Hebben ze in Scandinavië een sterke leescultuur?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:53 schreef Tyr80 het volgende:
En andere sterk geseculariseerde landen dan? Scandinavië etc?
Als dit de oorzaak zou zijn, zou je die trend ook verwachten in andere landen waar er sprake is van digitalisering, maar dat is dus niet het geval.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 19:35 schreef Arkai het volgende:
Ik zou secularisatie willen vervangen door digitalisatie. Vermaak is tegenwoordig te vinden in media als Netflix etc. en nodigt steeds minder uit tot het lezen van een boek. Het zou de moeite waard zijn om een correlatie te maken tussen toegang tot digitale middelen / digitale abonnementen in relatie tot wat jij laaggeletterdheid noemt.
Dat heb je al uitgezocht?quote:Op dinsdag 30 juni 2020 19:42 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Als dit de oorzaak zou zijn, zou je die trend ook verwachten in andere landen waar er sprake is van digitalisering, maar dat is dus niet het geval.
quote:
quote:Uit het PISA 2018-onderzoek blijkt dat bijna een kwart van de jongeren het risico loopt op laaggeletterdheid. Dit is een stijging in het aantal jongeren ten opzichte van 2015. Deze verandering was niet terug te zien in de andere landen.
https://www.lezenenschrij(...)blijft-fors-toenemen
Je hebt duidelijk de eerste post niet goed gelezen en dat is gezien het onderwerp wel heel erg ironischquote:Op dinsdag 30 juni 2020 19:35 schreef Arkai het volgende:
Ik zou secularisatie willen vervangen door digitalisatie. Vermaak is tegenwoordig te vinden in media als Netflix etc. en nodigt steeds minder uit tot het lezen van een boek. Het zou de moeite waard zijn om een correlatie te maken tussen toegang tot digitale middelen / digitale abonnementen in relatie tot wat jij laaggeletterdheid noemt.
Dat was juist handig natuurlijk. Als het volk had kunnen lezen wat bepaalde priesters en monniken aan elkaar schreven was dat voor de katholieke kerk wellicht toen als een ramp geweest.quote:Op donderdag 9 juli 2020 12:04 schreef Quotidien het volgende:
Totale onzin weer zoals we van je gewend zijn. Want in de middeleeuwen was men zo belezen hou toch op met je bullshit.
Na eea nog even een tijdje verder te hebben laten sudderen ben ik er van overtuigd dat je stelling onjuist is.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:45 schreef naatje_1 het volgende:
Ik ben bezig met het ontwikkelen van een these en ben benieuwd wat jullie kritiek zal zijn. Er is op dit moment in Nederland sprake van een sterke ontlezing: het percentage laaggeletterden is enorm hoog en Nederland scoort voor het eerst onder het zogeheten OESO-gemiddelde. De dalende trend is reeds ingezet sinds een aantal jaar en is bovendien uniek in Europa: geen ander land laat een vergelijkbare dalende trend zien.
Verklaringen kunnen dus niet gezocht worden in oprukkende technologie, want andere landen hebben even goed te maken met de verleidingen van het internet en social media en dergelijke wat leesprestaties zou kunnen drukken.
Sociaal-economische factoren spelen een rol, maar ook dat heeft niet de beste verklarende factor in mijn ogen, want Nederland is er sociaal-economisch niet direct slechter op geworden (naar mijn idee). We klagen wel over rijker die rijker worden, maar 'echte' armoede is niet enorm gestegen.
Mijn hypothese is dat door secularisatie men enkel nog op school te maken krijgt met een leescultuur en slechts school is niet genoeg om een leescultuur in stand te houden. School associeer je met dingen die moeten en daarom niet fijn zijn met als gevolg dat hetgeen je op school doet niet direct geassocieerd wordt met vrije tijd.
Religie heeft natuurlijk ook een zekere dwang in zich zitten, maar vaak wordt die dwang toch minder sterk ervaren als het bijvoorbeeld aankomt op het behandelen van verhalen. Ondersteuning voor deze stelling is overigens dat bijzonder onderwijs het verrassend goed doet in het Nederlandse onderwijs en in het buitenland.
Kortom: door de culturele ontwikkeling van secularisatie is een leescultuur verdwenen en dit heeft als effect een hogere ontlezing en steeds meer laaggeletterden. Ik durf daarbij te stellen dat in Nederland de secularisatie sterker is doorgetrokken dan in landen als Frankrijk en Duitsland, wat de verklarende kracht versterkt.
Zien jullie in secularisatie eveneens een oorzaak als het gaat om ontlezing? Wanneer niet: waarom niet? Welke verklaring hebben jullie? (en is dit gestaafd door onderzoek?)
Heb je enig idee waarom de Kerk het thuislezen van de bijbel niet zo zag zitten? Afgezien van de standaard 'ze wilden het volk dom houden' argument?quote:Op donderdag 9 juli 2020 12:23 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat was juist handig natuurlijk. Als het volk had kunnen lezen wat bepaalde priesters en monniken aan elkaar schreven was dat voor de katholieke kerk wellicht toen als een ramp geweest.
In de middeleeuwen was er geen boekdrukkunst, maar het was wel in de kloosters waar de geleerden en belezen personen zaten dat de universiteit ontstond. Het schijnt overigens zo te zijn dat pre boekdrukkunst juist in religieuze kringen van de gegoede burgerij boeken gretig aftrek vonden waarbij een groep dan een boek aanschafte en speciaal bij elkaar kwam om dan uit zo'n boek te lezen.quote:Op donderdag 9 juli 2020 12:04 schreef Quotidien het volgende:
Totale onzin weer zoals we van je gewend zijn. Want in de middeleeuwen was men zo belezen hou toch op met je bullshit.
Denk dat de factoren die je noemt zeker een rol spelen, maar verklaren deze waarom de ontlezing specifiek in Nederland zo sterk aan het huishouden is? In andere woorden: gebeurt dit niet ook in andere landen en waarom is daar dan geen ontlezing?quote:Op vrijdag 10 juli 2020 14:59 schreef Jappie het volgende:
[..]
Na eea nog even een tijdje verder te hebben laten sudderen ben ik er van overtuigd dat je stelling onjuist is.
Secularisatie heeft te maken met de menselijke behoefte aan vrijheid in geborgenheid.
Ons westers bewustzijn en meer in het bijzonder het Nederlands bewustzijn kent een lange periode van rust zonder noemenswaardige dreiging voor oorlog of economische malaise.
Het voortbestaan wordt niet langer bedreigd en dus is de inmiddels rationeel onlogisch verklaarde God uit ons katholiek/christelijk geloof overboord gezet.
De vele strenge regels uit het geloof (indien zuiver gepraktiseerd) staan haaks op het beleven van die vrijheid in materie en geest welke de moderne Nederlander hoog in het vaandel heeft staan. Het zijn onze vrijgevochten cultuur en omgansvormen (denk hierbij aan het poldermodel) die ons mogelijk doet afwijken van de rest van de Westerse wereld.
De ontlezing heeft zijn eigen oorzaak welke wel correlatie heeft met het nastreven en beleven van genotsbevrediging in ultieme vrijheid in een veilige omgeving . Maar behalve de enormiteit aan vermaak zit de huidige maatschappij in een enorme tempoversneling waarbij men ervoor kiest liever het uittreksel van een ander te lezen/lenen dan een heel boekwerk door te spitten. De jonge geest wil vermaakt worden, niet vermoeid en zeker niet in een traag tempo. De digitalisering speelt hierbij dus wel degelijk een rol te weten die van provider van hetgeen gewenst is in hapklare brokken.
Een andere niet uit te vlakken rol is er weggelegd voor de wijze waarop jonge stedelijke ouders menen hun kroost te moeten/kunnen opvoeden. Respect voor het onderwijs of de onderwijzer is niet of nauwelijks aanwezig en laat Jantje het nu niet slechter doen als Pietje want dan heeft de leraar het gedaan. Het eigen kind is voor een gestaag groeiend aantal jonge stedelijke profesionals vnl een uithangbord voor de eigen geslaagdheid dus is falen geen optie. Tegelijkertijd hebben ze het zelf veel te druk met het heffen van een nieuw ingeschonken glas wijn op het speelplein van die kinderen zonder acht te slaan op het feit dat het inmiddels al 22 uur of later is en kleine Janneman van 8 jaar inmiddels al 34 keer de straat is over gerend zonder te kijken en mogelijk wel eens grotere overlevingskansen zou hebben in zijn bedje dan op straat.
Dat de kids de volgende dag(en) oververmoeid op school zitten en dus niet of nauwelijks iets opnemen uit de (lees)les van Juf Melissa die zelf overigens ook nog bezig is met de kater en nasmaak van haar eigen wijntje van de avond daarvoor weg te werken is dan niet geheel vreemd meer te noemen. Kortom..ook aan het ouderschap en het op een juiste manier grootbrengen van het kroost valt nog wel wat te verbeteren zodat de huidge generatie kinderen niet nog grotere stuiter/speelballen van alle kortstondige suikers/verleidingen worden.
Er is dus al met al nauwelijks rust, tijd of animo voor het lezen van boeken in zijn geheel laat staan voor wetenschapelijke studies of catechesatie. (uitzonderingen daargelaten uiteraard )
Voorlaatste punt vind ik interessant, zou je zeggen dat onze Angelsaksische oriëntatie hier dan de schuldige is als het ware?quote:Op donderdag 9 juli 2020 12:01 schreef speknek het volgende:
Ik vind de these dat religie tot een zekere mate dwingt ingewikkelde proza te lezen wel interessant, daar zou wat in kunnen zitten. Praktisch rammelt het wat mij betreft:
• Hebben de andere OESO landen soms geen secularisatie over dezelfde tijd, dat zou beargumenteerd moeten worden.
• De grootste secularisatiegolf in Nederland ligt al lang achter ons, ik heb het gevoel dat het hier enigszins plateaut, waar het in omringende Europese landen nu juist veel harder gaat. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat er een generatie overheen moet gaan, maar dan wordt het wel een heel diffuse relatie.
• Volgens mij moet een gedeelte van de ontlezing in religieuzere immigrantengroepen gevonden worden. (uit het rapport: Targeted support for immigrant students would seem most appropriate in Belgium, Denmark, Finland, Germany, Iceland, the Netherlands, Slovenia and Sweden, where at least 5% of students have an immigrant background. These students are at least three times as likely as students without an immigrant background to score below the minimum level of proficiency in reading.)
• Ook in verhouding valt op dat, op de VS en Ierland na (maar die heeft juist wel een sterke contemporaine secularisatie) ook de religeuzere landen onderaan bungelen. Als je het op trends bekijkt zou je juist kunnen beargumenteren dat Nederlands' plateau in secularisatie het probleem is.
• Het argument dat ze ook in andere landen Netflix hebben vind ik dan weer minder sterk. De hoge mate van beheersing van het Engels maakt het voor Nederlanders makkelijker om mediatrends uit het buitenland te volgen. De Netflix penetratiegraad is hier dan ook bijna twee keer zo hoog als in Duitsland. Toegegeven, niet hoger dan Nordische landen die het wel beter doen in lezen.
• Wat wel te denken geeft dat de leesvaardigheid in de moedertaal gemeten wordt. Als je leesvaardigheid in een tweede taal meet, zal Nederland het vermoedelijk vele malen beter doen.
Let op dat het PISA rapport meldt dat voor Nederland er weinig data beschikbaar was.
Ik heb genoemd:quote:Op zaterdag 18 juli 2020 04:18 schreef naatje_1 het volgende:
[..]
Denk dat de factoren die je noemt zeker een rol spelen, maar verklaren deze waarom de ontlezing specifiek in Nederland zo sterk aan het huishouden is? In andere woorden: gebeurt dit niet ook in andere landen en waarom is daar dan geen ontlezing?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |