abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 10 juni 2020 @ 07:59:29 #1
450228 LeesFoknl
Was sich liebt das neckt sich!
pi_193562965
ER is een topic hier in R&P over .... hoe kom je erachter of je autisme hebt.
Een heel interessante discussie waaruit blijkt dat het niet makkelijk is om daar achter te komen, dat er heel veel soorten autisme bestaan, dat vaker iemand een stempel autist kan krijgen die eigenlijk ergens anders last van heeft, en óók dat soms niet herkend wordt dat een bepaald iemand autist is.
Dat het vaststellen werk is voor een psychiater, en dat autisten vaak opgelucht zijn als eindelijk duidelijk wordt wat de onderliggende oorzaak van bepaalde problemen is, ook omdat die dan gericht aangepakt kunnen worden.

Ik wil echter graag weten, advies en tips krijgen, hoe ik als leek en gewoon mens, het beste om kan gaan met autisten. Hoe hen bejegenen?
Een soort to do and what not to do - tips. Dus ....
-Wat niet doen of zeggen? Want ik wil zeker niet iemand kwetsen.
-Wat wel om diegene een goed gevoel, een opsteker, te geven.
-En hoe te helpen om vooruit te komen, bv. bij als tutor op basisschoolniveau voor kinderen jeugdigen en volwassenen.

:) :W

[ Bericht 0% gewijzigd door LeesFoknl op 10-06-2020 12:17:10 ]
Mijn bijdrage aan dit forum is ter lering en ter vermaak.
Laat je niet gek maken, en maak vooral jezelf niet gek
Count your blessings . LeesFoknl a.k.a.vrouwen(f)luisteraar!
Wat gij wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander!
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 08:02:58 #2
447051 crew  Peejtur
pi_193562984
Getrouwd met een autist en ga met haar om als ieder ander. Wel als ik weet dat ze een zware dag gehad heeft of voor e boeg heeft, houd ik daar rekening mee.
  woensdag 10 juni 2020 @ 08:12:54 #3
450228 LeesFoknl
pi_193563036
Ja Peetjur, maar hoe?
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 08:20:26 #4
447051 crew  Peejtur
pi_193563083
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 08:12 schreef LeesFoknl het volgende:
Ja Peetjur, maar hoe?
Dat ik weet dat ze er van bij moet komen en dan niet de normale, gezellige vrouw kan verwachten die avond. Drukke evenementen zou ik niet zo snel met haar kunnen bezoeken want teveel prikkels.
pi_193563092
:W Autist hier.

idd gewoon normaal zoals tegen ieder ander, met een paar kanttekeningen.
Niet ineens te confronterend zijn, dus niet onnodig bot doen, maar ook niet ineens op stel en sprong iets beslissen waar de ander zich maar aan te houden heeft, of dat-ie zich met de rug tegen de muur gedrukt voelt.
Soms ff de tijd geven om dingen rustig helder voor ogen te kunnen krijgen en uit te kunnen leggen, zeker in heftige situaties. Ook indien mogelijk de mogelijkheid gunnen om even weg te lopen, stoom af te blazen en later rustig verder te praten.

Specifieke complimentjes zijn meestal niet nodig en kunnen juist het gevoel geven dat je de ander niet serieus neemt, tenzij je genoeg over de ander weet en snapt dat bepaalde dingen erg gevoelig liggen.
Bijvoorbeeld als je weet dat diegene altijd omlaag getrapt is en nooit erkenning heeft gehad voor zijn/haar kunnen, dan kun je gewoon oprechte complimenten geven als diegene iets bijzonders gepresteerd heeft voor zijn/haar normale doen.

Verder wat begrip tonen voor dingen die langdurig gewoon niet willen lukken en eventueel samen kijken hoe je de boel wél in orde kunt krijgen. Regelmatig ondersteunen en stapje voor stapje diegene het meer zelf laten doen. Wederom; niet te kinderlijk, maar positief.
  woensdag 10 juni 2020 @ 08:30:59 #6
405328 Jacquelinehasselbaink
Hayley is een prinses
pi_193563169
Hoi. Vaak hebben ze veiligheid en nabijheid nodig.
Begrip is ook een belangrijk onderdeel.
bejegen ze als een ieder ander. maar kijk naar wat ze aankunnen.
ga mee in hun beleving en hun autisme..
autisten ervaren nl enorme prikkels die ze niet altijd kunnen aangeven.
of verwoorden of uiten.
Ik werk met mensen met autisme. wil jou er best meer over vertellen. als je met specifiekere vragen komt.
In autisme zit ook nl hele verschillen ligt aan het niveau ect..
belangrijkste is laat ze zoveel mogelijk het ( normale leven ervaren ook in gesprekken)
heb er over twee uur een presentatie over ..
wil je meer informatie dm mij gerust hoop dat je hier al iets aan hebt
Family : We may not have it all togheter, but together we have it all..
Geluk is tevreden zijn met jezelf. zonder goedkeuring van een ander
pi_193563263
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 08:30 schreef Jacquelinehasselbaink het volgende:
Hoi. Vaak hebben ze veiligheid en nabijheid nodig.
Begrip is ook een belangrijk onderdeel.
bejegen ze als een ieder ander. maar kijk naar wat ze aankunnen.
ga mee in hun beleving en hun autisme..
autisten ervaren nl enorme prikkels die ze niet altijd kunnen aangeven.
of verwoorden of uiten.
Ik werk met mensen met autisme. wil jou er best meer over vertellen. als je met specifiekere vragen komt.
In autisme zit ook nl hele verschillen ligt aan het niveau ect..
belangrijkste is laat ze zoveel mogelijk het ( normale leven ervaren ook in gesprekken)
heb er over twee uur een presentatie over ..
wil je meer informatie dm mij gerust hoop dat je hier al iets aan hebt
@ Prikkels: goed punt inderdaad. Hier wordt vaak veel te achteloos over gedaan. Dan praat je lang niet altijd over drukke lawaaierige kermissen enzo, maar kleine feestjes kunnen ook al een impact hebben, of een indringend geluid. Ik zal nooit vergeten dat ik een cursus had voor mijn autisme en er werd een filmpje getoond waarin iemand op een saaie manier sprak, maar er zat een heel hard achtergrondmuziekje achter die die man overstemde, en het was een heel schel en golvend geluid. Tot overmaat van ramp kwam het nog uit 2 iele kleine kutspeakertjes die van zichzelf ook al een schel geluid hadden. Ik zat de hele tijd met mijn vingers in de oren, maar het geluid denderde nog door mijn schedel heen en ik ben op een gegeven moment jankend naar buiten gelopen. Gewoon even vragen of het geluid zachter mocht of dat ik ff weg mocht was voor mij geen optie, want vooraf werd gezegd dat het belangrijke informatie was in dat filmpje, DUS had ik de conclusie getrokken dat ik het wel af MOEST kijken. Met de vingers in de oren proberen dat schelle geluid te negeren en toch proberen iets op te pikken van wat er gezegd werd, pffff......

Achteraf gaven ze me ook volkomen gelijk en snapten ze ook niet dat er zo'n muziekje onder gezet was dat duidelijk veel te indringend was. Andere mede-cursisten hadden er ook wel last van.
Het grappige was dat je juist op die dag iemand mee moest nemen die belangrijk voor je was.
Een mede-cursist had zijn vrouw meegenomen die EXTREEM cynisch was over dat hele autisme-gedoe.Ze vond het maar onzin en je kon ook gewoon normaal doen!
Tot ze mijn reactie zag Daar schrok ze van en toen begon ze na te denken.
  woensdag 10 juni 2020 @ 08:44:21 #8
Hayley is een prinses
pi_193563309
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 08:39 schreef ToT het volgende:

[..]

@ Prikkels: goed punt inderdaad. Hier wordt vaak veel te achteloos over gedaan. Dan praat je lang niet altijd over drukke lawaaierige kermissen enzo, maar kleine feestjes kunnen ook al een impact hebben, of een indringend geluid. Ik zal nooit vergeten dat ik een cursus had voor mijn autisme en er werd een filmpje getoond waarin iemand op een saaie manier sprak, maar er zat een heel hard achtergrondmuziekje achter die die man overstemde, en het was een heel schel en golvend geluid. Tot overmaat van ramp kwam het nog uit 2 iele kleine kutspeakertjes die van zichzelf ook al een schel geluid hadden. Ik zat de hele tijd met mijn vingers in de oren, maar het geluid denderde nog door mijn schedel heen en ik ben op een gegeven moment jankend naar buiten gelopen. Gewoon even vragen of het geluid zachter mocht of dat ik ff weg mocht was voor mij geen optie, want vooraf werd gezegd dat het belangrijke informatie was in dat filmpje, DUS had ik de conclusie getrokken dat ik het wel af MOEST kijken. Met de vingers in de oren proberen dat schelle geluid te negeren en toch proberen iets op te pikken van wat er gezegd werd, pffff......
prec dit dus..
mensen met Autisme kunnen vaak moeilijk aangeven van welke prikkel ze last hebben.
Dit omdat ze zoals hierboven geschreven staat het filmpje is belangrijk dit zo interpreteren dat ze niet in staat zijn om aan te geven wat hun op het moment prikkels geeft.
waardoor ze extra spanningen ervaren..
het zou dus goed zijn bij mensen met autisme te vragen of ze ergens last van hebben op het moment zit vaak nl in hele kleine dingen. benoem de dingen ook staat geluid te hard of te zacht. kan je het wel of niet zien ect...
pi_193563368
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 08:44 schreef Jacquelinehasselbaink het volgende:

[..]

prec dit dus..
mensen met Autisme kunnen vaak moeilijk aangeven van welke prikkel ze last hebben.
Dit omdat ze zoals hierboven geschreven staat het filmpje is belangrijk dit zo interpreteren dat ze niet in staat zijn om aan te geven wat hun op het moment prikkels geeft.
waardoor ze extra spanningen ervaren..
het zou dus goed zijn bij mensen met autisme te vragen of ze ergens last van hebben op het moment zit vaak nl in hele kleine dingen. benoem de dingen ook staat geluid te hard of te zacht. kan je het wel of niet zien ect...
Zo was ik een tijdje geleden ook bij logopedie voor mijn kokhalsneigingen.
Piepklein grijs claustrofobisch stampvol hokje met nog ouderwetse kille tl-verlichting, het raam stond open voor frisse lucht omdat het zo'n klein hok was, maar er kwam een ijskoude wind binnen waardoor mijn spieren wat verstijfden. De logopediste was een oud mens dat duidelijk amper interesse in me had en ze zat in 10 - 15 minuten tijd ff zonder me aan te kijken wat oefeningetjes van Google te downloaden om ze vervolgens uit te printen en aan mij uit te leggen hoe ik die dingen thuis moest doen. En daar krijg je dan een dikke rekening voor thuis.
De keer er op moest ik voordoen hoe ik de oefeningen had gedaan, maar ik wist dat ik binnen 10 - 15 minuten weer met een dikke rekening op straat zou staan dus deed ik alles heel snel en krampachtig voor om maar snel door te kunnen gaan naar de volgende oefening, maar nee: dat was natuurlijk helemaal fout dus werd er gefocust op die oefeningen die ik al gedaan had.

Ja laat maar, was echt helemaal niks voor mij.
  woensdag 10 juni 2020 @ 08:56:20 #10
Hayley is een prinses
pi_193563462
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 08:49 schreef ToT het volgende:

[..]

Zo was ik een tijdje geleden ook bij logopedie voor mijn kokhalsneigingen.
Piepklein grijs claustrofobisch stampvol hokje met nog ouderwetse kille tl-verlichting, het raam stond open voor frisse lucht omdat het zo'n klein hok was, maar er kwam een ijskoude wind binnen waardoor mijn spieren wat verstijfden. De logopediste was een oud mens dat duidelijk amper interesse in me had en ze zat in 10 - 15 minuten tijd ff zonder me aan te kijken wat oefeningetjes van Google te downloaden om ze vervolgens uit te printen en aan mij uit te leggen hoe ik die dingen thuis moest doen. En daar krijg je dan een dikke rekening voor thuis.
De keer er op moest ik voordoen hoe ik de oefeningen had gedaan, maar ik wist dat ik binnen 10 - 15 minuten weer met een dikke rekening op straat zou staan dus deed ik alles heel snel en krampachtig voor om maar snel door te kunnen gaan naar de volgende oefening, maar nee: dat was natuurlijk helemaal fout dus werd er gefocust op die oefeningen die ik al gedaan had.

Ja laat maar, was echt helemaal niks voor mij.
goed voorbeeld
omgaan met mensen met autisme is de juiste aandacht en aanpak.
observeren overvraag ik de persoon niet.
begrijpt hij wat ik van degene verwacht.
luister ik goed naar de hulpvraag en hoe geef ik de juiste informatie.
check of degene je begrijpt.
voelt degene zich veilig bij mij en door mijn hulp.
neem de tijd voor deze mensen.
vaak worden ze overvraagt en krijgen ze te veel informatie waardoor er juist prikkels en spanningen ontstaan.

een zorgproffesional moet dit goed aanpakken en observeren en vragen aan degene..
veiligheid nabijheid geeft nl veel rust en inzicht voor degene.
hier ging al fout dat ze ging downloaden gaf geen nabijheid liet jou zwemmen. waardoor alles erna niet een s binnen meer zou komen. je was je veiligheid kwijt
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:02:10 #11
Hayley is een prinses
pi_193563550
tips
het woord nee is ook een trigger .
probeer dit te voorkomen . probeer dan iets met we kunnen dit ook zo aanpakken en doen.
want wat nu nee .. ik heb het zo in mijn hoofd en dan is nee verkeerd antwoord ga om het woord nee heen.
anders breek je het zelfbeeld af veiligheid weer kwijt. benoem dan gewoon ja ik begrijp wat je wilt maar als we het nu zo gaan doen . help ze erbij..
Geef ze erna dik compliment. geef ze zelfvertrouwen . ga mee in hun beleving.
geef ze steun en vertrouwen is zo belangrijk
pi_193563589
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 08:56 schreef Jacquelinehasselbaink het volgende:

[..]

goed voorbeeld
omgaan met mensen met autisme is de juiste aandacht en aanpak.
observeren overvraag ik de persoon niet.
begrijpt hij wat ik van degene verwacht.
luister ik goed naar de hulpvraag en hoe geef ik de juiste informatie.
check of degene je begrijpt.
voelt degene zich veilig bij mij en door mijn hulp.
neem de tijd voor deze mensen.
vaak worden ze overvraagt en krijgen ze te veel informatie waardoor er juist prikkels en spanningen ontstaan.

een zorgproffesional moet dit goed aanpakken en observeren en vragen aan degene..
veiligheid nabijheid geeft nl veel rust en inzicht voor degene.
hier ging al fout dat ze ging downloaden gaf geen nabijheid liet jou zwemmen. waardoor alles erna niet een s binnen meer zou komen. je was je veiligheid kwijt
Nu moet ik wel zeggen dat ze niet direct vanaf het begin wist dat ik autisme had, maar ook toen ik het aangaf leek het haar bijzonder weinig te boeien: ze deed dit werk al jarenlang en wist heus wel wat ze deed!

Er spelen me weer zo veel dingen door mijn hoofd van wat ik heb meegemaakt, maar ik denk dat te veel voorbeelden hier ook niet handig izjn; TS wil concrete adviezen in doen en laten, lijkt me zo. :) Ja en dat verschilt per persoon en per situatie. Belangrijkste is dingen aanvoelen, beetje rekening houden, soms wat dingen door de vingers zien en soms ff rustig uitleggen waarom bepaalde dingen toch wel anders moeten en daar dan eventueel wat mee helpen.
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 09:06:03 #13
441859 crew  Lenny77
pi_193563608
Inderdaad gewoon gelijk een ander maar ze hebben zo hun eigen dingetjes en ze zijn allemaal toch net iets anders plus er zijn gradaties. De mensen met zwaar autisme zijn natuurlijk veel complexer om mee om te gaan.

Sommigen willen graag duidelijkheid: eten om zo laat, weg gaan om zo laat en dat ook benoemen. Mocht er iets tussenkomen, goed uitleggen waarom en even tijd geven. Dus planning en voorspelbaarheid.
Sommigen kunnen niet zo goed omgaan met abrupt onderbroken te worden in hun bezigheid. Bv: hij/zij is een tekening aan het maken en je zegt plots dat ie nu moet stoppen en iets anders moet doen. Dan kan je beter zeggen dat ie nog 10 minuten heeft en dan iets anders moet gaan doen (bij kinderen gebruik je time-timers of zandlopers).
Als ze kwaad zijn, dan is dat inderdaad soms moeilijk om te weten waarom. Het kan soms iets heel stoms zijn zoals een etiket in een shirt dat al de hele dag stoort en nu samen met een andere prikkel teveel is geworden.
Dan zijn er ook mensen die net onderprikkeld zijn (komen minder voor). Die zie je met hun voeten wiebelen, een kauwgom in de mond, muziek via headset, een spel op de pc en nog één of andere prul in de handen. Zij hebben dit nodig om kalm te blijven. Dus net heel veel stimuli. Maar dat wil niet zeggen dat zij dan alles kunnen hebben, alleen hun eigen gekozen overdaad aan prikkels helpt. Gooi daar niet een irritant geluid bij ofzo.
Maar ik denk inderdaad: gewoon normaal doen, ga met hun mee als ze het moeilijk hebben (dus kruip even in hun wereld), kijk naar hun gezicht: daar kan je vaak wel aan zien of het zwaar is en zorg voor een escape plan. Dat je weg kan gaan met hun als het teveel is.
En neem de tijd om te luisteren, soms duurt het even tot je tot de kern komt.
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
pi_193563611
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:02 schreef Jacquelinehasselbaink het volgende:
tips
het woord nee is ook een trigger .
probeer dit te voorkomen . probeer dan iets met we kunnen dit ook zo aanpakken en doen.
want wat nu nee .. ik heb het zo in mijn hoofd en dan is nee verkeerd antwoord ga om het woord nee heen.
anders breek je het zelfbeeld af veiligheid weer kwijt. benoem dan gewoon ja ik begrijp wat je wilt maar als we het nu zo gaan doen . help ze erbij..
Geef ze erna dik compliment. geef ze zelfvertrouwen . ga mee in hun beleving.
geef ze steun en vertrouwen is zo belangrijk
_O- Godverdomme! :D 1 situatie bij 1 van mijn eerste banen waarbij ik iets nuttigs voor elkaar wilde krijgen en zeer duidelijk uitlegde waarom het zo moest, kreeg ook echt alleen het woordje "Nee" als antwoord, en vandaag de dag komt dat nog steeds met lichte bijbehorende irritatie omhoog! _O-
pi_193563671
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:06 schreef Lenny77 het volgende:
Inderdaad gewoon gelijk een ander maar ze hebben zo hun eigen dingetjes en ze zijn allemaal toch net iets anders plus er zijn gradaties. De mensen met zwaar autisme zijn natuurlijk veel complexer om mee om te gaan.

Sommigen willen graag duidelijkheid: eten om zo laat, weg gaan om zo laat en dat ook benoemen. Mocht er iets tussenkomen, goed uitleggen waarom en even tijd geven. Dus planning en voorspelbaarheid.
Sommigen kunnen niet zo goed omgaan met abrupt onderbroken te worden in hun bezigheid. Bv: hij/zij is een tekening aan het maken en je zegt plots dat ie nu moet stoppen en iets anders moet doen. Dan kan je beter zeggen dat ie nog 10 minuten heeft en dan iets anders moet gaan doen (bij kinderen gebruik je time-timers of zandlopers).
Als ze kwaad zijn, dan is dat inderdaad soms moeilijk om te weten waarom. Het kan soms iets heel stoms zijn zoals een etiket in een shirt dat al de hele dag stoort en nu samen met een andere prikkel teveel is geworden.
Dan zijn er ook mensen die net onderprikkeld zijn (komen minder voor). Die zie je met hun voeten wiebelen, een kauwgom in de mond, muziek via headset, een spel op de pc en nog één of andere prul in de handen. Zij hebben dit nodig om kalm te blijven. Dus net heel veel stimuli. Maar dat wil niet zeggen dat zij dan alles kunnen hebben, alleen hun eigen gekozen overdaad aan prikkels helpt. Gooi daar niet een irritant geluid bij ofzo.
Maar ik denk inderdaad: gewoon normaal doen, ga met hun mee als ze het moeilijk hebben (dus kruip even in hun wereld), kijk naar hun gezicht: daar kan je vaak wel aan zien of het zwaar is en zorg voor een escape plan. Dat je weg kan gaan met hun als het teveel is.
En neem de tijd om te luisteren, soms duurt het even tot je tot de kern komt.
Voorspelbaarheid is idd heel belangrijk, wat niet automatisch betekent dat je nooit spontaan ff iets leuks kunt doen of dat er niet onverwacht snel ff iets belangrijks gedaan moet worden. Dat laatste kan wel irritaties opwekken, maar met de juiste aanpak kunnen die irritaties ook zo weer weg gaan. Vaak moeten dingen ook op een vaste plek liggen (ook wat voorspelbaarheid betreft; je WEET dat die schaar daar ligt als je hem nodig hebt, bijvoorbeeld.)
Continu veranderende plannen kunnen ongelooflijk frustreren. Echt ENORM! Zeker als vooraf dingen heel duidelijk zijn afgesproken. Veranderen, weer veranderen, terug naar de oorspronkelijke afgesproken plannen, nee toch wel een paar dingen er aan veranderen, de boel toch maar annuleren, nee toch maar door laten gaan volgens de 2e verandering maar dan met wat kanttekeningen er bij enz. :X (Betekent overigens niet dat er NOOIT van plannen afgeweken kan worden natuurlijk.)

Onderbreken met bezigheden kan idd ook erg frustrerend zijn, zeker als je voor je gevoel met wat belangrijks bezig bent en de ander wil dat je ff iets doet wat over een uur of 2 ook best makkelijk kan.
pi_193563760
Maar het verschilt sowieso enorm per situatie en hoe de stemming is; op vakantie is van plannen afwijken veel makkelijker dan op het werk of zo, als je van anderen afhankelijk bent en anderen weer op jou rekenen.
Op vakantie maak ik juist het liefst zo min mogelijk plannen en wil ik juist ter plekke zien waar we die dag naar toe gaan. Geen georganiseerde reizen of dat alles van minuut tot minuut gepland is.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:24:23 #17
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193563837
Ik lees met belangstelling mee en wil even mijn waardering uitspreken voor TS dat hij heeft besloten hierover meer te willen weten.
The love you take is equal to the love you make.
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 09:28:00 #18
441859 crew  Lenny77
pi_193563885
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:18 schreef ToT het volgende:

Op vakantie maak ik juist het liefst zo min mogelijk plannen en wil ik juist ter plekke zien waar we die dag naar toe gaan. Geen georganiseerde reizen of dat alles van minuut tot minuut gepland is.
Daar zijn dan ook geen verwachtingen en is geen druk van buitenaf he. Je kan lekker je ding doen op jouw moment!
pi_193563892
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:28 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Daar zijn dan ook geen verwachtingen en is geen druk van buitenaf he. Je kan lekker je ding doen op jouw moment!
Precies, en als dan juist alles al van tevoren vast staat, vind ik het meer als verplichtingen overkomen dan als vrije tijd.
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 09:33:19 #20
441859 crew  Lenny77
pi_193563942
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:28 schreef ToT het volgende:

[..]

Precies, en als dan juist alles al van tevoren vast staat, vind ik het meer als verplichtingen overkomen dan als vrije tijd.
Ja idd, plus het MOET niet. Niets moet! En dat weten geeft veel rust, want je gaat toch gewoon niet naar bv dat museum als je je even wat minder voelt? En door dat te weten krijg je rust en kan je net wel veel aan!
pi_193564000
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:33 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ja idd, plus het MOET niet. Niets moet! En dat weten geeft veel rust, want je gaat toch gewoon niet naar bv dat museum als je je even wat minder voelt? En door dat te weten krijg je rust en kan je net wel veel aan!
Precies, en als alles vast staat, heb je geen ademruimte.
Beetje vooraf inlezen van wat er allemaal te zien is en waar je allemaal naar toe zou kunnen gaan, eventueel een paar dingetjes globaal inplannen en verder zie je wel hoe en wat.
Vandaag toch niet zo'n zin om er op uit te trekken? Dan zal die bezichtiging de volgende dag vast ook nog wel steeds op z'n grondvesten staan.
  woensdag 10 juni 2020 @ 09:43:29 #22
489662 Fernweh
Gelieve verwijderen.
pi_193564060
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:28 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Ja en jij hoort te blokken, dat zijn de verwachtingen die ik van jou heb!
Ik ga niet alle vissen voor je fileren, dat leer je maar zelf.

[ Bericht 12% gewijzigd door Fernweh op 10-06-2020 09:52:33 ]
Gelieve verwijderen
  woensdag 10 juni 2020 @ 10:06:58 #23
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193564347
@ToT Houden mensen ook wel eens te veel rekening met je? Dus dat het meer (of te veel) als betuttelen voelt?
pi_193564514
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:06 schreef Lienekien het volgende:
@:ToT Houden mensen ook wel eens te veel rekening met je? Dus dat het meer (of te veel) als betuttelen voelt?
Eigenlijk zelden/nooit, omdat ik gewoon zelfredzaam ben.
Bij mij is het ook nog niet zo heel erg lang bekend dat ik autisme heb (ADD met hyperactieve kenmerken + Asperger). Ik heb wel weerstand tegen deze diagnose meegemaakt.
En okee, wel met wat begeleidsters meegemaakt dat ze in het begin even moesten aftasten hoe ze met me om moesten gaan, en dat varieerde van te stellig en commanderend tot soms net iets te betuttelend, maar op 1 zeer extreem voorval na heb ik er nooit echt problemen mee gehad.

Dat extreme voorval was dat een instantie me wilden dwingen om voor ¤90 per maand mijn financiën over te nemen (dus beetje het zelfde als dat je in schuldsanering zit).
Hoe kinderachtig ik toen behandeld ben om dat voor elkaar te krijgen, vreselijk! :r Ik was WOEST!!!!!! En uiteraard heb ik er niet aan toegegeven.
Zaten ze daar met 3 man op me in te praten van dat ik het niet zelf zou kunnen en dat als ik een rekeningetje niet zou kunnen betalen, dat er mensjes bij mij in huis zouden komen om mijn centjes van me af te pakken en als ik niet genoeg centjes zou hebben, zouden die mensjes zeggen: "Hee meneer ToT: wat een mooie televisie heeft u daar! Die nemen wij mooi mee om te verkopen!", maar met dat geld zou dat rekeningetje nooit afbetaald kunnen worden want je krijgt dan maar heel weinig centjes als die tv met een veiling verkocht zou worden, dus zouden ze AL mijn mooie spulletjes uit mijn huis meenemen om die rekening mee te kunnen betalen, en dan NOG blijft er misschien op het laatst nog een bedrag open staan wat ik alsnog moet afbetalen!

En dat terwijl ik gewoon vrijblijvend vroeg of ik wat administratieve hulp kon krijgen met mijn financiën.
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 10:26:52 #25
441859 crew  Lenny77
pi_193564578
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:20 schreef ToT het volgende:

Dat extreme voorval was dat een instantie me wilden dwingen om voor ¤90 per maand mijn financiën over te nemen (dus beetje het zelfde als dat je in schuldsanering zit).
Hoe kinderachtig ik toen behandeld ben om dat voor elkaar te krijgen, vreselijk! :r Ik was WOEST!!!!!! En uiteraard heb ik er niet aan toegegeven.
Zaten ze daar met 3 man op me in te praten van dat ik het niet zelf zou kunnen en dat als ik een rekeningetje niet zou kunnen betalen, dat er mensjes bij mij in huis zouden komen om mijn centjes van me af te pakken en als ik niet genoeg centjes zou hebben, zouden die mensjes zeggen: "Hee meneer ToT: wat een mooie televisie heeft u daar! Die nemen wij mooi mee om te verkopen!", maar met dat geld zou dat rekeningetje nooit afbetaald kunnen worden want je krijgt dan maar heel weinig centjes als die tv met een veiling verkocht zou worden, dus zouden ze AL mijn mooie spulletjes uit mijn huis meenemen om die rekening mee te kunnen betalen, en dan NOG blijft er misschien op het laatst nog een bedrag open staan wat ik alsnog moet afbetalen!

:o ongelofelijk...
Dat dit nog kan.. Triest!
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 10:27:38 #26
441859 crew  Lenny77
pi_193564591
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:43 schreef Fernweh het volgende:

[..]

Ja en jij hoort te blokken, dat zijn de verwachtingen die ik van jou heb!
Ik ga niet alle vissen voor je fileren, dat leer je maar zelf.

We zullen ze samen fileren Ferntje!
  woensdag 10 juni 2020 @ 10:33:48 #27
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193564651
@ToT Wat een verhaal! Hebben ze ook nog erkend dat ze er dus wat jou betreft finaal naast zaten?

@Lenny77 Het komt mij voor als een flinke misser waar ze hopelijk van hebben geleerd. En niet een gevalletje ‘dat dit nog kan’. Op zich is er niks mis met de intentie om iemand te behoeden voor financiële problemen. Er is bijv. veel schuldenproblematiek onder mensen met een licht verstandelijke beperking. Maar dit klinkt dus als een misser in hun inschatting van het niveau van ToT.
pi_193564797
Duidelijk zijn. Goede communicatie is een must. Laat precies weten wat je bedoeld en laat je hetgeen je zegt niet open voor meerdere interpretaties. Dat is één van de dingen die ik geleerd heb met twee autisctische zonen en een autistische ex-vrouw
Het is wat.......
pi_193564928
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:33 schreef Lienekien het volgende:
@:ToT Wat een verhaal! Hebben ze ook nog erkend dat ze er dus wat jou betreft finaal naast zaten?

@:Lenny77 Het komt mij voor als een flinke misser waar ze hopelijk van hebben geleerd. En niet een gevalletje ‘dat dit nog kan’. Op zich is er niks mis met de intentie om iemand te behoeden voor financiële problemen. Er is bijv. veel schuldenproblematiek onder mensen met een licht verstandelijke beperking. Maar dit klinkt dus als een misser in hun inschatting van het niveau van ToT.
Deze ambulante begeleidingsinstantie bleek van een BOER te zijn die dit ff naast zijn werk deed omdat zijn bedrijf niet meer zo goed liep. :X En die 9 tientjes per maand extra waren natuurlijk een leuk zakcentje voor hem.
Voor ¤45 per maand zou hij eenmalig een 2e bankrekening voor mij openen waar automatisch voldoende geld van mijn huidige rekening doorgesluisd zou worden om mijn rekeningen automatisch mee te betalen. Dus voor eenmalig wat werk van hem zou ik dus ¤45 per maand kwijt zijn terwijl ik al krap bij kas zat. "Maar dan doe ik ook verder helemaal niets voor je, dus ook niet als die mensjes bij je binnen komen om je spulletjes in beslag te nemen. Het is veel beter om de dienst van ¤90 af te sluiten; dan regel ik ALLES met je schuldeisers!"

Ja heel fijn, maar ik HAD helemaal geen schuldeisers!
  woensdag 10 juni 2020 @ 10:59:26 #30
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193564965
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:55 schreef ToT het volgende:

[..]

Deze ambulante begeleidingsinstantie bleek van een BOER te zijn die dit ff naast zijn werk deed omdat zijn bedrijf niet meer zo goed liep. :X En die 9 tientjes per maand extra waren natuurlijk een leuk zakcentje voor hem.
Voor ¤45 per maand zou hij eenmalig een 2e bankrekening voor mij openen waar automatisch voldoende geld van mijn huidige rekening doorgesluisd zou worden om mijn rekeningen automatisch mee te betalen. Dus voor eenmalig wat werk van hem zou ik dus ¤45 per maand kwijt zijn terwijl ik al krap bij kas zat. "Maar dan doe ik ook verder helemaal niets voor je, dus ook niet als die mensjes bij je binnen komen om je spulletjes in beslag te nemen. Het is veel beter om de dienst van ¤90 af te sluiten; dan regel ik ALLES met je schuldeisers!"

Dat klinkt heel malafide. :X
pi_193564991
Ook met therapieën trouwens meegemaakt dat het er soms VEEL te dwingend aan toe ging.
Ja dan gaan bij mij de hakken in het zand. :X
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 11:02:41 #32
441859 crew  Lenny77
pi_193564996
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:33 schreef Lienekien het volgende:
@:ToT Wat een verhaal! Hebben ze ook nog erkend dat ze er dus wat jou betreft finaal naast zaten?

@:Lenny77 Het komt mij voor als een flinke misser waar ze hopelijk van hebben geleerd. En niet een gevalletje ‘dat dit nog kan’. Op zich is er niks mis met de intentie om iemand te behoeden voor financiële problemen. Er is bijv. veel schuldenproblematiek onder mensen met een licht verstandelijke beperking. Maar dit klinkt dus als een misser in hun inschatting van het niveau van ToT.
Goh ja, maar zelfs tegen mensen met een verstandelijke beperking praat je niet zo! Met al die verkleinwoordjes: heel neerbuigend is dat! Net zoals dat mensen vaak automatisch heel luid praten tegen ouderen of hun betuttelen.. Vreselijk!
pi_193565010
Duidelijkheid! Ik kan me nog goed herinneren dat ik een keer aan een zwaar autistische leerling vroeg: "doe jij het licht even uit?" toen ik een filmpje wilde starten. Het licht ging na 5 seconden weer aan. Ik keek hem vragend aan, terwijl hij totaal niet doorhad dat hij iets had gedaan wat niet de bedoeling was. Het zat hem dus in het woordje "even". :D
pi_193565012
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat klinkt heel malafide. :X
En ja; toen ik ziedend tekeer ben gegaan over het feit dat ze met zwakkere mensen van onze samenleving te maken hebben die je ÉCHT niet op deze manier moet manipuleren om allerlei dure diensten af te nemen en ik me luid en duidelijk afvroeg hoeveel mensen ze al zo gedwongen hadden om in hun val te trappen, erkenden ze dat ze de boel verkeerd hadden ingeschat en zeiden ze dat ze normaal NOOOOOOOIT zo met andere cliënten omgaan en dat ze echt niemand belazerd hebben enzo! :')
pi_193565020
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:04 schreef DjVero het volgende:
Duidelijkheid! Ik kan me nog goed herinneren dat ik een keer aan een zwaar autistische leerling vroeg: "doe jij het licht even uit?" toen ik een filmpje wilde starten. Het licht ging na 5 seconden weer aan. Ik keek hem vragend aan, terwijl hij totaal niet doorhad dat hij iets had gedaan wat niet de bedoeling was. Het zat hem dus in het woordje "even". :D
_O- Dat soort dingen doe ik soms bewust als grap! :D
Mijn vrouw en ik spreken vooral Engels met elkaar en zij is er echt wel goed in, maar sommige uitdrukkingen heeft ze niet helemaal onder de knie.
Als er iets weggegooid moet worden, vraagt ze: "Honey, can you throw this?"
Dus dan pak ik het op en gooi het in de lucht! _O-
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 11:08:39 #36
441859 crew  Lenny77
pi_193565050
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:45 schreef gooddaddy het volgende:
Duidelijk zijn. Goede communicatie is een must. Laat precies weten wat je bedoeld en laat je hetgeen je zegt niet open voor meerdere interpretaties. Dat is één van de dingen die ik geleerd heb met twee autisctische zonen en een autistische ex-vrouw
En dit! Ik ken een kind dat in alle staten was omdat een leerkracht had gezegd: als je nu nog zo door gaat met praten dan stuur ik je morgen naar de directeur en dan zal je wel eens zien wat er gaat gebeuren!
Dat was dus de hel voor zo een kind he! Wat gaat daar in godsnaam gebeuren??? Krijg ik slaag? Ga ik dood? Ben ik alleen?? Die heeft gewoon niet kunnen slapen en was in paniek. Durfde ook geen woord meer te zeggen, want dat is ook praten!
Het was dan ook nog een loos dreigement maar dat neemt enorme proporties aan in het hoofd en geeft immense stress!
Wees duidelijk en geef niet teveel bevelen in 1 keer. Zeg niet: ga nu opuimen (vaag: wat opruimen), dan jezelf wassen, dan de hond uitlaten en daarna gaan we eten. Kap dat in stukken: ruim de tafel even op in de woonkamer. Als dat klaar is: ga je nu maar even wassen in de douche, enz enz...
pi_193565192
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:08 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

En dit! Ik ken een kind dat in alle staten was omdat een leerkracht had gezegd: als je nu nog zo door gaat met praten dan stuur ik je morgen naar de directeur en dan zal je wel eens zien wat er gaat gebeuren!
Dat was dus de hel voor zo een kind he! Wat gaat daar in godsnaam gebeuren??? Krijg ik slaag? Ga ik dood? Ben ik alleen?? Die heeft gewoon niet kunnen slapen en was in paniek. Durfde ook geen woord meer te zeggen, want dat is ook praten!
Het was dan ook nog een loos dreigement maar dat neemt enorme proporties aan in het hoofd en geeft immense stress!
Wees duidelijk en geef niet teveel bevelen in 1 keer. Zeg niet: ga nu opuimen (vaag: wat opruimen), dan jezelf wassen, dan de hond uitlaten en daarna gaan we eten. Kap dat in stukken: ruim de tafel even op in de woonkamer. Als dat klaar is: ga je nu maar even wassen in de douche, enz enz...
Zeer herkenbaar! :Y

En daarom klikt het vaak goed tussen autisten onderling, omdat je veel dezelfde dingen hebt meegemaakt en hoe je met elkaar om moet gaan in de communicatie.
_O- Was met therapie wel grappig; regelmatig was het de hele groep tegen de therapeut, met name als het een broekkie was die dacht alles beter te weten! :')
pi_193565202
Mijn jongste zoon kwam ooit de basisschool na twee minuten al weer naar binnen van de pauze. De juffrouw had gezegd dat ze een frisse neus gingen halen. En na twee minuten vond hij zijn neus fris genoeg _O-
Het is wat.......
  woensdag 10 juni 2020 @ 11:33:11 #39
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193565401
Er werkte op onze administratie een autistische jongeman. Vond ik in het begin wel spannend om die in te schakelen voor bepaalde klussen. Maar ik kreeg van ervarener collega’s goede tips, die ook allemaal wel passen in wat jullie zeggen over heldere communicatie en eenduidige boodschappen. Ging goed, ik merkte dat duidelijkheid in wat er van hem werd verwacht heel goed werkte, net als een ‘out’ bieden voor als het toch te veel zou worden (kom dan naar me toe, dan los ik het op). Ik hielp ook gewoon wel eens mee en dan kletsten we over van alles. En humor. :+
pi_193565453
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:33 schreef Lienekien het volgende:
Er werkte op onze administratie een autistische jongeman. Vond ik in het begin wel spannend om die in te schakelen voor bepaalde klussen. Maar ik kreeg van ervarener collega’s goede tips, die ook allemaal wel passen in wat jullie zeggen over heldere communicatie en eenduidige boodschappen. Ging goed, ik merkte dat duidelijkheid in wat er van hem werd verwacht heel goed werkte, net als een ‘out’ bieden voor als het toch te veel zou worden (kom dan naar me toe, dan los ik het op). Ik hielp ook gewoon wel eens mee en dan kletsten we over van alles. En humor. :+
Geen "out" hebben is wat me uiteindelijk de das om heeft gedaan.
Ben nu arbeidsongeschikt, maar ik moet zeggen dat het me prrrrrrima bevalt om thuis voor de kleine te zorgen (die op dit moment de lamellen aan het slopen is). Geen stress van buitenaf. Geen baas die allerlei verwachtingen van je heeft. Geen gezeik. (Behalve in luiers! ;) )
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 12:07:13 #41
441859 crew  Lenny77
pi_193565815
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:37 schreef ToT het volgende:

[..]

Ben nu arbeidsongeschikt, maar ik moet zeggen dat het me prrrrrrima bevalt om thuis voor de kleine te zorgen (die op dit moment de lamellen aan het slopen is). Geen stress van buitenaf. Geen baas die allerlei verwachtingen van je heeft. Geen gezeik. (Behalve in luiers! ;) )
Die out is inderdaad zo belangrijk!! Gewoon een plan B, een noodparachute. Het alleen al weten is vaak al genoeg.
En het is zo simpel om toe te passen!!
pi_193565849
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:07 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Die out is inderdaad zo belangrijk!! Gewoon een plan B, een noodparachute. Het alleen al weten is vaak al genoeg.
En het is zo simpel om toe te passen!!
Ja en soms iemand die je ff meehelpt in een situatie zonder meteen een oordeel te vellen.
Zeker als je Asperger hebt kan het moeilijk zijn om hulp of begrip te krijgen; mensen met Asperger zijn vaak bovengemiddeld intelligent dus denken mensen vaak dat je gewoon alles moet kunnen wat ieder ander mens ook kan, maar het is juist de intelligentie die de problemen maskeert; je kunt er veel mee compenseren, maar niet alles.
pi_193565989
Dit topic leert me dat autisten enorme lappen tekst typen. *O*
Eens kijken
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 12:19:39 #44
441859 crew  Lenny77
pi_193565994
Mochten jullie tijd hebben (18 min) dan moeten jullie maar eens op youtube kijken:
Paul Kalkbrenner- The Florian Trilogy (Cloud Rider- Mothertrucker- Feed your head). Het zijn liedjes maar ze spreken enorm! Erg mooi maar ook erg triest..
(Sorry, ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen :@ )
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 12:28:50 #45
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193566131
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:19 schreef Lenny77 het volgende:
Mochten jullie tijd hebben (18 min) dan moeten jullie maar eens op youtube kijken:
Paul Kalkbrenner- The Florian Trilogy (Cloud Rider- Mothertrucker- Feed your head). Het zijn liedjes maar ze spreken enorm! Erg mooi maar ook erg triest..
(Sorry, ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen :@ )
Ik doe het wel voor je:
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 12:29:51 #46
441859 crew  Lenny77
pi_193566148
quote:
Super! Dankjewel!! *O*
  Moderator woensdag 10 juni 2020 @ 12:30:57 #47
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193566160
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:29 schreef Lenny77 het volgende:

[..]

Super! Dankjewel!! *O*
[predator-modus]
anytiiiiiiime....
[/predator-modus]
Breitling - Instruments for Professionals
  woensdag 10 juni 2020 @ 12:33:41 #48
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_193566195
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:09 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja en soms iemand die je ff meehelpt in een situatie zonder meteen een oordeel te vellen.
Zeker als je Asperger hebt kan het moeilijk zijn om hulp of begrip te krijgen; mensen met Asperger zijn vaak bovengemiddeld intelligent dus denken mensen vaak dat je gewoon alles moet kunnen wat ieder ander mens ook kan, maar het is juist de intelligentie die de problemen maskeert; je kunt er veel mee compenseren, maar niet alles.
Jammer dat je niet de werkomgeving had waarin je kon floreren. Iets wat helaas wel vaak voorkomt (en niet alleen voor autisten), door onkunde of onwil van de werkomgeving.

Ik ben zelf ook wel vrij cynisch over de werksituaties waarin iedereen uiteindelijk toch alleen zijn/haar eigen belang voorop stelt en men er soms niet voor terugdeinst om een ander dan maar bewust in de shit te laten. Want als die ander zo duidelijk niet functioneert/kan functioneren, leidt dat de aandacht af van het eigen disfunctioneren.
pi_193566312
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:19 schreef Maharski het volgende:
_O- :D
pi_193566328
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:33 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Jammer dat je niet de werkomgeving had waarin je kon floreren. Iets wat helaas wel vaak voorkomt (en niet alleen voor autisten), door onkunde of onwil van de werkomgeving.

Ik ben zelf ook wel vrij cynisch over de werksituaties waarin iedereen uiteindelijk toch alleen zijn/haar eigen belang voorop stelt en men er soms niet voor terugdeinst om een ander dan maar bewust in de shit te laten. Want als die ander zo duidelijk niet functioneert/kan functioneren, leidt dat de aandacht af van het eigen disfunctioneren.
Mee eens! :Y

Ja ach ik heb ook wel een PAAR werkplekken gehad die me bevielen, maar dat waren tijdelijke functies, of er werden massaal mensen ontslagen omdat ze failliet dreigden te gaan enz.
  woensdag 10 juni 2020 @ 12:51:08 #51
450228 LeesFoknl
pi_193566413
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 10:55 schreef ToT het volgende:

[..]

Ben alle reacties aan het lezen om een goede indruk te krijgen, maar op deze moet ik toch even METEEN reageren.

Namelijk ... dat was geen BOER maar gewoon een BOEF

Hier word ik nou witheet van, iemand die "hulp" aanbiedt alleen om er zelf rijker van te worden.
Specifiek voor jou denk ik dat je dat goed zelf kunt doen, en je dan bij Humanitas aanmelden voor een boekhoudmaatje (of hoe ze het benoemen weet ik niet precies). Dat is gratis en die komen 'n keer en schatten dan in hoe vaak jou bezoeken zinvol zou zijn. Kan goed dat het 3-4 x per jaar is, oa voor belastingaangifte.
^O^ :W
pi_193566428
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:28 schreef ToT het volgende:

[..]

jaah idd.
mede autist hier ;)
pi_193566450
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:51 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Ben alle reacties aan het lezen om een goede indruk te krijgen, maar op deze moet ik toch even METEEN reageren.

Namelijk ... dat was geen BOER maar gewoon een BOEF

Hier word ik nou witheet van, iemand die "hulp" aanbiedt alleen om er zelf rijker van te worden.
Specifiek voor jou denk ik dat je dat goed zelf kunt doen, en je dan bij Humanitas aanmelden voor een boekhoudmaatje (of hoe ze het benoemen weet ik niet precies). Dat is gratis en die komen 'n keer en schatten dan in hoe vaak jou bezoeken zinvol zou zijn. Kan goed dat het 3-4 x per jaar is, oa voor belastingaangifte.
^O^ :W
Ja ik heb inderdaad wel eens zitten denken aan externe hulp op dat gebied. :Y Misschien toch maar een keertje serieuzer naar kijken dan. :)
pi_193566458
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:52 schreef Dientjuh123 het volgende:

[..]

jaah idd.
mede autist hier ;)
^O^

Hallo & welkom op FOK! (Tenzij dit een kloontje is. ;) )
  woensdag 10 juni 2020 @ 12:57:33 #55
450228 LeesFoknl
pi_193566497
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:02 schreef ToT het volgende:
Ook met therapieën trouwens meegemaakt dat het er soms VEEL te dwingend aan toe ging.
Ja dan gaan bij mij de hakken in het zand. :X
Tja, bij wie niet! Bij mij ook.
Een van de eerste dingen die je normaal gesproken leest en leert, is dat mensen dwingen averechts werkt, dat ze dan net NIET proberen of meewerken.
pi_193566563
LOL _O- _O- gelukkig heb ik, zoveer ik t weet, dat soort "fouten" niet vaak gemaakt.... ;)
pi_193566639
reageerde op die tekst van die lamp...
ben nieuw hier; dus had k die tekst verwijderd... :O

LOL _O- _O- gelukkig heb ik, zoveer ik t weet, dat soort "fouten" niet vaak gemaakt.... ;)
[/quote]
  woensdag 10 juni 2020 @ 13:08:32 #58
450228 LeesFoknl
pi_193566645
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:19 schreef gooddaddy het volgende:
Mijn jongste zoon kwam ooit de basisschool na twee minuten al weer naar binnen van de pauze. De juffrouw had gezegd dat ze een frisse neus gingen halen. En na twee minuten vond hij zijn neus fris genoeg _O-
_O- _O-
Haha, een echte practical joke.
pi_193566676
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:19 schreef ToT het volgende:

[..]

Zeer herkenbaar! :Y

En daarom klikt het vaak goed tussen autisten onderling, omdat je veel dezelfde dingen hebt meegemaakt en hoe je met elkaar om moet gaan in de communicatie.
_O- Was met therapie wel grappig; regelmatig was het de hele groep tegen de therapeut, met name als het een broekkie was die dacht alles beter te weten! :')
Hoor graag de voorbeelden.... O+ _O-
pi_193566717
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:19 schreef Maharski het volgende:
alle details horen bij t verhaal... ;)

vroeger al eens 1/3 van mn boekverslag moeten skippen... oepsie
  woensdag 10 juni 2020 @ 13:14:27 #61
450228 LeesFoknl
pi_193566726
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 11:37 schreef ToT het volgende:

[..]

Iedereen happy dus.
Jij geen gezeik, je kind (babei of lalaki?) gelukkig want de hele dag papa bij zich en van die mag ie /ze de lamellen slopen, en ik neem aan dat je vrouw ook haar eigen bezigheden heeft.

Very good indeed ^O^ :Y
pi_193566774
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:08 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

_O- _O-
Haha, een echte practical joke.
Nee, hij was bloedserieus (autistisch)
Het is wat.......
  woensdag 10 juni 2020 @ 13:20:18 #63
450228 LeesFoknl
pi_193566830
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:54 schreef ToT het volgende:

[..]

Ja ik heb inderdaad wel eens zitten denken aan externe hulp op dat gebied. :Y Misschien toch maar een keertje serieuzer naar kijken dan. :)
Zeker. Ik vind als IK iemand kan helpen dan doe ik het, maar als ik hulp nodig heb dan vraag ik het ook. De een is goed in dit de ander in dat.
En, weet je, de meeste mensen vinden het heel fijn als ze iemand kunnen helpen. Zeker met iets waar ze goed in zijn, dus ook graag doen. Dat geeft je namelijk een goed gevoel.
pi_193566838
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:13 schreef Dientjuh123 het volgende:

[..]

alle details horen bij t verhaal... ;)

vroeger al eens 1/3 van mn boekverslag moeten skippen... oepsie
_O- Dit ja! :D
Vond mijn begeleidster altijd zo leuk! _O- Stelt ze een vraag, begin ik met een antwoord, dan INEENS LIJK ik over iets heel anders te gaan praten en dan WEER wat anders en dan komt er NOG wat bij.........en geleidelijk aan merkt ze dat al die onderdelen beetje bij beetje allemaal bij elkaar komen en dat op die manier allemaal overbodige vragen voorkomen worden omdat het één groot sluitend antwoord is! :D
  woensdag 10 juni 2020 @ 13:22:56 #65
450228 LeesFoknl
pi_193566869
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:17 schreef gooddaddy het volgende:

[..]

Nee, hij was bloedserieus (autistisch)
Begrijp ik, maar ik vind het óók een super practical joke.
pi_193566883
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:14 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

Iedereen happy dus.
Jij geen gezeik, je kind (babei of lalaki?) gelukkig want de hele dag papa bij zich en van die mag ie /ze de lamellen slopen, en ik neem aan dat je vrouw ook haar eigen bezigheden heeft.

Very good indeed ^O^ :Y
Haha mijn Tagalog is nog niet zo vloeiend, dus dat moest ik ff opzoeken voor de zekerheid! :P

Het is een manneke! :P

Hem de hele dag bezig houden en laten enten en drinken (plus al zijn rotzooi opruimen _O- ) hakt er wel behoorlijk in; ik heb weinig rust, maar het is wel ongelooooooooooflijk fijn! O+

En mijn vrouw werkt. :)
  woensdag 10 juni 2020 @ 13:26:11 #67
450228 LeesFoknl
pi_193566908
Nou, geven jullie maar wat tips voor ons hoe we het beste met mensen die een beetje of een beetje meer autistisch zijn, kunnen omgaan. En nog wat verhalen en anecdotes voor ons ter illustratie, altijd leuk.

Dan ga ik eens een pot koffie maken. Iedereen koffie?
pi_193566964
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:11 schreef Dientjuh123 het volgende:

[..]

Hoor graag de voorbeelden.... O+ _O-
Och ging over dat ik te veel de leiding over de groep nam bij opdrachten, maar de hele groep vond dat juist prettig omdat ik juist wist wat ik deed.
Maar het ging ook over filosofische dingen, de natuur van de mens bijvoorbeeld.
Ik zei dat de mens van nature egoïstisch is, want je doet alles voor dat jij en je directe roedel overleeft en het goed heeft. Anderen helpen geeft vaak een goed gevoel en dan doe je het voor dat goede gevoel, maar vaak (niet altijd) ook in de hoop dat de ander jou weet zal helpen als jij het nodig hebt. Zo overleven diersoorten het; sociaal zijn om te kunnen overleven.
De stagiaire werd hier best een beetje boos over en zei dat het prima is dat ik zo in het leven stond, maar zo redeneerde zijzelf ÉCHT niet.
_O- En toen kreeg ze dus een hele kudde autisten over zich heen die mij volledig gelijk gaven! :D

Maar toen een therapeut weer begon te zeiken over dat ik te veel een leidingsfiguur was in de groep, sloeg de vlam echt in de pan; men was het zat dat dat steeds tegen mij gezegd werd! _O-
Achteraf snap ik het ook wel; als ik te veel de leiding neem kan de rest weer onvoldoende uitproberen in de bijeenkomsten, maar dan had dat ff beter gecommuniceerd moeten worden.
pi_193566974
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:26 schreef LeesFoknl het volgende:
Nou, geven jullie maar wat tips voor ons hoe we het beste met mensen die een beetje of een beetje meer autistisch zijn, kunnen omgaan. En nog wat verhalen en anecdotes voor ons ter illustratie, altijd leuk.

Dan ga ik eens een pot koffie maken. Iedereen koffie?
Haha ik heb al 3 bakkies op dus ik sla over, anders slaap ik vannacht weer niet.
Gevoeligheid voor cafeïne schijnt er ook wel wat bij te horen?)
pi_193566988
Volgens mij zijn mensen met autisme vaak ook gevoeliger als mensen te veel in je personal space komen he? Ikzelf heb dat in ieder geval wel heel sterk.
  woensdag 10 juni 2020 @ 13:32:26 #71
450228 LeesFoknl
pi_193566996
Leuk manneke, maganda!
^O^ :Y
  woensdag 10 juni 2020 @ 13:35:28 #72
450228 LeesFoknl
pi_193567028
Dus dat is ook een tip, neem ik aan !?
Opletten bij deze mensen dat je de personal space in acht neemt.
Heb ik trouwens ook.

Nog meer dingen die je niet moet doen of net wel?
pi_193567031
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:30 schreef ToT het volgende:

[..]

Och ging over dat ik te veel de leiding over de groep nam bij opdrachten, maar de hele groep vond dat juist prettig omdat ik juist wist wat ik deed.
Maar het ging ook over filosofische dingen, de natuur van de mens bijvoorbeeld.
Ik zei dat de mens van nature egoïstisch is, want je doet alles voor dat jij en je directe roedel overleeft en het goed heeft. Anderen helpen geeft vaak een goed gevoel en dan doe je het voor dat goede gevoel, maar vaak (niet altijd) ook in de hoop dat de ander jou weet zal helpen als jij het nodig hebt. Zo overleven diersoorten het; sociaal zijn om te kunnen overleven.
De stagiaire werd hier best een beetje boos over en zei dat het prima is dat ik zo in het leven stond, maar zo redeneerde zijzelf ÉCHT niet.
_O- En toen kreeg ze dus een hele kudde autisten over zich heen die mij volledig gelijk gaven! :D

Maar toen een therapeut weer begon te zeiken over dat ik te veel een leidingsfiguur was in de groep, sloeg de vlam echt in de pan; men was het zat dat dat steeds tegen mij gezegd werd! _O-
Achteraf snap ik het ook wel; als ik te veel de leiding neem kan de rest weer onvoldoende uitproberen in de bijeenkomsten, maar dan had dat ff beter gecommuniceerd moeten worden.
Jaah idd.

ik sprong ook altijd van mn stoel om iemand te helpen met zoeken; maar ik op ten duur het advies om de ander zelf om hulp te laten vragen.... was op arbeidstrainingscentrum (ATC)...
pi_193567087
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:23 schreef ToT het volgende:

[..]

Haha mijn Tagalog is nog niet zo vloeiend, dus dat moest ik ff opzoeken voor de zekerheid! :P

Het is een manneke! :P

[ afbeelding ]
Hem de hele dag bezig houden en laten enten en drinken (plus al zijn rotzooi opruimen _O- ) hakt er wel behoorlijk in; ik heb weinig rust, maar het is wel ongelooooooooooflijk fijn! O+

En mijn vrouw werkt. :)
Lief jochie! xx

geen negatieve reacties gehad op de combi autisme & relatie??

ik wel helaas; in combi met geloof ook nog
pi_193567144
ff iets anders: kun je als je nog geen 7 dagen hier zit al wel PB's ontvangen en beantwoorden??
  woensdag 10 juni 2020 @ 13:42:14 #76
450228 LeesFoknl
pi_193567173
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:38 schreef Dientjuh123 het volgende:

[..]

Lief jochie! xx

:? :? Negatieve reacties op de combinatie autisme & relate, en dan ook nog met geloof?
Leg eens uit svp want dit begrijp ik niet, dat van dat geloof.
  woensdag 10 juni 2020 @ 13:46:48 #77
450228 LeesFoknl
pi_193567260
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 08:20 schreef Peejtur het volgende:

[..]

Dat ik weet dat ze er van bij moet komen en dan niet de normale, gezellige vrouw kan verwachten die avond. Drukke evenementen zou ik niet zo snel met haar kunnen bezoeken want teveel prikkels.
Ah okay, nu begrijp ik het. Dank je.
pi_193567505
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:38 schreef Dientjuh123 het volgende:

[..]

Lief jochie! xx

Nee, dat niet. :) Ik loop wel af en toe tegen drempels op, maar samen komen we er wel uit.
En aiiiiii ja geloof; ik merk dat veel mensen met autisme ronduit anti-theïsten zijn! _O- :D (Zoals ikzelf)
pi_193567521
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:41 schreef Dientjuh123 het volgende:
ff iets anders: kun je als je nog geen 7 dagen hier zit al wel PB's ontvangen en beantwoorden??
Ontvangen: geen idee.
Sturen: nee. (Omdat er in het verleden spammers zijn geweest die massaal berichten hebben zitten rondsturen.)
  woensdag 10 juni 2020 @ 16:29:57 #80
481998 K21
Cappuccino
pi_193569681
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:42 schreef LeesFoknl het volgende:

[..]

:? :? Negatieve reacties op de combinatie autisme & relate, en dan ook nog met geloof?
Leg eens uit svp want dit begrijp ik niet, dat van dat geloof.
Waarschijnlijk opmerkingen in de trant van "dan zal je niet heel erg autistisch zijn als je een relatie kan hebben".

Eerlijk gezegd heb ik dat stiekem ook wel eens gedacht toen ik in het verleden naar zo'n steungroep voor vrouwen met ASS ging. Zaten daar vrouwen die eigenlijk alles voor elkaar hadden. Huisje, boompje, beestje, vriendenkring, leuke baan en ook extravert en vlotte babbel.

Ik daarentegen was zwaar mislukt in alles van dat en kon niet eens normaal een zin uit m'n mond krijgen van ellende. :')

Maar daarom heet het dus ook een spectrum en tegenwoordig snap ik echt wel dat schijn lelijk kan bedriegen als het aankomt op hoe moeilijk iemand anders het kan hebben met autisme, al is hij of zij op het oog nog zo succesvol.
pi_193571426
Nou, behalve dan wellicht enkele dingen van ToT lees ik niet dat autisten nou zo anders behandeld willen worden dan “normale” mensen (of zoals “normale mensen” graag behandeld WILLEN worden)....
dus, het overtuigd me totaal niet van het nut van het label. Echt, wat heb je eraan. Al die stomme bijeenkomsten met oeverloos gelul over prikkels... misschien ben ik nu veel te negatief, het zal wel fijn zijn als er rekening met je wordt gehouden in moeilijke situaties, dat je eigenlijk nogal erg ontzien word van de dingen die “gewone” mensen wel verplicht zijn of mee moeten leren omgaan. Maar dat wil iedereen wel. Dat is een voorrecht als je dat krijgt. Ik zie alleen niet in waarom daar een algemeen label voor nodig is. Waarom kan men in hemelsnaam niet gewoon constateren Jan of Truus kan niet goed tegen hard geluid, die mag rustig alleen werken. Waarom moet daar gelijk gezeik over een overkoepelend label bij, als die mensen met hetzelfde label immers zooo verschillend zijn vanwege hun persoonlijkheid en allemaal toch hun eigen problemen hebben.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_193573258
Ik denk dat het belangrijkste is dat je iemand accepteert zoals die is en niet afknapt als iemand voor je gevoel raar, overdreven of onlogisch reageert, of awkward en rigide gedrag vertoont. Het is vooral een kwestie van verwachtingen bijstellen en je inleven in de (andere) belevingswereld van de ander.

Een aantal aanpassingen in de omgang zijn misschien wel nodig, afhankelijk van de persoon.

Iemand niet knuffelen of aanraken bijvoorbeeld, als die persoon niet goed gaat op aanrakingen. Duidelijk communiceren, directer dan je misschien gewend bent, oppassen met sarcasme en dergelijke. Meer initiatief tonen in sociaal contact als de ander daar moeite mee heeft. Niet te veel vragen naar gevoelens (alexithymie komt vaker voor).

Accepteer dat iemand met autisme het misschien lastiger vindt om je aan te kijken, om spontaan iets te ondernemen, om naar een drukbezocht festival of feest te gaan. Het kan lijken alsof de vriendschap en het initiatief meer van jouw kant komen. Dat betekent niet dat de vriendschap niet gewaardeerd wordt, initiatief tonen ligt gewoon lastig. Als je behoefte hebt aan emotionele steun en troost dan schiet iemand met autisme soms ook tekort. Dat is meestal niet vanwege een gebrek aan empathie - iemand voelt wel met je mee - maar een script of intuïtief gevoel van 'wat te doen' ontbreekt.

Bonuspunten als je met interesse luistert naar verhalen over hun specifieke interesse van dat moment :) En nee, dat gaat niet altijd om treinen.

Even generaliserend zijn dit denk ik punten die vaker terugkomen.
pi_193574093
Prikkel arm is wel belangrijk. Werkte via de wsw in het archief. Dat was lekker rustig solistisch werk.

Het probleem was dat ik depressief werd, omdat ik het gevoel had stil te staan ten opzichte van mensen om mij heen, kwa carriere, eigen huis en een gezin (lees als in heb ik niet).

Ik viel al meer uit dan gemiddeld, maar door compensatie van de wsw en omdat het nog te overzien was, was dat geen probleem.

Maar door die depressie viel ik nog meer uit. Dus dat wilden ze oplossen. De oplossing was dat ik in een ruimte kwam te zitten om documenten in te scannen.

Naast dat het dodelijk saai werk was, was de omgeving niet goed voor mij. 1 collega die iedereen en alles in de gaten hield, met commentaar. Een andere die te veel prate en zijn eigen vragen beantwoorde en ook zwaar botste met die eerste.

Dan nog de man tegen over me met een zwakke begaving, die gewoon door tetterde, zelfs wanneer ik mijn headset op had en met de toevoeging dat ik niet gestoord wou worden. Maar ondanks dat meermaals gezegd te hebben, dat gewoon niet binnen kwam.

Dan nog niet te spreken over het OL niveau dat er heerste. En andere mensen die gewoon kwamen storen aan mijn bureau. Ze bedoelden het allemaal niet verkeerd, maar voor mij was het niet handig.

Volgens mijn wsw begeleider was het een goede plek. Maar het ging alleen maar slechter door overprikkeling. Dus moest daar stoppen.

Mijn wsw loopt door, maar ze weten het momenteel ook niet waar ik terecht kan. Er is zelfs een kans om compleet afgekeurd te worden. Ik weet niet of ik daar nou vrolijker van word.

Iig wel met de POH erover gehad en zo uiteindelijk wel kunnen aangeven bij mijn wsw begeleider dat die plek iig teveel voor mij was.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
pi_193574325
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 20:13 schreef -Straw- het volgende:
Ik denk dat het belangrijkste is dat je iemand accepteert zoals die is en niet afknapt als iemand voor je gevoel raar, overdreven of onlogisch reageert, of awkward en rigide gedrag vertoont. Het is vooral een kwestie van verwachtingen bijstellen en je inleven in de (andere) belevingswereld van de ander.

Een aantal aanpassingen in de omgang zijn misschien wel nodig, afhankelijk van de persoon.

Iemand niet knuffelen of aanraken bijvoorbeeld, als die persoon niet goed gaat op aanrakingen. Duidelijk communiceren, directer dan je misschien gewend bent, oppassen met sarcasme en dergelijke. Meer initiatief tonen in sociaal contact als de ander daar moeite mee heeft. Niet te veel vragen naar gevoelens (alexithymie komt vaker voor).

Accepteer dat iemand met autisme het misschien lastiger vindt om je aan te kijken, om spontaan iets te ondernemen, om naar een drukbezocht festival of feest te gaan. Het kan lijken alsof de vriendschap en het initiatief meer van jouw kant komen. Dat betekent niet dat de vriendschap niet gewaardeerd wordt, initiatief tonen ligt gewoon lastig. Als je behoefte hebt aan emotionele steun en troost dan schiet iemand met autisme soms ook tekort. Dat is meestal niet vanwege een gebrek aan empathie - iemand voelt wel met je mee - maar een script of intuïtief gevoel van 'wat te doen' ontbreekt.

Bonuspunten als je met interesse luistert naar verhalen over hun specifieke interesse van dat moment :) En nee, dat gaat niet altijd om treinen.

Even generaliserend zijn dit denk ik punten die vaker terugkomen.
Ik vind dat jij dingen altijd netjes uitlegd. :).

Over knuffelen, vroeger had ik niet door dat overmatig gewone vriendinnen knuffelen niet handig was. Sommigen dachten zelfs dat ik een relatie met ze wou hebben, waar ze niet op zaten te wachten.

Wat dus niet het geval was. Tot dat uiteindelijk 1 iemand het wel gewoon uitlegde wat ik deed.

Nu ook al 15 jaar geleden. Maar die uitleg was wel handig geweest als het wat eerder kwam.
Ja nus hons pris ne dira sa raison
Adroitement, se dolantement non.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 14:21:03 #85
450228 LeesFoknl
pi_193601033
Dank je wel mensen, het zijn heel goede tips, voorbeelden en verhalen waar ik prima uit kan opmaken wat ik wel en niet moet doen. Ik zat gelukkig toch al een redelijk stuk in de goede richting maar heb nu er een paar puntjes bijgeleerd.
Vaak heb ik dat als iemand een voorbeeld erbij geeft, dat mij aanspreekt en meteen is het me dan een stuk duidelijker. Dus vertel gerust meer !!

^O^ _O_
pi_193601061
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 07:59 schreef LeesFoknl het volgende:
ER is een topic hier in R&P over .... hoe kom je erachter of je autisme hebt.
Een heel interessante discussie waaruit blijkt dat het niet makkelijk is om daar achter te komen, dat er heel veel soorten autisme bestaan, dat vaker iemand een stempel autist kan krijgen die eigenlijk ergens anders last van heeft, en óók dat soms niet herkend wordt dat een bepaald iemand autist is.
Dat het vaststellen werk is voor een psychiater, en dat autisten vaak opgelucht zijn als eindelijk duidelijk wordt wat de onderliggende oorzaak van bepaalde problemen is, ook omdat die dan gericht aangepakt kunnen worden.

Ik wil echter graag weten, advies en tips krijgen, hoe ik als leek en gewoon mens, het beste om kan gaan met autisten. Hoe hen bejegenen?
Een soort to do and what not to do - tips. Dus ....
-Wat niet doen of zeggen? Want ik wil zeker niet iemand kwetsen.
-Wat wel om diegene een goed gevoel, een opsteker, te geven.
-En hoe te helpen om vooruit te komen, bv. bij als tutor op basisschoolniveau voor kinderen jeugdigen en volwassenen.

:) :W
het is eigenlijk niet zo heel ingewikkeld...

de mensen met een niet al te zware vorm.. kom je in het dagelijks leven regelmatig tegen
ga daar gewoon mee om zoals je dat al deed.
en vooral... kijk, net als bij alle andere mensen, naar de reactie op JOUW gedrag.

de mensen die wel een flinke last hebben van autisme waarbij je bepaalde dingen beter kunt laten...
die kom je doorgaans niet tegen op je werk.
maar ook daar.. kom je al een verrassend eind door niet fysiek opdringerig te zijn en gewoon te zien wat andermans reactie is.

het is niet zo heel moeilijk... zeker als je gewoon iets verder kijkt dan je neus lang is.
  vrijdag 12 juni 2020 @ 14:24:54 #87
450228 LeesFoknl
pi_193601086
Ik doe mijn best, maar ik kan nog wel eens wat ongeduldig zijn. Dat is iets waar ik dan op moet letten.
pi_193601119
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:12 schreef steelhead het volgende:
Prikkel arm is wel belangrijk. Werkte via de wsw in het archief. Dat was lekker rustig solistisch werk.

Het probleem was dat ik depressief werd, omdat ik het gevoel had stil te staan ten opzichte van mensen om mij heen, kwa carriere, eigen huis en een gezin (lees als in heb ik niet).

Ik viel al meer uit dan gemiddeld, maar door compensatie van de wsw en omdat het nog te overzien was, was dat geen probleem.

Maar door die depressie viel ik nog meer uit. Dus dat wilden ze oplossen. De oplossing was dat ik in een ruimte kwam te zitten om documenten in te scannen.

Naast dat het dodelijk saai werk was, was de omgeving niet goed voor mij. 1 collega die iedereen en alles in de gaten hield, met commentaar. Een andere die te veel prate en zijn eigen vragen beantwoorde en ook zwaar botste met die eerste.

Dan nog de man tegen over me met een zwakke begaving, die gewoon door tetterde, zelfs wanneer ik mijn headset op had en met de toevoeging dat ik niet gestoord wou worden. Maar ondanks dat meermaals gezegd te hebben, dat gewoon niet binnen kwam.

Dan nog niet te spreken over het OL niveau dat er heerste. En andere mensen die gewoon kwamen storen aan mijn bureau. Ze bedoelden het allemaal niet verkeerd, maar voor mij was het niet handig.

Volgens mijn wsw begeleider was het een goede plek. Maar het ging alleen maar slechter door overprikkeling. Dus moest daar stoppen.

Mijn wsw loopt door, maar ze weten het momenteel ook niet waar ik terecht kan. Er is zelfs een kans om compleet afgekeurd te worden. Ik weet niet of ik daar nou vrolijker van word.

Iig wel met de POH erover gehad en zo uiteindelijk wel kunnen aangeven bij mijn wsw begeleider dat die plek iig teveel voor mij was.
eigenlijk zou je moeten verzinnen voor je zelf.. wat je graag zou willen doen als werk.
kijken of dat haalbaar is qua rust en ruimte.... (daar is zeker nu met corona volgens mij best wel wat mogelijk)

en daar dan eventueel onder begeleiding naartoe werken.

mensen gaan er toch iets te vaak vanuit dat autistisch ook meteen betekent dat je niet kunt nadenken.... gemistekans.nl wat mij betreft.

Nou werk ik als ict-er... dus om mij heen heeft iedereen wel een gebruiksaanwijzing.
de ene wat dikker dan de ander.. maar dat hoeft helemaal geen probleem te zijn.
(en regelmatig zitten er mensen met koptelefoons op of even in een vergaderzaal.. omdat ze de omgeving op dat moment te druk vinden.)
pi_193601165
quote:
2s.gif Op woensdag 10 juni 2020 14:00 schreef ToT het volgende:

[..]

Nee, dat niet. :) Ik loop wel af en toe tegen drempels op, maar samen komen we er wel uit.
En aiiiiii ja geloof; ik merk dat veel mensen met autisme ronduit anti-theïsten zijn! _O- :D (Zoals ikzelf)
logisch wel.. want geloof is veel te abstract :)
pi_193601194
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 14:24 schreef LeesFoknl het volgende:
Ik doe mijn best, maar ik kan nog wel eens wat ongeduldig zijn. Dat is iets waar ik dan op moet letten.
maar even heel gek gedacht he

zoals een autist zijn trekjes heeft.. heb jij die ook.
die zijn misschien net wat minder rigide... maar het zit net zo hard ingebakken in jou.

dus doe wat je kunt.. lees de reacties die je terugkrijgt..
en dan kom je echt al een heel eind.

je hoeft niet de lokale autistenfluisteraar te zijn om normaal met mensen om te kunnen gaan :)
pi_193601358
De meeste tips zijn mi ook goed om in acht te nemen bij mensen die geen autist zijn.

Niet zomaar in iemands persoonlijke ruimte komen of ongevraagd een knuffel geven bijvoorbeeld. Of bij twijfel hoe de ander een situatie ervaart, dat gewoon vragen. En gewoon concreet zijn in je communicatie kan ook geen kwaad (in landen als Nederland e.d. iig) en kan juist misverstanden voorkomen.
pi_193601496
Autist meldt zich;

Zo op het oog een leuke,spontane en sociale vrouw maar toch echt hartstikke autistisch _O-

Mijn sociale vaardigheden zijn dan ook uitstekend (kei van een actrice) maar m'n relationele vaardigheden zijn dramatisch :')

Als er een drukke periode/dag aankomt of ik heb die gehad dan moet ik mij echt even voorbereiden/van bijkomen, laat mij dus met rust.

Onduidelijk communiceren, zeg gewoon wat je wilt weten en draai er niet omheen.

Ik ben een ontzettende flapuit en dat zorgt nog weleens voor problemen, als je mijn mening vraagt dan krijg je die ook. Het maakt niet uit of het mijn buurvrouw of de ceo is, grote kans dat je even perplex staat.

Ik heb kinderen en die drogen best heel leuk op , daar ben ik dan ook wel echt trots op want autisme+kinderen zou volgens de heersende mening niet samen kunnen gaan.
Dus als je vragen hebt, stel ze gerust!
  vrijdag 12 juni 2020 @ 15:11:20 #93
450228 LeesFoknl
pi_193601603
Ik weet gewoon te weinig om gerichte vragen te stellen.
Vertel maar gewoon, voorbeelden, anekdotes, wat je belangrijk vindt dat mensen weten.
Wat kunnen we beter niet doen, beter achterwege laten.
Wat, hoe kunnen we autisten beter (wel) tegemoet treden, tegemoet komen.
pi_193605558
quote:
17s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 15:00 schreef Brybry het volgende:
Autist meldt zich;

Zo op het oog een leuke,spontane en sociale vrouw maar toch echt hartstikke autistisch _O-

Mijn sociale vaardigheden zijn dan ook uitstekend (kei van een actrice) maar m'n relationele vaardigheden zijn dramatisch :')

Als er een drukke periode/dag aankomt of ik heb die gehad dan moet ik mij echt even voorbereiden/van bijkomen, laat mij dus met rust.

Onduidelijk communiceren, zeg gewoon wat je wilt weten en draai er niet omheen.

Ik ben een ontzettende flapuit en dat zorgt nog weleens voor problemen, als je mijn mening vraagt dan krijg je die ook. Het maakt niet uit of het mijn buurvrouw of de ceo is, grote kans dat je even perplex staat.

Ik heb kinderen en die drogen best heel leuk op , daar ben ik dan ook wel echt trots op want autisme+kinderen zou volgens de heersende mening niet samen kunnen gaan.
Dus als je vragen hebt, stel ze gerust!
Heel herkenbaar :)

Niet officieel autist... maar zeker het op gepaste momenten rust nodig hebben... ik kan niet zonder.
Dochterlief ook niet... erg handig want als ik zeg dat iets even te veel is op dat moment.. snapt ze gewoon wat het punt is.
Zet vervolgens een kopje koffie met een koekje en een zoen of gaat even tv kijken.

En ik hou echt van sociaal... maar daarna even niet dus.
Geef trainingen voor werk, zit hele dagen met klanten en collega’s aan de lijn en regel alles dat geregeld moet worden.
En kan het meestal prima vinden met mijn als lastig bekend staande klanten en collega’s.

Maar savonds ben ik moe.
En in het weekend heb ik regelmatig geen zin om nog wat te gaan doen.

Boodschappen en ov... doe ik standaard met een koptelefoon met muziek op.
Daar zit mijn rust.. muziek, mijn planten en boeken.

Toch ben ik volgens meeste mensen heel normaal :)
En volgens meeste mensen... hooguit wat introvert.
Wat ze niet zien... is dat ik dit uiteindelijk gewoon heb moeten leren.
Ondanks dat ik nu graag sociaal en gezellig ben.. was dat heel lang anders.
Trainingen geven... 10 jaar geleden had ik je nog voor gek verklaard. Inmiddels blijk ik het prima te kunnen. En dat voor iemand die zich ooit niet eens durfde voor te stellen op school of werk.
Laat staan een mening geven of voorstellen gezellig met vrienden wat gaan doen.

Moet je mij anders behandelen dan anderen?
Nee denk het niet. Tenzij ikzelf aangeef dat het even te veel is.
Zo ook laatst een collega gevraagd om even me met rust te laten ivm veel te druk En iets te veel chaos op dat moment.
Ik ken mijn eigen haken en ogen best aardig inmiddels.

Maar goed... autisme tussen jongens en meisjes... verschilt vaak heel veel.
Zelfs binnen het complete spectrum... vallen meisjes meestal niet op.
pi_193605640
Er is gewoon geen standaard autist... dus ook geen standaard handelswijze.

Dus gewoon blijven letten op hoe mensen reageren... autist of niet :)

En foutje... kan gebeuren.
Doorgaans vergaat dan niet de wereld meteen...
  vrijdag 12 juni 2020 @ 20:22:59 #96
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_193605918
Het hangt van het type af. Niet elke autist is hetzelfde. Maar laat de stugge ("ik weet het beter", "het werkt al 40 jaar zo, dus waarom moet het anders") en sterk solistische autist iig in privésferen gewoon lekker zijn/haar eigen koninkrijkje hebben. Zonder tevéél in het vaarwater van die persoon te komen ("laat me met rust"). Praat gewoon een beetje mee met hem/haar, ook al kan je de verhalen over zijn/haar kanariepiet onderhand dromen.

Bij mensen met een dergelijk karakter doet het wonderen voor de stemming.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 08:47:01 #97
450228 LeesFoknl
pi_193611202
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:29 schreef K21 het volgende:

[..]

Waarschijnlijk opmerkingen in de trant van "dan zal je niet heel erg autistisch zijn als je een relatie kan hebben".

Eerlijk gezegd heb ik dat stiekem ook wel eens gedacht toen ik in het verleden naar zo'n steungroep voor vrouwen met ASS ging. Zaten daar vrouwen die eigenlijk alles voor elkaar hadden. Huisje, boompje, beestje, vriendenkring, leuke baan en ook extravert en vlotte babbel.

Ik daarentegen was zwaar mislukt in alles van dat en kon niet eens normaal een zin uit m'n mond krijgen van ellende. :')

Maar daarom heet het dus ook een spectrum en tegenwoordig snap ik echt wel dat schijn lelijk kan bedriegen als het aankomt op hoe moeilijk iemand anders het kan hebben met autisme, al is hij of zij op het oog nog zo succesvol.
Misschien dat de vrouwen met autisme die de minste klachten hebben, de minste moeite en problemen hebben, de kracht en de wil hebben om daar hen te gaan.
En anderen, dus "zwaardere"(??) gevallen niet.
pi_193611375
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:29 schreef K21 het volgende:

[..]

Best sneu eigenlijk als mensen zo denken...
pi_193611418
mn broer is een beetje.

gewoon normaal doen tegen zo'n iemand, dat is het belangrijkste. je merkt vanzelf wel waar iemand gevoelig is. en dan accepteer je dat.
  zaterdag 13 juni 2020 @ 10:00:40 #100
450228 LeesFoknl
pi_193611715
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 14:32 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]

maar even heel gek gedacht he

zoals een autist zijn trekjes heeft.. heb jij die ook.
die zijn misschien net wat minder rigide... maar het zit net zo hard ingebakken in jou.

dus doe wat je kunt.. lees de reacties die je terugkrijgt..
en dan kom je echt al een heel eind.

je hoeft niet de lokale autistenfluisteraar te zijn om normaal met mensen om te kunnen gaan :)
Ik heb gemerkt dat ik met autisten tijd nodig heb om hun "handleiding" te leren kennen, daar waar het met "gewone" mensen veel vlotter gaat. Maar dat lukt wel. Ook merk ik, dat ik omdat ik beter moet opletten hoe en wat met hen, wat ik zeg, meer tijd geven enz. het voor mij best een stuk vermoeiender is langer met hen om te gaan, bezig te zijn (vaak bijles en zo). Ik merk dat ik na een uur echt wel moe ben. Maar zij ook, gelukkig :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')