abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 11 juni 2020 @ 23:59:12 #1
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193594495

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
pi_193594582
Moeten we ipv 1,5m maatschappij misschien vooral ook inrichten op een buitenmaatschappij?

Kroegen en restaurants enkel terras, openlucht bioscopen, buiten vergaderen, buiten sporten, buiten winkelen (markt idee), buiten kerkdiensten houden.

Ik investeer alvast in heaters.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 00:38:22 #3
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_193594831
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 00:07 schreef VacaLoca het volgende:
Moeten we ipv 1,5m maatschappij misschien vooral ook inrichten op een buitenmaatschappij?

Kroegen en restaurants enkel terras, openlucht bioscopen, buiten vergaderen, buiten sporten, buiten winkelen (markt idee), buiten kerkdiensten houden.

Ik investeer alvast in heaters.
Dat kan

Ik ben alleen niet van plan om daar volledig in mee te gaan

Drukte mijden, prima, maar leven gaat voor hoor. Ook binnen
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_193594911
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_193595049
quote:
Tussen 70 en 80 % asymptomatic is wel erg hoog.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
  vrijdag 12 juni 2020 @ 04:59:03 #6
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_193595584
Ondertussen heeft een groot deel van de mensem die thuis moesten uitzieken nu nog erg veel klachten. Zie artikel in het AD.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_193595807
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 04:59 schreef Pumpalov het volgende:
Ondertussen heeft een groot deel van de mensem die thuis moesten uitzieken nu nog erg veel klachten. Zie artikel in het AD.
Dat is wel zwaar kl*te. Je bent (zeker als je fit was en veel deed) voor je gevoel opeens heel beperkt.
pi_193595825
De gehele situatie wereldwijd blijf ik toch nog steeds zorgwekkend vinden. Hoop echt dat corona zich als een tsunami gaat gedragen en daarna klaar is, maar ik blijf erg sceptisch over de herfst/winter.
pi_193595861
Dit artikel wordt bedoeld neem ik aan.

Longfonds: Gezondheid thuiszittende coronapatiënten schrikbarend slecht

De gezondheid van veel coronapatiënten die niet in een ziekenhuis zijn opgenomen, is na maanden nog ‘schrikbarend slecht’. Dat zegt Longfonds-directeur Michael Rutgers. Veel thuispatiënten hebben zelfs problemen met lopen.

Vermoeidheid, kortademigheid, druk op de borst, hoofdpijn, spierpijn: bijna drie maanden na de eerste symptomen van het virus heeft een deel van de coronapatiënten die thuis uitziekten nog steeds ernstige klachten. Dat blijkt uit een peiling van het Longfonds, behandel- en kenniscentrum CIRO en de Universiteit Maastricht onder ruim 1600 mensen met klachten na corona. Liefst 95 procent van de geënquêteerden geeft aan problemen te hebben met simpele dagelijkse activiteiten. Longfonds-voorman Michael Rutgers. ,,We zijn hier echt van geschrokken. Meer dan zes op de tien heeft zelfs problemen met lopen.’’

Van de mensen die meewerkten aan het onderzoek, heeft 91 procent nooit in het ziekenhuis gelegen vanwege corona, bij 43 procent is geen diagnose gesteld door een arts. ,,Het is voor het eerst dat deze grote patiëntengroep in beeld wordt gebracht. Deze mensen moeten echt gezien, gehoord en geholpen worden’’, zegt Rutgers. ,,We moeten voorkomen dat deze onzichtbare groep patiënten na corona tussen wal en schip belandt.’’

De gemiddelde leeftijd van de deelnemers aan het onderzoek is 53 jaar. Veruit de grootste groep (85 procent) zegt dat zijn gezondheid vóór de corona-infectie goed was; nu ervaart nog 6 procent dat zo. Bijna de helft geeft aan na corona niet meer te hebben kunnen sporten. ,,De gezondheid van coronapatiënten die de ziekte thuis hebben doorgemaakt is schrikbarend slecht’’, verklaart de Longfonds-directeur. ,,Tot nu toe lag de focus – terecht – op de mensen die in het ziekenhuis of zelfs op de ic zijn beland. Maar we mogen deze groep thuiszittende coronapatiënten niet vergeten.’
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193595865
Kwam ook dit artikel snel even tegen:

Woedende cafébazen gooien stapgebied Eindhoven dicht: ‘Coronaregels zijn niet te handhaven’

Café’s op het Eindhovense Stratumseind sluiten massaal de deuren omdat ze bang zijn voor torenhoge boetes voor het niet naleven van de coronaregels. Ruim de helft ging gisteravond dicht, de rest volgt waarschijnlijk vandaag.

Cafébazen zijn woedend over de manier waarop de horeca wordt aangepakt door de gemeente. ,,Van de gebiedsbeheerder heb ik begrepen dat de eerste ondernemers vandaag al per post een waarschuwing krijgen”, aldus Tom van Brussel, voorzitter van de ondernemersvereniging. ,,Gaan ze nog een keer de fout in dan volgt een boete van ruim 4.000 euro. Dat kunnen we er nu echt niet bij hebben.”

Controleren als een politieagent
Volgens Van Brussel doen de ondernemers op Stratumseind er alles aan om zich aan de regels te houden. ,,We sluiten eerder, zetten mensen aan tafeltjes en hebben de staantafels van de terrassen gehaald. Probleem is echter dat het publiek zich van de regels weinig aantrekt. Ze zijn klaar met alle beperkingen en gaan gewoon gezellig bij elkaar zitten. Als ondernemer loop je de hele avond als politieagent door je zaak en dan nog krijg je straks een boete van de gemeente.”

Volgens Van Brussel wordt er gemeten met twee maten en is de horeca, zoals altijd, de kop van jut. ,,Loop een willekeurige supermarkt of bouwmarkt binnen. Iedereen loopt er kriskras door elkaar maar daar is het geen enkel probleem. Wij moeten lijsten bijhouden van iedereen die hier reserveert, dat hoeft de Albert Heijn toch ook niet. Het ondernemen wordt ons onmogelijk gemaakt. Het doet heel erg pijn om na maanden van gedwongen sluiting nu zelf dicht te gaan, maar we kunnen niet anders. Het is niet onze taak om mensen te vertellen dat ze voor hun eigen gezondheid beter wat afstand kunnen houden.”
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 07:51:55 #11
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193595881
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 07:45 schreef Salina het volgende:
Kwam ook dit artikel snel even tegen:

Woedende cafébazen gooien stapgebied Eindhoven dicht: ‘Coronaregels zijn niet te handhaven’

Café’s op het Eindhovense Stratumseind sluiten massaal de deuren omdat ze bang zijn voor torenhoge boetes voor het niet naleven van de coronaregels. Ruim de helft ging gisteravond dicht, de rest volgt waarschijnlijk vandaag.

Cafébazen zijn woedend over de manier waarop de horeca wordt aangepakt door de gemeente. ,,Van de gebiedsbeheerder heb ik begrepen dat de eerste ondernemers vandaag al per post een waarschuwing krijgen”, aldus Tom van Brussel, voorzitter van de ondernemersvereniging. ,,Gaan ze nog een keer de fout in dan volgt een boete van ruim 4.000 euro. Dat kunnen we er nu echt niet bij hebben.”

Controleren als een politieagent
Volgens Van Brussel doen de ondernemers op Stratumseind er alles aan om zich aan de regels te houden. ,,We sluiten eerder, zetten mensen aan tafeltjes en hebben de staantafels van de terrassen gehaald. Probleem is echter dat het publiek zich van de regels weinig aantrekt. Ze zijn klaar met alle beperkingen en gaan gewoon gezellig bij elkaar zitten. Als ondernemer loop je de hele avond als politieagent door je zaak en dan nog krijg je straks een boete van de gemeente.”

Volgens Van Brussel wordt er gemeten met twee maten en is de horeca, zoals altijd, de kop van jut. ,,Loop een willekeurige supermarkt of bouwmarkt binnen. Iedereen loopt er kriskras door elkaar maar daar is het geen enkel probleem. Wij moeten lijsten bijhouden van iedereen die hier reserveert, dat hoeft de Albert Heijn toch ook niet. Het ondernemen wordt ons onmogelijk gemaakt. Het doet heel erg pijn om na maanden van gedwongen sluiting nu zelf dicht te gaan, maar we kunnen niet anders. Het is niet onze taak om mensen te vertellen dat ze voor hun eigen gezondheid beter wat afstand kunnen houden.”

Uit hetzelfde artikel:

quote:
Een snelle versoepeling van de maatregelen in de horeca ziet Bart Berden, bestuursvoorzitter van het Tilburgse Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis, niet snel gebeuren. Volgens Berden, tevens voorzitter van het Regionaal Overleg Acute Zorgketen, gaat loslaten in een kleine stapjes zodat van iedere stap het effect bekeken kan worden. ,,We weten inmiddels dat de kans op besmetting buiten klein is maar binnen spelen er allerlei factoren mee. Hoe druk is het, hoe goed is de ventilatie en wordt er gezongen of geschreeuwd. Dat zal in iedere horecazaak anders zijn en het is dus heel moeilijk om daar een eenduidig beleid op te maken.”
Ze zullen het er voorlopig mee moeten doen. Ik snap dat stampvoeten makkelijker is dan je verantwoordelijkheid nemen, maar een horeca-ondernemer is, net als iedere andere, verantwoordelijk voor de veiligheid in zijn zaak en kan dus worden beboet als hij daar niet voor zorgt. De vergelijking met de supermarkt is natuurlijk ook erg flauw, omdat mensen daar slechts vluchtig contact maken en niet een hele avond bij elkaar zitten.
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_193595887
Klopt, ik had niet alles gequote, anders zou het wel erg lang worden. Had eerst het plan om alles in spoilers te zetten.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 08:05:23 #13
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193595938
Zorgen bij het RIVM:

quote:
Het reproductiegetal dat aangeeft hoeveel mensen een coronapatiënt in Nederland besmet, groeit langzaam boven de één uit. Dat zegt Jacco Wallinga, de belangrijkste modellenmaker van het RIVM, in een interview met Trouw. Hij vreest voor een opleving van het coronavirus.

Het "meest aannemelijke" reproductiegetal schommelde eind mei rond de 1: even kwam het iets boven de 1 uit, daarna weer iets eronder. Nu lijkt het erop dat het aantal besmettingen weer zal toenemen, aldus Wallinga.

Op een stijging was gerekend door het versoepelen van de maatregelen. "Tegelijk zie ik de discipline versloffen", zegt Wallinga. "Mensen houden zich minder aan de basisregels." De modellenmaker hoopt dat het bron- en contactonderzoek van de GGD’s het getal weer onder de 1 kan krijgen. "Zo niet, dan zie ik het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames weer toenemen deze zomer."
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-rivm-intensive-care

Mensen worden inderdaad steeds lakser met de anderhalvemeter richtlijnen. Die cafés in Eindhoven zijn daar slechts een voorbeeldje van. Zorgwekkend.
  Moderator vrijdag 12 juni 2020 @ 08:06:04 #14
5428 crew  miss_sly
pi_193595942
Behalve wijzen naar de politiek zouden ze ook kunnen appelleren aan de wens van hun klanten om te kunnen blijven komen. Het is natuurlijk helemaal prima wanneer mensen het niet eens zijn met de maatregelen en vinden dat ze opgeheven zouden moeten worden, maar zolang dat nog niet is gebeurd, zouden ze zich ook gewoon waar nodig aan de regels kunnen houden. Bijvoorbeeld als je graan naar café, terras of restaurant gaat. Je maakt het de uitbater moeilijk en misschien zelfs wel onmogelijk om open te blijven op die manier.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_193595943
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 07:51 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Uit hetzelfde artikel:
[..]

Ze zullen het er voorlopig mee moeten doen. Ik snap dat stampvoeten makkelijker is dan je verantwoordelijkheid nemen, maar een horeca-ondernemer is, net als iedere andere, verantwoordelijk voor de veiligheid in zijn zaak en kan dus worden beboet als hij daar niet voor zorgt. De vergelijking met de supermarkt is natuurlijk ook erg flauw, omdat mensen daar slechts vluchtig contact maken en niet een hele avond bij elkaar zitten.
De vraag is natuurlijk of de veiligheid daadwerkelijk in het geding komt.
De regels zijn leuk voor de tekentafel maar het komt erop neer dat je in de praktijk zulke ondernemers gewoon een praktisch onuitvoerbare set aan randvoorwaarden meegeeft. En dan vervolgens als gemeente met het vingertje wijzen. Ik vind dat ze júíst hun verantwoordelijkheid nemen door dicht te gaan.
Ik zou zeggen, kijk het een tijdje aan. Als Eindhoven opeens gaat pieken dan weet je genoeg. Dat zal in de ogen van de lockdownies vast onethisch zijn ofzo maar hoe ga je er anders ooit achter komen.
I'll give you something to do
  vrijdag 12 juni 2020 @ 08:08:22 #16
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_193595949
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:06 schreef miss_sly het volgende:
Behalve wijzen naar de politiek zouden ze ook kunnen appelleren aan de wens van hun klanten om te kunnen blijven komen. Het is natuurlijk helemaal prima wanneer mensen het niet eens zijn met de maatregelen en vinden dat ze opgeheven zouden moeten worden, maar zolang dat nog niet is gebeurd, zouden ze zich ook gewoon waar nodig aan de regels kunnen houden. Bijvoorbeeld als je graan naar café, terras of restaurant gaat. Je maakt het de uitbater moeilijk en misschien zelfs wel onmogelijk om open te blijven op die manier.
Ze gaan niet dicht vanwege de kans op verspreiding van het virus, ze gaan dicht omdat ze bang zijn voor boetes. Begrijpelijk, maar met het nemen van verantwoordelijkheid heeft dat niet zo veel te maken.

Wel met je eens wat betreft de klanten trouwens. Die helpen hun eigen lolletje om zeep, los van de medische implicaties.
pi_193595959
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 07:51 schreef hooibaal het volgende:

[..]

Uit hetzelfde artikel:
[..]

De vergelijking met de supermarkt is helemaal niet flauw. Het is nogal vreemd om ondernemers te beboeten voor het gedrag van hun gasten. Je zou ondernemers moeten afrekenen op of ze voldoende gedaan hebben om de 1,5m mogelijk te maken en op het gedrag van hun personeel.

Je kunt niet van de kroegbaas verwachten dat ie politieagent gaat spelen. Dat is namelijk wachten op een knokpartij.
zie email 27 oktober
  vrijdag 12 juni 2020 @ 08:15:48 #18
8369 speknek
Another day another slay
pi_193595984
quote:
Modelleur RIVM waarschuwt voor opleving epidemieDoordat de coronamaatregelen worden versoepeld, dreigt het coronavirus weer op te vlammen.

Door de versoepeling van de coronamaatregelen stijgt de besmettingsfactor weer. ‘Mensen houden zich minder aan de basisregels.’

Het coronavirus dreigt weer op te vlammen. De reproductiefactor, die aangeeft aan hoeveel anderen een besmet persoon het virus gemiddeld overdraagt, groeit langzaam boven de één uit. Dat betekent dat het aantal besmettingen weer zal toenemen. Dat zegt Jacco Wallinga, de man achter de RIVM-modellen van de corona-epidemie in deze krant.

In de eerste maand van de uitbraak in Nederland was die reproductiefactor, de fameuze R, ongeveer twee en verdubbelde het aantal besmettingen iedere vier dagen. Door de lockdownmaatregelen is R sinds half maart kleiner dan één. Op dit moment is één op de tienduizend Nederlanders besmettelijk, een fractie van het aantal op het hoogtepunt van de epidemie.

Discipline versloft

Omdat de maatregelen worden versoepeld, was een stijging van R ingecalculeerd. Maar de discipline versloft ook. “Mensen houden zich minder aan de basisregels”, zegt Wallinga. “Ik hoop dat we met het bron- en contactonderzoek van de GGD’s de R er weer onder krijgen. Zo niet, dan zie ik het aantal besmettingen en ziekenhuisopnames weer toenemen, deze zomer.”

Het kabinet probeert zo’n opleving voor te blijven en werkt daarvoor aan een zogeheten dashboard. Dat flikkert rood op als drie dagen achtereen meer dan tien mensen op de ic belanden. Of meer dan veertig mensen in het ziekenhuis worden opgenomen. Of de R boven de één uitkomt.

Het is aan Den Haag om zulke alarmsignalen te duiden, zegt Wallinga. Het zijn wel tekenen uit het verleden, erkent hij. Wie nu op de ic terechtkomt, is twee of drie weken eerder besmet. Maar dat hoeft geen probleem te zijn. “Het aantal besmettingen is nu laag. Daarom kunnen we het wel even lijden als de R groter is dan één. Maar we hebben in maart gezien dat de piek nog moest komen terwijl de lockdown was ingegaan. We kunnen zo’n opleving niet op zijn beloop laten.”

Trouw
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_193596031
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Trouw
Op zich raar, want als ik naar het coronadashboard kijk waar ze de R ook hebben staan met als bron het RIVM (neem aan dat deze onderzoeker zich op dezelfde data baseert), dan zie ik dat puur kijkend naar de gemiddelde waarde R even op 1,14 zat en voor de meest recente peildatum weer gedaald is naar 0,85. We zitten echter nu ook wel in een situatie waarbij het aantal nieuwe besmettingen relatief zeldzaam is, waardoor ook de onzekerheidsmarge omtrent R flink toeneemt. Voor die piek van 1,14 was het feitelijk tussen de 0,41 en 2,05 (ga er vanuit dat dat een betrouwbaarheidsinterval is) en voor die 0,85 was dat tussen de 0,47 en 1,29.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 12 juni 2020 @ 08:45:45 #20
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193596210
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 04:59 schreef Pumpalov het volgende:
even gelezen, dan ben je beter af in het ziekenhuis, zonder IC uiteraard, tenminste zo komt het over
pi_193596316
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:15 schreef speknek het volgende:

[..]

Trouw
Ja, lap, dat kunnen we er niet bij hebben.
pi_193596322
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:45 schreef Tarado het volgende:

[..]

even gelezen, dan ben je beter af in het ziekenhuis, zonder IC uiteraard, tenminste zo komt het over
En dat roept bij mij wel de vraag op of er nu wel of niet (on)terecht mensen zijn geweigerd voor ziekenhuisopname. En ook de rol van de huisartsen en de GGD's daarin.
Wat ik zo begreep de afgelopen maanden, is dat de drempel om opgenomen te worden nogal hoog lag (nog even afgezien van de daadwerkelijke capaciteit in de ziekenhuizen).
Zo en zo lijkt het er op dat de klachten die deze groep heeft, ernstiger zijn dan gedacht. :{
  vrijdag 12 juni 2020 @ 09:03:29 #23
131800 Tarado
capô de fusca
pi_193596412
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:55 schreef Salina het volgende:

[..]

En dat roept bij mij wel de vraag op of er nu wel of niet (on)terecht mensen zijn geweigerd voor ziekenhuisopname. En ook de rol van de huisartsen en de GGD's daarin.
Wat ik zo begreep de afgelopen maanden, is dat de drempel om opgenomen te worden nogal hoog lag (nog even afgezien van de daadwerkelijke capaciteit in de ziekenhuizen).
Zo en zo lijkt het er op dat de klachten die deze groep heeft, ernstiger zijn dan gedacht. :{
die indruk krijg ik ook en dat voorbeeld van 2 mannen in witte pakken die je komen bezoeken en dan geen corona vaststellen terwijl je het wel hebt :X
pi_193596782
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)tot-zeer-slecht.html

Omgekeerde wereld toch wel in Brazilië. Een regering die geen lockdown wilt dus doet het volk het maar zelf.
pi_193596950
We zijn met elkaar veel te angstig geworden. Echt triest om te zien elke dag.
Hugo :r wacht zeker om een "Vaccin"- ernstig om te zien.

Alles is tot een minimum gedaald, er heerst alleen nog maar angst.

Boze cafébazen Eindhoven gooien zaken dicht

Veel cafés in het uitgaansgebied van Eindhoven, het Stratumseind, sluiten de deuren uit onvrede met de coronaregels, schrijft het Eindhovens Dagblad. De eerste ondernemers zouden morgen al een eerste waarschuwing in de bus krijgen omdat ze de regels hebben overtreden.

Tom van Brussel, de voorzitter van de ondernemersvereniging, reageert in de krant furieus op de aanpak door de gemeente. "Het ondernemen wordt ons onmogelijk gemaakt. Het doet heel erg pijn om na maanden van gedwongen sluiting nu zelf dicht te gaan, maar we kunnen niet anders."

Hij legt de schuld bij zijn gasten. "Probleem is dat het publiek zich van de regels weinig aantrekt. Ze zijn klaar met alle beperkingen en gaan gewoon gezellig bij elkaar zitten. Als ondernemer loop je de hele avond als politieagent door je zaak en dan nog krijg je straks een boete van de gemeente."

C-arts Gommers: kermis bezoeken moet kunnen

IC-arts Diederik Gommers reageerde in tv-programma Op1 op de protestactie van kermisexploitanten eerder vandaag in Den Haag. Hij snapte hun frustratie dat zij niet open mogen, maar pretparken bijvoorbeeld wel. Gommers ziet het verschil tussen beide niet. "Het gaat erom dat we het virus niet verspreiden aan elkaar. Als er goede plannen liggen en families willen een kermis bezoeken, dan moet dat kunnen, denk ik."
Love is in the air!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')