abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193844432
ROTTERDAM - Het Rotterdamse Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst gaat voorlopig naamloos door het leven. Zaterdag is de naam van de gevel gehaald. Twee weken geleden werd diezelfde gevel beklad met rode verfhandjes tijdens een antiracismeprotest.

Witte Corneliszoon de With (1599-1658) was een vlootvoogd en werkte onder meer bij de Vereenigde Oost-Indische Compagnie (VOC). Het Helden van Nooit-kunstcollectief voerde de bekladdingsactie in de nacht van 12 juni naar eigen zeggen uit om onterechte helden in de juiste context te plaatsen.
In een verklaring zegt de kunstinstelling dat zaterdag de dertig jaar oude naam Witte de With Centrum voor Hedendaagse Kunst is ingetrokken. „Ook verwijderen we de naam van onze socialemedia-kanalen en van het briefpapier.”
De nieuwe naam, waar de kunstinstelling overigens al drie jaar over aan discussiëren is, wordt later dit jaar bekendgemaakt en moet officieel vanaf 27 januari 2021 gaan gelden. En de organisatie gaat daarbij duidelijk niet over één nacht ijs: „In de komende maanden zal een reeks openbare forums en een online enquête de inwoners van Rotterdam, maar ook mensen van elders in Nederland en in het buitenland, bij het proces betrekken”, aldus de nu naamloze kunstinstelling. „Deze behoren tot de activiteiten die invloed hebben op de uiteindelijke keuze van de naam.”

Bron: De Telegraaf
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
  maandag 29 juni 2020 @ 14:16:25 #2
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193844459
KZN, Kunstcentrum zonder Naam. Opgelost, slotje :P
pi_193844513
Waarom heette het eigenlijk Witte de With?
Anders dan dat het in de Witte de With straat is gevestigd?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193844544
quote:
9s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:16 schreef herverwijderd het volgende:
KZN, Kunstcentrum zonder Naam. Opgelost, slotje :P
Zwarthe de Zwarth.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  maandag 29 juni 2020 @ 14:25:58 #5
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193844609
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:22 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Zwarthe de Zwarth.
Ze gaan via een online enquete vragen wat de inwoners willen... lach me kapot als daar gewoon uitkomt dat de meerderheid de naam die het had weer terug wil :')
pi_193844738
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:20 schreef jeroen25 het volgende:
Waarom heette het eigenlijk Witte de With?
Anders dan dat het in de Witte de With straat is gevestigd?
De naamsverandering is gebaseerd op twee centrale criteria: Ten eerste heeft de huidige naam “Witte de With”, zoals we voornamelijk genoemd worden, betrekking op de locatie van het instituut, de Witte de Withstraat, maar niet op onze missie, namelijk het bevorderen van hedendaagse kunst en kunsttheorie. Ten tweede valt de huidige naam niet te rijmen met het nastreven van inclusiviteit door het instituut, iets wat essentieel is voor de relevantie en inbreng van culturele praktijken in het algemeen.

Vooral de locatie dus. Bron: https://www.fkawdw.nl/nl/about_us/ (website betreffende de naamsverandering et al.).

Dat tweede punt is dan wel weer hilarisch. Omdat iets 'witte' heet is het per definitie niet meer inclusief? :')
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_193844766
Ik vermoed dat degene die geklad hebben zelf aangesloten zijn bij dat kunstcentrum.
En sinds wanneer geef je in door geweld of vernielingen? Zo geef je toch een verkeerd signaal af? Namelijk dat je in Nederland je zin krijgt als je druk uit oefent met vandalisme en/of geweld.
---------------------------------------
Better to burn up than fade away!
  maandag 29 juni 2020 @ 14:37:46 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_193844784
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:34 schreef Eufonie het volgende:

[..]

De naamsverandering is gebaseerd op twee centrale criteria: Ten eerste heeft de huidige naam “Witte de With”, zoals we voornamelijk genoemd worden, betrekking op de locatie van het instituut, de Witte de Withstraat, maar niet op onze missie, namelijk het bevorderen van hedendaagse kunst en kunsttheorie. Ten tweede valt de huidige naam niet te rijmen met het nastreven van inclusiviteit door het instituut, iets wat essentieel is voor de relevantie en inbreng van culturele praktijken in het algemeen.

Vooral de locatie dus. Bron: https://www.fkawdw.nl/nl/about_us/ (website betreffende de naamsverandering et al.).

Dat tweede punt is dan wel weer hilarisch. Omdat iets 'witte' heet is het per definitie niet meer inclusief? :')
Het wordt in ieder geval geen Blanke de Blankh.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_193844810
weten jullie wat de bijnaam was van Witte de With?
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_193844814
Dubbelwit
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193844846
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:34 schreef Eufonie het volgende:
Dat tweede punt is dan wel weer hilarisch. Omdat iets 'witte' heet is het per definitie niet meer inclusief? :')
Witte de With was een zeeheld die net als Coen nu controversieel is vanwege het koloniaal verleden.
Het gaat dus niet om de naam maar de persoon er achter.

[ Bericht 18% gewijzigd door jeroen25 op 29-06-2020 14:49:11 ]
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193845015
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:41 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Witte de With was een zeeheld die net als Coen nu controversieel is vanwege het koloniaal verleden.
Het gaat dus niet om de naam maar de persoon er achter.
Slavenhandel is vrij inclusief toch? Daar hebben de meeste volkeren wel aan meegedaan of aan geleden O+
In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_193845125
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:41 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Witte de With was een zeeheld
Held ?
Ik dacht zeeschuimer
  maandag 29 juni 2020 @ 15:06:26 #14
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193845131
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:41 schreef jeroen25 het volgende:

[..]

Witte de With was een zeeheld die net als Coen nu controversieel is vanwege het koloniaal verleden.
Het gaat dus niet om de naam maar de persoon er achter.
Waarom valt dat niet te rijmen met het nastreven van inclusiviteit? Zwerft de geest van Witte de With door de gangen van het instituut om met rammelende kettingen gekleurde kunstenaars te verjagen?
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 29 juni 2020 @ 15:07:00 #15
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_193845140
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:39 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:
weten jullie wat de bijnaam was van Witte de With?
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Dubbelwit
_O- _O- _O-
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_193845147
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:56 schreef Eufonie het volgende:

[..]

Slavenhandel is vrij inclusief toch? Daar hebben de meeste volkeren wel aan meegedaan of aan geleden O+
De slavendrijverij van WIC en VOC was voornamelijk een misdaad tegen donkere mensen.
Niet zo inclusief van onze " zeehelden"

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 29-06-2020 15:13:16 ]
  maandag 29 juni 2020 @ 15:10:31 #17
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193845181
Ze hadden die naam moeten laten voor wat het was, en enkel Witte de With zijn laatste woorden hoeven te citeren als verklaring:

quote:
Dewijle ick sovele jaeren mijn deeghen getrouwelijck voor Holland hebbe gevoert, soo en wille ick die aen geene geringe soldaten overgheven!
Stavast!
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193845195
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:06 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Waarom valt dat niet te rijmen met het nastreven van inclusiviteit? Zwerft de geest van Witte de With door de gangen van het instituut om met rammelende kettingen gekleurde kunstenaars te verjagen?
Je kunt die tekst van het centrum opvatten als ... de naam Witte de With kan opgevat worden als donkere mensen uitsluiten... vanwege de nadruk op een bepaalde kleur
Of je kan de tekst opvatten als: de praktijken van deze historische figuur waren niet sympathiek en inclusief, en is de naam niet uitnodigend.
Ik weet niet hoe het centrum het bedoelde.
Maar ik vind het een goed idee zich niet te associeren met deze figuur en diens wandaden.
Dus mogelijkheid 2
  maandag 29 juni 2020 @ 15:13:34 #19
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193845225
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:11 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Je kunt die tekst van het centrum opvatten als ... de naam Witte de With kan opgevat worden als donkere mensen uitsluiten... vanwege de nadruk op een bepaalde kleur
Of je kan de tekst opvatten als: de praktijken van deze historische figuur waren niet sympathiek en inclusief, en is de naam niet uitnodigend.
Ik weet niet hoe het centrum het bedoelde.
Maar ik vind het een goed idee zich niet te associeren met deze figuur en diens wandaden.
Dus mogelijkheid 2
Ik mag toch aannemen dat het niet om de naam van die gast gaat, dat zou wel heel erg :')________ zijn. Als het nou nog Blanke de Blankh was, okee.
pi_193845259
quote:
9s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:13 schreef herverwijderd het volgende:

[..]

Ik mag toch aannemen dat het niet om de naam van die gast gaat, dat zou wel heel erg :')________ zijn. Als het nou nog Blanke de Blankh was, okee.
Het gaat dus om de gast zelf.
Deze was geen lieverdje en de enige link tussen hem en het kunstcentrum is dat het is gevestigd in een straat die naar hem vernoemd is.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_193845312
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:39 schreef Weltschmerz het volgende:
Dubbelwit
dan sta je al bij voorbaat 0-2 achter
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_193845326
Maar TT deugt niet: Kunstcentrum Witte de With voorlopig naamloos om racisme
Het centrum heeft nooit gezegd : deze naam is racistisch en daarom willen we het niet meer.

Idem met de voormalige JP Coenschool in Amsterdam. Zij hebben ook nooit gezegd: deze naam is racisme.
https://www.at5.nl/artike(...)indische-buurtschool
https://www.at5.nl/artike(...)en-zijn-aan-deze-man
  maandag 29 juni 2020 @ 15:22:15 #23
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193845332
Maar goed, de connectie met De With is dus vrij willekeurig. Het centrum is niet bewust naar hem vernoemd en heeft ook geen functie die verband houdt met De Withs activiteiten. Ik kan me wel voorstellen dat die naam dan niet aanspreekt.
  maandag 29 juni 2020 @ 15:23:13 #24
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_193845336
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:07 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

De slavendrijverij van WIC en VOC was voornamelijk een misdaad tegen donkere mensen.
Niet zo inclusief van onze " zeehelden"
Heeftie slaven vervoerd dan?
pi_193845386
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:36 schreef Groeneg2 het volgende:
Ik vermoed dat degene die geklad hebben zelf aangesloten zijn bij dat kunstcentrum.
En sinds wanneer geef je in door geweld of vernielingen? Zo geef je toch een verkeerd signaal af? Namelijk dat je in Nederland je zin krijgt als je druk uit oefent met vandalisme en/of geweld.
Het mag toch wel duidelijk zijn dat geweld en vernielingen werken om dingen door te drukken. En natuurlijk janken en zeiken als een klein kind op social media.
pi_193845404
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:23 schreef the-eye het volgende:

[..]

Heeftie slaven vervoerd dan?
Wiitte de With ? Misschien wel.
Maar hij was werknemer van VOC en WIC en dat waren niet zo gezellige slavendrijvers.
En deze man eren, prijzen, als uithangbord gebruiken geeft een fout imago, dan wel boodschap en het kunstcentrum heeft daar geen zin meer in.
pi_193845412
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:27 schreef julius123 het volgende:

[..]

Het mag toch wel duidelijk zijn dat geweld en vernielingen werken om dingen door te drukken. En natuurlijk janken en zeiken als een klein kind op social media.
Is Fok! ook sociale media... Heel veel janken en zeiken daaro
pi_193845454
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 14:34 schreef Eufonie het volgende:

[..]
Dat tweede punt is dan wel weer hilarisch. Omdat iets 'witte' heet is het per definitie niet meer inclusief? :')
Dan krijg je:

Wethouder Bert Wijbenga (VVD, integratie) is niet blij met de gang van zaken. ,,Dit is niet het gewenste scenario. Deze hardheid is niet wat we willen.’’ Hij wijst erop dat een snelle subsidiestop voor Zwarte Pieten nog helemaal niet zeker is. ,,Dat is wel wat de gemeenteraad wil en in principe is die de baas. Maar het is niet duidelijk of het juridisch ook mogelijk is. Zwarte Piet is niet onomstreden, maar ook niet verboden. Dus dat moeten we nog laten uitzoeken. ’’

NWS / Mogelijk toch zwarte piet na inzamelingsactie bewoners en FOK! #3
  maandag 29 juni 2020 @ 15:35:16 #29
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_193845468
Rotterdams Centrum voor Hedendaagse Kunst dan maar doen?
  maandag 29 juni 2020 @ 15:38:49 #30
3542 Gia
User under construction
pi_193845500
Verandert de straatnaam ook?

Vraag je in Rotjeknor waar het centrum voor hedendaagse kunst is, krijg je als antwoord "in de Witte de Withstraat"
pi_193845512
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 15:38 schreef Gia het volgende:
Verandert de straatnaam ook?

Vraag je in Rotjeknor waar het centrum voor hedendaagse kunst is, krijg je als antwoord "in de Witte de Withstraat"
De straat die niet genoemd mag worden.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')