abonnement Unibet Coolblue
pi_193910252
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 18:32 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Nee hoor, zo apart is dat niet :) tussen racisme en een opmerking (of grap) over iemands huidkleur maken zit een wereld van verschil, dat lijken de rAcIsMe!!!! schreeuwers niet te kunnen begrijpen. Alles draait om intentie.
Kvind racistische grappen grappig en maak ze graag.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193910270
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:21 schreef NoPicNic het volgende:

[..]

Het was overduidelijk wel racistisch.
Want het had te maken met de huidskleur van Akwasi?

Of van de woorden van Akwasi? Wat denk je nou zelf? Lampie.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_193910273
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 18:38 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kvind racistische grappen grappig en maak ze graag.
Gooische vrouwen mag ook al niet meer en wordt nu ook gecensureerd :')
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_193910281
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 18:39 schreef RipCity het volgende:

[..]

Gooische vrouwen mag ook al niet meer en wordt nu ook gecensureerd :')
Ik word opgewonden van censuur, hmmmm, geyl die gekwetste zwartjes.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  vrijdag 3 juli 2020 @ 19:01:30 #130
474254 GurneyIsBestOke
Is je voorbij op alle fronten
pi_193910606
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 18:32 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Nee hoor, zo apart is dat niet :) tussen racisme en een opmerking (of grap) over iemands huidkleur maken zit een wereld van verschil, dat lijken de rAcIsMe!!!! schreeuwers niet te kunnen begrijpen. Alles draait om intentie.
en dit was niet eens een grap over iemands huidskleur lol, de grap had hetzelfde gewerkt als de persoon in kwestie wit was

Maar ben het niet met je eens dat alles draait om intentie. Oorspronkelijk wel ja maar hoe meer het bereik hoe meer de boodschap wordt overgenomen zonder de intentie in acht te nemen, en daar zit de last. En ja dat wordt net zo goed veroorzaakt door die debiele groep schreeuwers. Maar ook die groep is niet representatief natuurlijk
Makkelijk tweede.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 19:14:47 #131
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_193910807
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:48 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ik kan echt met alle fantasie van de wereld er geen grap in zien als het over een witte anti-piet zou gaan. "Weten we zeker dat het Jesse Klaver niet is?" Uh nee, dat weten we niet zeker. Grappig :?
Dan ben jij racistischer dan Derkse alse hie all de uiterlijke kenmerken van Akwasi in ziet. Lekker blijven projecteren
Laffe huichelaar
pi_193912107
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 19:14 schreef timmmmm het volgende:

[..]

Dan ben jij racistischer dan Derkse alse hie all de uiterlijke kenmerken van Akwasi in ziet. Lekker blijven projecteren
Heel toevallig is die grap al 1000x over donkere mensen gemaakt en heb ik 'em nog nooit gehoord over blanke anti-ZP'ers.
pi_193912139
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 18:32 schreef nickhguitar het volgende:

[..]

Nee hoor, zo apart is dat niet :) tussen racisme en een opmerking (of grap) over iemands huidkleur maken zit een wereld van verschil, dat lijken de rAcIsMe!!!! schreeuwers niet te kunnen begrijpen. Alles draait om intentie.
Nouja, wat mij betreft is dat niet binair. Dit racistische grapje vond ik bijvoorbeeld zelf enorm meevallen op de schaal van racisme.
pi_193912168
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:21 schreef NoPicNic het volgende:

[..]

Het was overduidelijk wel racistisch.
Dat was het dus niet. Er was iemand verkleed als Zwarte Piet die protesteerde tegen Black Lives Matter. We weten zeker dat het Akwasi niet was, want Akwasi is pro Black Lives Matter. We weten ook zeker dat het niet een blanke voorvechter van Black Lives Matter was want die zal ook pro Black Lives Matter zijn. De opmerking werkt ongeacht de huidskleur van diegene, Akwasi is genoemd omdat dat de bekendste voorvechter is van Black Lives Matter. Racisme is onderscheid maken op basis van ras, er is een grap gemaakt over Akwasi gebaseerd op zijn standpunten, die in fel contrast staan met de anti demonstrant, niet gebaseerd op zijn huidskleur.

Erg grappig was de opmerking inderdaad niet, daarom ook: een slechte grap.
pi_193912348
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 16:03 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Jammer is het wel ja, maar zijn optreden bij Op1 heeft mij duidelijk gemaakt dat hij definitief is overgelopen naar het kamp dat vindt dat je 'niet alles kan zeggen' Oprecht kwam het niet op mij over, hij bukt gewoon met het oog op zijn carrière. Maar als Genee vindt dat je niet alles meer kan zeggen, hoe moet je dan de chemie terugkrijgen bij VI. Zie ik niet voor me eigenlijk.
Ik begreep wel dat er nauwelijks sponsoren over zijn en dat een nieuwe sponsor voor volgend jaar nav de opmerking van Johan ook was afgehaakt. Vooropgezet dat Wilfred zijn optreden niet goed heeft uitgepakt bij de laatste uitzending. Hoe stom het ook is dat bedrijven onder druk worden gezet om de humorpolitie uit te hangen Wilfred heeft wel gelijk dat hij het meeste denkt aan de zakelijke belangen van VI. Volgens mij zit Johan de laatste jaren alleen nog aan tafel omdat Wilfred een extreem riant salaris heeft onderhandeld, het is bekend dat Johan zelf altijd uitkomt op 1/10e van wat Natascha Froger zou krijgen. Ik krijg het idee dat hij niet aan zijn toekomstige carrière dacht maar aan zijn huidige carrière, zonder riante sponsordeals gaat John de Mol dat salaris niet meer ophoesten. Nu heeft het voor hem persoonlijk slecht uitgepakt maar als er iemand altijd denkt uit de zakelijke belangen van VI is hij het wel.
pi_193912487
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 20:53 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Ik begreep wel dat er nauwelijks sponsoren over zijn en dat een nieuwe sponsor voor volgend jaar nav de opmerking van Johan ook was afgehaakt. Vooropgezet dat Wilfred zijn optreden niet goed heeft uitgepakt bij de laatste uitzending. Hoe stom het ook is dat bedrijven onder druk worden gezet om de humorpolitie uit te hangen Wilfred heeft wel gelijk dat hij het meeste denkt aan de zakelijke belangen van VI. Volgens mij zit Johan de laatste jaren alleen nog aan tafel omdat Wilfred een extreem riant salaris heeft onderhandeld, het is bekend dat Johan zelf altijd uitkomt op 1/10e van wat Natascha Froger zou krijgen. Ik krijg het idee dat hij niet aan zijn toekomstige carrière dacht maar aan zijn huidige carrière, zonder riante sponsordeals gaat John de Mol dat salaris niet meer ophoesten. Nu heeft het voor hem persoonlijk slecht uitgepakt maar als er iemand altijd denkt uit de zakelijke belangen van VI is hij het wel.
Dat begrijp ik wel en ik kan Genee daarin ook volgen, maar hij had het op een andere manier moeten aanpakken, of zoals Pauw zei: het iemand anders laten doen.
  vrijdag 3 juli 2020 @ 21:03:52 #138
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_193912520
quote:
Wat een absoluut kutnummer van Gerard en Poke.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_193912554
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 17:36 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Ik denk dat je de kijkers een beetje onderschat. Wat mensen waarderen aan VI is dat die mannen zeggen wat veel mensen denken. Het is niet dat mensen zich laten beïnvloeden door VI, we zijn geen kleuters van 4.
Het is leuk omdat ze zeggen wat ze zelf denken, niet omdat ze zeggen wat veel mensen denken, daar trekken ze zich niks van aan. Dat is de kracht van het programma. Ze hebben geen andere belangen, want ze zijn financieel onafhankelijk (tenzij alle sponsoren wegvallen).

De grap met de pruik vond ik zelf een beetje simpel maar het zou wel moeten kunnen, ergens grappen over kunnen maken is een teken van acceptatie. Zeker bij een programma waarbij vrij duidelijk is dat je niet naar Nieuwsuur kijkt.

Zelf geniet ik het meeste van:
- Johan zijn vocabulaire
- Johan en Wilfred die elkaar vliegen af willen vangen (voorbeelden: zie Doordekken)
- Gijp zijn relativerende opmerkingen
- anekdotes die eens per drie jaar worden herhaald
pi_193912571
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 20:42 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Dat was het dus niet. Er was iemand verkleed als Zwarte Piet die protesteerde tegen Black Lives Matter. We weten zeker dat het Akwasi niet was, want Akwasi is pro Black Lives Matter. We weten ook zeker dat het niet een blanke voorvechter van Black Lives Matter was want die zal ook pro Black Lives Matter zijn. De opmerking werkt ongeacht de huidskleur van diegene, Akwasi is genoemd omdat dat de bekendste voorvechter is van Black Lives Matter. Racisme is onderscheid maken op basis van ras, er is een grap gemaakt over Akwasi gebaseerd op zijn standpunten, die in fel contrast staan met de anti demonstrant, niet gebaseerd op zijn huidskleur.

Erg grappig was de opmerking inderdaad niet, daarom ook: een slechte grap.
De grap was zeker niet slecht en best grappig omdat het absurdistisch was te veronderstellen dat de grootste Anti ZP gast juist verkleed als ZP de pro kant zou verdedigen

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 03-07-2020 21:08:15 ]
pi_193912602
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 20:42 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Dat was het dus niet. Er was iemand verkleed als Zwarte Piet die protesteerde tegen Black Lives Matter. We weten zeker dat het Akwasi niet was, want Akwasi is pro Black Lives Matter. We weten ook zeker dat het niet een blanke voorvechter van Black Lives Matter was want die zal ook pro Black Lives Matter zijn. De opmerking werkt ongeacht de huidskleur van diegene, Akwasi is genoemd omdat dat de bekendste voorvechter is van Black Lives Matter. Racisme is onderscheid maken op basis van ras, er is een grap gemaakt over Akwasi gebaseerd op zijn standpunten, die in fel contrast staan met de anti demonstrant, niet gebaseerd op zijn huidskleur.

Erg grappig was de opmerking inderdaad niet, daarom ook: een slechte grap.
Ja... Óf Johan was gewoon de 1001ste die voor de grap een associatie legt tussen een donkere man en zwarte piet. Wie moeten we geloven: de base rate of de nooit racistische Johan Derksen? Lastig lastig.
pi_193912606
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 21:01 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Dat begrijp ik wel en ik kan Genee daarin ook volgen, maar hij had het op een andere manier moeten aanpakken, of zoals Pauw zei: het iemand anders laten doen.
Ja klopt, dat was zelfoverschatting, hij dacht: ik kan de show zelf financieel redden en de mediator van het gesprek spelen, terwijl als hij zelf vindt (de sponsoren vinden) dat er een probleem is hij onderdeel is van het probleem. Dat heeft hij verkeerd ingeschat, iemand anders had die rol op zich moeten nemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door johannes_vermeer op 03-07-2020 21:15:31 ]
pi_193912661
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 21:07 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:

[..]

De grap was zeker niet slecht en best grappig omdat het absurdistisch was te veronderstellen dat de grootste Anti ZP gast juist verkleed als ZP de pro kant zou verdedigen
Ik heb dit programma van het begin gevolgd, ik zou de grap niet in mijn top 100 VI fragmenten zetten (voor mijn top 10, zie het archief van sigaarsnor). Mijn mening is dat het niet erg grappig was. Dat het niet racistisch is lijkt mij een feit.
pi_193912688
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 21:09 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ja... Óf Johan was gewoon de 1001ste die voor de grap een associatie legt tussen een donkere man en zwarte piet. Wie moeten we geloven: de base rate of de nooit racistische Johan Derksen? Lastig lastig.
In dat geval zullen we het nooit weten :)
pi_193912704
quote:
12s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 21:09 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ja... Óf Johan was gewoon de 1001ste die voor de grap een associatie legt tussen een donkere man en zwarte piet. Wie moeten we geloven: de base rate of de nooit racistische Johan Derksen? Lastig lastig.
Het vreemde is dat we van alles mogen zeggen over het uiterlijk van iemand en vergelijkingen mogen trekken. Iemand met rood haar een vuurtoren noemen heet pesten, een donkere man vergelijken met zwarte piet is opeens racisme.
De grap was niet best maar als we dit racisme gaan noemen dan zijn we echt het gevoel voor (slechte) humor kwijt.
pi_193912719
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 21:12 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Ik heb dit programma van het begin gevolgd, ik zou de grap niet in mijn top 100 VI fragmenten zetten (voor mijn top 10, zie het archief van sigaarsnor). Mijn mening is dat het niet erg grappig was. Dat het niet racistisch is lijkt mij een feit.
Niet binnen de top 10 grappigste momenten nee. Helaas waarschijnlijk wel het meest bepalende moment
pi_193912813
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 21:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Het vreemde is dat we van alles mogen zeggen over het uiterlijk van iemand en vergelijkingen mogen trekken. Iemand met rood haar een vuurtoren noemen heet pesten, een donkere man vergelijken met zwarte piet is opeens racisme.
De grap was niet best maar als we dit racisme gaan noemen dan zijn we echt het gevoel voor (slechte) humor kwijt.
Ik blijf er bij dat het niks met huidskleur te maken had. Een anti Black Lives Matter protestant wordt vergeleken met een pro Black Lives Matter protestant. Het zou inderdaad absurd zijn als Akwasi zich op die manier had getoond verkleed als Zwarte Piet op zo'n demonstratie. Absurd omdat dat tegen zijn standpunten ingaat. Wat ik zonet al zei, je had deze grap ook kunnen maken over een blanke voorvechter van Black Lives Matter. De grap gaat over de standpunten van degene die belachelijk wordt gemaakt, niet over zijn uiterlijk.
pi_193912840
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 21:09 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Ja klopt, dat was zelfoverschatting, hij dacht: ik kan de show zelf financieel redden en de mediator van het gesprek spelen, terwijl als hij zelf vindt (de sponsoren vinden) dat er een probleem is hij onderdeel is van het probleem. Dat heeft hij verkeerd ingeschat, iemand anders had die rol op zich moeten nemen.
In de week voor de slechte grap krijg zijn sidekick bij de radio alle hoon over zich heen op het verderfelijke medium Twitter vanwege een vergelijkbare opmerking of grap. Icm met BLM kan ik me goed voorstellen dan Genee er enigszins anders in stond dan Gijp en Derksen en vanuit die optiek probeerde een goede discussie te leiden. Als je actief bent op Twitter en daar denkt de algehele opinie vandaan te halen dan dan kan ik me goed voorstellen dat Wilfred daar een grote inschattingsfout heeft gemaakt.
  FOK!fotograaf vrijdag 3 juli 2020 @ 21:25:39 #149
842 Zorro
Z
pi_193912882
Herhaling van zetten, maar ze hadden een doodgewone uitzending moeten maken, dit even 5 minuten bespreken en weer verder.
Dan was alles weer het snelst normaal en die adverteerders in stilte teruggekeerd.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_193912886
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 juli 2020 21:20 schreef johannes_vermeer het volgende:

[..]

Ik blijf er bij dat het niks met huidskleur te maken had. Een anti Black Lives Matter protestant wordt vergeleken met een pro Black Lives Matter protestant. Het zou inderdaad absurd zijn als Akwasi zich op die manier had getoond verkleed als Zwarte Piet op zo'n demonstratie. Absurd omdat dat tegen zijn standpunten ingaat. Wat ik zonet al zei, je had deze grap ook kunnen maken over een blanke voorvechter van Black Lives Matter. De grap gaat over de standpunten van degene die belachelijk wordt gemaakt, niet over zijn uiterlijk.
Ik vind het vooral een slecht getimede grap. Verder kon ik er best om lachen. Persoonlijk interesseert mij heel die huidskleur geen hol en moeten we gewoon een grap kunnen maken over uiterlijke kenmerken. En laten we wel wezen, dat lijkt me bij donkere mensen in Europa toch best een afwijkend uiterlijk kenmerk.

Daarbij overigens wel de voetnoot dat het vooral grappig moet blijven en niet kwetsend.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')