abonnement Unibet Coolblue
pi_193714799
De zwaartekracht en aantrekkingskracht van de aarde trekt ons omlaag maar de zon heeft natuurlijk ook een aantrekkingskracht. De zon zorgt ervoor dat de aarde op zijn baan blijft en niet wegslingerd.

Betekent dit ook dat de aarde een aantrekkinskracht op de mens heeft? Als je de zon ziet is er een directe lijn van jou naar de zon. En wanneer het donker is schuil je achter de aarde eigenlijk. Ben je in het donker dan niet dubbel zwaar? Want je wordt dan door de aarde en de zon naar beneden getrokken?

Volgens mij heeft de zon niet zoveel invloed op de mens zelf omdat we klein zijn maar die invloed is er wel.. hoe klein het ook is. De maan trouwens ook. Zonder de maan zouden er geen tijden zijn. De maan heeft dus ook invloed op de mens en het een invloed heeft op de zee. Ergens begrijp ik astronomie wel. Veel mensen vind het stom maar de wetenschap laat gewoon zien dat de maan en alle andere planeten invloed uitoefenen op elk mens.
pi_193715046
interesante theorie, ik volg.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_193715163
En op elk dier ?!
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193715170
In de nacht ben je inderdaad een fractie zwaarder dan overdag (afhankelijk van de positie van de maan want die heeft veel meer invloed dan de zon wat dat betreft).
pi_193715229
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 20:40 schreef phoenyx het volgende:
In de nacht ben je inderdaad een fractie zwaarder dan overdag (afhankelijk van de positie van de maan want die heeft veel meer invloed dan de zon wat dat betreft).
Klopt, waarbij het ontbijt de volgende ochtend het verschil waarschijnlijk alweer opheft.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_193715271
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 20:45 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Klopt, waarbij het ontbijt de volgende ochtend het verschil waarschijnlijk alweer opheft.
Ja je praat over ongeveer een verschil van ongeveer 0,000125% wat betreft de maan

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2020 21:19:40 ]
  zaterdag 20 juni 2020 @ 20:50:45 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193715276
Er zijn veel mensen op FOK! die hier verstand van hebben.
Ik weet alleen dat zwaartekracht een heel erg zwakke kracht is. Er is immers een hele planeet nodig om jou op de grond te houden en nog kun je een stukje omhoog springen.

Het is geloof ik ook nog niet zo duidelijk waar zwaartekracht precies vandaan komt, maar het zorgt wel voor interactie tussen grotere objecten in het heelal, zolang ze relatief dicht bij elkaar liggen. Op grotere schaal neemt de invloed van zwaartekracht af.

@Haushofer
:'(
pi_193715286
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 20:50 schreef BasEnAad het volgende:
Er zijn veel mensen op FOK! die hier verstand van hebben.
Ik weet alleen dat zwaartekracht een heel erg zwakke kracht is. Er is immers een hele planeet nodig om jou op de grond te houden en nog kun je een stukje omhoog springen.
Hmm.. misschien kun je wel hoger springen als de maan recht boven je staat... :+
Tip voor (polsstok)hoogspringers.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_193715308
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 20:50 schreef BasEnAad het volgende:
Er zijn veel mensen op FOK! die hier verstand van hebben.
Ik weet alleen dat zwaartekracht een heel erg zwakke kracht is. Er is immers een hele planeet nodig om jou op de grond te houden en nog kun je een stukje omhoog springen.

Het is geloof ik ook nog niet zo duidelijk waar zwaartekracht precies vandaan komt, maar het zorgt wel voor interactie tussen grotere objecten in het heelal, zolang ze relatief dicht bij elkaar liggen. Op grotere schaal neemt de invloed van zwaartekracht af.

@:haushofer
:'(
Nou ja het is wel duidelijk waar het wegkomt en hoe het werkt (tot op een zeker niveau). Het is alleen nog niet gelukt om het in 1 formule de GUT te verwerken.
pi_193715560
De zwaartekracht tussen twee massa's m1 en m2 wordt gegeven door

Fz = G*m1 x m2/r2

Hier is r de afstand tussen de massamiddelpunten, en G de gravitatieconstante van Newton.

De tweede wet van Newton zegt bovendien dat de nettokracht op een massa m wordt gegeven door

F = mxa

Als we de massa van een persoon aangeven met m, en de massa van de aarde met M, dan geldt voor de zwaartekracht op die persoon dus

F = Fz --> mxa = G*mxM/r2 --> a = G*mxM/r2.

Als we de massa van de aarde en de straal van de aarde invullen (dat is immers de afstand van het massamiddelpunt van de aarde tot het massamiddelpunt van jou, op een meter oid na), en bovendien G invullen, dan krijgen we de bekende valversnelling g:

a = 9,8 m/s2

Stel nu dat het nacht is, en de richting van de zwaartekracht t.g.v. de aarde hetzelfde is als de richting van de zwaartekracht t.g.v. de zon, dan mogen we deze twee krachten optellen (een fijne eigenschap, genaamd 'superpositie). De zwaartekracht van de zon resulteert in een versnelling

a = GMzon/Rzon-aarde

Invullen geeft een versnelling van

a = 6 x 10-3 m/s2 = 6 mm/s2

Als je je bedenkt dat de gravitatieconstante g variëert tussen g=9,79 m/s2 (polen )en g=9,79 m/s2 (evenaar), een variatie van 2 cm/s2, dan mogen we de zwaartekrachtsinvloed van de zon rustig negeren op ons.
-
  zaterdag 20 juni 2020 @ 21:11:04 #11
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193715576
_O-
pi_193715672
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 20:51 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Hmm.. misschien kun je wel hoger springen als de maan recht boven je staat... :+
Tip voor (polsstok)hoogspringers.
Dat kun je met een 'op de achterkant van een envelop berekening' nagaan: de valversnelling t.g.v. de maan op jou is ruwweg

a = G*M/R2 = 3 x 10-5 m/s2

Bdenken dat de aardse zwaartekracht en de zwaartekracht van de maan precies tegenovergesteld staan, en energiebehoud toepassen, geeft dan

1/2 x m x v2 = mxgxh --> v2/(2g) = h

De verhouding tussen h(zonder maan) en h(met maan) is dan domweg gegeven door de verhouding tussen g(aarde) en g(aarde - maan),

9,81/(9,81-3x10-5) = 1,000003.

Spring je normaal bijvoorbeeld 1 meter, dan zul je met behulp van de maan 1 meter plus 3x10-6 meter springen. De maan helpt je dus om een duizendste millimeter hoger te komen :P

luchtwrijving etc. daargelaten, natuurlijk; iets met bolsymmetrische koeien
-
pi_193715709
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:17 schreef Haushofer het volgende:
Spring je normaal bijvoorbeeld 1 meter, dan zul je met behulp van de maan 1 meter plus 3x10-6 meter springen. De maan helpt je dus om een duizendste millimeter hoger te komen :P
Theoretisch kan dat het verschil maken tussen een wereldrecord op de Olympische Spelen en een 4e plek.. ;)
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_193715736
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:10 schreef Haushofer het volgende:
De zwaartekracht tussen twee massa's m1 en m2 wordt gegeven door

Fz = G*m1 x m2/r2

Hier is r de afstand tussen de massamiddelpunten, en G de gravitatieconstante van Newton.

De tweede wet van Newton zegt bovendien dat de nettokracht op een massa m wordt gegeven door

F = mxa

Als we de massa van een persoon aangeven met m, en de massa van de aarde met M, dan geldt voor de zwaartekracht op die persoon dus

F = Fz --> mxa = G*mxM/r2 --> a = G*mxM/r2.

Als we de massa van de aarde en de straal van de aarde invullen (dat is immers de afstand van het massamiddelpunt van de aarde tot het massamiddelpunt van jou, op een meter oid na), en bovendien G invullen, dan krijgen we de bekende valversnelling g:

a = 9,8 m/s2

Stel nu dat het nacht is, en de richting van de zwaartekracht t.g.v. de aarde hetzelfde is als de richting van de zwaartekracht t.g.v. de zon, dan mogen we deze twee krachten optellen (een fijne eigenschap, genaamd 'superpositie). De zwaartekracht van de zon resulteert in een versnelling

a = GMzon/Rzon-aarde

Invullen geeft een versnelling van

a = 6 x 10-3 m/s2 = 6 mm/s2

Als je je bedenkt dat de gravitatieconstante g variëert tussen g=9,79 m/s2 (polen )en g=9,79 m/s2 (evenaar), een variatie van 2 cm/s2, dan mogen we de zwaartekrachtsinvloed van de zon rustig negeren op ons.
Newton is al achterhaald. Gebruik kwantummechanica.
pi_193715742
Net als wat ik zei bij mijn percentage
pi_193715756
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:19 schreef Atak het volgende:
Newton is al achterhaald. Gebruik kwantummechanica.
Doe ff voor dan.
-
  zaterdag 20 juni 2020 @ 21:23:08 #17
272296 Jan_Lul
Ik zit hier niet voor
pi_193715802
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:18 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Theoretisch kan dat het verschil maken tussen een wereldrecord op de Olympische Spelen en een 4e plek.. ;)
Maar de tegenstanders hebben toch precies hetzelfde voordeel?
pi_193715871
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:23 schreef Jan_Lul het volgende:

[..]

Maar de tegenstanders hebben toch precies hetzelfde voordeel?
Niet precies hetzelfde natuurlijk. Er is altijd een tijdsverschil tussen de personen, op dat moment is de maan weer wat verschoven dus is het weer wat anders.
pi_193715899
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:26 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Niet precies hetzelfde natuurlijk. Er is altijd een tijdsverschil tussen de personen, op dat moment is de maan weer wat verschoven dus is het weer wat anders.
Precies. En lichtere atleten zullen extra voordeel hebben, bedenk ik theoretisch.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_193715913
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:28 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Precies. En lichtere atleten zullen extra voordeel hebben, bedenk ik theoretisch.
Zit er al 3 minuten over na te denken, ik weet het niet zeker.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2020 21:32:49 ]
pi_193716033
Als je 100.000 kilo weegt of 1 gram, het effect naar verhouding is hetzelfde. Zie ik iets over het hoofd?
pi_193716038
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:29 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Zit er al 3 minuten over na te denken, ik weet het niet zeker.
Ik twijfel ook.
Lichtere atleten worden minder omlaag getrokken door de Aarde dan zwaardere atleten, maar worden ook minder omhoog getrokken door de Maan. *mind blown*
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_193716081
Nou ja we hebben natuurlijk het verschil in zwaartekracht zelf van iemand die heel zwaar is in vergelijking met een persoon die lichter is. De zwaartekracht die hij of zij zelf genereert. Is dat iets?
pi_193716102
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:39 schreef phoenyx het volgende:
Nou ja we hebben natuurlijk het verschil in zwaartekracht zelf van iemand die heel zwaar is in vergelijking met een persoon die lichter is. De zwaartekracht die hij of zij zelf genereert. Is dat iets?
De lat wordt ook meer naar een zware atleet getrokken, waardoor die dus een voordeel heeft.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_193716188
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:28 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Precies. En lichtere atleten zullen extra voordeel hebben, bedenk ik theoretisch.
Als je alleen zwaartekracht meeneemt niet; de massa's vallen weg in de verhouding.

Ook in het 'normale geval' geeft energiebehoud dat "kinetische energie"= "potentiële energie", waarin de massa wegvalt.
-
pi_193718355
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:20 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Doe ff voor dan.
Kijk om je heen. Het kwantumveld is overal.
pi_193721631
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 23:31 schreef Atak het volgende:

[..]

Kijk om je heen. Het kwantumveld is overal.
Jammer alleen dat we er nog zo moeizaam zwaartekracht mee kunnen beschrijven :P
-
pi_193721789
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 11:17 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jammer alleen dat we er nog zo moeizaam zwaartekracht mee kunnen beschrijven :P
Op dat niveau gebeuren er zulke rare dingen dat het helemaal niet valt te beschrijven.
Newton probeerde alles te beschrijven met oorzaak en gevolg. Ons universum werkt niet op die manier. Dat is wat kwantummechanica laat zien.
pi_193722155
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 11:34 schreef Atak het volgende:
Op dat niveau gebeuren er zulke rare dingen dat het helemaal niet valt te beschrijven.
Uh, jawel, met kwantummechanica en kwantumveldentheorie.

Ik zou zelf niet zeggen dat oorzaak en gevolg niet opgaat in de kwantummechanica; de theorie is immers causaal. Maar ik ben het met je eens dat het subtieler wordt om te spreken over 'de oorzaak van het verval van een uraniumkern'.
-
pi_193722532
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 12:05 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Uh, jawel, met kwantummechanica en kwantumveldentheorie.

Ik zou zelf niet zeggen dat oorzaak en gevolg niet opgaat in de kwantummechanica; de theorie is immers causaal. Maar ik ben het met je eens dat het subtieler wordt om te spreken over 'de oorzaak van het verval van een uraniumkern'.
Er zijn meerdere gevolgen voor een oorzaak dus je kunt Newton's theorie niet gebruiken om iets in het kwantumveld te voorspellen.

Het kwantumveld is in een andere dimensie. Daar heb je geen oorzaak en gevolg, materie, tijd en ruimte. Alle mogelijkheden bestaan al en we gebruiken onze bewustzijn om het kwantumveld te beïnvloeden.

Als er niemand is die het observeert, bestaat het ook niet. Dat is best wel moeilijk te begrijpen. Ik begrijp het zelf ook niet helemaal en volgens mij is het met de wetenschap van nu niet te begrijpen.
https://www.sciencealert.(...)of-objective-reality
pi_193725629
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Je kunt volgens mij de aantrekkingskracht van de zon niet simpelweg optellen of aftrekken als extra aantrekkingskracht. De zon trekt wel aan je, maar je bent ook in een baan om de zon, die je weer naar buiten slingert. Dat is ook de reden dat de aarde stabiel in zijn baan blijft, en niet steeds dichter naar de zon getrokken wordt. In principe heffen die twee krachten elkaar op.
Er zijn echter wel degelijk minime effecten van dag en nacht. Aan de dagzijde ben je iets dichter bij de zon dan het centrum van de baan van de aarde om de zon. En in die baan iets dichter bij de zon, is je baansnelheid eigenlijk net iets te laag voor een stabiele baan. Dat ervaar je als een zeer kleine kracht richting de zon, die je dus iets lichter maakt. Aan de nachtzijde is je baansnelheid eigenlijk iets te hoog, en ervaar je een zeer kleine kracht van de zon af, die je dus ook iets lichter maakt...
Verder draait de aarde zelf ook nog. Dit heeft een vergelijkbaar effect als bovenstaand. Al met al denk ik dat er niet veel verschil tussen dag en nacht is, maar misschien wel een verschil tussen bijvoorbeeld dag en vroeg in de ochtend. Om wat voor hoeveelheden dat gaat, geen idee... Iemand zin om dit allemaal uit te rekenen?
pi_193725858
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 16:44 schreef ChrisCross het volgende:
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Je kunt volgens mij de aantrekkingskracht van de zon niet simpelweg optellen of aftrekken als extra aantrekkingskracht. De zon trekt wel aan je, maar je bent ook in een baan om de zon, die je weer naar buiten slingert. Dat is ook de reden dat de aarde stabiel in zijn baan blijft, en niet steeds dichter naar de zon getrokken wordt. In principe heffen die twee krachten elkaar op.
Er zijn echter wel degelijk minime effecten van dag en nacht. Aan de dagzijde ben je iets dichter bij de zon dan het centrum van de baan van de aarde om de zon. En in die baan iets dichter bij de zon, is je baansnelheid eigenlijk net iets te laag voor een stabiele baan. Dat ervaar je als een zeer kleine kracht richting de zon, die je dus iets lichter maakt. Aan de nachtzijde is je baansnelheid eigenlijk iets te hoog, en ervaar je een zeer kleine kracht van de zon af, die je dus ook iets lichter maakt...
Verder draait de aarde zelf ook nog. Dit heeft een vergelijkbaar effect als bovenstaand. Al met al denk ik dat er niet veel verschil tussen dag en nacht is, maar misschien wel een verschil tussen bijvoorbeeld dag en vroeg in de ochtend. Om wat voor hoeveelheden dat gaat, geen idee... Iemand zin om dit allemaal uit te rekenen?
Daarnaast is er ook de blackhole in het centrum van het subcluster die alles tot zich toe trekt.
pi_193745497
De aantrekkingskracht op aarde is niet overal gelijk.
De voornaamste oorzaak is wel de rotatie van de aarde, aan de evenaar is rotatiesnelheid het grootst en moet een deel van de zwaartekracht de middelpuntzoekende kracht leveren, daarom is de aantrekkingskracht kleiner dan aan de polen.
Ook de afplatting van de aarde speelt een rol.
Verder is de massa van de aarde ongelijk verdeeld, dit leidt tot grote bergen en dalen in de zeespiegel.
pi_193751095
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 16:44 schreef ChrisCross het volgende:
Om wat voor hoeveelheden dat gaat, geen idee... Iemand zin om dit allemaal uit te rekenen?
Ja hoor... op 150 mlj km met een straal van de aarde van 6371 km (x2 voor de diameter), hebben we het over een factor 1 / 11.772, of ‭1,000085. Aangezien zwaartekracht kwadratisch zwakker wordt, is het verschil in kracht: 1,00017 aan de dag/nacht-kant.
[A living organism] feeds upon negative entropy. Thus the device by which an organism maintains itself stationary at a fairly high level of orderliness really consists in continually sucking orderliness from its environment.
E. Schrödinger
pi_193763974
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 16:44 schreef ChrisCross het volgende:
Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag. Je kunt volgens mij de aantrekkingskracht van de zon niet simpelweg optellen of aftrekken als extra aantrekkingskracht. De zon trekt wel aan je, maar je bent ook in een baan om de zon, die je weer naar buiten slingert. Dat is ook de reden dat de aarde stabiel in zijn baan blijft, en niet steeds dichter naar de zon getrokken wordt. In principe heffen die twee krachten elkaar op.
Ja, je hebt gelijk, ik heb de centrifugaalkracht die we ervaren vanwege de rondgang rond de zon niet meegenomen.
-
pi_193763983
quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2020 12:41 schreef Atak het volgende:

Het kwantumveld is in een andere dimensie. Daar heb je geen oorzaak en gevolg, materie, tijd en ruimte. Alle mogelijkheden bestaan al en we gebruiken onze bewustzijn om het kwantumveld te beïnvloeden.

Als er niemand is die het observeert, bestaat het ook niet. Dat is best wel moeilijk te begrijpen. Ik begrijp het zelf ook niet helemaal en volgens mij is het met de wetenschap van nu niet te begrijpen.
https://www.sciencealert.(...)of-objective-reality
Ik heb geen idee hoe je hier bij komt.
-
pi_193767309
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 08:42 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe je hier bij komt.
Hij zegt zelf al dat hij het niet helemaal begrijpt.

Mijn haren gingen overeind staan en ik heb een richting van qm als master gedaan op de uni.
Zonder wiskunde kan je diit niet uitleggen, dus op fok kan dit niet.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193767590
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 13:10 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Hij zegt zelf al dat hij het niet helemaal begrijpt.

Mijn haren gingen overeind staan en ik heb een richting van qm als master gedaan op de uni.
Zonder wiskunde kan je diit niet uitleggen, dus op fok kan dit niet.
Welk gedeelte van mijn verhaal klopt dan niet?
pi_193767634
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 13:33 schreef Atak het volgende:

[..]

Welk gedeelte van mijn verhaal klopt dan niet?
Dit:

quote:
1s.gif Op zondag 21 juni 2020 12:41 schreef Atak het volgende:

Het kwantumveld is in een andere dimensie. Daar heb je geen oorzaak en gevolg, materie, tijd en ruimte. Alle mogelijkheden bestaan al en we gebruiken onze bewustzijn om het kwantumveld te beïnvloeden.

Als er niemand is die het observeert, bestaat het ook niet. Dat is best wel moeilijk te begrijpen. Ik begrijp het zelf ook niet helemaal en volgens mij is het met de wetenschap van nu niet te begrijpen.
-
pi_193949414
Omdat de aarde in een baan om de zon draait zijn we gewichtloos in het zwaartekrachtveld van de zon,
Vergelijkbaar zijn de astronauten gewichtloos in het ruimtestation ISS omdat dat in een baan om de aarde draait.
Wel hebben de zon en de maan invloed op het water van de aarde omdat het water kan bewegen omdat het stelsel aarde- maan om het gemeenschappelijk zwaartepunt draait.
Met het stelsel aarde-zon is dat net zo.
Het gemeenschappelijk zwaartepunt ligt iets buiten het middelpunt van de aarde.
  zondag 5 juli 2020 @ 22:18:57 #41
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_193949779
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 20:00 schreef Atak het volgende:
Zonder de maan zouden er geen tijden zijn.
Hoezo niet? Zonder maan hadden we ook gewoon dag en nacht.
pi_193949930
quote:
Op zondag 5 juli 2020 22:18 schreef Ixnay het volgende:

Hoezo niet? Zonder maan hadden we ook gewoon dag en nacht.
Hij zal 'getijden' bedoelen.
  zondag 12 juli 2020 @ 15:04:37 #43
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_194052421
Officieel bestaat zwaartekracht niet eens. Het zijn bewegingen in de ruimte tijd.
pi_194056015
quote:
0s.gif Op zondag 12 juli 2020 15:04 schreef Eendenkooi het volgende:
Officieel bestaat zwaartekracht niet eens. Het zijn bewegingen in de ruimte tijd.
Nou, zwaarte'kracht' bestaat wel volgens Einstein als gekromde ruimtetijd; 't is alleen geen 'kracht' in Newtoniaanse zin.
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')