abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 23 juni 2020 @ 17:43:44 #1
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_193755285
https://tweakers.net/nieu(...)whatsapp-fraude.html

Medewerkers van callcenters verkopen geregeld data van klanten door aan criminelen. Die gebruiken de gegevens voor WhatsApp-fraude, ontdekte RTL Nieuws. De gegevens worden vaak aangevuld met openbare informatie zoals de namen van kinderen.

Op internet is een grootschalige handel in dergelijke informatie, ontdekte RTL Nieuws. Het gaat om persoonsgegevens die specifiek worden verkocht om er WhatsApp-fraude mee te plegen. Het gaat dan om 'vriend-in-nood'-fraude, die de laatste maanden steeds meer voorkomt. RTL Nieuws ontdekte dat die informatie van callcenters komt die energiecontracten verkopen. Het gaat dan om namen en adressen, met bijbehorende geboortedatums en telefoonnummers, en in sommige gevallen bankinformatie.

De gegevens worden volgens RTL verkocht op fora en in chatgroepen. Er wordt gehandeld in profielen, die per stuk tussen de 25 cent en 2 euro opleveren. De prijs is daarbij afhankelijk van hoeveel informatie er over een potentieel slachtoffer bekend is. De criminelen zoeken er via openbare bronnen zoals sociale media vaak extra informatie bij, bijvoorbeeld hoe de kinderen van een slachtoffer heten. Het is niet bekend hoe de verkopers gegevens aangeleverd krijgen. In de meeste gevallen zou het om handmatige verzameling gaan, en niet om bijvoorbeeld het op grote schaal scrapen van databases.

De data wordt specifiek verkocht om 'vriend-in-nood'-fraude mee uit te voeren. Daarbij worden met name oudere mensen benaderd door iemand die zich voordoet als familielid met een nieuw nummer. Met een smoes over geldproblemen maken de slachtoffers dan soms vrijwillig honderden of duizenden euro's over. Eerder deze maand meldden de politie en verschillende instanties dat deze vorm van fraude sinds de uitbraak van de coronacrisis sterk is gestegen.
pi_193755358
Kluun1985 kan naast z'n baantje dus zat centjes bijverdienen voor een uitgebreide gebitsbehandeling.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 17:48:39 #3
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_193755389
Bij de politie database wordt er gelogd welke agent wat opzoekt maar datzelfde zal wel niet gebeuren bij callcenters...
pi_193755478
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 17:48 schreef slashdotter3 het volgende:
Bij de politie database wordt er gelogd welke agent wat opzoekt maar datzelfde zal wel niet gebeuren bij callcenters...
Jawel hoor. Alles wordt gelogd. Tenminste, bij 'ons' wel. (ik werk er niet meer). Hoe het vervolgens gecontroleerd wordt (wat had je in een bepaald account te zoeken?), dat is een belangrijkere vraag. Denk steekproefsgewijs. Of dat ze naar jou toe bellende telefoonnummers van klanten leggen naast opgezochte klantnummers, en bij forse afwijkingen dieper gaan graven.
Somebody that I used to know
pi_193755550


pi_193756211
Mensen die namen van hun kinderen zo ongeveer elke dag op openbare social media kanalen posten verdienen dit.... hoe dom kun je zijn zeg.

Ja leuk dat je kind kan lopen
Leuk dat oma en opa er zijn
Fantastisch dat je kind op een pot zit te schijten

man man man man
U MAD?
pi_195769984
Gisteren in Opsporing Verzocht ook weer een aantal mensen die er intuinen...

Blijkbaar 700 aangiftes per week!!!
pi_195770632
Niet alleen daar komt ook veel voor bij post en pakketdiensten.

Gelukkig was mijn vader zo helder om mij te bellen voordat hij geld overmaakte aan die @#$^@%!$^@%^$^!$%
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_195770852
quote:
4s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 18:57 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Niet alleen daar komt ook veel voor bij post en pakketdiensten.
Daar zat er ook eentje tussen! Bankpas ophalen!
pi_195771260
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 17:53 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Jawel hoor. Alles wordt gelogd. Tenminste, bij 'ons' wel. (ik werk er niet meer). Hoe het vervolgens gecontroleerd wordt (wat had je in een bepaald account te zoeken?), dat is een belangrijkere vraag. Denk steekproefsgewijs. Of dat ze naar jou toe bellende telefoonnummers van klanten leggen naast opgezochte klantnummers, en bij forse afwijkingen dieper gaan graven.
Je kan natuurlijk de nummers die je voor je werk tegenkomt gewoon opschrijven en later in een document zetten. Dan wordt er niks gecontroleerd natuurlijk.
No bitch to me
pi_195772242
Geeft wel aan wat voor tuig er bij die callcentra werkt. En dan menen dat ik ze fatsoen moet tonen :')
pi_195772293
Die callcenters die 'energiecontracten' verkopen zijn schijtirritant. Het verbaast me niet dat dat criminelen aantrekt.
pi_195774877
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:36 schreef de_boswachter het volgende:
Mensen die namen van hun kinderen zo ongeveer elke dag op openbare social media kanalen posten verdienen dit.... hoe dom kun je zijn zeg.

Ja leuk dat je kind kan lopen
Leuk dat oma en opa er zijn
Fantastisch dat je kind op een pot zit te schijten

man man man man
De boswachter is bejaard geboren
pi_195774900
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:10 schreef Beathoven het volgende:

[..]

De boswachter is behaard geboren
aangepast
U MAD?
pi_195774969
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:17 schreef MoreDakka het volgende:
Die callcenters die 'energiecontracten' verkopen zijn schijtirritant. Het verbaast me niet dat dat criminelen aantrekt.
Als je werknemer bent kun je nog mooi aan ze ontkomen door te kijken aan welke 3e partijen je toestemming geeft bij contracten en het bel-me-niet register voor afmeldingen.

Als je ingeschreven staat bij de KvK heb je aan dat register 3x niets en ben je een schietschijf voor van alles dat er maar kan bestaan.
pi_195775089
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:10 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

aangepast
je hebt mijn toestemming.
pi_195775251
Lekker iemand leven kapot maken (i.i.g. zijn geld afhandig maken) voor.0.25 tot 2 euro.

Goed bezig. Ik hoop dat ze er over tien jaar trots op zijn
pi_195775368
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:13 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als je werknemer bent kun je nog mooi aan ze ontkomen door te kijken aan welke 3e partijen je toestemming geeft bij contracten en het bel-me-niet register voor afmeldingen.

Als je ingeschreven staat bij de KvK heb je aan dat register 3x niets en ben je een schietschijf voor van alles dat er maar kan bestaan.
Helaas is dat tweede het geval. Ik was zo dom om mijn daadwerkelijke nummer te geven.
pi_195775552
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 22:24 schreef stalybridge het volgende:
Lekker iemand leven kapot maken (i.i.g. zijn geld afhandig maken) voor.0.25 tot 2 euro.

Goed bezig. Ik hoop dat ze er over tien jaar trots op zijn
Nou ja.. iemands leven kapot maken..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')