abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:27:27 #176
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592287
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:25 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Misschien, maar in dat geval kun je concluderen dat daar geen daadwerkelijke verwijdering voor nodig is. Zie dit topic.
De verwijdering is een mogelijke uitkomst van dat debat. Behoud zou ook een uitkomst kunnen zijn. Zolang beide partijen elkaar maar begrijpen en het op een eerlijke manier wordt 'uitgevochten' in onze democratie.
pi_193592288
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:21 schreef Briqq het volgende:

[..]

De Nederlandse bevolking die het debat aan wil gaan over of dit beeld nog van de tijd is.
Waarom moet dat beeld weg? Wat heeft deze man jou als persoon aangedaan?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:28:23 #178
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592326
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:26 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar waarom stel je die vraag niet aan de tegenstander? Voor hem geldt dat toch evengoed?
Geldt voor beide partijen natuurlijk.
pi_193592327
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:18 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Boeie, alsof je gaat nadenken over de geschiedenis van Nederland wanneer je langs dat beeld op het plein loopt.
Dat zou zomaar kunnen ja.
Of eventueel niet meer.
Wat is beter?
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:29:26 #180
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193592349
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:25 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Maar je vroeg wat voor tastbare winst het oplevert. Wat bedoel je dan precies?
Ik verwees daarmee naar de dingen die je afdeed als "bijzaken" uit het direct voorafgaande deel van de discussie. Als die geen rol spelen, zie ik niet direct wat er nog aan waardevols overblijft buiten de "emotionele" winst voor een beperkte groep mensen.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:29:45 #181
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_193592361
Moet het beeld van Andre Hazes niet omver gehaald worden? Het schijnt dat hij vroeger Sinterklaas met z'n gezin vierde
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:29:48 #182
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592364
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:27 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Waarom moet dat beeld weg? Wat heeft deze man jou als persoon aangedaan?
Onze democratie kan dat bepalen. Jij en ik zijn geen dictators die beslissen of dat beeld blijft of weggaat. Blijkbaar is er in onze democratie een behoefte om een debat over dit beeld te voeren. Lijkt me laf om dat uit de weg te gaan.
pi_193592388
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:27 schreef Briqq het volgende:

[..]

De verwijdering is een mogelijke uitkomst van dat debat. Behoud zou ook een uitkomst kunnen zijn. Zolang beide partijen elkaar maar begrijpen en het op een eerlijke manier wordt 'uitgevochten' in onze democratie.
En als de uitkomst is dat het beeld blijft staan, is dat dan oke voor te tegenstanders en gaan die dan ook weer lekker verder met hun leven?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:31:06 #184
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193592401
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 19:53 schreef Oceanier het volgende:

[..]

Drogredenen.
Kwam je zelf mee.

Maar zoals een goed blm'er vind je het niet zo prettig om op je eigen hypocrisie gewezen te worden.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:32:36 #185
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592450
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:30 schreef Xqtress het volgende:

[..]

En als de uitkomst is dat het beeld blijft staan, is dat dan oke voor te tegenstanders en gaan die dan ook weer lekker verder met hun leven?
De tegenstanders mogen hun onvrede blijven aankaarten natuurlijk. Petities, debatten enz. VvMU is een groot goed. Jij mag in het omgekeerde scenario natuurlijk bepleiten dat het een belangrijk beeld is dat terug moet worden gezet.
Net zoals dat we nu 20 jaar na dato nog een discussie hebben over of moslims/islam bij Nederland horen.
pi_193592461
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:23 schreef Cherni het volgende:

Ik schrijf dit uit het hart. En geloof me. Ik heb altijd prima kunnen opschieten met wie dan ook, maar iets klopt er niet. En die oorzaak is volgens mij de financiėle ondergang van een systeem met bijbehorende inflatie etc. En dat is zoals zo vaak ook de oorzaak van sociale onrust.
We hebben allemaal die corona-emoties. Er is iets vertrouwds , iets veiligs kapot gegaan.
Er is al genoemd dat het grote aantal doden onder de afro-amerikanen een katalysator is van de huidige protesten in Amerika tegen racisme . Die beweging ging wereldwijd.
Maar de demonstranten in alle westerse landen zijn mix. Blanke, minder blanke en donkere mensen vinden elkaar. Misschien groeit er een tegenstelling blank-donker.... maar ik zie niet hele bevolkingsgroepen nu tegenover elkaar staan. Wel de heethoofden....
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:34:08 #187
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193592495
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 21:34 schreef Scarface88 het volgende:

[..]

Niet? Denk aan de miljoenen Duitse mannen die onder Eisenhower uit zijn gehongerd als disarmed enemy forces in plaats van prisoner of war zodat ze niet volgens geneva conventie verdrag voedsel en zorg konden ontvangen.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Disarmed_Enemy_Forces

[ afbeelding ]

De miljoenen Duitse gezinnen die vanwege verplichte remigratie na de oorlog de dood hebben gevonden.

De miljoenen Duitsers die na de oorlog in de gulag zijn gestorven.
De volksverhuizing van volksduitsers die geen fuck met de nazi's te maken hadden, waarvan hun bezittingen werden onteigend.

Ook niet netjes geregeld.

Hoor je niks over.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_193592536
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:21 schreef Briqq het volgende:

[..]

De Nederlandse bevolking die het debat aan wil gaan over of dit beeld nog van de tijd is.
Het merendeel van de Nederlandse bevolking wil dat debat helemaal niet aangaan.
Grotendeels terecht vanwege te weinig kennis.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
pi_193592547
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:30 schreef Xqtress het volgende:

[..]

En als de uitkomst is dat het beeld blijft staan, is dat dan oke voor te tegenstanders en gaan die dan ook weer lekker verder met hun leven?
Ik adviseer iedereen gewoon een eigen rustig leventje te leiden, maar dat wil niet zeggen dat men niet meer de mening moet uiten over dat JP Coenbeeld Dat kan best samengaan
pi_193592548
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:23 schreef Cherni het volgende:

[..]

Je bekijkt het maar van een kant. Ik sta er tussen in. Maar je geeft rechts radicalen een enorme kans. Mogelijk is het wat vergezocht. Mensen radicaliseren.

Maar dit zie ik :
Jong tegen oud
Zwart tegen Wit
Globalisten tegen Anti globalisten.
Gezond tegen ziek.
Werkloos tegen werkende

Er is nog nooit zo een verdeeldheid geweest althans in mijn leven. Wees eens eerlijk. Zou je pak weg 20-15 jaar geleden ooit gedacht hebben dat we als samenleving steeds verder van elkander komen te staan?

Ik schrijf dit uit het hart. En geloof me. Ik heb altijd prima kunnen opschieten met wie dan ook, maar iets klopt er niet. En die oorzaak is volgens mij de financiėle ondergang van een systeem met bijbehorende inflatie etc. En dat is zoals zo vaak ook de oorzaak van sociale onrust.
Oi dat gaat best wel diep. Bedoel je dat het beeld van Coen door bepaalde groepen als zondebok is uitgekozen vanwege irritaties en frustraties door de financiėle ondergang van het systeem?
West-Melanesia
pi_193592596
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:29 schreef Briqq het volgende:

[..]

Onze democratie kan dat bepalen. Jij en ik zijn geen dictators die beslissen of dat beeld blijft of weggaat. Blijkbaar is er in onze democratie een behoefte om een debat over dit beeld te voeren. Lijkt me laf om dat uit de weg te gaan.
Nee, die behoefte is er enkel van een aantal verongelijkte mensen die maar blijven drammen over wat zich jaren geleden heeft afgespeeld. Wat talloze keren is aangehaald in geschiedenisboeken en lessen. Lessen waarvan met heeft kunnen leren dat er fouten zijn gemaakt, meer dan eens erkend. Of lieg ik hier?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:37:08 #192
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193592598
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:32 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

We hebben allemaal die corona-emoties. Er is iets vertrouwds , iets veiligs kapot gegaan.
Er is al genoemd dat het grote aantal doden onder de afro-amerikanen een katalysator is van de huidige protesten in Amerika tegen racisme . Die beweging ging wereldwijd.
Maar de demonstranten in alle westerse landen zijn mix. Blanke, minder blanke en donkere mensen vinden elkaar. Misschien groeit er een tegenstelling blank-donker.... maar ik zie niet hele bevolkingsgroepen nu tegenover elkaar staan. Wel de heethoofden....
Vooral ouderen zijn de coronaklos. En het virus kijkt niet naar huidskleur. Wat betreft dat kun jij echt heel veel leren van sars2.
Zo klein, zo leerzaam voor je.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_193592606
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:26 schreef Briqq het volgende:

[..]

Niet om af te doen van je observaties of gevoel, maar toen Martin Luther King zijn marsen hield, keurde slechts 15-25% van de Amerikanen dat goed.

Er is altijd al verdeeldheid geweest, maar is zijn ook altijd mensen geweest die daartegen streden.

En ik ben het met je eens: er zit een enorme klassenstrijd onder de sociale strijd.
MLK. zonder meer ja.
BLM, veel meer twijfels.
Bepaald niet hetzelfde imo.

En een klassenstrijd gaat over sociaal-economische factoren, focus daar dan op.
De dood gaat ons niet aan. Zolang we er zijn, is de dood er niet, en wanneer de dood er is, zijn wij er niet meer.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:37:41 #194
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_193592616
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:27 schreef Briqq het volgende:

[..]

De verwijdering is een mogelijke uitkomst van dat debat. Behoud zou ook een uitkomst kunnen zijn. Zolang beide partijen elkaar maar begrijpen en het op een eerlijke manier wordt 'uitgevochten' in onze democratie.
Maar dan vraag ik me toch af hoe die "eerlijke" manier er in de praktijk uitziet. Wie bepaalt wanneer het debat is afgelopen en wat de uitkomst is? Benoemen we een onafhankelijke jury die alle argumenten van voor- en tegenstanders weegt en dan met een oordeel komt? Of mogen we allemaal een stembriefje in een bus gooien en laten we dan de meerderheid van stemmen doorslaggevend zijn? Het klinkt allemaal wel mooi, maar ook erg abstract.
pi_193592617
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:28 schreef Tanatos het volgende:

[..]

Dat zou zomaar kunnen ja.
Of eventueel niet meer.
Wat is beter?
Dat moet iedereen zelf weten.
West-Melanesia
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:40:38 #196
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592709
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:37 schreef Xqtress het volgende:

[..]

Nee, die behoefte is er enkel van een aantal verongelijkte mensen die maar blijven drammen over wat zich jaren geleden heeft afgespeeld. Wat talloze keren is aangehaald in geschiedenisboeken en lessen. Lessen waarvan met heeft kunnen leren dat er fouten zijn gemaakt, meer dan eens erkend. Of lieg ik hier?
Wij ben jij om te oordelen of een ander dramt of verongelijkt is? Dat bedoel ik niet aanvallend, maar ik ben oprecht benieuwd waarom je de kritiek van democratische organen afdoet als 'drammen'.

Er is een sentiment dat nu oproept tot een debat over dit onderwerp. Waarom wil je dat niet aangaan en schuif je ze weg als 'drammers'?

Het debat gaat niet over geschiedenis, het gaat over de beeltenis van een controversieel figuur en of dat nog van deze tijd is.

Denk trouwens niet dat destijds niet bekend was dat het niet fout was en dat we nu moreel veel beter zijn. Er werd geregeld bezwaar aangetekend tegen de taferelen die in die tijd plaatsvonden.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:41:15 #197
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_193592738
quote:
14s.gif Op donderdag 11 juni 2020 20:26 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Want dat kan alleen door het pontificaal op een plein neer te zetten? Je kunt toch verplaatsen naar een plek waar het veel beter tot zijn recht komt? Een museum bijvoorbeeld.
Waar het om gaat dat je door de aanwezige historie te verwijderen, de geschiedenis vervalst.
Je gaat toch ook niet de grachtengordel tegen de vlakte gooien omdat de VOC volgens het hedendaagse besef, fout bezig was ?

Juist dingen dingen laten staan met mijn part een uitlegbordje als duiding dat je goed moet nadenken wanneer je wat anders gaat plaatsen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_193592747
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:35 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik adviseer iedereen gewoon een eigen rustig leventje te leiden, maar dat wil niet zeggen dat men niet meer de mening moet uiten over dat JP Coenbeeld Dat kan best samengaan
Je mening uiten kun je ook over een schilderij. Dit gedram over standbeelden, waar dan ook, is geen mening. Misschien moet iemand die moeite heeft met die standbeelden zich afvragen of ze zich wel in het voor hen juiste land begeven.
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:42:32 #199
475986 Briqq
Worth fighting for
pi_193592792
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:37 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Maar dan vraag ik me toch af hoe die "eerlijke" manier er in de praktijk uitziet. Wie bepaalt wanneer het debat is afgelopen en wat de uitkomst is? Benoemen we een onafhankelijke jury die alle argumenten van voor- en tegenstanders weegt en dan met een oordeel komt? Of mogen we allemaal een stembriefje in een bus gooien en laten we dan de meerderheid van stemmen doorslaggevend zijn? Het klinkt allemaal wel mooi, maar ook erg abstract.
Nee? Je beslist het als democratie zoals je dat nu beslist. Je kunt nooit iedereen 100% tevreden houden. Daarom hebben die mensen het recht om petities te tekenen, te demonstreren enz enz.

Het is iig eerlijker om dit bijv. in de gemeenteraden te beslissen dan bij voorbaat te zeggen 'doen we niet want traditie'. Want dan kap je een debat en daarmee een groot deel van de bevolking af. Dat lijkt me een slechte actie, vind je niet?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:43:40 #200
168739 Red_85
'echt wel'
pi_193592830
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juni 2020 22:40 schreef Briqq het volgende:

[..]

Wij ben jij om te oordelen of een ander dramt of verongelijkt is? Dat bedoel ik niet aanvallend, maar ik ben oprecht benieuwd waarom je de kritiek van democratische organen afdoet als 'drammen'.

Er is een sentiment dat nu oproept tot een debat over dit onderwerp. Waarom wil je dat niet aangaan en schuif je ze weg als 'drammers'?

Het debat gaat niet over geschiedenis, het gaat over de beeltenis van een controversieel figuur en of dat nog van deze tijd is.

Denk trouwens niet dat destijds niet bekend was dat het niet fout was en dat we nu moreel veel beter zijn. Er werd geregeld bezwaar aangetekend tegen de taferelen die in die tijd plaatsvonden.
Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoeveel privileges je moet hebben, om voor een ander te willen bepalen wat die goed of slecht moet vinden.

En vooral op basis van huidskleur, terwijl jezelf iedereen er van beticht daar niet naar te moeten kijken.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')