abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 29 juni 2020 @ 16:29:03 #1
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_193846062
Word al een paar dagen gebeld door 2 verschillende partijen die me graag willen helpen om weg te komen bij mijn huidige energieleverancier. Deze zou mij namelijk niet pro-actief wijzen op allerlei voordelen die voortkomen uit de actuele, lagere gasprijs en dat vinden zij niet eerlijk :')

Door hun irritante werkwijze (anoniem nummer, terug blijven bellen terwijl ik heb aangegeven via de mail te willen communiceren, etc) heb ik echter voor mezelf al besloten om hoe dan ook niet met een van die partijen in zee te gaan. Kan me niet voorstellen dat het voordeel dat zij mij kunnen bieden, enkel en alleen toegankelijk zou zijn via hen.

Nou is het zo dat je met al die vergelijkingswebsites door de bomen het bos niet meer ziet en als je denk dat je ergens een voordeeltje hebt gevonden, blijkt er onder een ander kopje toch nog een andere kostenpost te zitten die dan weer hoger uitvalt dan bij een andere aanbieder die weliswaar lagere tarieven hanteert, maar door de lagere vaste kosten toch interessanter blijkt dan in eerste instantie zou lijken. :? Nee, transparant communiceren lijkt bewust achterwege te worden gelaten om de consument dusdanig te verwarren dat deze dan maar voor de flitsende "promo"-buttons, de consequent te hoog ingeschatte voordelen (tov wat eigenlijk |:() of de gratis tablet :{ gaat.

Dat hele uitzoekwerk heeft me in ieder geval wél geleerd dat het amper zin heeft om een meerjarig contract af te sluiten. De tarieven die ik betaal, stijgen elk jaar terwijl ik 3 jaar vast heb. Dat heeft er alles mee te maken dat dat tuig van de overheid er elke keer een schep bovenop gooit. En aangezien de daadwerkelijke tarieven van gas en stroom maar een fractie zijn van de uiteindelijke factuur maakt het geen drol uit dat de olieprijs keldert, want tegen de tijd de branche een daling heeft doorberekend richting de consument, heeft de overheid wel weer de belasting verhoogd of een belasting erbij verzonnen.

Gas kost je ¤0,21 per kubieke meter gas (incl BTW) maar na toevoegen van nog meer belastingen reken je uiteindelijk ¤0,72 af per kubieke meter. Oh ja, ook hier betaal je NOG een keer BTW over.
Alleen grootverbruikers worden gematst, want als je meer dan 10.000KWH aan stroom verbruikt, kom je automatisch in een gunstigere schijf (scheelt direct de helft) en als je écht veel verbruikt, wordt de belasting pas echt drastisch verlaagd.
Tenenkrommend vind ik het. De ODE is ingevoerd om mensen te stimuleren minder energie te verbruiken. Waarom betaalt diegene die het minste verbruikt dan de meeste ODE in verhouding? En wanneer krijgen wij als investeerderscollectief in Duurzame Energie eens pro-actief inzage in wat er met al dat geld gebeurt?

Linkje belastingdienst

Alles om maar een "gunstig" klimaat te creëren voor bedrijven he...

Maar goed, toen maar naar mijn eigen leverancier gaan bellen want ook zij hadden mij een aanbod gedaan. Hun aanbod was echter minder interessant dan het contract dat ik nog bij ze heb lopen. Dit zat hem echter voor 99% in de verhogingen vanuit de overheid. Omdat ik belde, kreeg ik wel direct een scherper aanbod in de mail, wat me ook weer niet lekker zit omdat dit weer aantoont dat als je je mond niet opentrekt, je sowieso genaaid wordt als loyale klant.

Dus ook dat aanbod heb ik even opzij gelegd. Weet niet meer goed wat ik nu het beste kan doen want voor zover ik weet, is geen enkele vergelijkingswebsite onafhankelijk en objectief. Mijn eigen leverancier doet ook maar wat en zoals ik het nu zie, ga je er nergens écht op vooruit omdat de overheid een te grote vinger in de pap heeft waar ook steeds meer aan blijft hangen.

Het enige wat ik nog kan bedenken, is élk jaar overstappen om zo die welkomstbonus binnen te halen, maar daarmee houd ik dit hele systeem mede in stand en dat wil ik ook weer niet.

Zit nu op het punt "alles is kut, laat maar waaien", maar wil dit hoofdstuk wel graag afsluiten gezien de tijd die ik erin gestoken heb dus mocht iemand hier ook recentelijk mee bezig zijn geweest en mij wat richting c.q. tips kan geven.. graag!
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
pi_193846210
Ik stap dus elk jaar over en pak de welkomstbonus. Waarom niet doen? Ze doen niets om je als klant te houden. Dus ik pak gewoon die bonus en ga naar de volgende aanbieder met leuke bonus. Kost elk jaar 10 minuten werk en het scheelt mij enorm op de energiekosten.

Ik betaal elke maand ongeveer 50 euro, en krijg uiteindelijk tussen de 150 en 200 aan welkomstbonus terug daarvan. Ik vind dat wel de moeite waard.
pi_193846319
Welkomstbonussen is hetgeen wat telt.

Maar dat wil je niet, dus ik begrijp dit topic niet behalve dat je wat gal spuwt?

Je kan trouwens nooit de beste of goedkoopste aanbieder vinden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  maandag 29 juni 2020 @ 16:59:31 #4
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_193846423
Nou, ik hoopte gewoon dat er nog iets anders was dan die "bonussen".
Misschien zag ik iets over het hoofd ofzo.. maar dit is het dus :{
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
  Moderator maandag 29 juni 2020 @ 17:05:02 #5
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193846481
Ik stap over omdat ik begin volgend jaar 24 zonnepanelen heb en de grootste teruglevering ga zoeken :)
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193846505
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 16:59 schreef Parkinson_XTC het volgende:
Nou, ik hoopte gewoon dat er nog iets anders was dan die "bonussen".
Misschien zag ik iets over het hoofd ofzo.. maar dit is het dus :{
Die contracten zijn allemaal vrijwel gelijk. Kosten varieren amper, en meerdere jaren vastzetten loont niet.

Vaste klant worden loont ook niet, want ze doen niets voor je.

Dan blijven de bonussen over en dan gewoon kijken bij welke leverancier je de hoogste bonus krijgt.
  maandag 29 juni 2020 @ 17:10:04 #7
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_193846525
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:05 schreef Rene het volgende:
Ik stap over omdat ik begin volgend jaar 24 zonnepanelen heb en de grootste teruglevering ga zoeken :)
Teruglevering telt pas als je meer opwekt dan verbruikt. Misschien dat dat voor jou geldt met 24 panelen, bij mij met 28 niet namelijk O-)
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
  Moderator maandag 29 juni 2020 @ 17:10:48 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193846531
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:10 schreef Herkauwer het volgende:

[..]

Teruglevering telt pas als je meer opwekt dan verbruikt. Misschien dat dat voor jou geldt met 24 panelen, bij mij met 28 niet namelijk O-)
We weten het (nog) niet.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  maandag 29 juni 2020 @ 17:11:18 #9
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_193846537
In principe ben ik het met je eens dat er geen enkele echte motivatie is om over te stappen behalve de welkomstbonus. Ik heb het afgehouden tot zeer recent en ga nu ook mee in dit kromme gedoe. Dan maar ieder jaar een andere leverancier, ik snap het businessmodel ook niet echt.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
pi_193846548
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:05 schreef Rene het volgende:
Ik stap over omdat ik begin volgend jaar 24 zonnepanelen heb en de grootste teruglevering ga zoeken :)
Slechte criteria wat ik zou kunnen bedenken. Als je zonnepanelen hebt kan je beter naar je vastrecht en gasprijs kijken.
pi_193846556
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:10 schreef Rene het volgende:

[..]

We weten het (nog) niet.
Lekker slim aangeschaft dan. Heeft iemand je wel uitgelegd dat overproductie amper terug te verdienen is? En dat gaat niet beter worden in 2023. Grote kans dat je veel te veel hebt uitgegeven nu.
  Moderator maandag 29 juni 2020 @ 17:13:30 #12
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193846564
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:11 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Slechte criteria wat ik zou kunnen bedenken. Als je zonnepanelen hebt kan je beter naar je vastrecht en gasprijs kijken.
Heb geen gas en het vastrecht was redelijk om het even (essent)
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:12 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Lekker slim aangeschaft dan. Heeft iemand je wel uitgelegd dat overproductie amper terug te verdienen is? En dat gaat niet beter worden in 2023. Grote kans dat je veel te veel hebt uitgegeven nu.
Heb een verplichting om EPC 0,0 te bouwen dus moest om dit te halen plm 24 aanschaffen. En zo geschiedde.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193846597
Ik stap elk naar over via gaslicht.com voor de welkomsbonus.
  maandag 29 juni 2020 @ 17:20:26 #14
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_193846651
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:08 schreef wcborstel het volgende:

[..]

Die contracten zijn allemaal vrijwel gelijk. Kosten varieren amper, en meerdere jaren vastzetten loont niet.

Vaste klant worden loont ook niet, want ze doen niets voor je.

Dan blijven de bonussen over en dan gewoon kijken bij welke leverancier je de hoogste bonus krijgt.
Ja loyaliteit is niks meer waard tegenwoordig lijkt het inderdaad.
Ga dan toch maar eens kijken naar wie een leuke bonus biedt én de overstapboete voor het verbreken van het huidige contract voor de rekening neemt.
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
pi_193847100
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:20 schreef Parkinson_XTC het volgende:

[..]

Ja loyaliteit is niks meer waard tegenwoordig lijkt het inderdaad.
Ga dan toch maar eens kijken naar wie een leuke bonus biedt én de overstapboete voor het verbreken van het huidige contract voor de rekening neemt.
Let op, bij verschillende overstapsites zit ook nog verschil.
Easyswitch was bij mij voordeliger dan gaslicht.com
En sommige jaren is direct afsluiten nog weer voordeliger..
dag
pi_193847192
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:20 schreef Parkinson_XTC het volgende:

[..]

Ja loyaliteit is niks meer waard tegenwoordig lijkt het inderdaad.
Ga dan toch maar eens kijken naar wie een leuke bonus biedt én de overstapboete voor het verbreken van het huidige contract voor de rekening neemt.
Komt omdat loyaliteit ook niks oplevert voor het bedrijf.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193847236
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:11 schreef Herkauwer het volgende:
In principe ben ik het met je eens dat er geen enkele echte motivatie is om over te stappen behalve de welkomstbonus. Ik heb het afgehouden tot zeer recent en ga nu ook mee in dit kromme gedoe. Dan maar ieder jaar een andere leverancier, ik snap het businessmodel ook niet echt.
Heel simpel. Leveranciers sluiten contracten af voor een bepaalde hoeveelheid energie per jaar voor een lage prijs. Halen ze het niet omdat er te weinig klanten hebben dan moeten ze grote boetes betalen. Dus zelfs met een grote bonus per klant kan het nog steeds beter zijn dan die boete aan de energiefabrikant.
Leveren ze teveel dan kost dat ook veel geld en proberen ze nieuwe klanten te weren door geen bonus te geven aan nieuwe klanten.

Slapers zijn handig omdat de voorspelling wat voor contract ze moeten afsluiten dan nauwkeuriger kan. Maar verder leveren die niks bijzonders op, omdat je er geen vat op krijgt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193847301
Als een leverancier failliet gaat, wat gebeurd is, dan ben je als klant je voorschot wat teveel betaald is kwijt.
Er zijn meerdere partijen met slechte financiële cijfers of niet-transparante cijfers.
Dit los je op voor je voorschot op 1 euro p/m te zetten.

[ Bericht 18% gewijzigd door sjorsie1982 op 29-06-2020 18:26:03 ]
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193847489
Dat hele overstappen van energieleverancier is één grote poppenkast. Ik snap niet hoe dat gunstig kan zijn voor die bedrijven zelf. Ik zat bij Engie en m'n contract liep af dus ik ging even kijken op Independer en zag dat het wel goedkoper kon. Nou heb ik nooit zin om voor wat kleingeld moeite te gaan doen dus ik bel Engie op en ik zei als ik nu bij jullie een nieuw contract afsluit zijn de tarieven veel lager dan ik betaal. Dus kunnen jullie mijn contract verlengen tegen die tarieven? NEE DOEN WE NIET.

Nou flikker dan maar een eind op. Dus overgestapt. Bellen ze me week later: MENEER WAAROM GAAT U WEG? Nou zo en zo. Oh ja we kunnen onze tarieven wel voor u verlagen, hier heeft u een nieuw aanbod 8)7 Ja te laat stomme kut, nu heb ik al moeite gedaan om over te stappen. JA maar u kunt dat nog steeds doen u heeft nog een bedenktijd, wij regelen dat dan voor u. Oke oke dacht ik dan, dus ik zeg die ander op.

Krijg ik na een maand ofzo mailtje welkom bij Nuon 8)7 Dus ik bel ze, ik zeg huh ik dacht dat ik opgezegd had. Nuon: niets van gezien. Dus ik bel Engie: ik dacht dat ik bij jullie zat. Engie: uhh nee hoor 8)7 :')
Facts don't care about your feelings
pi_193847513
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:26 schreef YoshiBignose het volgende:
Dat hele overstappen van energieleverancier is één grote poppenkast. Ik snap niet hoe dat gunstig kan zijn voor die bedrijven zelf. Ik zat bij Engie en m'n contract liep af dus ik ging even kijken op Independer en zag dat het wel goedkoper kon. Nou heb ik nooit zin om voor wat kleingeld moeite te gaan doen dus ik bel Engie op en ik zei als ik nu bij jullie een nieuw contract afsluit zijn de tarieven veel lager dan ik betaal. Dus kunnen jullie mijn contract verlengen tegen die tarieven? NEE DOEN WE NIET.

Nou flikker dan maar een eind op. Dus overgestapt. Bellen ze me week later: MENEER WAAROM GAAT U WEG? Nou zo en zo. Oh ja we kunnen onze tarieven wel voor u verlagen, hier heeft u een nieuw aanbod 8)7 Ja te laat stomme kut, nu heb ik al moeite gedaan om over te stappen. JA maar u kunt dat nog steeds doen u heeft nog een bedenktijd, wij regelen dat dan voor u. Oke oke dacht ik dan, dus ik zeg die ander op.

Krijg ik na een maand ofzo mailtje welkom bij Nuon 8)7 Dus ik bel ze, ik zeg huh ik dacht dat ik opgezegd had. Nuon: niets van gezien. Dus ik bel Engie: ik dacht dat ik bij jullie zat. Engie: uhh nee hoor 8)7 :')
Wat leer je hier nu van: dingen zelf doen en die huppelkutjes aan de helpdesk niet vertrouwen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193847637
Er kwam laatst iemand aan de deur en binnen 5 seconden had hij het over 500 euro kado als ik direct zou beslissen _O-
Ik vroeg rustig hoe dit was opgebouwd. Heel snel zodat ik het amper kon verstaand was dit het:
- ik zou 300 euro minder betalen dan mijn huidige leverancier (hoe weten ze dit?)
- ik zou een korting krijgen van 100 euro
- mijn boete zou betaald worden van 50 euro
- ik kreeg nog een extra korting van 50 euro als ik direct zou beslissen.

Toen zei ik dat ik alleen elektra afneem.... heeft u wel een gasmeter dan, want dan kan het nog steeds werd gezegd.
ik zei: maar ik wil geen netbeheerkosten betalen...
hij zei: geen wat? dat hoeft toch niet, je kan gewoon elektra en gas afnemen en geen gas gebruiken....

Ik zei: laat maar...
hij zei: weet je zeker dat je die 500 euro niet wilt....

:Y

toen droop die af met zijn lintje van 1.5m wat op de grond lag
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193847712
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 16:59 schreef Parkinson_XTC het volgende:
Nou, ik hoopte gewoon dat er nog iets anders was dan die "bonussen".
Misschien zag ik iets over het hoofd ofzo.. maar dit is het dus :{
klopt, dat is het...
er valt ook geen droog brood te verdienen op die markt, vandaar dat de prijsvechters ook slechte niet-transparante financielecijfers hebben.

https://www.rtlnieuws.nl/(...)lissementen-minister
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193848523
Terwijl jullie een vast contract hebben krijg ik elk half jaar een brief dat de energiekosten weer gedaald zijn. Ik lach dan elke keer weer even.

Kortom hier gewoon variabel contract.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_193848619
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:35 schreef sjorsie1982 het volgende:
Er kwam laatst iemand aan de deur en binnen 5 seconden had hij het over 500 euro kado als ik direct zou beslissen _O-
Ik vroeg rustig hoe dit was opgebouwd. Heel snel zodat ik het amper kon verstaand was dit het:
- ik zou 300 euro minder betalen dan mijn huidige leverancier (hoe weten ze dit?)
- ik zou een korting krijgen van 100 euro
- mijn boete zou betaald worden van 50 euro
- ik kreeg nog een extra korting van 50 euro als ik direct zou beslissen.

Toen zei ik dat ik alleen elektra afneem.... heeft u wel een gasmeter dan, want dan kan het nog steeds werd gezegd.
ik zei: maar ik wil geen netbeheerkosten betalen...
hij zei: geen wat? dat hoeft toch niet, je kan gewoon elektra en gas afnemen en geen gas gebruiken....

Ik zei: laat maar...
hij zei: weet je zeker dat je die 500 euro niet wilt....

:Y

toen droop die af met zijn lintje van 1.5m wat op de grond lag
Ik werd vorige week gebeld en ik zou zweren dat hij zei dat hij van budget energie was. Daar heb ik mijn stroom lopen op dit moment. Hij had het over dat prijzen tussentijds verlaagd zijn en hij kon dat wel in m'n contract aanpassen ofzo en dan had ik lagere tarieven. Vond het al onlogisch klinken maar ja oke, dus ik moest wat standaard vragen beantwoorden over m'n geboorte datum enzo. En toen opeens zei hij ik stuur je een link via de mail daar moet je dan op klikken en akkoorderen. Maar de link ging naar een hele andere site en geen budget energie. Dus ik zei: ben je niet van budget energie? Nee ik ben van nationale energie maatschappij of zoiets :') gvd. Weer 5 min. van m'n leven verspild.
Facts don't care about your feelings
  maandag 29 juni 2020 @ 19:47:39 #25
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_193848694
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:05 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Heel simpel. Leveranciers sluiten contracten af voor een bepaalde hoeveelheid energie per jaar voor een lage prijs. Halen ze het niet omdat er te weinig klanten hebben dan moeten ze grote boetes betalen. Dus zelfs met een grote bonus per klant kan het nog steeds beter zijn dan die boete aan de energiefabrikant.
Leveren ze teveel dan kost dat ook veel geld en proberen ze nieuwe klanten te weren door geen bonus te geven aan nieuwe klanten.

Slapers zijn handig omdat de voorspelling wat voor contract ze moeten afsluiten dan nauwkeuriger kan. Maar verder leveren die niks bijzonders op, omdat je er geen vat op krijgt.
Bedankt voor je uitleg. Nog steeds krom, maar ik snap nu hoe het werkt. Kortom, altijd de goedkoopste kiezen voor het komende jaar.
Zonnepanelen 28 * 290 = 8120 Wp - W - 11° hellingshoek
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')