abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193692877
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 13:06 schreef molloot200 het volgende:
Ik vind het jammer omdat ik denk dat alles meer plastic aan gaat voelen dan eerst.
Ja, dat gaat wel gebeuren, zie Melfest (waar ik overigens wel fan van ben, maar ik hoef geen Europese versie van Melfest :D)
~The present is all there is~
pi_193692893
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juni 2020 15:59 schreef Fred_B het volgende:
Het is hoe dan ook een ontwikkeling richting een ESF waar er leuk uitzien belangrijker is dan kunnen zingen.
_O_
~The present is all there is~
pi_193692919
quote:
10s.gif Op donderdag 18 juni 2020 20:30 schreef Cyan9 het volgende:
De live door de mand vallende acts horen er gewoon bij!
:D ja
~The present is all there is~
pi_193693953
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 00:41 schreef grazz het volgende:

[..]

Ja, dat gaat wel gebeuren, zie Melfest (waar ik overigens wel fan van ben, maar ik hoef geen Europese versie van Melfest :D)
Ik hoop in ieder geval nog dat het niet zó erg wordt. Dat we niet dit soort filmpjes krijgen omdat zo extreem nou ook weer niet mag:
pi_193694942
Jammer van deze stap, ik vond het al onzin dat backings ergens verstopt werden en in plaats van dat ze landen verplichten om iedereen die meezingt op het podium te zetten hoeven de artiesten nu niet eens meer meegenomen te worden?
Sowieso vind ik het raar dat eerder een lied door maximaal zes personen gezongen mag worden en nu dus hele koren toegestaan gaan worden.
Rehearsals worden ook minder interessant. "Lied A klinkt zoals op de CD." "Lied B ook." "En C ook." :{
  vrijdag 19 juni 2020 @ 10:14:16 #156
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_193695149
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 00:35 schreef grazz het volgende:
Ik dacht dat het een late 1 april grap was, maar helaas. Hetgeen waarvan ik hoopte dat we dit nooit op het ESF zouden krijgen, gaat dus toch gebeuren. Meteen ook in het eerste jaar waarop we weer een Zweedse executive supervisor hebben :') .
Dat alle vocalen live moeten is voor mij juist één van de redenen waarom ik van het ESF houd. Je afvragen of het lied live ook net zo goed klinkt als op plaat. Onder de indruk zijn van de backings die live zoveel meer kunnen toevoegen. Stukje beleving. Al die fantastische backingvocalisten zijn de laatste jaren steeds meer achter het podium geplaatst en nu wordt er eigenlijk een middelvinger naar ze opgestoken. Blijf maar thuis. Je zorgt voor extra kosten (wat is het verschil in tarief tussen backing en danser? :+ ). Je bent niet meer van toegevoegde waarde.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 09:57 schreef Arth_NL het volgende:
Jammer van deze stap, ik vond het al onzin dat backings ergens verstopt werden en in plaats van dat ze landen verplichten om iedereen die meezingt op het podium te zetten hoeven de artiesten nu niet eens meer meegenomen te worden?
Sowieso vind ik het raar dat eerder een lied door maximaal zes personen gezongen mag worden en nu dus hele koren toegestaan gaan worden.
Rehearsals worden ook minder interessant. "Lied A klinkt zoals op de CD." "Lied B ook." "En C ook." :{
Dit is ook mijn idee. Niet dat het nu al niet gebeurd dat de backings de leadvocalist overeind houden (hallo Dana International), maar straks kan het allemaal nog veel strakker en gepolijster.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_193695225
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 10:14 schreef usagi414 het volgende:

[..]

[..]

Dit is ook mijn idee. Niet dat het nu al niet gebeurd dat de backings de leadvocalist overeind houden (hallo Dana International), maar straks kan het allemaal nog veel strakker en gepolijster.
Ik hoop dat dat niet gaat mogen, want dan zijn die backings een "lead dub" en dat moet weer wel live. Maar ja, wanneer is iets een lead dub en wanneer niet?
Wat als je een band hebt met meerdere zangers, zijn die dan allemaal lead of geen enkele?

Ben benieuwd hoe de EBU hiermee om gaat gaan.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 19 juni 2020 @ 10:22:49 #158
163650 Greys
pi_193695231
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 09:57 schreef Arth_NL het volgende:
Jammer van deze stap, ik vond het al onzin dat backings ergens verstopt werden en in plaats van dat ze landen verplichten om iedereen die meezingt op het podium te zetten hoeven de artiesten nu niet eens meer meegenomen te worden?
Sowieso vind ik het raar dat eerder een lied door maximaal zes personen gezongen mag worden en nu dus hele koren toegestaan gaan worden.
Rehearsals worden ook minder interessant. "Lied A klinkt zoals op de CD." "Lied B ook." "En C ook." :{
Dat laatste had ik inderdaad niet aan gedacht. De repetities. Al denk ik dat het nog steeds zo is dat als Jeangu bv aan het eind van het lied van dit jaar een heel koor had laten meedoen op tape, je nog steeds heel goed tijdens een repetitie zou merken als hij de lead NIET goed zou zingen. Maar dat zal inderdaad niet meer voor iedereen zijn denk ik.

We kunnen alleen denk ik echt niet alleen de nieuwe supervisor hierop aankijken, want hij heeft de hele Reference Group ervan kunnen overtuigen.

Zal het niet zo zijn dat ze in het geval van een pandemie de deelnemers kunnen verplichten de dansers etc thuis te laten? En dat dan, om het eerlijker te maken alsnog, de backings dus op tape mogen zodat het lied zelf zo veel mogelijk overeind blijft en zo veel mogelijk lijkt op de originele inzending?
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_193695301
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 10:22 schreef Greys het volgende:
Dat laatste had ik inderdaad niet aan gedacht. De repetities. Al denk ik dat het nog steeds zo is dat als Jeangu bv aan het eind van het lied van dit jaar een heel koor had laten meedoen op tape, je nog steeds heel goed tijdens een repetitie zou merken als hij de lead NIET goed zou zingen. Maar dat zal inderdaad niet meer voor iedereen zijn denk ik.
Ik hoop dat Jeangu - als hij zijn 2020 lied had gezongen met deze nieuwe regels - een live koor zou meebrengen. Dat was het soort lied dat beter klinkt met live stemmen dan met vooropgenomen stemmen, denk ik. :)
pi_193695524
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 10:22 schreef Greys het volgende:

[..]
Zal het niet zo zijn dat ze in het geval van een pandemie de deelnemers kunnen verplichten de dansers etc thuis te laten? En dat dan, om het eerlijker te maken alsnog, de backings dus op tape mogen zodat het lied zelf zo veel mogelijk overeind blijft en zo veel mogelijk lijkt op de originele inzending?
Als een pandemie de echte reden was voor deze wijziging hadden ze lijkt me nu al gezegd dat als je de achtergrondzang op tape hebt, je niet alsnog backings mee mag nemen.
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 19 juni 2020 @ 11:09:19 #161
163650 Greys
pi_193695809
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 10:29 schreef Arth_NL het volgende:

[..]

Ik hoop dat Jeangu - als hij zijn 2020 lied had gezongen met deze nieuwe regels - een live koor zou meebrengen. Dat was het soort lied dat beter klinkt met live stemmen dan met vooropgenomen stemmen, denk ik. :)
Een live koor mocht toch sowieso nooit, dat zijn toch te veel personen? (Ik bedoel zo'n echt heel groot gospelkoor.)

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 10:49 schreef Em31 het volgende:

[..]

Als een pandemie de echte reden was voor deze wijziging hadden ze lijkt me nu al gezegd dat als je de achtergrondzang op tape hebt, je niet alsnog backings mee mag nemen.
Weet het echt niet. Ik denk dat 'flexibel kunnen zijn in geval van pandemie' écht een groot deel van de reden is (misschien naïef) en dat ze op deze manier alle kanten op kunnen, zonder bij voorbaat dingen te verbieden die straks misschien helemaal niet aan de orde zijn. Want als je die live backings bij voorbaat gaat verbieden (als je ze op tape zet) nu in dit stadium dat iedereen nog een lied moet gaan maken, dan regelt dus niemand meer dat er live personen mee kunnen in mei. En dan blijkt straks in mei misschien dat dat best had gekund.

Ze kunnen niet zo ver vooruit kijken ben ik bang in deze tijd. En denken zo wellicht zo veel mogijk opties open te kunnen houden.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_193696170
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 11:09 schreef Greys het volgende:

[..]

Een live koor mocht toch sowieso nooit, dat zijn toch te veel personen? (Ik bedoel zo'n echt heel groot gospelkoor.)
[..]

Weet het echt niet. Ik denk dat 'flexibel kunnen zijn in geval van pandemie' écht een groot deel van de reden is (misschien naïef) en dat ze op deze manier alle kanten op kunnen, zonder bij voorbaat dingen te verbieden die straks misschien helemaal niet aan de orde zijn. Want als je die live backings bij voorbaat gaat verbieden (als je ze op tape zet) nu in dit stadium dat iedereen nog een lied moet gaan maken, dan regelt dus niemand meer dat er live personen mee kunnen in mei. En dan blijkt straks in mei misschien dat dat best had gekund.

Ze kunnen niet zo ver vooruit kijken ben ik bang in deze tijd. En denken zo wellicht zo veel mogijk opties open te kunnen houden.
Het punt is meer dat geen weldenkend mens gelooft dat dit alleen voor volgend jaar is. Dat is hooguit een mooi gelegenheidsargument.

Ik geloof best dat er in de eerste jaren nog wel live backings zullen zijn, bijvoorbeeld van landen als Nederland, maar ik geloof niet dat dat op enige wijze tot betere scores gaat leiden, eerder integendeel. Voor de televoters maakt het niet uit, en voor hen klinkt rommel uit Azerbeidzjan enzo opeens relatief een stuk beter. En de vakjury’s geven nu al lagere scores aan originaliteit (eigen taal, afwijkende muzieksoort), dus ik zou niet weten waarom die opeens achtergrondkoortjes, die live foutjes kunnen maken, zouden belonen.

Met andere woorden, binnen drie jaar staat 90% van de achtergrondmuziek op band en die andere 10% maakt het zichzelf onnodig moeilijk.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  vrijdag 19 juni 2020 @ 11:40:00 #163
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_193696314
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 11:09 schreef Greys het volgende:

[..]

Een live koor mocht toch sowieso nooit, dat zijn toch te veel personen? (Ik bedoel zo'n echt heel groot gospelkoor.)
[..]

Maar zo`n groot gospelkoor had dan wel op tape kunnen staan. Ik zie geen limiet aan het aantal backings die op de tape mogen.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 19 juni 2020 @ 12:45:56 #164
163650 Greys
pi_193697114
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 11:40 schreef usagi414 het volgende:

[..]

Maar zo`n groot gospelkoor had dan wel op tape kunnen staan. Ik zie geen limiet aan het aantal backings die op de tape mogen.
Dat bedoelde ik ook, ik reageerde op Arth die zei dat hij hoopte dat hij dat koor dan juist live had gebruikt. ;) Maar dat was sowieso nooit een optie. Op de tape inderdaad wel.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  vrijdag 19 juni 2020 @ 12:47:26 #165
1986 Jane
agnostic dyslexic insomniac
pi_193697128
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 07:51 schreef Em31 het volgende:

[..]

Ik hoop in ieder geval nog dat het niet zó erg wordt. Dat we niet dit soort filmpjes krijgen omdat zo extreem nou ook weer niet mag:
Tnx, ik zocht dat filmpje gisteren, omdat ik me kon herinneren het toen gezien te hebben, maar wist niet goed genoeg waar ik op moest zoeken. ^O^

Vreselijke dit en ik zou niet weten hoe je zou willen voorkomen dat het er op het ESF straks ook zo toegaat. Een Op-Een-Haar-Na-Playbackshow. -O- Ik ben bang dat dit er ook weer voor gaat zorgen dat de betere zangers/muzikanten minder enthousiast worden om mee te doen. En het leek nu net de goede kant op te gaan. De kans dat je verliest van een of andere playbackende troela is straks alleen maar weer groter. Ik heb namelijk niet zo heel veel vertrouwen dat het publiek het afstraft.

En - zoals anderen zich ook afvragen - hoe ga je bepalen waar de grens ligt? Achtergrondzang bestaat lang niet altijd alleen uit een paar oooh's een aaah's. Hieronder een paar klassieke voorbeelden waarbij de grens moeilijk te bepalen zou zijn, dan wel waar het grootste deel van de zang straks - in een ESF setting - op tape zou mogen staan.


Mijn probleem is niet een paar oooh's een aaah's op tape, maar dat het uitnodigt tot playbacken. Ik snap dat dat nu ook soms gebeurt met zangers in de coulissen, terwijl iemand op het podium alleen z'n mond beweegt, maar dat is dan tenminste wel live (door degene in de coulissen). Dat kan de ene dag beter/slechter zijn dan de andere dag. Een bandje is altijd hetzelfde.
Er gaan ongetwijfeld nummers geschreven worden met het idee om de grens op te zoeken van de minimale hoeveelheid zang die live uitgevoerd moet worden.

En nog even over 'beperkingen' in het algemeen.
Er is niets mis met beperkingen. Elke wedstrijd heeft beperkingen. Dat maakt het spannend. De kunst is om zo goed mogelijk te zijn binnen de beperkingen. Zo is de buitenspelregel bijvoorbeeld een 'beperking' van voetbal. De bandenkeus één van de vele 'beperkingen' van Formule 1. Je kunt het ook zonder doen, maar dan is het minder spannend en dus minder leuk. Een songfestival zonder 'beperkingen' wordt een videoclipwedstrijd met studio-opnames.
Lying awake, wondering if there is a Dog...
Tijn won het Morlvision Songfestival 2023
  vrijdag 19 juni 2020 @ 12:58:25 #166
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_193697271
quote:
2s.gif Op vrijdag 19 juni 2020 12:47 schreef Jane het volgende:

[..]

En nog even over 'beperkingen' in het algemeen.
Er is niets mis met beperkingen. Elke wedstrijd heeft beperkingen. Dat maakt het spannend. De kunst is om zo goed mogelijk te zijn binnen de beperkingen. Zo is de buitenspelregel bijvoorbeeld een 'beperking' van voetbal. De bandenkeus één van de vele 'beperkingen' van Formule 1. Je kunt het ook zonder doen, maar dan is het minder spannend en dus minder leuk. Een songfestival zonder 'beperkingen' wordt een videoclipwedstrijd met studio-opnames.
Ja, de Beatles konden op een gegeven moment niet meer live optreden vanwege de technische beperkingen. Nu 50 jaar later kan wat ze in de studio deden wel op een podium worden gereproduceerd.

Door de backingvocals op tape te zetten kan je de beperking van 6 mensen op het podium omzeilen en dingen 'live' brengen die zonder technische ondersteuning anders niet mogelijk waren geweest.

[ Bericht 0% gewijzigd door usagi414 op 19-06-2020 13:15:30 ]
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_193715907
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juni 2020 14:13 schreef Greys het volgende:

[..]

Welnee. Er kwam al lang geen live instrument meer aan te pas?
Ik doelde hierop...
https://www.avrotros.nl/k(...)e-songfestival-2020/
pi_193716177
quote:
Nederland had het wel steeds over music first, we brengen het orkest terug etc. ja _O-

maar wtf ik had dit helemaal gemist. :') dacht dat ze alleen nummers van Afrojack ging doen.
quote:
Daarnaast zingt Glennis Grance haar songfestivalhit 'My impossible dream'.
  zondag 21 juni 2020 @ 00:46:50 #169
436222 Japepk
Padvinder
pi_193719189
Hadden ze veel eerder moeten doen, die backings tapen...

't Echte en 't ware!
  zondag 21 juni 2020 @ 00:47:20 #170
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_193719194
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juni 2020 21:45 schreef Em31 het volgende:

[..]

Nederland had het wel steeds over music first, we brengen het orkest terug etc. ja _O-

maar wtf ik had dit helemaal gemist. :') dacht dat ze alleen nummers van Afrojack ging doen.
[..]

Elk nadeel heb zijn voordeel. Ik had dit dus ook gemist en dit hoeft ook niet voor mij in 2021.
Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_193772061
Ziggo Dome gaat dit doen, zoiets zie ik volgend jaar ook wel gebeuren in Ahoy.
ZiggoDome twitterde op woensdag 24-06-2020 om 19:10:19 Carré XXL ! #Ziggo Dome wordt tijdelijk een koninklijke 1.5 meter venue.
Nog voor het weekend de aankondiging van concerten die weer live bijgewoond kunnen worden!
3000 mensen ipv 16.000. #Carré XXL ... vanaf 1 juli op De Passage 100 in Amsterdam. #RIVM #Rutte #persconferentie https://t.co/VrRYM5ieps reageer retweet
pi_193846459
In september zien we hoe Ahoy er zonder publiek uitziet.
NU_Muziek twitterde op maandag 29-06-2020 om 16:44:14 Finale Junior Songfestival 2020 in Rotterdam Ahoy: https://t.co/F3lqLaKiSt reageer retweet
pi_193846982
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:03 schreef Em31 het volgende:
In september zien we hoe Ahoy er zonder publiek uitziet.
NU_Muziek twitterde op maandag 29-06-2020 om 16:44:14 Finale Junior Songfestival 2020 in Rotterdam Ahoy: https://t.co/F3lqLaKiSt reageer retweet
Ik hoop dat het minder schrijnend is dan met DMGP! Ben verder wel benieuwd op welke manier ze de leegte proberen te verdoezelen.
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
pi_193848007
quote:
0s.gif Op maandag 29 juni 2020 17:47 schreef koffieleuk het volgende:

[..]

Ik hoop dat het minder schrijnend is dan met DMGP! Ben verder wel benieuwd op welke manier ze de leegte proberen te verdoezelen.
Het is in ieder geval wel een handige test, voor het geval dat. Misschien is dat ook sowieso wel de reden dat ze het in Ahoy doen.
pi_193848097
quote:
1s.gif Op maandag 29 juni 2020 18:55 schreef Em31 het volgende:

[..]

Het is in ieder geval wel een handige test, voor het geval dat. Misschien is dat ook sowieso wel de reden dat ze het in Ahoy doen.
Dat is wel slim bedacht dan :Y
Op vrijdag 16 oktober 2020 11:18 schreef molloot200 het volgende: De ESF Playlist Hero :Y
Het ESF-playlist topic
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')