Ik weet niet of dit ook geldt voor Belgie?quote:Enkele Tips voor bij de RDW
Alle auto’s die geïmporteerd worden in Nederland zijn verplicht om APK gekeurd te zijn. Sinds korte tijd is het mogelijk dat de RDW een andere europese keuring, zoals de TUV-Keuring in Duitsland overneemt. Het is dus aan te raden om ervoor te zorgen dat de import-auto een TUV keuring heeft bij aankoop. Als de auto op het moment van invoer geen geldige APK heeft kunt u de auto op het station van de RDW de auto laten keuren voor de APK. Het is echter niet verplicht. Het is raadzaam om de auto te laten keuren bij een garage, omdat de RDW zelf geen reparaties uitvoert. Stel dat er bijvoorbeeld nieuwe ruitenwissers op moeten, wat niet terplekke gedaan kan worden. De RDW zal uw auto in dat geval afkeuren, en moet u dus de auto opnieuw aanbieden bij de RDW. Het kan dus raadzaam zijn om uw auto bij een normale garage te laten keuren waar uw auto wel direct gerepareerd kan worden.
Nee hoeft niet. Er zit immers nog geen kenteken op.quote:Op donderdag 18 juni 2020 09:58 schreef Candymannetje het volgende:
Ik ga een wagen importeren uit België en dat ding heeft geen APK.
Hij komt dus in mijn tuin te staan en ik ga hem op m'n gemak nakijken.
Maar nu vraag ik me af of ik bij de RDW kenbaar moet maken dat ik een auto heb geïmporteerd maar nog niet APK klaar is?
Het is geen geschorst voertuig.quote:Op donderdag 18 juni 2020 10:54 schreef Clupea het volgende:
Let op dat 'eigen terrein' nogal strikt wordt gedefinieerd. Een oprit, eigen parkeerterrein, erf of andere plek waar in theorie ook anderen kunnen komen mag niet. Er moet minimaal een gesloten hek zitten tussen de openbare weg en de 'stalling' van het geschorste voertuig.
https://www.toolstation.n(...)avulbare-voet/p94913quote:Op donderdag 18 juni 2020 10:54 schreef Clupea het volgende:
Er moet minimaal een gesloten hek zitten tussen de openbare weg en de 'stalling' van het geschorste voertuig.
Niet perse.quote:Op donderdag 18 juni 2020 15:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Zou het overigens niet handiger zijn even de rdw te bellen ipv dit op een forumpje te vragen?
Gewoon een auto hoes erover, is ook makkelijk.quote:Op donderdag 18 juni 2020 17:24 schreef PP_Sound het volgende:
Op bokken zetten en wielen eraf.
Is nog beter ook.
Opgeven als geëxporteerd.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 00:25 schreef Carlos93 het volgende:
Het RDW en informatie inwinnen lol. Totaal niks te maken met dit; maar had dit jaar een auto laten slopen in het buitenland, omdat ik tegenwoordig zelf in het buitenland woon.
Een geldig bewijs ontvangen van de sloper, wat door de overheid hier wordt geaccepteerd. RDW geeft niet thuis. Ik gevraagd, welk bewijs willen jullie dan? Een sloopbewijs, nou dat heb ik dus geleverd maar voldoet niet aan hun vraag.
Gevraagd wat voor bewijs ik ze nog meer kan geven? Heb je een zaaknummer bij de politie? Nee tuurlijk niet, is tenslotte niks "crimineels" aan de hand en nu zit ik dus met een auto, die op mijn naam staat, geschorst, dat wel, maar die ik dus niet meer heb, en gesloopt is. Wat het RDW er mee doet? Aan de telefoon zeiden ze van ieder jaar de schorsing verlengen, zit niks anders op.
Wat dat betreft ben ik totaal het vertrouwen kwijt in het RDW.
In principe niet, een auto hoeft niet geregistreerd te zijn bij de RDW wanneer deze op eigen terrein staat en geen gebruik maakt van openbare weg. Pas als je geregistreerdNederlands kenteken hebt gaat de APK plicht in, dus eerst importeren, RDW keuring, dan krijg je kenteken en daarmee ga je op APK keuring.quote:Op donderdag 18 juni 2020 09:58 schreef Candymannetje het volgende:
Ik ga een wagen importeren uit België en dat ding heeft geen APK.
Hij komt dus in mijn tuin te staan en ik ga hem op m'n gemak nakijken.
Maar nu vraag ik me af of ik bij de RDW kenbaar moet maken dat ik een auto heb geïmporteerd maar nog niet APK klaar is?
Yup dat is 'm, was het even vergeten... Die moet je hebben, laatste keuringsrapport indien aanwezig en geldig aankoopcontract met daarop persoonsgevens beide partijen VIN nummer en KM stand van de auto etc.quote:Op woensdag 24 juni 2020 09:23 schreef boegschroef het volgende:
Cvo in belgie is het gelijkvormigheidsattest.
Wat ik uit België geimporteerd heb betreft dus een Overgangsregeling Oldtimer, is nu 38 jaar oud.quote:Op woensdag 24 juni 2020 09:23 schreef boegschroef het volgende:
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar die 'openbare weg' regel. Als je geen 'niet gekeurde wagen' op je eigen oprit mag hebben, mag je dan wel een camper, caravan of aanhanger op je oprit? Want daarvoor min of meer geld hetzelfde. Niet parkeren (meer dan 3 dagen) op een openbare parkeerplek.
Een auto zonder kenteken is alleen verzekerd als waardeobject dat bij je inboedel hoort.quote:Op woensdag 24 juni 2020 08:26 schreef daNpy het volgende:
Enige probleem wat je hebt is verzekeren, want dat snappen ze in NL niet zonder kenteken.
Ik heb m'n auto ook direct na opbouwen laten taxeren idd. M'n klassieker is sowieso getaxeerd ivm casco verzekering.quote:Op woensdag 24 juni 2020 11:19 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Een auto zonder kenteken is alleen verzekerd als waardeobject dat bij je inboedel hoort.
Maar je zal dan wel een geldiig taxatierapport moeten kunnen overleggen indien nodig. Afhankelijk van de leeftijd is dagwaarde zonder taxatierapport gewoon 0... Dus als na een voorval waarde niet meer te bepalen is, uitbranden bv. dan ben je de lul. Dan word de schade bepaald vaniit aankooppapieren en de daarop geldende inflatie als je geluk hebt.
Mijn oude ketel die er best nog mag wezen, is ook niet getaxeerd en officieel verzekeringstechnisch dagwaarde 0... Laatst heeft me eentje gebotst vanuit een parkeerplaats. Vette kras over de zijkant... Dan taxeert de expert waarde op billijkheid en zo kreeg ik alsnog ¤1600 uitgekeerd..
Verzekeren kan op chassisnummer.quote:Op woensdag 24 juni 2020 08:26 schreef daNpy het volgende:
Dus eerst opknappen, rijklaar maken en dan pas importeren.
Enige probleem wat je hebt is verzekeren, want dat snappen ze in NL niet zonder kenteken.
Heb je dat wel eens geprobeerd?quote:
Ja. Mee rondgereden ook. Auto uit Duitsland geïmporteerd en volledig verzekerd naar de RDW gereden.quote:
Knap. Ik kreeg het bij die belmiepen niet uitgelegd.quote:Op woensdag 24 juni 2020 15:02 schreef loveli het volgende:
[..]
Ja. Mee rondgereden ook. Auto uit Duitsland geïmporteerd en volledig verzekerd naar de RDW gereden.
Heb jij de verzekering gebeld en een auto zonder kenteken proberen te verzekeren, of praat je nu ineens over buitenlandse verzekeringen/regels die in NL niet gelijk zijn?quote:Op woensdag 24 juni 2020 15:07 schreef loveli het volgende:
Wel op exportkenteken naar NL gereden door de oude eigenaar. Daar zit verzekering aan vast. Ik ben dus pas gaan rijden toen de auto in NL stond. Weet niet of ik er internationaal mee had mogen rijden.
En regelmatig meegekregen dat je als Nederlander geen Duits Export kenteken kunt aanvragen.quote:Op woensdag 24 juni 2020 15:41 schreef oldford het volgende:
Als het export-kenteken op naam van de oude eigenaar staat, mag je er niet mee rijden, want dan ben je niet verzekerd. Heb je zelf dat export-kenteken aangevraagd dan mag je er mee rijden.
Ik heb hem verzekerd om in NL mee te mogen rijden, niet voor de inboedel. Eerst op chassisnummer toen het Duitse importkenteken verlopen was (ik heb zo'n buurvrouw die overal de politie voor belt en wilde geen boete voor een onverzekerd goertuig) en toen ik het kenteken binnen had heb ik dat omgezet naar een verzekering op kenteken.quote:Op woensdag 24 juni 2020 15:38 schreef daNpy het volgende:
[..]
Heb jij de verzekering gebeld en een auto zonder kenteken proberen te verzekeren, of praat je nu ineens over buitenlandse verzekeringen/regels die in NL niet gelijk zijn?
Mij gaat het overigens niet over rijden met een ongekentend voertuig (dat kan ook, voor de dag dat je naar de RDW rijdt, maar ook dat snappen ze niet vaak) maar het verzekeren tegen diefstal, brand schade enz.
Oke duidelijkquote:Op woensdag 24 juni 2020 15:47 schreef loveli het volgende:
[..]
Ik heb hem verzekerd om in NL mee te mogen rijden, niet voor de inboedel. Eerst op chassisnummer toen het Duitse importkenteken verlopen was (ik heb zo'n buurvrouw die overal de politie voor belt en wilde geen boete voor een onverzekerd goertuig) en toen ik het kenteken binnen had heb ik dat omgezet naar een verzekering op kenteken.
Dan heb je nog steeds de belastingdienst als "probleem", mits je gepakt wordt.quote:Op woensdag 24 juni 2020 15:41 schreef oldford het volgende:
Als het export-kenteken op naam van de oude eigenaar staat, mag je er niet mee rijden, want dan ben je niet verzekerd. Heb je zelf dat export-kenteken aangevraagd dan mag je er mee rijden.
Let er wel op dat sommige export kentekens hier in NL niet geldig zijn of niet geldig geacht worden te zijn (zoals het Duitse Kürzzeitkennzeichen). De Duitse overheid beweert echter dat volgens EU-regels het Duitse Kürzzeitkennzeichen ook buiten Duitsland geldig is (binnen de EU).
Als hem netjes opgeeft bij de douane mag je er 14 dagen in rondrijden. En dat ieder jaar opnieuw.quote:Op woensdag 24 juni 2020 15:38 schreef Watuntrik het volgende:
Dit veranderd nog al eens ivm fraude, maar volgens de laatste berichten die ik ken en weet niet hoe relevant ze zijn ben je met een Duits export kenteken niet verzekerd in Nederland. Er zit nog een belastingtechnisch haakje aan. Als ingeschreven in Nederlands bevolkingsregister met woonadres in Nederland mag je niet eens met Duits of ander buitenlands kenteken in Nederland rijden, je pleegt dan belastingfraude. Kunnen ze je vies voor pakken. (Of het moet al een bedrijfswagen zijn en je kunt aantonen bij dit bedrijf te werken.)
Maar het gebeurd regelmatig en waarschijnlijk op goed geluk.
Maar het maakt voor TS geen moer uit... Als dat ding geen APK heeft zal het toch met een aanhanger opgehaald moeten worden.
Toch niet in Nederland?quote:Op woensdag 24 juni 2020 17:06 schreef Fer het volgende:
[..]
Als hem netjes opgeeft bij de douane mag je er 14 dagen in rondrijden. En dat ieder jaar opnieuw.
https://www.belastingdien(...)_kortstondig_gebruikquote:Op woensdag 24 juni 2020 18:36 schreef Candymannetje het volgende:
[..]
Toch niet in Nederland?
Je kan een export kenteken aanvragen wat 15 dagen geldig is maar dan moet je hem wel exporteren.
A zo, ik snap wat je bedoelt.quote:Op woensdag 24 juni 2020 19:10 schreef Fer het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)_kortstondig_gebruik
Je kan een Duitse auto huren en hier 2 weken ermee rijden.
quote:Het gaat om een personenauto, motor of bestelauto (motorrijtuig) dat een buitenlands kenteken heeft en u ter beschikking staat.
Deze kende ik nog niet, tx.quote:Op woensdag 24 juni 2020 19:10 schreef Fer het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)_kortstondig_gebruik
Je kan een Duitse auto huren en hier 2 weken ermee rijden.
Stel je koopt in Duitsland een auto, vraagt op tijd vrijstelling aan en regelt een dag verzekering.quote:Op woensdag 24 juni 2020 19:10 schreef Fer het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)_kortstondig_gebruik
Je kan een Duitse auto huren en hier 2 weken ermee rijden.
Je koopt eerst dat zollkenzeigenquote:Op donderdag 25 juni 2020 14:21 schreef Soldier2000 het volgende:
[..]
Stel je koopt in Duitsland een auto, vraagt op tijd vrijstelling aan en regelt een dag verzekering.
Mag je dan met de Duitse export kentekenplaten in Nederland rijden.
Vraag me af wat de douane dan nog kan zeggen, je bent immers verzekerd en er is vrijstelling voor BPM.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |