abonnement Unibet Coolblue
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 1 juli 2020 @ 23:30:14 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193882051
quote:
Ophef over kinderboek Slaaf kindje Slaaf, 'schadelijk zonder uitleg'



Er is ophef ontstaan over het kinderboek 'Slaaf kindje Slaaf', dat later is verschenen met de titel 'Hoe mooi wit ik ben'. Het boek zou kinderen moeten aanzetten tot nadenken over het slavernijverleden. Maar volgens experts kan het schadelijk zijn als kinderen dit zonder uitleg van ouders of leraren lezen.

Het boek van kinderboekenschrijver Dolf Verroen is in 2006 verschenen en na commotie in 2016 opnieuw uitgegeven onder de titel 'Hoe mooi wit ik ben'. Het verhaal is opgeschreven vanuit de ogen van Maria, een wit meisje van 12 jaar dat op haar verjaardag een slaaf cadeau krijgt. Het verhaal speelt zich af rond 1800. Een passage in het boek is: "De slaven hebben gedanst en gezongen. Ik zag opeens hoe zwart ze zijn, hoe mooi wit ik ben."

Ophef na verhaal op Facebook
Er was eerder weleens opschudding over het boek, maar nadat de Zeeuwse Noella gisteren haar verbazing over het boek op Facebook had gedeeld, werd de ophef alleen maar groter. Haar zusje van 9 jaar oud, die half Antilliaans en half Nederlands is, had het boek namelijk gelezen op school omdat het op de boekenplank in de klas stond.

"Het boek deed haar veel pijn", schrijft Noella. "Ik vind het niet kunnen dat je kinderen van 9 jaar dit boek laat lezen. Zij snappen dit nog niet en kunnen hier geen onderzoek naar doen op het internet."

Bespreken in de klas
Noella heeft al duizenden reacties gekregen en het bericht wordt in verschillende groepen op Facebook massaal gedeeld. Inmiddels heeft ook de school van het zusje van Noella haar excuses aangeboden en beloofd om het onderwerp slavernij te bespreken in de klas.

Schrijver Dolf Verroen (91) vertelt aan RTL Nieuws dat hij met het boek nooit de bedoeling heeft gehad om mensen te kwetsen. "Ik lig er weleens wakker van als ik hoor dat mensen het verkeerd begrijpen."

Waargebeurde geschiedenis
Verroen schreef het veel verkochte boek, dat ook in Duitsland, Italië en Zuid-Korea is verschenen, na een bezoek aan Suriname en Ghana. Daar hoorde hij over de gruwelijkheden van de slavernij. "De familie in het boek heb ik verzonnen, verder is alles waargebeurd in het boek, dat heb ik zelf gezien en gehoord van de mensen daar. Het is een stuk geschiedenis dat ik heb opgeschreven, omdat ik het zo'n belangrijk onderwerp vond en nog altijd vind."

Verroen benadrukt dat hij het absoluut niet heeft geschreven als voorlichting over de slavernij. "Ik vind dat dat de taak is van een leerkracht of ouder."



Pedagoog Jillian Emanuels, die onder meer trainingen geeft hoe je je kind bewust kan opvoeden met kennis over ras, huidskleur en racisme, zegt dat het boek inderdaad toelichting nodig heeft van ouders of leraren. Maar dat het boek te leen is in vrijwel alle bibliotheken in het land en te koop op grote kinderboekenwebsites, geeft volgens haar wel aan dat dit boek ook vaak zonder begeleiding gelezen zal worden.

"Het onderwijs over de slavernij schiet in Nederland ernstig tekort, dus ik ga er niet vanuit dat kinderen de context bij dit boek zelf kunnen bedenken. Dit boek blijft nu bij het kind, en zonder die context of lespakket kan het zeer schadelijk zijn."

'Zonder uitleg kan het schadelijk zijn'
Emanuels geeft als voorbeeld: "We zien kinderen van kleur te weinig vertegenwoordigd in jeugdboeken. Het is een zeldzaamheid als het gebeurt. Om dan in dit boek wel een representatie te zien van jezelf als slaaf, zonder enige uitleg of nuance, kan dat schadelijk zijn. En dit is niet alleen schadelijk voor kinderen van kleur, maar het beïnvloedt ook de beeldvorming van witte kinderen ten opzicht van kinderen van kleur."



Emanuels vindt dat dit boek niet langer zonder lesmethode, lespakket of disclaimer uitgeleend en verkocht zou mogen worden. "Het mooie aan boeken is dat daarmee zwart op wit staat wat er in onze geschiedenis is gebeurd. Het boek verbieden hoeft dus niet, want slavernij is nou eenmaal niet kindvriendelijk op te schrijven. Maar je moet er wel voor zorgen dat kinderen iets met dit boek kunnen, het een plekje kunnen geven, het begrijpen."

Samen lezen
Daar is Joan Windzak het mee eens. De Amsterdamse is eigenaar van EduCulture, een kinderboekenwinkel die speciaal oog heeft voor diversiteit en inclusie in kinderboeken. Windzak: "Het zou goed zijn als hier een algemene bijsluiter bijkomt met uitleg voor kinderen, ouders en leerkrachten hoe ze met dit boek moeten omgaan."

Zelf verkoopt Windzak het boek ook in haar winkel, maar altijd met een instructie daarbij. "Ik zeg er altijd bij dat een kind dit boek niet alleen mag lezen. Kinderen schrikken van de inhoud, omdat ze geconfronteerd worden met een wereld die ze niet kennen en die best wel confronterend is. Alle ophef is er niet voor niets. Je moet dit boeken samen lezen met je kind en vertellen in welke tijd dit boek plaatsvindt en vanuit welk perspectief in dit geval dat van een wit meisje van 12 jaar."

Waarschuwing
De twee versies van het boek zijn ook te bestellen op Bol.com. De verkoopsite heeft na verschillende negatieve reacties vandaag een waarschuwing bij de boeken gezet. "Dit omdat wij hier vragen over kregen van klanten", zegt een woordvoerder. "Daarom zijn we gaan kijken of we meer informatie over dit boek en over deze auteur konden vinden. Naar aanleiding daarvan hebben we geconcludeerd dat dit boek is geschreven om kinderen bewust te maken van racisme. Of dit de juiste manier/toon is, daar kun je vraagtekens bij zetten, maar het is niet aan ons om dit te bepalen. Wel vinden we dat we onze klanten moeten waarschuwen omdat het als kwetsend kan worden ervaren."

https://www.rtlnieuws.nl/(...)-ik-ben-ophef-school
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193882078
Ik ben blij als het morgen is, racisme kan ik niet meer zien of horen
pi_193882195
Wordt slavernij niet sowieso al besproken in de klas? Je hebt toch geschiedenis (het ei van Colombus destijds) op de basisschool?
pi_193882246
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:41 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Ja hoor eens, heropvoedingskampen en dat soort zaken.
Dit noem ik niet normaal meer.
Het is allemaal ook niet normaal, maar wel actueel. Om die reden blijft het ook terugkomen.

Wees gewoon blij dat het voor jou alleen maar topics en artikelen zijn die op je scherm voorbij komen. Daar word je al moe van. Stel je voor dat het onderdeel is van je werkelijke wereld.
pi_193882284
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:44 schreef Azula het volgende:

[..]

Het is allemaal ook niet normaal, maar wel actueel. Om die reden blijft het ook terugkomen.
Komt voornamelijk door de dood van George Floyd, eerder hoorde je echt niet veel over hoor, ja in november de piet discussie maar dat was ook weer zo over.
pi_193882370
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:50 schreef Azula het volgende:

[..]

Hoorde. JIJ ja. Mijn God. Laat maar.
Joh doe eens kalm, je hoeft niet blank te zijn om te posten als Geytenbeekje. Het is juist dat soort aannames die het probleem verergeren, lekkere bijdrage weer
-nee-
pi_193882385
quote:
14s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:55 schreef Marsenal het volgende:

[..]

Joh doe eens kalm, je hoeft niet blank te zijn om te posten als Geytenbeekje. Het is juist dat soort aannames die het probleem verergeren, lekkere bijdrage weer
Klopt je hebt ook van die Indo’s die dit doen.
pi_193882419
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:56 schreef Azula het volgende:

[..]

Klopt je hebt ook van die Indo’s die dit doen.
Wat de pinda's doen boeit niemand.
-nee-
pi_193882425
grapje moet kunnen
-nee-
pi_193882426
De uitgever zal wel blij zijn. Ik voorspel een boost in de verkoop van dit boek.
  donderdag 2 juli 2020 @ 00:02:54 #11
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193882489
Op een gegeven moment merken we het gezeik denk ik niet meer, dan wordt het een soort ‘white noise’.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193882498
quote:
99s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:58 schreef Marsenal het volgende:
grapje moet kunnen
NeEEe dAt mAG niEt mEeR maar eens een grapje moet kunnen. Zandkut hoeft ook weer niet, maar deze ‘Ik heb er geen last van dus hou eens op met aanstellen’ is wel oprecht vervelend.

Maargoed. De minimale normering voor Nederlands en Rekenen ligt hier ook op een drie en dan kun je in principe een startkwalificatie krijgen, dus dat zegt ook wel weer iets. Nederlanders zijn gemiddeld erg dom. :D
pi_193882548
Waarom wordt er geen aandacht gegeven aan de gemiddeld 8 doden per dag door abortus ?
pi_193882565
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:07 schreef Geytenbeekje het volgende:
Waarom wordt er geen aandacht gegeven aan de gemiddeld 8 doden per dag door abortus ?
Over een paar maanden weer.
  donderdag 2 juli 2020 @ 00:08:57 #15
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193882568
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:07 schreef Geytenbeekje het volgende:
Waarom wordt er geen aandacht gegeven aan de gemiddeld 8 doden per dag door abortus ?
Omdat religekkies langzaam uitsterven.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193882574
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:08 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Omdat religekkies langzaam uitsterven.
_O_
  donderdag 2 juli 2020 @ 00:10:23 #17
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193882584
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:03 schreef Azula het volgende:

[..]

NeEEe dAt mAG niEt mEeR maar eens een grapje moet kunnen. Zandkut hoeft ook weer niet, maar deze ‘Ik heb er geen last van dus hou eens op met aanstellen’ is wel oprecht vervelend.

Maargoed. De minimale normering voor Nederlands en Rekenen ligt hier ook op een drie en dan kun je in principe een startkwalificatie krijgen, dus dat zegt ook wel weer iets. Nederlanders zijn gemiddeld erg dom. :D
Statistieken ondersteunen dat beeld niet echt, 8e wereldwijd zag ik even gauw. Uit welke briljante cultuur kom jij dan? Met je Rekenen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193882586
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:03 schreef Azula het volgende:

[..]

NeEEe dAt mAG niEt mEeR maar eens een grapje moet kunnen. Zandkut hoeft ook weer niet, maar deze ‘Ik heb er geen last van dus hou eens op met aanstellen’ is wel oprecht vervelend.

Maargoed. De minimale normering voor Nederlands en Rekenen ligt hier ook op een drie en dan kun je in principe een startkwalificatie krijgen, dus dat zegt ook wel weer iets. Nederlanders zijn gemiddeld erg dom. :D
Als jij het hebt over 'Nederlanders' waarom mogen wij het dan niet meer hebben over 'buitenlanders' Er wordt heel krampachtig gedaan over hoe je allochtonen moet noemen, want zij zijn toch ook Nederlanders? Maar kennelijk niet, want ze maken zelf onderscheid en hebben het over 'die Nederlanders'
pi_193882587
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:08 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Omdat religekkies langzaam uitsterven.
Dus jij vind de ophef over racisme belangrijker dan abortus ?
pi_193882592
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:10 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Als jij het hebt over 'Nederlanders' waarom mogen wij het dan niet meer hebben over 'buitenlanders' Er wordt heel krampachtig gedaan over hoe je allochtonen moet noemen, want zij zijn toch ook Nederlanders? Maar kennelijk niet, want ze maken zelf onderscheid en hebben het over 'die Nederlanders'
Triggered
  donderdag 2 juli 2020 @ 00:11:20 #21
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193882604
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:10 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Dus jij vind de ophef over racisme belangrijker dan abortus ?
Ik zie liever alle religekkies doodvallen dan alle joekels.

Ben soberso geen fan van ophef.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193882610
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:11 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Ik zie liever alle religekkies doodvallen dan alle joekels.
Het doet wat met je anders reageer je niet zo
pi_193882618
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:10 schreef Azula het volgende:

[..]

Triggered
Neuh.. het valt me alleen op. Ik hou het zelf bij allochtoon.
pi_193882623
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:12 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Neuh.. het valt me alleen op. Ik hou het zelf bij allochtoon.
Nederlanders met een migratie-achtergrond :(
  donderdag 2 juli 2020 @ 00:12:52 #25
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193882624
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:12 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Het doet wat met je anders reageer je niet zo
Religie? Ja dat vind ik een irritante vorm van achterlijkheid, heb je goed.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193882640
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:12 schreef Azula het volgende:

[..]

Nederlanders met een migratie-achtergrond :(
Dat is toch veel te lang joh. Nederlands staatsburger dan.
pi_193882642
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:14 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat is toch veel te lang joh. Nederlands staatsburger dan.
Nou vooruit.
  donderdag 2 juli 2020 @ 00:15:18 #28
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_193882651
  donderdag 2 juli 2020 @ 00:16:57 #29
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193882668
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193882676
Echt zin in augnovdec _O_

ROETVEEG FTWWWW
pi_193882692
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:18 schreef Azula het volgende:
Echt zin in augnovdec _O_

ROETVEEG FTWWWW
Wij vieren op het platteland nog gewoon ouderwets zwartepiet met een vervuilde stoomboot
pi_193882778
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:19 schreef Geytenbeekje het volgende:

[..]

Wij vieren op het platteland nog gewoon ouderwets zwartepiet met een vervuilde stoomboot
Oh ja naja moet je lekker zelf weten. Hier wordt dat ook nog steeds zo gevierd. Ben geen voorstander, maar ga daar anderen niet meteen op afvallen. Als mensen traag van begrip zijn moet je daar begrip voor hebben en ze de tijd geven om met babystapjes te kunnen wennen O+

Uiteindelijk zijn alle hardcore aanhangers van Zwarte Piet dood of worden ze bejaard terwijl hun (klein)kinderen geïndoctrineerd zijn met roetveeg. Het is een kwestie van tijd.
  donderdag 2 juli 2020 @ 00:31:19 #33
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193882791
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:39 schreef Azula het volgende:
Wordt slavernij niet sowieso al besproken in de klas? Je hebt toch geschiedenis (het ei van Colombus destijds) op de basisschool?
geen idee , op sommige scholen wordt de holocaust niet meer besproken omdat kinderen met een bepaalde religieuze achtergrond er niet zo goed mee om kunnen gaan
Ik ben inmiddels overleden
pi_193882795
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:31 schreef Enchanter het volgende:

[..]

geen idee , op sommige scholen wordt de holocaust niet meer besproken omdat kinderen met een bepaalde religieuze achtergrond er niet zo goed mee om kunnen gaan
Sommige scholen zijn de paar Islamitische scholen die we dus ook lekker serieus moeten nemen ja

Als het religie is dan joejoe. Die dienen even serieus genomen te worden als Gert, Hans, Bettie en Ina de imbeciele uitkeringstrekkers die hun eigen moedertaal niet eens machtig zijn.
pi_193882799
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:28 schreef Azula het volgende:

[..]

Oh ja naja moet je lekker zelf weten. Hier wordt dat ook nog steeds zo gevierd. Ben geen voorstander, maar ga daar anderen niet meteen op afvallen. Als mensen traag van begrip zijn moet je daar begrip voor hebben en ze de tijd geven om met babystapjes te kunnen wennen O+

Uiteindelijk zijn alle hardcore aanhangers van Zwarte Piet dood of worden ze bejaard terwijl hun (klein)kinderen geïndoctrineerd zijn met roetveeg. Het is een kwestie van tijd.
Je komt een beetje boos en bitter over, weet je zeker dat het gaat?
pi_193882816
quote:
9s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:32 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Je komt een beetje boos en bitter over, weet je zeker dat het gaat?
Ben ziedend.

Nee joh. Ben super vrolijk oprecht. Bloed wel een beetje uit mijn kut maar dat terzijde.
pi_193882834
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:34 schreef Azula het volgende:

[..]

Ben ziedend.

Nee joh. Ben super vrolijk oprecht. Bloed wel een beetje uit mijn kut maar dat terzijde.
Minder zand erin stoppen, dan schuurt het niet zo.
pi_193882842
quote:
17s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:36 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Minder zand erin stoppen, dan schuurt het niet zo.
Ik woon in Nederland hè niet in Botswana. Ik haal mijn nutriënten gewoon uit voedsel en niet uit zandkoekjes.
pi_193882848
Nikon, kap eens met het zoeken naar shit op facebook en twitter, ophef op die bullshitplatforms is geen nieuws, er is altijd wel ergens ophef over in die strontputjes.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_193882854
Over zandkoekjes gesproken ik ga nu een klacht indienen.
pi_193882859
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:38 schreef Azula het volgende:

[..]

Ik woon in Nederland hè niet in Botswana. Ik haal mijn nutriënten gewoon uit voedsel en niet uit zandkoekjes.
Not sure if racist. :?
  donderdag 2 juli 2020 @ 00:40:39 #42
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193882865
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:34 schreef Azula het volgende:

[..]

Ben ziedend.

Nee joh. Ben super vrolijk oprecht. Bloed wel een beetje uit mijn kut maar dat terzijde.
Je komt wel beetje emo over ouwe reus
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193882874
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:40 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Je komt wel beetje emo over ouwe reus
Ahhww ;(

Ben gewoon klein hoor. En nogmaals m’n doos bloedt dus zou best kunnen. :+
pi_193882885
quote:
2s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:39 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Not sure if racist. :?
Nee het is een feit dat er mensen leven die eten maken van zand omdat ze verder niets hebben. John van Unicef is geen acteur ofzo.
  donderdag 2 juli 2020 @ 00:43:20 #45
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193882886
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:41 schreef Azula het volgende:

[..]

Ahhww ;(

Ben gewoon klein hoor. En nogmaals m’n doos bloedt dus zou best kunnen. :+
Mooi kut

Ik vertrouw niks dat 4 dagen bloed en niet dood gaat
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_193882893
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:43 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Mooi kut

Ik vertrouw niks dat 4 dagen bloed en niet dood gaat
2000 belde.
pi_193882915
quote:
1s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:41 schreef Azula het volgende:

[..]

Ahhww ;(

Ben gewoon klein hoor. En nogmaals m’n doos bloedt dus zou best kunnen. :+
Beetje transfoob/transexclusief wel hoor om je kennelijke vruchtbaarheid en vrouwelijke anatomie zo op de voorgrond te plaatsen, denk toch eens om de gevoelens van gemarginaliseerden die je daarmee kwetst.
pi_193882931
Ik wil bijdeze mijn excuses maken aan helemaal niemand!
pi_193883007
quote:
9s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:47 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Beetje transfoob/transexclusief wel hoor om je kennelijke vruchtbaarheid en vrouwelijke anatomie zo op de voorgrond te plaatsen, denk toch eens om de gevoelens van gemarginaliseerden die je daarmee kwetst.
quote:
9s.gif Op donderdag 2 juli 2020 00:47 schreef van_Lamehuizen het volgende:

[..]

Beetje transfoob/transexclusief wel hoor om je kennelijke vruchtbaarheid en vrouwelijke anatomie zo op de voorgrond te plaatsen, denk toch eens om de gevoelens van gemarginaliseerden die je daarmee kwetst.
Heb je een paar overrijpe bananen liggen en wil je een lekker, maar gezond bananenbrood bakken? Met dit recept maak je een overheerlijk bananenbrood, zonder suiker toe te voegen. Hierdoor is het bananenbrood gezonder, maar nog steeds erg lekker. De rijpe bananen geven de cake alsnog voldoende zoetigheid mee. Je maakt dit bananenbrood met havermout en het recept is supermakkelijk! Wist je trouwens dat je dit bananenbrood heel goed in plakjes kunt invriezen in plasticfolie? Zo geniet je op ieder moment van een heerlijk stukje gezond bananenbrood.

Tip: In dit recept voeg ik rozijnen toe, maar je kunt hier goed mee variëren. Droog fruit, zoals stukjes abrikoos of cranberries doen het altijd goed. Ook zonnebloempitten, pompoenpitten of stukjes noot zijn een aanrader in dit havermout bananenbrood.

Wil je een rijkere versie bakken? Check dan hier mijn basisrecept bananenbrood met pecannoten en chocolade!

Bananenbrood met havermout maken
Verwarm de oven voor op 180 °C. Vet een cakevorm van 25 centimeter in met olie en bekleed de bodem en twee zijkanten met bakpapier.

Doe de eieren, bananen, kaneel en het zout in een blender of keukenmachine met messen. Blend dit tot er een gladde massa ontstaat. Voeg de havermout en het bakpoeder toe en mix alles nogmaals, tot alle havermoutvlokken fijn zijn. Het beslag hoeft niet helemaal glad te zijn, je mag nog kleine stukjes van de havermoutvlokken zien. Roer tot slot de rozijnen door het beslag. Doe dit niet in de blender, je wilt namelijk dat de rozijnen heel blijven.

Tip: Je kunt een deel van de havermout vervangen door amandelmeel.

Schep het beslag in de vorm en bak het in 45-60 minuten gaar. Wil je checken of de bananencake met havermout gaar is? Je kunt dit checken door een satéprikker in de cake te prikken. Zit er geen beslag aan de prikker als je deze eruit haalt? Dan is de cake gaar. Zit er nog wel wat beslag aan de prikker, dan kan je de gezonde bananencake nog wat langer bakken. Hoe rijper de bananen, hoe smeuïger het suikervrije bananenbrood wordt. Heb je dus hele rijpe bananen, dan kan het bakken wat langer duren.

Haal het blik uit de oven en til de bananencake met havermout uit de vorm. Hiervoor kun je goed het bakpapier gebruiken. Laat de bananencake afkoelen op een rooster. Tijdens het afkoelen zakt de cake nog wat in, dat hoort zo.
pi_193883734
Kan een mod de titel van het bericht niet veranderen naar ; Azula heeft wat te melden.
  User die overal opduikt 2022 donderdag 2 juli 2020 @ 05:39:41 #51
186611 Haags
pi_193883856
Kan er niet 1 centraal ophef topic komen of zo...?
Zonder wrijving geen glans
  donderdag 2 juli 2020 @ 06:39:56 #52
431030 BlackEyedAngel
Allergic to morons and idiots.
pi_193884128
quote:
Het boek deed haar veel pijn",
. Hou toch OP zeg :')
It is possible to commit no mistakes and still lose. That is not a weakness, that is life.
pi_193884472
Ik ben benieuwd wanneer ze een boekje gaan uitbrengen over een slaaf en zijn Ottomaanse/Marokkaanse/Arabische meester die zijn slaaf vreselijk behandeld.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_193884677
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:39 schreef Azula het volgende:
Wordt slavernij niet sowieso al besproken in de klas? Je hebt toch geschiedenis (het ei van Colombus destijds) op de basisschool?
Dat dacht ik dus ook, totdat ik een zwarte collega kreeg die er veel van af wist. De Nederlandse plantagehouders hebben zich echt als beesten gedragen. Er is gemarteld, verkracht en gezinnen zijn systematisch uit elkaar gerukt. Raar dat ik dat moest horen toen ik al volwassenen was.

De ABC eilanden waren openlucht werkkampen en gevangenissen.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_193884717
quote:
3s.gif Op donderdag 2 juli 2020 08:22 schreef NgInE het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook, totdat ik een zwarte collega kreeg die er veel van af wist. De Nederlandse plantagehouders hebben zich echt als beesten gedragen. Er is gemarteld, verkracht en gezinnen zijn systematisch uit elkaar gerukt. Raar dat ik dat moest horen toen ik al volwassenen was.
Sommige deden dat inderdaad, maar het was geen norm ofzo.
Als het allemaal zo geaccepteerd zou zijn, zouden de meeste nege.. uh zwarte mensen (ik blijf negers een netter woord vinden maar goed) nu nog steeds op de plantages staan.

Het was blijkbaar toch allemaal niet zo gewenst door de blanke nazi scum bevolking met onze white privileges.
  donderdag 2 juli 2020 @ 08:36:22 #56
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_193884788
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:39 schreef Azula het volgende:
Wordt slavernij niet sowieso al besproken in de klas? Je hebt toch geschiedenis (het ei van Colombus destijds) op de basisschool?
Het probleem is dat slavernij geen geschiedenis is. Voor velen wel waarbij de witte Europeanen Afrikanen als slaaf gebruikten. Helaas is het geen geschiedenis maar actualiteit.
quote:
3s.gif Op donderdag 2 juli 2020 08:22 schreef NgInE het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook, totdat ik een zwarte collega kreeg die er veel van af wist. De Nederlandse plantagehouders hebben zich echt als beesten gedragen. Er is gemarteld, verkracht en gezinnen zijn systematisch uit elkaar gerukt. Raar dat ik dat moest horen toen ik al volwassenen was.

De ABC eilanden waren openlucht werkkampen en gevangenissen.
Het is een utopie om te denken dat dat niet gedaan is. Maar waarom zou je je eigen bezit vernielen?
pi_193884803
quote:
0s.gif Op donderdag 2 juli 2020 08:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Sommige deden dat inderdaad, maar het was geen norm ofzo.
Als het allemaal zo geaccepteerd zou zijn, zouden de meeste nege.. uh zwarte mensen (ik blijf negers een netter woord vinden maar goed) nu nog steeds op de plantages staan.

Het was blijkbaar toch allemaal niet zo gewenst door de blanke nazi scum bevolking met onze white privileges.
De gewone man en vrouw op straat in Nederland, die had er ook direct niet zo veel mee te maken. Maar de Nederlandse Staat vond het heel lang wel best zo.
Natuurlijk waren er ook mensen die fel tegen waren, maar toch heeft de slavernij een flinke tijd geduurd, dus tja.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
pi_193884827
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:41 schreef Azula het volgende:

[..]

Jeetje en een beetje inleving voor de mensen die afgelopen eeuwen, jaren, weken, dagen, morgen en overmorgen en volgende week en volgend jaar racisme horen is teveel voor je?

Blanke mensen krijgen ook eens last van het onderwerp. Wat zielig.
Hou toch eens op. Als wij als blanken in een overwegend donker land zouden wonen zouden we dezelfde problemen ervaren als donkere mensen in een overwegend blank land, dat soort gedrag is gewoon mens eigen. Ik durf wel te beweren dat de problemen die blanken zouden ervaren in een overwegend donker land groter zouden zijn als donkere mensen in een overwegend blank land. Omdat de meeste blanke landen gelijke behandeling van iedereen in het wetboek hebben vastliggen in tege stelling tot veel andere landen waar buitensluiting van anderen gewoon bij wet geregeld is.
Die buitensluiting is gewoon het gevolg van normaal sociaal groepsgedrag waarbij men zich meer identificeert met mensen die het meest op onszelf lijken en die dus automatisch met voorrang zullen behandelen. Dat gebeurt op een onbewust level en is heel moeilijk eruit te krijgen omdat het in honderduizenden jaren evolutie geprogrammeerd is. Om te denken dat we dat in 500 jaar eruit krijgen is gewoon naief.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_193884829
quote:
10s.gif Op donderdag 2 juli 2020 08:36 schreef xzaz het volgende:

[..]


Het is een utopie om te denken dat dat niet gedaan is. Maar waarom zou je je eigen bezit vernielen?
Men geloofde blijkbaar dat een slaaf belonen niet er voor zorgde dat deze harder ging werken. Maar straffen en folteren, nou, dat motiveerde pas echt. Zo dacht men althans.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  donderdag 2 juli 2020 @ 08:49:24 #60
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_193884905
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 23:39 schreef Azula het volgende:
Wordt slavernij niet sowieso al besproken in de klas? Je hebt toch geschiedenis (het ei van Colombus destijds) op de basisschool?
Leraren vinden bepaalde controversiële onderwerpen zoals slavernij en WO2 te lastig om uit te leggen en vermijden dat liever.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_193885057
quote:
3s.gif Op donderdag 2 juli 2020 08:22 schreef NgInE het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook, totdat ik een zwarte collega kreeg die er veel van af wist. De Nederlandse plantagehouders hebben zich echt als beesten gedragen. Er is gemarteld, verkracht en gezinnen zijn systematisch uit elkaar gerukt. Raar dat ik dat moest horen toen ik al volwassenen was.
En hoe weet hij dat?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193885082
Leuk topic, waar niemand ingaat op het onderwerp.

Dit is natuurlijk een bespottelijke aanpak van de auteur om van kinderen van 8-9 te verwachten dat ze door hebben dat juist door het op te schrijven ze inzien hoe vernederend slavernij was. Zo'n provocerende schrijfwijze gaat de meeste volwassenen al boven de pet.

Walgelijk boekje.
  Moderator donderdag 2 juli 2020 @ 09:14:17 #63
8781 crew  Frutsel
pi_193885118
nou dit al helemaal niet meer over de OP
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')