abonnement Unibet Coolblue
pi_193592509
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:24 schreef SQ het volgende:

[..]

Snap ik. Maar het is dus maar net waar je blij van wordt. Heeft niks met onpraktisch te maken uiteindelijk :P
Uiteraard. Wat ik bedoel is als je meegaat op de modetrends in de badkamers, dat je over vier jaar spijt hebt. Als het helemaal jouw smaak is, dan maakt het niet zoveel uit hoe je het doet.
Whatever...
pi_193592647
Wij hebben meerdere foute keuzes gemaakt:) Leuk topic!

Noem me ouderwets maar zo'n rechthoekige ondiepe wastafel vind ik niks. Zeep- en tandpastaresten blijven er in liggen, je blijft naspoelen. Vroeger thuis met zo'n ronde diepe was het veel makkelijker ;)

Dan het bad... ik moest met alle geweld een bad met jets/bubbels. De onze maakt behoorlijk kabaal dus die gebruiken we bijna nooit. Plus dat je die niet met badschuim mag gebruiken want dat verstopt de jets.. geen schuimparty in onze badkamer.

Een easydrain vind ik mooi maar die moet ik in mijn beleving een stuk vaker schoonmaken dan een ouderwetse afvoer.

Als ik dit zo nalees lijk ik net een zure ouwe man die vindt dat alles vroeger beter was. Dat valt mee hoor, ben verder best bij met onze badkamer

[ Bericht 9% gewijzigd door Harry_Turtle op 11-06-2020 22:40:05 (Aanvulling ) ]
  Moderator donderdag 11 juni 2020 @ 22:42:54 #53
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193592802
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:17 schreef SQ het volgende:

[..]

Het maakt misschien ook verschil of je er als man staand boven staat te klateren of dat je gewoon gaat zitten.

Dus bleiblei is helemaal afgetraind ? :+ _O-
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:45:37 #54
149959 SQ
snelle trees
pi_193592894
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:42 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dus bleiblei is helemaal afgetraind ? :+ _O-
Z'n moeder had m al goed opgevoed gelukkig ;)
disclaimer
pi_193594168
Zo’n drain douchegoot is toch ook maar een modeding om de vloer vlak door te laten lopen?
.
pi_193595410
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 23:31 schreef Fer het volgende:
Zo’n drain douchegoot is toch ook maar een modeding om de vloer vlak door te laten lopen?
Naja als je je tegels iets af laat lopen naar 1 kant kom je met een douchegoot prima weg, als het een "putje" is zou je dus alle tegels daaromheen naar dat punt moeten laten lopen.

Ik zou niet voor een open inloopdouche gaan, vond ik echt te koud, een douche met 1 deur en de rest muren is een goede mix tussen comfort en makkelijk schoonmaken. Vocht problemen zoals hierboven al eens genoemd, zijn dan meer een probleem van gebrekkige ventilatie.

Als je in een muur een koofje laat maken voor de douchegel enzo, zorg dan dat deze echt afloopt, niet te zuinig anders blijft daar water in staan.

Kies niet om vloer/muur tegels lekker makkelijk te laten "overtegelen", alle oude meuk eruit, anders krijg je allerlei andere matige acties om de boel recht te trekken, hogere dorpels, ellende bij stopcontacten etc.

Kranen zoals eerder gemeld niet op de muur, maar op de wasbak, dat maakt eventueel vervangen 1000x makkelijker.

Glazen wasbakken niet doen! gewoon lekker wit porselein, alle andere mode trends zijn VEEL lastiger schoonmaken. Ronde/vierkante bakken bovenop een blad zijn best kudt. Ik heb er hier ook 2, maar in alle hoekjes verzamelt zich stof/vuil. Gewoon de wasbak in het blad is veel makkelijker in de schoonmaak.

En iedereen die zegt dat je moet kiezen voor wat je mooi vind ipv wat praktisch is liegt, of heeft toevallig een praktische smaak. Alles waar extra hoekjes, randjes, etc in zit, geeft je wekelijks ellende in het schoonmaken, wat je ervaring van een mooie badkamer snel omzet in een hekel aan je badkamer.

tot dusver mijn ervaringen met een nieuwe badkamer.
pi_193595849
Onze grootste misser in de badkamer: kiezen voor een rechthoekige vlakke zwarte wastafel. Die moet echt na elke tandenpoetsbeurt schoongemaakt worden anders blijven er allemaal witte vlekken in staan.
pi_193595909
Wij hebben een ruime inloopdouche met zitje (betegeld, aflopend naar douche) en een deur. Alle ruimte, badkamer niet nat en makkelijk schoonmaken. De drain is ook vele malen fijner dan het onhandige putje in de cabine. De wastafel is wel een opbouw, maar is diep en wit, geen probleem mee.
Heb je een raam in de badkamer? Matglas zorgt voor licht zonder inkijk en is vaak goedkoper dan raambekleding, bovendien kan glas beter tegen vocht dan welke raambekleding dan ook.
Belangrijkste tip, kijk bij een bad goed hoe hoog de kraan komt. In ons vorige huis was dat vrij laag. Op zich geen probleem maar het bevestigingspunt voor de handdouche kwam op dezelfde hoogte ernaast want dat was cosmetisch mooi. Maar eigenlijk paste dat net niet lekker waardoor de slang van de handdouche knikte op de badrand en zo de handdouche er ongeveer uit drukte.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  vrijdag 12 juni 2020 @ 08:01:40 #59
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_193595918
Hoogteverschillen

Materialen die niet tegen water kunnen zoals blank hout, poreus natuursteen etc.

Apparatuur wegwerken waar je nooit meer bij kunt zonder slopen.

Te weinig stroompunten.

Te weinig verwarming.

Te weinig licht, zeker bij spiegels.

Te hoge instap douchecabine.

Veel voegen in je doucheruimte.

Gebrekkige ventilatie.

Te weinig ruimte om met meerdere mensen rond te lopen, laden openen etc.

1 wastafel.

Te kleine diameters voor afvoeren.

Hoekjes, randjes, details, vrijstaande baden of wasbakken etc waar je altijd mee zit te klooien met schoonmaken.
Laat die handjes wapperen!
pi_193596223
Douche met deur en een lage bak komt er denk ik wel, geen behoefte aan een inloper.

Maar zit een beetje met die wasbak. Kraantje in de muur als je van buitenaf de cartridge kan vervangen als het moet. Heeft voor ons voordeel, dat de wasbak dichter tegen de muur kan en minder ver uitsteekt wegens ruimtegebrek.

Alleen dan die wasbak. Ik vind zo’n ronde opbouwbak wel mooi.
.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 08:53:17 #61
149959 SQ
snelle trees
pi_193596295
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:46 schreef Fer het volgende:
Douche met deur en een lage bak komt er denk ik wel, geen behoefte aan een inloper.

Maar zit een beetje met die wasbak. Kraantje in de muur als je van buitenaf de cartridge kan vervangen als het moet. Heeft voor ons voordeel, dat de wasbak dichter tegen de muur kan en minder ver uitsteekt wegens ruimtegebrek.

Alleen dan die wasbak. Ik vind zo’n ronde opbouwbak wel mooi.
Ik heb nu waskommen, een maandje of 9 in gebruik, en heb er geen nadelen van ondervonden nog. Maar ik moet er wel bij zeggen dat ik ze niet bijvoorbeeld vol water laat lopen om me dan aan de wastafel te gaan wassen ofzo. Misschien dat het dan wel kut is. Voor normaal tanden poetsen, handen wassen en scheren gaat het prima.
disclaimer
  vrijdag 12 juni 2020 @ 09:19:40 #62
130803 Gripper
Get a grip
pi_193596588
Wij hebben ook wel wat foutjes gemaakt, hoewel we nog steeds wel een one-of-a-kind badkamer hebben :)
vanaf hier te lezen

De nadelen van een inloopdouche zijn hier inmiddels ook wel bekend. De instap is maar 40 cm breed, maar je voelt wel koude tocht die vanaf de overloop langs je benen naar de ventilatie bovenin de douchehoek trekt.
Omdat de douche net 4 cm lager is dan de overige vloer van de badkamer heb je wat randjes en hoekjes die speciale aandacht met een oude tandenborstel vereisen tijdens schoonmaken. Een badkamer zou zo min mogelijk hoekjes moeten hebben.

Onze wastafel is een vierkante stenen bak, en naast dat die ook randjes en hoekjes heeft die je extra goed moet schoonmaken, is de bodem compleet vlak waardoor daar water in blijft staan, en je heel regelmatig met een wisser erdoor moet. Als het opdroogt heb je ook gelijke witte aanslag (kalk/tandpasta water)
Sinds we af en toe met een doekje met olie de bak behandelen, blijft het wel mooier. En omdat het natuursteen is, nooit agressieve reinigers gebruiken natuurlijk.

Maar de gekste is wel, die leuke rvs zuil in het midden van de badkamer bleek een groot nadeel: de koele lucht binnen in die zuil condenseert als je doucht, en daardoor ontstond er vocht in de zuil. De kranen zitten gemonteerd op een hardhouten plaat, en na een tijdje sijpelde er wat bruin houtkleurig water onder uit de zuil, en door de kit.
Nu zitten er onder en boven ventilatiegaten in, en is het opgelost.
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
pi_193596767
Owh, ja, nog een tip, kijk goed wat er past in je lades en kastjes. Let op de verdeling in hoogtes, en kijk hoe het sifon erin past.

Je zal niet de eerste zijn die baalt als een stekker dat je bussen scheerschuim op 1cm na niet passen....

[ Bericht 1% gewijzigd door skrn op 12-06-2020 09:40:40 ]
pi_193597092
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:46 schreef Fer het volgende:
Douche met deur en een lage bak komt er denk ik wel, geen behoefte aan een inloper.

Maar zit een beetje met die wasbak. Kraantje in de muur als je van buitenaf de cartridge kan vervangen als het moet. Heeft voor ons voordeel, dat de wasbak dichter tegen de muur kan en minder ver uitsteekt wegens ruimtegebrek.
Ik heb een wastafel geplaatst strak tegen de muur en de kraan aan de zijkant in/op de wastafel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193597154
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 07:59 schreef d.k. het volgende:
Heb je een raam in de badkamer? Matglas zorgt voor licht zonder inkijk en is vaak goedkoper dan raambekleding, bovendien kan glas beter tegen vocht dan welke raambekleding dan ook.
Luxaflex voor badkamerraam weggehaald bij ons, 1 groot stofnest. Nu een matglasfolie erop, werkt perfect.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193597174
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 07:59 schreef d.k. het volgende:
Op zich geen probleem maar het bevestigingspunt voor de handdouche kwam op dezelfde hoogte ernaast want dat was cosmetisch mooi. Maar eigenlijk paste dat net niet lekker waardoor de slang van de handdouche knikte op de badrand en zo de handdouche er ongeveer uit drukte.
Kan je dat punt toch 15 cm hoger plaatsen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193597354
Wij hebben hier een inloopdouche, zonder hoogteverschil (wel afloop richting drain natuurlijk) maar wel met een schuifdeur. Ideaal, weinig warmteverlies en de ventilatieafvoer zit in het douchegedeelte dus de rest van de badkamer blijft behoorlijk vrij van damp. Douche is met 1.80 * 1.00 m ook heerlijk groot.
pi_193597461
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 08:46 schreef Fer het volgende:
Douche met deur en een lage bak komt er denk ik wel, geen behoefte aan een inloper.

Maar zit een beetje met die wasbak. Kraantje in de muur als je van buitenaf de cartridge kan vervangen als het moet. Heeft voor ons voordeel, dat de wasbak dichter tegen de muur kan en minder ver uitsteekt wegens ruimtegebrek.

Alleen dan die wasbak. Ik vind zo’n ronde opbouwbak wel mooi.
Als je gaat voor een douchecabine, zorg dan wel voor een schrobputje in de badkamer. Hoewel ik dat bij mij het grote voordeel van de inloopdouche vind. De vloer van de hele badkamer maak ik regelmatig schoon als ik aan het douchen ben.
pi_193597837
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 09:54 schreef blomke het volgende:

[..]

Kan je dat punt toch 15 cm hoger plaatsen?
Dat kan, maar dat was al gemonteerd ondanks nadrukkelijk verzoek dat niet te doen. Is ons in de nieuwe badkamer dus niet overkomen. Overigens, de monteur van die badkamer had zelf al bedacht dat de kraan hoger moest, dus die dacht tenminste mee.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_193605991
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 10:12 schreef Plankje55 het volgende:

[..]

Als je gaat voor een douchecabine, zorg dan wel voor een schrobputje in de badkamer. Hoewel ik dat bij mij het grote voordeel van de inloopdouche vind. De vloer van de hele badkamer maak ik regelmatig schoon als ik aan het douchen ben.
Ik heb al meer dan 15 jaar geen putje. Mis het ook niet.

Een hoge douchebak, waar het sifon onder verstopt is met tegels, gelukkig altijd kunnen ontstoppen met de plopper. Tijd om afscheid ervan te nemen.
.
pi_193607375
Happy choices?
• Grote spiegel met verwarming en verlichting
• Kranen op de wastafel
• Rondom dichte douche (boven open). Vind het altijd verschrikkelijk als hij om mij heen ergens open is, dan voel je vaak de kou.
• Brede wastafel: twee kranen
• De perfecte douchekop. Is overigens voor iedereen verschillend. Al jaren is de standaard zo ongeveer om een regendouche te hebben en een lullige handdouche erbij. Denk daar goed over na. Ik vind zo'n regendouche ruk want (1) je kunt er niet echt lekker onder staan zonder dat het water de hele tijd door je ogen loopt en (2) het voelt als zeikregen. Normaal blijf je binnen met regen of neem je een paraplu mee. Daarom heb ik één douchekop die een grote stevige straal kan geven. Voor jou wellicht anders, maar probeer er een paar uit voordat je iets alleen op looks koopt
• Ventilatie die een tijdje na loopt als je hem uit zet of eentje met vochtsensor. Niet per sé noodzakelijk, wel handig.
• Zorg ervoor dat er aan de onderkant van je badkamerdeur tussen de deur en de drempel een centimeter of anderhalf minimaal ruimte zit. Dat klinkt misschien vreemd, maar dat zorgt ervoor dat je ventilatie (die natuurlijk aan de andere kant van de badkamer zit) voldoende lucht aantrekt. Was een tip van de kerel die mijn vorige badkamer had geplaatst. Huidige heeft dat niet gedaan, ik hoor het verschil in geluid van de ventilator als de deur dicht is. Je vocht is veel sneller weg met die sleuf onder je deur.

Niet happy:
• Kitten is een vak. Zorg dat je iemand hebt die goed kan kitten
• Neem als wandtegels rond de douche tegels met een relatief glad oppervlak. Bij mij zijn ze vrij ruw, daar word je niet gelukkig van
• We hebben de (in onze ogen) mooiste wastafel met twee grote ruime push-to-open lades. DOE DAT NIET. ECHT NIET. NEE, ECHT NIET! Als je dan eens een keer wat naar voren leunt om iets goed in te spiegel te kijken, dan duw je met je middel net tegen de lade en hop, gaat de lade open. Echt vreselijk irritant. Zeker als het een paar keer achter elkaar gebeurt. Meest agressie opwekkende ding in mijn huis. Dus push-to-open? NIET DOEN.
• Met z'n wastafelmeubel neemt de afvoer vaak een flinke hap ruimte uit de lade. Lijkt alsof er veel in kan, maar dat valt dan tegen. Of je krijgt de lade moeilijk dicht.
• Waskommen? Niet doen (die zaten er van de vorige bewoners in). Ziet er leuk uit, maar als het een beetje tegenzit krijg je heel smerige randjes aan de onderkant.
• Als je een hoek hebt in je tegels, bijvoorbeeld de kopse kant van een muur die in het zicht is, gebruik dan, in ieder geval op de plaatsen waar je langs loopt of als het een muurtje is waar je iets op zet, hoekprofielen. Kunststof of metaal boeit niet zoveel, maar als je de tegel zelf als rand hebt, dan is de kans groot dat je er een keer met iets hards tegenaan komt (metaal van je riem, handgreep van een emmer, stofzuiger, deo-bus) en dan tik je een stukje van je tegel af.
Da gao nie nou!
pi_193609231
Een ruime douche vind ik wel een aanrader. Heb er een gemaakt van 120x100 afgesloten met glaswanden + deur, afzuigventiel recht erboven met vochtsensor in de ventilatiebox en dat werkt prima. Douchedrain bevalt ook prima, af en toe even schoonmaken omdat de snelheid van de waterstroom niet zo hoog ligt en er dus makkelijk zeep achter blijft.

Nisje erin getegeld voor de shampoo flessen, omdat ik 60x60 vloertegels op de wanden heb gebruikt waren er ook plinten te krijgen met hetzelfde patroon die ik in de nis heb geplaatst zodat ik daar geen tegelprofielen nodig had. :)

Hoge kraan boven de wastafel is ook een aanrader, ben alleen niet tevreden met de brede uitloop kraan icm de vlakke mat composiet wasbak. Komt altijd nog wel wat water uitdruppen wat zorgt voor kalkaanslag in de wasbak, maak hem sinds een flinke schrobbeurt maar gewoon helemaal droog nadat ik hem gebruikt heb. Werkt wel maar echt ideaal is het niet. :')
  zaterdag 13 juni 2020 @ 00:45:20 #73
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_193609904
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 22:01 schreef vigier het volgende:

• Met z'n wastafelmeubel neemt de afvoer vaak een flinke hap ruimte uit de lade. Lijkt alsof er veel in kan, maar dat valt dan tegen. Of je krijgt de lade moeilijk dicht.

bij mij zat het shiffon midden in het kastje waardoor er nauwelijks ruimte meer in het kastje was. Ik ben met een 90gr bocht eerst naar achter gegaan en heb daar het shiffon geplaatst. Dat scheelde heel veel ruimte
Tot nooit .......
pi_193610553
Ik heb een huis met een hans grote raindance allrounder douchekop en ophangsysteem. Dat ding is denk ik zeker al 15 jaar oud, maar ideaal. Is nog wel vindbaar en te koop volgens mij zie
https://images.app.goo.gl/GyPEYfuuq7Z5iKLq7 Wat er fijn aan is: Je hebt een grote rainshowerachtige douchekop, die je heel makkelijk kunt verstellen naar veel hoogtes. En niet met zo'n irritante glijstang. Minder schoonmaken zo en minder boren in je tegels.

Door andere dingen die niet goed meer zijn in die badkamer, zijn we aan het nadenken hoe het opnieuw te doen. Maar een soortgelijke douchekop en ophanging doen we zeker opnieuw.
pi_193613837
Boven heb ik een tweede wastafel, met een platte bodem. Onhandig schoonmaken en spoelt niet lekker weg met zeep/tandpasta. Voortaan neem ik een ovale wastafel.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')