebt gewerkt en geven je WW.
quote:
En hoe kan ik de overstap maken zonder de relatie te verstoren met de huidige werkgever?
Wat versta je onder de relatie niet verstoren?
Wil je als het flopt bij die aannemer direct weer terug naar je huidige baan?
Of wil je voorkomen dat ze zich direct tegen je keren? (ineens geen belangrijke taken meer, wegpesten)
Hoe gaat de werkgever normaal om met vertrekkers?

Aangeven dat je weg wil is op zich wel 'verstorend'.
Je kunt dat dan verzachten door uit te leggen waarom je vertrekt, het is nu heel leuk maar dit is wel een heel bijzondere kans.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  donderdag 2 juli 2020 @ 01:05:45 #4
253766 Kaviaar
Hmm, tictac :)
pi_193883020
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:45 schreef jeroen25 het volgende:

Dat zal denk ik afhangen van hoe dan de wind waait bij het UWV.
Ze zouden kunnen zeggen dat je verwijtbaar werkloos bent omdat je de zekerheid van je huidige baan hebt ingeruild voor minder zekerheid bij die aannemer.

Heul niet.

Voor het UWV is een werkgever een werkgever. Dat die minder groot is, doet er niet toe.
[X] Ik verklaar de policy en algemene voorwaarden voor gebruik van FOK! te hebben gelezen en ermee akkoord te gaan.
pi_193883121
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 01:05 schreef Kaviaar het volgende:

[..]

Heul niet.

Voor het UWV is een werkgever een werkgever. Dat die minder groot is, doet er niet toe.
Maar TS is dan wel overgestapt.
Als het UWV dan streng wil zijn -want al veel postcorona uitkeringen- dan zouden ze kunnen zeggen dat hij hij bewust een risico heeft genomen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193883157
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:40 schreef ETphonehome het volgende:
Wat mij betreft is de eerste vraag "hoe lang is deze meneer al aannemer in de vorm van eenmans b.v.?
Als hij al jaren op deze manier werkt is het risico op calamiteiten een stuk lager als dat dit zijn eerste project is wat hij op deze manier aanpakt.
Hij doet dit werk al +-15 jaar en heeft, naar eigen zeggen, ook veel internationaal gedaan.


quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:45 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

[quote]Dat zal van het werkgebied afhangen.
Kan hij je laten zien hoe goed het gaat met zijn bedrijf?
Heb je andere bronnen over zijn branche?
Branche zit ik zelf ook in en ja, als je de juiste mensen kent klopt dat wel. En die kent hij.

[..]

quote:
Dat zal denk ik afhangen van hoe dan de wind waait bij het UWV.
Ze zouden kunnen zeggen dat je verwijtbaar werkloos bent omdat je de zekerheid van je huidige baan hebt ingeruild voor minder zekerheid bij die aannemer.
Of ze kijken slechts naar hoeveel je hebt gewerkt en geven je WW.
Huidige werkgever heeft het zwaar met de corona en is het dus ook redelijk onzeker.
[..]

quote:
Wat versta je onder de relatie niet verstoren?
Wil je als het flopt bij die aannemer direct weer terug naar je huidige baan?
Of wil je voorkomen dat ze zich direct tegen je keren? (ineens geen belangrijke taken meer, wegpesten)
Hoe gaat de werkgever normaal om met vertrekkers?

Aangeven dat je weg wil is op zich wel 'verstorend'.
Je kunt dat dan verzachten door uit te leggen waarom je vertrekt, het is nu heel leuk maar dit is wel een heel bijzondere kans.
Direct terug hoeft niet per se maar is wel makkelijk dan. Geen belangrijke taken of wegpesten doet me niks. Ik wordt toch per uur betaald en ik pest harder terug.

Ik weet nu al zeker dat als ik blijf mijn werkgever die side projects bij mij gaat neerleggen. Daarnaast vragen collega's ook veel tijd en hulp. Mijn streven is dan om, door in dienst te gaan bij de aannemer, beter te concentreren op de side projects. Maar voor die side projects ben ik dan wel aanwezig bij die collega's die meer op hun bordje gaan krijgen als ik straks weg ben.
[/quote]
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_193884388
Je moet je geen zorgen maken over WW. Maar ik zou wel in overleg gaan met je werkgever. Ze krijgen straks een rekening voor die projecten en wellicht leggen ze de klus dan liever bij een van je collega’s neer.
.
pi_193884867
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 07:45 schreef Fer het volgende:
Je moet je geen zorgen maken over WW. Maar ik zou wel in overleg gaan met je werkgever. Ze krijgen straks een rekening voor die projecten en wellicht leggen ze de klus dan liever bij een van je collega’s neer.
Dat is een mogelijkheid maar die hebben niet de inhoudelijke kennis noch de tijd of ervaring daarvoor. Dat zal ze in die situatie uiteindelijk alleen maar meer tijd en dus geld kosten. Daar ben ik dus niet zo bang voor.

Ik ga er dan voor. Mijn enige zorg was in wcs mogelijkheid tot ww maar als dat geen issue is dan why not?

Heb ik ook nog de optie gekregen voor een constructie om als zzper in gehuurd te worden. De aannemer wilt dan wel een jaar contractueel vastleggen. Ik ben aan het kijken om dan ook alle vrijwillige verzekeringen die de UWV aanbiedt af te sluiten.
Iemand ervaring met een dergelijke constructie? Ik hou dan einde vd maand meer over. Waarom zou ik dat dan niet willen doen?
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
  donderdag 2 juli 2020 @ 09:17:28 #9
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_193885143
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 08:44 schreef Gkhn het volgende:

[..]

Dat is een mogelijkheid maar die hebben niet de inhoudelijke kennis noch de tijd of ervaring daarvoor. Dat zal ze in die situatie uiteindelijk alleen maar meer tijd en dus geld kosten. Daar ben ik dus niet zo bang voor.

Ik ga er dan voor. Mijn enige zorg was in wcs mogelijkheid tot ww maar als dat geen issue is dan why not?

Heb ik ook nog de optie gekregen voor een constructie om als zzper in gehuurd te worden. De aannemer wilt dan wel een jaar contractueel vastleggen. Ik ben aan het kijken om dan ook alle vrijwillige verzekeringen die de UWV aanbiedt af te sluiten.
Iemand ervaring met een dergelijke constructie? Ik hou dan einde vd maand meer over. Waarom zou ik dat dan niet willen doen?
Omdat als je dan na dat jaar geen opdrachten meer van die aannemer meer krijgt je rechtstreeks de bijstand in kan ipv nog recht hebben op ww. En wat als je ondertussen (ernstig) ziek wordt?
pi_193885347
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 09:17 schreef Fietsertje70 het volgende:

[..]

Omdat als je dan na dat jaar geen opdrachten meer van die aannemer meer krijgt je rechtstreeks de bijstand in kan ipv nog recht hebben op ww. En wat als je ondertussen (ernstig) ziek wordt?
Bij de UWV is het dus mogelijk om jezelf vrijwillig te verzekeren met
• Ziektewet-verzekering
• WIA-verzekering
• WAO-verzekering
• Werkloosheidsverzekering

https://www.uwv.nl/partic(...)n-verzekeren-bij-uwv

Dekt dit niet die risico?

[ Bericht 0% gewijzigd door Gkhn op 02-07-2020 09:40:10 ]
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_193885351
Waarom wil je van baan wisselen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193885397
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 09:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Waarom wil je van baan wisselen?
Betere voorwaarden, mogelijkheden en meer flexibiliteit. Huidige wg is nogal traditioneel (8-5 aanwezig op kantoor). Aannemer biedt remote werken met invulling van eigen uren als de deliverables maar voldoen aan de deadline. Daarnaast heb ik veel meer raakvlak in werkwijze met de aannemer dan huidige collega's.
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_193885597
Het is trouwens niet verstandig om halverwege het jaar als ZZPer aan de slag te gaan ivm urencriteria lees ik nu. Schuift dat op naar wellicht in het nieuwe jaar dan. o|O

Zal wel gek zijn van een groot bedrijf over te gaan naar een side-kick van een one-man-army :P .

Blijft dus de ethisch-strategische vraag; hoe vertel ik dit de wg? :@

[ Bericht 22% gewijzigd door Gkhn op 02-07-2020 10:05:16 ]
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_193886092
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 09:50 schreef Gkhn het volgende:
Blijft dus de ethisch-strategische vraag; hoe vertel ik dit de wg? :@
Hey, je kent toch [aannemer] die voor ons [project] gaat doen?
Ja, hoezo?
Nou, hij heeft me gevraagd om naar hem over te stappen.
Oh, en wat ga je nu doen?
Ik vind het wel een mooi aanbod en wil de stap wel maken.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193886172
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 01:05 schreef Kaviaar het volgende:

[..]

Heul niet.

Voor het UWV is een werkgever een werkgever. Dat die minder groot is, doet er niet toe.
Dit. Anders zou men nooit van werkgever kunnen wisselen. Je kunt namelijk ook met een vast contract werkloos worden en recht op WW krijgen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  donderdag 2 juli 2020 @ 10:50:48 #16
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_193886288
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 09:50 schreef Gkhn het volgende:
Het is trouwens niet verstandig om halverwege het jaar als ZZPer aan de slag te gaan ivm urencriteria lees ik nu. Schuift dat op naar wellicht in het nieuwe jaar dan. o|O

Zal wel gek zijn van een groot bedrijf over te gaan naar een side-kick van een one-man-army :P .

Blijft dus de ethisch-strategische vraag; hoe vertel ik dit de wg? :@
Wordt je nu ZZP'er of ga je in dienst van zijn bedrijf? Nogal een verschil
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_193887425
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 10:32 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Hey, je kent toch [aannemer] die voor ons [project] gaat doen?
Ja, hoezo?
Nou, hij heeft me gevraagd om naar hem over te stappen.
Oh, en wat ga je nu doen?
Ik vind het wel een mooi aanbod en wil de stap wel maken.
Held _O_ . Hoop dat het zo makkelijk gaat :Y :') . Dikke kans natuurlijk dat ze moeilijk gaan doen doordat ze nu capaciteit gaan missen op de afdeling.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 10:50 schreef nils7 het volgende:

[..]

Wordt je nu ZZP'er of ga je in dienst van zijn bedrijf? Nogal een verschil
In eerste instantie in dienst gezien de uren criteria voor zelfstandigen aftrek. bijkomend voordeel is dat gelijk ook een vorm van proefperiode voordat ik de diepte in duik als ZZP'er.
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_193887602
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:03 schreef Gkhn het volgende:
Held _O_ . Hoop dat het zo makkelijk gaat :Y :') . Dikke kans natuurlijk dat ze moeilijk gaan doen doordat ze nu capaciteit gaan missen op de afdeling.
Maar het is toch een vrij eenvoudige boodschap?
Waarom zou het niet makkelijk gaan?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193887806
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:13 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Maar het is toch een vrij eenvoudige boodschap?
Waarom zou het niet makkelijk gaan?
Omdat

quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:03 schreef Gkhn het volgende:

[..]

*blaaat* Dikke kans natuurlijk dat ze moeilijk gaan doen doordat ze nu capaciteit gaan missen op de afdeling.
[..]

*blaat blaat*
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_193887965
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:28 schreef Gkhn het volgende:
Omdat
Jij kent je werkgever beter dan ik, hoe verwacht je dat ze moeilijk gaan doen?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193888330
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:41 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Jij kent je werkgever beter dan ik, hoe verwacht je dat ze moeilijk gaan doen?
We hebben elke ochtend werkoverleg op de afdeling. Populair onderwerp: Hoe gaan we met de huidige capaciteit het werk opvangen dat er straks aan gaat komen als de economie weer aantrekt?!?! Ze zijn bang voor spoken
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
  donderdag 2 juli 2020 @ 13:12:49 #22
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193888413
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:28 schreef Gkhn het volgende:

[..]

Omdat
[..]

Ze kunnen dan toch jouw nieuwe werkgever inhuren? Die heeft dan iemand in dienst met vakkennis en ervaring :P
KuikenGuppy
pi_193888454
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 13:07 schreef Gkhn het volgende:

[..]

We hebben elke ochtend werkoverleg op de afdeling. Populair onderwerp: Hoe gaan we met de huidige capaciteit het werk opvangen dat er straks aan gaat komen als de economie weer aantrekt?!?! Ze zijn bang voor spoken
Ik bedoel meer wat verwacht je dat ze gaan doen als jij je vertrek aankondigt?
Als ze denken te weinig capaciteit te zullen hebben dan zullen ze niet blij zijn.

Maar niet blij zijn kan zich op verschillende manieren uiten:
• Ze vinden je een verrader en gaan er alles aan doen om je het leven zuur te maken.
• Ze zeggen het jammer te vinden maar wensen je succes met je keuze.
• Ze bieden je extra geld als je blijft.
• ...

Wat denk jij dat je werkgever zal doen?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193888865
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 13:12 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ze kunnen dan toch jouw nieuwe werkgever inhuren? Die heeft dan iemand in dienst met vakkennis en ervaring :P
De afdeling vervult andere werkzaamheden dan het project waar het om gaat. Situatie nu is dus dat de aannemer het project managet en ik vanuit de wg mij inzet naast de dagelijkse werkzaamheden van de afdeling. Als ik straks naar de aannemer ga kan hij andere projecten oppakken maar dan is er dus niemand meer van de wg die meedraait in het project.

quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 13:14 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Ik bedoel meer wat verwacht je dat ze gaan doen als jij je vertrek aankondigt?
Als ze denken te weinig capaciteit te zullen hebben dan zullen ze niet blij zijn.

Maar niet blij zijn kan zich op verschillende manieren uiten:
• Ze vinden je een verrader en gaan er alles aan doen om je het leven zuur te maken.
• Ze zeggen het jammer te vinden maar wensen je succes met je keuze.
• Ze bieden je extra geld als je blijft.
• ...

Wat denk jij dat je werkgever zal doen?
Ik denk 1, dan 3 dan 2 :9 . Het geld doe ik het niet om dus ik zal dan wel vertrekken. Maar key is wel dat ik aan het project kan blijven werken vanuit de aannemer. Anders verliezen we allemaal. Wg is werknemer kwijt, aannemer heeft verstoorde relatie en geen tijd voor andere projecten, en ik kan de ww in terwijl mijn contract nog eigenlijk loopt tot einde van het jaar. :s)
Dat is mijn mening en daar moet u het maar mee doen.
pi_193889156
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 13:38 schreef Gkhn het volgende:
k denk 1, dan 3 dan 2 :9 .
1 (pesten) is meestal wel het eindpunt.
quote:
Maar key is wel dat ik aan het project kan blijven werken vanuit de aannemer.
Dan leg je dat uit bij je aankondiging.
Je gaat direct in dienst bij [aannemer] omdat je je dan geheel op [project] kan richten en niet wordt afgeleid door [nevenwerkzaamheden].

Dan is het natuurlijk wel mogelijk dat je werkgever voorstelt dat als je toch blijft je je volledig op [project] mag richten.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')