abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 10 juni 2020 @ 10:52:09 #1
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193564867
https://www.telegraaf.nl/(...)de-kamer-om-biomassa

https://www.telegraaf.nl/(...)rd-staat-op-springen
https://www.vattenfall.nl/producten/stadsverwarming/biomassa/
Na Groen Links is nu ook D66 tegen de houtstook centrales die hout opstoken uit de USA en Canada

het stop zetten van de miljardensubsidies is voor de houtstook van overzeese bossen is een vereiste
men kan beter die subsidies aan ons MKB uitgeven
quote:
Amsterdam waarschuwt voor subsidies biomassa
Minister Eric Wiebes (Klimaat) moet een rem zetten op de subsidies voor de opwek van warmte en elektriciteit uit biomassa.
Daarvan gaat een 'verkeerde prikkel' uit, zodat het te lucratief wordt om een biomassacentrale te bouwen.
https://www.ad.nl/amsterd(...)s-biomassa~a93b6ed7/

quote:
De Tweede Kamer gaat woensdag in debat met minister Wiebes (Klimaat) over de omstreden 'groene' verbrandingsovens.

De weerstand tegen biomassa voor energieopwekking is de laatste maanden toegenomen nu nieuwe centrales als paddenstoelen uit de grond schieten.

Door de massaliteit is er in eigen land niet genoeg om te stoken. Nederland importeert nu boshout om te verbranden.

Daarnaast speelt de discussie over de uitstoot van stikstof een steeds grotere rol.

De draai van D66 is met enthousiasme ontvangen in de oppositie, maar ook met verbazing.

,,D66 is zo goed in draaien dat je er windenergie van kan opwekken", sneert SP-Kamerlid Beckerman in het debat.

PvdA-Kamerlid Moorlag: ,,Waarom nu pas?"
quote:
Meerderheid wil stoppen met nieuwe subsidies

Worsteling in Tweede Kamer om biomassa
Door ALEXANDER BAKKER

pdated 1 min geleden
6 min geleden in BINNENLAND

DEN HAAG - Biomassa komt steeds meer onder vuur te liggen in politiek Den Haag. Na de draai van coalitiepartijen D66 en ChristenUnie is er nu een Kamermeerderheid voor beëindiging van nieuwe subsidies voor biomassacentrales.
https://nos.nl/artikel/22(...)et-bomen-kappen.html


[ Bericht 30% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2020 11:42:46 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 10 juni 2020 @ 11:06:27 #2
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193565030
Het gaat dan ook om tientallen miljarden aan subisdies waarmee hele wouden worden omgehaald. Zet gewoon een kerncentrale neer, de enige rationele oplossing.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 10 juni 2020 @ 11:34:20 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193565412
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:09 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

Inhoudelijk weinig misschien, maar het gaat ook om het soort mensen. GL is toch echt een heel andere club dan de PvdA.

Ik denk dat de PvdA in essentie nog wel een brede volkspartij is, waar GL vooral hoogopgeleid, grootstedelijk publiek en dan vooral ook veel vrouwen.
klopt

quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juni 2020 22:14 schreef Hanca het volgende:

En GL houdt nu PvdA scherp op bijvoorbeeld klimaat, ook in Rutte 2 bijvoorbeeld.
Wat als GL is ingebed in de PvdA, wie houdt die partij dan scherp?
D66 denk ik
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193565564
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:06 schreef LXIV het volgende:
Het gaat dan ook om tientallen miljarden aan subisdies waarmee hele wouden worden omgehaald. Zet gewoon een kerncentrale neer, de enige rationele oplossing.
Kerncentrale levert weinig energie (minder dan een zonnepark op zee, kernenergie Borssele is 485MW, wind op zee wordt 11GW, wind bij Borssele wordt al 700MW) en kost vooral heel erg veel geld. Om te bouwen, om te onderhouden en om het afval voor eeuwig op te slaan. Als iets duur en inefficiënt is, zijn het kerncentrales.

Een kerncentrale neer zetten helpt dus ook niks, dan moet je een tiental kerncentrales neer zetten.

Kerncentrales worden pas weer interessant bij thorium, maar dat duurt nog wel een paar decennia.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 10 juni 2020 @ 12:03:37 #5
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193565768
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Kerncentrale levert weinig energie (minder dan een zonnepark op zee, kernenergie Borssele is 485MW, wind op zee wordt 11GW, wind bij Borssele wordt al 700MW) en kost vooral heel erg veel geld. Om te bouwen, om te onderhouden en om het afval voor eeuwig op te slaan. Als iets duur en inefficiënt is, zijn het kerncentrales.

Een kerncentrale neer zetten helpt dus ook niks, dan moet je een tiental kerncentrales neer zetten.

Kerncentrales worden pas weer interessant bij thorium, maar dat duurt nog wel een paar decennia.
Je moet wel met je tijd mee blijven gaan he

https://www.technischweek(...)den-voor-kernenergie

De winst van Houtstook centrales is gebaseerd op miljarden subsidie, met veel CO2 en fijnstof

Een kernenergie ligt nog te veel een taboe uit het verleden op oude technologie
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193565830
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:03 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Je moet wel met je tijd mee blijven gaan he

https://www.technischweek(...)den-voor-kernenergie

De winst van Houtstook centrales is gebaseerd op miljarden subsidie, met veel CO2 en finstof
Ik ga met mijn tijd mee. Dat een producent van kerncentrales graag een grote opdracht voor miljarden in NL binnen haalt is logisch.

Frankrijk bouwt ook het aandeel kernenergie af: https://www.wattisduurzaa(...)ieuwe-kerncentrales/

Kernenergie krijgt zeer forse subsidie (meestal door een vaste afnameprijs die fors hoger ligt dan van alle andere energiebronnen en vastgelegd wordt voor meerdere decennia). Dat zegt jouw artikel ook. Hij noemt dit als voorbeeld hoe het volgens hem moet: https://www.duurzaamnieuw(...)nieuwe-kerncentrale/
Lekker voorbeeld, de stroomprijs verdubbelen. Niet voor niets dat Engeland al weer gestopt is: https://www.deingenieur.n(...)centrale-van-de-baan
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 10 juni 2020 @ 12:13:40 #7
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193565896
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:08 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik ga met mijn tijd mee. Dat een producent van kerncentrales graag een grote opdracht voor miljarden in NL binnen haalt is logisch.

Frankrijk bouwt ook het aandeel kernenergie af: https://www.wattisduurzaa(...)ieuwe-kerncentrales/

Kernenergie krijgt zeer forse subsidie (meestal door een vaste afnameprijs die fors hoger ligt dan van alle andere energiebronnen en vastgelegd wordt voor meerdere decennia). Dat zegt jouw artikel ook. Hij noemt dit als voorbeeld hoe het volgens hem moet: https://www.duurzaamnieuw(...)nieuwe-kerncentrale/
Lekker voorbeeld, de stroomprijs verdubbelen. Niet voor niets dat Engeland al weer gestopt is: https://www.deingenieur.n(...)centrale-van-de-baan
Kerncentrales zouden net zoveel subsidie moeten krijgen als houtstook centrales
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193565943
Ik heb een huis gekocht waar een joekel van een pelletkachel in staat die ook op de CV is aangesloten.

Ze gaan toch niet binnenkort verbieden dat ik dat ding mag stoken hoop ik? :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_193565945
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

Kerncentrales zouden net zoveel subsidie moeten krijgen als houtstook centrales
Dan komt niemand hier een kerncentrale bouwen, want dan is hij niet rendabel.
Sterker nog: ieder die een kerncentrale wil bouwen mag naar EZ. Er is zelfs subsidie beschikbaar. Maar niemand die het wil doen. Er is geen verbod op het bouwen van kerncentrales in Nederland, er is alleen geen bedrijf dat er heil in ziet omdat het veel en veel te duur is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_193566009
quote:
7s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:16 schreef vosss het volgende:
Ik heb een huis gekocht waar een joekel van een pelletkachel in staat die ook op de CV is aangesloten.

Ze gaan toch niet binnenkort verbieden dat ik dat ding mag stoken hoop ik? :@
Nog niet. https://nos.nl/artikel/22(...)aan-houtkachels.html

Ik hoop wel voor je dat die pelletkachel een beetje aan de laatste eisen voldoet, want ik zie wel gebeuren dat ze dat strenger gaan maken. Nu alleen voor nieuwe, maar best kans dat over een aantal jaar ook bestaande pelletkachels aan strengere eisen moeten voldoen vanwege de rookoverlast.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 10 juni 2020 @ 12:21:54 #11
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193566029
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:47 schreef Hanca het volgende:

[..]

Kerncentrale levert weinig energie (minder dan een zonnepark op zee, kernenergie Borssele is 485MW, wind op zee wordt 11GW, wind bij Borssele wordt al 700MW) en kost vooral heel erg veel geld. Om te bouwen, om te onderhouden en om het afval voor eeuwig op te slaan. Als iets duur en inefficiënt is, zijn het kerncentrales.

Een kerncentrale neer zetten helpt dus ook niks, dan moet je een tiental kerncentrales neer zetten.

Kerncentrales worden pas weer interessant bij thorium, maar dat duurt nog wel een paar decennia.
Dat is domweg niet waar. De Lcoe van Nucleair en Offshore windenergie zijn -bijvoorbeeld volgens de Danish Energy Agency- vergelijkbaar.

Je voorbeeld strookt in zoverre niet dat je geen tientallen kerncentrales van ~500MW gaat neerzetten, maar 'gewoon' één of twee van 2500MW. Dat is het grote voordeel van kernenergie, je kan enorme hoeveelheden energie opwekken op een zeer klein oppervlak. Dat maakt in CAPEX een wereld van verschil.
Daarbij vergeet je dat de technische levensduur van een offshore turbine een jaar of 15 is, waarna je in het hele park op zijn minst generatoren en mogelijk ook pylonen moet vervangen. De enige reden waarom offshore wind in NL subsidieloos kan is omdat we de netkosten naar het publieke domein gehaald hebben.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193566051
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:20 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nog niet. https://nos.nl/artikel/22(...)aan-houtkachels.html

Ik hoop wel voor je dat die pelletkachel een beetje aan de laatste eisen voldoet, want ik zie wel gebeuren dat ze dat strenger gaan maken. Nu alleen voor nieuwe, maar best kans dat over een aantal jaar ook bestaande pelletkachels aan strengere eisen moeten voldoen vanwege de rookoverlast.
Ik heb geen idee wat de laatste eisen zijn wat betreft dat soort kachels en of hij daar aan voldoet.

Het is een Edilkamin Fuji:
https://www.biokachels.nl/edilkamin-fuji-18-kw/
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 10 juni 2020 @ 12:24:35 #13
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193566070
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:16 schreef Hanca het volgende:

[..]

Dan komt niemand hier een kerncentrale bouwen, want dan is hij niet rendabel.
Sterker nog: ieder die een kerncentrale wil bouwen mag naar EZ. Er is zelfs subsidie beschikbaar. Maar niemand die het wil doen. Er is geen verbod op het bouwen van kerncentrales in Nederland, er is alleen geen bedrijf dat er heil in ziet omdat het veel en veel te duur is.
Er zit geen businesscase in omdat we wind en zon voorrang geven in de zgn merrit order, en je zodoende geen stabiele baseloadcase hebt voor een kerncentrale.Daar zijn die centrales wel voor bedoeld. Die dingen moeten altijd aan staan, muv onderhoud. Als je moet gaan op en afschakelen kan het niet meer uit. Zolang we zon en wind én voorrang geven én uit blijven breiden dan kan een kerncentrale inderdaad niet uit. Maar dat geldt ook voor ander midden- en basislast centrales.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193566072
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:21 schreef AgLarrr het volgende:

[..]

De enige reden waarom offshore wind in NL subsidieloos kan is omdat we de netkosten naar het publieke domein gehaald hebben.
En dat is onzin: netkosten waren altijd al publiek omdat het net gelukkig in publieke handen is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 10 juni 2020 @ 12:26:43 #15
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193566100
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

En dat is onzin: netkosten waren altijd al publiek omdat het net gelukkig in publieke handen is.
Neen. Zodra een netaansluiting buiten de standaardcategorieën wettelijk verplichte aansluitingen valt betaalt de ontwikkelaar de kabel van het trafostation naar het park, en legt soms mogelijk zelf ook een trafo station aan.

Kabels vanaf een trafostation naar private opwekeenheden zijn in de regel in private handen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193566146
quote:
7s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:16 schreef vosss het volgende:
Ik heb een huis gekocht waar een joekel van een pelletkachel in staat die ook op de CV is aangesloten.

Ze gaan toch niet binnenkort verbieden dat ik dat ding mag stoken hoop ik? :@
Ik zie nog weinig liberale trekjes in Nederland. De kans dat ze ook daar wat mee willen is groot. We gaan gewoon langzaam het rijtje af imo.
  woensdag 10 juni 2020 @ 12:59:10 #17
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193566521
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:29 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Ik zie nog weinig liberale trekjes in Nederland. De kans dat ze ook daar wat mee willen is groot. We gaan gewoon langzaam het rijtje af imo.
D66 is van alles wat en dan weer niks

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2020 14:23:44 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193567638
Werd tijd. Heeft veel te lang geduurd. Zal wel weer iets met lobbyisten te maken hebben.
"Pools are perfect for holding water"
  woensdag 10 juni 2020 @ 14:32:29 #19
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193568024
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 14:09 schreef probeer het volgende:
Werd tijd. Heeft veel te lang geduurd. Zal wel weer iets met lobbyisten te maken hebben.
nee met Rattenfall
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  woensdag 10 juni 2020 @ 18:18:40 #20
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193571419
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:25 schreef Hanca het volgende:

[..]

En dat is onzin: netkosten waren altijd al publiek omdat het net gelukkig in publieke handen is.
jij bent dus ook tegen de houtstook centrale
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193571682
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 18:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

jij bent dus ook tegen de houtstook centrale
Oh, absoluut. Maar ik zie in kernenergie niet de oplossing. Wind, zon, blauwe energie, import van energie van waterkrachtcentrales en het gebruik van accu's op basis van zout (die je gewoon in elk huis kwijt kunt, ze zijn niet groot en niet gevaarlijk) zijn prima oplossingen waarmee echt genoeg energie kan worden opgewekt en er altijd energie beschikbaar kan zijn.

Het enige wat nog kan in centrales is echt onbruikbaar afval verbranden, al moet dat naar een minimum worden beperkt.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  woensdag 10 juni 2020 @ 19:04:55 #22
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193572120
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 18:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Oh, absoluut. Maar ik zie in kernenergie niet de oplossing. Wind, zon, blauwe energie, import van energie van waterkrachtcentrales en het gebruik van accu's op basis van zout (die je gewoon in elk huis kwijt kunt, ze zijn niet groot en niet gevaarlijk) zijn prima oplossingen waarmee echt genoeg energie kan worden opgewekt en er altijd energie beschikbaar kan zijn.

Het enige wat nog kan in centrales is echt onbruikbaar afval verbranden, al moet dat naar een minimum worden beperkt.
ik zie het meest in energieneutrale nieuwbouw in combinatie met powerwalls en sloop van oudere woningen als de woningnood is opgelost en meer eenvoudige energieneutrale nieuwbouw voor ouderen buiten de randstad , zodat er woningen voor jongeren vrijkomen

Ik zelf gebruik in een joekel van een huis nagenoeg geen energie , het gaat ook om anders omgaan met energie , maar ik woon dan ook alleen


dus waarom zouden we dan van die domme dure infrastructuur houtkachels aanleggen

Vooral zonnedaken i.c. met powerwalls zijn nog lang niet uitontwikkeld men moet durven bouwen en innoveren

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 10-06-2020 20:09:26 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:31:32 #23
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193657527
https://www.telegraaf.nl/(...)erzet-tegen-biomassa

D66 is ALWEER gedraaid


quote:
D66 en ChristenUnie pauzeren verzet tegen biomassa
author avatar
Door ALEXANDER BAKKER

8 min geleden in BINNENLAND
DEN HAAG - D66 en ChristenUnie hebben hun aangekondigde verzet tegen subsidies voor nieuwe biomassacentrales niet doorgezet.
De twee regeringspartijen kondigden vorige week een politieke draai aan, maar bij de stemmingen op dinsdag hielpen ze de Kamer niet aan een meerderheid om einde te maken aan de omstreden subsidies.
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193657607
quote:
Nee, D66 is niet gedraaid, maar houdt zich aan het regeerakkoord tot ze met alle 4 de partijen het eens zijn dat ze wat anders willen. Zo werkt politiek, dat weet iedereen. En dat is maar goed ook. Stel: D66 en CU laten hier VVD en CDA vallen, wat kunnen CDA en VVD dan wel niet allemaal terug doen met die rechtse meerderheid die er in de tweede kamer is...

Edit: ah, je bron is De Telegraaf... tja, zelfs bij de schoolkrant van een willekeurige basisschool zit meer politieke en journalistieke kennis.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  dinsdag 16 juni 2020 @ 16:50:21 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193657783
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:37 schreef Hanca het volgende:

[..]

Nee, D66 is niet gedraaid, maar houdt zich aan het regeerakkoord tot ze met alle 4 de partijen het eens zijn dat ze wat anders willen. Zo werkt politiek, dat weet iedereen. En dat is maar goed ook. Stel: D66 en CU laten hier VVD en CDA vallen, wat kunnen CDA en VVD dan wel niet allemaal terug doen met die rechtse meerderheid die er in de tweede kamer is...

Edit: ah, je bron is De Telegraaf... tja, zelfs bij de schoolkrant van een willekeurige basisschool zit meer politieke en journalistieke kennis.
Ok ben jij nu ook weer voor de BIOmassa houtstook centrales ?/

Of ben jij niet gedraaid
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')