Het in meervoud spreken over The Microphones is eigenlijk niet terecht, de 'band' is eigenlijk alleen geluidsgoochelaar Phil Elvrum, afkomstig uit het bijzonder koude Canada.
De muziek van de Microphones is experimentele lo-fi indie rock. En vind het zelf de meest vernieuwende muziek die ik in lange tijd gehoord heb. Het album 'The Glow pt. 2' is in mijn ogen echt een meesterwerk en denk dat als het wat meer pers-aandacht had gekregen door veel meer mensen zo zou zijn ervaren. Binnenkort komt het nieuwe album uit, getiteld 'Mt Eerie'. Het is al wel in Amerika en op internet verschenen maar ikzelf wacht nog even op de Nederlandse release.
Als je een beetje van lo-fi dingen houdt is dit zeker een aanrader.
Zijn er nog meer fans? Of juist niet?
het zijn wel weer pitchforkmedia troetelbeertjes overigens
quote:Daar hebben ze de term "groeiplaat" voor uitgevonden, geloof ik...
Op zaterdag 18 januari 2003 04:30 schreef MadScientist het volgende:
ja ik heb The Glow Pt. 2 wel een paar keer geluisterd, ik vind er een paar hele stoere nummers tussen zitten, waar er heel snel hard op gitaren wordt geragd, alsof de tekst enzo in een andere dimensie plaatsvinden... maar als je het zo luistert heeft het ook een stevig aantal nummers waar ik weinig in hoorde... heb jij dat ook niet?
[Dit bericht is gewijzigd door Grobbel op 18-01-2003 19:30]
quote:Er staat een nummer genaamd The Moon op The Glow, Part 2, maar is die werkelijk op single uitgebracht? Vind ik persoonlijk namelijk een typische albumtrack, niet echt het meest geschikte, toegankelijke nummer om kennis te maken met The Microphones... Maar ach.
Op zaterdag 18 januari 2003 16:49 schreef thesoundfan het volgende:
ik ken "the moon" (een single volgens mij) dat vin ik een origineel nummertje maar heel geweldig vin ik het niet= wel goed.
quote:ja ok maar nummers waar alleen een beetje in getokkeld worden en vals gezongen geven mij wel heel erg de indruk dat het eigenlijk nergens over gaat
Op zaterdag 18 januari 2003 18:55 schreef Grobbel het volgende:Daar hebben ze de term "groeiplaat" voor uitgevonden, geloof ik...
Maar ik weet wat je bedoelt, had ik bij de eerste luisterbeurten ook wel last van.
dus voorlopig vind ik een aantal nummers erg goed en sommige tijdverspilling eigenlijk
quote:Het is inderdaad, zoals Grobbel al zei, echt een groeiplaat. Zo'n plaat waar je steeds nieuwe dingen in gaat horen en songs anders kunt gaan zien. Het is ook niet echt een plaat die je dagelijks op wilt zetten, je moet er echt de tijd voor nemen en er goed naar luisteren denk ik.
Op zaterdag 18 januari 2003 04:30 schreef MadScientist het volgende:
maar als je het zo luistert heeft het ook een stevig aantal nummers waar ik weinig in hoorde... heb jij dat ook niet?
Een toegankelijk (mooi woord) Microphones nummer is btw "Lanterns".
quote:Ik heb ook de blood elpee op mp3 en die is helemaal vaag. Daar staan stukken a capella op, buitenopnamen opgenomen terwijl het keihard waaide, en dan ook nog eens op een el-crappo tape recorder. Wat je daarmee moet weet ik ook niet, maar ik vind het op z'n minst interessant.
Op zaterdag 18 januari 2003 20:31 schreef MadScientist het volgende:[..]
ja ok maar nummers waar alleen een beetje in getokkeld worden en vals gezongen geven mij wel heel erg de indruk dat het eigenlijk nergens over gaat
dus voorlopig vind ik een aantal nummers erg goed en sommige tijdverspilling eigenlijk
quote:Hm ja dat vind ik het struikelblok: ik vind het een beetje gevaarlijk dingen die 'anders' zijn uit principe interessant te vinden. zeker als het zo minimalistisch is als enkele nummers op the glow, pt.2
Op zaterdag 18 januari 2003 21:35 schreef dr_diablos het volgende:
Wat je daarmee moet weet ik ook niet, maar ik vind het op z'n minst interessant.
dan leg je de drempel in principe wel erg laag
quote:Daar heb je in principe gelijk in, ik bedoel ook niet echt te zeggen dat het omdat het vaag is, interessant is. Ik vind het én vaag én interessant maar er is verder geen relatie tussen beiden. The Glow pt.2 is denk ik wel het meest toegankelijk microphones werk, andere dingen zijn vaak nog veel minimalistischer.
Op zaterdag 18 januari 2003 21:58 schreef MadScientist het volgende:[..]
Hm ja dat vind ik het struikelblok: ik vind het een beetje gevaarlijk dingen die 'anders' zijn uit principe interessant te vinden. zeker als het zo minimalistisch is als enkele nummers op the glow, pt.2
dan leg je de drempel in principe wel erg laag
Van het nieuwe album Mt Eerie zijn overigens ook verschillende cd's uitgekomen, bv drums from mt Eerie, met alleen maar de drumtrack, en songs from mt eerie, met alleen a capella gezang. Ik denk dat ik het ook alleen maar bij de volledige versie hou.
quote:song islands is een compilatie van wat 7 inches en ook wat album tracks. Er staan veel liedjes op die in een andere vorm wel gewoon op een album verschenen zijn.
Op zondag 19 januari 2003 16:02 schreef thesoundfan het volgende:
Diep uit mijn geheugen kwam opeens naar boven dat er na the glow pt2 nog een verzamelaar is verschenen.Genaamd= song islands. Ik las een recensie daarover in het algemeen dagblaadje.daar staan een aantal dingen op die nog niet eerder op cd zijn verschenen geloof ik. zoals= the glow pt4. song islands u bekend?
Je kunt btw een aantal Microphones mp3's downloaden op de k-records site; bv. Lanterns (van Song Islands).
quote:Ik heb hier nog even over nagedacht en de plaat nog vele malen in mijn CD-speler gedraaid, maar ik moet uiteindelijk toch concluderen dat de nummers waarin "een beetje getokkeld wordt en vals gezongen" me toch niet echt storen. Je moet dit album gewoon niet track voor track beoordelen, maar gewoon het geheel tot je door laten dringen... Het klinkt misschien een beetje als een "nieuwe kleren van de keizer" effect voor sommigen, maar ik kan echt genieten van deze plaat als geheel, alle kleine puzzelstukjes passen gewoon perfect in elkaar. Het is gewoon een belevenis, al denk ik dat sommige losse tracks van dit album gewoon niet werken buiten de context van de plaat.
Op zaterdag 18 januari 2003 20:31 schreef MadScientist het volgende:[..]
ja ok maar nummers waar alleen een beetje in getokkeld worden en vals gezongen geven mij wel heel erg de indruk dat het eigenlijk nergens over gaat
quote:
The Microphones Break Up
According to a recent report from the music website Tiny Mixtapes Gone to Heaven, Phil Elvrum recently revealed that he is officially disbanding his Microphones project. The loose collective-- which has counted Mirah Yom Tov Zeitlyn, The Blow's Khaela Maricich, Karl Blau of D+, Old Time Relijun's Aaron Hartman, Kyle Field of Little Wings, Yume Bitsu's Adam Forkner, Bret Lunsford of Beat Happening, singer/songwriter Anna Oxygen, and of course, Calvin Johnson among its many contributors-- has been active since 1999, and has released four "official" albums, several piecemeal full-lengths, and countless seven-inches (the latter of which were collected on last year's Song Islands release).Elvrum reportedly told the website that "The Microphones broke up, actually, because I did," likely referring to the conclusion of the newly released Mount Eerie. He revealed that he will, however, continue recording under a new moniker-- the appropriate (if confusing) Mount Eerie-- though it was unclear at press time whether he would be working with the same collaborators on the new project. Mount Eerie will be embarking on its premiere U.S. tour in May, after Elvrum returns from touring abroad.
bron: Pitchfork
Maar eigenlijk maakt 't misschien niet zoveel uit. The Microphones IS Phil Elvrum, dus zolang hij zich met muziek blijft bezighouden zal hij weer nieuwe prachtige composities kunnen maken. Alleen heeft het beestje dan een ander naampje .
En ik na 629 dagenquote:Op woensdag 18 februari 2009 03:06 schreef emokid het volgende:
Ik kom na 662 dagen ook even zeggen dat dit mooi is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |