abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 26 juni 2020 @ 12:36:10 #1
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_193799246
https://www.ad.nl/nederla(...)n-gedragen~a51418f4/

Stille wateren, diepe gronden, die Henk. Als ik eerlijk ben had ik zoiets van hem niet verwacht, hij stond nooit bekend om zijn verbale capaciteiten als voetballer. Maar voor mij zegt hij hier wel de meest zinnige dingen tot nu toe in het antiracismedebat.

Enkele quotes:

Toch is de in Paramaribo geboren coach niet iemand die zich louter bezighoudt met een balletje binnen- of buitenkant paal. Als een van de weinige trainers durft hij zich echt maatschappijkritisch te uiten. Bijvoorbeeld over de toon van het huidige racismedebat, dat hij na zijn ziekbed nadrukkelijk volgde. ,,Weet je wat het is?", zegt Fraser. ,,Discriminatie mag niet. Ik denk dat ieder normaal denkend mens zo redeneert. Alleen: je kunt ook te ver doorslaan. Ik zie mensen op televisie verschijnen die zich werkelijk overal gekwetst over voelen. Ze zijn slachtoffer van dit, van dat, van zus en zo. Ik kan niet tegen dat gejank. Tegen die extremelingen aan de andere kant van het racismedebat evenmin, trouwens. Juist ook omdat het averechts werkt, dat gebrek aan nuance. In plaats van begrip, kweken ze ergernis. Die kleine groep idioten verpest het voor de rest.

,,Begrijp me niet verkeerd, hè. Ook ik heb meegemaakt dat ik als tiener voor een nachttent stond en dat de portier me weigerde, terwijl mijn blanke rijgenoot wel binnenkwam. Maar denk je dat ik mijn trots op zo'n moment liet krenken door zulke zielige types? Je moet je nooit als slachtoffer willen gedragen. Ik probeerde altijd boven domheid te staan. Ik dacht altijd: ik kom er tóch wel in dit leven.
,Misschien heb ik makkelijk praten, hoor. Ik kon aardig voetballen, heb nooit hoeven solliciteren voor een baan, en ik weet dus ook niet hoe het is om op basis van je kleur of achternaam afgewezen te worden. Wat voor mij wel vaststaat, is dat zo'n portier niet symbool staat voor Nederland: 95 procent van de mensen is geen racist."

.......

,Alleen: als we een einde willen maken aan discriminatie, moet er een einde komen aan álle vormen van discriminatie. Niet alleen die van zwarte mensen; ook bijvoorbeeld die van vrouwen die nog altijd minder verdienen dan mannen in dezelfde functie. Of van transgenders, of welke minderheid dan ook. Maak de discussie breder, zou ik daarom willen zeggen. Neem het niet alleen op voor de groep die jij vertegenwoordigt. Nee, doe dat voor iedereen die er onder te lijden heeft. Dán kom je tot een oplossing."

Het is hem menens, de man die bij Sparta aan het hoofd staat van een 'minimaatschappij' zoals hij die graag ziet. Eentje waarin de zelfspot nooit ver weg is, 'jankers' het te horen krijgen, en Marokkanen, Turken en Antillianen vrolijk meezingen met de klanken van André Hazes. De Sparta-kleedkamer als ultieme metafoor voor de echte wereld, kortom.

Henk Fraser: ,,Ik hoop oprecht dat dit het moment is dat we met elkaar tot een samenleving komen waarin de tenen iets minder lang worden, schreeuwlelijkerds minder ruimte krijgen in de televisie-talkshows, en iedereen elkaar gewoon waardeert en respecteert. Dan kunnen we straks tenminste zeggen dat deze rotperiode toch iets moois heeft opgeleverd."
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_193799285
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:36 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
https://www.ad.nl/nederla(...)n-gedragen~a51418f4/

Stille wateren, diepe gronden, die Henk. Als ik eerlijk ben had ik zoiets van hem niet verwacht, hij stond nooit bekend om zijn verbale capaciteiten als voetballer. Maar voor mij zegt hij hier wel de meest zinnige dingen tot nu toe in het antiracismedebat.
Als trainer komt ie anders ook best pienter over, het was juist in de periode toen hij nog speler was dat ik het idee had dat een beetje een agressieve losbol was.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_193799329
Klopt het zijn idd enkelingen die of het slachtoffer of de agressor willen spelen die het voor de massa verkloten.

Plus nog wat antifamongolen/beroepsrellers/uitkeringstrekkers die dit uit verveling doen.
Niet vanwege een ideaal nee puur om te klootzakken!
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  vrijdag 26 juni 2020 @ 12:43:09 #4
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_193799350
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:38 schreef Hathor het volgende:

[..]

Als trainer komt ie anders ook best pienter over, het was juist in de periode toen hij nog speler was dat ik het idee had dat een beetje een agressieve losbol was.
Op het veld wel, maar daarbuiten niet. De evenknie van Jan Wouters.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_193799362
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:43 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Op het veld wel, maar daarbuiten niet. De evenknie van Jan Wouters.
Zijn tackles waren zo scherp als een scheermes.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_193799386
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:38 schreef Hathor het volgende:

[..]

Als trainer komt ie anders ook best pienter over, het was juist in de periode toen hij nog speler was dat ik het idee had dat een beetje een agressieve losbol was.
Nee joh, Fräser was buiten het veld juist bedeesd en voelde zich daarom ook nooit op zijn gemak bij Oranje. Ik vind hem voor de camera altijd heel goed overkomen. Aardige kerel ook.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 12:46:48 #7
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_193799410
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:43 schreef Hathor het volgende:

[..]

Zijn tackles waren zo scherp als een scheermes.
Ik meen zelfs dat hij destijds bij het WK 1990 in de selectie bekend stond als "spook" omdat hij tijdens de trainingskampen weinig tot niet communiceerde met medespelers.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_193799460
Wacht even. Hij is natuurlijk wel iemand die zeer succesvol is geworden en rijk. Je kan niet van een doorsnee zwarte man verwachten dat hij maar harder moet werken, of zich niet klein moet laten maken. De maatschappij moet zulke mensen ondersteunen. Mensen als Fraser zijn zeldzaam.

Dat gejank op televisie slaat inderdaad wel door, want de reden dat een zwarte jongen wordt afgewezen heeft niets te maken met hoeveel zwarten er in een reclame spelen, of zeldzaam politiegeweld. Het is veel subtieler en meer gerelateerd aan sociale ongelijkheid.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 12:56:54 #9
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_193799547
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:50 schreef Confetti het volgende:
Wacht even. Hij is natuurlijk wel iemand die zeer succesvol is geworden en rijk. Je kan niet van een doorsnee zwarte man verwachten dat hij maar harder moet werken, of zich niet klein moet laten maken. De maatschappij moet zulke mensen ondersteunen. Mensen als Fraser zijn zeldzaam.

Dat gejank op televisie slaat inderdaad wel door, want de reden dat een zwarte jongen wordt afgewezen heeft niets te maken met hoeveel zwarten er in een reclame spelen, of zeldzaam politiegeweld. Het is veel subtieler en meer gerelateerd aan sociale ongelijkheid.
Fraser heeft, zoals vele profvoetballers, het geluk gehad dat hij een heel duidelijk talent had.
Voor anderen zal het ongetwijfeld moeilijker zijn.
Al ben ik in de IT best veel succesvolle mensen met roots uit Suriname tegengekomen.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  vrijdag 26 juni 2020 @ 13:00:38 #10
311938 Kopiko
We were so happy...
pi_193799593
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:50 schreef Confetti het volgende:
Wacht even. Hij is natuurlijk wel iemand die zeer succesvol is geworden en rijk. Je kan niet van een doorsnee zwarte man verwachten dat hij maar harder moet werken, of zich niet klein moet laten maken.
Klopt... maar Fraser was natuurlijk ooit ook een doorsnee zwarte jongen.
Held trouwens _O_
  zaterdag 27 juni 2020 @ 13:28:01 #11
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_193814300
Goed verhaal van Fraser!
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_193814410
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:38 schreef Hathor het volgende:

[..]

Als trainer komt ie anders ook best pienter over, het was juist in de periode toen hij nog speler was dat ik het idee had dat een beetje een agressieve losbol was.
Hij moest natuurlijk wel de ziel van zin toenmalige club belichamen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193814512
Van mij mogen dit soort meningen meer een podium krijgen maar ik zag hem al op Social media uitgemaakt worden voor huisneger door onze donkere medemens.

Nee alleen blanke mensen zijn racistisch hoor.
  woensdag 1 juli 2020 @ 11:05:11 #14
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_193870574
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 13:48 schreef Document1 het volgende:
Van mij mogen dit soort meningen meer een podium krijgen maar ik zag hem al op Social media uitgemaakt worden voor huisneger door onze donkere medemens.

Nee alleen blanke mensen zijn racistisch hoor.
Ojee de Bounty-verwijten komen weer uit de kast?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  woensdag 1 juli 2020 @ 11:29:51 #15
22794 Enchanter
Right you are Ken!!!
pi_193870914
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 13:48 schreef Document1 het volgende:
Van mij mogen dit soort meningen meer een podium krijgen maar ik zag hem al op Social media uitgemaakt worden voor huisneger door onze donkere medemens.

Nee alleen blanke mensen zijn racistisch hoor.
Dat is heel normaal , als je niet aan hun kant staat , ben je de huisneger , bounty of oom Tom :') :')
Net zoals ANTIFA , als je hun mening niet deelt ben je een nazi
Ik ben inmiddels overleden
pi_193875691
quote:
Wat voor mij wel vaststaat, is dat zo'n portier niet symbool staat voor Nederland: 95 procent van de mensen is geen racist."
nu wordt gedaan alsof alleen de portier een racist is :N
de portier doet wat zijn werkgever zegt
de werkgever doet wat zijn bezoekers willen
als 51% van de bezoekers geen deurbeleid op etnische afkomst wilt, gebeurt dat ook.
misschien is 95% geen racist o.i.d. maar zeker weten boven de 50% wel

Daarnaast valt het mij op dat zelfs de mensen die het wel gemaakt hebben in NL, het bestaan van racisme erkennen.
Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  woensdag 1 juli 2020 @ 16:59:32 #17
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193876184
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 16:30 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

nu wordt gedaan alsof alleen de portier een racist is :N
de portier doet wat zijn werkgever zegt
de werkgever doet wat zijn bezoekers willen
als 51% van de bezoekers geen deurbeleid op etnische afkomst wilt, gebeurt dat ook.
misschien is 95% geen racist o.i.d. maar zeker weten boven de 50% wel

Daarnaast valt het mij op dat zelfs de mensen die het wel gemaakt hebben in NL, het bestaan van racisme erkennen.
Eén zwaluw maakt nog geen zomer.
Het kan allemaal. Het kan ook zijn dat die portier ongevraagd deed wat hij dacht dat zijn baas of de bezoekers wilden, of dat die portier zelf iets tegen Surinamers had, ergens in de Randstad in de eerste helft van de jaren 80, of dat er iets in de uitstraling van de bezoeker was wat hem niet aanstond. Wie zal het zeggen.
pi_193876270
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 16:59 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het kan allemaal. Het kan ook zijn dat die portier ongevraagd deed wat hij dacht dat zijn baas of de bezoekers wilden, of dat die portier zelf iets tegen Surinamers had, ergens in de Randstad in de eerste helft van de jaren 80, of dat er iets in de uitstraling van de bezoeker was wat hem niet aanstond. Wie zal het zeggen.
iets tegen Surinamers had?
als je zegt dat de portier het deed omdat ie iets tegen Fraser had, had ik nog ok kunnen zeggen.

nog een quote:
quote:
dat gebrek aan nuance. In plaats van begrip, kweken ze ergernis.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  woensdag 1 juli 2020 @ 18:22:09 #19
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_193877409
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 16:30 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

nu wordt gedaan alsof alleen de portier een racist is :N
de portier doet wat zijn werkgever zegt
de werkgever doet wat zijn bezoekers willen
als 51% van de bezoekers geen deurbeleid op etnische afkomst wilt, gebeurt dat ook.

Hey, wat een democratische principes
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  woensdag 1 juli 2020 @ 18:25:41 #20
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193877474
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 17:05 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

iets tegen Surinamers had?
als je zegt dat de portier het deed omdat ie iets tegen Fraser had, had ik nog ok kunnen zeggen.

nog een quote:
[..]

Hoezo? Een portier kan toch zelf ook vooroordelen hebben tegen een bevolkingsgroep?
pi_193877587
quote:
1s.gif Op woensdag 1 juli 2020 18:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Hoezo? Een portier kan toch zelf ook vooroordelen hebben tegen een bevolkingsgroep?
alles kan, theekan koffiekan
dit bedoelen ze dus met 'in plaats van begrip ergernis kweken'
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
  woensdag 1 juli 2020 @ 18:32:47 #22
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193877614
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 18:31 schreef W.H.I.S.T.L.E het volgende:

[..]

alles kan, theekan koffiekan
dit bedoelen ze dus met 'in plaats van begrip ergernis kweken'
Ja, dat lukt wel aardig zo.
pi_193877624
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juli 2020 18:22 schreef B.R.Oekhoest het volgende:

[..]

Hey, wat een democratische principes
i.i.g. niet de schuld van de portier en/of de eigenaar. Deze willen alleen geld verdienen.
de bezoekers dan?
ook niet direct.
Die willen ook liever met personen met geld gaan. Bij een autochtoon meer kans dan bij allochtoon, zie statistieken.
Aan deze tekst kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik ben geen robot.
niet bang voor ban
I stand with (the) Netherlands. w/
pi_193888146
Fraser heeft niet MISSCHIEN makkelijk praten, je kan natuurlijk het leven van een BNer nooit vergelijken met de gemiddelde zwarte man.

Vanuit die luxe positie, net als andere blanke Hollandse mannen met hem is het altijd makkelijk te praten over het onderwerp om vervolgens mensen die het onderwerp bespreekbaar maken af te doen als mensen met te lange tenen.

Verbaast me ook niks dat TS en vele fokkers met hem nu weglopen met zijn woorden omdat zijn woorden nikszeggende legen hulzen zijn.

quote:
Misschien heb ik makkelijk praten, hoor. Ik kon aardig voetballen, heb nooit hoeven solliciteren voor een baan, en ik weet dus ook niet hoe het is om op basis van je kleur of achternaam afgewezen te worden.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  donderdag 2 juli 2020 @ 14:30:26 #25
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_193889588
quote:
10s.gif Op donderdag 2 juli 2020 12:55 schreef Slayage het volgende:
Fraser heeft niet MISSCHIEN makkelijk praten, je kan natuurlijk het leven van een BNer nooit vergelijken met de gemiddelde zwarte man.

Vanuit die luxe positie, net als andere blanke Hollandse mannen met hem is het altijd makkelijk te praten over het onderwerp om vervolgens mensen die het onderwerp bespreekbaar maken af te doen als mensen met te lange tenen.

Verbaast me ook niks dat TS en vele fokkers met hem nu weglopen met zijn woorden omdat zijn woorden nikszeggende legen hulzen zijn.
[..]

Wat een gelul. Voordat hij BN-er werd heeft ie wel een heel traject moeten afleggen. Hij heeft kansen gekregen, maar ze ook gepakt.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')