abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193566845
Hallo,

met wat douglas steigerplanken wil ik een kist maken waarin speelgoed opgeruimd kan worden en gelijk als buiten tafeltje of krukje kan dienen.

Ik wil dan eigenlijk wel dat het wat tegen de regen kan, anders wordt het heel vochtig in die kist. Iemand enig idee hoe ik dit beste doe.

Voor het veeld ongeveer zo moet hij worden.
https://images.app.goo.gl/CRG84VJweViWxoC87
pi_193566868
Blauwe klei

#curseofoakisland
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_193567106
Spatwaterdichte lak erop doen
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193567185
Zoiets er op smeren als het steigerhout is: https://verfverkoper.nl/beitsen/secco-steigerhoutbeits/ en als het om douglashout gaat zoiets: https://verfverkoper.nl/houtverf/secco-douglas-olie-h2o/
pi_193573121
Tja, er is maar een goeie optie en dat is elke plank afzonderlijk voor de montage geheel rondom behandelen.. Hier zijn tal van producten voor verkrijgbaar, lak, beits, coating etc. etc.

En dan als alles behandeld is in elkaar bouwen.. Wil je het helemaal goed doen, dan boor je voor en doe je een likje kit op elke schroef.

Of dus in elkaar schroeven, klaar, uit elkaar schroeven elke stuk afzonderlijk rondom behandelen en weer in elkaar schroeven. ^O^

Ga er van uit dat zowat niets 100% onderhoudsvrij is, vooral niet buiten in weer en wind.. Afhankelijk van hoe lang je het wil kunnen gebruiken zal je na wat jaartjes opnieuw moeten behandelen.
pi_193576467
sorry, ik ben niet duidelijk geweest. het hout zelf is niet zo interessant dat gaat een jaar of 10 tot 15 mee dat behandel ik pas wanneer het grijs is.

Ik wil hem eigenlijk waterdicht maken. De bodem niet, maar vooral de deksel moet water tegenhouden. Ik wil dus aan de binnenkant iets doen om de voorkomen dat het binnen drupt. De kist wordt 40 hoog en 40 breedt. er is dus overal 1 naad die in het begint strak tegen elkaar zal zitten.
pi_193577574
Binnenkant bekleden met vijverfolie?

En dan aan het deksel misschien wat langere stukken aan de niet-scharnierkanten waarmee je de kier tussen deksel en bak overbrugt.
pi_193579605
Hout zal vocht opnemen buiten en omdat het wanneer de kist dicht is een vochtig en stilstaand atmosfeertje heerst zal er altijd op den duur schimmel ontwikkelen. Zelfs op behandeld hout.

Ik weet niet of je dit zou willen, vooral als het opslag is voor kinderspeelgoed.

Leg je er een zeiltje in of op, wat dan ook dat zal gaan zweten en das ook niet bevorderlijk.

Ook als het hout op de grond staat, zal vocht in het hout omhoogtrekken... Dit kun je eventueel nog voorkomen door de kist op kunststof voetjes te zetten, neem dan verstelbare om wiebelen af te stellen.Dan heb je nog enige ventilatie rondom.

Maar, paar dagen regen, is vochtige lucht van meer dan 80 tot 90% luchtvochtigheid dan dringt dit ook de kist in. Laat je die dan na de natte periode dicht. heb je al zo'n zweet klimaat in de kist.

Als je wat foto's wil zien van mijn kist die al wat jaartjes buiten staat, als voorbeeld. Dan laat dat even weten. Maar geloof me, je zult dan schimmelplekken zien.. En dat is behandeld hout met ouderwets carboleum. Een eierkist die vroeger in de scheepvaart werd gebruikt... En ik dacht, dan kan ie ook buiten staan... kan allemaal maar functioneel niet zo heel erg lang.

Dus zet de kist droog weg wanneer niet in gebruik. ^O^ Doe je dat niet heb je mogelijk binnen 2 jaar de schimmel erin zitten en mos erop groeien etc. Of je moet het al heel erg goed behandelen met een coating... Epoxy met UV blokker bv.

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 11-06-2020 11:15:48 ]
pi_193581269
Jouw verhaal lezend kan ik hem dan misschien juist beter niet afsluiten, zodat het vocht dat er dan in komt ook weer uit kan. Het speelgoed is allemaal buitenspeelgoed, dat slingerd nu ook in weer en wind buiten, dus kan wel wat hebben, maar nat worden en weer drogen is idd wat anders dan dagen vochtig blijven.

[ Bericht 0% gewijzigd door Nico987 op 11-06-2020 12:43:37 ]
pi_193581719
Een houten kist die van binnen droog blijft, lijkt mij vrijwel onmogelijk. (Douglas)hout, ongeacht behandeling, gaat altijd wel wat 'werken' en dan krijg je kieren. Hooguit een volledig waterdichte (Epoxy) coating kan dat misschien tegengaan, maar dat moet je wel mooi vinden.

Ik zou een kunststoffen opbergbox kopen en daaromheen de kist van hout maken. Dan zie je niets aan de buitenkant, blijft het speelgoed altijd droog en behoud je veel flexibiliteit t.a.v. behandeling van het hout.
pi_193582947
quote:
1s.gif Op donderdag 11 juni 2020 11:49 schreef Nico987 het volgende:
Jouw verhaal lezend kan ik hem dan misschien juist beter niet afsluiten, zodat het vocht dat er dan in komt ook weer uit kan. Het speelgoed is allemaal buitenspeelgoed, dat slingerd nu ook in weer en wind buiten, dus kan wel wat hebben, maar nat worden en weer drogen is idd wat anders dan dagen vochtig blijven.
Als de kist lang vochtig is, najaar en winter door en de nodige weken in de zomer in ons kikkerland dan gaat het hout langzaam verteren. Mos, algen en schimmelsporen vliegen overal rond zelfs in je huis. Die zullen je kistje vinden en wanneer het hout voldoende vochtig is en een goed klimaat dan heb je na een lange natte periode de paddenstoelen erin groeien. Vooral er in, schimmels houden van koel, donker en vochtig. Ze versnellen het rottingsproces. :)

Hout dat eenmaal goed verzadigd is met vocht heeft erg lang nodig om te drogen... Dus zo ongeveer na een jaartje buiten zal het niet echt de kans meer krijgen om nog volledig in te drogen en is permanent vochtig. Dan kun je nog wel wat onderscheid maken of je tuin op het noorden of zuiden ligt of ergens ertussen. Noord, minder licht en minder zon, koeler etc. verergerd dit proces met een factor.

Het probleem is je deksel, je krijgt een vochtige kist die lang vochtig blijft van binnen ook al is het daarbuiten droog. Dan ventileer je rondom de kist maar niet erin. Dan kun je wel wat ventilatie gaten maken, maar dat zal ook uitstel van executie zijn.

Zet 'm onder een afdakje van de grond af op pootjes, dan heb je kans van slagen dat ie wel lang goed blijft. Zet je hem in weer en wind is het dikke duimen werk en afwachten. Kans is 90% dat je na 2 seizoenen een groene kist hebt en de paddenstoelen er in hebt groeien.

[ Bericht 2% gewijzigd door Watuntrik op 11-06-2020 13:33:07 ]
pi_193583044
Mijn schutting is nu 5 jaar oud zonder schimmels en mossen, even als mijn tuinbanken en tafels. uiteraard gaat hout rotten maar datvis niet waar dit topic over gaat.
pi_193595490
Een waterdichte kist is best mogelijk, anders zouden wijn/whiskey vaten ook niet bestaan.

Maar, dat zijn heel ander oplossingen dan die jij voor ogen hebt. Iets moet OF volledig kunnen drogen/ventileren, of echt dicht zitten. Douglas kan onbehandeld prima nat worden en weer drogen, maar als de binnenkant niet kan luchten krijg je rot, ongeacht het materiaal.

Dus, het beste is dan om een tafeltje/kist te maken, die zo veel mogeljk kan ventileren. De bodem niet op de grond maar een centimeter of 3-4 er boven, en de zijkanten ietwat open ter ventilatie. Dan de bovenkant die je evt als tafeltje wilt gebruiken ietwat laten aflopen zodat er geen water op blijft staan. Ook voldoende voorzorgsmateregelen nemen dat het hout bovenop niet krom kan trekken, dus met voldoende dwars latten/dragers vast schroeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')