abonnement Unibet Coolblue
pi_193755077
Hoi,

Ik wil een klusruimte hebben, helaas heb ik buiten geen mogelijkheden en mijn schuurtje is te klein (en niet veilig genoeg voor m'n gereedschap) ;(. De enige optie die ik heb is zolder, uiteraard niet praktisch als je steeds planken enzo de trap op en af moet tillen :D Voor m'n tafel werkte het echter ook prima, en tja, waar moet het anders.

Mijn zolder ziet er als volgt uit:






Ik wil een ruimte maken waar ik chill kan zagen, kasten kan maken, tv meubel etc. Belangrijk is dat het een tijdelijke ruimte wordt, over een paar jaar wil ik er 1 of 2 kamers van maken. Belangrijk is dus dat ik niet al te veel aan de muren vastmaak wat schade achterlaat. De muren zijn wit geschilderd op renovlies maar het schuine gedeelte niet, dat komt later nog wel een keer. De vloer is een goedkope laminaat en de plinten zijn ook gelegd.

Mijn plan: Ik wil de ruimte ongeveer tot het midden maken, rechts staat nog de wasmachine en hangen we kleren op en staat andere zooi. Ik wil ook nog van die schuifkastjes maken van de knieschotten maar dat komt later.


De lengte is ongeveer 5,5 meter. De breedte tot aan trapgat 2,5 en tot aan midden 3,5. Ik wil boven in het midden haken ophangen zodat ik dat blauwe zeil, wat op de grond ligt, daar aan op kan hangen. Gewichtjes eraan en dan is dat een 'muur' tegen stofverspreiding. Dan wil ik tegen het schuine gedeelte een soort stellage maken waar ik houten planken en regels etc in kan leggen. Bij het schuine gedeelte kan ik toch niet goed werken. Tegen de witte muur wil ik een kast maken waar ik mijn gereedschap in kan leggen.

Verder wil ik relax planken kunnen zagen. Ik heb nu alleen een kleine multimate van Black&Decker en 2 schragen. Dat is niet heel chill ;(. Een afkortzaag heb ik maar moet ik bij ons pa inleveren :W. Die moet ik dus nieuw kopen, mogelijk in combinatie met een zaagtafel ofzo. Liefst een wat langere zodat ik ook relax met een invalzaag kan werken en ik wat langere planken kan zagen. Ook een 'stop' of hoe je dat noemt, voor het afkorten van planken enzo lijkt me relax. Ik teken nu gewoon steeds af en zaag dan 1 plank met de afkortzaag. Geheid dat ze niet allemaal precies even lang zijn natuurlijk.

Dan kan ik natuurlijk een super hippe tafel kopen zoals deze Festool maar dat is me iets te duur voor mijn amateuristische werk en ik wil liever Makita . Verder is die 1,50, wat mij wat te kort lijkt. De tafel wil ik dan ook in het midden zetten, weg van de witte muur. Probleem is wel het trapgat :') Daar moet natuurlijk ook geen stof naar beneden gaan.

Oftewel, ik weet een gedeelte hoe ik het wil hebben maar zeker het zaagtafel/multimate gedeelte weet ik niet hoe ik dat in kan vullen. Verdere op en aanmerkingen op de rest van mijn plannen worden ook gewaardeerd.

Stof zou ik grotendeels tegen kunnen gaan door apparatuur met een stofzuiger te kopen maar is me iets te duur c_/
pi_193755449
Blij dat ik je buurman niet ben :+
Ik zwaai naar dieren.
pi_193755642
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 17:51 schreef Geerd het volgende:
Blij dat ik je buurman niet ben :+
Zal wel meevallen toch? En de buren hebben kinderen, die winnen sowieso :+
  dinsdag 23 juni 2020 @ 18:04:22 #4
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193755709
Klussen op zolder _O-
En dan heb je een kast gemaakt en moet ie naar beneden :')

En de stof..... Heel het huis onder de stof :') accepteren dat je geen schuur hebt of verhuizen naar een woning met schuur
pi_193756018
M'n oom heeft dat ook, als je niet gigantisch grote dingen in elkaar loopt te zetten kan dat prima.
Facts don't care about your feelings
pi_193756055
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:04 schreef RedFever007 het volgende:
Klussen op zolder _O-
En dan heb je een kast gemaakt en moet ie naar beneden :')

En de stof..... Heel het huis onder de stof :') accepteren dat je geen schuur hebt of verhuizen naar een woning met schuur
Kasten worden nu toch ook gewoon verhuisd :? En anders schroef ik het op de plaats van bestemming in elkaar.

En het stof is dus een aandachtspunt waar ik graag suggesties voor zie komen.
pi_193756844
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:24 schreef BEFEM het volgende:

En het stof is dus een aandachtspunt waar ik graag suggesties voor zie komen.
Stofafzuiging op al je apparaten, i.h.b. zaagtafel en schuurapparaten. En bij dat laatste dan niet zo'n bakje met achterlijk filtertje, maar echt een stofzuiger met slang aan het schuurapparaat. Verder de zoldertoegang afsluiten en regelmatig je voeten vegen en nat afnemen (de vloer dan).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193757660
een goede stofzuiger is wel een must, anders kan je er amper meer lopen vanwege de lagen stof die zich verzamelt
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193758721
Stofzuiger zal ik fixen, en dat het goed is aangesloten op m'n apparaten. Maar wat te doen met de tafel? Alleen een tafelzaag is niet voldoende denk ik maar 2 tafels past niet ben ik bang ;(
pi_193758911
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 21:16 schreef BEFEM het volgende:
Maar wat te doen met de tafel? Alleen een tafelzaag is niet voldoende denk ik maar 2 tafels past niet ben ik bang ;(
Wat bedoel je met tafelzaag? Zaagtafel?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193759220
Zou je het standaard prefab schuurtje niet gewoon afbreken en een echte schuur bouwen? Heb je blijvend plezier van..
pi_193759388
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 21:24 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat bedoel je met tafelzaag? Zaagtafel?
Ja dat :+
pi_193759393
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 21:42 schreef tux87 het volgende:
Zou je het standaard prefab schuurtje niet gewoon afbreken en een echte schuur bouwen? Heb je blijvend plezier van..
Geen optie.
pi_193759923
Stof zal je grootste vijand worden. Ook met stofzuiger afzuiging pak je niet al je stof.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 22:48:34 #15
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193760434
Ga voor een stelling ipv kast. Dat is praktischer in een tijdelijke ruimte. En het kost geen drol.

Dan zou ik wel meer uitgeven aan een stofscherm in plaats van ff een blauw zeil op te hangen, daar heb je echt geen reet aan. Van vloer tot plafond gewoon helemaal dichtmaken met een ritsdeurtje erin of zo. Dan heb je wel gaatjes in je plafond maar hier ga je veel ellende mee besparen. Tegen de tijd dat je de ruimte definitief gaat verbouwen: even uurtje plamuren voor je er renovlies tegenaan kwakt.
Resistance is futile.
pi_193771186
quote:
7s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 22:48 schreef Seven. het volgende:
Ga voor een stelling ipv kast. Dat is praktischer in een tijdelijke ruimte. En het kost geen drol.

Dan zou ik wel meer uitgeven aan een stofscherm in plaats van ff een blauw zeil op te hangen, daar heb je echt geen reet aan. Van vloer tot plafond gewoon helemaal dichtmaken met een ritsdeurtje erin of zo. Dan heb je wel gaatjes in je plafond maar hier ga je veel ellende mee besparen. Tegen de tijd dat je de ruimte definitief gaat verbouwen: even uurtje plamuren voor je er renovlies tegenaan kwakt.
Zal eens naar een stofscherm kijken ^O^.


Deze tafel zou ik eigenlijk willen maar lijkt me iets te ingewikkeld om te maken zo zonder handleiding ;(

En twijfel nog of ik een combizaag wil of een aparte afkortzaag en zaagtafel :o Combizaag, beetje goede, is wel heel duur ;(
pi_193771361
Wow, die stofschermen zijn niet goedkoop :D Is helaas geen optie, dan maar een goed zeil ophangen en stofafzuiging goed maken.
pi_193775627
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 18:28 schreef BEFEM het volgende:
Wow, die stofschermen zijn niet goedkoop :D Is helaas geen optie, dan maar een goed zeil ophangen en stofafzuiging goed maken.
Dit gaat niet voldoende werken :N
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193778044
Balkjes op de muur, en plafond. Daartussen doorzichtig folie spannen (nieten) en dan ergens zo’n deurtje inmaken? https://www.amazon.nl/Col(...)a-850625908067&psc=1

Het blijft natuurlijk altijd wat behelpen maar moet zo prima kunnen denk ik. Eventueel zo veel mogelijk gereedschap opbergen buiten de stoffige ruimte. Dan heb je zo veel mogelijk werkruimte.
  donderdag 25 juni 2020 @ 08:11:53 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193778216
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 07:43 schreef Legwieh het volgende:
Balkjes op de muur, en plafond. Daartussen doorzichtig folie spannen (nieten) en dan ergens zo’n deurtje inmaken? https://www.amazon.nl/Col(...)a-850625908067&psc=1

Het blijft natuurlijk altijd wat behelpen maar moet zo prima kunnen denk ik. Eventueel zo veel mogelijk gereedschap opbergen buiten de stoffige ruimte. Dan heb je zo veel mogelijk werkruimte.
Nice ^O^

En TS, voor de stevigheid kun je ook zwart landbouwplastic gebruiken :+
Resistance is futile.
pi_193778283
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 07:43 schreef Legwieh het volgende:
Balkjes op de muur, en plafond. Daartussen doorzichtig folie spannen (nieten) en dan ergens zo’n deurtje inmaken? https://www.amazon.nl/Col(...)a-850625908067&psc=1

Het blijft natuurlijk altijd wat behelpen maar moet zo prima kunnen denk ik. Eventueel zo veel mogelijk gereedschap opbergen buiten de stoffige ruimte. Dan heb je zo veel mogelijk werkruimte.
Ja die deur zag ik maar van die (profi) schermen kost in totaal 1000 euro :D Maar kan natuurlijk met elk plastic.

Wanneer kan je langskomen om mee te fixen? :P
pi_194273490
Ben eindelijk aan de slag gegaan. Ik heb boven in de nok een paar latten vastgemaakt waaraan ik mijn zeil heb opgehangen. Het is eigenlijk één grote vuilniszak _O- Die houdt in het midden al het stof tegen. Aan de voorkant heb ik een stofdeur gemaakt die ook tegenhoudt. Via de zijkant kan je nog gewoon bij het trappengat komen zonder dat er iets tegen wordt gehouden. Ik heb tot nu toe echter ervaren dat daar toch geen stof langs komt. Voor nu geen probleem dus ^O^

Op basis van dit filmpje heb ik een kast gemaakt:


Hij heeft van die chille '2 by 4's' die ik helaas niet heb ;( Gewoon een paar latten bij de Karwei dus. Aantal dingen: Rechtsonder heb ik een OSB van 9 mm, de rest is 18mm. Je ziet daar een klein randje. De 18mm was op bij de Karwei :'). Achteraf gezien had alles in 9 mm ook wel goed geweest denk ik.

Die gast gebruikt grote klemmen in het filmpje om het geraamte te maken. Mijn klemmen zijn niet groot genoeg dus heb het met de hand en met een haak gedaan. Dat is niet helemaal een succes :') Bij het bovenste geraamte is een hoek geen 90 graden maar iets van 85. Aangezien dat ook de eerste (zie plaatje 1) was die ik aan de palen heb vastgemaakt leverde dat nog wat problemen op :'). Maar even 2 grote klemmen bestellen dus, scheelt een hoop werk ^O^. Tevens was het wel chill geweest als ik een grote garage had ;( Hoewel het nu ook wel goed ging.



Het filmpje maakt de palen aan de frames vast met van die 'spacers'. Latten van 15 inch waar hij dan die frames op legde. Op zich handig maar ik wilde het anders doen (en het mezelf moeilijk maken :') ). Ik heb van die blokjes vastgeschroefd waar de frames op komen te liggen. Maakt het ook wat sterker was mijn gedachte. Dat is natuurlijk een hoop gepiel met allemaal precies op dezelfde hoogte en waterpas zetten enzo ;(

Hij maakte hem dan ondersteboven en keerde daarna de kast om. Ik heb alleen de bovenste ondersteboven gemaakt en die blokjes voor onder de frames vastgemaakt. Daarna heb ik hem omgekeerd en neergezet. Ding was zo wankel als maar zijn kan natuurlijk. Maakte me een beetje bang ;(.

Daarna de frames, te beginnen bij de onderste, snel op de blokjes gelegd zodat de kast een stuk steviger was. Heb de palen af en toe een flinke schop moeten geven zodat ze goed tegen de frames aankwamen. Vooral omdat de bovenste dus een beetje scheef was, dat werkt logischerwijs door naar beneden.

Uiteindelijk paste het toch allemaal een stuk beter dan gedacht ^O^. Alle planken zijn ook verbazingwekkend waterpas. Snel de frames vastschroeven en met 3 slagpluggen aan de muur vastgemaakt. Hij gaat nu nergens meer heen :)



'Leuk' dingetje. Ik had schroeven bij de Karwei gekocht, m'n bestelling van Ecotools waar ik de komende 5 jaar mee vooruit kan komt deze week. Moet je voor de grap het aantal schroeven eens tellen :D Ze zijn nog ongeopend.



Volgende deel van de zolder wordt een stellage waar ik m'n hout in kan leggen. Zal net zoiets worden als deze kast maar dan kleiner en simpeler. Hoeft ook allemaal niet recht te zijn natuurlijk. Daarna mijn werkbank. Van stof heb ik zoals gezegd nog geen last, ik bezem het elke keer als ik klaar ben en gooi het allemaal in een tas.

Oja, ik had ook meer moeten voorboren. Dat had ook wel wat gescheeld denk ik. Ben daar soms te lui voor :@
pi_194273634
Oja, zo'n stopblok voor je afkortzaag is toch wel echt een must. Ik zit steeds een paar mm anders :') Ga dat probleem hopelijk fixen als ik aan m'n werkbank begin. Zit nu altijd te kloten met die afkortzaag op m'n multimate zetten en dan 1 schraag aan de voorkant en 1 aan de achterkant om het werkstuk heerlijk kluswoord :D te ondersteunen maar die zijn dan weer niet hoog genoeg en leg ik er een paar stukjes resthout onder zodat het net hoog genoeg is (of te hoog of te laag :') ). En steeds net verschillende lengtes natuurlijk. Echt gekut dus.
  zondag 26 juli 2020 @ 23:18:34 #24
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_194273892
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2020 23:02 schreef BEFEM het volgende:
Oja, zo'n stopblok voor je afkortzaag is toch wel echt een must. Ik zit steeds een paar mm anders :') Ga dat probleem hopelijk fixen als ik aan m'n werkbank begin. Zit nu altijd te kloten met die afkortzaag op m'n multimate zetten en dan 1 schraag aan de voorkant en 1 aan de achterkant om het werkstuk heerlijk kluswoord :D te ondersteunen maar die zijn dan weer niet hoog genoeg en leg ik er een paar stukjes resthout onder zodat het net hoog genoeg is (of te hoog of te laag :') ). En steeds net verschillende lengtes natuurlijk. Echt gekut dus.
Met een beetje oefenen kun je prima op de mm nauwkeurig werken met een afkortzaag. Hoe rekening met de meestal 3 mm die je wegneemt met het zagen. Anders een stuk plaat nemen waar je je afkortzaag opschroeft. Je stop kun je dan op die plaat schroeven.
pi_194275515
Vergeet je hout niet voor te boren, je ziet op bijna elke plek waar je geschroeft heb een scheur in het hout.
pi_194275548
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:28 schreef Wooldoor het volgende:
Vergeet je hout niet voor te boren, je ziet op bijna elke plek waar je geschroeft heb een scheur in het hout.
TS is een beunhaas :D
Maar ik kan 't mis hebben...
  maandag 27 juli 2020 @ 08:41:45 #27
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_194275597
2' by 4's zijn gewoon balken van 5x10 cm. Overdreven zwaar voor een rek als dit, maar het kan.

En wat bedoel je met het aantal schroeven? Dat je er veel op voorraad hebt?

Als je voorboren veel werk vindt ivm wisselen van bitje naar boortje dan kun je beter een extra machine aanschaffen.
pi_194275650
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:35 schreef Patroon het volgende:

[..]

TS is een beunhaas :D
Hopelijk binnenkort niet meer :+

Maar ik heb alleen de frames niet gevoorboord. Dat is ook het gedeelte wat je ziet :') Aangezien ik die met de hand/haak heb gemaakt is dat ook bijna niet te doen omdat als je wisselt van boor/schroef het werkstuk verschuift. Als ik groot genoege lijmklemmen had gehad was het easy peasy geweest ^O^

Mijn les voor volgende keer dus, zo voorbereiden dat ik alles kan voorboren :Y
pi_194275655
quote:
10s.gif Op donderdag 25 juni 2020 08:11 schreef Seven. het volgende:

[..]

Nice ^O^

En TS, voor de stevigheid kun je ook zwart landbouwplastic gebruiken :+
Nog een lampje erbij in het stofhok en hij kan er ook plantjes telen. :D
pi_194279331
Wat een hoop werk met die blokjes ter ondersteuning. Waarom niet gewoon aan de kopse kanten vastgeschroefd? Of, als dat niet stevig genoeg zou zijn, gewoon een balkje over de hele diepte geschroefd?

Je kunt de twee staanders dan prima haaks krijgen (met een blokhaak) zonder grote klemmen. Als je dan netjes meet en zaagt, past het zonder geschop.

Want behalve voorboren had je ook wel haaks kunnen zagen en zuiver meten (of zagen) zeg :o

quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:48 schreef BEFEM het volgende:
Maar ik heb alleen de frames niet gevoorboord. Dat is ook het gedeelte wat je ziet Aangezien ik die met de hand/haak heb gemaakt is dat ook bijna niet te doen omdat als je wisselt van boor/schroef het werkstuk verschuift. Als ik groot genoege lijmklemmen had gehad was het easy peasy geweest

Op zich hoef je alleen de zichtbalk voor te boren; die is gescheurd. En daarvoor hoeven ze niet op elkaar geklemd te liggen.

quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:41 schreef NotToBe het volgende:
En wat bedoel je met het aantal schroeven? Dat je er veel op voorraad hebt?

Ik gok dat het aantal op het label niet overeenkomt met de inhoud.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_194281995
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 08:41 schreef NotToBe het volgende:
2' by 4's zijn gewoon balken van 5x10 cm. Overdreven zwaar voor een rek als dit, maar het kan.

En wat bedoel je met het aantal schroeven? Dat je er veel op voorraad hebt?

Als je voorboren veel werk vindt ivm wisselen van bitje naar boortje dan kun je beter een extra machine aanschaffen.
Links zitten er 9 in en rechts 13. Ik verwacht er 15 per zakje :D
pi_194282017
quote:
0s.gif Op maandag 27 juli 2020 13:44 schreef baskick het volgende:
Wat een hoop werk met die blokjes ter ondersteuning. Waarom niet gewoon aan de kopse kanten vastgeschroefd? Of, als dat niet stevig genoeg zou zijn, gewoon een balkje over de hele diepte geschroefd?

Je kunt de twee staanders dan prima haaks krijgen (met een blokhaak) zonder grote klemmen. Als je dan netjes meet en zaagt, past het zonder geschop.

Want behalve voorboren had je ook wel haaks kunnen zagen en zuiver meten (of zagen) zeg :o
[..]

Op zich hoef je alleen de zichtbalk voor te boren; die is gescheurd. En daarvoor hoeven ze niet op elkaar geklemd te liggen.
[..]

Ik gok dat het aantal op het label niet overeenkomt met de inhoud.
Wat bedoel je met haaks zagen?

En zuiver meten en zagen is wel een punt van aandacht ja :') ;(

En ik moet vaker al voorboren/erin schroeven zonder dat de 2 houtstukken op elkaar zitten, dat scheelt veel gedoe :o
pi_194666558
Kleine update:


Werkbank gemaakt. Komen nog wieltjes onder. Letters zijn voor m'n schuurtje O+





Daar in hoekie heb ik een rek gemaakt voor m'n hout. Die plaat rechts komt nog onder m'n werkbank zodat ik daar ook spullen kan zetten. Ga nog paar haakjes enzo aan m'n kast maken zodat ik klemmen en dergelijke op kan hangen.

Volgende 'klus', waarschijnlijk een kruidenrek :P Eerst nog een frees kopen. Goede oefening voor als ik boekenkasten ga maken ^O^
pi_196544508


Nu de schuifdeuren klaar zijn is die qua inrichting klaar. Ben tot nu toe erg blij met m'n zolder _O_. Binnenkort 2 weken vrij en dan kan ik flink gaan meubelen :9
  zaterdag 5 december 2020 @ 10:03:38 #35
277627 Seven.
We are Borg.
pi_196560555
Ik had je updates gemist! Hoe bevalt je stofscherm?
Resistance is futile.
  Moderator zaterdag 5 december 2020 @ 12:57:05 #36
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196563082
Nette ruimte; maar vind je het geen opgave om met al het materiaal wat je nodig hebt iedere keer weer helemaal naar zolder te slepen ? Je kunt natuurlijk niet anders, maar het is wel een serieuze beperking lijkt mij.
Hoe bevalt het stof scherm ? Werkt dat een bietje ?

Heb je die letters zelf met een decopeerzaag gemaakt ? Vind ze mooi gemaakt eigenlijk ^O^
pi_196563637
Stofscherm werkt goed ^O^. Het is in feite gewoon een grote vuilniszak die van boven tot aan beneden komt, kan niks doorheen :P Hopelijk dondert die ook niet naar beneden maar volgens mij zit het goed vast.
pi_196563715
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 december 2020 12:57 schreef Vonkenboer het volgende:
Nette ruimte; maar vind je het geen opgave om met al het materiaal wat je nodig hebt iedere keer weer helemaal naar zolder te slepen ? Je kunt natuurlijk niet anders, maar het is wel een serieuze beperking lijkt mij.
Hoe bevalt het stof scherm ? Werkt dat een bietje ?

Heb je die letters zelf met een decopeerzaag gemaakt ? Vind ze mooi gemaakt eigenlijk ^O^
Zoals je zegt, heb weinig andere keus. Tot nu toe nog niet echt problemen mee gehad, moet alleen oppassen dat ik niet tegen de muren aan kom als ik de trap op ga. Gelukkig is de trap vrij breed. En dat tillen naar boven is wel gezond :P

Volgende wat ik ga maken is een simpel bijzettafeltje voor een vriend, dat kan ik gewoon de trap af tillen natuurlijk. Eind deze maand 2 nachtkastjes die ik ook gewoon de trap af kan tillen. Daarna wil ik boekenkasten maken, dan gaat het al wat ingewikkelder worden. Ff kijken hoe ik dat dan ga doen.

En letters uiteraard zelf gedaan, gewoon de letters uitgeprint en afgetekend op het hout. Daarna met de decoupeerzaag :P Is niet moeilijk :+
pi_197161430






Nachtkastjes gemaakt :). Tweede was makkelijker dan de eerste, dat scheelt altijd als je er 2 moet maken :P. Aardig gelukt.
  vrijdag 1 januari 2021 @ 20:32:57 #40
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_197161907
Keurig keurig! Over smaak valt te twisten maar ziet er echt zeer professioneel uit!
pi_197167740
Mooi hoor. Waar zijn de corpussen van gemaakt?
pi_197175785
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 02:21 schreef kingjotte het volgende:
Mooi hoor. Waar zijn de corpussen van gemaakt?
Het is van noire fraké. Is eigenlijk voor de buitenbekleding maar ik vond het mooi en het was al gekantrecht waardoor ik ze aan elkaar kan lijmen. Ik had alleen 18 cm breed besteld maar die hadden ze niet meer, werd mij verteld toen ik aankwam :+. Toen 14 genomen waardoor die iets minder breed is dan ik hoopte.
pi_197177771
Heel mooi!!
  zaterdag 2 januari 2021 @ 23:07:02 #44
277627 Seven.
We are Borg.
pi_197182356
Wat mooi! :D
Resistance is futile.
pi_197182663
quote:
11s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 23:07 schreef Seven. het volgende:
Wat mooi! :D
Iedereen in m'n omgeving is ook verbaasd :') :D
pi_197182936
Netjes ^O^
pi_198008234
De legendarisch FOK!ker Legwieh heeft vandaag mee m'n afkortzaag gefinetuned _O_ M'n tv meubel in de stijl van m'n nachtkastjes is nu halverwege :P
pi_198009774
quote:
17s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:59 schreef BEFEM het volgende:
De legendarisch FOK!ker Legwieh heeft vandaag mee m'n afkortzaag gefinetuned _O_ M'n tv meubel in de stijl van m'n nachtkastjes is nu halverwege :P
Gelukkig kan je beter nachtkastjes maken dan schaatsen ;-)
pi_198009780
quote:
10s.gif Op zaterdag 2 januari 2021 23:16 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Iedereen in m'n omgeving is ook verbaasd :') :D
En idd ze zagen er ook live mooi uit man.
  Moderator maandag 15 februari 2021 @ 18:04:52 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198021519
quote:
17s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:59 schreef BEFEM het volgende:
De legendarisch FOK!ker Legwieh heeft vandaag mee m'n afkortzaag gefinetuned _O_ M'n tv meubel in de stijl van m'n nachtkastjes is nu halverwege :P
Ga je dat meubel hier nog delen ? Je maakt ons wel erg nieuwsgierig ! O-) :)
pi_198024662
Zo ver ben ik nog niet. Ik deel het zodra ik wat te tonen heb.
pi_198188205


M´n rechthoek is ´af´. Rechts zit die niet goed, komt omdat ik de plank eerst gezaagd heb en daarna door Legwieh heb laten afstellen :'). Ik dacht dat ik het daarna opnieuw had gedaan maar ben er blijkbaar eentje vergeten, moet dat ff fixen. Alle 4 de panelen bestaan uit 2 planken (18 en 14 cm) die ik aan elkaar heb gelijmd.

Op 2/3 komt een plank van links naar rechts zodat je daar Playstation etc neer kan zetten. Daaronder komt in het midden een schot om links en rechts te verdelen en aan de voorkant komt nog een paneel in het midden. Dit omdat ik er 2 deurtjes in wil maken maar als ik die over de hele breedte laat lopen dan worden die te lang en knallen ze tegen het bed aan. Daarnaast ga ik net als bij mijn nachtkastjes de randen afronden en komen er schuine zwarte poten onder. Weet alleen nog niet goed welke, die ik voor mijn nachtkastjes gebruikte vind ik te duur dus ik zit nu op Aliexpress en Amazon te koekeloeren (gaat tegen mijn principes in maar ok). Is wel echt klote zoeken :') Hopelijk heb ik dit weekend het frame klaar met de binnenkant. De deurtjes en de poten komen dan wat later.

PS: Lamellenfrezen is echt leuk _O_
  Moderator donderdag 25 februari 2021 @ 09:05:16 #53
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198192784
@BEFEM

Ziet er goed uit ! Neem voor het gemak even aan dat je die hoek nog gaat aanpassen ? ;)
Vind het erg knap hoor dat je zoiets kunt maken; meubeltechnisch zou ik niet verder komen dan het in en uitelkaar schroeven van een kant en klaar bouwpakket :P :@

Is dit hetzelfde hout als je nachtkastjes ?
pi_198216006
Zelfde hout ja. In principe is het niet ingewikkeld wat ik doe, ik zaag in 45 graden (probeer dat tenminste :') ) en dan lamel ik ze, wat erg makkelijk gaat. Een kind kan de was doen als je secuur werkt :+

Het echte moeilijke is dat alles precies past en recht zit zodat je geen kiertjes ziet enzo. Dat moet ik nog leren.
pi_198217318
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 12:38 schreef BEFEM het volgende:
Zelfde hout ja. In principe is het niet ingewikkeld wat ik doe, ik zaag in 45 graden (probeer dat tenminste :') ) en dan lamel ik ze, wat erg makkelijk gaat. Een kind kan de was doen als je secuur werkt :+

Het echte moeilijke is dat alles precies past en recht zit zodat je geen kiertjes ziet enzo. Dat moet ik nog leren.
Als je buitenhoek niet helemaal perfect aansluit kun je met de 'steel' van een schroevendraaier de houtvezels tegen elkaar drukken, schuurpapiertje er over en niemand die er wat van ziet.

Klinkt een beetje raar, werkt echt. Heel snel filmpje gezocht wat even voordoet wat ik bedoel, verder niet gekeken of geluisterd wat hij zegt ;-)

  Moderator vrijdag 26 februari 2021 @ 17:53:24 #56
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198220664
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 februari 2021 13:55 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Als je buitenhoek niet helemaal perfect aansluit kun je met de 'steel' van een schroevendraaier de houtvezels tegen elkaar drukken, schuurpapiertje er over en niemand die er wat van ziet.

Klinkt een beetje raar, werkt echt. Heel snel filmpje gezocht wat even voordoet wat ik bedoel, verder niet gekeken of geluisterd wat hij zegt ;-)

Interessante techniek ! Zo leer je alle dagen wat bij ^O^ :)
pi_198222301
Dat filmpje heb ik ook al gezien ja. Soqieso wel goede filmpjes maakt die vent.

De beste oplossing is het voorkomen datxhet nodig is :+
pi_198315519
Dit weekend eens fotos plaatsen.

Verder, ik wil binnenkort een loungeset maken voor op de vlonder. Steigerhout is een no-go. Voor mijn buitentafel had ik iroko gebruikt en dat beviel op zich wel. Behalve dat het duur is en misschien overkill aan sterkte. Iemand goede betaalbare suggesties? Moet wel een x aantal jaar vooruit kunnen.
pi_198378654




Met of zonder witte achterkant? Als ik geen achterkant doe dan zie je een witte muur. Er komen nog zwarte poten onder en ga deurtjes maken van hetzelfde hout voor die onderste 2 gaten.
pi_198382378
quote:
11s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:30 schreef BEFEM het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Met of zonder witte achterkant? Als ik geen achterkant doe dan zie je een witte muur. Er komen nog zwarte poten onder en ga deurtjes maken van hetzelfde hout voor die onderste 2 gaten.
Met achterwand is steviger.
pi_198383132
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 20:43 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Met achterwand is steviger.
Hij is al stevig genoeg dus is puur esthetisch :+
pi_198383183
Gaat die bovenste plank niet doorzakken? Met een zware tv in t midden Kan dat zo..
pi_198383401
Sowieso geen achterkant daar wordt t echt niet fraaier op.
pi_198384621
quote:
0s.gif Op zondag 7 maart 2021 21:15 schreef Makrolon het volgende:
Gaat die bovenste plank niet doorzakken? Met een zware tv in t midden Kan dat zo..
Ik hoop het niet :+ De plank is 2.8 cm dik. Mocht ik hem zien doorzakken dan zet ik er snel een houtje onder net als bij de middelste plank.

Maar bedankt voor de tip!
pi_198386192
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 18:01 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Zal wel meevallen toch? En de buren hebben kinderen, die winnen sowieso :+
Woon je vrijstaand?
Anders ben ik het wel eens met Geerd. Klussen op zolder is not done.
pi_198388125
quote:
1s.gif Op zondag 7 maart 2021 23:52 schreef Knuppel1983 het volgende:

[..]

Woon je vrijstaand?
Anders ben ik het wel eens met Geerd. Klussen op zolder is not done.
Nee. En beide buren hebben er geen last van hebben ze aangegeven. Enige geluidsoverlast is voor m'n vriendin :') ;( Zou graag een zaagtafel willen maar dat maakt teveel herrie in huis ben ik bang :'(
  Moderator maandag 8 maart 2021 @ 19:54:56 #67
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198398837
quote:
11s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:30 schreef BEFEM het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Met of zonder witte achterkant? Als ik geen achterkant doe dan zie je een witte muur. Er komen nog zwarte poten onder en ga deurtjes maken van hetzelfde hout voor die onderste 2 gaten.
Zou er geen achterkant op maken :) ^O^
pi_198539332






Best tevreden mee ^O^.

Volgende op de lijst: Kruidenrek, badplank en 2 kinderstoeltjes.
pi_198542545
Knap hoor, mooi geworden!
Laat die handjes wapperen!
  Moderator woensdag 17 maart 2021 @ 07:17:20 #70
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198543378
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 maart 2021 21:43 schreef BEFEM het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Best tevreden mee ^O^.

Volgende op de lijst: Kruidenrek, badplank en 2 kinderstoeltjes.
Petje af!!
pi_198774044
Technisch gezien niet vanaf de zolder maar ik wil hout bestellen voor een buiten loungebank. Heb mijn oog op kastanjehout (sowieso geen steigerhout) en heb 32 planken van 2500x200x30 nodig. Nu heb ik dat online gevonden maar ben 850 euro kwijt en het is vers gezaagd hout. 2 vragen voordat ik ook echt zoveel geld uit ga geven eraan:

1) Is kastanjehout goed ervoor of heeft iemand andere suggesties? Het is relatief licht dat ik weet.
2) Maakt het uit dat het vers gezaagd is aangezien het toch buiten gaat staan in weer en wind?
pi_198781450
Iemand die hier wat over kan roepen? ;(
  woensdag 31 maart 2021 @ 17:47:06 #74
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198782168
Vers gezaagd niet doen bij meubels. Ik weet zo ff niet hoeveel dat nog krimpt bij kastanjehout, maar met eiken is dat al gauw 10%. Ook als het buiten staat dus niet met vers gezaagd hout werken, behalve als je daar juist met het ontwerp vanuit gaat. Maar das wel een vak apart.

Verder kom ik kastanje voornamelijk tegen in vrij grof tuinmeubilair dus weet niet of het nu het meest geschikte materiaal er voor is.

[ Bericht 20% gewijzigd door bleiblei op 31-03-2021 17:57:53 ]
pi_198782920
quote:
1s.gif Op woensdag 31 maart 2021 17:47 schreef bleiblei het volgende:
Vers gezaagd niet doen bij meubels. Ik weet zo ff niet hoeveel dat nog krimpt bij kastanjehout, maar met eiken is dat al gauw 10%. Ook als het buiten staat dus niet met vers gezaagd hout werken, behalve als je daar juist met het ontwerp vanuit gaat. Maar das wel een vak apart.

Verder kom ik kastanje voornamelijk tegen in vrij grof tuinmeubilair dus weet niet of het nu het meest geschikte materiaal er voor is.
Kastanjehout valt af dan ;(. Even naar iets anders op zoek. Wil geen douglas doen of steigerhout.
pi_198785151
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 18:49 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Kastanjehout valt af dan ;(. Even naar iets anders op zoek. Wil geen douglas doen of steigerhout.
Misschien teak?
pi_198787182
quote:
0s.gif Op woensdag 31 maart 2021 20:53 schreef Tom_ het volgende:

[..]

Misschien teak?
Onbetaalbaar helaas.
  donderdag 1 april 2021 @ 09:16:38 #78
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_198790068
Ik dacht dat de meeste soorten hardhout behoorlijk rot-bestendig zijn? Iets courantere soorten als beuk, eik of esdoorn misschien?
pi_198802655
Ik zat een beetje vast in dat het 2.7 mm dik moet zijn zoals in de plannen van de Praxis met steigerhout maar dat is natuurlijk niet voor elk hout zo. Denk dat ik voor deze ga, kost ook geen drol:

https://www.vanhamerenhou(...)fijn-bezaagd-500-cm-

Heb daar ook m'n Iroko gekocht voor m'n tuintafel.

Bedankt voor het meedenken, het resultaat laat ik tzt zien.
pi_198816391
Het is Angelim hout, niet bruikbaar voor meubels omdat het afgeeft en stinkt ;(

Zoektocht gaat verder, wat een gedoe. Ga bijna gewoon Douglas kopen :+
  vrijdag 2 april 2021 @ 10:59:58 #81
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198817016
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 10:13 schreef BEFEM het volgende:
Het is Angelim hout, niet bruikbaar voor meubels omdat het afgeeft en stinkt ;(

Zoektocht gaat verder, wat een gedoe. Ga bijna gewoon Douglas kopen :+
Angelim stinkt inderdaad naar kattenzeik als het nat is :D .
Pseudo Acacia misschien een optie? Also known as Robinia?

Volgens mij zijn veel loungesets met het label acacia daarvan gemaakt.

En eiken kan evt. ook nog. Als je het maar van de grond houdt. Dus iets van pootjes onder zet van staal.
pi_198821219
Inderdaad acacia zie je veel. Maar als je googled spreken veel sites elkaar tegen. De een zegt makkelijk te bewerken de andere weer van niet. Ook zijn grote planken te lastig te vinden omdat die bomen blijkbaar niet echt groot worden.

Douglas is de makkelijkste weg denk ik :P
pi_198829746
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 april 2021 10:59 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Angelim stinkt inderdaad naar kattenzeik als het nat is :D .
Pseudo Acacia misschien een optie? Also known as Robinia?

Volgens mij zijn veel loungesets met het label acacia daarvan gemaakt.

En eiken kan evt. ook nog. Als je het maar van de grond houdt. Dus iets van pootjes onder zet van staal.
Nergens juiste formaat te verkrijgen van robinia ;(

Het wordt eiken of douglas. Bij douglas wel bang dat het krom gaat trekken -O-

Hoewel ik nog wel deze Azobe zie voor een prikkie :9~

https://www.houthandelwoe(...)opmaat-20x200mm.html

Nu ken ik alleen azobe palen en weet ik dat die kneiterhard zijn, zou je hier een simpele tuinbank van kunnen maken? Hoef alleen wat te zagen en te schroeven, op zich niet veel bijzonders. Hoeft niet op de millimeter nauwkeurig. Wel kneiterzwaar trouwens. Bank wordt dan 360 kilo. Azobe gaat teveel werken ben ik bang.

Dus toch maar eiken of douglas. Normaal weet ik altijd snel wat ik wil, nu wat minder >:O

[ Bericht 12% gewijzigd door BEFEM op 03-04-2021 08:46:41 ]
pi_198868156
In de tussentijd 2 kinderstoeltjes in elkaar geflanst. Moet ze nog wat afwerken en dan gaan ze naar mijn ouders om geschilderd te worden :s)



Heb op 1 zaagsnede na alles met decoupeerzaag gedaan. Werkt niet heel handig :')

Zit nu dan toch aan een tafelzaag te denken, ben over een maand ook jarig O~)
  maandag 5 april 2021 @ 19:30:15 #85
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_198869205
Dat ziet er verrekte recht uit voor een decoupeerzaagklus! Doe ik je niet na :N ^O^ .
pi_198869257
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 19:30 schreef bleiblei het volgende:
Dat ziet er verrekte recht uit voor een decoupeerzaagklus! Doe ik je niet na :N ^O^ .
Inderdaad!!

Maar tafelzaag is echt top. Als je daar mee hebt gezaagd wil je niet meer anders.

Alleen wel heel erg mee op passen. Is de gevaarlijkste zaagmachine als je t mij vraagt.
pi_198870762
Je ziet zo de zaagkanten die ik met de invalzaag gedaan heb zodat ze middenstukjes zeker weten even breed zijn :+

Ze lijken recht te staan maar ze wiebelen als een gek, dat moet ik nog even fixen.

[ Bericht 19% gewijzigd door BEFEM op 05-04-2021 20:52:49 ]
pi_198882602
quote:
11s.gif Op zondag 7 maart 2021 17:30 schreef BEFEM het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Met of zonder witte achterkant? Als ik geen achterkant doe dan zie je een witte muur. Er komen nog zwarte poten onder en ga deurtjes maken van hetzelfde hout voor die onderste 2 gaten.
Netjes _O_

Dit had ik niet verwacht op basis van je topic over een tuinschuurtje.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_198884571
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:36 schreef BEFEM het volgende:
In de tussentijd 2 kinderstoeltjes in elkaar geflanst. Moet ze nog wat afwerken en dan gaan ze naar mijn ouders om geschilderd te worden :s)

[ afbeelding ]

Heb op 1 zaagsnede na alles met decoupeerzaag gedaan. Werkt niet heel handig :')

Zit nu dan toch aan een tafelzaag te denken, ben over een maand ook jarig O~)
Zou je niet beter een invalzaag kopen in plaats van een tafel zaag?
pi_198884970
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 17:51 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Zou je niet beter een invalzaag kopen in plaats van een tafel zaag?
Jong, die heb ik maar is irritant als je steeds je liniaal moet verplaatsen. Sowieso heb ik een goedkope Parkside die steeds wegglipt als je hem niet vastklemt.
  Moderator dinsdag 6 april 2021 @ 19:39:12 #91
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_198886619
quote:
0s.gif Op maandag 5 april 2021 18:36 schreef BEFEM het volgende:
In de tussentijd 2 kinderstoeltjes in elkaar geflanst. Moet ze nog wat afwerken en dan gaan ze naar mijn ouders om geschilderd te worden :s)

[ afbeelding ]

Heb op 1 zaagsnede na alles met decoupeerzaag gedaan. Werkt niet heel handig :')

Zit nu dan toch aan een tafelzaag te denken, ben over een maand ook jarig O~)
Nou, ik ben best wel handig met een decopeerzaag; maar toch doe ik je dit niet na :) ^O^
pi_198989804
Deze website gevonden https://cutlistoptimizer.com/ _O_

Ik allemaal maar moeilijk doen dat ik 250 cm lange planken ging zoeken omdat ik geen zin had om om te rekenen naar andere lengte planken, heb je er gewoon een gratis tooltje voor :') :D
pi_198989841
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 18:14 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Jong, die heb ik maar is irritant als je steeds je liniaal moet verplaatsen. Sowieso heb ik een goedkope Parkside die steeds wegglipt als je hem niet vastklemt.
Heb ik ook, glijdt echt niet weg als je de rubbers onderop schoon houdt en je plaat stofvrij. Ieder ander merk zelfde issue.

Liever een invalzaag dan zo'n groot ding.
Laat die handjes wapperen!
pi_199139549
Vandaag met hulp van de buurman de loungebank gemaakt voor op de vlonder. Volgens het plan had je 200 schroeven nodig, het werden er een stuk of 350 :'). Sowieso nog paar stevigheidsverbeteringen doorgevoerd. De aller laatste schroef, ik had alles bij elkaar moeten schrapen om genoeg RVS te hebben, was een schroef van de Karwei die ik nog over had. Wat een schijtschroeven zijn dat, draaide uiteindelijk dol. Heb die dan maar met een hamer erin gemept _O_

Wel tevreden met m'n bank ^O^. Nu nog de kanten ff netjes afronden en hem beitsen, weet nog niet welke kleur.









Volgende project is een kruidenrek en een badplank voor vrienden.
  Moderator zondag 25 april 2021 @ 12:42:11 #95
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_199149671
Wat voor soort hout is dit eigenlijk :? Lijkt mij wel mooi relax zitten zo aan het water ! ^O^
pi_199149698
Ziet er goed uit en inderdaad lekker zo langs het water!
pi_199151160
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 april 2021 18:34 schreef BEFEM het volgende:
Vandaag met hulp van de buurman de loungebank gemaakt voor op de vlonder. Volgens het plan had je 200 schroeven nodig, het werden er een stuk of 350 :'). Sowieso nog paar stevigheidsverbeteringen doorgevoerd. De aller laatste schroef, ik had alles bij elkaar moeten schrapen om genoeg RVS te hebben, was een schroef van de Karwei die ik nog over had. Wat een schijtschroeven zijn dat, draaide uiteindelijk dol. Heb die dan maar met een hamer erin gemept _O_

Wel tevreden met m'n bank ^O^. Nu nog de kanten ff netjes afronden en hem beitsen, weet nog niet welke kleur.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Volgende project is een kruidenrek en een badplank voor vrienden.
Nu nog een boot en je bent klaar voor de zomer.

Ook een heerlijk aan een boot, dan kun je dus echt letterlijk altijd klussen :D
pi_199156513
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 12:42 schreef Vonkenboer het volgende:
Wat voor soort hout is dit eigenlijk :? Lijkt mij wel mooi relax zitten zo aan het water ! ^O^
Uiteindelijk gewoon Douglas gekocht.
pi_199156518
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 12:44 schreef Harveo het volgende:
Ziet er goed uit en inderdaad lekker zo langs het water!
Je bent welkom ^O^
pi_199156523
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 14:41 schreef Legwieh het volgende:

[..]

Nu nog een boot en je bent klaar voor de zomer.

Ook een heerlijk aan een boot, dan kun je dus echt letterlijk altijd klussen :D
Jij bent al geweest :+

Maar moet nog boot kopen maar heb ik 0 verstand van dus dat is klote. Zeker met de hoge prijzen nu... geen idee of ik een kat in de zak koop of njet
pi_199156545
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 20:41 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Jij bent al geweest :+

Maar moet nog boot kopen maar heb ik 0 verstand van dus dat is klote. Zeker met de hoge prijzen nu... geen idee of ik een kat in de zak koop of njet
aankoopkeuring?
pi_199156815
quote:
0s.gif Op zondag 25 april 2021 20:42 schreef zoz het volgende:

[..]

aankoopkeuring?
Ik weet niet wat dat is, kan het wel raden, :P

Wil gewoon een simoel bootje van 3000/4000 euro. Weet niet of een aankoopkeuring dan waarde toevoegt
pi_199157075
Wil je een sloepje of wat anders?
  zondag 25 april 2021 @ 22:33:58 #104
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199158382
Ik moet zeggen, toen je op zolder wilde klussen, had ik een donkerbruin vermoeden dat je wel eens een enorme prutser kon zijn :+ . Maar je maakt echt mooie toffe dingen! ^O^
Resistance is futile.
  zondag 25 april 2021 @ 22:35:32 #105
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199158396
quote:
1s.gif Op zondag 25 april 2021 20:41 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Jij bent al geweest :+

Maar moet nog boot kopen maar heb ik 0 verstand van dus dat is klote. Zeker met de hoge prijzen nu... geen idee of ik een kat in de zak koop of njet
Boten koop je in september/oktober aan het eind van het seizoen.

Hoe zie je het gebruik van je boot voor je? Hoeveel personen etc.?
Resistance is futile.
pi_199185832
quote:
7s.gif Op zondag 25 april 2021 22:35 schreef Seven. het volgende:

[..]

Boten koop je in september/oktober aan het eind van het seizoen.

Hoe zie je het gebruik van je boot voor je? Hoeveel personen etc.?
6 personen, misschien een plek om te liggen op de boot. En dan het beste wat 4k kan kopen :+ Misschien een lichte boot die ik in de winter op m'n grasveld kan leggen, maar weet niet of dat haalbaar/verstandig is. Je hebt in ieder geval wel genoeg winterplaatsen in de buurt.
  dinsdag 27 april 2021 @ 22:52:19 #107
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_199186527
quote:
10s.gif Op zondag 25 april 2021 22:33 schreef Seven. het volgende:
Ik moet zeggen, toen je op zolder wilde klussen, had ik een donkerbruin vermoeden dat je wel eens een enorme prutser kon zijn :+ . Maar je maakt echt mooie toffe dingen! ^O^
Hij was ook een enorme prutser met zijn frituur container ombouw.

Maar snel geleerd, goed gereedschap en de wil!

Inderdaad, complimenten!
Laat die handjes wapperen!
  dinsdag 27 april 2021 @ 23:40:30 #108
277627 Seven.
We are Borg.
pi_199187230
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:14 schreef BEFEM het volgende:

[..]

6 personen, misschien een plek om te liggen op de boot. En dan het beste wat 4k kan kopen :+ Misschien een lichte boot die ik in de winter op m'n grasveld kan leggen, maar weet niet of dat haalbaar/verstandig is. Je hebt in ieder geval wel genoeg winterplaatsen in de buurt.
Je wil dus niet overnachten enzo?

Dat lukt vast wel voor 4k. Er zijn mensen die hun stalen boten gratis weggeven. Er zijn ook enorm veel spookboten in Nederland waar gewoon niemand meer naar omkijkt.
Resistance is futile.
pi_199196101
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 april 2021 22:52 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Hij was ook een enorme prutser met zijn frituur container ombouw.
:D !

Gisteren nog met alle tevredenheid gebruikt, iedereen in de buurt is jaloers O+
pi_199808771


Kruidenrek gemaakt. Nieuwe techniek die ik heb gebruikt, sleutelgaten gemaakt met de frees. Nog steeds opletten met het juist afstellen van m´n zaag want daar ben ik nog steeds niet nauwkeurig genoeg in :@ Hangt wel verbazingwekkend in 1x recht :D

Volgende projecten: Een badplank en een tafeltje voor bij de bank op de vlonder.
pi_199811182
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 april 2021 18:14 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Jong, die heb ik maar is irritant als je steeds je liniaal moet verplaatsen. Sowieso heb ik een goedkope Parkside die steeds wegglipt als je hem niet vastklemt.
Wat, geen Makita?! o|O ;)

Mooie projecten hoor. ^O^
pi_199811504
quote:
10s.gif Op woensdag 9 juni 2021 21:14 schreef Rapporteer-Deze-Gebruiker het volgende:

[..]

Wat, geen Makita?! o|O ;)

Mooie projecten hoor. ^O^
Was m'n eerste gereedschap (na m'n schroefmachine) :@. Toen was ik nog jong en onschuldig.
pi_200116011




Badplank van padoek en noire fraké. Heb tungolie met terpentijn gebruikt om te sealen. Best tevreden mee, hopelijk m´n vrienden ook want het is een cadeau.
  maandag 28 juni 2021 @ 22:01:14 #114
277627 Seven.
We are Borg.
pi_200116676
quote:
10s.gif Op maandag 28 juni 2021 21:31 schreef BEFEM het volgende:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Badplank van padoek en noire fraké. Heb tungolie met terpentijn gebruikt om te sealen. Best tevreden mee, hopelijk m´n vrienden ook want het is een cadeau.
Prachtig cadeau!
Resistance is futile.
pi_200308967
En heb je de tafelzaag al gebruikt? :s)
pi_200312078
Nog geen tijd voor gehad, hij staat zelfs nog in de doos :@

Moet hem nog registreren bedenk ik me net.
pi_200313201
quote:
11s.gif Op zondag 11 juli 2021 14:16 schreef BEFEM het volgende:
Nog geen tijd voor gehad, hij staat zelfs nog in de doos :@

Tafelzagen zijn fantastische gereedschappen om snel vingers kwijt te raken, dus neem er a.u.b. genoeg tijd voor.
pi_200321799
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 15:40 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Tafelzagen zijn fantastische gereedschappen om snel vingers kwijt te raken, dus neem er a.u.b. genoeg tijd voor.
Ga eerst ff een goede plek er voor vinden en dan een slede ervoor maken.
pi_200478747
quote:
0s.gif Op zondag 11 juli 2021 15:40 schreef kingjotte het volgende:

[..]

Tafelzagen zijn fantastische gereedschappen om snel vingers kwijt te raken, dus neem er a.u.b. genoeg tijd voor.
Gelukkig hou ik me aan regel nummer 1: Nooit in het verlengde van de zaag staan. M'n spouwmes zat schijnbaar niet goed en vloog zo naar achter :D!

Wel ff schrikken :@
pi_200484325
quote:
11s.gif Op woensdag 21 juli 2021 22:07 schreef BEFEM het volgende:

[..]

Gelukkig hou ik me aan regel nummer 1: Nooit in het verlengde van de zaag staan. M'n spouwmes zat schijnbaar niet goed en vloog zo naar achter :D!

Wel ff schrikken :@
Zie ook deze (snel gezochte) video's over kickback:


pi_201084826
Ik ben van plan om in deze hoek een kast te maken. Net naast de thermostaat in de hoek. Dus vanaf de thermostaat tot in de hoek en dan denk ik een meter ofzo nog naar rechts. Ik moet me nog inlezen in hoe ik het wil doen maar heeft iemand suggesties of ideëen? Ik denk dat ik ze met een beugeltje aan de bovenkant vast maak aan de muur zodat je die niet ziet en ik ze ook weer los kan maken.



Ik zou zoiets willen, dat de hoek nog bruikbaar is en het niet gewoon 2 kasten aan elkaar geplakt zijn. Misschien tot aan het plafond, weet alleen niet of dat mooi is. Vraag me af of dat makkelijk is of niet :+



Alle suggesties, valkuilen etc zijn welkom
  donderdag 26 augustus 2021 @ 19:19:16 #122
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_201085061
Als je een kast tot aan het plafond maakt, moet je er rekening mee houden dat je em niet op kan bouwen en dan in de kamer rechtop kan zetten ;) .

Dus die moet je op de plek waar ie komt, opbouwen.
pi_201085248
quote:
1s.gif Op donderdag 26 augustus 2021 19:19 schreef bleiblei het volgende:
Als je een kast tot aan het plafond maakt, moet je er rekening mee houden dat je em niet op kan bouwen en dan in de kamer rechtop kan zetten ;) .

Dus die moet je op de plek waar ie komt, opbouwen.
Dat moet ik sowieso met mijn beperkte ruimte. Eerst droog aan elkaar zetten.

Weet ook niet of ik met schroeven wil gaan werken of niet.
pi_201133824
Als je 'm tot het plafond wilt bouwen, hou er dan rekening mee dat je wanden, vloer en plafond waarschijnlijk niet perfect haaks en parallel zijn.

Je zou de kast los van de 'sokkel' / 'plint' kunnen maken. Zet de kast op stelpootjes zodat hij tot aan het plafond komt en 'scribe' dan de plint zodat het perfect wordt. Andersom kan ook, met een plint aan de bovenkant. Scheelt met in elkaar zetten ook.

Valkuil: maak je overspanningen niet te groot, anders de planken gaan doorhangen.

Je kunt bijna alle verbindingen 'gewoon' schroeven, alleen de buitenste 2 panelen niet.
pi_201141122
quote:
0s.gif Op zondag 29 augustus 2021 22:35 schreef kingjotte het volgende:
Als je 'm tot het plafond wilt bouwen, hou er dan rekening mee dat je wanden, vloer en plafond waarschijnlijk niet perfect haaks en parallel zijn.

Je zou de kast los van de 'sokkel' / 'plint' kunnen maken. Zet de kast op stelpootjes zodat hij tot aan het plafond komt en 'scribe' dan de plint zodat het perfect wordt. Andersom kan ook, met een plint aan de bovenkant. Scheelt met in elkaar zetten ook.

Valkuil: maak je overspanningen niet te groot, anders de planken gaan doorhangen.

Je kunt bijna alle verbindingen 'gewoon' schroeven, alleen de buitenste 2 panelen niet.
Ik denk dat ik zoiets ga doen.


Maar dan is die wel vast aan de muur en kan ik hem niet verplaatsen. Niet dat dat sowieso een optie is maar toch :+. En dan geen multiplex maar mooi hout. Geen eiken. Iemand ideëen? :P Wil een keer wat ander hout dan ik normaal gebruik :+
pi_201183543
Van boven ben ik dit van plan met de planken.

Beide kanten tegen de muur worden 90 cm lang en 30 cm breed (even afhankelijk van het aanwezig hout, misschien 28 ofzo) De binnenste kanten aan de voorkant worden dan 60 lang (afhankelijk van de breedte). Mijn plan is om in de hoek (dat rode) een 6x6 balkje neer te zetten (per etage) waar dan de plank op steunt. Deze laat ik gewoon los staan, ik lijm of schroef die niet vast. Daarnaast doe ik hetzelfde aan beide zijkanten maar dan met een stuk gezaagd plank (dus geen 6x6) en die stukken lijm ik vast aan de buitenkant van de boekenkast. Zo heeft de plank over de hele breedte steun aan de zijkanten en in de hoek op 6x6. Vraag: Wat voor dikte plank zal ik gebruiken? Ook afhankelijk van wat ze hebben. Ik zie dat mijn billie kast maar 1.8 cm heeft. Ik wil daar wel boven zitten denk ik, zeker omdat er een hoek is. Daarnaast, is het verstandig om het hoek balkje niet vast te zetten? Mijn idee is dat door het gewicht die toch niet kan bewegen. En ik niet weet hoe ik hem vast krijg, op lijmen na :+



Input is gewenst ^O^ *O*
pi_201184642
Ik heb even het filmpje bekeken. Wat ik me in eerste instantie afvraag: je schrijft dat het wil gaan maken van 'echt' hout. Maar je maakt geen achterwand aan je kast. Je muur is zelden perfect 90 graden. Wat ga je dan gebruiken om de kieren die ontstaan dicht te zetten? Of ga je al die planken precies afschrijven op de muur en dan ook nog in een verstek zagen?

Je hoekblokje zou je wellicht kunnen vastzetten met deuvels of een lamello of iets dergelijks als je bang bent dat ze verschuiven. Of een beetje kit aan de achterkant bij de muur.

Overall zou ik toch overwegen of het niet handiger is om een kast te maken met een achterwand. Dat is in elk geval voor het in elkaar zetten een stuk gemakkelijker. En je kunt ook het doorhangen van je planken wat tegengaan door ze vast te zetten aan die achterwand.

18mm is volgens mij geen gekke maat voor planken toch? De houtprijzen zijn best behoorlijk momenteel, dus het wordt al snel een dure kast. Je kunt de boel eventueel nog verdikken met een lat aan de voor- of achterkant. Dat doet die meneer in het filmpje ook.
pi_201184923
De punt die in de hoek komt maak ik stomp zodat die in de niet 90 graden hoek van de muur past. Die kerel in dat filmpje doet dat ook. En ik moet nog even kijken hoe scheef mijn muren sowieso lopen maar er zal vast een kiertje van de planken tot aan de muur zijn. Ik ga er vanuit dat dat niet een grote spleet gaat worden en dat laat ik gewoon zo zitten.

Een kast met een achterkant gaat meer gedoe opleveren want dan moet ik de constructie in 1x maken ipv dat ik hem tegen de uur aan bouw. Dan kan ik ook niet zomaar een hoekkast maken. Ik moet nog wel even goed meten zo. Bedankt daarvoor :+
pi_201734666
Nog 2 cadeautjes gemaakt. Beetje uit de vrije hand gezaagd, moet eigenlijk een template kopen voor een paar euro... Maar eerste keer dat ik 2 soorten hout heb gelijmd via mijn tafelzaag. Niet perfect zonder vlakbank maar goed genoeg om te lijmen :+





Ondertussen is mijn zoektocht naar een werkplaats nog niet gelukt :(! Binnenkort maar flyeren in de buurt..

Elke tip voor regio Schiphol wordt gewaardeerd :+
pi_202307188
Ff wat advies nodig. Bedoeling was in eerste instantie om alleen een balkje in de hoek te zetten, ik denk dat het slimmer is om er 3 neer te zetten zoals op mijn foto? Het is 19mm mdf, geen hout geworden want dat was te duur :+. Daarnaast, de 45 graden heb ik gelamellod en gelijmd, zal dat nog meer versterking nodig hebben aan de onderkant door bijvoorbeeld een ijzeren plaatje vast te schroeven zodat de planken beter bij elkaar blijven?

Voor de rest gaat het op zich prima, moet nog paar planken zagen en oliën. Wel meer werk dan gedacht :(!



pi_202477379
Hij is klaar *O*





pi_202477525
Dit ziet er netjes uit, heb je die tussenschotten ook met lamello's vast gemaakt?
pi_202477608
Met 'pocket' schroeven. Met lamellos was niet te doen denk ik, dan moet alles precies uitlijnen en het is niet allemaal even haaks.

Verder wilde ik dat ik deze kast ook uit elkaar kan halen (waarom weet ik niet :') ). Heb dus geen lijm gebruikt op de verstekplanken na.
  zondag 5 december 2021 @ 16:14:09 #134
277627 Seven.
We are Borg.
pi_202481004
quote:
0s.gif Op zondag 5 december 2021 10:50 schreef BEFEM het volgende:
Hij is klaar *O*

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
_O_ mooi hoor!
Resistance is futile.
pi_202481029
Mooi werk ^O^
  zondag 5 december 2021 @ 16:41:12 #136
486785 Pensioengenieter
Geen vrije tijd meer
pi_202481378
Ondertussen is mijn zoektocht naar een werkplaats nog niet gelukt :(! Binnenkort maar flyeren in de buurt..

Elke tip voor regio Schiphol wordt gewaardeerd :+
[/quote]

Oh ik dacht dat ze daar wat lege hangars hadden. Of is dat weer te groot
  Moderator zondag 5 december 2021 @ 16:49:30 #137
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')