abonnement Unibet Coolblue
pi_193515504
Beste allemaal,

Ik ben Willemijn, een studente van 20 jaar in Rotterdam en woon samen met 2 andere meiden in Kralingen. Een week geleden stond er uit het niets een man voor de deur, hij had via Marktplaats een stoel gekocht en kwam die bij ons afhalen. Het gekke is alleen, wij hebben heel die stoel niet en geen van allen hebben we die stoel op Marktplaats gezet. Vervolgens die vent netjes uitgelegd dat er een misverstand moest zijn, want wij hadden de stoel niet en we hebben de stoel ook nooit in ons bezit gehad. Die man helemaal teleurgesteld, want hij was uit Nieuwegein gekomen.

Om een lang verhaal kort te maken, dit is deze week nog 3x voorgevallen. Iemand 'verkoopt' spullen via een veilingssite (Facebook, Marktplaats, enz.) en vertelt die mensen vervolgens dat zij het contant af kunnen komen rekenen bij onze deur en dat het dan meegegeven wordt. Die persoon die dit doet verdient er niks aan, het lijkt alleen alsof diegene het doet om ons te pesten. We hebben de sites waarop het gebeurt al gecontacteerd en die zeggen ermee bezig te zijn.

Vandaag was er echter wéér iemand aan de deur en het begint langzamerhand echt heel vermoeiend en tijdrovend te worden (één mevrouw snapte na een half uur nog niet dat wij de verkopers niet waren). Vanavond hebben we met z'n drieën besloten dat er meer gedaan moet worden om dit in de toekomst te voorkomen. Iemand tips?
pi_193515514
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 00:52 schreef Trindade99 het volgende:
Iemand tips?
Voorzichtiger omgaan met informatie over je privé-leven te delen openbaar op internet ;( Waarom begint je topic met "Ik ben Willemijn, een studente van 20 jaar in Rotterdam en woon samen met 2 andere meiden in Kralingen."? Da's wel lief, maar voegt niks toe.
pi_193515522
Niet iemand van jullie die recent hun relatie heeft verbroken en nu een wrange ex heeft?
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 7 juni 2020 @ 00:55:38 #4
408813 crew  trein2000
pi_193515543
Heel frustrerend. Ik zou vooral elk voorval (telefonisch) melden bij de site.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193515566
Die mensen die aan de deur komen zou ik vragen of ze het mail contact of de marktplaats-chat met de "verkoper" kunnen laten zien. Misschien kan je het een en ander herleiden aan het profiel van de verkoper?
pi_193515767
quote:
10s.gif Op zondag 7 juni 2020 00:54 schreef racerdkb het volgende:

[..]

Voorzichtiger omgaan met informatie over je privé-leven te delen openbaar op internet ;( Waarom begint je topic met "Ik ben Willemijn, een studente van 20 jaar in Rotterdam en woon samen met 2 andere meiden in Kralingen."? Da's wel lief, maar voegt niks toe.
Oh daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan... Ik dacht dan hebben jullie een achtergrond en een naam. Vroeger heb ik nog weleens op een forum gezeten en toen was het meestal netjes om jezelf eerst een beetje 'voor te stellen' als je nieuw was...
pi_193515788
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 00:55 schreef trein2000 het volgende:
Heel frustrerend. Ik zou vooral elk voorval (telefonisch) melden bij de site.
Alles ligt al bij de sites, van de namen (want diegene gebruikt meerdere namen) en van de producten die zijn aangeboden.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 7 juni 2020 @ 01:13:32 #8
408813 crew  trein2000
pi_193515804
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 01:12 schreef Trindade99 het volgende:

[..]

Alles ligt al bij de sites, van de namen (want diegene gebruikt meerdere namen) en van de producten die zijn aangeboden.
Blijven melden. Onder de aandacht blijven brengen.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193515810
quote:
11s.gif Op zondag 7 juni 2020 00:57 schreef racerdkb het volgende:
Die mensen die aan de deur komen zou ik vragen of ze het mail contact of de marktplaats-chat met de "verkoper" kunnen laten zien. Misschien kan je het een en ander herleiden aan het profiel van de verkoper?
Dit is natuurlijk al geprobeerd, het is enkel de hele tijd een andere naam en degene die het verkocht heeft heeft degene die aan de deur staat meestal al geblokkeerd... Echt wijzer wie of wat worden we er niet van.
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 7 juni 2020 @ 01:15:12 #10
408813 crew  trein2000
pi_193515829
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 01:13 schreef Trindade99 het volgende:

[..]

Dit is natuurlijk al geprobeerd, het is enkel de hele tijd een andere naam en degene die het verkocht heeft heeft degene die aan de deur staat meestal al geblokkeerd... Echt wijzer wie of wat worden we er niet van.
Zelf reageren op een advertentie?
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_193515832
Heb je al bekeken of er nog meer advertenties staan op (vermoedelijk) je eigen adres?

https://www.marktplaats.nl/kijkinuwwijk.html
pi_193515878
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 01:15 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Zelf reageren op een advertentie?
Ook al geprobeerd, komen we alleen niet heel veel verder mee helaas...
pi_193515894
quote:
14s.gif Op zondag 7 juni 2020 01:15 schreef racerdkb het volgende:
Heb je al bekeken of er nog meer advertenties staan op (vermoedelijk) je eigen adres?

https://www.marktplaats.nl/kijkinuwwijk.html
Wow ik wist niet dat dit kon! Dit is echt super handig. Helaas wel 96 spullen die aangeboden worden in mijn straat. Morgen maar even met zijn drieën uitpluizen wie de aanbieders zijn en dan de advertentie die mogelijk op ons adres staat doorgeven aan Marktplaats. :)
pi_193516144
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 01:11 schreef Trindade99 het volgende:

[..]

Oh daar heb ik helemaal niet bij stil gestaan... Ik dacht dan hebben jullie een achtergrond en een naam. Vroeger heb ik nog weleens op een forum gezeten en toen was het meestal netjes om jezelf eerst een beetje 'voor te stellen' als je nieuw was...
Het enige wat je daar mee bereikt is PM's
pi_193516280
Somebody that I used to know
pi_193517792
Ruzie met een buurman?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_193518089
Klinkt als een gedumpte ex.

Echt niemand van jullie recent een relatie verbroken?
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  Redactie Frontpage / Spellchecker zondag 7 juni 2020 @ 10:10:28 #18
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_193518800
Mensen hoeven niet vantevoren te betalen, begrijp ik. Dan gaat het dus niet om geld, maar lijkt het er inderdaad op dat iemand jullie aan het pesten is.

Dus denk eens na over wie dat kan zijn. Ruzie gehad? "Vriendjes" die denken een leuke grap met jullie uit te halen?

Probeer eventueel eens iemand die jullie vertrouwen op zo'n advertentie te laten reageren. Misschien levert dat meer info op.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zondag 7 juni 2020 @ 10:19:44 #19
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_193518882
Ga eens zelf reageren op de advertenties als het kan en probeer e-mail adres te achterhalen
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Redactie Frontpage zondag 7 juni 2020 @ 11:38:58 #20
38148 crew  Innisdemon
pi_193519845
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 10:19 schreef Scorpie het volgende:
Ga eens zelf reageren op de advertenties als het kan en probeer e-mail adres te achterhalen
Is al voorgesteld in eerdere reacties ;)
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_193520162
Vind je het erg om naar de deur te lopen, nee te zeggen en de deur weer dicht te doen?
Ik zou gewoon lekker niks doen.....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193520166
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 00:52 schreef Trindade99 het volgende:
Beste allemaal,

Ik ben Willemijn, een studente van 20 jaar in Rotterdam en woon samen met 2 andere meiden in Kralingen. Een week geleden stond er uit het niets een man voor de deur, hij had via Marktplaats een stoel gekocht en kwam die bij ons afhalen. Het gekke is alleen, wij hebben heel die stoel niet en geen van allen hebben we die stoel op Marktplaats gezet. Vervolgens die vent netjes uitgelegd dat er een misverstand moest zijn, want wij hadden de stoel niet en we hebben de stoel ook nooit in ons bezit gehad. Die man helemaal teleurgesteld, want hij was uit Nieuwegein gekomen.

Om een lang verhaal kort te maken, dit is deze week nog 3x voorgevallen. Iemand 'verkoopt' spullen via een veilingssite (Facebook, Marktplaats, enz.) en vertelt die mensen vervolgens dat zij het contant af kunnen komen rekenen bij onze deur en dat het dan meegegeven wordt. Die persoon die dit doet verdient er niks aan, het lijkt alleen alsof diegene het doet om ons te pesten. We hebben de sites waarop het gebeurt al gecontacteerd en die zeggen ermee bezig te zijn.

Vandaag was er echter wéér iemand aan de deur en het begint langzamerhand echt heel vermoeiend en tijdrovend te worden (één mevrouw snapte na een half uur nog niet dat wij de verkopers niet waren). Vanavond hebben we met z'n drieën besloten dat er meer gedaan moet worden om dit in de toekomst te voorkomen. Iemand tips?
Postcode invoeren en straal op 1km zetten. En dan even aan hand van advertenties uitzoeken wie met jullie adres ouwehoert.
  zondag 7 juni 2020 @ 12:19:52 #23
51385 baskick
Juist ja!
pi_193520294
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:07 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Postcode invoeren en straal op 1km zetten. En dan even aan hand van advertenties uitzoeken wie met jullie adres ouwehoert.
Diegene die deze 'grap' uithaalt zou wel dom zijn om zelf op inkomende berichten te reageren, zeker aangezien hij of zij 'slim' genoeg is om steeds andere namen/accounts te gebruiken.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193520336
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:19 schreef baskick het volgende:

[..]

Diegene die deze 'grap' uithaalt zou wel dom zijn om zelf op inkomende berichten te reageren, zeker aangezien hij of zij 'slim' genoeg is om steeds andere namen/accounts te gebruiken.
Ze zijn drie keer bij TS langs de deur geweest. Daarin kun je patronen vinden. Bijvoorbeeld wat er precies geadverteerd wordt. Aan hand daarvan kun je onderzoek starten. Uiteindelijk moet je met postcode + straal wel in de buurt komen.

De verkoper communiceert via berichten, hoe geeft hij anders het adres door?
pi_193520356
Bel uitzetten.
  zondag 7 juni 2020 @ 12:24:42 #26
51385 baskick
Juist ja!
pi_193520367
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:22 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Ze zijn drie keer bij TS langs de deur geweest. Daarin kun je patronen vinden. Bijvoorbeeld wat er precies geadverteerd wordt. Aan hand daarvan kun je onderzoek starten. Uiteindelijk moet je met postcode + straal wel in de buurt komen.

De verkoper communiceert via berichten, hoe geeft hij anders het adres door?
Zelfs als er een patroon in het aanbod is, wat kun je dan anders dan de bal bij Marktplaats leggen? Dan kan ook zonder patroon. Dat ie communiceert wil niet wil zeggen dat ie iets van zichzelf deelt.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193520384
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:24 schreef baskick het volgende:

[..]

Zelfs als er een patroon in het aanbod is, wat kun je dan anders dan de bal bij Marktplaats leggen? Dan kan ook zonder patroon. Dat ie communiceert wil niet wil zeggen dat ie iets van zichzelf deelt.
Nee, dan kun je hem in ieder geval daarop aanspreken. Daarnaast is het zo dat hij zijn eigen bankgegevens moet doorgeven, aangezien hij niks contant doet.
pi_193520395
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:26 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Nee, dan kun je hem in ieder geval daarop aanspreken. Daarnaast is het zo dat hij zijn eigen bankgegevens moet doorgeven, aangezien hij niks contant doet.
Lees de OP nog eens.
pi_193520402
quote:
3s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:27 schreef PP_Sound het volgende:

[..]

Lees de OP nog eens.
Wat dan?
  zondag 7 juni 2020 @ 12:48:43 #30
51385 baskick
Juist ja!
pi_193520679
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:26 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Nee, dan kun je hem in ieder geval daarop aanspreken. Daarnaast is het zo dat hij zijn eigen bankgegevens moet doorgeven, aangezien hij niks contant doet.
Alléén contant. En aanspreken zal helpen, ja, bij iemand die dit moedwillig doet.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193521281
Iedereen bedankt voor de reacties! :)

Het zou een boze ex van een huisgenoot kunnen zijn, maar die relatie is nu echt al een half jaar uit en hij heeft al drie maanden geen contact met haar gezocht. Zou een beetje bijzonder zijn als hij nu opeens bedenkt om op deze manier wraak te nemen. Voor de rest hebben we niet echt mensen waarvan we nou denken dat zij dit tegen ons doen.
pi_193521291
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 10:19 schreef Scorpie het volgende:
Ga eens zelf reageren op de advertenties als het kan en probeer e-mail adres te achterhalen
Het probleem is dat het telkens een ander mail adres, naam, enz is. Het is niet dat degene die dit doet telkens dezelfde naam en hetzelfde email adres gebruikt helaas.
pi_193521314
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:06 schreef sjorsie1982 het volgende:
Vind je het erg om naar de deur te lopen, nee te zeggen en de deur weer dicht te doen?
Ik zou gewoon lekker niks doen.....
Naja het is nu vier keer gebeurd en de meeste mensen nemen met een simpele 'nee' geen genoegen. Zelf snap ik dat ook wel. Twee van deze mensen hebben echt een uur in de auto gezeten om dat product op te halen. En dan moeten we het helemaal uitleggen en dat duurt echt weer een half uur, best vermoeiend.
pi_193521320
Wanneer je de deur niet meer opendoet is de lol er snel af voor degene die wil pesten.
pi_193521328
Je kan toch bij de kopers aan je deur ff op de marktplaats app checken welke gebruikersnaam ze mee chatten? deze ff opschrijven en marktplaats informeren.

Die kunnen wellicht IP achterhalen (als ze zo veel moeite überhaupt doen)
Verbannen van BNW jegens waarheid spuwen.
pi_193521338
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 12:22 schreef Werkperd het volgende:

[..]

Ze zijn drie keer bij TS langs de deur geweest. Daarin kun je patronen vinden. Bijvoorbeeld wat er precies geadverteerd wordt. Aan hand daarvan kun je onderzoek starten. Uiteindelijk moet je met postcode + straal wel in de buurt komen.

De verkoper communiceert via berichten, hoe geeft hij anders het adres door?
Het enige wat we tot nu toe als patroon kunnen vinden is dat diegene korting wil geven als de koper het nog dezelfde dag op wil komen halen... Voor de rest is het best lastig, tot nu toe stonden mensen bij ons voor de deur voor een stoel, een kast, een iPhone en een fiets.
pi_193521366
quote:
3s.gif Op zondag 7 juni 2020 13:39 schreef PP_Sound het volgende:
Wanneer je de deur niet meer opendoet is de lol er snel af voor degene die wil pesten.
Het probleem is dat degene die ons pest niet degene is die voor de deur staat... Het is daarnaast ook weer zoiets om voor niemand open te doen en het filteren tussen wel voor marktplaats/niet voor marktplaats is erg lastig.
pi_193521370
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 13:40 schreef epicbeardman het volgende:
Je kan toch bij de kopers aan je deur ff op de marktplaats app checken welke gebruikersnaam ze mee chatten? deze ff opschrijven en marktplaats informeren.

Die kunnen wellicht IP achterhalen (als ze zo veel moeite überhaupt doen)
Hebben we al gedaan, toch bedankt voor het meehelpen :)
Marktplaats zegt ermee bezig te zijn, de mensen blijven echter langskomen.
pi_193521386
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 13:43 schreef Trindade99 het volgende:

[..]

Het probleem is dat degene die ons pest niet degene is die voor de deur staat... Het is daarnaast ook weer zoiets om voor niemand open te doen en het filteren tussen wel voor marktplaats/niet voor marktplaats is erg lastig.
Wanneer iemand voor niets voor de deur staat dan gaat er vast nog wel boos bericht naar adverteerder en weet die dat zijn actie geen effect meer heeft.
Daarnaast wat is er lastig aan even opbellen wanneer je voor de deur staat?
pi_193522052
Ik zou Marktplaats eens op de hoogte stellen. Voor de rest kan je niets uithalen.

Voor verkopers is het ontzettend rot, voor jullie ook. Jullie zijn allemaal slachtoffers. Laat Marktplaats het maar opknappen.

(desnoods dat ze het systeem zo maken dat het niet meer mogelijk is om zo vrijblijvend iets aan te bieden vanaf een willekeurig adres in Nederland. Waar slaat dit op?)
Somebody that I used to know
pi_193522183
Is dit niet iets wat in de buurt komt van identiteit fraude?

Ik bedoel er word neem ik aan meer dan alleen een adres doorgegeven maar ook een naam?
Misschien valt dit er niet onder, maar vraag het mij af.
pi_193522424
Wat ontzettend vervelend. Het lijkt mij een mogelijkheid dat het iemand is die het effect van zijn daden kan zien. Dus een buurman of buurvrouw bijvoorbeeld. Dat ophalen op dezelfde dag wijst daar ook een beetje op.

Het is wel apart. Als iemand echt zou willen dat er veel mensen aan de deur komen dan zou het om populaire artikelen gaan(iphone/PlayStation).
pi_193522544
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:14 schreef Bucketlist het volgende:
Wat ontzettend vervelend. Het lijkt mij een mogelijkheid dat het iemand is die het effect van zijn daden kan zien. Dus een buurman of buurvrouw bijvoorbeeld. Dat ophalen op dezelfde dag wijst daar ook een beetje op.

Het is wel apart. Als iemand echt zou willen dat er veel mensen aan de deur komen dan zou het om populaire artikelen gaan(iphone/PlayStation).
Waarom doet MP hier niks tegen?
pi_193522570
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:14 schreef Bucketlist het volgende:
Dat ophalen op dezelfde dag wijst daar ook een beetje op.

Mwah, het kan ook zijn om geen lang heen en weer gedoe te hebben, en z'n sporen te kunnen wissen voor er gedonder is.
Somebody that I used to know
pi_193522611
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 13:39 schreef Trindade99 het volgende:

[..]

Naja het is nu vier keer gebeurd en de meeste mensen nemen met een simpele 'nee' geen genoegen. Zelf snap ik dat ook wel. Twee van deze mensen hebben echt een uur in de auto gezeten om dat product op te halen. En dan moeten we het helemaal uitleggen en dat duurt echt weer een half uur, best vermoeiend.
als je iets op marktplaats koopt dan is er een risico op oplichting, dat moet je maa voor lief nemen. Als iemand vervelend wordt bel je 112.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193523781
De koper kan toch zien dat het account nieuw is? Dan is dat eigen risico.
.
pi_193523892
A4tje op de deur hangen dat er iemand is die fraude pleegt met jullie adres. En je excuseren.

Je kan ook al een melding/aangifte doen bij de politie. Dan is er igg alvast iets geregistreerd.
Vraag die kopers ook om screenshots van het gesprek, de advertentie enz. je door te appen/mailen.
Dan heb je tenminste dossieropbouw tegen een nu nog onbekende.

Is het jullie eerste jaar in het studentenhuis? Kan het voor een oud bewoner bedoeld zijn?
Hebben buren last van jullie? Dat ze jullie terug willen pesten?
pi_193530481
quote:
7s.gif Op zondag 7 juni 2020 13:46 schreef PP_Sound het volgende:

[..]

Wanneer iemand voor niets voor de deur staat dan gaat er vast nog wel boos bericht naar adverteerder en weet die dat zijn actie geen effect meer heeft.
Daarnaast wat is er lastig aan even opbellen wanneer je voor de deur staat?
Das zeker waar, zal dit even met de rest bespreken hoe zij erin staan :)
pi_193530493
quote:
2s.gif Op zondag 7 juni 2020 14:42 schreef Postbus100 het volgende:
Ik zou Marktplaats eens op de hoogte stellen. Voor de rest kan je niets uithalen.

Voor verkopers is het ontzettend rot, voor jullie ook. Jullie zijn allemaal slachtoffers. Laat Marktplaats het maar opknappen.

(desnoods dat ze het systeem zo maken dat het niet meer mogelijk is om zo vrijblijvend iets aan te bieden vanaf een willekeurig adres in Nederland. Waar slaat dit op?)
Ze zijn er al mee bezig zeggen ze, verwachten er in de loop van de volgende week meer van te horen. Ik vind het ook redelijk bijzonder dat het mogelijk is om vanaf ieders adres te verkopen, maar snap wel dat ze het niet zomaar kunnen aanpassen of controleren.
pi_193530504
quote:
0s.gif Op zondag 7 juni 2020 15:14 schreef Bucketlist het volgende:
Wat ontzettend vervelend. Het lijkt mij een mogelijkheid dat het iemand is die het effect van zijn daden kan zien. Dus een buurman of buurvrouw bijvoorbeeld. Dat ophalen op dezelfde dag wijst daar ook een beetje op.

Het is wel apart. Als iemand echt zou willen dat er veel mensen aan de deur komen dan zou het om populaire artikelen gaan(iphone/PlayStation).
Ik zou echt niet weten welke buur ons zou willen lastig vallen om heel eerlijk te zijn. :'(
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')