abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 23 juni 2020 @ 18:22:30 #1
399061 kuolema
vermaledijd
pi_193756028
Ik heb een periode gehad dat ik continu heel erg bang was, alsof er iets verschrikkelijks dreigde te gebeuren. Dat was tot een paar maanden geleden. Dat hield ook in dat mijn hart raasde, ik me onveilig voelde en soms draaierig en niet helder op piekmomenten van de angst.
Nu is dat over en komt het alleen af en toe even terug.
Maar ik heb het nog steeds vaak bij het in slaap vallen en wakker worden.
Ik ga regelmatig 's middags even in bed liggen omdat ik dan heel erg moe ben. Ik heb vrijwel altijd last van spanning dus vaak lukt het dan niet om in slaap te vallen, maar als dat wel lukt schrik ik wakker bij het wegzakken of nadat ik kort en onrustig heb geslapen en dan word ik ineens extreem bang, inclusief torenhoge hartslag. 's Nachts als ik in slaap val heb ik dit in principe niet, maar dat kan komen doordat ik dan lorazepam gebruik en over het algemeen rustiger ben voordat ik in bed ga liggen. Maar als ik 's nachts of 's ochtends wakker word of als ik niet in slaap kan vallen heb ik het wel regelmatig.
Het duurt dan even voordat ik besef dat er niets aan de hand is. Ik moet daarna echt bijkomen. Soms moet ik huilen als de ergste paniek weg is, omdat het zo heftig is.
Soms is het niet zo heftig en fysiek maar vooral een gevoel van onveiligheid. In dat geval ga ik soms ergens in een hoekje op de grond zitten tot het minder wordt. Maar dat is misschien weer iets anders want dat heb ik ook wel eens buiten het slapen om. En daar kan ik wel mee dealen.

Ik vraag me of hoe het komt dat het nu vooral slaapgerelateerd lijkt. Het lijkt gewoon de nasleep te zijn van die angstperiode, maar omdat het al zo lang blijft vraag ik me af of het nog wel weggaat.
Ik denk niet echt dat het te maken heeft met dromen. Maar het zou kunnen.
Het lijkt samen te hangen met de spanning voordat ik ga slapen, maar dat is 's avonds vaak minder en ook dan word ik 's ochtends angstig wakker. Dus dat lijkt ook niet echt dé verklaring.

Ik heb overigens überhaupt nooit geweten waar die angst vandaan komt/kwam. Heb het toen ook besproken met hulpverleners maar die weten het ook niet.

Ik ben eigenlijk op zoek naar tips. Ja, ik weet dat ik moet zorgen dat ik meer ontspannen ben voordat ik in bed ga liggen (ervan uitgaande dat het hiermee te maken heeft) en ik weet ook wel wat dingen die ik daarvoor kan doen maar het lijkt toch allemaal niet te helpen.
Wat mij bijvoorbeeld wel meestal goed helpt om te ontspannen is wandelen, maar vrijwel zodra ik terug ben begint de spanning weer. Het nadeel daarvan is ook dat er een risico is dat het op een andere manier 'misgaat' buiten.
Dingen waarvoor ik me moet concentreren (ontspanningsoefening, lezen, naar iets luisteren) lukken niet. Muziek is vooral een storende extra prikkel.
Ik ben zo moe als ik in bed ga liggen dat ik daarvoor ook niet denk 'laat ik even dit of dat gaan doen om tot rust te komen', ik kán gewoon niet meer en wil alleen maar slapen. Dus het is lastig.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_193787119
Schop.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_193787340
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:22 schreef kuolema het volgende:
Ik heb een periode gehad dat ik continu heel erg bang was, alsof er iets verschrikkelijks dreigde te gebeuren. Dat was tot een paar maanden geleden. Dat hield ook in dat mijn hart raasde, ik me onveilig voelde en soms draaierig en niet helder op piekmomenten van de angst.
Nu is dat over en komt het alleen af en toe even terug.
Maar ik heb het nog steeds vaak bij het in slaap vallen en wakker worden.
Ik ga regelmatig 's middags even in bed liggen omdat ik dan heel erg moe ben. Ik heb vrijwel altijd last van spanning dus vaak lukt het dan niet om in slaap te vallen, maar als dat wel lukt schrik ik wakker bij het wegzakken of nadat ik kort en onrustig heb geslapen en dan word ik ineens extreem bang, inclusief torenhoge hartslag. 's Nachts als ik in slaap val heb ik dit in principe niet, maar dat kan komen doordat ik dan lorazepam gebruik en over het algemeen rustiger ben voordat ik in bed ga liggen. Maar als ik 's nachts of 's ochtends wakker word of als ik niet in slaap kan vallen heb ik het wel regelmatig.
Het duurt dan even voordat ik besef dat er niets aan de hand is. Ik moet daarna echt bijkomen. Soms moet ik huilen als de ergste paniek weg is, omdat het zo heftig is.
Soms is het niet zo heftig en fysiek maar vooral een gevoel van onveiligheid. In dat geval ga ik soms ergens in een hoekje op de grond zitten tot het minder wordt. Maar dat is misschien weer iets anders want dat heb ik ook wel eens buiten het slapen om. En daar kan ik wel mee dealen.

Ik vraag me of hoe het komt dat het nu vooral slaapgerelateerd lijkt. Het lijkt gewoon de nasleep te zijn van die angstperiode, maar omdat het al zo lang blijft vraag ik me af of het nog wel weggaat.
Ik denk niet echt dat het te maken heeft met dromen. Maar het zou kunnen.
Het lijkt samen te hangen met de spanning voordat ik ga slapen, maar dat is 's avonds vaak minder en ook dan word ik 's ochtends angstig wakker. Dus dat lijkt ook niet echt dé verklaring.

Ik heb overigens überhaupt nooit geweten waar die angst vandaan komt/kwam. Heb het toen ook besproken met hulpverleners maar die weten het ook niet.

Ik ben eigenlijk op zoek naar tips. Ja, ik weet dat ik moet zorgen dat ik meer ontspannen ben voordat ik in bed ga liggen (ervan uitgaande dat het hiermee te maken heeft) en ik weet ook wel wat dingen die ik daarvoor kan doen maar het lijkt toch allemaal niet te helpen.
Wat mij bijvoorbeeld wel meestal goed helpt om te ontspannen is wandelen, maar vrijwel zodra ik terug ben begint de spanning weer. Het nadeel daarvan is ook dat er een risico is dat het op een andere manier 'misgaat' buiten.
Dingen waarvoor ik me moet concentreren (ontspanningsoefening, lezen, naar iets luisteren) lukken niet. Muziek is vooral een storende extra prikkel.
Ik ben zo moe als ik in bed ga liggen dat ik daarvoor ook niet denk 'laat ik even dit of dat gaan doen om tot rust te komen', ik kán gewoon niet meer en wil alleen maar slapen. Dus het is lastig.
Ik gebruik vaak regengeluiden om s'nachts in slaap te komen. Heerlijk ontspannend en je stopt (vaak) met denken. Heb zelf een tijdje paniek aanvallen gehad, maar door de regen niet meer. :)
pi_193788174
Kan het niet zo zijn dat je het slapen tot een 'te groot ding' maakt? Dus wanneer je gaat slapen je al onbewust bang bent voor het moment dat je wakker wordt? Ik kan me voorstellen dat je lichaam en je psyche daar niet heel lekker op gaat en je juist dan paniekerig wakker wordt.
  Moderator donderdag 25 juni 2020 @ 22:03:06 #5
441859 crew  Lenny77
pi_193790316
Kan je niet iets langs je bed leggen wat je onmiddelijk gerust stelt als je wakker wordt? Desnoods een briefje: alles is ok?
Zodat je die angst tijdens je versufd wakker worden kan doorbreken?
En ik weet niet hoe vaak je Lorazepam neemt maar misschien moet je daar eens op je gemak mee gaan afbouwen? Vraag eerst advies aan je arts!
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_193790378
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2020 22:03 schreef Lenny77 het volgende:
Kan je niet iets langs je bed leggen wat je onmiddelijk gerust stelt als je wakker wordt? Desnoods een briefje: alles is ok?
Zodat je die angst tijdens je versufd wakker worden kan doorbreken?
En ik weet niet hoe vaak je Lorazepam neemt maar misschien moet je daar eens op je gemak mee gaan afbouwen? Vraag eerst advies aan je arts!
Of een rustgevend geurtje in je slaapkamer?
And the druids turn to stone...
  zaterdag 27 juni 2020 @ 00:12:46 #7
399061 kuolema
vermaledijd
pi_193809811
Ik heb de reacties gelezen, bedankt, dat wil even laten weten. Uitgebreid reageren lukt niet, gaat moeizaam dus ik probeer het later weer, maar ik ga erover nadenken en kijken of ik iets kan met sommige dingen.
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_193811056
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2020 22:03 schreef Lenny77 het volgende:
Kan je niet iets langs je bed leggen wat je onmiddelijk gerust stelt als je wakker wordt? Desnoods een briefje: alles is ok?
Zodat je die angst tijdens je versufd wakker worden kan doorbreken?
En ik weet niet hoe vaak je Lorazepam neemt maar misschien moet je daar eens op je gemak mee gaan afbouwen? Vraag eerst advies aan je arts!
Goede tip... Lorazepam en andere diazepam achtige dingen zijn zwaar verslavend en men wordt er vaak op gegeven moment tolerant voor, dan heb je steeds meer nodig voor hetzelfde effect maar als je overslaat of zo kun je hele erge afkickverschijnselen en veel ergere angst krijgen.
Ik vind het onverantwoord als het langere tijd gegeven wordt maarja soms is er blijkbaar geen andere optie
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193818839
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 04:22 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Goede tip... Lorazepam en andere diazepam achtige dingen zijn zwaar verslavend en men wordt er vaak op gegeven moment tolerant voor, dan heb je steeds meer nodig voor hetzelfde effect maar als je overslaat of zo kun je hele erge afkickverschijnselen en veel ergere angst krijgen.
Ik vind het onverantwoord als het langere tijd gegeven wordt maarja soms is er blijkbaar geen andere optie
Mee eens. Medicatie moet wel de laatste optie blijven.
pi_193827346
Ik herken dit. Het is bij mij vrijwel altijd binnen een uur na het inslapen. Bij mij gebeurt het vooral als ik een drukke dag heb met veel prikkels. Ik heb het idee dat dan de adrenalinekraan opengaat, en ik daardoor kort na het inslapen deze reactie krijg. Die overigens inderdaad erg heftig kan zijn. Ik heb dan vaak het gevoel dat ik stik, en grijp dan ook in m'n keel om 'iets' eruit te halen.
-
  donderdag 9 juli 2020 @ 23:11:53 #11
399061 kuolema
vermaledijd
pi_194015770
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 19:06 schreef 3MCB7 het volgende:

[..]

Ik gebruik vaak regengeluiden om s'nachts in slaap te komen. Heerlijk ontspannend en je stopt (vaak) met denken. Heb zelf een tijdje paniek aanvallen gehad, maar door de regen niet meer. :)
Regengeluiden heb ik ook geprobeerd, evenals vogelgeluiden die ik goed had uitgezocht. Die vogelgeluiden vind ik prettig om naar te luisteren als ik al enigszins ontspannen ben en niet te moe. Als ik heel moe ben kan ik me er niet op focussen en is het, net zoals alle andere geluiden, enkel storend. Dus in de meeste gevallen werkt zoiets niet.
Ik heb sowieso behoefte aan absolute stilte als ik wil slapen, evenals duisternis. Al maak ik zelf wel geluiden als ik heel onrustig ben, wat me lijkt te kalmeren. Maar dat is anders.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 20:08 schreef MadJackthePirate het volgende:
Kan het niet zo zijn dat je het slapen tot een 'te groot ding' maakt? Dus wanneer je gaat slapen je al onbewust bang bent voor het moment dat je wakker wordt? Ik kan me voorstellen dat je lichaam en je psyche daar niet heel lekker op gaat en je juist dan paniekerig wakker wordt.
Onbewust misschien. Tegen de tijd dat ik naar bed wil gaan word ik vaak onrustig, maar ik heb het idee dat dat meer is omdat ik het lastig vind om die overgang te maken tussen wat ik aan het doen ben en naar bed gaan. Ik wil dan wel heel graag in bed liggen en slapen, maar het initiëren van de stappen om dat te bereiken lukt niet of zo. Dus zonder dat er sprake is (lijkt te zijn) van anticipatie op angst.
Maar het zou inderdaad ook kunnen dat die onrust komt door angst voor het slapen/wakker worden.
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2020 22:03 schreef Lenny77 het volgende:
Kan je niet iets langs je bed leggen wat je onmiddelijk gerust stelt als je wakker wordt? Desnoods een briefje: alles is ok?
Zodat je die angst tijdens je versufd wakker worden kan doorbreken?
En ik weet niet hoe vaak je Lorazepam neemt maar misschien moet je daar eens op je gemak mee gaan afbouwen? Vraag eerst advies aan je arts!
Dat vind ik een goed idee. Al heb ik echt geen idee wat me gerust zou moeten stellen. Als het visueel is moet ik het meteen kunnen zien, zonder dat ik daarvoor eerst moet nadenken of iets moet doen. Heb je misschien nog meer suggesties?
Of ik moet klassieke conditionering gebruiken, bewust een object daarvoor uitkiezen en daarna mezelf aanleren om daarnaar te kijken als ik veel angst ervaar.

Lorazepam gebruik ik (bijna) elke avond voor het slapen, overdag nauwelijks. Om het kort te houden: ik ben ermee bezig, probeer te minderen, maar het is wikken en wegen tussen medicatiegebruik beperken en dingen nog enigszins draaglijk houden.
quote:
1s.gif Op donderdag 25 juni 2020 22:05 schreef Panthera1984 het volgende:

[..]

Of een rustgevend geurtje in je slaapkamer?
Goed idee.
Ik vind naaldbos een fijne geur, maar of het echt rustgevend is als ik niet daadwerkelijk in een bos ben weet ik niet.
Ik heb erover nagedacht welke andere geuren ik fijn vind (schone was, subtiele zoete geurtjes, schoonmaakalcohol) en hoe ik dat continu in mijn kamer houd maar ik weet het niet. Die geurinfusers lijken me niets, ik denk dat dat te indringend ruikt en parfummerig/kunstmatig. Een voorwerp met een fijne geur is praktisch meer haalbaar, maar dan moet ik dus, terwijl ik in paniek ben, nog op het idee komen om dat te pakken en daaraan te ruiken. Dat gaat niet werken denk ik. Tenzij ik mezelf daarin zou trainen. Maar dat zou wel ingewikkeld worden.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 04:22 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Goede tip... Lorazepam en andere diazepam achtige dingen zijn zwaar verslavend en men wordt er vaak op gegeven moment tolerant voor, dan heb je steeds meer nodig voor hetzelfde effect maar als je overslaat of zo kun je hele erge afkickverschijnselen en veel ergere angst krijgen.
Ik vind het onverantwoord als het langere tijd gegeven wordt maarja soms is er blijkbaar geen andere optie
En dan heb je nog de potentiële schadelijke effecten (mogelijk irrevesersible hersenschade en cognitieve problemen) op de lange termijn. Maar van heel slecht slapen krijg ik ook cognitieve problemen, bovendien geeft dat veel meer stress. Dus het doet me nu meer goed dan kwaad.
quote:
0s.gif Op zondag 28 juni 2020 10:56 schreef Haushofer het volgende:
Ik herken dit. Het is bij mij vrijwel altijd binnen een uur na het inslapen. Bij mij gebeurt het vooral als ik een drukke dag heb met veel prikkels. Ik heb het idee dat dan de adrenalinekraan opengaat, en ik daardoor kort na het inslapen deze reactie krijg. Die overigens inderdaad erg heftig kan zijn. Ik heb dan vaak het gevoel dat ik stik, en grijp dan ook in m'n keel om 'iets' eruit te halen.
Dat laatste heb ik niet, maar wel dat gevoel in fight/flightstand te zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door kuolema op 09-07-2020 23:24:34 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_194035745
Wat je beschrijft, klinkt als een Hypnic Jerk (ook bekend als Hypnagogic Jerk). Ik raad je aan om via Google te checken of dat het is. Je komt dan ook artikelen tegen met tips om er mee om te gaan.
  zondag 12 juli 2020 @ 23:15:38 #13
399061 kuolema
vermaledijd
pi_194062431
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 juli 2020 13:16 schreef jaco het volgende:
Wat je beschrijft, klinkt als een Hypnic Jerk (ook bekend als Hypnagogic Jerk). Ik raad je aan om via Google te checken of dat het is. Je komt dan ook artikelen tegen met tips om er mee om te gaan.
Dat is het niet. Dat heb ik ook wel eens, maar is iets heel anders.

[ Bericht 0% gewijzigd door kuolema op 12-07-2020 23:23:40 ]
Why are you wearing that stupid man suit?
pi_194063075
Ik herken het wel, niet alleen van de periode nu (zit waarschijnlijk weer hoog in mijn angst) maar ook van vroeger, toen ik jonger was (angst zonder reden bij het wakker worden).

Voor mij was het meer dat ik mijn angsten overdag nog wel kon beheersen, omdat ik dan nog mijn bewustzijn had die de regie nam (enigszins haha). Maar bij slapen komt alles wat je in je onderbewuste opgestapeld hebt omhoog. Ik heb soms ook dat ik inslaap en dan een uur later ineens wakker word met intense paniek. Waarom, geen idee :?

Ik denk dat het je brein's manier is om dingen te verwerken (zo probeer ik het te zien). Dus het is inderdaad een soort nasleep. Het is, in mijn ogen, een noodzakelijk proces van je brein/onderbewuste om het te verwerken. En dat gebeurd dan in je slaap.

Een angstige periode kan op zichzelf staand (ook al weet je niet waar de angst vandaan komt) ook al een trauma geven aan je brein, wat dan weer verwerkt moet worden.

Ik heb ook vaak dat ik zo kapot moe ben voordat ik ga slapen (angst overdag vreet energie), maar ik probeer mezelf wel altijd even te laten ontspannen. Al is het maar door een boek te lezen, ook al is het maar 2 bladzijdes, of een saaie podcast te luisteren, of wat dan ook. Dus niet iets wat inspannend is, maar wat je wel in een soort meditatieve/zen status brengt (met mijn ex deed ik altijd dat hij mij bijv over mijn rug ging kietelen nou dan sliep ik zo :') ).
Je weet voor jezelf wel wat je in die fijne staat brengt, meestal als ik dat doe heb ik veel minder last van angstaanvallen 's nachts dan wanneer ik zo gewoon in slaap val.
pi_194063088
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 23:57 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Ik herken het wel, niet alleen van de periode nu (zit waarschijnlijk weer hoog in mijn angst) maar ook van vroeger, toen ik jonger was (angst zonder reden bij het wakker worden).

Voor mij was het meer dat ik mijn angsten overdag nog wel kon beheersen, omdat ik dan nog mijn bewustzijn had die de regie nam (enigszins haha). Maar bij slapen komt alles wat je in je onderbewuste opgestapeld hebt omhoog. Ik heb soms ook dat ik inslaap en dan een uur later ineens wakker word met intense paniek. Waarom, geen idee :?

Ik denk dat het je brein's manier is om dingen te verwerken (zo probeer ik het te zien). Dus het is inderdaad een soort nasleep. Het is, in mijn ogen, een noodzakelijk proces van je brein/onderbewuste om het te verwerken. En dat gebeurd dan in je slaap.

Een angstige periode kan op zichzelf staand (ook al weet je niet waar de angst vandaan komt) ook al een trauma geven aan je brein, wat dan weer verwerkt moet worden.

Ik heb ook vaak dat ik zo kapot moe ben voordat ik ga slapen (angst overdag vreet energie), maar ik probeer mezelf wel altijd even te laten ontspannen. Al is het maar door een boek te lezen, ook al is het maar 2 bladzijdes, of een saaie podcast te luisteren, of wat dan ook. Dus niet iets wat inspannend is, maar wat je wel in een soort meditatieve/zen status brengt (met mijn ex deed ik altijd dat hij mij bijv over mijn rug ging kietelen nou dan sliep ik zo :') ).
Je weet voor jezelf wel wat je in die fijne staat brengt, meestal als ik dat doe heb ik veel minder last van angstaanvallen 's nachts dan wanneer ik zo gewoon in slaap val.
Dat deed ik ook altijd met mn ex :'(
Don't follow me, I'm just a man.
pi_194090836
Je zoekt vrede.
Dat kun je doen door los te laten en te relaxen. Dus je gaat gewoon met de paniek als je die krijgt gewoon mee en je accepteert de paniek of angst.
En wat je kan doen is tijdens het slapen of overdag de zinnen opnemen op je telefoon en herhalen De zin van.
quote:
Ik ben vredig.
Of
quote:
ik ben veilig en ik ben vredig
En dat op repeat zetten. Hele tijd herhalen. Bewust of onbewust je brein pakt het op. Elke dag. En alles wat je geen vrede geeft of angst geeft uit je leven weggooien. Je hoeft geen zorgen over te maken je brein is superslim en pakt het op. Gewoon op de achtergrond of als je gaat wandelen op je telefoon. Door blijven gaan en niet opgeven.
En zet alles wat je angst geeft, Tv of films of muziek of whatever. Uit je leven!

Wat je ook kan doen is niet proberen te slapen of proberen te plannen etc. Maar gewoon doen. Dus slapen. Het is hetzelfde als van lopen of iets oppaken je doet het gewoon je gaat niet piekeren of denken. Van hoe moet ik het doen etc. Maar je doet het gewoon. Gewoon relaxen en inzakken in het slapen. Het is heel natuurlijk!
En als die paniek komt of als je slaapt en je wordt van angst wakker gewoon accepteren en loslaten. Opstaan en andere dingen doen. Na een tijdje als je het accepteert en loslaat gaat het over.

En nog een tip leef in het nu! Die affirmaties/ zinnen gaan je echt helpen.
Ik weet het het is heel erg! Als je niet rustig kan slapen en hevige angsten en paniek aanvallen hebt.
En anders als het echt niet kan kun je altijd een erkende hypnotherapeut als hulp inschakelen, maar je kunt het zelf wel!
Ik hoop dat het je helpt! Succes en Sterkte! ^O^
pi_194091123
Ik zou toch op zoek gaan naar de oorzaak, in plaat van de symptomen proberen te bestrijden.

Probeer uit te zoeken wáár je precies bang voor bent. Zijn er dingen in het verleden gebeurt? Praat er eens over met familieleden of andere mensen die in je leven waren in je jonge kinderjaren.

Probeer je dromen te analyseren. Wat voor soort angst heb je. Zijn het terugkerende dromen of is het steeds wat anders. Droom je dingen uit het nu of vooral uit het verleden.

En als het vooral dingen zijn uit je leven nu, kan het handig zijn om elke dag even een rustmomentje te nemen en nadenken over alle dingen die die dag gebeurt zijn. Dan kan je dat verwerken en hoeft dat niet meer tijdens je slaap.

En positief denken kan ook helpen. Noem eens een lijst op van alle dingen die die dag goed zijn gegaan. Of maak een lijst met alle positieve dingen in je leven.

Je gedachten hardop uitspreken of opschrijven kan ook helpen om beter met dingen om te gaan.
pi_194092122
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 juli 2020 21:21 schreef Kemestry het volgende:

[quote]Probeer je dromen te analyseren. Wat voor soort angst heb je. Zijn het terugkerende dromen of is het steeds wat anders. Droom je dingen uit het nu of vooral uit het verleden.
^O^
Yep ook een goede tip!
Misschien dat dit je helpt!
http://www.dreammoods.com
  donderdag 30 juli 2020 @ 11:58:50 #19
428319 Treehut362
Brought to you by+TRht+
pi_194321304
Ademhalen.
🌳♪💻🌳🌳🌲
Peace Love
2c Ondertiteling activeren als deze beschikbaar is. Druk nogmaals op C om de ondertiteling te verbergen.
3. Ambient modern
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:32:24 #20
492262 Miss.B
Your new obsession
pi_194571490
Misschien is het ook eens goed om langs de huisarts te gaan? Niet per se voor medicatie maar zij kunnen andere dingen voorstellen dan ons. Wat mij helpt om rustig te worden is de geur van verse lavendel
  maandag 17 augustus 2020 @ 04:35:33 #21
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_194597447
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:22 schreef kuolema het volgende:
Ik heb een periode gehad dat ik continu heel erg bang was, alsof er iets verschrikkelijks dreigde te gebeuren. Dat was tot een paar maanden geleden. Dat hield ook in dat mijn hart raasde, ik me onveilig voelde en soms draaierig en niet helder op piekmomenten van de angst.
Nu is dat over en komt het alleen af en toe even terug.
Maar ik heb het nog steeds vaak bij het in slaap vallen en wakker worden.
Ik ga regelmatig 's middags even in bed liggen omdat ik dan heel erg moe ben. Ik heb vrijwel altijd last van spanning dus vaak lukt het dan niet om in slaap te vallen, maar als dat wel lukt schrik ik wakker bij het wegzakken of nadat ik kort en onrustig heb geslapen en dan word ik ineens extreem bang, inclusief torenhoge hartslag. 's Nachts als ik in slaap val heb ik dit in principe niet, maar dat kan komen doordat ik dan lorazepam gebruik en over het algemeen rustiger ben voordat ik in bed ga liggen. Maar als ik 's nachts of 's ochtends wakker word of als ik niet in slaap kan vallen heb ik het wel regelmatig.
Het duurt dan even voordat ik besef dat er niets aan de hand is. Ik moet daarna echt bijkomen. Soms moet ik huilen als de ergste paniek weg is, omdat het zo heftig is.
Soms is het niet zo heftig en fysiek maar vooral een gevoel van onveiligheid. In dat geval ga ik soms ergens in een hoekje op de grond zitten tot het minder wordt. Maar dat is misschien weer iets anders want dat heb ik ook wel eens buiten het slapen om. En daar kan ik wel mee dealen.

Ik vraag me of hoe het komt dat het nu vooral slaapgerelateerd lijkt. Het lijkt gewoon de nasleep te zijn van die angstperiode, maar omdat het al zo lang blijft vraag ik me af of het nog wel weggaat.
Ik denk niet echt dat het te maken heeft met dromen. Maar het zou kunnen.
Het lijkt samen te hangen met de spanning voordat ik ga slapen, maar dat is 's avonds vaak minder en ook dan word ik 's ochtends angstig wakker. Dus dat lijkt ook niet echt dé verklaring.

Ik heb overigens überhaupt nooit geweten waar die angst vandaan komt/kwam. Heb het toen ook besproken met hulpverleners maar die weten het ook niet.

Ik ben eigenlijk op zoek naar tips. Ja, ik weet dat ik moet zorgen dat ik meer ontspannen ben voordat ik in bed ga liggen (ervan uitgaande dat het hiermee te maken heeft) en ik weet ook wel wat dingen die ik daarvoor kan doen maar het lijkt toch allemaal niet te helpen.
Wat mij bijvoorbeeld wel meestal goed helpt om te ontspannen is wandelen, maar vrijwel zodra ik terug ben begint de spanning weer. Het nadeel daarvan is ook dat er een risico is dat het op een andere manier 'misgaat' buiten.
Dingen waarvoor ik me moet concentreren (ontspanningsoefening, lezen, naar iets luisteren) lukken niet. Muziek is vooral een storende extra prikkel.
Ik ben zo moe als ik in bed ga liggen dat ik daarvoor ook niet denk 'laat ik even dit of dat gaan doen om tot rust te komen', ik kán gewoon niet meer en wil alleen maar slapen. Dus het is lastig.
Dit is een lichamelijk iets, heb daar pas een wetenschappelijke verklaring over gelezen. Mijn vrouw heeft daar ookmlast van. Weet het precieze niet meer maar het komt er op neer dat je zwaarder ademt, moeilijker ademt door je slaaphouding op dat moment, en dat dat zich soms combineert met de REM fase, (Rapid Eye Movement), dus de fase van de slaap waarin je droomt. Het een beïnvloedt dan het ander.
Mijn vrouw heeft ontdekt dat ze vooral niet meer laat moet eten en ook geen koffie of thee.

Momenteel drinkt ze na het avondeten alleen nog maar water. Wel een ijsje, dat dan weer wel. daar krijg je vermoedelijk zoete dromen van.

Fijne nachtrust ... :O :z :z ^O^ :W

ps. ik heb het echt pas gelezen, dat men dat ontdekt heeft. k lees allerlei nieuwsbrieven (heb mij daarvoor aangemeld) van bv. de universiteit van Maastricht, van een wetenschapsblad, over voeding en milieu enz. en kijk en "spaar" veel documentaires. Ik zal eens zien of ik het nog kan terugvinden, denk dat dat deze week wel lukt.

[ Bericht 3% gewijzigd door LeesFoknl op 17-08-2020 04:41:59 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  maandag 17 augustus 2020 @ 04:42:46 #22
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_194597456
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 15:32 schreef Miss.B het volgende:
Misschien is het ook eens goed om langs de huisarts te gaan? Niet per se voor medicatie maar zij kunnen andere dingen voorstellen dan ons. Wat mij helpt om rustig te worden is de geur van verse lavendel
Mij klaarkomen. Dan ben ik zo vertrokken!
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  donderdag 20 augustus 2020 @ 10:44:18 #23
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_194643434
Ik heb dat gelezen, zie twee topics terug, in de nieuwsbrief van het blad "Wetenschap" Je kan je gratis op die nieuwsbrief abonneren.
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')