abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193700593
Mijn moeder is dood. Aldus de brief van de SVB, die mij als 'de erven van' verzoekt een gedeelte van de teveel gestorte ANW terug te betalen. Ik gebruik het woord moeder, maar daarmee bedoel ik mijn biologische moeder, want een moeder is deze heroïneverslaafde vrouw voor mij nooit geweest. Ik ben uit huis geplaatst en onder toezicht van jeugdzorg gesteld toen ik drie was en toen ik twaalf was heeft de rechter de voogdij aan de Raad van de Kinderbescherming overgedragen. Mijn moeder was namelijk van de aardbodem verdwenen en iemand moest gezagsbevoegd zijn. Hierna heb ik nooit meer iets van haar vernomen. Tot deze brief.

Ik moet de erfernis verwerpen, aldus de gemeente die haar crematie heeft geregeld en beslag heeft gelegd op al haar spullen om dit te bekostigen. Dat kan via de rechtbank, een formulier invullen, 130 euro neertellen en dan ben ik een akte rijker en een wespennest aan mogelijke schuldeisers armer. Top.

Echter, wanneer ik verwerp, aanvaard mijn minderjarige kind als opvolgend erfgenaam beneficiar de erfenis. Wat zoveel betekent als je krijgt de lusten, tenzij de lasten hoger blijken. Dit is een heel uitzoekwerk. Wat onmogelijk is, aangezien ik vanwege de vervreemding simpelweg niet beschik over deze gegevens. Een andere optie is om de erfenis voor mijn minderjarige kind te verwerpen. Dat kan via de rechtbank, een formulier invullen, en nog één, en nog één, en een boedelbeschrijving toevoegen.. De boedelbeschrijving betreft betaalrekeningen, spaarrekeningen, verzekeringen, roerend goed en ook de bewijslast hiervan, bonnetjes, bankafschriften, rekeningen.. Had ik al verteld dat we vervreemd zijn? Ik weet niet eens waar ze woonde, laat staan deze gegevens. Tevens heeft de gemeente beslag gelegd op al haar spullen, deze zijn daardoor niet meer beschikbaar.

Hoe zorg ik ervoor dat de SVB, de Wehkamp, de gemeente, de plaatselijke dealer en wie dan ook over een jaar niet bij mijn minderjarige kind komen aankloppen met schulden waar ik tot haar 21ste financieel verantwoordelijk voor ben? Ik wil dit goed afronden en dit hoofdstuk na 33 jaar voor eens en voor altijd afsluiten. Maar hoe in godsnaam?
Disclaimer: Posts van deze user met een korrel zout nemen.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 18:10:35 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193700652
Check eerst of ze toch niet stiekem een miljoen onder haar matras had!
The End Times are wild
  vrijdag 19 juni 2020 @ 18:15:46 #3
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193700723
Ik zou Hart van Nederland bellen, die zien vast wel brood in een reportage over gemeentes en andere overheidsinstanties die je niet bellen voor het op zijn minst bijwonen van de uitvaart van je moeder, maar je wel weten te vinden als ze nog geld van je krijgen.

Dat is ook het argument dat ik naar de gemeente zou gebruiken. SVB zou ik ook naar de gemeente sturen, die hebben immers al beslag gelegd op de bezittingen van je moeder.
So we just called him Fred
  vrijdag 19 juni 2020 @ 18:16:36 #4
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193700733
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:10 schreef LXIV het volgende:
Check eerst of ze toch niet stiekem een miljoen onder haar matras had!
TS weet niet waar dat matras is, hè?
So we just called him Fred
  vrijdag 19 juni 2020 @ 18:16:55 #5
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193700739
Bel een notaris voor advies.
The love you take is equal to the love you make.
pi_193700756
Nee verwerpen voor een minderjarige is echt super easy. Moest toevallig enkele maanden geleden eenzelfde soort situatie doormaken met mijn opa die overleden was. Als ik zou verwerpen zouden de schulden ook naar mijn kinderen gaan maar dit was vrij simpel op te lossen door het kantongerecht binnen te lopen, formulier in te vullen plus id kaarten van vader, moeder en kinderen en vervolgens kreeg ik van de rechtbank een brief met hierop de bevestiging dat ik namens mijn minderjarige kinderen de erfenis kon verwerpen.
pi_193700936
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:17 schreef Pizzakoppo het volgende:
Nee verwerpen voor een minderjarige is echt super easy. Moest toevallig enkele maanden geleden eenzelfde soort situatie doormaken met mijn opa die overleden was. Als ik zou verwerpen zouden de schulden ook naar mijn kinderen gaan maar dit was vrij simpel op te lossen door het kantongerecht binnen te lopen, formulier in te vullen plus id kaarten van vader, moeder en kinderen en vervolgens kreeg ik van de rechtbank een brief met hierop de bevestiging dat ik namens mijn minderjarige kinderen de erfenis kon verwerpen.
Welke rechtbank was dit? Vraag me af of rechtbank Amsterdam hier zo relaxt in is, ik ken ze vanuit mijn werk als redelijk strikt. En ik vraag me af of 'even binnenwandelen' momenteel überhaupt kan, ze procederen momenteel namelijk vanuit huis. Maar dat ga ik uitzoeken, want dat zou wel heel fijn nieuws zijn.
pi_193701051
ik vind het sowieso vreemd dat je geld uit moet geven om iets niet te aanvaarden......
pi_193701117
130 euro voor het opstellen en printen van een akte. Echt bizar.
pi_193701166
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:42 schreef Rebubbled het volgende:
Het alternatief is waarschijnlijk een stuk duurder. Dus ik zou even advies vragen en gewoon doen
Whatever...
  Redactie Frontpage vrijdag 19 juni 2020 @ 19:30:59 #11
38148 crew  Innisdemon
pi_193701827
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:15 schreef Fred het volgende:
Ik zou Hart van Nederland bellen, die zien vast wel brood in een reportage over gemeentes en andere overheidsinstanties die je niet bellen voor het op zijn minst bijwonen van de uitvaart van je moeder, maar je wel weten te vinden als ze nog geld van je krijgen.

Dat is ook het argument dat ik naar de gemeente zou gebruiken. SVB zou ik ook naar de gemeente sturen, die hebben immers al beslag gelegd op de bezittingen van je moeder.
Goed plan inderaad
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:37 schreef Noudanzeg het volgende:
ik vind het sowieso vreemd dat je geld uit moet geven om iets niet te aanvaarden......
Zat ik mij idd ook over te verbazen.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  vrijdag 19 juni 2020 @ 19:37:12 #12
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_193701939
Wat een ellende.
Ik zou deskundig advies inwinnen en het, hopelijk, laatste hoofdstuk zo vlot mogelijk afsluiten. Ook al kost dat ¤130 + kosten advies.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  vrijdag 19 juni 2020 @ 19:41:15 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193702000
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:37 schreef Noudanzeg het volgende:
Er vallen je als nabestaande rechten en plichten ten deel. Als je daar afstand van wilt doen, heb je er belang bij dat dit correct gebeurt en officieel wordt vastgelegd.

Zo is er wel vaker iets waar je niet om hebt gevraagd maar wat je toch geld kost.
The love you take is equal to the love you make.
pi_193712828
Beneficiair aanvaarden en het 'ze' verder zelf laten uitzoeken. Heb je wel een notaris voor nodig. Tsja.
  zaterdag 20 juni 2020 @ 17:14:53 #15
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_193713262
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:42 schreef Rebubbled het volgende:
Die tarieven zijn niet onredelijk. Bij een notaris krijg je voor 130 euro niet eens koffie, laat staan een akte...
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_193717963
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 17:14 schreef Clupea het volgende:

[..]

Die tarieven zijn niet onredelijk. Bij een notaris krijg je voor 130 euro niet eens koffie, laat staan een akte...
Dat iets ergens duurder is, betekent natuurlijk niet dat dit redelijk is.

Maar de kosten zijn het probleem niet. De gevraagde stukken wel. Ik ga maandag de rechtbank bellen. Kan me niet voorstellen dat ik de enige ever ben die hier tegenaan loopt.
pi_193718694
Wij hadden zo’n zelfde situatie met mijn schoonvader we moesten de benodigde papieren invullen voor mijn man en onze kinderen daarbij een brief dat je nooit geen contact hebt gehad en dus aan de gevraagde stukken niet kunt voldoen. De kosten voor het verwerpen hoef je ook maar eenmaal te betalen als je het gezamenlijk opstuurt.
pi_193725633
Forever yours, forever mine, forever ours...
pi_193726552
quote:
Dit. Ik zou de brief van SVB en de stukken over het beslag aanhechten, als bewijs dat de nalatenschap negatief is.

Dit gedoe heeft als doel te voorkomen dat iemand zijn eigen kinderen een dikke erfenis door de neus boort.

Sterkte TS, ik hoop dat je dit allemaal goed verwerkt.
pi_193748729
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 17:43 schreef Gustaf86 het volgende:

[..]

Dit. Ik zou de brief van SVB en de stukken over het beslag aanhechten, als bewijs dat de nalatenschap negatief is.

Dit gedoe heeft als doel te voorkomen dat iemand zijn eigen kinderen een dikke erfenis door de neus boort.

Sterkte TS, ik hoop dat je dit allemaal goed verwerkt.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Wat een rotsituatie.
Forever yours, forever mine, forever ours...
  dinsdag 23 juni 2020 @ 10:37:15 #21
61472 Its_Muppet
"Shit Happens"
pi_193749086
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 18:05 schreef Rebubbled het volgende:
Mijn moeder is dood. Aldus de brief van de SVB, die mij als 'de erven van' verzoekt een gedeelte van de teveel gestorte ANW terug te betalen. Ik gebruik het woord moeder, maar daarmee bedoel ik mijn biologische moeder, want een moeder is deze heroïneverslaafde vrouw voor mij nooit geweest. Ik ben uit huis geplaatst en onder toezicht van jeugdzorg gesteld toen ik drie was en toen ik twaalf was heeft de rechter de voogdij aan de Raad van de Kinderbescherming overgedragen. Mijn moeder was namelijk van de aardbodem verdwenen en iemand moest gezagsbevoegd zijn. Hierna heb ik nooit meer iets van haar vernomen. Tot deze brief.

Ik moet de erfernis verwerpen, aldus de gemeente die haar crematie heeft geregeld en beslag heeft gelegd op al haar spullen om dit te bekostigen. Dat kan via de rechtbank, een formulier invullen, 130 euro neertellen en dan ben ik een akte rijker en een wespennest aan mogelijke schuldeisers armer. Top.

Echter, wanneer ik verwerp, aanvaard mijn minderjarige kind als opvolgend erfgenaam beneficiar de erfenis. Wat zoveel betekent als je krijgt de lusten, tenzij de lasten hoger blijken. Dit is een heel uitzoekwerk. Wat onmogelijk is, aangezien ik vanwege de vervreemding simpelweg niet beschik over deze gegevens. Een andere optie is om de erfenis voor mijn minderjarige kind te verwerpen. Dat kan via de rechtbank, een formulier invullen, en nog één, en nog één, en een boedelbeschrijving toevoegen.. De boedelbeschrijving betreft betaalrekeningen, spaarrekeningen, verzekeringen, roerend goed en ook de bewijslast hiervan, bonnetjes, bankafschriften, rekeningen.. Had ik al verteld dat we vervreemd zijn? Ik weet niet eens waar ze woonde, laat staan deze gegevens. Tevens heeft de gemeente beslag gelegd op al haar spullen, deze zijn daardoor niet meer beschikbaar.

Hoe zorg ik ervoor dat de SVB, de Wehkamp, de gemeente, de plaatselijke dealer en wie dan ook over een jaar niet bij mijn minderjarige kind komen aankloppen met schulden waar ik tot haar 21ste financieel verantwoordelijk voor ben? Ik wil dit goed afronden en dit hoofdstuk na 33 jaar voor eens en voor altijd afsluiten. Maar hoe in godsnaam?
Ervaringsdeskundige hier. Je moet bij de rechtbank van jouw regio een machtiging aanvragen voor verwerpen namens minderjarig kind. Met die machtiging kan je de aanvraag voor verwerpen erfenis doorzetten via de rechtbank van de regio waar jouw moeder woonde.

Ja dat kost geld. In mijn situatie heb ik die machtiging ingediend ook namens mijn zus, waardoor de kosten van de aanvraag gedeeld konden worden, aangezien het niet per kind, maar per aanvraag is.
Daarnaast kost het geld om de feitelijke verwerping van erfenis in gang te zetten. Ik heb dat destijds niet alleen namens mijzelf en mijn broer en zus gedaan, maar ik heb ook alle broers en zussen van mijn moeder gevraagd om mee te doen. Ik had geen beeld van de schuld en op het moment dat de overheid niets bij de eerste graad kan halen, gaan ze mogelijk naar de 2e graad. Alle broers en zussen van mijn moeder hebben meegedaan (een aantal hebben zelf hun kinderen mee laten nemen). Hierdoor kon de aanvraag voor verwerping door 12 man gedragen worden (destijds E15,- per gezin). Hiermee kan je de kosten drukken.

Klote? Ja! Maar dat is nu eenmaal de Nederlandse bureaucratie en wet- en regelgeving.

Voor meer info:

https://www.rechtspraak.n(...)0-ae9d-9acb750b1a2c6
I'm only responsible for what I say, not for what you understand.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')