abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 18:45:25 #1
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_193862549
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een these en ben benieuwd wat jullie kritiek zal zijn. Er is op dit moment in Nederland sprake van een sterke ontlezing: het percentage laaggeletterden is enorm hoog en Nederland scoort voor het eerst onder het zogeheten OESO-gemiddelde. De dalende trend is reeds ingezet sinds een aantal jaar en is bovendien uniek in Europa: geen ander land laat een vergelijkbare dalende trend zien.

Verklaringen kunnen dus niet gezocht worden in oprukkende technologie, want andere landen hebben even goed te maken met de verleidingen van het internet en social media en dergelijke wat leesprestaties zou kunnen drukken.

Sociaal-economische factoren spelen een rol, maar ook dat heeft niet de beste verklarende factor in mijn ogen, want Nederland is er sociaal-economisch niet direct slechter op geworden (naar mijn idee). We klagen wel over rijker die rijker worden, maar 'echte' armoede is niet enorm gestegen.

Mijn hypothese is dat door secularisatie men enkel nog op school te maken krijgt met een leescultuur en slechts school is niet genoeg om een leescultuur in stand te houden. School associeer je met dingen die moeten en daarom niet fijn zijn met als gevolg dat hetgeen je op school doet niet direct geassocieerd wordt met vrije tijd.

Religie heeft natuurlijk ook een zekere dwang in zich zitten, maar vaak wordt die dwang toch minder sterk ervaren als het bijvoorbeeld aankomt op het behandelen van verhalen. Ondersteuning voor deze stelling is overigens dat bijzonder onderwijs het verrassend goed doet in het Nederlandse onderwijs en in het buitenland.

Kortom: door de culturele ontwikkeling van secularisatie is een leescultuur verdwenen en dit heeft als effect een hogere ontlezing en steeds meer laaggeletterden. Ik durf daarbij te stellen dat in Nederland de secularisatie sterker is doorgetrokken dan in landen als Frankrijk en Duitsland, wat de verklarende kracht versterkt.

Zien jullie in secularisatie eveneens een oorzaak als het gaat om ontlezing? Wanneer niet: waarom niet? Welke verklaring hebben jullie? (en is dit gestaafd door onderzoek?)
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_193862580
Lijkt me een feit ja.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 18:53:05 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193862636
En andere sterk geseculariseerde landen dan? ScandinaviŽ etc?
"We aren't people, we are text."
- Japanman Sakyusan -
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 19:14:09 #4
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_193862916
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:53 schreef Tyr80 het volgende:
En andere sterk geseculariseerde landen dan? ScandinaviŽ etc?
Hebben ze in ScandinaviŽ een sterke leescultuur?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_193863239
Ik zou secularisatie willen vervangen door digitalisatie. Vermaak is tegenwoordig te vinden in media als Netflix etc. en nodigt steeds minder uit tot het lezen van een boek. Het zou de moeite waard zijn om een correlatie te maken tussen toegang tot digitale middelen / digitale abonnementen in relatie tot wat jij laaggeletterdheid noemt.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193863337
Dat op school lezen voor veel mensen wordt verpest staat wel vast. Maar wat dat met secularisatie te maken heeft volg ik niet.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 19:42:09 #7
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_193863353
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:35 schreef Arkai het volgende:
Ik zou secularisatie willen vervangen door digitalisatie. Vermaak is tegenwoordig te vinden in media als Netflix etc. en nodigt steeds minder uit tot het lezen van een boek. Het zou de moeite waard zijn om een correlatie te maken tussen toegang tot digitale middelen / digitale abonnementen in relatie tot wat jij laaggeletterdheid noemt.
Als dit de oorzaak zou zijn, zou je die trend ook verwachten in andere landen waar er sprake is van digitalisering, maar dat is dus niet het geval.
pi_193863366
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:42 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Als dit de oorzaak zou zijn, zou je die trend ook verwachten in andere landen waar er sprake is van digitalisering, maar dat is dus niet het geval.
Dat heb je al uitgezocht?
One man's trash, another man's treasure.
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 19:45:46 #9
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_193863399
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:43 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dat heb je al uitgezocht?
quote:
Uit het PISA 2018-onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de jongeren het risico loopt op laaggeletterdheid. Dit is een stijging in het aantal jongeren ten opzichte van 2015. Deze verandering was niet terug te zien in de andere landen.

https://www.lezenenschrij(...)blijft-fors-toenemen
  woensdag 1 juli 2020 @ 07:04:14 #10
16305 Jappie
parttime reverend
pi_193868089
Als ik het goed lees gaat het dus niet om een daadwerkelijke daling maar om een kansverhoging op die daling. Bovendien zie ik nergens een uitgewerkt stuk met vergelijkende cijfers en middelen. Wat heeft men dus precies met wat vergeleken? Nederland is nl wel een van de, zo niet het meest gedigitaliseerde land waarbij van laag tot hoog iedereen toegang heeft tot het internet en andersoortig digitaal vermaak.

Tevens vraag ik mij af welke schade door de mogelijke risicovergroting ten opzichte van het ongeletterd raken nu eigenlijk wordt gevreesd ?
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')