Hier hebben ze wel last van alle regen. Planten geven nog weinig grote pepers terwijl ik wel vroeg zat begonnen ben.quote:Op zondag 8 augustus 2021 18:19 schreef Lucky_Strike het volgende:
Kick! Hoe gaat het bij jullie? Mijn planten doen het deze natte zomer vol in de wind prima. Ik had het niet verwacht. Ik hoop dat er flink wat jalapenos en poblanos rood worden.
Ik heb inmiddels gehakte groene cayenne en jalapeno in de vriezer en 2 potten ingemaakte jalapenos.
Dat is nog lang niet genoeg, ik heb een lange lijst met producten die ik wil maken van de pepers. Ik begin ongeduldig te worden![]()
Ik heb twee vragen:
- ik heb redelijk wat pepers die aan de plant rotten. Is dat door de regen?
- maakt het iets uit of je zaden van een rode of groene peper oogst?
Dat is zuur zegquote:Op zondag 8 augustus 2021 19:27 schreef dimmak het volgende:
Alle planten hebben het bij mij niet overleeft.Volgend jaar hopelijk meer geluk in een nieuwe woning en eindelijk een tuin.
Met je vragen kan ik je niet helpen helaas.
Ik ga eens beter letten op het volledig weghalen van rottende delen, dank je.quote:Op zondag 8 augustus 2021 20:37 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Hier hebben ze wel last van alle regen. Planten geven nog weinig grote pepers terwijl ik wel vroeg zat begonnen ben.
-Rottende pepers kan door de regen - soms helpt het om het restant van het bloempje weg te halen omdat het daar vaak begint met rotten.
-Zaden van een zo rijp mogelijke peper heb ik me altijd laten vertellen.
Zaden van rijpe pepers hebben meer kiemkracht, zaden van groene pepers zijn misschien nog niet ver genoeg ontwikkeld.quote:Op zondag 8 augustus 2021 21:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik ga eens beter letten op het volledig weghalen van rottende delen, dank je.
Ik lees ook over zaden oogsten van zo rijp mogelijke pepers. Ik kan er echter geen reden voor vinden. Ik neem dan toch maar het zekere voor het onzekere.
Daar kan ik wat mee, dank jequote:Op zondag 8 augustus 2021 21:49 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zaden van rijpe pepers hebben meer kiemkracht, zaden van groene pepers zijn misschien nog niet ver genoeg ontwikkeld.
Na oogsten door laten rijpen helpt ook, de zaden halen hun voeding dan uit de peper zelf en groeien nog ietsjes door.
De pepers zo lang mogelijk aan de plant laten en daarna laten verschrompelen. uitdrogen werkt bij mij normaal altijd wel goed.quote:Op zondag 8 augustus 2021 21:52 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Daar kan ik wat mee, dank jeDat verklaart ook waarom de zaden die ik vorig jaar oogste niet heel kiemkrachtig bleken.
Laten verschrompelen aan de plant?quote:Op zondag 8 augustus 2021 22:32 schreef SiGNe het volgende:
[..]
De pepers zo lang mogelijk aan de plant laten en daarna laten verschrompelen. uitdrogen werkt bij mij normaal altijd wel goed.
Zo lang mogleijk laten hangen, je kan ze aan de plant laten verschrompelen maar over het algemeen zijn ze dan al van de plant af gevallen.quote:Op zondag 8 augustus 2021 22:41 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Laten verschrompelen aan de plant?
En doe je de zaden nog in water om te zien welke gaat drijven?
quote:Op zondag 8 augustus 2021 22:48 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Zo lang mogleijk laten hangen, je kan ze aan de plant laten verschrompelen maar over het algemeen zijn ze dan al van de plant af gevallen.
zaden in water doen is een prima methode om te kijken welke goed zijn en welke niet.
Een vriend van mij heeft dit verleden jaar gedaan, ontkiemen prima.quote:Op dinsdag 1 februari 2022 20:04 schreef mascara-klodder het volgende:
Kan ik gewoon peperzaadjes uit de gekochte chilipeper halen en die zaaien?
#noob
Jup - vaak ook prima soorten voor ons klimaat (annuums) in tegenstelling tot de superhete soortenquote:Op dinsdag 1 februari 2022 20:04 schreef mascara-klodder het volgende:
Kan ik gewoon peperzaadjes uit de gekochte chilipeper halen en die zaaien?
#noob
Dat lijkt me echt te laat.quote:Op woensdag 2 februari 2022 07:21 schreef Karzai het volgende:
Ik heb een zakje peperzaad besteld, maar groei ze in de vensterbank
Zaai ze pas in april als het zonnetje schijnt!
https://www.bolster.nl/peper-koh-tao-capsicum-annuum/p7548
Als je geen verwarming of kunstlicht toevoegt, heeft eerder beginnen geen zin. Daar krijg je alleen maar slappe planten van.quote:
Precies dat - de aarde en lucht moet vochtig blijven, zeker niet nat. Aangezien het zaadje/plantje amper vocht gebruikt hoef je weinig water te geven als je kastje goed dicht is, maar wel goed in de gaten houden wat uitdrogen wil je absoluut niet!quote:Op donderdag 3 februari 2022 10:53 schreef dimmak het volgende:
Hoeveel water geef je een zaadje tijdens de eerste paar weken? Omdat het in een broeikastje staat lijkt het alsof mijn aarde nat genoeg blijft en ik wil ze niet laten verzuipen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |