abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7962847
Eerlijkheid hebben we best wel hoog in het vaandel geloof ik. In ieder geval hebben veel mensen altijd hun mond vol van eerlijkheid maar mocht het noodzakelijk zijn dan moeten we liegen....om iemand niet te kwetsen vinden we wel een noodzakelijke reden om te liegen want dat is zielig of want dan vinden ze ons niet aardig meer. Maar mensen moeten wel altijd eerlijk tegen ons zijn. Anders vertrouwen we ze niet meer.

Waarover mag je absoluut wél liegen en waarom vind je dat dat mag?

Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  vrijdag 17 januari 2003 @ 23:47:48 #2
33213 SpleeffY
Ja, wat hij zegt ->
pi_7962889
Ik denk dat je mag liegen om iemand anders leed te besparen.

Als je vrouw zwanger is en vraagt hoe ze er uitziet in die nieuwe jurk, dan kan je moeilijk zeggen dat ze er uitziet als een dikke koe. Omdat je van haar houdt (neem ik aan ) zeg je dat ze er fantastisch uitziet!

pi_7962894
Ik ben een groot voorstander van liegen. Eerlijkheid wordt overschat. Ik denk dat er veel leed voorkomen kan worden als mensen dat inzien. En dan nog het belangrijkst als mensen dingen voor zich konden houden.
Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
  vrijdag 17 januari 2003 @ 23:48:33 #4
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_7962906
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 23:46 schreef thoth het volgende:
Waarover mag je absoluut wél liegen en waarom vind je dat dat mag?
Uhm.... ik denk dat je eigenlijk beter niets kan zeggen dan liegen.. althans dat doe ik altijd.. hou gewoon m'n mond...
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal...
  vrijdag 17 januari 2003 @ 23:51:10 #5
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_7962974
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 23:47 schreef SpleeffY het volgende:
Ik denk dat je mag liegen om iemand anders leed te besparen.
Pff, da's wel heel erg breed genomen...

Als je vreemd gaat en je partner vraagt ernaar, ga je dan liegen om die persoon leed te besparen, of doe je dat gewoon om je eigen hachie te redden..?

pi_7963012
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 23:51 schreef Qarinx het volgende:

[..]

Als je vreemd gaat en je partner vraagt ernaar, ga je dan liegen om die persoon leed te besparen, of doe je dat gewoon om je eigen hachie te redden..?

Op de eerste manier heeft er maar een iemand problemen mee, op de tweede manier twee....

Ik kies voor het tweede, vooral in de rol van partner.

Soms zit het mee, voor de rest zit het tegen. Dat is geen pessimisme, dat is realisme.
pi_7963048
'Liegen' doe je de hele dag.. of zeg je iedere keer dat je moeder weer een gordijn aan trekt 'goh man je ziet er weer eens niet uit vandaag' ?

De grens tussen echt liegen en de waarheid spreken is dun.. ook doe je vaak een beetje van beiden om het verhaal meer naar je hand te draaien - overigens typisch menselijk trekje.

vrijdag 17 januari 2003 @ 23:56:20 #8
8669 Qarinx
Fashionista!
pi_7963123
quote:
Op vrijdag 17 januari 2003 23:54 schreef NiGeLaToR het volgende:
'Liegen' doe je de hele dag.. of zeg je iedere keer dat je moeder weer een gordijn aan trekt 'goh man je ziet er weer eens niet uit vandaag' ?
Waarom zou je daar om moeten liegen, als je ook gewoon niets kan zeggen? Als m'n moeder mij om een mening vraagt, dan zal ik haar gewoon zeggen dat ik het niet mooi vind en anders houd ik gewoon m'n mond..
pi_7963154
Het is vaak maar net hoe je iets eerlijk zegt.
Ik begeleid leerlingen.. als een leerling niet goed functioneert..zeg ik dat zo passend en fatsoenlijk mogelijk. Het is niet leuk,en misschien kan die persoon me wel schieten.. maar dat is dan jammer.
Als iemand aan mij vraagt: "hoe zie ik eruit"? en ik vind het helemaal niks...dan zal ik die persoon niet kwetsen... maar ik zal zeker niet te enthousiast doen.
“A good life is when you assume nothing, do more, need less, smile often, dream big, laugh a lot and realize how blessed you are for what you have”
  zaterdag 18 januari 2003 @ 00:08:57 #10
33213 SpleeffY
Ja, wat hij zegt ->
pi_7963433
quote:

[..]

Dat is het probleem met liegen juist, bij de ene liggen de grenzen wat verder dan bij de ander. En zo kan je elkaar makkelijk beschuldigen van liegen.
pi_8041977
Wanneer lieg je?

Lieg je als je iets zegt wat niet waar is.?

Stel nou :
Jij hebt een blikje omgegooid, je bent met een groep van 10 mensen, en 1 iemand zegt... weet iemand hoe dat blikje omver is gegaan?

En jij zegt niks... lieg je dan ook?
Opscheppen, is dat ook liegen?

Ik denk dat het moeilijk is de grens te bepalen.
Ik ben er totaal geen voorstander van.

Lambo of Rekt
  woensdag 22 januari 2003 @ 09:36:37 #12
19242 yavanna
Results may vary.
pi_8042105
Liegen, het befaamde leugentje om iemands bestwil, daar zou ik niet zo mee zitten.

Wel liegen terwijl je weet dat het anderen juist kwets, voor mij ligt daar nu net het verschil in.

~Cheer up, the worst is yet to come.~
pi_8042748
Silence is golden in pijnlijke gevallen, maar over het algemeen ben ik het toonbeeld van eerlijkheid. Maar als je graag populair wil zijn, wees dan vooral NIET te eerlijk.
pi_8043342
White lies zijn okay op zijn tijd.
Eerlijk puur en alleen om het eerlijk zijn, werkt niet in sommige situaties en vind ik ook ronduit nergens op slaan dan.

Je kunt niet altijd zeggen wat je denkt, dus zeg je niets of je liegt, indien men naar je mening vraagt.

En niets zeggen vindt men weer okay blijkbaar, tenzij het om vreemd gaan gaat, dan is niets zeggen ineens weer gelijk aan liegen.

Nee ik ben niet altijd 100% eerlijk.

[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
  woensdag 22 januari 2003 @ 11:36:00 #15
15660 chocolatemoeze
Is that a gun in your pocket?
pi_8043898
Ook al is een leugen nog zo snel, de waarheid achterhaald haar wel.

Liegen is niet per definitie slecht, maar kun je de consequenties ook aan als de waarheid haar achterhaald heeft? Als die consequenties te overzien zijn is en de situatie een leugen eerder goed dan kwaad heeft gedaan, dan kies ik voor de leugen. En dat is heel zelden, met pijn in het hart. Eerlijkheid is voor mij een must en deel van mijn karakter.

Humans should not attempt to fire this gun without the gun being secured. Failure to do so will result in serious injury or death. - Charlie don't surf!
pi_8044056
quote:

[..]

Wanneer je de relatie daarna beeindigd keur ik het niet af...dan is er absoluut leed bespaard!

chronische(kan ff niet op dat andere woord komen) leugenaars zijn wel fout, want die manipuleren enorm.

woensdag 22 januari 2003 @ 12:58:19 #17
26733 Hellracer
Life begins at 180Mph
pi_8045418
Voor een leugen heb je er weer tien nodig omdat in te dekken. Heb je hem zo goed gemaakt dat je hem niet hoeft in te dekken, dan moet je je zelf maar eens afvragen waarom je het doet.

Je kunt beter met de billen blood gaan dan liegen.

Het voorbeeld van een zwangere vrouw vind ik goedkoop, als ze een leuke jurk of zo aan heeft kan ze des ondanks mooi er uit zien zeg anders dat de jurk niet mooi is. En zo zijn er nog meer v.b.

Het leven is een feest en ik ben niet uitgenodigd
  woensdag 22 januari 2003 @ 13:34:38 #18
45267 Lord_Gannon
Het is weer feest :-)
pi_8046179
Over liegen weet ik nog een goed verhaal.

Ik woon in een redelijk kleine stad in de rand stad waar bijna iedereen elkaar wel kent. Zeker van gezicht. Ongeveer 1,5 jaar geleden komt er hier een gozer wonen uit singapore. Mijn vader had een restaurant en zijn ouders kwamen daar vaak eten. Zodoende kwam ik met die gozer in gesprek en hij leek me wel aardig. Dus stelde ik voor dat ik en m'n vrienden hem dus wel eens het uitgaans leven van onze mooie stad zouden leren kennen. Alles goed en wel we gaan dus uit en op een gegeven moment begint ie te vertellen dat ie voor Ajax speelt. Zelf was ik niet echt onder de indruk omdat ik niet echt een voetbal supporter ben, maar sommige vrienden vonden het maar al te tof. Na een maand met hem omgegaan te zijn vond ik eigenlijk wel dat hij veel vage verhaaltjes had. Hij zou model geweest zijn, Zou gaan transferen naar feyenoord, verdiende bakken met geld (maar moest wel altijd cash lenen) afijn het was niet helemaal pluis. Dus ik ga naar hem toe, he gozer waarom lieg je zo veel, je kan beter de waarheid vertellen, dan zouden mensen je waarschijnlijk aardiger vinden dan nu. Hij helemaal flippen, Oh I'm not a liar! bla bla bla. Dus ik vond het maar een beter idee om hem niet meer in mijn huis te laten en met hem om te gaan. Vertelde ook aan m'n andere vrienden, als jullie met hem om willen gaan vind ik dat best maar niet als ik erbij ben. Aan zo'n leugenaar heb je niets.
Nu komen de mensen er hier langzaam achter dat ze genaaid zijn door hem. De een krijgt nog 1900 euro terug, de ander is z'n telefoon kwijt, z'n (overigens super naive) vriendin vraagt zich af waar hij gebleven is, ga zo maar door.
Doordat hij begon met liegen moest hij z'n leugens wel bijhouden. En steeds erger maken. (waarom moet je geld lenen dan? Eh yeah my check from Ajax didn't come in this week. Damn I hate that guy at the administration) Natuurlijk heeft hij niet iedereen de hele tijd kunnen foolen maar het waren er wel veel in het begin. Hij is dus ook hier weg, op de vlucht voor de mensen en bedrijven die nog geld van hem krijgen.

Zo zie je maar weer kinders, liegen is stout en je komt er niet verder mee.

there is no gain without sacrifice
pi_8052962
Ik geloof dat ik bij benadering zo´n 98,5% eerlijk ben want het is namelijk erg leuk om gewoon eerlijk te zeggen wat je denkt maar er zit wel één belangrijke voorwaarde aan en dat is dat je het zo brengt dat je niet iemand voor zijn/haar voeten stoot. De waarheid is echt niet zo hard en ik begrijp ook niet waarom mensen er soms zo krampachtig mee omgaan.....
Elke overeenkomst tussen jouw realiteit en de mijne berust op zuiver toeval
  vrijdag 24 januari 2003 @ 22:47:45 #20
21715 moonglade
just a glimmer in on the water
pi_8095586
ik ben altijd eerlijk eigenlijk....
oke, ik giet het soms in iets subtielere vorm (in plaats van IHHHLLLLL wat een lelijk ding!!! => nah, ik vind het niet echt iets...)
verder ben ik met alles eerlijk....
ga noooit zeggen dat iets mooi is als ik het lelijk vind, of zeggen dat ik iets lekker vind als ik het niet lust, ofzo...
kom je veel te snel mee in de problemen....
ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles van je weten
  zaterdag 25 januari 2003 @ 14:01:19 #21
36043 Inspiration
flame attraction
pi_8101630
Hans Teeuwen heeft een enorm goed stuk over eerlijkheid en eerlijk zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')