abonnement Unibet Coolblue
  zondag 14 juni 2020 @ 17:43:34 #1
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_193629033
Zijn er op dit forum nog mensen die een religie aanhangen?

Ik ben benieuwd naar:

0. Beetje achtergrond (wie je bent, waar je bent opgegroeid, religie van ouders, etc..).
1. Wat je gelooft
2. Waarom je daar van overtuigd bent geraakt.

En als je bereid bent een (respectvolle) discussie daar over te voeren dan lijkt me dat helemaal cool.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  zondag 14 juni 2020 @ 17:49:27 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_193629105
Ik zal aftrappen hoewel ik atheist ben.

0. Opgegroeid zonder religie. Moeder kwam uit katholiek gezin maar mijn opa en oma geloofde het eigenlijk allemaal niet meer. Vaders kant waren communisten dus...

1. Ik geloof niet dat er een god is.

2. Ik heb vrij veel discussies gevolgd en zelf gehad met religieuze mensen en ik heb veel claims langs zien komen. Ik ben tot nu toe nog geen overtuigende reden tegen gekomen om te geloven dat er een god is. Laat staan dat een specifiek godsbeeld mij aansprak. Waarheid en realiteit zijn voor mij belangrijk. Alles moet uiteindelijk daar op terug slaan. Ik wil zo veel mogelijk ware dingen en zo min mogelijk onware dingen geloven.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_193631077
Communisme is ook een geloof
  zondag 14 juni 2020 @ 22:19:35 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_193632955
0. Niet religieuze ouders, maar wel die soberheid en normen en waarden meegekregen. Ik mocht vroeger alles, ik deed het alleen niet.

1. Ik geloof niet in een God, maar ben wel groot fan van de christelijke normen en waarden als houvast voor de maatschappij.

2. Ik heb nooit in een God geloofd, dus ik hoefde ook nergens van overtuigd te worden.
  Beste debater 2022 maandag 15 juni 2020 @ 01:30:06 #5
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_193635075
Paap tot in de kist, en erna.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_193635396
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 01:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
Paap tot in de kist, en erna.
Goed verhaal
  woensdag 17 juni 2020 @ 11:15:16 #7
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_193668204
0. Opgegroeid in een atheïstisch gezin, zelfs wat anti theistisch, alhoewel op vriendelijke wijze.

1. Ik ben een paganist. Geloof niet in een almachtige God die buiten tijd en ruimte staat. Maar wel in krachten en machten die deel uitmaken van de natuurlijke orde.
Vooral geloof ik dat leven met het ritme van de natuur voor mij het beste is.
Ik geloof niet in 1 waarheid voor iedereen, maar in wat voor mij persoonlijk werkt.

2. Al van jongs afaan een grote feeling met ‘de natuur’ en het idee dat er meer tussen hemel en aarde is.
Tegen de tijd dat ik een jaar of 6/8 was rond gaan kijken.
Maar aangezien er vrijwel enkel christelijke stromingen waren in mijn omgeving liep dat dood, daar had ik geen herkenning bij of aantrekking bij.
Later over het boeddhisme gestruikeld en me daarin verdiept een heel aantal jaar. Vele fijne dingen uitgehaald, maar het was het ook niet.

Mede vanuit een interesse voor (oude) geschiedenis steeds meer te weten gekomen over de pre christelijke geloven van Europa en van het animisme.
Daar klikte het wel.

De connectie met het ritme van de (plaatselijke) natuur, de samenhang met de omgeving dus. Daar vond ik wat ik zocht. Wat ik voelde.

Van het magisch denken tot het meer pragmatische idee dat je niet los staat van je omgeving paste vrij naadloos bij mijn wereldbeeld.

Ik ben wat ze een eclect noemen, eclectic paganisme.
Ik volg dus niet een bepaalde stroming, maar verken vele stromingen en maak daar mijn eigen mix van en overgiet het met mijn eigen sausje.
Ik ken geen vaste geloofsovertuiging, ik ken enkel voortschrijdend inzicht.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  woensdag 17 juni 2020 @ 11:41:35 #8
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193668560
0. Dorp/ kleine stad in het oosten van het land, officieel lid van de gereformeerde kerk, maar er werd thuis vrij weinig aan het geloof gedaan, zoals bij wel meer families aan het eind van de 20e eeuw. Aanvankelijk wel de standaardzaken als bidden voor het eten, kinderbijbel en christelijke school. Kerkgang raakte er geleidelijk uit. Hele gezin is in de loop van de tijd eigenlijk geruisloos "ontkerstend".

1. Niet zozeer gelovig, meer agnostisch, in intellectueel opzicht atheïstisch (ik sta op rationele gronden skeptisch tegenover gods-"bewijzen"), maar wel zoekende naar een redelijk consistente wereld- en levensbeschouwing. Als een beetje (persoonlijk) ritueel of (persoonlijke) mythologie daarbij wat extra vastigheid/gemoedsrust kan geven, wijs ik dat niet bij voorbaat af, maar ik vind geen aansluiting bij één van de bestaande religies. Het pluralisme van het (antieke) paganisme spreekt mij meer aan dan het strikte monotheïsme van de Abrahamitische religies. Neig op het gebied van ethiek naar een soort basaal natuurrecht i.c.m. basale principes van rechtvaardigheid, in onderlinge wisselwerking, soms ook botsend. Probeer die twee dan zo goed mogelijk te harmoniseren d.m.v. contextualisering / toepassing van waardenhiërarchieën.

2. Ik ben vooralsnog nergens van overtuigd. Gevoelsmatig spreekt het idee dat er ergens buiten het direct waarneembare om een balans wordt opgemaakt van het goede en kwade dat een mens in zijn leven bedrijft me wel aan, maar verstandelijk gezien is dat uiteraard geen bewijs.

[ Bericht 7% gewijzigd door Iblardi op 17-06-2020 12:54:33 ]
  woensdag 17 juni 2020 @ 11:47:37 #9
37248 BertV
Handgemaakt
pi_193668655
0. Beetje achtergrond;
christelijk opgevoed.

1. Wat je gelooft;
Ik geloof in de wetenschap.

2. Waarom je daar van overtuigd bent geraakt;
Wetenschap vertelde mij dat mijn ouders leugenaars waren, in alle f*cking mogelijke aspecten helaas.
Huisarts Van Waalwijk Van Doorn en/of voorouders net boven Neder-Rijn? Doe een DNA-test.
pi_193669126
0. Katholiek opgevoed. Gedoopt.. communie gedaan etc. Op zondag naar de kerk moeten mijn moeder lokte ons mee want daarna ging we brunchen 😜 wel slim. Maar wouden we niet mee was het ook goed, geen druk verder van je MOET geloven daarin hebben mij ouders mij vrijgelaten mag geloven wat ik wil maar ze wou mij wel een katholieke achtergrond meegeven. Mijn vader is streng gereformeerd opgevoed en is anti kerk, sporadisch ging hij mee maar hij heeft er niks mee.

1. Ik geloof in god. Niet omdat ik katholiek opgevoed ben want hang het geloof niet aan. Geloof is persoonlijk, mijn persoonlijke ervaring mbt wat ik heb meegemaakt hebben mij gelovig gemaakt. Ben door bepaalde ervaringen spiritueler geworden maar spiritualiteit staat voor mij niet gelijk aan religie. Mensen vinden spiritualiteit een beladen onderwerp en koppelen het aan religie want ik jammer vind want het is niet hetzelfde. Het is verweven tot een zekere hoogte maar zeker niet hetzelfde. Je krijgt snel de stempel dat je zweverig bent. Mensen denken snel dat je onstabiel bent en waanbeelden hebt en mentaal ongezond bent. Maar geloof in bovennatuurlijke krachten. Altruïsme ook. Het geloof in mijzelf is mijn grootste drijfveer. Intuïtie, gevoel en ervaringen maken mij gelovig maar hang dus niet perse een religie aan het is maar hoe je het bekijkt.

2. Ik geloof dat er meer is. We bestaan uit energie maar we hebben ook een ziel. Geloof in het natuurlijke. Spiritueel is de mens van nature. Zelfliefde ook, toch vind ik vrij lastig om precies te omschrijven waarin ik geloof omdat het complex is en voelt. Zelf ben ik steeds zoekend wat is nou precies geloof en dat staat niet vast.

[ Bericht 3% gewijzigd door Borrelnootje00 op 17-06-2020 12:33:19 ]
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_193669784
0. Beetje achtergrond (wie je bent, waar je bent opgegroeid, religie van ouders, etc..).
1. Wat je gelooft
2. Waarom je daar van overtuigd bent geraakt.

0. Opgegroeid met het occulte en christendom, mijn beide ouders waren paragnost.

1. Persoonlijk ben ik wars van geloof en tracht zo mogelijk door te dringen in vraagstukken voor zover dat mogelijk is.
De gevonden antwoorden zullen mij aanspreken of niet als het voor mij niet plaatsbaar is.
Waar ik mezelf toe beweeg is het voorchristelijke veelgodendom, daar in heb ik veel kunnen vinden en plaatsen voor mezelf.

2. Jaren geleden had ik na een diepe depressie ineens heel erg de drang om de sprookjeswereld tot leven te brengen, een vrolijk sprookjesbos moest het worden waarin alles samen leeft en gaat.
Toen ik daarmee bezig was kwam ik in aanraking met paganisme en hekserij en ben enige tijd actief geweest op een forum om van gedachten te wisselen.
Ik stond er verdeeld in want zwaaien met een toverstafje en spreuken opzeggen om geld of liefde aan te trekken vond en vind ik werkelijk belachelijk.
Maar de diepere lagen en teksten hadden mijn interesse en begeef me nu dus veel in de Germaanse mythologie.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  woensdag 17 juni 2020 @ 13:50:00 #12
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193670075
Naja, nu dat andere topic loopt misschien hier ook maar wat neerzetten dan.

0. Vader was bijna priester geworden, op tijd afgehaakt, lijkt nu atheist. Moeder is erg 'spiritueel' qua visie maar valt er niemand mee lastig. Ben vrij gelaten, had vroeger wel hoop op 'meer' maar op een gegeven moment hou je jezelf niet langer voor de gek.

1. In ieder geval geen enkele god waar ik tot nog toe van gehoord heb, er zit geen enkel steekhoudend verhaal tussen. Eerder iets van simulatietheorie, TNG: The Inner Light, lange cursus voor een andere werkelijkheid, zoiets zal het zijn denk ik.

2. Omdat alle religies waar ik van gehoord heb zo makkelijk weg te wuiven zijn. Niet tot weinig onderbouwde verzinsels, voornamelijk gevolgd door mensen met beperkte intelligentie of mensen wiens leven flink in de soep gelopen is (armoede, gevangenis, verslaving, etc.). Niet rot bedoeld ofzo, is gewoon statistiek (zie Jerry Coyne evt.) Dan blijven er niet veel verklaringen over. En zelfs die vind ik niet denderend overtuigend hoor, daar niet van.

[ Bericht 3% gewijzigd door Tyr80 op 17-06-2020 14:08:32 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_194014024
0. Beetje achtergrond (wie je bent, waar je bent opgegroeid, religie van ouders, etc..).
1. Wat je gelooft
2. Waarom je daar van overtuigd bent geraakt.

0. Etnische Nederlander, Noord-Brabant, dorps, vader enigszins spiritueel en antiklerikaal, moeder hevig spiritueel met onder andere invloeden vanuit volkskatholicisme.
1&2. Van niet-gelovig met enige affiniteit met geloof ben ik gelovig geworden. Dat spirituele van mijn ouders zit niet echt in mij. Ben daar best wars van. Cursus wetenschapsfilosofie zorgde ervoor dat ik in ultimatum niet berust in het naturalisme en probabilisme, wat ik desondanks pragmatisch gezien nog steeds onderschrijf. Zelf ben ik gaan inzien dat ik meer hermeneutisch en narativistisch denk. Deze ontwikkeling is zich over de loop van jaren gaan verdiepen. Langzaam groeide mijn wereldbeeld naar het theïsme. In het apostolische christelijke denken kon ik mijn theïsme het beste handen en voeten aan geven. Op een gegeven moment wilde ik er namelijk handen en voeten aangeven. Katholicisme, Oriëntaals-Orthodox, Oosters-Orthodox & Oosters Assyrisch christendom waren de voornaamste stromingen waarmee ik verwantschap voel. Uiteindelijk heeft katholicisme het gewonnen, vooral door het primaatschap van de bisschop van Rome. Met mijn Brabantse wortelen heeft het weinig mee te maken dat ik uiteindelijk voor het katholicisme gevallen ben. (in ieder geval voor zover ik het zelf in kan schatten) Met het volkse cultuurchristendom heb ik weinig op. Mijn kering naar het geloof werd niet in dank afgenomen. Ik ben hierdoor enigszins op mijn privé gesteld in dezen, al vind ik dat een slechte zaak. Het secularisme en individualisme hebben mij ook gekleurd wat maakt dat ik mijn geloof hoofdzakelijk individueel in mijn gebedsleven beleef. De praktische vertaling laat dus wat mij betreft te wensen over.

Ik geloof dat van nature sommige mensen fundamenteel anders geordend zijn, dezelfde vragen hebben mij tot het theïsme geleidt, maar zou net zo goed bij een christen tot geloofsafval hebben kunnen leiden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')