abonnement Unibet Coolblue
pi_193505301
Goedemiddag,

Ik lees veel op website's dat makelaars hun eigen regels kunnen bepalen bij het verhuren van een huis in de vrije sector.

Ik lees bepaalde richtlijnen dat je 3.5/4x je huur moet verdienen (bruto). Ik heb alleen een variabel maand inkomen wat neerkomt op 75.000/85.000 bruto per jaar. Maar ene maand 10.000 en dan ook een maand 3500 bijvoorbeeld.

Hoe gaan makelaars in de praktijk aan het werk. Houden ze zich echt aan de richtlijnen of is 3 maand voorschot op de huur etc vaak al voldoende?

Neem aan dat ze niet moeilijk doen, elke maand dat het leeg staat kost ze geld.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 16:07:45 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_193505376
Los van je vragen, ik ben geen makelaar. Maar is het niet de verhuurder die deze regels bepaalt, naar aanleiding waarvan de makelaar op zoek gaat? Los daarvan denk ik dat ze deze eisen hanteren in een markt en/of regio waarbij ze de woning toch wel slijten. Dan is het niet kunnen aantonen van bijvoorbeeld een maandelijks inkomen een risico. Ben je al aan het reageren geweest of zit je nog in de oriëntatiefase?
pi_193505422
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:07 schreef Scuidward het volgende:
Los van je vragen, ik ben geen makelaar. Maar is het niet de verhuurder die deze regels bepaalt, naar aanleiding waarvan de makelaar op zoek gaat? Los daarvan denk ik dat ze deze eisen hanteren in een markt en/of regio waarbij ze de woning toch wel slijten. Dan is het niet kunnen aantonen van bijvoorbeeld een maandelijks inkomen een risico. Ben je al aan het reageren geweest of zit je nog in de oriëntatiefase?
Vooral in de oriëntatiefase. Ik kan mijn inkomsten wel aantonen, want op jaarbasis verdien ik genoeg voor een groot deel van de huizen die ik op het oog heb. Alleen ben ik dus benieuwd of makelaars zich echt houden aan richtlijnen (3/4/5x huur per maand verdienen bijvoorbeeld).

Dus ben vooral benieuwd hoe mensen het ervaren, doen makelaars/instellingen moeilijk of zijn ze bereid mee te werken etc.
pi_193505648
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:13 schreef DiegoG92 het volgende:

[..]

Vooral in de oriëntatiefase. Ik kan mijn inkomsten wel aantonen, want op jaarbasis verdien ik genoeg voor een groot deel van de huizen die ik op het oog heb. Alleen ben ik dus benieuwd of makelaars zich echt houden aan richtlijnen (3/4/5x huur per maand verdienen bijvoorbeeld).

Dus ben vooral benieuwd hoe mensen het ervaren, doen makelaars/instellingen moeilijk of zijn ze bereid mee te werken etc.
Hier is in het algemeen niks over te zeggen. Elke verhuurder zal hier anders mee om gaan, omdat het kan. Je zal er waarschijnlijk wel een verhaal bij moeten hebben als je af wil wijken van die selectiecriteria. Zo kan ik mij voorstellen dat verhuurders gevoelig zijn voor de sector waar je werkt, wel/geen vast contract. Zijn er meer gegadigden wordt de onderhandelingsruimte natuurlijk kleiner
pi_193505720
Als je 80000 euro per jaar hebt dan koop je toch een huis, of ben ik nou zo dom?
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_193506017
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 15:59 schreef DiegoG92 het volgende:
Goedemiddag,

Ik lees veel op website's dat makelaars hun eigen regels kunnen bepalen bij het verhuren van een huis in de vrije sector.

Ik lees bepaalde richtlijnen dat je 3.5/4x je huur moet verdienen (bruto). Ik heb alleen een variabel maand inkomen wat neerkomt op 75.000/85.000 bruto per jaar. Maar ene maand 10.000 en dan ook een maand 3500 bijvoorbeeld.

Hoe gaan makelaars in de praktijk aan het werk. Houden ze zich echt aan de richtlijnen of is 3 maand voorschot op de huur etc vaak al voldoende?

Neem aan dat ze niet moeilijk doen, elke maand dat het leeg staat kost ze geld.
sommige houden zich er strict aan, anderen niet. Het hangt per regio af en of je bv een gunfactor hebt of een jaar huur vooruit kan betalen.
Sommigen eisen ook een vast contract zonder proeftijd of dat proeftijd verstreken is.

Bij velen heb je meer kans als je blank bent met blauwe ogen dan wanneer je een tintje hebt, hoe erg dit ook is, het is helaas de waarheid.

Laatst zag ik een serie huurhuizen met de eis 5x het maandloon waarbij 1 loon mag worden geteld.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_193506466
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:44 schreef halfway het volgende:
Als je 80000 euro per jaar hebt dan koop je toch een huis, of ben ik nou zo dom?
Nee, dat eerste klopt. Maar ik betwijfel die getallen uit de OP, gezien PoHi van TS.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_193506848
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 16:44 schreef halfway het volgende:
Als je 80000 euro per jaar hebt dan koop je toch een huis, of ben ik nou zo dom?
Omdat ik ondernemer ben en net het eerste jaar heb afgesloten. Bij een hypotheek kijken ze naar de laatste 3 jaar.
pi_193511373
Dit zou je toch echt aan desbetreffende verhuurder moeten vrsgen. Sommigen zijn extreem streng, sommigen zijn soepeler. Het zijn niet voor niets richtlijnen
pi_193518101
Er kunnen wel "eisen" staan.

Maar even bellen en wat overleggen en misschien blijkt dat die eisen niet zo hard zijn als gedacht.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_193518115
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 18:01 schreef DiegoG92 het volgende:

[..]

Omdat ik ondernemer ben en net het eerste jaar heb afgesloten. Bij een hypotheek kijken ze naar de laatste 3 jaar.
En een erg commerciële verhuurder zal ook naar een iets langere periode willen kijken. Veel succes met iets vinden.
pi_193698112
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 18:01 schreef DiegoG92 het volgende:

[..]

Omdat ik ondernemer ben en net het eerste jaar heb afgesloten. Bij een hypotheek kijken ze naar de laatste 3 jaar.
Dus het is nog afwachten of je buiten vorig jaar jaarlijks rond de 75000/85000 bruto zit?
pi_193698231
Wat zei de makelaar toen je hem of haar belde?
  vrijdag 19 juni 2020 @ 14:24:59 #14
338319 ZarB
Piña colada
pi_193698247
Aardige business dan na 1 jaartje al. Met je youtube kanaal?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_193698960
Ik huur in de vrije sector en zoals eerder aangegeven verschilt het per verhuurder wat voor eisen er gesteld worden mbt het inkomen. Het is geen wet of richtlijn.

Misschien kunnen ze gewoon je jaarsalaris door 12 delen en daar mee rekenen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')