Dat ik weet dat ze er van bij moet komen en dan niet de normale, gezellige vrouw kan verwachten die avond. Drukke evenementen zou ik niet zo snel met haar kunnen bezoeken want teveel prikkels.quote:
@ Prikkels: goed punt inderdaad. Hier wordt vaak veel te achteloos over gedaan. Dan praat je lang niet altijd over drukke lawaaierige kermissen enzo, maar kleine feestjes kunnen ook al een impact hebben, of een indringend geluid. Ik zal nooit vergeten dat ik een cursus had voor mijn autisme en er werd een filmpje getoond waarin iemand op een saaie manier sprak, maar er zat een heel hard achtergrondmuziekje achter die die man overstemde, en het was een heel schel en golvend geluid. Tot overmaat van ramp kwam het nog uit 2 iele kleine kutspeakertjes die van zichzelf ook al een schel geluid hadden. Ik zat de hele tijd met mijn vingers in de oren, maar het geluid denderde nog door mijn schedel heen en ik ben op een gegeven moment jankend naar buiten gelopen. Gewoon even vragen of het geluid zachter mocht of dat ik ff weg mocht was voor mij geen optie, want vooraf werd gezegd dat het belangrijke informatie was in dat filmpje, DUS had ik de conclusie getrokken dat ik het wel af MOEST kijken. Met de vingers in de oren proberen dat schelle geluid te negeren en toch proberen iets op te pikken van wat er gezegd werd, pffff......quote:Op woensdag 10 juni 2020 08:30 schreef Jacquelinehasselbaink het volgende:
Hoi. Vaak hebben ze veiligheid en nabijheid nodig.
Begrip is ook een belangrijk onderdeel.
bejegen ze als een ieder ander. maar kijk naar wat ze aankunnen.
ga mee in hun beleving en hun autisme..
autisten ervaren nl enorme prikkels die ze niet altijd kunnen aangeven.
of verwoorden of uiten.
Ik werk met mensen met autisme. wil jou er best meer over vertellen. als je met specifiekere vragen komt.
In autisme zit ook nl hele verschillen ligt aan het niveau ect..
belangrijkste is laat ze zoveel mogelijk het ( normale leven ervaren ook in gesprekken)
heb er over twee uur een presentatie over ..
wil je meer informatie dm mij gerust hoop dat je hier al iets aan hebt
prec dit dus..quote:Op woensdag 10 juni 2020 08:39 schreef ToT het volgende:
[..]
@ Prikkels: goed punt inderdaad. Hier wordt vaak veel te achteloos over gedaan. Dan praat je lang niet altijd over drukke lawaaierige kermissen enzo, maar kleine feestjes kunnen ook al een impact hebben, of een indringend geluid. Ik zal nooit vergeten dat ik een cursus had voor mijn autisme en er werd een filmpje getoond waarin iemand op een saaie manier sprak, maar er zat een heel hard achtergrondmuziekje achter die die man overstemde, en het was een heel schel en golvend geluid. Tot overmaat van ramp kwam het nog uit 2 iele kleine kutspeakertjes die van zichzelf ook al een schel geluid hadden. Ik zat de hele tijd met mijn vingers in de oren, maar het geluid denderde nog door mijn schedel heen en ik ben op een gegeven moment jankend naar buiten gelopen. Gewoon even vragen of het geluid zachter mocht of dat ik ff weg mocht was voor mij geen optie, want vooraf werd gezegd dat het belangrijke informatie was in dat filmpje, DUS had ik de conclusie getrokken dat ik het wel af MOEST kijken. Met de vingers in de oren proberen dat schelle geluid te negeren en toch proberen iets op te pikken van wat er gezegd werd, pffff......
Zo was ik een tijdje geleden ook bij logopedie voor mijn kokhalsneigingen.quote:Op woensdag 10 juni 2020 08:44 schreef Jacquelinehasselbaink het volgende:
[..]
prec dit dus..
mensen met Autisme kunnen vaak moeilijk aangeven van welke prikkel ze last hebben.
Dit omdat ze zoals hierboven geschreven staat het filmpje is belangrijk dit zo interpreteren dat ze niet in staat zijn om aan te geven wat hun op het moment prikkels geeft.
waardoor ze extra spanningen ervaren..
het zou dus goed zijn bij mensen met autisme te vragen of ze ergens last van hebben op het moment zit vaak nl in hele kleine dingen. benoem de dingen ook staat geluid te hard of te zacht. kan je het wel of niet zien ect...
goed voorbeeldquote:Op woensdag 10 juni 2020 08:49 schreef ToT het volgende:
[..]
Zo was ik een tijdje geleden ook bij logopedie voor mijn kokhalsneigingen.
Piepklein grijs claustrofobisch stampvol hokje met nog ouderwetse kille tl-verlichting, het raam stond open voor frisse lucht omdat het zo'n klein hok was, maar er kwam een ijskoude wind binnen waardoor mijn spieren wat verstijfden. De logopediste was een oud mens dat duidelijk amper interesse in me had en ze zat in 10 - 15 minuten tijd ff zonder me aan te kijken wat oefeningetjes van Google te downloaden om ze vervolgens uit te printen en aan mij uit te leggen hoe ik die dingen thuis moest doen. En daar krijg je dan een dikke rekening voor thuis.
De keer er op moest ik voordoen hoe ik de oefeningen had gedaan, maar ik wist dat ik binnen 10 - 15 minuten weer met een dikke rekening op straat zou staan dus deed ik alles heel snel en krampachtig voor om maar snel door te kunnen gaan naar de volgende oefening, maar nee: dat was natuurlijk helemaal fout dus werd er gefocust op die oefeningen die ik al gedaan had.
Ja laat maar, was echt helemaal niks voor mij.
Nu moet ik wel zeggen dat ze niet direct vanaf het begin wist dat ik autisme had, maar ook toen ik het aangaf leek het haar bijzonder weinig te boeien: ze deed dit werk al jarenlang en wist heus wel wat ze deed!quote:Op woensdag 10 juni 2020 08:56 schreef Jacquelinehasselbaink het volgende:
[..]
goed voorbeeld
omgaan met mensen met autisme is de juiste aandacht en aanpak.
observeren overvraag ik de persoon niet.
begrijpt hij wat ik van degene verwacht.
luister ik goed naar de hulpvraag en hoe geef ik de juiste informatie.
check of degene je begrijpt.
voelt degene zich veilig bij mij en door mijn hulp.
neem de tijd voor deze mensen.
vaak worden ze overvraagt en krijgen ze te veel informatie waardoor er juist prikkels en spanningen ontstaan.
een zorgproffesional moet dit goed aanpakken en observeren en vragen aan degene..
veiligheid nabijheid geeft nl veel rust en inzicht voor degene.
hier ging al fout dat ze ging downloaden gaf geen nabijheid liet jou zwemmen. waardoor alles erna niet een s binnen meer zou komen. je was je veiligheid kwijt
quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:02 schreef Jacquelinehasselbaink het volgende:
tips
het woord nee is ook een trigger .
probeer dit te voorkomen . probeer dan iets met we kunnen dit ook zo aanpakken en doen.
want wat nu nee .. ik heb het zo in mijn hoofd en dan is nee verkeerd antwoord ga om het woord nee heen.
anders breek je het zelfbeeld af veiligheid weer kwijt. benoem dan gewoon ja ik begrijp wat je wilt maar als we het nu zo gaan doen . help ze erbij..
Geef ze erna dik compliment. geef ze zelfvertrouwen . ga mee in hun beleving.
geef ze steun en vertrouwen is zo belangrijk
Voorspelbaarheid is idd heel belangrijk, wat niet automatisch betekent dat je nooit spontaan ff iets leuks kunt doen of dat er niet onverwacht snel ff iets belangrijks gedaan moet worden. Dat laatste kan wel irritaties opwekken, maar met de juiste aanpak kunnen die irritaties ook zo weer weg gaan. Vaak moeten dingen ook op een vaste plek liggen (ook wat voorspelbaarheid betreft; je WEET dat die schaar daar ligt als je hem nodig hebt, bijvoorbeeld.)quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:06 schreef Lenny77 het volgende:
Inderdaad gewoon gelijk een ander maar ze hebben zo hun eigen dingetjes en ze zijn allemaal toch net iets anders plus er zijn gradaties. De mensen met zwaar autisme zijn natuurlijk veel complexer om mee om te gaan.
Sommigen willen graag duidelijkheid: eten om zo laat, weg gaan om zo laat en dat ook benoemen. Mocht er iets tussenkomen, goed uitleggen waarom en even tijd geven. Dus planning en voorspelbaarheid.
Sommigen kunnen niet zo goed omgaan met abrupt onderbroken te worden in hun bezigheid. Bv: hij/zij is een tekening aan het maken en je zegt plots dat ie nu moet stoppen en iets anders moet doen. Dan kan je beter zeggen dat ie nog 10 minuten heeft en dan iets anders moet gaan doen (bij kinderen gebruik je time-timers of zandlopers).
Als ze kwaad zijn, dan is dat inderdaad soms moeilijk om te weten waarom. Het kan soms iets heel stoms zijn zoals een etiket in een shirt dat al de hele dag stoort en nu samen met een andere prikkel teveel is geworden.
Dan zijn er ook mensen die net onderprikkeld zijn (komen minder voor). Die zie je met hun voeten wiebelen, een kauwgom in de mond, muziek via headset, een spel op de pc en nog één of andere prul in de handen. Zij hebben dit nodig om kalm te blijven. Dus net heel veel stimuli. Maar dat wil niet zeggen dat zij dan alles kunnen hebben, alleen hun eigen gekozen overdaad aan prikkels helpt. Gooi daar niet een irritant geluid bij ofzo.
Maar ik denk inderdaad: gewoon normaal doen, ga met hun mee als ze het moeilijk hebben (dus kruip even in hun wereld), kijk naar hun gezicht: daar kan je vaak wel aan zien of het zwaar is en zorg voor een escape plan. Dat je weg kan gaan met hun als het teveel is.
En neem de tijd om te luisteren, soms duurt het even tot je tot de kern komt.
Daar zijn dan ook geen verwachtingen en is geen druk van buitenaf he. Je kan lekker je ding doen op jouw moment!quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:18 schreef ToT het volgende:
Op vakantie maak ik juist het liefst zo min mogelijk plannen en wil ik juist ter plekke zien waar we die dag naar toe gaan. Geen georganiseerde reizen of dat alles van minuut tot minuut gepland is.
Precies, en als dan juist alles al van tevoren vast staat, vind ik het meer als verplichtingen overkomen dan als vrije tijd.quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Daar zijn dan ook geen verwachtingen en is geen druk van buitenaf he. Je kan lekker je ding doen op jouw moment!
Ja idd, plus het MOET niet. Niets moet! En dat weten geeft veel rust, want je gaat toch gewoon niet naar bv dat museum als je je even wat minder voelt? En door dat te weten krijg je rust en kan je net wel veel aan!quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:28 schreef ToT het volgende:
[..]
Precies, en als dan juist alles al van tevoren vast staat, vind ik het meer als verplichtingen overkomen dan als vrije tijd.
Precies, en als alles vast staat, heb je geen ademruimte.quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:33 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Ja idd, plus het MOET niet. Niets moet! En dat weten geeft veel rust, want je gaat toch gewoon niet naar bv dat museum als je je even wat minder voelt? En door dat te weten krijg je rust en kan je net wel veel aan!
Ja en jij hoort te blokken, dat zijn de verwachtingen die ik van jou heb!quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:28 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Daar zijn dan ook geen verwachtingen en is geen druk van buitenaf he. Je kan lekker je ding doen op jouw moment!
Eigenlijk zelden/nooit, omdat ik gewoon zelfredzaam ben.quote:Op woensdag 10 juni 2020 10:06 schreef Lienekien het volgende:
@:ToT Houden mensen ook wel eens te veel rekening met je? Dus dat het meer (of te veel) als betuttelen voelt?
quote:Op woensdag 10 juni 2020 10:20 schreef ToT het volgende:
Dat extreme voorval was dat een instantie me wilden dwingen om voor ¤90 per maand mijn financiën over te nemen (dus beetje het zelfde als dat je in schuldsanering zit).
Hoe kinderachtig ik toen behandeld ben om dat voor elkaar te krijgen, vreselijk!Ik was WOEST!!!!!! En uiteraard heb ik er niet aan toegegeven.
Zaten ze daar met 3 man op me in te praten van dat ik het niet zelf zou kunnen en dat als ik een rekeningetje niet zou kunnen betalen, dat er mensjes bij mij in huis zouden komen om mijn centjes van me af te pakken en als ik niet genoeg centjes zou hebben, zouden die mensjes zeggen: "Hee meneer ToT: wat een mooie televisie heeft u daar! Die nemen wij mooi mee om te verkopen!", maar met dat geld zou dat rekeningetje nooit afbetaald kunnen worden want je krijgt dan maar heel weinig centjes als die tv met een veiling verkocht zou worden, dus zouden ze AL mijn mooie spulletjes uit mijn huis meenemen om die rekening mee te kunnen betalen, en dan NOG blijft er misschien op het laatst nog een bedrag open staan wat ik alsnog moet afbetalen!
We zullen ze samen fileren Ferntje!quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:43 schreef Fernweh het volgende:
[..]
Ja en jij hoort te blokken, dat zijn de verwachtingen die ik van jou heb!
Ik ga niet alle vissen voor je fileren, dat leer je maar zelf.
Deze ambulante begeleidingsinstantie bleek van een BOER te zijn die dit ff naast zijn werk deed omdat zijn bedrijf niet meer zo goed liep.quote:Op woensdag 10 juni 2020 10:33 schreef Lienekien het volgende:
@:ToT Wat een verhaal! Hebben ze ook nog erkend dat ze er dus wat jou betreft finaal naast zaten?
@:Lenny77 Het komt mij voor als een flinke misser waar ze hopelijk van hebben geleerd. En niet een gevalletje ‘dat dit nog kan’. Op zich is er niks mis met de intentie om iemand te behoeden voor financiële problemen. Er is bijv. veel schuldenproblematiek onder mensen met een licht verstandelijke beperking. Maar dit klinkt dus als een misser in hun inschatting van het niveau van ToT.
Dat klinkt heel malafide.quote:Op woensdag 10 juni 2020 10:55 schreef ToT het volgende:
[..]
Deze ambulante begeleidingsinstantie bleek van een BOER te zijn die dit ff naast zijn werk deed omdat zijn bedrijf niet meer zo goed liep.En die 9 tientjes per maand extra waren natuurlijk een leuk zakcentje voor hem.
Voor ¤45 per maand zou hij eenmalig een 2e bankrekening voor mij openen waar automatisch voldoende geld van mijn huidige rekening doorgesluisd zou worden om mijn rekeningen automatisch mee te betalen. Dus voor eenmalig wat werk van hem zou ik dus ¤45 per maand kwijt zijn terwijl ik al krap bij kas zat. "Maar dan doe ik ook verder helemaal niets voor je, dus ook niet als die mensjes bij je binnen komen om je spulletjes in beslag te nemen. Het is veel beter om de dienst van ¤90 af te sluiten; dan regel ik ALLES met je schuldeisers!"
Ja heel fijn, maar ik HAD helemaal geen schuldeisers!
Goh ja, maar zelfs tegen mensen met een verstandelijke beperking praat je niet zo! Met al die verkleinwoordjes: heel neerbuigend is dat! Net zoals dat mensen vaak automatisch heel luid praten tegen ouderen of hun betuttelen.. Vreselijk!quote:Op woensdag 10 juni 2020 10:33 schreef Lienekien het volgende:
@:ToT Wat een verhaal! Hebben ze ook nog erkend dat ze er dus wat jou betreft finaal naast zaten?
@:Lenny77 Het komt mij voor als een flinke misser waar ze hopelijk van hebben geleerd. En niet een gevalletje ‘dat dit nog kan’. Op zich is er niks mis met de intentie om iemand te behoeden voor financiële problemen. Er is bijv. veel schuldenproblematiek onder mensen met een licht verstandelijke beperking. Maar dit klinkt dus als een misser in hun inschatting van het niveau van ToT.
En ja; toen ik ziedend tekeer ben gegaan over het feit dat ze met zwakkere mensen van onze samenleving te maken hebben die je ÉCHT niet op deze manier moet manipuleren om allerlei dure diensten af te nemen en ik me luid en duidelijk afvroeg hoeveel mensen ze al zo gedwongen hadden om in hun val te trappen, erkenden ze dat ze de boel verkeerd hadden ingeschat en zeiden ze dat ze normaal NOOOOOOOIT zo met andere cliënten omgaan en dat ze echt niemand belazerd hebben enzo!quote:
quote:Op woensdag 10 juni 2020 11:04 schreef DjVero het volgende:
Duidelijkheid! Ik kan me nog goed herinneren dat ik een keer aan een zwaar autistische leerling vroeg: "doe jij het licht even uit?" toen ik een filmpje wilde starten. Het licht ging na 5 seconden weer aan. Ik keek hem vragend aan, terwijl hij totaal niet doorhad dat hij iets had gedaan wat niet de bedoeling was. Het zat hem dus in het woordje "even".
En dit! Ik ken een kind dat in alle staten was omdat een leerkracht had gezegd: als je nu nog zo door gaat met praten dan stuur ik je morgen naar de directeur en dan zal je wel eens zien wat er gaat gebeuren!quote:Op woensdag 10 juni 2020 10:45 schreef gooddaddy het volgende:
Duidelijk zijn. Goede communicatie is een must. Laat precies weten wat je bedoeld en laat je hetgeen je zegt niet open voor meerdere interpretaties. Dat is één van de dingen die ik geleerd heb met twee autisctische zonen en een autistische ex-vrouw
Zeer herkenbaar!quote:Op woensdag 10 juni 2020 11:08 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
En dit! Ik ken een kind dat in alle staten was omdat een leerkracht had gezegd: als je nu nog zo door gaat met praten dan stuur ik je morgen naar de directeur en dan zal je wel eens zien wat er gaat gebeuren!
Dat was dus de hel voor zo een kind he! Wat gaat daar in godsnaam gebeuren??? Krijg ik slaag? Ga ik dood? Ben ik alleen?? Die heeft gewoon niet kunnen slapen en was in paniek. Durfde ook geen woord meer te zeggen, want dat is ook praten!
Het was dan ook nog een loos dreigement maar dat neemt enorme proporties aan in het hoofd en geeft immense stress!
Wees duidelijk en geef niet teveel bevelen in 1 keer. Zeg niet: ga nu opuimen (vaag: wat opruimen), dan jezelf wassen, dan de hond uitlaten en daarna gaan we eten. Kap dat in stukken: ruim de tafel even op in de woonkamer. Als dat klaar is: ga je nu maar even wassen in de douche, enz enz...
Geen "out" hebben is wat me uiteindelijk de das om heeft gedaan.quote:Op woensdag 10 juni 2020 11:33 schreef Lienekien het volgende:
Er werkte op onze administratie een autistische jongeman. Vond ik in het begin wel spannend om die in te schakelen voor bepaalde klussen. Maar ik kreeg van ervarener collega’s goede tips, die ook allemaal wel passen in wat jullie zeggen over heldere communicatie en eenduidige boodschappen. Ging goed, ik merkte dat duidelijkheid in wat er van hem werd verwacht heel goed werkte, net als een ‘out’ bieden voor als het toch te veel zou worden (kom dan naar me toe, dan los ik het op). Ik hielp ook gewoon wel eens mee en dan kletsten we over van alles. En humor.
Die out is inderdaad zo belangrijk!! Gewoon een plan B, een noodparachute. Het alleen al weten is vaak al genoeg.quote:Op woensdag 10 juni 2020 11:37 schreef ToT het volgende:
[..]
Geen "out" hebben is wat me uiteindelijk de das om heeft gedaan.
Ben nu arbeidsongeschikt, maar ik moet zeggen dat het me prrrrrrima bevalt om thuis voor de kleine te zorgen (die op dit moment de lamellen aan het slopen is). Geen stress van buitenaf. Geen baas die allerlei verwachtingen van je heeft. Geen gezeik. (Behalve in luiers!)
Ja en soms iemand die je ff meehelpt in een situatie zonder meteen een oordeel te vellen.quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:07 schreef Lenny77 het volgende:
[..]
Die out is inderdaad zo belangrijk!! Gewoon een plan B, een noodparachute. Het alleen al weten is vaak al genoeg.
En het is zo simpel om toe te passen!!
Ik doe het wel voor je:quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:19 schreef Lenny77 het volgende:
Mochten jullie tijd hebben (18 min) dan moeten jullie maar eens op youtube kijken:
Paul Kalkbrenner- The Florian Trilogy (Cloud Rider- Mothertrucker- Feed your head). Het zijn liedjes maar ze spreken enorm! Erg mooi maar ook erg triest..
(Sorry, ik weet niet hoe ik een link moet plaatsen)
Super! Dankjewel!!quote:
Jammer dat je niet de werkomgeving had waarin je kon floreren. Iets wat helaas wel vaak voorkomt (en niet alleen voor autisten), door onkunde of onwil van de werkomgeving.quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:09 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja en soms iemand die je ff meehelpt in een situatie zonder meteen een oordeel te vellen.
Zeker als je Asperger hebt kan het moeilijk zijn om hulp of begrip te krijgen; mensen met Asperger zijn vaak bovengemiddeld intelligent dus denken mensen vaak dat je gewoon alles moet kunnen wat ieder ander mens ook kan, maar het is juist de intelligentie die de problemen maskeert; je kunt er veel mee compenseren, maar niet alles.
quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:19 schreef Maharski het volgende:
Dit topic leert me dat autisten enorme lappen tekst typen.
Mee eens!quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jammer dat je niet de werkomgeving had waarin je kon floreren. Iets wat helaas wel vaak voorkomt (en niet alleen voor autisten), door onkunde of onwil van de werkomgeving.
Ik ben zelf ook wel vrij cynisch over de werksituaties waarin iedereen uiteindelijk toch alleen zijn/haar eigen belang voorop stelt en men er soms niet voor terugdeinst om een ander dan maar bewust in de shit te laten. Want als die ander zo duidelijk niet functioneert/kan functioneren, leidt dat de aandacht af van het eigen disfunctioneren.
Ben alle reacties aan het lezen om een goede indruk te krijgen, maar op deze moet ik toch even METEEN reageren.quote:Op woensdag 10 juni 2020 10:55 schreef ToT het volgende:
[..]
Deze ambulante begeleidingsinstantie bleek van een BOER te zijn die dit ff naast zijn werk deed omdat zijn bedrijf niet meer zo goed liep.En die 9 tientjes per maand extra waren natuurlijk een leuk zakcentje voor hem.
Voor ¤45 per maand zou hij eenmalig een 2e bankrekening voor mij openen waar automatisch voldoende geld van mijn huidige rekening doorgesluisd zou worden om mijn rekeningen automatisch mee te betalen. Dus voor eenmalig wat werk van hem zou ik dus ¤45 per maand kwijt zijn terwijl ik al krap bij kas zat. "Maar dan doe ik ook verder helemaal niets voor je, dus ook niet als die mensjes bij je binnen komen om je spulletjes in beslag te nemen. Het is veel beter om de dienst van ¤90 af te sluiten; dan regel ik ALLES met je schuldeisers!"
Ja heel fijn, maar ik HAD helemaal geen schuldeisers!
jaah idd.quote:Op woensdag 10 juni 2020 09:28 schreef ToT het volgende:
[..]
Precies, en als dan juist alles al van tevoren vast staat, vind ik het meer als verplichtingen overkomen dan als vrije tijd.
Ja ik heb inderdaad wel eens zitten denken aan externe hulp op dat gebied.quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:51 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Ben alle reacties aan het lezen om een goede indruk te krijgen, maar op deze moet ik toch even METEEN reageren.
Namelijk ... dat was geen BOER maar gewoon een BOEF
Hier word ik nou witheet van, iemand die "hulp" aanbiedt alleen om er zelf rijker van te worden.
Specifiek voor jou denk ik dat je dat goed zelf kunt doen, en je dan bij Humanitas aanmelden voor een boekhoudmaatje (of hoe ze het benoemen weet ik niet precies). Dat is gratis en die komen 'n keer en schatten dan in hoe vaak jou bezoeken zinvol zou zijn. Kan goed dat het 3-4 x per jaar is, oa voor belastingaangifte.
![]()
Tja, bij wie niet! Bij mij ook.quote:Op woensdag 10 juni 2020 11:02 schreef ToT het volgende:
Ook met therapieën trouwens meegemaakt dat het er soms VEEL te dwingend aan toe ging.
Ja dan gaan bij mij de hakken in het zand.
quote:Op woensdag 10 juni 2020 11:19 schreef gooddaddy het volgende:
Mijn jongste zoon kwam ooit de basisschool na twee minuten al weer naar binnen van de pauze. De juffrouw had gezegd dat ze een frisse neus gingen halen. En na twee minuten vond hij zijn neus fris genoeg
Hoor graag de voorbeelden....quote:Op woensdag 10 juni 2020 11:19 schreef ToT het volgende:
[..]
Zeer herkenbaar!
En daarom klikt het vaak goed tussen autisten onderling, omdat je veel dezelfde dingen hebt meegemaakt en hoe je met elkaar om moet gaan in de communicatie.Was met therapie wel grappig; regelmatig was het de hele groep tegen de therapeut, met name als het een broekkie was die dacht alles beter te weten!
alle details horen bij t verhaal...quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:19 schreef Maharski het volgende:
Dit topic leert me dat autisten enorme lappen tekst typen.
Iedereen happy dus.quote:Op woensdag 10 juni 2020 11:37 schreef ToT het volgende:
[..]
Geen "out" hebben is wat me uiteindelijk de das om heeft gedaan.
Ben nu arbeidsongeschikt, maar ik moet zeggen dat het me prrrrrrima bevalt om thuis voor de kleine te zorgen (die op dit moment de lamellen aan het slopen is). Geen stress van buitenaf. Geen baas die allerlei verwachtingen van je heeft. Geen gezeik. (Behalve in luiers!)
Zeker. Ik vind als IK iemand kan helpen dan doe ik het, maar als ik hulp nodig heb dan vraag ik het ook. De een is goed in dit de ander in dat.quote:Op woensdag 10 juni 2020 12:54 schreef ToT het volgende:
[..]
Ja ik heb inderdaad wel eens zitten denken aan externe hulp op dat gebied.Misschien toch maar een keertje serieuzer naar kijken dan.
quote:Op woensdag 10 juni 2020 13:13 schreef Dientjuh123 het volgende:
[..]
alle details horen bij t verhaal...
vroeger al eens 1/3 van mn boekverslag moeten skippen... oepsie
Begrijp ik, maar ik vind het óók een super practical joke.quote:Op woensdag 10 juni 2020 13:17 schreef gooddaddy het volgende:
[..]
Nee, hij was bloedserieus (autistisch)
Haha mijn Tagalog is nog niet zo vloeiend, dus dat moest ik ff opzoeken voor de zekerheid!quote:Op woensdag 10 juni 2020 13:14 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Iedereen happy dus.
Jij geen gezeik, je kind (babei of lalaki?) gelukkig want de hele dag papa bij zich en van die mag ie /ze de lamellen slopen, en ik neem aan dat je vrouw ook haar eigen bezigheden heeft.
Very good indeed![]()
Och ging over dat ik te veel de leiding over de groep nam bij opdrachten, maar de hele groep vond dat juist prettig omdat ik juist wist wat ik deed.quote:
Haha ik heb al 3 bakkies op dus ik sla over, anders slaap ik vannacht weer niet.quote:Op woensdag 10 juni 2020 13:26 schreef LeesFoknl het volgende:
Nou, geven jullie maar wat tips voor ons hoe we het beste met mensen die een beetje of een beetje meer autistisch zijn, kunnen omgaan. En nog wat verhalen en anecdotes voor ons ter illustratie, altijd leuk.
Dan ga ik eens een pot koffie maken. Iedereen koffie?
Jaah idd.quote:Op woensdag 10 juni 2020 13:30 schreef ToT het volgende:
[..]
Och ging over dat ik te veel de leiding over de groep nam bij opdrachten, maar de hele groep vond dat juist prettig omdat ik juist wist wat ik deed.
Maar het ging ook over filosofische dingen, de natuur van de mens bijvoorbeeld.
Ik zei dat de mens van nature egoïstisch is, want je doet alles voor dat jij en je directe roedel overleeft en het goed heeft. Anderen helpen geeft vaak een goed gevoel en dan doe je het voor dat goede gevoel, maar vaak (niet altijd) ook in de hoop dat de ander jou weet zal helpen als jij het nodig hebt. Zo overleven diersoorten het; sociaal zijn om te kunnen overleven.
De stagiaire werd hier best een beetje boos over en zei dat het prima is dat ik zo in het leven stond, maar zo redeneerde zijzelf ÉCHT niet.En toen kreeg ze dus een hele kudde autisten over zich heen die mij volledig gelijk gaven!
Maar toen een therapeut weer begon te zeiken over dat ik te veel een leidingsfiguur was in de groep, sloeg de vlam echt in de pan; men was het zat dat dat steeds tegen mij gezegd werd!
Achteraf snap ik het ook wel; als ik te veel de leiding neem kan de rest weer onvoldoende uitproberen in de bijeenkomsten, maar dan had dat ff beter gecommuniceerd moeten worden.
Lief jochie! xxquote:Op woensdag 10 juni 2020 13:23 schreef ToT het volgende:
[..]
Haha mijn Tagalog is nog niet zo vloeiend, dus dat moest ik ff opzoeken voor de zekerheid!
Het is een manneke!
[ afbeelding ]
Hem de hele dag bezig houden en laten enten en drinken (plus al zijn rotzooi opruimen) hakt er wel behoorlijk in; ik heb weinig rust, maar het is wel ongelooooooooooflijk fijn!
![]()
En mijn vrouw werkt.
quote:Op woensdag 10 juni 2020 13:38 schreef Dientjuh123 het volgende:
[..]
Lief jochie! xx
geen negatieve reacties gehad op de combi autisme & relatie??
ik wel helaas; in combi met geloof ook nog
Ah okay, nu begrijp ik het. Dank je.quote:Op woensdag 10 juni 2020 08:20 schreef Peejtur het volgende:
[..]
Dat ik weet dat ze er van bij moet komen en dan niet de normale, gezellige vrouw kan verwachten die avond. Drukke evenementen zou ik niet zo snel met haar kunnen bezoeken want teveel prikkels.
Nee, dat niet.quote:Op woensdag 10 juni 2020 13:38 schreef Dientjuh123 het volgende:
[..]
Lief jochie! xx
geen negatieve reacties gehad op de combi autisme & relatie??
ik wel helaas; in combi met geloof ook nog
Ontvangen: geen idee.quote:Op woensdag 10 juni 2020 13:41 schreef Dientjuh123 het volgende:
ff iets anders: kun je als je nog geen 7 dagen hier zit al wel PB's ontvangen en beantwoorden??
Waarschijnlijk opmerkingen in de trant van "dan zal je niet heel erg autistisch zijn als je een relatie kan hebben".quote:Op woensdag 10 juni 2020 13:42 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]![]()
Negatieve reacties op de combinatie autisme & relate, en dan ook nog met geloof?
Leg eens uit svp want dit begrijp ik niet, dat van dat geloof.
Ik vind dat jij dingen altijd netjes uitlegd.quote:Op woensdag 10 juni 2020 20:13 schreef -Straw- het volgende:
Ik denk dat het belangrijkste is dat je iemand accepteert zoals die is en niet afknapt als iemand voor je gevoel raar, overdreven of onlogisch reageert, of awkward en rigide gedrag vertoont. Het is vooral een kwestie van verwachtingen bijstellen en je inleven in de (andere) belevingswereld van de ander.
Een aantal aanpassingen in de omgang zijn misschien wel nodig, afhankelijk van de persoon.
Iemand niet knuffelen of aanraken bijvoorbeeld, als die persoon niet goed gaat op aanrakingen. Duidelijk communiceren, directer dan je misschien gewend bent, oppassen met sarcasme en dergelijke. Meer initiatief tonen in sociaal contact als de ander daar moeite mee heeft. Niet te veel vragen naar gevoelens (alexithymie komt vaker voor).
Accepteer dat iemand met autisme het misschien lastiger vindt om je aan te kijken, om spontaan iets te ondernemen, om naar een drukbezocht festival of feest te gaan. Het kan lijken alsof de vriendschap en het initiatief meer van jouw kant komen. Dat betekent niet dat de vriendschap niet gewaardeerd wordt, initiatief tonen ligt gewoon lastig. Als je behoefte hebt aan emotionele steun en troost dan schiet iemand met autisme soms ook tekort. Dat is meestal niet vanwege een gebrek aan empathie - iemand voelt wel met je mee - maar een script of intuïtief gevoel van 'wat te doen' ontbreekt.
Bonuspunten als je met interesse luistert naar verhalen over hun specifieke interesse van dat momentEn nee, dat gaat niet altijd om treinen.
Even generaliserend zijn dit denk ik punten die vaker terugkomen.
het is eigenlijk niet zo heel ingewikkeld...quote:Op woensdag 10 juni 2020 07:59 schreef LeesFoknl het volgende:
ER is een topic hier in R&P over .... hoe kom je erachter of je autisme hebt.
Een heel interessante discussie waaruit blijkt dat het niet makkelijk is om daar achter te komen, dat er heel veel soorten autisme bestaan, dat vaker iemand een stempel autist kan krijgen die eigenlijk ergens anders last van heeft, en óók dat soms niet herkend wordt dat een bepaald iemand autist is.
Dat het vaststellen werk is voor een psychiater, en dat autisten vaak opgelucht zijn als eindelijk duidelijk wordt wat de onderliggende oorzaak van bepaalde problemen is, ook omdat die dan gericht aangepakt kunnen worden.
Ik wil echter graag weten, advies en tips krijgen, hoe ik als leek en gewoon mens, het beste om kan gaan met autisten. Hoe hen bejegenen?
Een soort to do and what not to do - tips. Dus ....
-Wat niet doen of zeggen? Want ik wil zeker niet iemand kwetsen.
-Wat wel om diegene een goed gevoel, een opsteker, te geven.
-En hoe te helpen om vooruit te komen, bv. bij als tutor op basisschoolniveau voor kinderen jeugdigen en volwassenen.
![]()
eigenlijk zou je moeten verzinnen voor je zelf.. wat je graag zou willen doen als werk.quote:Op woensdag 10 juni 2020 21:12 schreef steelhead het volgende:
Prikkel arm is wel belangrijk. Werkte via de wsw in het archief. Dat was lekker rustig solistisch werk.
Het probleem was dat ik depressief werd, omdat ik het gevoel had stil te staan ten opzichte van mensen om mij heen, kwa carriere, eigen huis en een gezin (lees als in heb ik niet).
Ik viel al meer uit dan gemiddeld, maar door compensatie van de wsw en omdat het nog te overzien was, was dat geen probleem.
Maar door die depressie viel ik nog meer uit. Dus dat wilden ze oplossen. De oplossing was dat ik in een ruimte kwam te zitten om documenten in te scannen.
Naast dat het dodelijk saai werk was, was de omgeving niet goed voor mij. 1 collega die iedereen en alles in de gaten hield, met commentaar. Een andere die te veel prate en zijn eigen vragen beantwoorde en ook zwaar botste met die eerste.
Dan nog de man tegen over me met een zwakke begaving, die gewoon door tetterde, zelfs wanneer ik mijn headset op had en met de toevoeging dat ik niet gestoord wou worden. Maar ondanks dat meermaals gezegd te hebben, dat gewoon niet binnen kwam.
Dan nog niet te spreken over het OL niveau dat er heerste. En andere mensen die gewoon kwamen storen aan mijn bureau. Ze bedoelden het allemaal niet verkeerd, maar voor mij was het niet handig.
Volgens mijn wsw begeleider was het een goede plek. Maar het ging alleen maar slechter door overprikkeling. Dus moest daar stoppen.
Mijn wsw loopt door, maar ze weten het momenteel ook niet waar ik terecht kan. Er is zelfs een kans om compleet afgekeurd te worden. Ik weet niet of ik daar nou vrolijker van word.
Iig wel met de POH erover gehad en zo uiteindelijk wel kunnen aangeven bij mijn wsw begeleider dat die plek iig teveel voor mij was.
logisch wel.. want geloof is veel te abstractquote:Op woensdag 10 juni 2020 14:00 schreef ToT het volgende:
[..]
Nee, dat niet.Ik loop wel af en toe tegen drempels op, maar samen komen we er wel uit.
En aiiiiii ja geloof; ik merk dat veel mensen met autisme ronduit anti-theïsten zijn!![]()
(Zoals ikzelf)
maar even heel gek gedacht hequote:Op vrijdag 12 juni 2020 14:24 schreef LeesFoknl het volgende:
Ik doe mijn best, maar ik kan nog wel eens wat ongeduldig zijn. Dat is iets waar ik dan op moet letten.
Heel herkenbaarquote:Op vrijdag 12 juni 2020 15:00 schreef Brybry het volgende:
Autist meldt zich;
Zo op het oog een leuke,spontane en sociale vrouw maar toch echt hartstikke autistisch![]()
Mijn sociale vaardigheden zijn dan ook uitstekend (kei van een actrice) maar m'n relationele vaardigheden zijn dramatisch![]()
Als er een drukke periode/dag aankomt of ik heb die gehad dan moet ik mij echt even voorbereiden/van bijkomen, laat mij dus met rust.
Onduidelijk communiceren, zeg gewoon wat je wilt weten en draai er niet omheen.
Ik ben een ontzettende flapuit en dat zorgt nog weleens voor problemen, als je mijn mening vraagt dan krijg je die ook. Het maakt niet uit of het mijn buurvrouw of de ceo is, grote kans dat je even perplex staat.
Ik heb kinderen en die drogen best heel leuk op , daar ben ik dan ook wel echt trots op want autisme+kinderen zou volgens de heersende mening niet samen kunnen gaan.
Dus als je vragen hebt, stel ze gerust!
Misschien dat de vrouwen met autisme die de minste klachten hebben, de minste moeite en problemen hebben, de kracht en de wil hebben om daar hen te gaan.quote:Op woensdag 10 juni 2020 16:29 schreef K21 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk opmerkingen in de trant van "dan zal je niet heel erg autistisch zijn als je een relatie kan hebben".
Eerlijk gezegd heb ik dat stiekem ook wel eens gedacht toen ik in het verleden naar zo'n steungroep voor vrouwen met ASS ging. Zaten daar vrouwen die eigenlijk alles voor elkaar hadden. Huisje, boompje, beestje, vriendenkring, leuke baan en ook extravert en vlotte babbel.
Ik daarentegen was zwaar mislukt in alles van dat en kon niet eens normaal een zin uit m'n mond krijgen van ellende.![]()
Maar daarom heet het dus ook een spectrum en tegenwoordig snap ik echt wel dat schijn lelijk kan bedriegen als het aankomt op hoe moeilijk iemand anders het kan hebben met autisme, al is hij of zij op het oog nog zo succesvol.
Best sneu eigenlijk als mensen zo denken...quote:Op woensdag 10 juni 2020 16:29 schreef K21 het volgende:
[..]
Waarschijnlijk opmerkingen in de trant van "dan zal je niet heel erg autistisch zijn als je een relatie kan hebben".
Ik heb gemerkt dat ik met autisten tijd nodig heb om hun "handleiding" te leren kennen, daar waar het met "gewone" mensen veel vlotter gaat. Maar dat lukt wel. Ook merk ik, dat ik omdat ik beter moet opletten hoe en wat met hen, wat ik zeg, meer tijd geven enz. het voor mij best een stuk vermoeiender is langer met hen om te gaan, bezig te zijn (vaak bijles en zo). Ik merk dat ik na een uur echt wel moe ben. Maar zij ook, gelukkigquote:Op vrijdag 12 juni 2020 14:32 schreef Uhmmpie het volgende:
[..]
maar even heel gek gedacht he
zoals een autist zijn trekjes heeft.. heb jij die ook.
die zijn misschien net wat minder rigide... maar het zit net zo hard ingebakken in jou.
dus doe wat je kunt.. lees de reacties die je terugkrijgt..
en dan kom je echt al een heel eind.
je hoeft niet de lokale autistenfluisteraar te zijn om normaal met mensen om te kunnen gaan
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |