abonnement Unibet Coolblue
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 18:45:25 #1
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_193862549
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een these en ben benieuwd wat jullie kritiek zal zijn. Er is op dit moment in Nederland sprake van een sterke ontlezing: het percentage laaggeletterden is enorm hoog en Nederland scoort voor het eerst onder het zogeheten OESO-gemiddelde. De dalende trend is reeds ingezet sinds een aantal jaar en is bovendien uniek in Europa: geen ander land laat een vergelijkbare dalende trend zien.

Verklaringen kunnen dus niet gezocht worden in oprukkende technologie, want andere landen hebben even goed te maken met de verleidingen van het internet en social media en dergelijke wat leesprestaties zou kunnen drukken.

Sociaal-economische factoren spelen een rol, maar ook dat heeft niet de beste verklarende factor in mijn ogen, want Nederland is er sociaal-economisch niet direct slechter op geworden (naar mijn idee). We klagen wel over rijker die rijker worden, maar 'echte' armoede is niet enorm gestegen.

Mijn hypothese is dat door secularisatie men enkel nog op school te maken krijgt met een leescultuur en slechts school is niet genoeg om een leescultuur in stand te houden. School associeer je met dingen die moeten en daarom niet fijn zijn met als gevolg dat hetgeen je op school doet niet direct geassocieerd wordt met vrije tijd.

Religie heeft natuurlijk ook een zekere dwang in zich zitten, maar vaak wordt die dwang toch minder sterk ervaren als het bijvoorbeeld aankomt op het behandelen van verhalen. Ondersteuning voor deze stelling is overigens dat bijzonder onderwijs het verrassend goed doet in het Nederlandse onderwijs en in het buitenland.

Kortom: door de culturele ontwikkeling van secularisatie is een leescultuur verdwenen en dit heeft als effect een hogere ontlezing en steeds meer laaggeletterden. Ik durf daarbij te stellen dat in Nederland de secularisatie sterker is doorgetrokken dan in landen als Frankrijk en Duitsland, wat de verklarende kracht versterkt.

Zien jullie in secularisatie eveneens een oorzaak als het gaat om ontlezing? Wanneer niet: waarom niet? Welke verklaring hebben jullie? (en is dit gestaafd door onderzoek?)
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_193862580
Lijkt me een feit ja.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 18:53:05 #3
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193862636
En andere sterk geseculariseerde landen dan? Scandinavië etc?
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 19:14:09 #4
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_193862916
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:53 schreef Tyr80 het volgende:
En andere sterk geseculariseerde landen dan? Scandinavië etc?
Hebben ze in Scandinavië een sterke leescultuur?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_193863239
Ik zou secularisatie willen vervangen door digitalisatie. Vermaak is tegenwoordig te vinden in media als Netflix etc. en nodigt steeds minder uit tot het lezen van een boek. Het zou de moeite waard zijn om een correlatie te maken tussen toegang tot digitale middelen / digitale abonnementen in relatie tot wat jij laaggeletterdheid noemt.
One man's trash, another man's treasure.
pi_193863337
Dat op school lezen voor veel mensen wordt verpest staat wel vast. Maar wat dat met secularisatie te maken heeft volg ik niet.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 19:42:09 #7
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_193863353
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:35 schreef Arkai het volgende:
Ik zou secularisatie willen vervangen door digitalisatie. Vermaak is tegenwoordig te vinden in media als Netflix etc. en nodigt steeds minder uit tot het lezen van een boek. Het zou de moeite waard zijn om een correlatie te maken tussen toegang tot digitale middelen / digitale abonnementen in relatie tot wat jij laaggeletterdheid noemt.
Als dit de oorzaak zou zijn, zou je die trend ook verwachten in andere landen waar er sprake is van digitalisering, maar dat is dus niet het geval.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
pi_193863366
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:42 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Als dit de oorzaak zou zijn, zou je die trend ook verwachten in andere landen waar er sprake is van digitalisering, maar dat is dus niet het geval.
Dat heb je al uitgezocht?
One man's trash, another man's treasure.
  Moderator dinsdag 30 juni 2020 @ 19:45:46 #9
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_193863399
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:43 schreef Arkai het volgende:

[..]

Dat heb je al uitgezocht?
quote:
Uit het PISA 2018-onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de jongeren het risico loopt op laaggeletterdheid. Dit is een stijging in het aantal jongeren ten opzichte van 2015. Deze verandering was niet terug te zien in de andere landen.

https://www.lezenenschrij(...)blijft-fors-toenemen
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  woensdag 1 juli 2020 @ 07:04:14 #10
16305 Jappie
parttime reverend
pi_193868089
Als ik het goed lees gaat het dus niet om een daadwerkelijke daling maar om een kansverhoging op die daling. Bovendien zie ik nergens een uitgewerkt stuk met vergelijkende cijfers en middelen. Wat heeft men dus precies met wat vergeleken? Nederland is nl wel een van de, zo niet het meest gedigitaliseerde land waarbij van laag tot hoog iedereen toegang heeft tot het internet en andersoortig digitaal vermaak.

Tevens vraag ik mij af welke schade door de mogelijke risicovergroting ten opzichte van het ongeletterd raken nu eigenlijk wordt gevreesd ?
  donderdag 9 juli 2020 @ 09:56:33 #11
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_194003249
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 19:35 schreef Arkai het volgende:
Ik zou secularisatie willen vervangen door digitalisatie. Vermaak is tegenwoordig te vinden in media als Netflix etc. en nodigt steeds minder uit tot het lezen van een boek. Het zou de moeite waard zijn om een correlatie te maken tussen toegang tot digitale middelen / digitale abonnementen in relatie tot wat jij laaggeletterdheid noemt.
Je hebt duidelijk de eerste post niet goed gelezen en dat is gezien het onderwerp wel heel erg ironisch :P
  donderdag 9 juli 2020 @ 12:01:09 #12
8369 speknek
Another day another slay
pi_194004781
Ik vind de these dat religie tot een zekere mate dwingt ingewikkelde proza te lezen wel interessant, daar zou wat in kunnen zitten. Praktisch rammelt het wat mij betreft:

• Hebben de andere OESO landen soms geen secularisatie over dezelfde tijd, dat zou beargumenteerd moeten worden.
• De grootste secularisatiegolf in Nederland ligt al lang achter ons, ik heb het gevoel dat het hier enigszins plateaut, waar het in omringende Europese landen nu juist veel harder gaat. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat er een generatie overheen moet gaan, maar dan wordt het wel een heel diffuse relatie.
• Volgens mij moet een gedeelte van de ontlezing in religieuzere immigrantengroepen gevonden worden. (uit het rapport: Targeted support for immigrant students would seem most appropriate in Belgium, Denmark, Finland, Germany, Iceland, the Netherlands, Slovenia and Sweden, where at least 5% of students have an immigrant background. These students are at least three times as likely as students without an immigrant background to score below the minimum level of proficiency in reading.)
• Ook in verhouding valt op dat, op de VS en Ierland na (maar die heeft juist wel een sterke contemporaine secularisatie) ook de religeuzere landen onderaan bungelen. Als je het op trends bekijkt zou je juist kunnen beargumenteren dat Nederlands' plateau in secularisatie het probleem is.
• Het argument dat ze ook in andere landen Netflix hebben vind ik dan weer minder sterk. De hoge mate van beheersing van het Engels maakt het voor Nederlanders makkelijker om mediatrends uit het buitenland te volgen. De Netflix penetratiegraad is hier dan ook bijna twee keer zo hoog als in Duitsland. Toegegeven, niet hoger dan Nordische landen die het wel beter doen in lezen.
• Wat wel te denken geeft dat de leesvaardigheid in de moedertaal gemeten wordt. Als je leesvaardigheid in een tweede taal meet, zal Nederland het vermoedelijk vele malen beter doen.

Let op dat het PISA rapport meldt dat voor Nederland er weinig data beschikbaar was.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  donderdag 9 juli 2020 @ 12:04:51 #13
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_194004842
Totale onzin weer zoals we van je gewend zijn. Want in de middeleeuwen was men zo belezen :') hou toch op met je bullshit.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  donderdag 9 juli 2020 @ 12:15:49 #14
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194005001
Ik vindt lezen leuk en lees veel maar heb geen religieuze achtergrond. Dat ik lezen leuk vindt heeft voornamelijk met me opvoeding te maken. Ik mocht van mijn moeder namelijk alles lezen wat ik zelf leuk vond. Ik denk de oorzaak eigenlijk wel een beetje te weten kinderen leren dat lezen leuk is. En om eerlijk te zijn denk ik dat religieuze teksten als in de bijbel en de koran dat leuk vinden van lezen niet zullen stimuleren.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 9 juli 2020 @ 12:23:12 #15
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194005070
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2020 12:04 schreef Quotidien het volgende:
Totale onzin weer zoals we van je gewend zijn. Want in de middeleeuwen was men zo belezen :') hou toch op met je bullshit.
Dat was juist handig natuurlijk. Als het volk had kunnen lezen wat bepaalde priesters en monniken aan elkaar schreven was dat voor de katholieke kerk wellicht toen als een ramp geweest.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 9 juli 2020 @ 13:02:31 #16
377024 Quotidien
fetchez la vache
pi_194005511
Het is een feit van algemene bekendheid dat naarmate men meer leest, zich meer verdiept en hoger opgeleid is, des te meer het percentage religieuzen daalt. De daling van het aantal religieuzen staat pal naast de opkomst van het informatietijdperk en een tijd waarin studeren voor de massa toegankelijk is geworden.
Ik ben nie hier voor de pingpong te schpelen
  vrijdag 10 juli 2020 @ 14:59:13 #17
16305 Jappie
parttime reverend
pi_194023378
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 18:45 schreef naatje_1 het volgende:
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een these en ben benieuwd wat jullie kritiek zal zijn. Er is op dit moment in Nederland sprake van een sterke ontlezing: het percentage laaggeletterden is enorm hoog en Nederland scoort voor het eerst onder het zogeheten OESO-gemiddelde. De dalende trend is reeds ingezet sinds een aantal jaar en is bovendien uniek in Europa: geen ander land laat een vergelijkbare dalende trend zien.

Verklaringen kunnen dus niet gezocht worden in oprukkende technologie, want andere landen hebben even goed te maken met de verleidingen van het internet en social media en dergelijke wat leesprestaties zou kunnen drukken.

Sociaal-economische factoren spelen een rol, maar ook dat heeft niet de beste verklarende factor in mijn ogen, want Nederland is er sociaal-economisch niet direct slechter op geworden (naar mijn idee). We klagen wel over rijker die rijker worden, maar 'echte' armoede is niet enorm gestegen.

Mijn hypothese is dat door secularisatie men enkel nog op school te maken krijgt met een leescultuur en slechts school is niet genoeg om een leescultuur in stand te houden. School associeer je met dingen die moeten en daarom niet fijn zijn met als gevolg dat hetgeen je op school doet niet direct geassocieerd wordt met vrije tijd.

Religie heeft natuurlijk ook een zekere dwang in zich zitten, maar vaak wordt die dwang toch minder sterk ervaren als het bijvoorbeeld aankomt op het behandelen van verhalen. Ondersteuning voor deze stelling is overigens dat bijzonder onderwijs het verrassend goed doet in het Nederlandse onderwijs en in het buitenland.

Kortom: door de culturele ontwikkeling van secularisatie is een leescultuur verdwenen en dit heeft als effect een hogere ontlezing en steeds meer laaggeletterden. Ik durf daarbij te stellen dat in Nederland de secularisatie sterker is doorgetrokken dan in landen als Frankrijk en Duitsland, wat de verklarende kracht versterkt.

Zien jullie in secularisatie eveneens een oorzaak als het gaat om ontlezing? Wanneer niet: waarom niet? Welke verklaring hebben jullie? (en is dit gestaafd door onderzoek?)
Na eea nog even een tijdje verder te hebben laten sudderen ben ik er van overtuigd dat je stelling onjuist is.

Secularisatie heeft te maken met de menselijke behoefte aan vrijheid in geborgenheid.
Ons westers bewustzijn en meer in het bijzonder het Nederlands bewustzijn kent een lange periode van rust zonder noemenswaardige dreiging voor oorlog of economische malaise.
Het voortbestaan wordt niet langer bedreigd en dus is de inmiddels rationeel onlogisch verklaarde God uit ons katholiek/christelijk geloof overboord gezet.

De vele strenge regels uit het geloof (indien zuiver gepraktiseerd) staan haaks op het beleven van die vrijheid in materie en geest welke de moderne Nederlander hoog in het vaandel heeft staan. Het zijn onze vrijgevochten cultuur en omgansvormen (denk hierbij aan het poldermodel) die ons mogelijk doet afwijken van de rest van de Westerse wereld.

De ontlezing heeft zijn eigen oorzaak welke wel correlatie heeft met het nastreven en beleven van genotsbevrediging in ultieme vrijheid in een veilige omgeving . Maar behalve de enormiteit aan vermaak zit de huidige maatschappij in een enorme tempoversneling waarbij men ervoor kiest liever het uittreksel van een ander te lezen/lenen dan een heel boekwerk door te spitten. De jonge geest wil vermaakt worden, niet vermoeid en zeker niet in een traag tempo. De digitalisering speelt hierbij dus wel degelijk een rol te weten die van provider van hetgeen gewenst is in hapklare brokken.

Een andere niet uit te vlakken rol is er weggelegd voor de wijze waarop jonge stedelijke ouders menen hun kroost te moeten/kunnen opvoeden. Respect voor het onderwijs of de onderwijzer is niet of nauwelijks aanwezig en laat Jantje het nu niet slechter doen als Pietje want dan heeft de leraar het gedaan. Het eigen kind is voor een gestaag groeiend aantal jonge stedelijke profesionals vnl een uithangbord voor de eigen geslaagdheid dus is falen geen optie. Tegelijkertijd hebben ze het zelf veel te druk met het heffen van een nieuw ingeschonken glas wijn op het speelplein van die kinderen zonder acht te slaan op het feit dat het inmiddels al 22 uur of later is en kleine Janneman van 8 jaar inmiddels al 34 keer de straat is over gerend zonder te kijken en mogelijk wel eens grotere overlevingskansen zou hebben in zijn bedje dan op straat.

Dat de kids de volgende dag(en) oververmoeid op school zitten en dus niet of nauwelijks iets opnemen uit de (lees)les van Juf Melissa die zelf overigens ook nog bezig is met de kater en nasmaak van haar eigen wijntje van de avond daarvoor weg te werken is dan niet geheel vreemd meer te noemen. Kortom..ook aan het ouderschap en het op een juiste manier grootbrengen van het kroost valt nog wel wat te verbeteren zodat de huidge generatie kinderen niet nog grotere stuiter/speelballen van alle kortstondige suikers/verleidingen worden.

Er is dus al met al nauwelijks rust, tijd of animo voor het lezen van boeken in zijn geheel laat staan voor wetenschapelijke studies of catechesatie. (uitzonderingen daargelaten uiteraard ;) )
  Beste debater 2022 vrijdag 10 juli 2020 @ 20:39:13 #18
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_194027720
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 12:23 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat was juist handig natuurlijk. Als het volk had kunnen lezen wat bepaalde priesters en monniken aan elkaar schreven was dat voor de katholieke kerk wellicht toen als een ramp geweest.
Heb je enig idee waarom de Kerk het thuislezen van de bijbel niet zo zag zitten? Afgezien van de standaard 'ze wilden het volk dom houden' argument?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Moderator zaterdag 18 juli 2020 @ 04:14:33 #19
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_194138912
quote:
1s.gif Op donderdag 9 juli 2020 12:04 schreef Quotidien het volgende:
Totale onzin weer zoals we van je gewend zijn. Want in de middeleeuwen was men zo belezen :') hou toch op met je bullshit.
In de middeleeuwen was er geen boekdrukkunst, maar het was wel in de kloosters waar de geleerden en belezen personen zaten dat de universiteit ontstond. Het schijnt overigens zo te zijn dat pre boekdrukkunst juist in religieuze kringen van de gegoede burgerij boeken gretig aftrek vonden waarbij een groep dan een boek aanschafte en speciaal bij elkaar kwam om dan uit zo'n boek te lezen.
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  Moderator zaterdag 18 juli 2020 @ 04:18:48 #20
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_194138937
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 juli 2020 14:59 schreef Jappie het volgende:

[..]

Na eea nog even een tijdje verder te hebben laten sudderen ben ik er van overtuigd dat je stelling onjuist is.

Secularisatie heeft te maken met de menselijke behoefte aan vrijheid in geborgenheid.
Ons westers bewustzijn en meer in het bijzonder het Nederlands bewustzijn kent een lange periode van rust zonder noemenswaardige dreiging voor oorlog of economische malaise.
Het voortbestaan wordt niet langer bedreigd en dus is de inmiddels rationeel onlogisch verklaarde God uit ons katholiek/christelijk geloof overboord gezet.

De vele strenge regels uit het geloof (indien zuiver gepraktiseerd) staan haaks op het beleven van die vrijheid in materie en geest welke de moderne Nederlander hoog in het vaandel heeft staan. Het zijn onze vrijgevochten cultuur en omgansvormen (denk hierbij aan het poldermodel) die ons mogelijk doet afwijken van de rest van de Westerse wereld.

De ontlezing heeft zijn eigen oorzaak welke wel correlatie heeft met het nastreven en beleven van genotsbevrediging in ultieme vrijheid in een veilige omgeving . Maar behalve de enormiteit aan vermaak zit de huidige maatschappij in een enorme tempoversneling waarbij men ervoor kiest liever het uittreksel van een ander te lezen/lenen dan een heel boekwerk door te spitten. De jonge geest wil vermaakt worden, niet vermoeid en zeker niet in een traag tempo. De digitalisering speelt hierbij dus wel degelijk een rol te weten die van provider van hetgeen gewenst is in hapklare brokken.

Een andere niet uit te vlakken rol is er weggelegd voor de wijze waarop jonge stedelijke ouders menen hun kroost te moeten/kunnen opvoeden. Respect voor het onderwijs of de onderwijzer is niet of nauwelijks aanwezig en laat Jantje het nu niet slechter doen als Pietje want dan heeft de leraar het gedaan. Het eigen kind is voor een gestaag groeiend aantal jonge stedelijke profesionals vnl een uithangbord voor de eigen geslaagdheid dus is falen geen optie. Tegelijkertijd hebben ze het zelf veel te druk met het heffen van een nieuw ingeschonken glas wijn op het speelplein van die kinderen zonder acht te slaan op het feit dat het inmiddels al 22 uur of later is en kleine Janneman van 8 jaar inmiddels al 34 keer de straat is over gerend zonder te kijken en mogelijk wel eens grotere overlevingskansen zou hebben in zijn bedje dan op straat.

Dat de kids de volgende dag(en) oververmoeid op school zitten en dus niet of nauwelijks iets opnemen uit de (lees)les van Juf Melissa die zelf overigens ook nog bezig is met de kater en nasmaak van haar eigen wijntje van de avond daarvoor weg te werken is dan niet geheel vreemd meer te noemen. Kortom..ook aan het ouderschap en het op een juiste manier grootbrengen van het kroost valt nog wel wat te verbeteren zodat de huidge generatie kinderen niet nog grotere stuiter/speelballen van alle kortstondige suikers/verleidingen worden.

Er is dus al met al nauwelijks rust, tijd of animo voor het lezen van boeken in zijn geheel laat staan voor wetenschapelijke studies of catechesatie. (uitzonderingen daargelaten uiteraard ;) )
Denk dat de factoren die je noemt zeker een rol spelen, maar verklaren deze waarom de ontlezing specifiek in Nederland zo sterk aan het huishouden is? In andere woorden: gebeurt dit niet ook in andere landen en waarom is daar dan geen ontlezing?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  Moderator zaterdag 18 juli 2020 @ 04:21:01 #21
245701 crew  naatje_1
Naatzipiraat
pi_194138947
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2020 12:01 schreef speknek het volgende:
Ik vind de these dat religie tot een zekere mate dwingt ingewikkelde proza te lezen wel interessant, daar zou wat in kunnen zitten. Praktisch rammelt het wat mij betreft:

• Hebben de andere OESO landen soms geen secularisatie over dezelfde tijd, dat zou beargumenteerd moeten worden.
• De grootste secularisatiegolf in Nederland ligt al lang achter ons, ik heb het gevoel dat het hier enigszins plateaut, waar het in omringende Europese landen nu juist veel harder gaat. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat er een generatie overheen moet gaan, maar dan wordt het wel een heel diffuse relatie.
• Volgens mij moet een gedeelte van de ontlezing in religieuzere immigrantengroepen gevonden worden. (uit het rapport: Targeted support for immigrant students would seem most appropriate in Belgium, Denmark, Finland, Germany, Iceland, the Netherlands, Slovenia and Sweden, where at least 5% of students have an immigrant background. These students are at least three times as likely as students without an immigrant background to score below the minimum level of proficiency in reading.)
• Ook in verhouding valt op dat, op de VS en Ierland na (maar die heeft juist wel een sterke contemporaine secularisatie) ook de religeuzere landen onderaan bungelen. Als je het op trends bekijkt zou je juist kunnen beargumenteren dat Nederlands' plateau in secularisatie het probleem is.
• Het argument dat ze ook in andere landen Netflix hebben vind ik dan weer minder sterk. De hoge mate van beheersing van het Engels maakt het voor Nederlanders makkelijker om mediatrends uit het buitenland te volgen. De Netflix penetratiegraad is hier dan ook bijna twee keer zo hoog als in Duitsland. Toegegeven, niet hoger dan Nordische landen die het wel beter doen in lezen.
• Wat wel te denken geeft dat de leesvaardigheid in de moedertaal gemeten wordt. Als je leesvaardigheid in een tweede taal meet, zal Nederland het vermoedelijk vele malen beter doen.

Let op dat het PISA rapport meldt dat voor Nederland er weinig data beschikbaar was.
Voorlaatste punt vind ik interessant, zou je zeggen dat onze Angelsaksische oriëntatie hier dan de schuldige is als het ware?
Hier schreef Aoibhin het volgende: Beter autist in de kist dan een feestje gemist w/ *O*
  zaterdag 18 juli 2020 @ 11:28:15 #22
16305 Jappie
parttime reverend
pi_194141513
quote:
14s.gif Op zaterdag 18 juli 2020 04:18 schreef naatje_1 het volgende:

[..]

Denk dat de factoren die je noemt zeker een rol spelen, maar verklaren deze waarom de ontlezing specifiek in Nederland zo sterk aan het huishouden is? In andere woorden: gebeurt dit niet ook in andere landen en waarom is daar dan geen ontlezing?
Ik heb genoemd:

a) Cultuur
b) Tempo van leven ligt hoger bij de jeugd waardoor boeken minder interessant zijn
c) Nederland is een van de landen met het hoogste Internetgebruik per persoon.
d) Langdurig ontbreken van Oorlog in een verzorgingsstaat waardoor God als saviour of toevlucht niet langer nodig is of iig lijkt te zijn.
e) Onderwijs en ouders zijn gericht op voorbereiden naar een prestatie/keeping up appearances maatschappij ipv op ontwikkelen en cultiveren van interesse

Daar bovenop spreekt het onderzoek van de Oeso uit jouw link over een risico op laaggeletterdheid waarbij men dus het minder lezen zonder stevige onderbouwing koppelt aan het laag geletterd kunnen raken. Het is een voorspelling of zorg gebaseerd op een aanname waarbij ontlezing in de huidige maatschappij zou leiden tot laaggeletterdheid en een moeizamer participatie in de maatschappij.

(ik persoonlijk denk dat het ontwikkelen van bewustzijn in zijn algemeen in combinatie met juiste taal educatie of dit nu middels plaatjes, acties of lezen geschied voorkomt dat mensen laaggeletterd raken)

Geletterd zijn heeft immers te maken met begripsvorming waarbij lezen een van de hulpmiddelen is maar een film of een spelletje of zelfs sport eenzelfde begrip kunnen kweken. Om dat begrip vervolgens om te kunnen zetten in woorden is begrip van taal nodig. Dat laatste bereik je door mensen/kinderen de taal te leren maar dat hoeft niet specifiek middels een leesboek.

Anyway..mijn stelling is dat daar waar jij een oorzakelijk verband legt tussen ontkerkelijking en ontlezing dit in mijn ogen twee gevolgen zijn van dezelfde ontwikkeling in de maatschappij en meer specifiek die in Nederland wegens de door mij genoemde achtergronden.

Daar komt bij dat de verminderde invloed van het geloof op de samenleving er ook voor zorgt dat deze zich nu vrijer beweegt waardoor om maar een dwarsstraat te noemen boeken en of geschriften welke voorheen wegens hun onfatsoenlijkheid of zelfs duivelse invloeden tot verboden gebied werden verklaart nu wel gewoon gelezen kunnen worden waardoor een veel bredere interesse en kijk op de wereld kan bestaan. Er kan/mag dus meer gelezen worden ipv minder.

Wil je iets aan ontlezing doen dan moet je er meer aandacht aan schenken vanuit de gehele Nederlandse maatschappij (ouders, kinderen, onderwijs) en het beter verkopen aan de kinderen.Maak het interessant.

Wil je iets aan de ontkerkelijking doen moet je met een "geloof"waardiger verhaal komen ;)
pi_194158021
Uiteraard zijn internet en smartphones zijn de oorzaak, niet secularisatie.
Laten we elkaars mening respecteren, hoe fout die van jou ook is.
pi_194170888
Wat zijn de gemeenschappelijke eigenschappen die de laaggeletterden hebben? Daar kan je vast wel genoeg verklarende informatie uit halen.

En als je een reden wil achterhalen is het niet slim om je eigen mening zo sterk te laten leiden als dat jij dat doet voor jezelf.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 20-07-2020 02:46:49 ]
pi_194178003
Om er even een optie in te gooien: de toename van twee werkende ouders, waardoor ouders actief minder tijd (lezend) met hun kind doorbrengen? Weet alleen niet hoe dit in andere landen is. In NL ben je bijna wel verplicht om beide te werken tegenwoordig. Er wordt dus minder voorgelezen door ouders.

Daarbij:
Digitalisatie
Migranten toename
Toename armoede
Cultuur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')