abonnement bol.com Unibet Coolblue
  dinsdag 30 juni 2020 @ 09:39:07 #1
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193855204
quote:
'Gemeenten dreigen met belastingverhoging door coronacrisis'

Ruim honderd gemeenten trekken aan de bel omdat ze in financieel zwaar weer terecht zijn gekomen door de coronacrisis. Ze vrezen dat ze later dit jaar de gemeentelijke belastingen moeten verhogen, meldt De Telegraaf.

In een brandbrief aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en de politiek in Den Haag schrijven ze dat er snel een oplossing moet komen. "De slechte financiële situatie bedreigt in ernstige mate de dienstverlening van gemeenten aan hun burgers", staat in de brief. "De uitvoering van gewone basistaken, zoals onderhoud van wegen, groen, sport- en culturele voorzieningen en gezondheidszorg komt hiermee in gevaar."

De rekening dreigt bij de burger terecht te komen. "Zonder beter vooruitzicht moeten wij in het najaar draaien aan de enige knop waar wij zeggenschap over hebben: namelijk de lokale belastingen."

Minister Ollongren
De VNG zegt tegen de krant de problemen te herkennen. "De financiële positie van gemeenten was al nooit goed, maar is door de coronacrisis nog meer verslechterd."

De vereniging vindt verder dat minister Ollongren de situatie niet serieus genoeg neemt. Die zegt op haar beurt dat ze met de gemeenten in gesprek blijft. "We willen samen voorkomen dat gemeenten hun dienstverlening aan inwoners niet goed kunnen uitvoeren."

Het kabinet trok eerder al 566 miljoen euro uit voor gemeenten, provincies en waterschappen om misgelopen inkomsten door corona te compenseren.

Donderdag debatteert de Tweede Kamer over de problemen. De VNG wil voorafgaand aan het debat alle klachten van gemeenten bundelen en overhandigen aan politici.
Belastingverhoging lijkt me terecht, het geld moet toch ergens vandaan komen. Het zou ook goed zijn voor het besef bij de burger dat coronamaatregelen geld kosten.

[ Bericht 2% gewijzigd door -XOR- op 30-06-2020 09:44:19 ]
We have always been at war with Eastasia.
pi_193855215
Deze belasting stijgt toch altijd?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 09:43:36 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193855246
Ze kunnen ook eens kijken naar mogelijkheden om te besparen. Oh nee, dat woord bestaat niet in hun woordenboek.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193855277
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
Deze belasting stijgt toch altijd?
Ik heb in de 20 jaar dat ik huiseigenaar ben ook nog geen 1 jaar meegemaakt dat ik minder gemeeentelijke belastingen moest betalen.

Dus ja deze stijgt altijd.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193855293
Misschien minder domme uitgaven doen. Daar hebben gemeentes namelijk nogal een handje in.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 09:48:44 #6
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_193855302
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:43 schreef daNpy het volgende:
Ze kunnen ook eens kijken naar mogelijkheden om te besparen. Oh nee, dat woord bestaat niet in hun woordenboek.
Gemeenten bezuinigen zich al jaren een ongeluk.
We have always been at war with Eastasia.
pi_193855310
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:47 schreef Cockwhale het volgende:
Misschien minder domme uitgaven doen. Daar hebben gemeentes namelijk nogal een handje in.
Ja, vooral mijn gemeente :') Miljoenen te korten en toen ook nog eens die hele coronacrisis :')
Wordt nog wat met alle lastenstijgingen, daar valt niet aan te ontkomen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_193855311
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:46 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Ik heb in de 20 jaar dat ik huiseigenaar ben ook nog geen 1 jaar meegemaakt dat ik minder gemeeentelijke belastingen moest betalen.

Dus ja deze stijgt altijd.
Zelfs toen de vooruitbetaling van de afvalheffing werd omgezet naar achterafbetaling steeg het totaalbedrag. Ik kreeg dat jaar ook nog wat terug omdat ik teveel vooruit had betaald. Toch was het totaal bedrag hoger dan het jaar daarvoor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 09:50:56 #9
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193855326
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:39 schreef sjorsie1982 het volgende:
Deze belasting stijgt toch altijd?
Net als bij de EU.

Je hoeft nauwelijks financiële verantwoording af te leggen - je hebt alleen last van een verkiezing elke vier jaar - en als het niet goed gaat, dan knijp je het klootjesvolk gewoon wat verder uit.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 09:52:13 #10
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193855336
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Gemeenten bezuinigen zich al jaren een ongeluk.
Ze zijn dus niet echt goed in hun werk.
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_193855376
Hoezo zou je bezuinigen als alles toch wel betaald wordt? :7
pi_193855379
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:52 schreef daNpy het volgende:

[..]

Ze zijn dus niet echt goed in hun werk.
Of de geldschieter denkt: je kon het vorig jaar met minder, dan geven we nu ook minder.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193855381
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:47 schreef Cockwhale het volgende:
Misschien minder domme uitgaven doen. Daar hebben gemeentes namelijk nogal een handje in.
Rotondekunstwerken :X |:( |:( |:(

Man van een dochter van een raadslid hier is zogenaamd beeldend kunstenaar en ja hoor wie denk je dat alle rotondes hier mag vervuilen met ontiegelijk lelijke kunst?

Jawel .... maar er is GEEN corruptie in het aanbestedingsproces hoor NEE wij zijn integer...
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193855413
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:55 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Rotondekunstwerken :X |:( |:( |:(

Man van een dochter van een raadslid hier is zogenaamd beeldend kunstenaar en ja hoor wie denk je dat alle rotondes hier mag vervuilen met ontiegelijk lelijke kunst?

Jawel .... maar er is GEEN corruptie in het aanbestedingsproces hoor NEE wij zijn integer...
Onze gemeente zat dus al diep in de rode cijfers toen ze dit in april plaatsten in het centrum: een gezellig eh zitje?


"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_193855439
Dus als ik minder inkomsten heb, zou ik ook kunnen zeggen, ik verlaag het bedrag wat ik aan belastingen betaal want ik zit in zwaar weer.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
pi_193855445
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:55 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Rotondekunstwerken :X |:( |:( |:(

Man van een dochter van een raadslid hier is zogenaamd beeldend kunstenaar en ja hoor wie denk je dat alle rotondes hier mag vervuilen met ontiegelijk lelijke kunst?

Jawel .... maar er is GEEN corruptie in het aanbestedingsproces hoor NEE wij zijn integer...
Dit ja, vriendjespolitiek alom en dubbele agenda's. En als je een goed initiatief hebt ter bevordering van de wijk/leefomgeving, wordt het je van alle kanten moeilijk gemaakt en gewantrouwd. Ook totaal geen interesse of behulpzaamheid.

Tegelijkertijd kwakken ze zo 100.000 euro weg om een gebouwtje in een oerlelijke kleur te verven, een gebouw waarvan ze wisten dat het het jaar erna zou worden afgebroken. Wat een figuren.
pi_193855449
Waar is het structurele plan van aanpak als bijlage op deze bedelbrief?
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
Far across the moonbeam I know that's who you are
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:06:58 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_193855488
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Gemeenten bezuinigen zich al jaren een ongeluk.
Vooral omdat het Rijk allerlei taken over de schutting heeft gekieperd zonder de financiële bijdrage navenant te laten meestijgen. De bibliotheek moet dicht om de jeugdzorg te bekostigen, dat werk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:07:02 #19
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193855489
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:48 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Gemeenten bezuinigen zich al jaren een ongeluk.
Ja. Dan denken ze 'efficienter' te werk te kunnen gaan nadat ze een externe te hebben ingehuurd die de processen 'verbeterd', daarna laten ze wat ambtenaren afvloeien en komen ze er achter dat het toch niet werkt. Gevolg is dat ze weer externen inhuren omdat ze niet op de loonlijst mogen staan, maar wel netto extra kosten.

Gemeenten zijn hier ster in. Een complete industrie van externe ZZP'ers wordt hiervan bekostigd.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:08:20 #20
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_193855509
Komt ook omdat de rijksoverheid kampioen is met het schuiven van verantwoordelijkheden naar lagere overheden en hier dan te weinig geld tegenover zetten.
  dinsdag 30 juni 2020 @ 10:08:28 #21
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193855510
quote:
7s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:03 schreef nostra het volgende:
Waar is het structurele plan van aanpak als bijlage op deze bedelbrief?
Geef me je gratis geld!

Toen de knvb dit vroeg viel iedereen lachend van z'n stoel. Terecht.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_193855534
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:08 schreef Twiitch het volgende:
Komt ook omdat de rijksoverheid kampioen is met het schuiven van verantwoordelijkheden naar lagere overheden en hier dan te weinig geld tegenover zetten.
Maakt in de praktijk niets uit, het geld komt van dezelfde bron.
pi_193855589
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 10:02 schreef spierbal het volgende:
Dus als ik minder inkomsten heb, zou ik ook kunnen zeggen, ik verlaag het bedrag wat ik aan belastingen betaal want ik zit in zwaar weer.
Zeker daar zijn regelingen voor. Dat heet kwijtschelding.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193855631
je kan natuurlijk geen suffe kunstwerken meer kopen of borrels houden, maar daarmee vul je de gaten in de gemeentelijke (jeugd)zorgtaken natuurlijk niet... maarja, dat roept zo lekker vanuit je onderbuik op de borrel...
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
pi_193855663
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 juni 2020 09:39 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Belastingverhoging lijkt me terecht, het geld moet toch ergens vandaan komen. Het zou ook goed zijn voor het besef bij de burger dat coronamaatregelen geld kosten.
Het is een landelijke crisis die uiterst slecht en kostbaar gemanaged is door de rijksoverheid, die bovendien geheel zelfstandig heeft bepaald dat die crisis landelijk moest en zou zijn.

Waarom de rekening dan betaald zou moeten worden door slechts de gemeentelijke belastingbetalers en niet door alle belastingbetalers zoals ook de multinationals zijn, althans in theorie, ontgaat mij. Het is wel voorspelbaar, want het over de schutting gooien door de rijksoverheid van problemen is gewoon een truc om het neoliberale beleid nog eens extra-rechts te laten uitpakken.

Het is dus een keuze voor gemeentelijke belastingen ipv rijksbelastingen, en die worden maar deels door dezelfde mensen en bedrijven opgebracht. Het is dus een manier om de rekening niet gelijkelijk over iedereen te verdelen. Het is dan ook niet te verdedigen met de sowieso stuitend simplistische kreet dat de coronamaatregelen geld kosten. Maar mensen trappen er weer met open ogen in.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')