Eigendom is leuk maar wordt bij auto's wel makkelijk overrated.quote:Op woensdag 17 juni 2020 09:39 schreef Kaascardje het volgende:
De overheid fucked iedereen, ze geven een korte tijd subsidie waarna ze stoppen.
En ik zou altijd een auto kopen, simpelweg omdat hij dan van jezelf is.
Voor mij is het een beetje een principe om niet te lenen. Maar ik begrijp dat je met gegoochel je goedkoper uit kan zijn.quote:Op woensdag 17 juni 2020 09:50 schreef spinazieruiker het volgende:
[..]
Eigendom is leuk maar wordt bij auto's wel makkelijk overrated.
Als je vandaag een auto aanschaft van 30k is die over 5 jaar nog maar de helft waard. Van dat verschil kun je ook bijna leasen en houd je geld op zak.
Zelf kies ik voor financial lease omdat ik de kosten van de auto kan aftrekken waarbij ik het zo inricht dat de auto aan het eind van de looptijd van mezelf is. Dus je bouwt wel eigendom op en als de auto na 3 tot 5 jaar wordt ingeruild kun je op het nieuwe contract de overwaarde op de inruil inzetten als aanbetaling (lees: lagere maandlast of leukere auto voor dezelfde maandlasten).
¤ 10.000.000 / ¤ 4.000 = 2.500 auto'squote:Op woensdag 17 juni 2020 11:22 schreef boegschroef het volgende:
4000 subsidie met een plafond van 10 miljoen? Dat zijn dan 250 auto's, ik denk dat ze daar inderdaad zo doorheen zijn.
Volgens mij worden er lang niet zoveel EV's verkocht als dat je nu aangeeft.quote:Op woensdag 17 juni 2020 11:22 schreef boegschroef het volgende:
4000 subsidie met een plafond van 10 miljoen? Dat zijn dan 250 2500 auto's, ik denk dat ze daar inderdaad zo doorheen zijn.
-- bedankt voor de correctie --
Was de verkoop niet zo'n 5000 per maand? 60000 per jaar ongeveer. Met zo'n subsidie worden er natuurlijk wat naar voren geschoven dus dan heb je zo'n week tot 2 weken de tijd lijkt me?
Of je koopt die auto na 5 jaar voor 15k en dan wordt het financiele plaatje een stuk gunstiger.quote:Op woensdag 17 juni 2020 09:50 schreef spinazieruiker het volgende:
Eigendom is leuk maar wordt bij auto's wel makkelijk overrated.
Als je vandaag een auto aanschaft van 30k is die over 5 jaar nog maar de helft waard. Van dat verschil kun je ook bijna leasen en houd je geld op zak.
Ik heb gisteren van mijn spaarcenten een gloednieuwe elektrischt auto gekocht. Als ik een benzine auto gekocht had was ik op termijn zeker duurder uitgeweest. Het is vooral de aanschaf die duurder is.quote:Op woensdag 17 juni 2020 14:59 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Of je koopt die auto na 5 jaar voor 15k en dan wordt het financiele plaatje een stuk gunstiger.
Daar zitten zoveel variabelen in, dat je die uitspraak haast niet kunt onderbouwen.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:05 schreef Fisherman het volgende:
Ik heb gisteren van mijn spaarcenten een gloednieuwe elektrischt auto gekocht. Als ik een benzine auto gekocht had was ik op termijn zeker duurder uitgeweest. Het is vooral de aanschaf die duurder is.
Valt wel mee, je moet gewoon heel pessimistisch rekenen. Ik ben uitgegaan van een benzineprijs van 1,45 euro en wegenbelasting van 59 euro die ik momenteel betaal per maand. Ik rijd ongeveer 10k kilometer per jaar. Benzine gaat hoe dan ook weer duurder worden.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:08 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Daar zitten zoveel variabelen in, dat je die uitspraak haast niet kunt onderbouwen.
Je had een kleine benzine auto kunnen kopen.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:05 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Ik heb gisteren van mijn spaarcenten een gloednieuwe elektrischt auto gekocht. Als ik een benzine auto gekocht had was ik op termijn zeker duurder uitgeweest. Het is vooral de aanschaf die duurder is.
Ik doe mijn woonwerkkilometers in een Fiat 500. Ongeveer 25dkm per jaar. Gekocht als knappe occasie voor E8250,-quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:14 schreef BertV het volgende:
Je had een kleine benzine auto kunnen kopen.
Maar daar wil je niet dood in gezien worden, vooral ook omdat je telkens dood gaat op de snelweg etc.
Ik heb een toen nieuw aangeschafte Aygo; 8900,-quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:22 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ik doe mijn woonwerkkilometers in een Fiat 500. Ongeveer 25dkm per jaar. Gekocht als knappe occasie voor E8250,-
Verzekering en MRB zijn samen 54 euro per maand. Ik haal er ongeveer 1/17 mee en dan rij ik niet tuttig. Prima karretje, hoor. Vind het ook helemaal niet erg om er mee gezien te worden.
En voor de leuk en voor gezinsaangelegenheden is er nog een V70R.
En de verzekering is ook duurder, evenals de afschrijving.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:05 schreef Fisherman het volgende:
Ik heb gisteren van mijn spaarcenten een gloednieuwe elektrischt auto gekocht. Als ik een benzine auto gekocht had was ik op termijn zeker duurder uitgeweest. Het is vooral de aanschaf die duurder is.
Maar daar wil ik dan weer niet in gezien worden.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:28 schreef BertV het volgende:
Ik heb een toen nieuw aangeschafte Aygo; 8900,-
Het zou je medeweggebruikers een worst zijn waar je in rijdt.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:29 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Maar daar wil ik dan weer niet in gezien worden.
Ik hoef er niet de blits mee te maken, maar ik vind het wel een leuk karretje om te zien en hij rijdt erg lekker. En hij heeft ook zijn imago wel mee.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:30 schreef BertV het volgende:
Een Fiat 500 is wat mij betreft prima, maar denk je dat je daar wel de blits mee maakt?
We hebben ernaast ook een kleine benzineauto. Maar goed, je kunt zowieso voor het geld dat je meer betaalt dan eenzelfde soort benzine versie ook veel brandstof kopen. Je kunt het op verschillende manieren bekijken.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:14 schreef BertV het volgende:
[..]
Je had een kleine benzine auto kunnen kopen.
Maar daar wil je niet dood in gezien worden, vooral ook omdat je telkens dood gaat op de snelweg etc.
Even wat sympathieker.
Het kan veel goedkoper, maar dan moet je water bij de wijn doen.
Verzekering is hetzelfde, die heb ik al afgesloten. Zelfde verzekeringsmaatschappij, en zelfs betere voorwaarden dan de oude verzekering.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:29 schreef oldford het volgende:
[..]
En de verzekering is ook duurder, evenals de afschrijving.
Ik mag aannemen dat je een nieuwe auto all-risk verzekerd, dan scheelt het nogal wat of de nieuwprijs 12 - 15k is of 30k om maar eens wat te noemen.
Ook alleen WA ben je duurder uit dsoor het hogere gewicht van de elektrische auto.
Dus hoeveel van je winst lever je daar op in?
In euro's gerekend kan je voor 15K prima een nieuw voertuig kopen dat onder noemer auto valt.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:56 schreef Fisherman het volgende:
Een benzineauto heb je echt niet voor 15k hoor, die zit ook gewoon al snel tegen de 30k.
Noem er eens een? Wel eentje met voldoende ruimte die ook een beetje vooruit komt.quote:Op woensdag 17 juni 2020 16:29 schreef Fred het volgende:
[..]
In euro's gerekend kan je voor 15K prima een nieuw voertuig kopen dat onder noemer auto valt.
Misschien dat regulier onderhoud iets goedkoper kan. Je hoeft geen olie meer te verversen.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:51 schreef Fisherman het volgende:
Ik verwacht overigens dat onderhoud ook goedkoper is. Die besparing heb ik niet eens meegenomen in mijn berekening.
Maar goed dat er op accu's en dergelijke 8 jaar garantie zit dan.quote:Op woensdag 17 juni 2020 17:00 schreef oldford het volgende:
[..]
Misschien dat regulier onderhoud iets goedkoper kan. Je hoeft geen olie meer te verversen.
Maar o wee als er een storing komt, dan heb je (duur) gespecialiseerd personeel nodig om de auto te repareren. Duur omdat ze speciaal opgeleid moeten zijn, met een hoop veiligheidsmateriaal.
Je had toch over een auto? Niet over een auto met voldoende ruimte die ook een beetje vooruit komt (volgens jouw normen)?quote:Op woensdag 17 juni 2020 16:40 schreef Fisherman het volgende:
Noem er eens een? Wel eentje met voldoende ruimte die ook een beetje vooruit komt.
Is private lease niet inclusief onderhoud en garantie dan?quote:Op woensdag 17 juni 2020 17:00 schreef oldford het volgende:
[..]
Misschien dat regulier onderhoud iets goedkoper kan. Je hoeft geen olie meer te verversen.
Maar o wee als er een storing komt, dan heb je (duur) gespecialiseerd personeel nodig om de auto te repareren. Duur omdat ze speciaal opgeleid moeten zijn, met een hoop veiligheidsmateriaal.
Je hebt gelijk en dus kan TS daar niets op besparen.quote:Op woensdag 17 juni 2020 19:07 schreef spinazieruiker het volgende:
Is private lease niet inclusief onderhoud en garantie dan?
Het scheelt wel dat het inclusief is. Naast de maandtermijn geen terugkerende en geen onverwachte kostenquote:Op woensdag 17 juni 2020 19:27 schreef oldford het volgende:
[..]
Je hebt gelijk en dus kan TS daar niets op besparen.
Ik had het over een auto die een beetje vlot mee kan komen in het verkeer, laten we zeggen max 10 seconden tot 100 waar je in ieder geval met 4 volwassenen comfortabel kan zitten.quote:Op woensdag 17 juni 2020 18:26 schreef Fred het volgende:
[..]
Je had toch over een auto? Niet over een auto met voldoende ruimte die ook een beetje vooruit komt (volgens jouw normen)?
Genoeg auto's uit het A-segment die voor onder de 15K mee kan krijgen, evenals enkele uit het B-segment. (en dat weet jij ook).
Gezien de MRB van 59 euro per maand had je een benzine auto in de 1300 kg klasse (1251 -1350 kg).quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:56 schreef Fisherman het volgende:
Verzekering is hetzelfde, die heb ik al afgesloten. Zelfde verzekeringsmaatschappij, en zelfs betere voorwaarden dan de oude verzekering.
Maar dat is wat anders dan private lease . Ik ben ook weleens 'jaloers' op mijn Duitse en Belgische collega's die zowat een S klasse leasen voor het bedrag van een C hier.quote:Op woensdag 17 juni 2020 15:41 schreef mrPanerai het volgende:
Dan ben ik wel blij met ons Belgisch leasebeleid. we mogen dan wel slechte wegen hebben, comfort wordt ons nog steeds gegund.
Maar een beetje elektrische auto begint ook pas bij ¤60k. Althans die aan mijn wensen zou voldoen.quote:Op woensdag 17 juni 2020 19:36 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Ik had het over een auto die een beetje vlot mee kan komen in het verkeer, laten we zeggen max 10 seconden tot 100 waar je in ieder geval met 4 volwassenen comfortabel kan zitten.
Die heb je echt niet nieuw voor 15k hoor. Dan zit je echt wel al richting de 25k voor een b segment auto.
Verzeker je op gewicht dan?quote:Op donderdag 18 juni 2020 07:48 schreef oldford het volgende:
[..]
Gezien de MRB van 59 euro per maand had je een benzine auto in de 1300 kg klasse (1251 -1350 kg).
Als je voor de elektrische auto hetzelfde betaalt voor de verzekering, dan ben je knap genaaid door die maatschappij bij de verzekering van je oude benzine-auto.
Want een elektrische auto van rond de 30k is nu eenmaal minstens 1400 kilo, maar meestal 1500 kg of zwaarder.
Jouw wensen zijn minstens 400 pk? Je hebt zat EV's onder de 40k die prima zijn en zo goed als alle opties hebben die er bestaan (Leaf, Ioniq, Kona, e-Golf)...quote:Op donderdag 18 juni 2020 08:00 schreef F.Sinatra het volgende:
Maar een beetje elektrische auto begint ook pas bij ¤60k. Althans die aan mijn wensen zou voldoen.
Nee, maar ik moet de auto wel mooi vinden.quote:Op donderdag 18 juni 2020 09:18 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Jouw wensen zijn minstens 400 pk? Je hebt zat EV's onder de 40k die prima zijn en zo goed als alle opties hebben die er bestaan (Leaf, Ioniq, Kona, e-Golf)...
Zo'n auto voor jouw specifieke wensen kost je inderdaad meer dan 15K, maar dat wil niet zeggen dat je voor 15K geen auto kan kopenquote:Op woensdag 17 juni 2020 19:36 schreef Fisherman het volgende:
Ik had het over een auto die een beetje vlot mee kan komen in het verkeer, laten we zeggen max 10 seconden tot 100 waar je in ieder geval met 4 volwassenen comfortabel kan zitten.
Die heb je echt niet nieuw voor 15k hoor. Dan zit je echt wel al richting de 25k voor een b segment auto.
Ja. De WA-verzekering is op gewicht.quote:
Maar ik zou een nieuwe auto all-risk verzekeren. Is die ook op gewicht?quote:Op donderdag 18 juni 2020 17:36 schreef oldford het volgende:
[..]
Ja. De WA-verzekering is op gewicht.
Een zwaardere auto wordt geacht meer schade te kunnen toebrengen aan derden.
Wederom Ja.quote:Op donderdag 18 juni 2020 18:44 schreef F.Sinatra het volgende:
Maar ik zou een nieuwe auto all-risk verzekeren. Is die ook op gewicht?
Nooit geweten, van het gewichtquote:Op donderdag 18 juni 2020 19:16 schreef oldford het volgende:
[..]
Wederom Ja.
Je premie is opgebouwd uit verschillende onderdelen.
Zoals WA en in jouw geval full-casco (all-risk).
WA gaat op gewicht en full-casco gaat op catalogus prijs.
Voor het full-casco deel maakt het zelfs uit waar je woont.
In een andere plaats kan een hoger of lager tarief gelden, omdat er meer of minder criminaliteit is. Of omdat er meer of minder wilde dieren oversteken.
https://www.rijksoverheid(...)ijn-elektrische-autoquote:Op vrijdag 19 juni 2020 08:14 schreef bami_haar het volgende:
Die subsidie krijg je als je een auto koopt. Jij gaat leasen en dan krijg je geen subsidie.
Het leasebedrijf overigens ook niet want de maatregel geldt alleen voor particulieren
Helaas wel ja.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 08:33 schreef boegschroef het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)ijn-elektrische-auto
"De subsidie Elektrische personenauto’s particulieren (SEPP) geldt ook voor particulieren die privé een elektrische auto willen leasen."
Je hebt gelijk. Verbazingwekkende subsidiequote:Op vrijdag 19 juni 2020 08:33 schreef boegschroef het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)ijn-elektrische-auto
"De subsidie Elektrische personenauto’s particulieren (SEPP) geldt ook voor particulieren die privé een elektrische auto willen leasen."
Waarom dan?quote:Op zaterdag 20 juni 2020 19:08 schreef bami_haar het volgende:
Je hebt gelijk. Verbazingwekkende subsidie
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |