abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_193681280
Ik ga een wagen importeren uit België en dat ding heeft geen APK.
Hij komt dus in mijn tuin te staan en ik ga hem op m'n gemak nakijken.
Maar nu vraag ik me af of ik bij de RDW kenbaar moet maken dat ik een auto heb geïmporteerd maar nog niet APK klaar is?
  donderdag 18 juni 2020 @ 10:10:04 #2
47047 Herkauwer
een dag niet gehuppeld .......
pi_193681403
https://www.automotiveimport.nl/ vindt van niet:

quote:
Enkele Tips voor bij de RDW

Alle auto’s die geïmporteerd worden in Nederland zijn verplicht om APK gekeurd te zijn. Sinds korte tijd is het mogelijk dat de RDW een andere europese keuring, zoals de TUV-Keuring in Duitsland overneemt. Het is dus aan te raden om ervoor te zorgen dat de import-auto een TUV keuring heeft bij aankoop. Als de auto op het moment van invoer geen geldige APK heeft kunt u de auto op het station van de RDW de auto laten keuren voor de APK. Het is echter niet verplicht. Het is raadzaam om de auto te laten keuren bij een garage, omdat de RDW zelf geen reparaties uitvoert. Stel dat er bijvoorbeeld nieuwe ruitenwissers op moeten, wat niet terplekke gedaan kan worden. De RDW zal uw auto in dat geval afkeuren, en moet u dus de auto opnieuw aanbieden bij de RDW. Het kan dus raadzaam zijn om uw auto bij een normale garage te laten keuren waar uw auto wel direct gerepareerd kan worden.
Ik weet niet of dit ook geldt voor Belgie?
  donderdag 18 juni 2020 @ 10:10:54 #3
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193681412
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:58 schreef Candymannetje het volgende:
Ik ga een wagen importeren uit België en dat ding heeft geen APK.
Hij komt dus in mijn tuin te staan en ik ga hem op m'n gemak nakijken.
Maar nu vraag ik me af of ik bij de RDW kenbaar moet maken dat ik een auto heb geïmporteerd maar nog niet APK klaar is?
Nee hoeft niet. Er zit immers nog geen kenteken op.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
pi_193681714
O beter, dan hoef ik me niet druk te maken.
  donderdag 18 juni 2020 @ 10:54:41 #5
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_193681951
Let op dat 'eigen terrein' nogal strikt wordt gedefinieerd. Een oprit, eigen parkeerterrein, erf of andere plek waar in theorie ook anderen kunnen komen mag niet. Er moet minimaal een gesloten hek zitten tussen de openbare weg en de 'stalling' van het geschorste voertuig.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
  donderdag 18 juni 2020 @ 10:56:04 #6
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193681968
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 10:54 schreef Clupea het volgende:
Let op dat 'eigen terrein' nogal strikt wordt gedefinieerd. Een oprit, eigen parkeerterrein, erf of andere plek waar in theorie ook anderen kunnen komen mag niet. Er moet minimaal een gesloten hek zitten tussen de openbare weg en de 'stalling' van het geschorste voertuig.
Het is geen geschorst voertuig.
Er zit geen kenteken op, dus is het wel een voertuig? Is het niet gewoon een hoop gevormd staal?

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk slim om bepaalde dingen in acht te nemen om onzin aan je deur te voorkomen. Een auto zonder kenteken aan de straat zetten, snapt niemand in Nederland. Dat kan niet!!!111111

In DE is het heel gebruikelijk. Maarja die cultuur is wat auto-vriendelijker.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
pi_193685405
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 10:54 schreef Clupea het volgende:
Er moet minimaal een gesloten hek zitten tussen de openbare weg en de 'stalling' van het geschorste voertuig.
https://www.toolstation.n(...)avulbare-voet/p94913
https://www.toolstation.nl/dx-kunststof-ketting/p93443
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
  donderdag 18 juni 2020 @ 15:36:14 #8
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_193685527
Zou het overigens niet handiger zijn even de rdw te bellen ipv dit op een forumpje te vragen?
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it.
Sir Terry Pratchett (1948 - 2015)
Ceterum censeo Trump delendam esse
pi_193686751
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zou het overigens niet handiger zijn even de rdw te bellen ipv dit op een forumpje te vragen?
Niet perse.

Een auto zonder kenteken is hun pakkie aan ook niet. Dus wellicht geven ze je slechte informatie.

Een auto op eigen terrein is geen auto. Het kan immers ook een meubelstuk zijn of een trekker.

Politie is een betere optie, die geven je de boete.
.
pi_193686787
Op bokken zetten en wielen eraf.
Is nog beter ook.
pi_193687653
quote:
3s.gif Op donderdag 18 juni 2020 17:24 schreef PP_Sound het volgende:
Op bokken zetten en wielen eraf.
Is nog beter ook.
Gewoon een auto hoes erover, is ook makkelijk.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
  Vis een optie? vrijdag 19 juni 2020 @ 14:48:25 #12
70532 loveli
N
pi_193698529
Welke auto is het?
crap in = crap out
pi_193700352
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 14:48 schreef loveli het volgende:
Welke auto is het?
Chevy G30
  Moderator / FP / PTA's redder in nood zondag 21 juni 2020 @ 06:54:31 #14
88754 crew  Sounddragon
Broem broem
pi_193720080
Niks aan de hand, gewoon in de tuin, niet op de weg, platen erop laten zitten, dan snapt elke dodo dat er geen NL kenteken op zit. je kunt er ook een hoes overheen mikken, al zal dat met een G30 niet erg meevallen :P

Je zou idd voor de zekerheid telefonisch info kunnen inwinnen bij de RDW, maar volgens mij heb je niets te vrezen zolang het ding de openbare weg staat, een eigen oprit is prima. Heb het jarenlang zo gedaan, geen centje pijn.
Desnoods een mailtje naar de politie met dezelfde vraag.. waarom mail? dan heb je iets om mee te zwaaien als er een bijdehante BOA voor je neus staat ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_193746905
Het RDW en informatie inwinnen lol. Totaal niks te maken met dit; maar had dit jaar een auto laten slopen in het buitenland, omdat ik tegenwoordig zelf in het buitenland woon.

Een geldig bewijs ontvangen van de sloper, wat door de overheid hier wordt geaccepteerd. RDW geeft niet thuis. Ik gevraagd, welk bewijs willen jullie dan? Een sloopbewijs, nou dat heb ik dus geleverd maar voldoet niet aan hun vraag.

Gevraagd wat voor bewijs ik ze nog meer kan geven? Heb je een zaaknummer bij de politie? Nee tuurlijk niet, is tenslotte niks "crimineels" aan de hand en nu zit ik dus met een auto, die op mijn naam staat, geschorst, dat wel, maar die ik dus niet meer heb, en gesloopt is. Wat het RDW er mee doet? Aan de telefoon zeiden ze van ieder jaar de schorsing verlengen, zit niks anders op.

Wat dat betreft ben ik totaal het vertrouwen kwijt in het RDW.
pi_193747683
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2020 00:25 schreef Carlos93 het volgende:
Het RDW en informatie inwinnen lol. Totaal niks te maken met dit; maar had dit jaar een auto laten slopen in het buitenland, omdat ik tegenwoordig zelf in het buitenland woon.

Een geldig bewijs ontvangen van de sloper, wat door de overheid hier wordt geaccepteerd. RDW geeft niet thuis. Ik gevraagd, welk bewijs willen jullie dan? Een sloopbewijs, nou dat heb ik dus geleverd maar voldoet niet aan hun vraag.

Gevraagd wat voor bewijs ik ze nog meer kan geven? Heb je een zaaknummer bij de politie? Nee tuurlijk niet, is tenslotte niks "crimineels" aan de hand en nu zit ik dus met een auto, die op mijn naam staat, geschorst, dat wel, maar die ik dus niet meer heb, en gesloopt is. Wat het RDW er mee doet? Aan de telefoon zeiden ze van ieder jaar de schorsing verlengen, zit niks anders op.

Wat dat betreft ben ik totaal het vertrouwen kwijt in het RDW.
Opgeven als geëxporteerd.
  dinsdag 23 juni 2020 @ 08:20:32 #17
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193747891
Nog een keer bellen, krijg je iemand anders aan de lijn die het wellicht wel snapt. Zo niet, zie begin van de vorige zin.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
pi_193763753
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2020 09:58 schreef Candymannetje het volgende:
Ik ga een wagen importeren uit België en dat ding heeft geen APK.
Hij komt dus in mijn tuin te staan en ik ga hem op m'n gemak nakijken.
Maar nu vraag ik me af of ik bij de RDW kenbaar moet maken dat ik een auto heb geïmporteerd maar nog niet APK klaar is?
In principe niet, een auto hoeft niet geregistreerd te zijn bij de RDW wanneer deze op eigen terrein staat en geen gebruik maakt van openbare weg. Pas als je geregistreerdNederlands kenteken hebt gaat de APK plicht in, dus eerst importeren, RDW keuring, dan krijg je kenteken en daarmee ga je op APK keuring.

Wat je wel nodig hebt is een aankoopcontract en het CVO. Ik heb 8 jaar terug een oldtimer uit België geïmporteerd CVO heet daar anders. Ben even vergeten hoe. Ik zou even in mijn archief moeten graven om dat papiertje terug te vinden.

Zonder die documenten accepteert de RDW de auto niet.

RDW checkt, slechts de nummers, de wielbasis en typegoedkeuring etc. Is dat in orde krijg je kenteken. Alle technische rompslomp daaromheen is niet aan de RDW maar aan de eigenaar.

Dus je kunt in principe meteen kenteken aanvragen en ook weer meteen schorsen en dan is er ook APK noch verzekeringsplicht.

Belangrijkste is de correcte documenten erbij hebben, gaat hier wat mis is er vaak snel na de aankoop nog wat met de vorige eigenaar te regelen om ze alsnog te krijgen. Laat je dit een lange periode liggen en je vangt daarna bot bij de RDW dan zit je misschien met een hoop oud ijzer te kijken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 24-06-2020 08:18:07 ]
  woensdag 24 juni 2020 @ 08:26:25 #19
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193763857
Dus eerst opknappen, rijklaar maken en dan pas importeren.
Enige probleem wat je hebt is verzekeren, want dat snappen ze in NL niet zonder kenteken.

CVO heb je niet per se nodig, want dat bestaat voor oudere auto's niet altijd. En anders gaan ze in land van herkomst controleren of de auto gestolen is of niet, en dat duurt even, maar kan prima.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
pi_193764380
Cvo in belgie is het gelijkvormigheidsattest. Zonder dit krijg je hem in belgie niet gekeurd, dus als deze wel een Belgisch kenteken heeft gehad moet dit beschikbaar zijn.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die 'openbare weg' regel. Als je geen 'niet gekeurde wagen' op je eigen oprit mag hebben, mag je dan wel een camper, caravan of aanhanger op je oprit? Want daarvoor min of meer geld hetzelfde. Niet parkeren (meer dan 3 dagen) op een openbare parkeerplek.
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_193765081
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 09:23 schreef boegschroef het volgende:
Cvo in belgie is het gelijkvormigheidsattest.
Yup dat is 'm, was het even vergeten... Die moet je hebben, laatste keuringsrapport indien aanwezig en geldig aankoopcontract met daarop persoonsgevens beide partijen VIN nummer en KM stand van de auto etc.

quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 09:23 schreef boegschroef het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die 'openbare weg' regel. Als je geen 'niet gekeurde wagen' op je eigen oprit mag hebben, mag je dan wel een camper, caravan of aanhanger op je oprit? Want daarvoor min of meer geld hetzelfde. Niet parkeren (meer dan 3 dagen) op een openbare parkeerplek.
Wat ik uit België geimporteerd heb betreft dus een Overgangsregeling Oldtimer, is nu 38 jaar oud.
Ik maak dus gebruik van de belasting overgangsregeling van 3 maanden per jaar geen gebruik maken van de openbare weg. Als ik me dat goed herinner, dient dit stalling te zijn op eigen afgesloten terrein, dan wel niet zichtbaar vanaf de openbare weg.

Zet je het dus op de oprit, ook al is dit eigen terrein en het is zichtbaar toegankelijk vanaf de straat en wordt je daar geflitst/gerapporteerd dan ben je het haasje. Zet er een afsluitbaar hek voor en het is goed. Vreemde regel maar het zij zo.

Overige voertuigen, met een eigen aangemeld kenteken hebben keuringsplicht en verzekeringsplicht. Ongeacht waar je staat gestald en of je gebruik maakt van de weg of niet. Je dient aan beiden te voldoen.

Een geschorst voertuig dat ongekeurd en onverzekerd is geldt dezelfde stallingsregeling. Van de openbare weg op een niet openbaar toegankelijk eigen terrein. Ik denk dat hier een beetje tussen de vingers door wordt gekeken, ken wel mensen die een afgemelde auto onder een hoes hebben staan op toegankelijk terrein zichtbaar vanaf de openbare weg. Daar zal geen wout denken ik kijk eens onder die hoes. Maar puntje bij paaltje kunnen ze je een oor aan naaien als ze dat zouden willen.

Mijn auto heeft 6 weken voor de deur gestaan op openbare parkeerplaats onder een hoes zonder kenteken wachtend op de RDW keuring. Daar heeft nooit een haan naar gekraaid. Maar een nieuwsgierige zeikerd van een wijkagent die strepen jaagt kan je wel naaien.
pi_193765615
Nog leuker is, er is een definitieverschil tussen oprit en parkeerplaats. Een oprit is dat eigenlijk niet, het is een stukje toegangsweg/pad van en naar eigen terrein.

Er zijn straten in Nederland met opritten naar garages, waar een verbod geldt op de oprit te parkeren. Laatst nog in de media geweest dat een man werd bekeurd omdat hij gebruikt maakte van zijn eigen oprit als zijnde parkeerplaats.

Zo debiel zijn ze geworden in dit land om de burger uit te melken...
pi_193765839
quote:
2s.gif Op woensdag 24 juni 2020 08:26 schreef daNpy het volgende:
Enige probleem wat je hebt is verzekeren, want dat snappen ze in NL niet zonder kenteken.
Een auto zonder kenteken is alleen verzekerd als waardeobject dat bij je inboedel hoort. :)
Maar je zal dan wel een geldiig taxatierapport moeten kunnen overleggen indien nodig. Afhankelijk van de leeftijd is dagwaarde zonder taxatierapport gewoon 0... Dus als na een voorval waarde niet meer te bepalen is, uitbranden bv. dan ben je de lul. Dan word de schade bepaald vaniit aankooppapieren en de daarop geldende inflatie als je geluk hebt.

Mijn oude ketel die er best nog mag wezen, is ook niet getaxeerd en officieel verzekeringstechnisch dagwaarde 0... Laatst heeft me eentje gebotst vanuit een parkeerplaats. Vette kras over de zijkant... Dan taxeert de expert waarde op billijkheid en zo kreeg ik alsnog ¤1600 uitgekeerd..
  woensdag 24 juni 2020 @ 11:26:43 #24
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193765921
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 11:19 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Een auto zonder kenteken is alleen verzekerd als waardeobject dat bij je inboedel hoort. :)
Maar je zal dan wel een geldiig taxatierapport moeten kunnen overleggen indien nodig. Afhankelijk van de leeftijd is dagwaarde zonder taxatierapport gewoon 0... Dus als na een voorval waarde niet meer te bepalen is, uitbranden bv. dan ben je de lul. Dan word de schade bepaald vaniit aankooppapieren en de daarop geldende inflatie als je geluk hebt.

Mijn oude ketel die er best nog mag wezen, is ook niet getaxeerd en officieel verzekeringstechnisch dagwaarde 0... Laatst heeft me eentje gebotst vanuit een parkeerplaats. Vette kras over de zijkant... Dan taxeert de expert waarde op billijkheid en zo kreeg ik alsnog ¤1600 uitgekeerd..
Ik heb m'n auto ook direct na opbouwen laten taxeren idd. M'n klassieker is sowieso getaxeerd ivm casco verzekering.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
  Vis een optie? woensdag 24 juni 2020 @ 13:20:03 #25
70532 loveli
N
pi_193767410
quote:
2s.gif Op woensdag 24 juni 2020 08:26 schreef daNpy het volgende:
Dus eerst opknappen, rijklaar maken en dan pas importeren.
Enige probleem wat je hebt is verzekeren, want dat snappen ze in NL niet zonder kenteken.
Verzekeren kan op chassisnummer.

Importeren kan ook voordat 'ie rijkkaar is, maar ik zie zo snel het nut daarvan.
crap in = crap out
  woensdag 24 juni 2020 @ 13:27:22 #26
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193767505
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 13:20 schreef loveli het volgende:

[..]

Verzekeren kan op chassisnummer.
Heb je dat wel eens geprobeerd?
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
  Vis een optie? woensdag 24 juni 2020 @ 15:02:01 #27
70532 loveli
N
pi_193768661
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 13:27 schreef daNpy het volgende:

[..]

Heb je dat wel eens geprobeerd?
Ja. Mee rondgereden ook. Auto uit Duitsland geïmporteerd en volledig verzekerd naar de RDW gereden.

Centraal Beheer, was zelfs geen probleem dat ik een nul en een O door elkaar had gehaald (kwam ik achter toen hij al verzekerd was en de RDW het chassisnummer niet snapte).
Maar dat was geen exotische auto, gewoon eentje die ooit in Duitsland van de band was gerold.
crap in = crap out
  woensdag 24 juni 2020 @ 15:04:28 #28
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193768692
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 15:02 schreef loveli het volgende:

[..]

Ja. Mee rondgereden ook. Auto uit Duitsland geïmporteerd en volledig verzekerd naar de RDW gereden.
Knap. Ik kreeg het bij die belmiepen niet uitgelegd.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
  Vis een optie? woensdag 24 juni 2020 @ 15:07:21 #29
70532 loveli
N
pi_193768735
Wel op exportkenteken naar NL gereden door de oude eigenaar. Daar zit verzekering aan vast. Ik ben dus pas gaan rijden toen de auto in NL stond. Weet niet of ik er internationaal mee had mogen rijden.
crap in = crap out
  woensdag 24 juni 2020 @ 15:38:26 #30
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193769119
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 15:07 schreef loveli het volgende:
Wel op exportkenteken naar NL gereden door de oude eigenaar. Daar zit verzekering aan vast. Ik ben dus pas gaan rijden toen de auto in NL stond. Weet niet of ik er internationaal mee had mogen rijden.
Heb jij de verzekering gebeld en een auto zonder kenteken proberen te verzekeren, of praat je nu ineens over buitenlandse verzekeringen/regels die in NL niet gelijk zijn?
Mij gaat het overigens niet over rijden met een ongekentend voertuig (dat kan ook, voor de dag dat je naar de RDW rijdt, maar ook dat snappen ze niet vaak) maar het verzekeren tegen diefstal, brand schade enz.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
pi_193769125
Dit veranderd nog al eens ivm fraude, maar volgens de laatste berichten die ik ken en weet niet hoe relevant ze zijn ben je met een Duits export kenteken niet verzekerd in Nederland. Er zit nog een belastingtechnisch haakje aan. Als ingeschreven in Nederlands bevolkingsregister met woonadres in Nederland mag je niet eens met Duits of ander buitenlands kenteken in Nederland rijden, je pleegt dan belastingfraude. Kunnen ze je vies voor pakken. (Of het moet al een bedrijfswagen zijn en je kunt aantonen bij dit bedrijf te werken.)

Maar het gebeurd regelmatig en waarschijnlijk op goed geluk.

Maar het maakt voor TS geen moer uit... Als dat ding geen APK heeft zal het toch met een aanhanger opgehaald moeten worden.
pi_193769168
Als het export-kenteken op naam van de oude eigenaar staat, mag je er niet mee rijden, want dan ben je niet verzekerd. Heb je zelf dat export-kenteken aangevraagd dan mag je er mee rijden.
Let er wel op dat sommige export kentekens hier in NL niet geldig zijn of niet geldig geacht worden te zijn (zoals het Duitse Kürzzeitkennzeichen). De Duitse overheid beweert echter dat volgens EU-regels het Duitse Kürzzeitkennzeichen ook buiten Duitsland geldig is (binnen de EU).
pi_193769220
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 15:41 schreef oldford het volgende:
Als het export-kenteken op naam van de oude eigenaar staat, mag je er niet mee rijden, want dan ben je niet verzekerd. Heb je zelf dat export-kenteken aangevraagd dan mag je er mee rijden.
En regelmatig meegekregen dat je als Nederlander geen Duits Export kenteken kunt aanvragen. :)
En zowel ja, dan mag je nog niet met dit kenteken op Nederlandse wegen rondrijden. Er zitten wat haakjes en oogjes aan die op goed geluk voor lief worden genomen.
  Vis een optie? woensdag 24 juni 2020 @ 15:47:08 #34
70532 loveli
N
pi_193769237
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 15:38 schreef daNpy het volgende:

[..]

Heb jij de verzekering gebeld en een auto zonder kenteken proberen te verzekeren, of praat je nu ineens over buitenlandse verzekeringen/regels die in NL niet gelijk zijn?
Mij gaat het overigens niet over rijden met een ongekentend voertuig (dat kan ook, voor de dag dat je naar de RDW rijdt, maar ook dat snappen ze niet vaak) maar het verzekeren tegen diefstal, brand schade enz.
Ik heb hem verzekerd om in NL mee te mogen rijden, niet voor de inboedel. Eerst op chassisnummer toen het Duitse importkenteken verlopen was (ik heb zo'n buurvrouw die overal de politie voor belt en wilde geen boete voor een onverzekerd goertuig) en toen ik het kenteken binnen had heb ik dat omgezet naar een verzekering op kenteken.
crap in = crap out
  woensdag 24 juni 2020 @ 16:41:55 #35
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193769964
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 15:47 schreef loveli het volgende:

[..]

Ik heb hem verzekerd om in NL mee te mogen rijden, niet voor de inboedel. Eerst op chassisnummer toen het Duitse importkenteken verlopen was (ik heb zo'n buurvrouw die overal de politie voor belt en wilde geen boete voor een onverzekerd goertuig) en toen ik het kenteken binnen had heb ik dat omgezet naar een verzekering op kenteken.
Oke duidelijk :)
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
  woensdag 24 juni 2020 @ 16:42:23 #36
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_193769972
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 15:41 schreef oldford het volgende:
Als het export-kenteken op naam van de oude eigenaar staat, mag je er niet mee rijden, want dan ben je niet verzekerd. Heb je zelf dat export-kenteken aangevraagd dan mag je er mee rijden.
Let er wel op dat sommige export kentekens hier in NL niet geldig zijn of niet geldig geacht worden te zijn (zoals het Duitse Kürzzeitkennzeichen). De Duitse overheid beweert echter dat volgens EU-regels het Duitse Kürzzeitkennzeichen ook buiten Duitsland geldig is (binnen de EU).
Dan heb je nog steeds de belastingdienst als "probleem", mits je gepakt wordt.
Benzin im Blut.
Adrenalin im Tank.
[i]Stroh in der Birne[/i].
pi_193770310
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 15:38 schreef Watuntrik het volgende:
Dit veranderd nog al eens ivm fraude, maar volgens de laatste berichten die ik ken en weet niet hoe relevant ze zijn ben je met een Duits export kenteken niet verzekerd in Nederland. Er zit nog een belastingtechnisch haakje aan. Als ingeschreven in Nederlands bevolkingsregister met woonadres in Nederland mag je niet eens met Duits of ander buitenlands kenteken in Nederland rijden, je pleegt dan belastingfraude. Kunnen ze je vies voor pakken. (Of het moet al een bedrijfswagen zijn en je kunt aantonen bij dit bedrijf te werken.)

Maar het gebeurd regelmatig en waarschijnlijk op goed geluk.

Maar het maakt voor TS geen moer uit... Als dat ding geen APK heeft zal het toch met een aanhanger opgehaald moeten worden.
Als hem netjes opgeeft bij de douane mag je er 14 dagen in rondrijden. En dat ieder jaar opnieuw.
.
pi_193771470
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2020 17:06 schreef Fer het volgende:

[..]

Als hem netjes opgeeft bij de douane mag je er 14 dagen in rondrijden. En dat ieder jaar opnieuw.
Toch niet in Nederland?
Je kan een export kenteken aanvragen wat 15 dagen geldig is maar dan moet je hem wel exporteren.
pi_193771998
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juni 2020 18:36 schreef Candymannetje het volgende:

[..]

Toch niet in Nederland?
Je kan een export kenteken aanvragen wat 15 dagen geldig is maar dan moet je hem wel exporteren.
https://www.belastingdien(...)_kortstondig_gebruik

Je kan een Duitse auto huren en hier 2 weken ermee rijden.
.
pi_193772845
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:10 schreef Fer het volgende:

[..]

https://www.belastingdien(...)_kortstondig_gebruik

Je kan een Duitse auto huren en hier 2 weken ermee rijden.
A zo, ik snap wat je bedoelt.
Maar in België hoort het kenteken bij de eigenaar en niet bij de wagen.
In mijn geval kan ik er niks mee denk ik.

quote:
Het gaat om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) dat een buitenlands kenteken heeft en u ter beschikking staat.
  Vis een optie? donderdag 25 juni 2020 @ 12:16:21 #41
70532 loveli
N
pi_193781162
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:10 schreef Fer het volgende:

[..]

https://www.belastingdien(...)_kortstondig_gebruik

Je kan een Duitse auto huren en hier 2 weken ermee rijden.
Deze kende ik nog niet, tx.
crap in = crap out
pi_193782902
quote:
1s.gif Op woensdag 24 juni 2020 19:10 schreef Fer het volgende:

[..]

https://www.belastingdien(...)_kortstondig_gebruik

Je kan een Duitse auto huren en hier 2 weken ermee rijden.
Stel je koopt in Duitsland een auto, vraagt op tijd vrijstelling aan en regelt een dag verzekering.

Mag je dan met de Duitse export kentekenplaten in Nederland rijden.

Vraag me af wat de douane dan nog kan zeggen, je bent immers verzekerd en er is vrijstelling voor BPM.
BlaBlaBla
pi_193783754
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juni 2020 14:21 schreef Soldier2000 het volgende:

[..]

Stel je koopt in Duitsland een auto, vraagt op tijd vrijstelling aan en regelt een dag verzekering.

Mag je dan met de Duitse export kentekenplaten in Nederland rijden.

Vraag me af wat de douane dan nog kan zeggen, je bent immers verzekerd en er is vrijstelling voor BPM.
Je koopt eerst dat zollkenzeigen

https://www.adac.de/rund-(...)hen-zollkennzeichen/

in Duitsland, je kan kiezen tot 12 maanden geldigheid. Voor dat kenteken kun je dan bij NL belasting vrijstelling aanvragen. Indien je deze wordt toegekend dan zul je het nog moeten verzekeren. Of je dit apart dient te doen tussen Duitsland en Nederland weet ik niet.

Wanneer je de vrijstelling hebt van de belasting zou het goed moeten zijn... Kans is groot dat je aan de grens eruit gepikt wordt, want er wordt fanatiek jacht gemaakt op deze kentekens omdat ze veel door criminelen en fraudeurs misbruikt worden.

Daar de vrijstelling 2 weken geldig is en je regelt binnen deze periode het bezoek aan de RDW voor het omschrijven naar NL kenteken, is het eendagskenteken van de RDW niet va toepassing.

Bij de RDW keuring zitten ook het administratieve gedeelte van de douane, is de auto jonger dan 19 jaar, wordt meteen de verschuldigde BMP voor je berekend.

Rijden met een buitenlands kenteken zonder de vrijstelling en je wordt aangehouden, kost je een boete van rond de ¤450. Je mag niet meer verder rijden. Auto word in beslag genomen en afgevoerd, kosten zijn voor jou. Dan komt de belasting nog even BPM innen + 50% boete en overige belasting ontduiking kunnen ze je ook nog eens onderschuiven. Dus het hele grapje kan behoorlijk slecht uitpakken wanneer je het niet 100% goed regelt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Watuntrik op 25-06-2020 15:16:54 ]
pi_194522690
De verkoper heeft mij de verkeerde papieren meegeven.
Dus ik krijg geen kenteken.
Ik moet zeggen dat de RDW erg behulpzaam is.
Ze zeiden dat ik een verklaring geen bezwaar kon aanvragen.
De RDW gaat dan bij de Belgische overheid navragen of het een bezwaar os dat de Belgische wagen een Nederlands kenteken krijgt.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')