abonnement Unibet Coolblue
pi_193505965
Mijn man heeft 3 kinderen uit een vorige relatie. De jongste van 17 gaat na de zomer naar het MBO en blijkbaar heeft zij (of haar moeder) studiefinanciering aangevraagd.
Mijn man betaalt al jaren kinderalimentatie, eerst voor 3, toen 2 en nu 1 maar steeds hetzelfde bedrag. We waren al aan het aftellen tot haar 18e verjaardag want het is een (voor ons) flink bedrag iedere maand. Vandaag bericht gehad van DUO dat ze de ouderbijdrage op X per maand hebben gezet. En dat is het dubbele van wat we aan alimentatie betaalden!
Is dit verplicht? Kan het ook minder? Hoe wordt dat berekend? Het is een dermate hoog bedrag, normaal hebben we dat niet over per maand. Kan wel janken, denk je het eindelijk beter te krijgen...
  zaterdag 6 juni 2020 @ 17:12:22 #2
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_193506049
Je man wist niet dat kinderen krijgen duur was voor hij zijn ex zwanger maakte?
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_193506066
is het niet de totale ouderbijdrage, waarbij dus de andere ouder ook een deel moet betalen, indien die het heeft?

verder zijn 18 jarige verre van financieel onafhankelijk. De gemiddelde leeftijd dat jongeren uit huis gaan is 25 jaar en velen komen weer terug zogauw de relatie uit is, want alleen met een relatie kunnen velen het pas betalen.
Dus waarom zou de alimentatie stoppen bij 18 jaar zodat jij het beter krijgt en dat kind het dus velen malen slechter?

Zowel alimentatie als ouderbijdrage kunnen er inderdaad echt flink inhakken bij een gewoon salaris helaas.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193506156
quote:
De ouderbijdrage is dus het bedrag dat we korten op de maximale aanvullende beurs. Het is niet een bedrag dat uw ouders krijgen en ook niet een bedrag dat zij verplicht zijn om aan u te betalen.

https://duo.nl/particulie(...)e/inkomen-ouders.jsp
Hij is dus niet verplicht dit aan haar te betalen.
pi_193506213
We hebben nog 3 kinderen, die willen ook nog leven. Wordt daar geen rekening mee gehouden? Ik snap gewoon niet hoe ze aan dit bedrag komen . Kinderalimentatie wordt al berekend naar wat je maximaal bij kan dragen, hoe kan dit dan het dubbele zijn?
Er staat duidelijk in de brief dat dit het bedrag voor vader is.

Hun 2 oudsten hebben BBL gedaan, dus die konden in eigen onderhoud voorzien op die leeftijd.

Lees net dat niveau 1 en 2 altijd een gift krijgen, betekent dit dat het voor stiefdochter zelf niet uitmaakt of vader wel- of niet bijdraagt?
  Moderator zaterdag 6 juni 2020 @ 17:26:11 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193506232
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:24 schreef Kaza het volgende:
We hebben nog 3 kinderen, die willen ook nog leven. Wordt daar geen rekening mee gehouden? Ik snap gewoon niet hoe ze aan dit bedrag komen . Kinderalimentatie wordt al berekend naar wat je maximaal bij kan dragen, hoe kan dit dan het dubbele zijn?
Er staat duidelijk in de brief dat dit het bedrag voor vader is.

Hun 2 oudsten hebben BBL gedaan, dus die konden in eigen onderhoud voorzien op die leeftijd.
DUO vraagt dit toch? Lijkt me goed om een draagkrachtberekening te doen?
https://duo.nl/particulie(...)e/inkomen-ouders.jsp

Los van het feit dat het geen verplichting betreft.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193506274
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:24 schreef Kaza het volgende:
We hebben nog 3 kinderen, die willen ook nog leven. Wordt daar geen rekening mee gehouden? Ik snap gewoon niet hoe ze aan dit bedrag komen . Kinderalimentatie wordt al berekend naar wat je maximaal bij kan dragen, hoe kan dit dan het dubbele zijn?
Er staat duidelijk in de brief dat dit het bedrag voor vader is.

Hun 2 oudsten hebben BBL gedaan, dus die konden in eigen onderhoud voorzien op die leeftijd.

Lees net dat niveau 1 en 2 altijd een gift krijgen, betekent dit dat het voor stiefdochter zelf niet uitmaakt of vader wel- of niet bijdraagt?
Er staat toch duidelijk dat jullie dat bedrag niet hoeven te betalen aan haar. Het is enkel het bedrag wat ingehouden wordt op haar aanvullende beurs.

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:26 schreef Rene het volgende:

[..]

DUO vraagt dit toch? Lijkt me goed om een draagkrachtberekening te doen?
https://duo.nl/particulie(...)e/inkomen-ouders.jsp

Los van het feit dat het geen verplichting betreft.
^
En dit.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 17:35:54 #8
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_193506410
Volgens mij ben je als ouder tot aan het 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor een kind.
Maar is de ouderbijdrage van DUO inderdaad alleen een schatting van wat de ouders zouden kunnen bijdragen. Niet wat zij moeten bijdragen.

Als de regels niet veranderd zijn zal een draagkrachtberekening kunnen opleveren dat jullie minder bij kunnen dragen waardoor de ouderbijdrage lager en de betaling door DUO hoger.
pi_193506705
Als je het kind motiveert om door te leren kan het kind een voortgezette onderhoudsplicht verzoeken bij de rechter.

De ouderbijdrage is niet verplicht, helemaal niet als je overall het geld eigenlijk net niet hebt. maar ja, 3 kinderen bij de een en 3 bij jou is duur. Klopt. Dat wist je toen je seks ging hebben.

Overigens is de "schijnbaar heeft zij (of haar moeder) studiefinanciering aangevraagd" een beetje een rare zin, het is toch logisch dat dit aangevraagd wordt?

Draag bij aan die studie wat je kan, dat is wat hij aan z'n nageslacht verplicht is imho. Dat is redelijk hetgeen wat je je kind kan geven. De kosten voor levensonderhoud en studie blijven iets waar men voor bij je kan aankloppen tot 21 jaar (onder voorwaarden).
pi_193506724
Bedankt voor de antwoorden. Morgen even op ons gemak die berekening doen dan maar.
pi_193507242
6 kinderen? Tja dan lopen de kosten inderdaad de klauwen uit als ze gaan studeren.... Dat kan iedereen bedenken
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193507799
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:05 schreef Kaza het volgende:
Mijn man betaalt al jaren kinderalimentatie, eerst voor 3, toen 2 en nu 1 maar steeds hetzelfde bedrag.
Je topic gaat hier niet over, maar is dat wel correct?

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 18:30 schreef sjorsie1982 het volgende:
6 kinderen? Tja dan lopen de kosten inderdaad de klauwen uit als ze gaan studeren.... Dat kan iedereen bedenken
En dan heeft TS nog de mazzel dat het kennelijk is gestopt bij mbo/bbl. En gezien de specifieke vraag naar niveau 1/2 zal dat in het laatste geval ook wel zo zijn.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193507852
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:13 schreef baskick het volgende:

[..]

Je topic gaat hier niet over, maar is dat wel correct?
[..]

En dan heeft TS nog de mazzel dat het kennelijk is gestopt bij mbo/bbl. En gezien de specifieke vraag naar niveau 1/2 zal dat in het laatste geval ook wel zo zijn.
Ja dat is correct. Kinderalimentatie is voor de verzorging van het kind en of het er een of drie zijn veranderd de kosten van een individueel kind niet. Eerder zouden de kosten stijgen als er een lager bedrag per kind geraamd was gelet op de inkomsten van man van ts.
pi_193507909
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja dat is correct. Kinderalimentatie is voor de verzorging van het kind en of het er een of drie zijn veranderd de kosten van een individueel kind niet. Eerder zouden de kosten stijgen als er een lager bedrag per kind geraamd was gelet op de inkomsten van man van ts.
Het verbaast me; ik was in de veronderstelling dat de alimentatie toenam naarmate het meer kinderen betrof (en dus andersom ook). Ik geloof ook dat ik het tamelijk krom vind; de totale kosten voor de andere ouder dalen wellicht niet, maar de kosten die de andere ouder maakt voor kinderen waarvoor alimentatie betaald moet worden, dalen uiteraard wel.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193507918
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:18 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ja dat is correct. Kinderalimentatie is voor de verzorging van het kind en of het er een of drie zijn veranderd de kosten van een individueel kind niet. Eerder zouden de kosten stijgen als er een lager bedrag per kind geraamd was gelet op de inkomsten van man van ts.
Ik lees het als steeds hetzelfde totaalbedrag ongeacht om hoeveel kinderen het ging ;)
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  zaterdag 6 juni 2020 @ 19:27:36 #16
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193507960
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:24 schreef Kaza het volgende:
We hebben nog 3 kinderen, die willen ook nog leven. Wordt daar geen rekening mee gehouden? Ik snap gewoon niet hoe ze aan dit bedrag komen . Kinderalimentatie wordt al berekend naar wat je maximaal bij kan dragen, hoe kan dit dan het dubbele zijn?
Er staat duidelijk in de brief dat dit het bedrag voor vader is.

Hun 2 oudsten hebben BBL gedaan, dus die konden in eigen onderhoud voorzien op die leeftijd.

Lees net dat niveau 1 en 2 altijd een gift krijgen, betekent dit dat het voor stiefdochter zelf niet uitmaakt of vader wel- of niet bijdraagt?
Niet om het één of ander maar wat heeft jouw jongste stiefkind ermee te schaften dat jullie besloten om er nog 3 op de wereld te zetten?
Resistance is futile.
pi_193507977
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:24 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Ik lees het als steeds hetzelfde totaalbedrag ongeacht om hoeveel kinderen het ging ;)
Zo las ik het ook. Dat leek me vreemd - maar ik heb geen ervaring met alimentatie.

quote:
2s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:27 schreef Seven. het volgende:

[..]

Niet om het één of ander maar wat heeft jouw jongste stiefkind ermee te schaften dat jullie besloten om er nog 3 op de wereld te zetten?
Mooi he; de partner van TS wil graag van de financiële verplichtingen van kinderen bij ex af, maar is ondertussen 3 toekomstige alimentatiebehoeftigen rijker.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193508056
@Kaza

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:28 schreef madam-april het volgende:

[..]

Er staat toch duidelijk dat jullie dat bedrag niet hoeven te betalen aan haar. Het is enkel het bedrag wat ingehouden wordt op haar aanvullende beurs.
[..]

^
En dit.
Dit is relevant. Het geroep aan de zijlijn zou ik links laten liggen.
pi_193508271
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:34 schreef mosred het volgende:
@:kaza
[..]

Dit is relevant. Het geroep aan de zijlijn zou ik links laten liggen.
Dit. En netjes blijven betalen tot ze 21 is. Al heet het dan geen kinderalimentatie maar bijdrage in het levensonderhoud
pi_193508288
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:28 schreef baskick het volgende:

[..]

Zo las ik het ook. Dat leek me vreemd - maar ik heb geen ervaring met alimentatie.
[..]

Mooi he; de partner van TS wil graag van de financiële verplichtingen van kinderen bij ex af, maar is ondertussen 3 toekomstige alimentatiebehoeftigen rijker.
Er wordt bij kinderalimentatie eerst gekeken naar de behoefte van de kinderen, daarna naar de draagkracht van de ouder. Misschien is de behoefte van de kinderen wel (veel) hoger dan de draagkracht van pa? Dan wordt de draagkracht hoger als voor één kind geen alimentatie meer betaald hoeft te worden, waardoor voor de overige twee een groter deel van de behoefte vervuld kan worden. Zou kunnen, ik ken hier de situatie natuurlijk niet
pi_193508331
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:49 schreef Victoriaatje het volgende:

[..]

Er wordt bij kinderalimentatie eerst gekeken naar de behoefte van de kinderen, daarna naar de draagkracht van de ouder. Misschien is de behoefte van de kinderen wel (veel) hoger dan de draagkracht van pa? Dan wordt de draagkracht hoger als voor één kind geen alimentatie meer betaald hoeft te worden, waardoor voor de overige twee een groter deel van de behoefte vervuld kan worden. Zou kunnen, ik ken hier de situatie natuurlijk niet
Makes sense, thanks voor de toelichting; weer wat geleerd :Y Dit zou ook verklaren waarom het bedrag exact gelijk blijft.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193508379
Tot ze 21 zijn dient hij voor ieder kind te betalen, tot hun 18de moet hij het aan de moeder betalen, na hun 18de aan hunzelf.
pi_193508631
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:22 schreef baskick het volgende:

[..]

Het verbaast me; ik was in de veronderstelling dat de alimentatie toenam naarmate het meer kinderen betrof (en dus andersom ook). Ik geloof ook dat ik het tamelijk krom vind; de totale kosten voor de andere ouder dalen wellicht niet, maar de kosten die de andere ouder maakt voor kinderen waarvoor alimentatie betaald moet worden, dalen uiteraard wel.
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:24 schreef tombolafan het volgende:

[..]

Ik lees het als steeds hetzelfde totaalbedrag ongeacht om hoeveel kinderen het ging ;)
Als het om het totaalbedrag gaat voor alle kinderen is er of een alimentatie verplichting tot 21 (is niet raar) of partner van TS moet stappen ondernemen. Bij mijn weten is kinderalimentatie per kind, niet als totaal (directe omgeving, zelf geen kids helaas)
pi_193508682
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:48 schreef bami_haar het volgende:

[..]

Dit. En netjes blijven betalen tot ze 21 is. Al heet het dan geen kinderalimentatie maar bijdrage in het levensonderhoud
Wat geen verplichting is maar wel netjes. Maar dan enkel voor de "kind"gebonden kosten

quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:53 schreef baskick het volgende:

[..]

Makes sense, thanks voor de toelichting; weer wat geleerd :Y Dit zou ook verklaren waarom het bedrag exact gelijk blijft.
Ja ik had mijn post beter kunnen verduidelijken. Excuus
pi_193508941
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:12 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Wat geen verplichting is maar wel netjes. Maar dan enkel voor de "kind"gebonden kosten
[..]

Ja ik had mijn post beter kunnen verduidelijken. Excuus
Alimentatieplicht loopt tot 21jaar. Dus het is weldegelijk een verplichting. Een kind kan vanaf 18 alleen zelf wel besluiten om van die alimentatie af te zien.
pi_193509290
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:26 schreef madam-april het volgende:

[..]

Alimentatieplicht loopt tot 21jaar. Dus het is weldegelijk een verplichting. Een kind kan vanaf 18 alleen zelf wel besluiten om van die alimentatie af te zien.
Sure?

quote:
Ouders zijn verantwoordelijk voor de verzorging en opvoeding van hun kinderen. Dat staat in de wet. De alimentatieplicht voor uw kind geldt tot uw kind 18 jaar wordt. Daarna moet u betalen voor de kosten van levensonderhoud en studie tot uw kind 21 jaar wordt. Als ouders uit elkaar gaan, moeten ze hiervoor een financiële regeling afspreken. Dit heet kinderalimentatie.
Bron: https://www.rijksoverheid(...)%20kinderalimentatie.

Het blijft verplicht, maar heet geen alimentatie, lijkt het.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193509366
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:35 schreef FF het volgende:
Volgens mij ben je als ouder tot aan het 21e levensjaar financieel verantwoordelijk voor een kind.
Maar is de ouderbijdrage van DUO inderdaad alleen een schatting van wat de ouders zouden kunnen bijdragen. Niet wat zij moeten bijdragen.

Als de regels niet veranderd zijn zal een draagkrachtberekening kunnen opleveren dat jullie minder bij kunnen dragen waardoor de ouderbijdrage lager en de betaling door DUO hoger.
Een financiële verantwoordelijkheid is anders.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_193509434
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:42 schreef baskick het volgende:

[..]

Sure?
[..]

Bron: https://www.rijksoverheid(...)%20kinderalimentatie.

Het blijft verplicht, maar heet geen alimentatie, lijkt het.
Volgens het LBIO loopt de plicht tot kinderalimentatie tot 21.

https://www.lbio.nl/alime(...)-kind-18-jaar-wordt/
pi_193510057
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:42 schreef baskick het volgende:

[..]

Sure?
[..]

Bron: https://www.rijksoverheid(...)%20kinderalimentatie.

Het blijft verplicht, maar heet geen alimentatie, lijkt het.
maakt niet uit hoe je het noemt, je mag gewoon tot aan hun 21ste betalen.
ik heb dan nog de afspraak met mijn ex dat de alimentatie doorloopt zolang ze nog studeren.
wel met de clausule dat ze hun best moeten doen en niet lanterfanten.

o ja, die ouderbijdrage is niet verplicht en heb ik nooit naar gekeken.
pi_193510073
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:16 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

maakt niet uit hoe je het noemt, je mag gewoon tot aan hun 21ste betalen.
ik heb dan nog de afspraak met mijn ex dat de alimentatie doorloopt zolang ze nog studeren.
wel met de clausule dat ze hun best moeten doen en niet lanterfanten.
Nou, het maakt wel degelijk uit, al is het effect wellicht hetzelfde.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193510116
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:48 schreef madam-april het volgende:

[..]

Volgens het LBIO loopt de plicht tot kinderalimentatie tot 21.

https://www.lbio.nl/alime(...)-kind-18-jaar-wordt/
Zouden ze hier de de kosten van levensonderhoud en studie op grond van artikel 1:395a lid 1 BW mee bedoelen?
quote:
Ouders zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen die de leeftijd van een en twintig jaren niet hebben bereikt.
Dat is toch geen alimentatie? Misschien verloopt de inning wel via hen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193510140
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:17 schreef baskick het volgende:

[..]

Nou, het maakt wel degelijk uit, al is het effect wellicht hetzelfde.
wat zou het verschil dan zijn?
ik maak gewoon elke maand geld over naar mijn kinderen.
op deze leeftijd heeft het geen effect meer op de belasting teruggave zover ik weet
pi_193510175
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:19 schreef baskick het volgende:

[..]

Zouden ze hier de de kosten van levensonderhoud en studie op grond van artikel 1:395a lid 1 BW mee bedoelen?
[..]

Dat is toch geen alimentatie? Misschien verloopt de inning wel via hen.
LBIO int alleen als de alimentatiebetaler in gebreke blijft, dan kan de ontvanger de LBIO inschakelen
pi_193510177
Tot 18 jaar betaal je kinderalimentatie aan de verzorgende ouder, vanaf 18 ga je met je kind om tafel en kijk je wat er nog nodig is aan bijdrage.
De opmerking dat het kind niet mag lijden onder het feit dat er nog jongere broertjes/zusjes zijn slaat natuurlijk nergens op. Ook in een "normaal" gezin zal het inkomen over meer mensen verdeeld moeten gaan worden als er gezinsuitbreiding komt. Daar ga je het oudste kind geen toestemming voor vragen.
Inderdaad is er dmv een draagkracht berekening gekeken naar wat mijn man maximaal kan missen om aan de behoefte van de kinderen te voldoen. Dat werd eerst verdeeld over 3 kinderen en nu nog over 1.
En ik zeg nergens dat mijn man niet wil bijdragen, alleen snapte niet hoe het kan dat met de ene berekening je maximale draagkracht benut wordt als je x betaalt, en met de andere 2x. Maximaal is maximaal in mijn ogen, en meer dan maximaal kan gewoon niet.

Wat ook tegenvalt is dat er zonder zijn mening gevraagd te hebben, is besloten om BOL te gaan doen, ipv BBL. Kind komt van speciaal onderwijs, heeft een vrij laag IQ en taal/spraak achterstand. Dan lijkt mij 5 dagen per week in de schoolbanken niet echt wijs. Dus hij was er nooit vanuit gegaan dat ze door zou gaan leren. Haar 2 broers zijn meteen gaan werken dus dit hebben we nooit eerder aan de hand gehad.

[ Bericht 18% gewijzigd door Kaza op 06-06-2020 21:29:17 ]
pi_193510383
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:19 schreef baskick het volgende:

[..]

Zouden ze hier de de kosten van levensonderhoud en studie op grond van artikel 1:395a lid 1 BW mee bedoelen?
[..]

Dat is toch geen alimentatie? Misschien verloopt de inning wel via hen.
Waarschijnlijk bedoelen ze dat ja.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 21:35:36 #36
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193510493
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:21 schreef Kaza het volgende:
Tot 18 jaar betaal je kinderalimentatie aan de verzorgende ouder, vanaf 18 ga je met je kind om tafel en kijk je wat er nog nodig is aan bijdrage.
De opmerking dat het kind niet mag lijden onder het feit dat er nog jongere broertjes/zusjes zijn slaat natuurlijk nergens op. Ook in een "normaal" gezin zal het inkomen over meer mensen verdeeld moeten gaan worden als er gezinsuitbreiding komt. Daar ga je het oudste kind geen toestemming voor vragen.
Inderdaad is er dmv een draagkracht berekening gekeken naar wat mijn man maximaal kan missen om aan de behoefte van de kinderen te voldoen. Dat werd eerst verdeeld over 3 kinderen en nu nog over 1.
En ik zeg nergens dat mijn man niet wil bijdragen, alleen snapte niet hoe het kan dat met de ene berekening je maximale draagkracht benut wordt als je x betaalt, en met de andere 2x. Maximaal is maximaal in mijn ogen, en meer dan maximaal kan gewoon niet.
Lees even terug.

quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:05 schreef Kaza het volgende:
Mijn man heeft 3 kinderen uit een vorige relatie. De jongste van 17 gaat na de zomer naar het MBO en blijkbaar heeft zij (of haar moeder) studiefinanciering aangevraagd.
Mijn man betaalt al jaren kinderalimentatie, eerst voor 3, toen 2 en nu 1 maar steeds hetzelfde bedrag. We waren al aan het aftellen tot haar 18e verjaardag want het is een (voor ons) flink bedrag iedere maand. Vandaag bericht gehad van DUO dat ze de ouderbijdrage op X per maand hebben gezet. En dat is het dubbele van wat we aan alimentatie betaalden!
Is dit verplicht? Kan het ook minder? Hoe wordt dat berekend? Het is een dermate hoog bedrag, normaal hebben we dat niet over per maand. Kan wel janken, denk je het eindelijk beter te krijgen...
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 17:24 schreef Kaza het volgende:
We hebben nog 3 kinderen, die willen ook nog leven. Wordt daar geen rekening mee gehouden? Ik snap gewoon niet hoe ze aan dit bedrag komen . Kinderalimentatie wordt al berekend naar wat je maximaal bij kan dragen, hoe kan dit dan het dubbele zijn?
Er staat duidelijk in de brief dat dit het bedrag voor vader is.

Hun 2 oudsten hebben BBL gedaan, dus die konden in eigen onderhoud voorzien op die leeftijd.

Lees net dat niveau 1 en 2 altijd een gift krijgen, betekent dit dat het voor stiefdochter zelf niet uitmaakt of vader wel- of niet bijdraagt?
Dus het geld dat hij minder zou gaan betalen, komt dan ten goede van jouw kinderen?

Zijn kind heeft de kans om normaal MBO te doen. Nogal flauw dat je over BBL begint, want het bepaalt de rest van het leven van dit kind.

Dat vind ik nou nergens op slaan.
Resistance is futile.
pi_193510561
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:21 schreef Kaza het volgende:
Tot 18 jaar betaal je kinderalimentatie aan de verzorgende ouder, vanaf 18 ga je met je kind om tafel en kijk je wat er nog nodig is aan bijdrage.
De opmerking dat het kind niet mag lijden onder het feit dat er nog jongere broertjes/zusjes zijn slaat natuurlijk nergens op. Ook in een "normaal" gezin zal het inkomen over meer mensen verdeeld moeten gaan worden als er gezinsuitbreiding komt. Daar ga je het oudste kind geen toestemming voor vragen.
Inderdaad is er dmv een draagkracht berekening gekeken naar wat mijn man maximaal kan missen om aan de behoefte van de kinderen te voldoen. Dat werd eerst verdeeld over 3 kinderen en nu nog over 1.
En ik zeg nergens dat mijn man niet wil bijdragen, alleen snapte niet hoe het kan dat met de ene berekening je maximale draagkracht benut wordt als je x betaalt, en met de andere 2x. Maximaal is maximaal in mijn ogen, en meer dan maximaal kan gewoon niet.

Wat ook tegenvalt is dat er zonder zijn mening gevraagd te hebben, is besloten om BOL te gaan doen, ipv BBL. Kind komt van speciaal onderwijs, heeft een vrij laag IQ en taal/spraak achterstand. Dan lijkt mij 5 dagen per week in de schoolbanken niet echt wijs. Dus hij was er nooit vanuit gegaan dat ze door zou gaan leren. Haar 2 broers zijn meteen gaan werken dus dit hebben we nooit eerder aan de hand gehad.
Op speciaal onderwijs zat ze toch ook gewoon 5 dagen op school? Bovendien is mbo heel praktijkgericht dus ze zal sowieso veel praktijkvakken krijgen. Het lijkt me juist verstandiger om haar niet gelijk in een werkomgeving te zetten, maar haar eerst op een rustige manier kennis te laten maken met het beroep.
pi_193510566
Foutje
pi_193510579
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:21 schreef Kaza het volgende:
Tot 18 jaar betaal je kinderalimentatie aan de verzorgende ouder, vanaf 18 ga je met je kind om tafel en kijk je wat er nog nodig is aan bijdrage.
De opmerking dat het kind niet mag lijden onder het feit dat er nog jongere broertjes/zusjes zijn slaat natuurlijk nergens op. Ook in een "normaal" gezin zal het inkomen over meer mensen verdeeld moeten gaan worden als er gezinsuitbreiding komt. Daar ga je het oudste kind geen toestemming voor vragen.
Inderdaad is er dmv een draagkracht berekening gekeken naar wat mijn man maximaal kan missen om aan de behoefte van de kinderen te voldoen. Dat werd eerst verdeeld over 3 kinderen en nu nog over 1.
En ik zeg nergens dat mijn man niet wil bijdragen, alleen snapte niet hoe het kan dat met de ene berekening je maximale draagkracht benut wordt als je x betaalt, en met de andere 2x. Maximaal is maximaal in mijn ogen, en meer dan maximaal kan gewoon niet.

Wat ook tegenvalt is dat er zonder zijn mening gevraagd te hebben, is besloten om BOL te gaan doen, ipv BBL. Kind komt van speciaal onderwijs, heeft een vrij laag IQ en taal/spraak achterstand. Dan lijkt mij 5 dagen per week in de schoolbanken niet echt wijs. Dus hij was er nooit vanuit gegaan dat ze door zou gaan leren. Haar 2 broers zijn meteen gaan werken dus dit hebben we nooit eerder aan de hand gehad.
De berekening is wellicht anders. En nogmaals, het is een administratief gegeven, niet iets wat daadwerkelijk betaald moet worden. En maak je geen zorgen, mbo 1 en 2 is specifiek bedoeld voor mensen met "een vrij laag IQ"; het is de primaire doelgroep.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
  zaterdag 6 juni 2020 @ 21:40:59 #40
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193510585
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:21 schreef Kaza het volgende:
Wat ook tegenvalt is dat er zonder zijn mening gevraagd te hebben, is besloten om BOL te gaan doen, ipv BBL. Kind komt van speciaal onderwijs, heeft een vrij laag IQ en taal/spraak achterstand. Dan lijkt mij 5 dagen per week in de schoolbanken niet echt wijs. Dus hij was er nooit vanuit gegaan dat ze door zou gaan leren. Haar 2 broers zijn meteen gaan werken dus dit hebben we nooit eerder aan de hand gehad.
Blijkbaar heeft dit kind ondanks taal/spraakachterstand toch een VMBO opleiding afgerond. ^O^
Resistance is futile.
pi_193510601
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:20 schreef Noudanzeg het volgende:

[..]

wat zou het verschil dan zijn?
ik maak gewoon elke maand geld over naar mijn kinderen.
op deze leeftijd heeft het geen effect meer op de belasting teruggave zover ik weet
De naam. Het is in WGR wel handig het beestje bij de juiste naam te noemen.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193510665
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:35 schreef Seven. het volgende:

[..]

Lees even terug.
[..]


[..]

Dus het geld dat hij minder zou gaan betalen, komt dan ten goede van jouw kinderen?

Zijn kind heeft de kans om normaal MBO te doen. Nogal flauw dat je over BBL begint, want het bepaalt de rest van het leven van dit kind.

Dat vind ik nou nergens op slaan.
^^ Oh en dit inderdaad.
pi_193510685
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:21 schreef Kaza het volgende:
Tot 18 jaar betaal je kinderalimentatie aan de verzorgende ouder, vanaf 18 ga je met je kind om tafel en kijk je wat er nog nodig is aan bijdrage.
De opmerking dat het kind niet mag lijden onder het feit dat er nog jongere broertjes/zusjes zijn slaat natuurlijk nergens op. Ook in een "normaal" gezin zal het inkomen over meer mensen verdeeld moeten gaan worden als er gezinsuitbreiding komt. Daar ga je het oudste kind geen toestemming voor vragen.
Inderdaad is er dmv een draagkracht berekening gekeken naar wat mijn man maximaal kan missen om aan de behoefte van de kinderen te voldoen. Dat werd eerst verdeeld over 3 kinderen en nu nog over 1.
En ik zeg nergens dat mijn man niet wil bijdragen, alleen snapte niet hoe het kan dat met de ene berekening je maximale draagkracht benut wordt als je x betaalt, en met de andere 2x. Maximaal is maximaal in mijn ogen, en meer dan maximaal kan gewoon niet.

Wat ook tegenvalt is dat er zonder zijn mening gevraagd te hebben, is besloten om BOL te gaan doen, ipv BBL. Kind komt van speciaal onderwijs, heeft een vrij laag IQ en taal/spraak achterstand. Dan lijkt mij 5 dagen per week in de schoolbanken niet echt wijs. Dus hij was er nooit vanuit gegaan dat ze door zou gaan leren. Haar 2 broers zijn meteen gaan werken dus dit hebben we nooit eerder aan de hand gehad.
Hoe is jullie band met de kinderen? Misschien niet heel relevant voor dit probleem maar het klinkt op meerdere vlakken niet best...
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_193510736
quote:
14s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:40 schreef Seven. het volgende:

[..]

Blijkbaar heeft dit kind ondanks taal/spraakachterstand toch een VMBO opleiding afgerond. ^O^
Nou inderdaad en ze kan ook nog eens voltijds mbo opleiding gaan volgen. ^O^
pi_193510805
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:41 schreef baskick het volgende:

[..]

De naam. Het is in WGR wel handig het beestje bij de juiste naam te noemen.
ah ok, daar heb je een punt. Alhoewel we het hier thuis gewoon kinderalimentatie noemen :D
pi_193511808
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:41 schreef baskick het volgende:

[..]

De naam. Het is in WGR wel handig het beestje bij de juiste naam te noemen.
Niet alleen de naam. Vanaf 18 ben je niet meer verantwoordelijk voor alle (wel sommige) problemen die je kind heeft. Of jij studeren aangemoedigd hebt voor je kind is vanuit jurisprudentie een belangrijk gegeven of je onderhoudsplichtig bent. Daarnaast kan je, als je het aangemoedigd hebt, daarna ook nog verplicht worden tot betalen. Het is allemaal niet zo eenvoudig als men denkt. Ineens is er best wat af te dingen. Het is zeg maar niet enkel in woord anders, ook in uitwerking.
pi_193511980
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 22:28 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Niet alleen de naam. Vanaf 18 ben je niet meer verantwoordelijk voor alle (wel sommige) problemen die je kind heeft. Of jij studeren aangemoedigd hebt voor je kind is vanuit jurisprudentie een belangrijk gegeven of je onderhoudsplichtig bent. Daarnaast kan je, als je het aangemoedigd hebt, daarna ook nog verplicht worden tot betalen. Het is allemaal niet zo eenvoudig als men denkt. Ineens is er best wat af te dingen. Het is zeg maar niet enkel in woord anders, ook in uitwerking.
Yes. En daarom is het dus handig om exact te zijn :Y
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')