Hout zal vocht opnemen buiten en omdat het wanneer de kist dicht is een vochtig en stilstaand atmosfeertje heerst zal er altijd op den duur schimmel ontwikkelen. Zelfs op behandeld hout.
Ik weet niet of je dit zou willen, vooral als het opslag is voor kinderspeelgoed.
Leg je er een zeiltje in of op, wat dan ook dat zal gaan zweten en das ook niet bevorderlijk.
Ook als het hout op de grond staat, zal vocht in het hout omhoogtrekken... Dit kun je eventueel nog voorkomen door de kist op kunststof voetjes te zetten, neem dan verstelbare om wiebelen af te stellen.Dan heb je nog enige ventilatie rondom.
Maar, paar dagen regen, is vochtige lucht van meer dan 80 tot 90% luchtvochtigheid dan dringt dit ook de kist in. Laat je die dan na de natte periode dicht. heb je al zo'n zweet klimaat in de kist.
Als je wat foto's wil zien van mijn kist die al wat jaartjes buiten staat, als voorbeeld. Dan laat dat even weten. Maar geloof me, je zult dan schimmelplekken zien.. En dat is behandeld hout met ouderwets carboleum. Een eierkist die vroeger in de scheepvaart werd gebruikt... En ik dacht, dan kan ie ook buiten staan... kan allemaal maar functioneel niet zo heel erg lang.
Dus zet de kist droog weg wanneer niet in gebruik.

Doe je dat niet heb je mogelijk binnen 2 jaar de schimmel erin zitten en mos erop groeien etc. Of je moet het al heel erg goed behandelen met een coating... Epoxy met UV blokker bv.
[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 11-06-2020 11:15:48 ]