abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 juni 2020 @ 21:21:25 #1
65846 Bocaj
47th President.
pi_193703406
Adverteerders trekken zich terug of willen gesprek na uitspraken Johan Derksen.
quote:
Meerdere bedrijven die adverteerden in de reclameblokken rond het televisieprogramma Veronica Inside stoppen daarmee of willen in gesprek met de zender. Dat gebeurt naar aanleiding van uitspraken van vaste analist Johan Derksen over de anti-racismedemonstraties in Nederland.

quote:
Mediabedrijf Talpa, eigenaar van Veronica, wilde niet reageren op de besluiten van de adverteerders, maar laat weten dat uitspraken in het programma voor rekening zijn van de mensen aan tafel. "Veronica is voor vrijheid van meningsuiting en tegen het opzettelijk kwetsen van medemensen of bevolkingsgroepen", herhaalde een woordvoerder een eerdere verklaring.

Derksen zei afgelopen maandag in Veronica Inside dat het wel meevalt met het racisme in Nederland en maakte een opmerking over een tegendemonstrant die bij een Black Lives Matter-protest in Leeuwarden als Zwarte Piet verkleed was. "Weten we wel zeker dat dat niet Akwasi is", vroeg hij over de man, die een bordje droeg met daarop de tekst 'Zwarte Piet Lives Matter'. Rapper Akwasi is een bekende anti-racisme-activist.

Albert Heijn stopt voorlopig met reclame
Supermarktketen Albert Heijn zegt vooralsnog geen reclametijd meer te willen rondom het programma. Het bedrijf benadrukt geen sponsor te zijn van Veronica Inside en zegt dus niet te gaan over de indeling van de reclameblokken. Wel is er naar aanleiding van de uitspraken van Derksen contact geweest met Talpa. Daarbij heeft Albert Heijn te kennen gegeven voorlopig geen reclame te willen maken rond de show. "Er is bij Albert Heijn geen plaats voor discriminatie", schrijft het bedrijf.

Bierbrouwer Bavaria, een van de hoofdsponsoren van het programma, distantieert zich eveneens van de uitspraken van Derksen. "Wij zijn een familiebedrijf en we willen mensen samenbrengen. Bavaria is het biermerk met een knipoog. Echter zijn wij van mening dat de uitspraak van Johan Derksen geen grap is en te ver gaat", zegt een woordvoerder tegen de NOS.

Het bierbedrijf laat weten dat het sponsorcontract met VI deze maand afloopt en niet wordt verlengd. "Dit was al besloten en heeft verder niets te maken met de uitspraken van Johan Derksen."

Toto en KPN gaan in gesprek
Bookmaker Toto, ook een van de hoofdsponsoren, is niet bereikt door de NOS, maar het bedrijf zegt tegen het AD dat het afstand neemt van de uitspraken en dat er gesprekken gaande zijn met de zender. En ook KPN zegt zich te distantiëren van elke vorm van racisme, maar geeft aan dat het als adverteerder niet over de inhoud van het programma gaat. Wel volgt er een gesprek met Talpa.

Verder maakte fruitbedrijf Zespri vanavond bekend dat het per direct geen reclametijd meer inkoopt rond VI. "Deze uitspraken zijn verkeerd en in strijd met onze waarden. Zespri is als merk gericht op mensen, verbinding en inclusiviteit en we streven naar een betere wereld."

Ook scheermessenmerk Gillette stopt met de inkoop van reclame. Eerder was het bedrijf nog een van de vaste sponsoren van het voetbalprogramma, maar daar was Gillette al mee gestopt nadat René van der Gijp twee jaar geleden transgenders belachelijk had gemaakt. Toen heette het programma nog Voetbal Inside en werd het door RTL uitgezonden.

Gamma en SNS Bank
Bouwmarktketen Gamma en SNS Bank hebben ook gereageerd op de uitspraken van afgelopen maandag. De bedrijven willen met Veronica in gesprek over de uitlatingen van Derksen. SNS Bank laat weten alle vormen van racisme en discriminatie te veroordelen en benadrukt alleen reclameblokken in te kopen en geen vaste sponsor te zijn van het programma.
Bron:NOS
===========================================
B:)B Zo!

Deel 2
  vrijdag 19 juni 2020 @ 21:22:34 #2
65846 Bocaj
47th President.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 21:23:55 #3
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193703450
quote:
Zespri is als merk gericht op mensen, verbinding en inclusiviteit
Waarom moet iedereen zo nodig verbonden worden met elkaar? Dit is totaal niet realistisch, noch nodig.
pi_193703557
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 21:23 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Waarom moet iedereen zo nodig verbonden worden met elkaar? Dit is totaal niet realistisch, noch nodig.
Het is vooral een holle en vrij betekenisloze zin om aan te sluiten bij moderne en huidige trends waarvan men verwacht financieel gewin te krijgen. Het idee dat een grote filmmaatschappij rondom Hollywood stelt pro LGBT+ te zijn - maar alleen in het Westen natuurlijk - omdat dit positieve berichtgeving oplevert. Zoals gameontwikkelaar Bethesda:

In order to understand, I destroyed myself
- Fernando Pessoa
pi_193703573
quote:
5s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 21:23 schreef Eendenkooi het volgende:

[..]

Het gaat alleen om de knaken.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Spellchecker vrijdag 19 juni 2020 @ 21:33:11 #6
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193703604
Hebben er zich al traphekjesfabrikanten AFgemeld?
  vrijdag 19 juni 2020 @ 21:52:21 #7
442104 Pielemenneke
Welkom in de poppenkast
pi_193703874
Politiek correcte ophef over kroegpraat. waarin Derksen zegt dat het allemaal wel meevalt met racisme in Nederland. Daarna vervolgt hij met een typische Derksen opmerking en het Nederlands elftal verbreekt de banden, adverteerders staan op hun achterste poten en iedereen schreeuwt moord en brand.

Dit land is echt ver heen aan het raken.
Een anti Corona demonstratie mag niet i.v.m. gevaar voor de gezondheid maar in Hoorn mag men demonstreren tegen een standbeeld vanwege racisme. Alle gekheid op een stokje.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 22:00:07 #8
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_193704024
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 21:56 schreef snabbi het volgende:

[..]

Dus kan je mij wellicht overtuigen wat er exact racistisch is geweest?
Boeit mij niet. Derksen wil niet luisteren naar kritiek, nou dan zal hij het weten.
Of vind jij dat onze Oranje-internationals ook idioten zijn?
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
  vrijdag 19 juni 2020 @ 22:01:30 #9
485723 NoPicNic
Gezagsgetrouwe burger
pi_193704062
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 22:00 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Wat een haat straalt er uit je posts.
Klopt. Wie haat zaait, zal haat oogsten.
Social media bedrijven: "Vroeger werden jullie slaven genoemd, nu heten jullie consumenten"
pi_193704070
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 22:00 schreef NoPicNic het volgende:

[..]

Boeit mij niet. Derksen wil niet luisteren naar kritiek, nou dan zal hij het weten.
Wel huichelaars, als ze in Qatar gaan spelen in 2022.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 22:01:55 #11
65846 Bocaj
47th President.
pi_193704072
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 21:57 schreef NoPicNic het volgende:
Nou, wij normale mensen hebben schijt aan hem.
Nee hoor! Johan, is misschien nog het enige geweten in medialand! :Y
De rest laat zich leiden...
pi_193704085
quote:

[..]

Ik ben blij dat hij niet luistert naar een kleine groep schreeuwende mensen. 'Dan zal hij het weten'? Volgens mij boeit het hem niks.

Leuk leesvoer: https://www.rtlnieuws.nl/(...)verdraagzame-religie
pi_193704123
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 22:01 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Wel huichelaars, als ze in Qatar gaan spelen in 2022.
Op twitter is er daarom al een #boycotoranje.

Er is ook #teamJohanDerksen.

Maar #boycotoranje in Nederland is wel heel erg apart, vind ik.

Omdat heel veel mensen dat hypocriet vinden. Van Qatar.

[ Bericht 2% gewijzigd door tesssssssss op 19-06-2020 22:10:06 ]
Het is pas echt crisis als het bier op is.
pi_193704127
quote:

[..]

Ik probeer de kritiek te snappen.
Ik weet niet wat de werkelijke reden is dat men verontwaardigd reageert. Ik weet zelfs niet of men de uitzending heeft gekeken voordat er een statement komt. Het enige wat ik zie is dat ze aangeven dat ze constant te ver gaan en mij niet duidelijk maken welk deel nu als kwetsend wordt ervaren. Of men verontwaardigd reageert om een statement te maken, of omdat men daadwerkelijk gekwetst is. Geen idee.

Ik snap nog steeds niet welk deel als kwetsend wordt ervaren. Ik zie in nieuwsartikelen halve quotes voorbij komen, waarvan ik kan begrijpen dat die zonder de context te kennen als slecht worden gezien. Zo zag ik op het AD een artikel over dat men bij VI roept dat de man in het pietenpak een held is.
De context was echter dat het dapper is om met een afwijkende mening naar een boze menigte te gaan. Wat men in zo'n artikel er niet bij zegt is dat Gijp bijv op meerdere momenten uitlegt dat de persoon niet goed bij zn hoofd is. Dat ie een grap in zn hoofd kan hebben, maar ergens het besef moet krijgen dat iets niet verstandig is. Waarom wordt zo'n context er niet bij geplaatst?
Het zou mij niet verbazen als de felle reacties vooral opgestookt zijn door mensen die er "over" praten ipv mensen die het echt gezien hebben.

Ik vraag het nog een keer direct, omdat ik vermoed dat jij je wel gekwetst voelt. Wat is precies de uitspraak geweest waar je boos over bent?
pi_193704266
quote:

[..]

ja, ik vind onze oranje internationals eigenlijk best wel idoten als ze zich druk maken om een grap van Johan Derksen, maar vervolgens wel gewoon in Qatar gaan spelen.

:Y

Wat mij betreft kunnen ze per direct ophouden met voetballen.
pi_193704407
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 22:04 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Dat is zeker wel apart, oranje is toch altijd wel het nationale troetelelftal.

Ik heb deze aflevering gezien en als iedereen deze nou eens helemaal zou kijken zul je zien dat het met racisme wel losloopt in deze aflevering. Gewoon een, in deze tijd, misplaatste grap.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 22:19:44 #18
117098 Hathor
Effe niet
pi_193704434
quote:

[..]

Sommige daarvan blijken dat nu zeer zeker te zijn ja.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_193704448
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 22:18 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat is zeker wel apart, oranje is toch altijd wel het nationale troetelelftal.

Ik heb deze aflevering gezien en als iedereen deze nou eens helemaal zou kijken zul je zien dat het met racisme wel losloopt in deze aflevering. Gewoon een, in deze tijd, misplaatste grap.
Ja, maar Johan Derksen zoekt altijd het randje op.

Alleen veel mensen snappen niet dat hij dat expres doet.. Of ze willen dat niet snappen.
pi_193704524
Niet eens het randje, mensen moeten eerst gaan kijken voordat ze reageren, maar niemand heeft gekeken, horen iets van Zwarte Piet en willen dan ook wat publiciteit.
pi_193704528
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 22:20 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Ja, maar Johan Derksen zoekt altijd het randje op.

Alleen veel mensen snappen niet dat hij dat expres doet..
Dat is een beetje zijn handelsmerk, en het werkt gezien de kijkcijfers.
pi_193704579
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 22:23 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]

Dat is een beetje zijn handelsmerk, en het werkt gezien de kijkcijfers.
Ja, nou, eerlijk gezegd lach ik me altijd kapot. Je moet ook een beetje kunnen snappen dat als iemand er zo heel dik bovenop legt, dat hij het dan niet echt meent.

Maar als je humor met gaan uitleggen, is het geen humor meer.
pi_193704620
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 22:04 schreef tesssssssss het volgende:

[..]

Net zoals ik iemand die Derksen een racist noemt, vraag waarom... Net zo goed vind ik de escalatie de andere kant op ook jammer.

Mensen zouden heel veel kunnen leren van deze man: Daryl Davis.
Ik zou het geweldig vinden wanneer iemand die echt gediscrimineerd wordt om Derksen een dagje mee te nemen om te laten zien hoe het is. Een ding weet je namelijk zeker, als Derksen overtuigt is dat er een probleem is - dan staat hij vooraan om het bespreekbaar te maken.
Net zoals je zelf aangeeft Qatar, waarin hij als een van de weinigen Ajax de les begon te lezen. (Overigens Oranje en de KNVB in bescherming neemt omdat die geen keus hebben met de FIFA).

pi_193704636
Blah blah commercieel gewin blah blah. Bedrijven zijn totaal niet serieus te nemen wanneer het om dit soort dingen gaat.
pi_193704640
Hopelijk na AH ook geen Jumbo reclames meer, Frank Lammers vond het immers zo erg, dan zou ik dat eisen als ik Frank Lammers was.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')