abonnement Unibet Coolblue
pi_193567828
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 14:15 schreef JANdeDERDE het volgende:

[..]

Eeuh nee dat lees ik nergens iig. Het klinkt goed hoor maar dat hoor ik bijna niemand zeggen.
Omdat je niet luistert ?
Omdat je niet begrijpt waarom er massa's mensen buiten Amerika de straat opgaan?
Die moord in Amerika is voor hen een aanleiding voor een dieper gevoel uiten van ongewenst en achtergesteld te worden vanwege uiterlijk en etnische herkomst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 10-06-2020 14:28:15 ]
pi_193568081
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 14:12 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Maar de wereldwijde ophef van nu gaat ook veel over sowieso buitengesloten, achtergesteld, gediscrimineerd worden door leden van de dominante cultuur omdat men er niet uitziet zoals de meesten van die etnische meerderheid.
Ook al is men redelijk geintegreerd in die dominante cultuur
Als een bepaalde cultuur niet matcht met de dominante cultuur in normen,waarden en omgang ligt het aan de cultuur.

Als dan 90% van die cultuur ook dezelfde huidskleur heeft....ligt het dan aan de huidskleur of aan de cultuur ? Mijn mening is dat het dan aan de cultuur ligt en niet aan de huidskleur.

Kan me geen reet schelen wat voor kleurtje iemand heeft maar wel hoe deze in zijn normen , waarden en manier van denken zit. Alleen bij bepaalde normen en waarden komt ook vaak een bepaald type huidskleur mee.

Als ik een eigen bedrijf had wist ik het ook wel. Als ik altijd gezeur heb met minions en niet met smurfen neem ik vanzelf geen minions meer aan.
pi_193568096
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:18 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Mooi, dat is iig al iets :)
[..]

Je bent wel een koning in framen :D. 550.000 slaven (elders geschat op 1 à 2 miljoen) met veel semantische flexibiliteit een kleine slavenhandelaar noemen. Ja, het kan, als jij daar gelukkig van wordt. Op wereldschaal is alles klein. Nederland was in 2014 de tweede landbouwexporteur ter wereld met een totale waarde van 114 miljard euro. Tegelijkertijd is het maar 6% van de totale wereldwijde landbouwexport. Nederland is dus een kleine landbouwexporteur.

Maar gelukkig zijn we het eens dat ook als jij het graag wil framen als een kleine slavenhandelaar met slechts 550.000 slaven, het immoreel is en een zwarte pagina uit onze geschiedenis :).
Het gaat gewoon om de feiten. Er zijn staatjes van de Transatlantische slavenhandel, en dan bungelt Nederland onderaan. De mate van morele verontwaardiging of het leed moet je niet gaan uitdrukken in onware cijfers, kwalificaties of economisch belang. Er is geen numerieke of monetaire tegenwaarde van het leed.

quote:
Dat vind ik interessant. Waren er morele bezwaren van hooggeplaatste Nederlanders hiertegen? Want het komt op mij meer over dat ze zodra ze de kans kregen er vol voor gingen, niet dat ze zich verzetten tegen slavernij en daarom een morele leider in de wereld waren om deze "spierwitte" bladzijdes in onze geschiedenis te vullen. En ik ben ook wel benieuwd hoe je Nederland zijnde dan met het voortschrijdend inzicht komt dat je toch immoreel moet gaan handelen en, hoewel op zeer kleine schaal (slechts 550.000 slaven), slavernij moet gaan toepassen.
Dat is inderdaad heel interessant. Je zou zeggen dat bij al die aandacht voor het slavernijverleden juist die ommekeer centraal zou staan, maar dat past niet in het beeld van de gewetenloze Nederlanders die o zo graag aan slavernij wilden doen want het waren nou eenmaal witten en dus racisten en incompetent om hun geld op een andere manier te verdienen.

Ten eerste waren het Calvinisten die in een 80-jarige oorlog met het Spaanse imperium verwikkeld waren en het idee van absolute monarchie hadden verworpen en een republiek waren geworden met de argumentatie dat een vorst zich om zijn volk moest bekommeren zoals een herder zijn schapen en niet als meester van slaven. Dat ging dan om de vrijheid van godsdienst, maar de slavernij metafoor kwam nog wel vaker terug en slavernij was iets slechts uit een inmiddels ver verleden en waarschijnlijk niet eens Nederlands. Ook de boeren waren doorgaans nooit horig geweest maar zelf landeigenaar. Dat had alles te maken met het water. Iedereen in de Republiek was van rechtswege vrij en het was ook een multiraciale samenleving hier en daar. Bovendien waren het calvinisten en alle mensen waren god's kinderen.

De WIC werd opgericht met staatssteun om bij te dragen aan de oorlog tegen Spanje,meteen na afloop van het twaalfjarig bestand, want handel en oorlog waren verweven en de oorlog tegen de Republiek werd gefinancierd met opbrengsten uit de Amerika's. Dus het was kaapvaart en handel overnemen en uitbreiden wat de WIC ging doen dmv handelsposten.Willem Usselincx, een oprichter van de WIC en een belangrijk figuur was van een andere stroming, die wilde echte kolonien als nieuwe versies van het paradijselijke Nederland om daarmee de Spanjaarden te bestrijden. Dat was de grote vijand, hij was Antwerpenaar van geboorte, en zat er op die manier in voor de lange adem van het ware geloof tegen het katholicisme met diens tyrannie. Het ging hem dus ook om de oorlog, maar via kolonien die protestants zouden worden door de macht van het woord en was een fel tegenstander van slavernij. Behalve een humanistische weerzin en een calvinistisch bezwaar gaan slaven natuurlijk ook niet tegen de Spanjaarden vechten, en 'Nieuw-Nederlanders' wel.

Het beleid was meer korte termijn, imperium was te duur, de kaapvaart was succesvol, Nieuw Nederland (NY en omstreken) dreef op de beverhuidenhandel met de Indianen en er werd wel een poging gedaan om kolonisten daar heen te krijgen met patroonschappen bijvoorbeeld, maar het leven in de Republiek was te goed. Het was een multicultureel allegaartje van Nederlanders, Duitsers, Walen, zeelieden van over de hele wereld, van gekaapte schepen bevrijdde Afrikaanse slaven, Indianen, Engelsen etc. Het was allemaal niet zo heel christelijk en overtuigd om de oorlog tegen Spanje met volle kracht te voeren. Meer opportunisten, avonturiers dan devote geloofsvluchtelingen. Daar kwam nog het mismanagement van Kieft bij en wederom verkeerde zuinigheid vanuit het bestuur, waardoor de kolonie uiteindelijk weerloos was tegen de Engelsen.

Ook de bemanning van de meeste WIC-schepen was vaak niet erg Nederlands en niet zo calvinistisch. Die waren vaak jaren weg van huis, en het harde leven aan boord was nou niet echt bevorderlijk om sentimele sneeuwvlokjes te kweken, bovendien zagen ze overal slavernij behalve in Nederland, dat natuurlijk ook decadenter werd terwijl de theologische kwesties zich toespitsen op fijnslijperij rondom predestinatie. En die slaven op gekaapte schepen kon je ook niet even thuis afzetten en moesten ergens aan de slag, dus niet alle kapiteins zullen als de rechtlijnige calvinist Piet Hein geweest zijn en er waren genoeg havens in de Cariben om te ze verkopen, corruptie was er ook bij de WIC. En het was oorlog natuurlijk, en handel en oorlog waren verweven.

Het geld van de zilvervloot werd gebruikt voor een nieuw offensief. Johan Maurits ging de net veroverde Portugese kolonie in Brazilie besturen. Dat lukte maar door de oorlogsschade lag de kolonie en met name de suikerplantages op zijn gat, er moest natuurlijk wel geld verdiend worden want de handel moest de kolonie en daarmee de oorlog financieren. De animo om vanuit Nederland in Brazilie te komen werken was gering en Indianen mochten niet op de plantages zelf werken van de WIC en velen daarvan werden ziek van westerlingen. Hij schreef aan de Heren 19 dat hij niets van kolonie kon maken zonder 'negers', goed bestand tegen Europese ziektes en Zuid-Amerikaanse plantages, en verzocht hen om over hun scrupules heen te stappen in deze moeilijke tijden. De WIC gaf hem toestemming onder de voorwaarde dat de slaven na 7 jaar werden vrijgelaten, niet aan katholieken verkocht werden en in die tijd onderricht kregen in het christendom. En dus ging hij ook slavenforten aan de Afrikaanse Westkust afpakken, de Nederlanders handelden daar al maar niet in slaven, te beginnen met Elmina. Ondertussen was in Nederland een bijbelse rechtvaardiging van slavernij gevonden, god had een of ander bijbelfiguur en diens nazaten tot slavernij veroordeeld en de Nederlanders wisten nu wie die nazaten waren, wellicht dat die 7 jaar daar ook mee te maken heeft.

Het ironische is dat die Johan Maurits verder een ontzettend verlicht bestuurder was en in Brazilie nog steeds als stichter van de multiculturele samenleving met godsdienstvrijheid geldt. In Nederland was het een ver van mijn bed show, een van de verschrikkingen van de oorlog wellicht, terwijl vaak joden waren zodat ze makkelijker in laag aanzien konden worden gezet, je kwam ze niet tegen voor de kerk. In de idyllische republiek veranderde er niks, dan is het makkelijke wegkijken. Met Nieuw-Brazilie werd het uiteindelijk niks, maar er was genoeg vraag naar slaven voor de slavenforten vanuit de andere mogendheden. De driehoekshandel begon, welke ook als voordeel had dat de schepen vanuit vaak Zeeland vertrokken met een gewone lading, aan de Afrikaanse westkust werden dan wat aanpassing gedaan voor het personenvervoer, om weer als gewone vrachtschepen vanuit de Amerika's naar Nederland te vertrekken. Ook dat maakte het makkelijker om het er niet over te hebben.

Het is even snel uit mijn hoofd en er zal vast wel wat aan toe te voegen en een aantal dingen zijn mijn eigen interpretaties, maar dat is wel de hoofdlijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193568246
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 14:35 schreef descon het volgende:

[..]

Als een bepaalde cultuur niet matcht met de dominante cultuur in normen,waarden en omgang ligt het aan de cultuur.
Daar gaat het niet om in de huidige verontwaardiging en boosheid.
Ik zie in al die beelden van diverse demonstraties in de westerse landen blanke en minder blanke mensen . Deze mensen matchen dus zeker.
pi_193568349
quote:
10s.gif Op woensdag 10 juni 2020 09:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Als je niet in een racistisch land wilt wonen, waarom ben je dan zo’n hartstochtelijk verdediger van de FvD?
Die club moedigt immers alle schedelmeters en andere racisten aan om zich bij hen te verzamelen.
Ik zal niet ontkennen dat het FvD ook een aantrekkingskracht uitoefent op onfrisse figuren. Maar dat hele BLM en KOZP gebeuren is een verzameling van openlijke racistisen die de Nederlandse samenleving wil splijten in blanken en niet-blanken. Die leeft van het raciaal conflict, wat zij 'strijders' noemen.
Het FvD is nog van het ouderwetse antiracisme, huidskleur doet er niet en mag er niet toe doen, punt. Dat is de enige optie, racisme met racisme bestrijden kan niet.

De post raciale samenleving zwicht onder de lasten van de massa-immigratie. Het zijn niet alleen gekleurden die met Amerikaans racisme aankomen, gegeven het feit dat autochtone Nederlanders de minst racistische mensen ter wereld zijn leidt ook de massa-immigratie van Oost-Europeanen, moslims, Afrikanen en Britten en Amerikanen tot meer racisme. Ook zien we door de massa-immigratie steeds meer groepsvorming waarbij kleur, cultuur, overlast en criminaliteit sterk aan elkaar verbonden zijn. Dan maak je het de autochtone Nederlander ook steeds moeilijker om onbevooroordeeld te zijn.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_193568539
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 14:52 schreef Weltschmerz het volgende:

Maar dat hele BLM en KOZP gebeuren is een verzameling van openlijke racistisen die de Nederlandse samenleving wil splijten in blanken en niet-blanken.
Dit lijkt me jouw zwart-wit-denken.... Deze generaliserende stijl op jou toegepast ben jij dus de racist,

quote:
gegeven het feit dat autochtone Nederlanders de minst racistische mensen ter wereld zijn
welke bronnen heb je voor dit " feit"
het komt mij over dat je zwaar in denial zit en jezelf en je peers verbergt achter de schijn van superpolitiekecorrectheid
  woensdag 10 juni 2020 @ 15:13:33 #282
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193568637
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 13:48 schreef descon het volgende:
Het is wel een keuze om in je eigen cultuur te blijven hangen en je niet aan te passen aan de dominerende cultuur. Dan moet je daarna niet raar op kijken dat je buiten gesloten word in de dominerende cultuur en achter de feiten aanloopt.

Wat je thuis doet moet je zelf weten, maar op de werkvloer gelden toch echt de regels van de dominante cultuur.
Ken je de term 'cultuur-racsime'? Dat is natuurlijk een flauwe linkse opmerking, maar nieuw-rechts (Zo nieuw is het ook niet meer, in 2004 werd er al over gesproken.) heeft cultuur een beetje tot racisme excuustruus verheven. Als ik het maar "cultuur" noem, dan kan niemand mij van racisme betichten, want haha! Het is cultureel en niet op ras, maar kan ik nog steeds discrimeren want hunnie hebben een achterlijke cultuur. Klaar. Zoiets.

Ik ben het ook niet met je eens. We hoeven helemaal 'een cultuur' te vormen. Want dan mag jij me nog eens uitleggen wat onze 'dominante cultuur' eigenlijk is.

En dan vertellen waarom een Fries en een West-Fries daarin zouden passen. :D Of een Groninger en een Limburger. ;)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193568675
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 14:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om in de huidige verontwaardiging en boosheid.
Ik zie in al die beelden van diverse demonstraties in de westerse landen blanke en minder blanke mensen . Deze mensen matchen dus zeker.
Ik verwijs naar culturen, niet naar huidskleur. Linkse activisten zullen dit sneller ondersteunen, die zijn toevallig vaker blank & vrouw en een gemeenschappelijke "rechtse vijand" hebben.

The enemy of my enemy is my friend.
  woensdag 10 juni 2020 @ 15:27:59 #284
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193568812
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:13 schreef SicSicSics het volgende:
Als ik het maar "cultuur" noem, dan kan niemand mij van racisme betichten ...
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:16 schreef descon het volgende:
Ik verwijs naar culturen, niet naar huidskleur.
3 minuutjes. Netjes! 8-)
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193568928
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:13 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ken je de term 'cultuur-racsime'? Dat is natuurlijk een flauwe linkse opmerking, maar nieuw-rechts (Zo nieuw is het ook niet meer, in 2004 werd er al over gesproken.) heeft cultuur een beetje tot racisme excuustruus verheven. Als ik het maar "cultuur" noem, dan kan niemand mij van racisme betichten, want haha! Het is cultureel en niet op ras, maar kan ik nog steeds discrimeren want hunnie hebben een achterlijke cultuur. Klaar. Zoiets.

Ik ben het ook niet met je eens. We hoeven helemaal 'een cultuur' te vormen. Want dan mag jij me nog eens uitleggen wat onze 'dominante cultuur' eigenlijk is.

En dan vertellen waarom een Fries en een West-Fries daarin zouden passen. :D Of een Groninger en een Limburger. ;)
Ik verwijs niet naar "onze" dominante cultuur maar naar een dominante cultuur in de context van waar je zit.

Zit ik in Beijing dan zal de Chinese cultuur dominant zijn. Wil ik daar succesvol zijn zal ik toch me moeten aanpassen in taal en gebruiken die daar dominant zijn.

De cultuur in Limburg is ook anders als in Friesland maar ligt nog steeds relatief dichtbij elkaar waardoor er veel overlap is in manier van denken en doen. Daardoor minder kans op conflicten.
pi_193569025
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:03 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dit lijkt me jouw zwart-wit-denken.... Deze generaliserende stijl op jou toegepast ben jij dus de racist,
[..]

welke bronnen heb je voor dit " feit"
het komt mij over dat je zwaar in denial zit en jezelf en je peers verbergt achter de schijn van superpolitiekecorrectheid
laten we dan stellen dat BLM en KOZP meningen opdringen aan de meerderheid. Aan mensen die helemaal niet zitten te wachten op discussie, gezeur en wat voor gedachte iemand anders bij Zwarte piet heeft.
Dit doen ze zo graag dat KOZP al eerder aangaf het hele jaar te willen actievoeren.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193569089
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:41 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

laten we dan stellen dat BLM en KOZP meningen opdringen aan de meerderheid.
Dat is de slachtofferverdediging.
Mensen hebben het recht op meningsuiting, het recht op verenigen en vergaderen als middelen om overheden en publieke opinies te overtuigen van hun mening
Essentiéle rechten en processen in een democratie.

quote:
Aan mensen die helemaal niet zitten te wachten op discussie, gezeur en wat voor gedachte iemand anders bij Zwarte piet heeft.
Dan gaan ze toch wat anders doen ? men hoeft niet steeds te luisteren, in gesprek of debat te gaan met andersdenkenden
pi_193569151
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:13 schreef SicSicSics het volgende:
Het is cultureel en niet op ras, maar kan ik nog steeds discrimeren want hunnie hebben een achterlijke cultuur.
Daar is al een term voor, namelijk etnocentrisme.
  woensdag 10 juni 2020 @ 15:53:36 #289
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193569196
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:50 schreef Wegenbouwer het volgende:
Daar is al een term voor, namelijk etnocentrisme.
Ik leer elke dag nieuwe dingen! ^O^
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193569209
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:46 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Dat is de slachtofferverdediging.
Mensen hebben het recht op meningsuiting, het recht op verenigen en vergaderen als middelen om overheden en publieke opinies te overtuigen van hun mening
Essentiéle rechten en processen in een democratie.
[..]

Dan gaan ze toch wat anders doen ? men hoeft niet steeds te luisteren, in gesprek of debat te gaan met andersdenkenden
Van wie moet dat dan? Van die kleine minderheid, die plaatsen Nederland in een bus langsgaat om te kijken of er nog ergens stoute mensen Zwarte piet spelen?

Zwarte piet heeft niets met racisme te maken. Het zal makkelijker zijn om de fabrikanten van de zwarte schmink een verbod op te leggen. Want dat is waar het op neer komt begrijp ik.
Men gebruikt zwarte schmink omdat bij elke andere schmink de persoon alsnog herkenbaar is.
doe maar eens zwarte schmink op en kijk hoe herkenbaar je nog bent.

[ Bericht 0% gewijzigd door spectrumanalyser op 10-06-2020 16:03:02 ]
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_193569502
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:13 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Ken je de term 'cultuur-racsime'? Dat is natuurlijk een flauwe linkse opmerking, maar nieuw-rechts (Zo nieuw is het ook niet meer, in 2004 werd er al over gesproken.) heeft cultuur een beetje tot racisme excuustruus verheven. Als ik het maar "cultuur" noem, dan kan niemand mij van racisme betichten, want haha! Het is cultureel en niet op ras, maar kan ik nog steeds discrimeren want hunnie hebben een achterlijke cultuur. Klaar. Zoiets.
Deze snap ik niet helemaal. Je mag toch wel een mening hebben over culturen en tradities?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  woensdag 10 juni 2020 @ 16:20:08 #292
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193569548
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Deze snap ik niet helemaal. Je mag toch wel een mening hebben over culturen en tradities?
Absoluut. Het is alleen steeds vaker een slechte poging om te verhullen dat het toch lekker om discrimineren gaat.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_193569567
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:20 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Absoluut. Het is alleen steeds vaker een slechte poging om te verhullen dat het toch lekker om discrimineren gaat.
Dat blijft wel glad ijs vind ik ook. Ik vind boeren onder het eten smerig, ben ik dan een cultuurracist? Is kritiek op ZP cultuurracisme?

Ik vind de Westerse cultuur superieur, mag dat?
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  woensdag 10 juni 2020 @ 16:21:43 #294
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193569575
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 15:35 schreef descon het volgende:
Ik verwijs niet naar "onze" dominante cultuur maar naar een dominante cultuur in de context van waar je zit.

Zit ik in Beijing dan zal de Chinese cultuur dominant zijn. Wil ik daar succesvol zijn zal ik toch me moeten aanpassen in taal en gebruiken die daar dominant zijn.
Absoluut. ^O^
Maar als je er buitengesloten zou worden omdat jouw cultuur achterlijk is, dan is het nog steeds discriminatie. Kunnen die Chinezen wel roepen dat je je gewoon moet aanpassen, maar ze discrimineren wel. ;)
quote:
De cultuur in Limburg is ook anders als in Friesland maar ligt nog steeds relatief dichtbij elkaar waardoor er veel overlap is in manier van denken en doen. Daardoor minder kans op conflicten.
Cultuur is meer fluide dan seksualiteit in 2020. Je kunt er alles en niets mee.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 10 juni 2020 @ 16:24:22 #295
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_193569606
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
Dat blijft wel glad ijs vind ik ook. Ik vind boeren onder het eten smerig, ben ik dan een cultuurracist? Is kritiek op ZP cultuurracisme?
Volgens mij kun je gewoon de term 'discriminatie' erop los laten.
Als je cultuur gebruik om onrechtmatig onderscheid te maken, dan is het gewoon discriminatie.

Je mag jouw cultuur beter vinden. Je mag alleen iemand niet een baan weigeren omdat je die van hem minder vindt.

Zeggen dat achterlijke culturen op moeten rotten naar hun eigen cultuurgebied is gewoon discriminatie. ;)
quote:
Ik vind de Westerse cultuur superieur, mag dat?
Ja hoor.
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
  woensdag 10 juni 2020 @ 16:29:28 #296
117098 Hathor
Effe niet
pi_193569674
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:56 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Als je geen insider bent in de Surinaamse gemeenschap dan weet je niet hoe en hoeveel men huidskleur bespreekt. JIj lijkt me eerder een buitenstaander die met een zekere aversie surinamers beoordeelt
Nee, het klopt wel, creolen en hindoestanen zijn niet bepaald dikke vrienden van elkaar.

https://joop.bnnvara.nl/opinies/je-mag-niet-met-een-neger-trouwen

[ Bericht 12% gewijzigd door Hathor op 10-06-2020 16:46:10 ]
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
  woensdag 10 juni 2020 @ 16:54:11 #297
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193570064
quote:
6s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:24 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Volgens mij kun je gewoon de term 'discriminatie' erop los laten.
Als je cultuur gebruik om onrechtmatig onderscheid te maken, dan is het gewoon discriminatie.

Je mag jouw cultuur beter vinden. Je mag alleen iemand niet een baan weigeren omdat je die van hem minder vindt.

Zeggen dat achterlijke culturen op moeten rotten naar hun eigen cultuurgebied is gewoon discriminatie. ;)
[..]

Ja hoor.
Mag je iemand die al met een uitgestreken gezicht bij zijn sollicitatie aangeeft dat hij vrouwen geen hand zal geven omdat dat niet mag van zijn geloof, zijn cultuur, weigeren voor een baan, omdat jij als werkgever gelijkheid belangrijk vind?
Ik vind van wel, zelfs als het voor een positie is waarbij er geen klantcontact is. Het gaat dan om het behouden van je open, gelijkwaardige bedrijfscultuur.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_193570250
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:21 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik vind de Westerse cultuur superieur, mag dat?
Officieel ben je dan een Eurocentrist. Racisme en discriminatie betekenen inderdaad iets anders.
pi_193572131
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juni 2020 16:21 schreef SicSicSics het volgende:

[..]

Absoluut. ^O^
Maar als je er buitengesloten zou worden omdat jouw cultuur achterlijk is, dan is het nog steeds discriminatie. Kunnen die Chinezen wel roepen dat je je gewoon moet aanpassen, maar ze discrimineren wel. ;)
[..]
Je word pas buiten gesloten als je niks toevoegd.

Je word helemaal buiten gesloten als je eigen cultuur gaat opdringen terwijl je als cultuur niks of te weinig toevoegd aan de cultuur.
  woensdag 10 juni 2020 @ 19:31:55 #300
369021 tfors
gaarne wijzigen naar #ANONIEM
pi_193572543
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 12:18 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Mooi, dat is iig al iets :)
[..]

Je bent wel een koning in framen :D. 550.000 slaven (elders geschat op 1 à 2 miljoen) met veel semantische flexibiliteit een kleine slavenhandelaar noemen. Ja, het kan, als jij daar gelukkig van wordt. Op wereldschaal is alles klein. Nederland was in 2014 de tweede landbouwexporteur ter wereld met een totale waarde van 114 miljard euro. Tegelijkertijd is het maar 6% van de totale wereldwijde landbouwexport. Nederland is dus een kleine landbouwexporteur.

Maar gelukkig zijn we het eens dat ook als jij het graag wil framen als een kleine slavenhandelaar met slechts 550.000 slaven, het immoreel is en een zwarte pagina uit onze geschiedenis :).
[..]

Dat vind ik interessant. Waren er morele bezwaren van hooggeplaatste Nederlanders hiertegen? Want het komt op mij meer over dat ze zodra ze de kans kregen er vol voor gingen, niet dat ze zich verzetten tegen slavernij en daarom een morele leider in de wereld waren om deze "spierwitte" bladzijdes in onze geschiedenis te vullen. En ik ben ook wel benieuwd hoe je Nederland zijnde dan met het voortschrijdend inzicht komt dat je toch immoreel moet gaan handelen en, hoewel op zeer kleine schaal (slechts 550.000 slaven), slavernij moet gaan toepassen.
Laten we ook niet vergeten dat NL en de Europese landen, van alle slavenhoudende landen, de eerste waren die er mee ophielden. Wat dat betreft zijn we juist moreel superieur.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')