abonnement Unibet Coolblue
pi_193638283
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:03 schreef derLudolf het volgende:
Een standbeeld, is dat dan wel het grote geheel?

Volgens mij kun je beter uit leggen wie die persoon was, als men dat al niet wist, dan het gewoon uit de geschiedenis "wissen". Want anders krijg je daar over een aantal jaren weer onenigheid over.

Gisteren hadden ze het bij Op1 over de gouden koets, over een schildering op de deur.

"Ja als een klein kind dat ziet, ziet hij dat zwarte mensen de witte horen te dienen". Ik vraag me af of een kind dat wel door heeft, zeker als het in een flits voorbij komt.
Geschiedenisboeken en musea kunnen die taken van educatie toch prima op zich nemen? Daarvoor hoeven er toch geen standbeelden en straatnamen die namen te verheerlijken?

En ja, je neemt onbewust veel meer waar dan je doorhebt. De 1-frame-durende reclame van Coca Cola werkte niet, maar heel de reclamebusiness draait op het gegeven dat we makkelijk te beïnvloeden zijn, ook al hebben we het zelf lang niet altijd door.

Ik dacht ooit hip en origineel te zijn met mijn groene muur en okergele kussentjes. .......
pi_193638288
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:06 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik had zo'n beeld van zo'n balansoefening:

Met 1 been recht vooruit gestrekt, het andere been gehurkt en de ellebogen wijd uiteen met de vingers in bid-houding...

En dat op een wiebelende sup...
Tot die wiebelende sup lukte het me.....
  maandag 15 juni 2020 @ 12:08:40 #228
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193638302
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:07 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Tot die wiebelende sup lukte het me.....
En dat dan op zee, en dan wegdrijven op de stroming... zodat je nooit meer op Fok kunt komen...

Dat beeld liet Morgane bij mij achter :D
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_193638309
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:08 schreef fietsie het volgende:

[..]

En dat dan op zee, en dan wegdrijven op de stroming... zodat je nooit meer op Fok kunt komen...

Dat beeld liet Morgane bij mij achter :D
Tragisch wel ;(
  maandag 15 juni 2020 @ 12:09:36 #230
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193638315
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:03 schreef derLudolf het volgende:
Een standbeeld, is dat dan wel het grote geheel?

Volgens mij kun je beter uit leggen wie die persoon was, als men dat al niet wist, dan het gewoon uit de geschiedenis "wissen". Want anders krijg je daar over een aantal jaren weer onenigheid over.

Gisteren hadden ze het bij Op1 over de gouden koets, over een schildering op de deur.

"Ja als een klein kind dat ziet, ziet hij dat zwarte mensen de witte horen te dienen". Ik vraag me af of een kind dat wel door heeft, zeker als het in een flits voorbij komt.
Het grote geheel van gelijkwaardigheid. Van het niet meer verheerlijken en vereren van moordenaars en slavendrijvers. Van het niet meer parodiëren van minderheden. Dat grote geheel.

En op het grote geheel is het laten staan van een standbeeld of het aanbieden van televisie met racistische content gewoon peanuts. Allemaal bijzaken.
Spoilers!
pi_193638337
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:03 schreef derLudolf het volgende:
Een standbeeld, is dat dan wel het grote geheel?

Volgens mij kun je beter uit leggen wie die persoon was, als men dat al niet wist, dan het gewoon uit de geschiedenis "wissen". Want anders krijg je daar over een aantal jaren weer onenigheid over.

Gisteren hadden ze het bij Op1 over de gouden koets, over een schildering op de deur.

"Ja als een klein kind dat ziet, ziet hij dat zwarte mensen de witte horen te dienen". Ik vraag me af of een kind dat wel door heeft, zeker als het in een flits voorbij komt.
Ik denk juist dat het feit dat sommige informatie niet prominent en redelijk vanzelfsprekend in je omgeving aanwezig is, maakt dat je erdoor beïnvloed wordt. Dat je bepaalde dingen als normatief gaat beschouwen daardoor. Vergis je niet in wat je onbewust allemaal waarneemt en opslaat, zaken als subliminale presentatie en priming e.d. zijn hele duidelijke fenomenen. Zelfs mensen met overte waarnemingsstoornissen nemen onbewust soms wel waar in die aangedane modaliteit, leer ik net :+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_193638371
Maar laten we het eens omdraaien: wat is er problematisch aan om die standbeelden weg te halen (op een normale manier, niet uit vandalisme). Wat verandert er dan in je wereld en welke nadelen heeft dat concreet voor wie?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_193638433
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:11 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ik denk juist dat het feit dat sommige informatie niet prominent en redelijk vanzelfsprekend in je omgeving aanwezig is, maakt dat je erdoor beïnvloed wordt. Dat je bepaalde dingen als normatief gaat beschouwen daardoor. Vergis je niet in wat je onbewust allemaal waarneemt en opslaat, zaken als subliminale presentatie en priming e.d. zijn hele duidelijke fenomenen. Zelfs mensen met overte waarnemingsstoornissen nemen onbewust soms wel waar in die aangedane modaliteit, leer ik net :+
Heb altijd gedacht dat “straatnaam mensen” en “standbeeldmensen” goede mensen waren. Nooit op school gehoord dat zij verantwoordelijk waren voor honderdduizenden doden. Wel dat zij het christendom naar de nieuwe wereld hadden gebracht (gristelijke scholen).
En toen ik me ervan bewust werd, had ik niet het lef om er tegen in te gaan. Kwam al in de “problemen” bij mijn eindexamen geschiedenis toen ik, in een werkstuk over Aletta Jacobs, geboortebeperking moest verdedigen (tegenover 2 ouderlingen)
We have far more in common than that which devides us..
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 12:20:51 #234
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193638449
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:14 schreef Clubsoda het volgende:
Maar laten we het eens omdraaien: wat is er problematisch aan om die standbeelden weg te halen (op een normale manier, niet uit vandalisme). Wat verandert er dan in je wereld en welke nadelen heeft dat concreet voor wie?
Dat is niet wat er nu gebeurd. Maar mogen ze dan wel in een museum komen te staan?

Maar mag ik hem omdraaien? Wordt er minder gediscrimineerd als er geen standbeeld meer staat van Piet Heyn?
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193638470
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:03 schreef derLudolf het volgende:
Een standbeeld, is dat dan wel het grote geheel?

Volgens mij kun je beter uit leggen wie die persoon was, als men dat al niet wist, dan het gewoon uit de geschiedenis "wissen". Want anders krijg je daar over een aantal jaren weer onenigheid over.

Gisteren hadden ze het bij Op1 over de gouden koets, over een schildering op de deur.

"Ja als een klein kind dat ziet, ziet hij dat zwarte mensen de witte horen te dienen". Ik vraag me af of een kind dat wel door heeft, zeker als het in een flits voorbij komt.
En je denkt niet, voor die paar die het wel opvalt zou er af halen net zo goed kunnen, toch niemand die op het uiterlijk let?

Het gaat allemaal om normalisatie. Zoals mijn lievelingslesbionic het eens uitlegde: wat je ziet vind je normaal, dus als minderheid ben je je continu bewust van hoe jij ontbreekt in wat als normaal gepropageerd wordt. Want "men" gaat mee in wat men voorgeschoteld krijgt als normaal.

Dus als je dan ineens een vrouwtjesstelletje in de ikeafolder ziet, is dat heul iets. Mij viel het niet eens op, omdat ik me (atm) niet stoorde aan de ikeafolder vanwege het ontbreken van mijn normaal, maar een homokoppel me ook niet opviel.

Ok dat vertelt iemand dan en dan denk je hm. En dan vallen dingen je ook op en denk je eeeh? En dan lees je nog eens iets, hoor je nog eens iets, maak je nog eens iets mee en dan kun je eigenlijk niet niet zien dat sommige dingen ontzettend oneerlijk gegaan zijn in het verleden en erger dat "we" daar nu nog steeds vrolijk mee doorgaan.


Ik snap gewoon niet, hoe iemand als jij continu met verhalen van anderen in aanraking kunt komen en toch stug blijft volhouden dat al die dingen overdreven zijn of geen effect hebben op mensen. Mensen vertellen toch dat het effect op ze heeft? Dat het ze raakt en dat het ze wat doet?

Dus dan zeg je eigenlijk "ik geloof (deel van) jouw verhaal niet" óf "jouw verdiet boeit me totaal niet"?
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_193638496
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:20 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat is niet wat er nu gebeurd. Maar mogen ze dan wel in een museum komen te staan?

Maar mag ik hem omdraaien? Wordt er minder gediscrimineerd als er geen standbeeld meer staat van Piet Heyn?
Nee, je mag hem niet omdraaien, want dat is al precies wat je al aan het doen bent. Men zegt hier: 'mensen nemen er aanstoot aan, wat is er op tegen om het weg te halen?' En het antwoord is daarop steevast iets al 'gaat te ver, moet niet kunnen, debiel, iedereen kan wel iets vinden, manneke Pis hihaho'. Dus, de vraag is: wat is het probleem nou precies? Stap eens uit de verdediging en leg het me uit. Ik snap het namelijk niet.

Een museum is inderdaad een prima plek om kritisch belicht over bijvoorbeeld geschiedenis te kunnen onderwijzen.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_193638506
Ik vond dit een goede uitspraak
Probeer racisme eens te vergelijken met seksime.
Vrouwen/meisjes worden nagefloten en krijgen allerlei ongepaste opmerkingen te verduren.
Het feit dat jij dat zelf niet doet of niet vaak ziet wil niet zeggen dat het voor die vrouwen/ meisjes niet iets is waar zij voortdurend mee te maken krijgen.
Dus hecht meer waarde aan verhalen van de mensen die het overkomt dan aan je eigen waarneming.

Normaal ben ik een groot fan van eigen waarneming , maar dat is niet altijd voldoende
We have far more in common than that which devides us..
pi_193638520
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:25 schreef Kaatje1 het volgende:
Ik vond dit een goede uitspraak
Probeer racisme eens te vergelijken met seksime.
Vrouwen/meisjes worden nagefloten en krijgen allerlei ongepaste opmerkingen te verduren.
Het feit dat jij dat zelf niet doet of niet vaak ziet wil niet zeggen dat het voor die vrouwen/ meisjes niet iets is waar zij voortdurend mee te maken krijgen.
Dus hecht meer waarde aan verhalen van de mensen die het overkomt dan aan je eigen waarneming.

Normaal ben ik een groot fan van eigen waarneming , maar dat is niet altijd voldoende
Die vergelijking gaat behoorlijk mank want luisteren naar hoe slachtoffers van seksisme is ook voor veel mensen moeilijk. Dat wordt ook aan de lopende band gebagetalliseerd.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  Moderator maandag 15 juni 2020 @ 12:28:51 #239
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193638542
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:11 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Ik denk juist dat het feit dat sommige informatie niet prominent en redelijk vanzelfsprekend in je omgeving aanwezig is, maakt dat je erdoor beïnvloed wordt. Dat je bepaalde dingen als normatief gaat beschouwen daardoor. Vergis je niet in wat je onbewust allemaal waarneemt en opslaat, zaken als subliminale presentatie en priming e.d. zijn hele duidelijke fenomenen. Zelfs mensen met overte waarnemingsstoornissen nemen onbewust soms wel waar in die aangedane modaliteit, leer ik net :+
Nu ben ik natuurlijk, net als het overgrote deel van NL, geen kunstkenner, maar zo kort als op tv die schildering te zien kreeg, zag ik er niet direct onderdrukking in. Ja er zat volgens mij een zwart iemand geknield voor een wit iemand, maar er stonden ook een aantal.

In Bulgarije heb je ook mensen langs straten die schoenen poetsen. Tenminste ik neem aan dat de persoon op de afbeelding dat deed, maar is dat ook racisme?

Als je er langer over na denkt zullen het vast niet goed betaalde butlers geweest zijn die goed betaald werden. Maar of een kind die boodschap ziet?

Neemt niet weg dat die koets een lelijk ding is en het misschien handiger is om de glazen koets te blijven gebruiken.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  maandag 15 juni 2020 @ 12:30:22 #240
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193638563
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:28 schreef derLudolf het volgende:
In Bulgarije heb je ook mensen langs straten die schoenen poetsen. Tenminste ik neem aan dat de persoon op de afbeelding dat deed, maar is dat ook racisme?
Zijn dat niet juist vaak Roma? :D
Spoilers!
pi_193638567
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:14 schreef Clubsoda het volgende:
Maar laten we het eens omdraaien: wat is er problematisch aan om die standbeelden weg te halen (op een normale manier, niet uit vandalisme). Wat verandert er dan in je wereld en welke nadelen heeft dat concreet voor wie?
Ik vind het een vorm van politieke correctheid en iets dat voor de show zou gebeuren. Om maar te laten zien: "kijk, wij zijn ook tegen racisme". Dat is hetzelfde als de BBC die nu een aflevering van Fawlty Towers offline haalt en en dan weer terugplaatst met allerlei waarschuwingen en disclaimers eromheen.

Het haalt nog steeds niet het racisme uit de samenleving naar mijn idee. Om dat te bereiken is het verstandiger te beginnen bij het onderwijzen van de jeugd zodat uiteindelijk het vanzelf de maatschappij uitgroeit.

Ik heb gewoon niets met de huidige manier van actievoeren. Dat werkt bij mij zelfs tegen je.

En om dan nog even terug te komen op het standbeelden-verhaal: mensen die naar een standbeeld kijken en dan pijn in hun hart of schaamte voelen voor de mensen die 300 jaar geleden zijn omgekomen door die persoon.....daar kan ik niets mee. Dat is zover in het verleden dat ik echt het gevoel heb dat je je dan aan het boos maken bent omdat je boos wilt zijn. Het is gebeurt. Klaar. Trek er lering uit en ga door.

In mijn ogen zijn die standbeelden / verheerlijking en de verzet tegen racisme dan ook gewoon twee verschillende dingen.

Nu ben ik geen held in het op de juiste manier formuleren van mijn mening dus dit zal wel weer een shitstorm aan reacties geven, maar so be it :P
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
pi_193638589
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:20 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat is niet wat er nu gebeurd. Maar mogen ze dan wel in een museum komen te staan?

Maar mag ik hem omdraaien? Wordt er minder gediscrimineerd als er geen standbeeld meer staat van Piet Heyn?
Ik zou ze juist graag in een museum zien! En dat dat openblijft zolang het zichzelf kan bedruipen O+
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_193638598
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:28 schreef derLudolf het volgende:
Nu ben ik natuurlijk, net als het overgrote deel van NL, geen kunstkenner, maar zo kort als op tv die schildering te zien kreeg, zag ik er niet direct onderdrukking in. Ja er zat volgens mij een zwart iemand geknield voor een wit iemand, maar er stonden ook een aantal.
Maar het punt is ook niet of jij het ziet als onderdrukking. Ten eerste zijn er anderen die het wél ervaren als onderdrukking en ten tweede betekent het feit dat jij het niet ziet als ondrukking juist wel dat je het 'normaal' vindt. Was het je opgevallen als witte mensen geknield stonden voor zwarte?

Weet je, ik ging van een meerderheidsgroepering naar een minderheid. Toen pas viel het me op hóe ontzettend veel dingen in de samenleving gericht zijn op die meerderheid. Ik voelde me daardoor niet eens beledigd of achtergesteld, maar een vreemde eend in de bijt. Echt, ik denk dat het heel moeilijk is om je voor te stellen hoe het is om 'anders' te zijn als je zelf in alle opzichten de meerderheid bent.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_193638612
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:30 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik vind het een vorm van politieke correctheid en iets dat voor de show zou gebeuren. Om maar te laten zien: "kijk, wij zijn ook tegen racisme". Dat is hetzelfde als de BBC die nu een aflevering van Fawlty Towers offline haalt en en dan weer terugplaatst met allerlei waarschuwingen en disclaimers eromheen.

Het haalt nog steeds niet het racisme uit de samenleving naar mijn idee. Om dat te bereiken is het verstandiger te beginnen bij het onderwijzen van de jeugd zodat uiteindelijk het vanzelf de maatschappij uitgroeit.

Ik heb gewoon niets met de huidige manier van actievoeren. Dat werkt bij mij zelfs tegen je.

En om dan nog even terug te komen op het standbeelden-verhaal: mensen die naar een standbeeld kijken en dan pijn in hun hart of schaamte voelen voor de mensen die 300 jaar geleden zijn omgekomen door die persoon.....daar kan ik niets mee. Dat is zover in het verleden dat ik echt het gevoel heb dat je je dan aan het boos maken bent omdat je boos wilt zijn. Het is gebeurt. Klaar. Trek er lering uit en ga door.

In mijn ogen zijn die standbeelden / verheerlijking en de verzet tegen racisme dan ook gewoon twee verschillende dingen.

Nu ben ik geen held in het op de juiste manier formuleren van mijn mening dus dit zal wel weer een shitstorm aan reacties geven, maar so be it :P
Wat is er mis met politieke correctheid? Waarom heb je er niets mee? Waarom is het erg als iets verloopt op een manier waar jij niets mee hebt? Je hoeft niet overal iets mee te hebben, je mag er ook neutraal in staan. Maar dat sta je niet. Wat is dan het negatieve eraan en voor wie?
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  maandag 15 juni 2020 @ 12:36:12 #245
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193638628
Ik snap gewoon niet waarom er zo'n grote groep is die "Nou en?" zegt als een andere groep zegt dat ze iets pijnlijk vinden.
Spoilers!
pi_193638639
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:30 schreef PdeHoog het volgende:

[..]

Ik vind het een vorm van politieke correctheid en iets dat voor de show zou gebeuren. Om maar te laten zien: "kijk, wij zijn ook tegen racisme". Dat is hetzelfde als de BBC die nu een aflevering van Fawlty Towers offline haalt en en dan weer terugplaatst met allerlei waarschuwingen en disclaimers eromheen.

Het haalt nog steeds niet het racisme uit de samenleving naar mijn idee. Om dat te bereiken is het verstandiger te beginnen bij het onderwijzen van de jeugd zodat uiteindelijk het vanzelf de maatschappij uitgroeit.

Ik heb gewoon niets met de huidige manier van actievoeren. Dat werkt bij mij zelfs tegen je.

En om dan nog even terug te komen op het standbeelden-verhaal: mensen die naar een standbeeld kijken en dan pijn in hun hart of schaamte voelen voor de mensen die 300 jaar geleden zijn omgekomen door die persoon.....daar kan ik niets mee. Dat is zover in het verleden dat ik echt het gevoel heb dat je je dan aan het boos maken bent omdat je boos wilt zijn. Het is gebeurt. Klaar. Trek er lering uit en ga door.

In mijn ogen zijn die standbeelden / verheerlijking en de verzet tegen racisme dan ook gewoon twee verschillende dingen.

Nu ben ik geen held in het op de juiste manier formuleren van mijn mening dus dit zal wel weer een shitstorm aan reacties geven, maar so be it :P
Dus ondanks dat het allemaal zo lang geleden is zijn er andere zwaarwegende redenen om ze wel te laten staan? Misschien sowieso tijd voor meer hedendaagse helden. Een hoop lesbische rastafaries, met 1 been, een penis en een luier bij voorkeur. Blijven de biggots lekker in de eigen keet O+
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_193638648
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:32 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Maar het punt is ook niet of jij het ziet als onderdrukking. Ten eerste zijn er anderen die het wél ervaren als onderdrukking en ten tweede betekent het feit dat jij het niet ziet als ondrukking juist wel dat je het 'normaal' vindt. Was het je opgevallen als witte mensen geknield stonden voor zwarte?

Weet je, ik ging van een meerderheidsgroepering naar een minderheid. Toen pas viel het me op hóe ontzettend veel dingen in de samenleving gericht zijn op die meerderheid. Ik voelde me daardoor niet eens beledigd of achtergesteld, maar een vreemde eend in de bijt. Echt, ik denk dat het heel moeilijk is om je voor te stellen hoe het is om 'anders' te zijn als je zelf in alle opzichten de meerderheid bent.
Omg, heeft er zo'n zwartje op je afgegeven??? :o

DUS TOCH!!
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  maandag 15 juni 2020 @ 12:38:25 #248
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193638649
Zijn er meer mensen die het opvalt dat het hier een beetje mannen vs vrouwen is in dit soort discussies? Ik vind dat wel geinig eigenlijk.
Spoilers!
pi_193638657
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:38 schreef DancingPhoebe het volgende:

[..]

Omg, heeft er zo'n zwartje op je afgegeven??? :o

DUS TOCH!!
:+
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
pi_193638678
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik snap gewoon niet waarom er zo'n grote groep is die "Nou en?" zegt als een andere groep zegt dat ze iets pijnlijk vinden.
Exact dat ja.
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')