quote:
Planbureaus pleiten voor spitsheffing voor minder files
Om Nederland ook in 2030 mobiel te laten zijn, moeten er keuzes gemaakt worden. Dat stellen het Centraal Planbureau (CPB) en het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) in een nieuw onderzoek over mobiliteitsbeleid dat dinsdag is verschenen. Zo is de drukte in de spits op de weg goed tegen te gaan door het invoeren van een spitsheffing.
Een spitsheffing werkt in de visie van de planbureaus beter dan een vlakke kilometerheffing. "Beprijzing kan een efficiëntere manier zijn om schaarse capaciteit te verdelen dan wachttijd (in de file staan)", aldus het rapport (pdf). Hoe beter de heffing is gedifferentieerd naar tijd en locatie, hoe meer invloed deze heeft op de drukte en hoe meer de maatschappij ervan profiteert.
Door een heffing wordt reizen per auto duurder en dus nadeliger voor de forens en de werkgever. Bij een spitsheffing wordt de reistijd echter verkort in de spits, wat bij een kilometerheffing niet zal zijn. De planbureaus stellen dan ook dat een vlakke kilometerheffing vooral een manier is om autogebruik te ontmoedigen en niet zozeer om piekdrukte te voorkomen.
Andere adviezen van het CPB en het PBL zijn onder meer het aanpassen van de OV-studentenkaart, omdat in de spits een vijfde van de reizigers per trein een student is. "Doordat studenten met een reisproduct vrij kunnen reizen, worden zij op dit moment niet (financieel) geprikkeld om buiten de spits met het openbaar vervoer te reizen als dat mogelijk zou zijn", aldus het onderzoek.
Ook zou de overheid meer moeten inzetten op het bundelen van wonen en werken. Daar valt volgens de planbureaus de meeste mobiliteitswinst te behalen, al is dit wel iets voor de langere termijn. "Als door bundeling van woon- en werklocaties meer banen op korte afstand liggen, betekent dat dat er per auto, fiets en openbaar vervoer meer banen bereikt kunnen worden binnen hetzelfde budget van tijd, geld en moeite."
Jawel hoorquote:Op dinsdag 30 juni 2020 09:17 schreef Eendenkooi het volgende:
Ik heb nog nooit een planbureau gehoord wat pleit voor minder mensen.
[..]
Het platteland biedt ook een stortplaats voor stadsafval. Daar wil je niet naast wonen.quote:Op dinsdag 30 juni 2020 18:10 schreef michaelmoore het volgende:
Het is tijd voor een herwaardering van het lege platteland in Europa , huidige internet technieken zoals starlink, solar en ervaring met op afstand werken maken dat zeker mogelijk
Dat zal ook beter zijn voor de toekomstige virussen in de megasteden
https://www.theverge.com/(...)t-environment-healthquote:Humans left behind a record amount of e-waste in 2019
Electronic waste grew 21 percent in five years
By Justine Calma@justcalma Jul 2, 2020, 10:00am EDT
2019 set a record for the amount of e-waste ever generated worldwide: 53.6 million metric tons of discarded phones, computers, appliances, and other gadgets. That's more than the combined weight of all the adults in Europe. It's also a 21 percent increase since 2014, according to a new international report.
nou kom komquote:Op vrijdag 3 juli 2020 10:35 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Het platteland biedt ook een stortplaats voor stadsafval. Daar wil je niet naast wonen.
[..]
Het platteland van vooral Noord-Brabant, de zandgronden, staat ook tjokvol met drugslabs. Zo leeg is het daar ook niet dus.quote:
https://www.omroepwest.nl(...)ren-dicht-te-slibbenquote:VRIJDAG 3 JULI 2020, 14:00
DEEL DIT ARTIKEL:
Wegen, bruggen, spoorwegen en tunnels in Zuid-Holland dreigen komende jaren dicht te slibben
File op de A4 richting Rotterdam | Foto: Omroep WestFile op de A4 richting Rotterdam | Foto: Omroep West
DEN HAAG - De komende jaren stijgt de bevolking in de provincie Zuid-Holland met 400.000 mensen naar in totaal ruim 4,1 miljoen inwoners. Daarmee wordt het steeds drukker op straat en komt de mobiliteit in het gedrang. Om de regio bereikbaar te houden, gaat de provincie samen met andere partijen een organisatie opzetten om de bereikbaarheid structureel aan te pakken.
Behalve de provincie maken de gemeenten Den Haag en Rotterdam, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, Havenbedrijf van Rotterdam, spoorwegbeheerder ProRail en Rijkswaterstaat deel uit van deze organisatie. Hierover zijn vrijdag afspraken gemaakt tijdens de online bijeenkomst 'Zuid-Holland blijvend bereikbaar'.
Belangrijke onderdelen van de samenwerking zijn het zoveel mogelijk beperken van de overlast en het stimuleren van ander reisgedrag van de reizigers. Want, zo is de gedachte, door slimmer te reizen kan extra overlast worden voorkomen tijdens de vele geplande werkzaamheden aan wegen, bruggen, spoorwegen en tunnels in Zuid-Holland de komende jaren.
Organisatie
Daarbij wordt gedacht aan vaker thuiswerken, andere tijden reizen of andere vervoersmiddelen kiezen. Op die manier hopen de betrokken partijen de leefbaarheid, veiligheid, het economische vestigingsklimaat en de duurzaamheid van de provincie op peil te houden.
Om uitvoering te geven aan de bereikbaarheidsaanpak wordt een voor Zuid-Holland nieuwe gezamenlijke uitvoeringsorganisatie opgericht voor een periode van tien jaar, die volgend jaar zomer aan de slag kan. In aanloop daarnaartoe is vrijdag gestart met een betere registratie en het verder vooruit plannen van werkzaamheden. Per deelgebied van de provincie wordt samen gekeken naar het beperken van de overlast en het stimuleren van ander reisgedrag.
LEES OOK:
Op het zeeklei is het ook afzien blijkbaar:quote:
https://www.rijnmond.nl/n(...)oog-als-in-Amsterdamquote:VRIJDAG 3 JULI 2020, 18:27
DEEL DIT ARTIKEL:
Rioolonderzoek wijst uit: speedgebruik op Goeree-Overflakkee bijna vier keer zo hoog als in Amsterdam
Op Goeree-Overflakkee zijn veel hogere concentraties amfetamine (speed) in het rioolwater gevonden dan in andere gemeenten en zelfs Europese steden. Met een gemiddelde van 583 milligram drugsresten per dag per duizend inwoners, wordt relatief gezien op het eiland bijna vier keer zoveel gebruikt als in Amsterdam. Dat blijkt uit een onderzoek waarbij monsters zijn genomen uit het afvalwater van verschillende rioolzuiveringsinstallaties op Goeree-Overflakkee.
nou ik woon bij het platteland en ik zie hier vooral kaal gemaaide lege strontveldenquote:Op vrijdag 3 juli 2020 11:13 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Het platteland van vooral Noord-Brabant, de zandgronden, staat ook tjokvol met drugslabs. Zo leeg is het daar ook niet dus.
https://www.nporadio1.nl/(...)k-ligt-dan-bij-emmenquote:Waarom Amsterdam dichterbij New York ligt dan bij Emmen
ANP
vrijdag 3 juli 2020 | KRO-NCRV | Redactie Spraakmakers Twitter
Om te concurreren met grote internationale steden heeft de overheid sinds de jaren tachtig veel geld in brainports Amsterdam en Rotterdam gepompt, met als gevolg dat andere delen van Nederland leeglopen. Journalist en geograaf Floor Milikowski spreekt van een tweedeling van winnaars en verliezers in Spraakmakers.
quote:Bewoners Bos & Lommer vrezen komst tientallen metershoge woontorens: 'Woongenot is weg'
Bewoners rondom de Admiraal de Ruijterweg, langs de A10, maken zich grote zorgen over de komst van honderden nieuwe woningen in hun buurt. Het gaat onder meer om een aantal woontorens van dik veertig meter hoog. 'Ik kijk straks recht tegen een wand van woningen aan. We maken ons echt zorgen.'
De zorgen spitsen zich toe op de leefbaarheid van de buurt. Volgens de bewoners is het gebied waar het om draait nu al druk en ze vrezen dat met de komst van de nieuwbouw het alleen maar drukker zal worden. Het gaat om bijna 600 woningen, verdeeld over een aantal gebouwen. Sommige torens zullen ruim veertig meter hoog worden.
Naast bewoners is ook het bestuur van moskee Badr aan de Willem Leevendstraat er niet gerust op. 'Vooral bij het vrijdaggebed en de Ramadan krijgen we heel veel bezoekers. En we hebben nu al last van te weinig parkeerplaatsen. Met het nieuwe plan wordt het minder', vertelt bestuurslid Aziz Smlali.
Marijke Verdonk woont schuin tegenover de moskee en kijkt nu nog vanaf haar balkon op de A10 en het Elsevier-gebouw. Dat uitzicht is straks verleden tijd. 'Als ik hier op mijn balkon zit, kijk ik dus recht tegen een wand van woningen aan. Het licht is weg, de zon is weg. En ja, ook het woongenot is weg.'
Ze snapt dat er woningnood is in de stad, maar hekelt de schaalgrootte van het aantal woningen in het gebied. 'We begrijpen dat mensen graag in Amsterdam willen wonen, dat willen we zelf ook. Maar het moet niet zo buitenproportioneel in een woonwijk zoals die hier is.'
Buurtbewoner Benno Rewinkel ageert al jaren tegen de plannen van de gemeente. Dat er woningnood is, begrijpen ze allemaal wel, zegt hij, maar de buurt vindt dat de gemeente hen amper heeft betrokken in de besluitvorming. 'De essentie is: van wie is de stad? Als we kijken naar het ontwerp - en dan niet naar het bouwvolume, maar naar hoe het is ontstaan - dan kan je toch alleen maar beamen dat er totaal geen relatie ligt met de belendende structuren?'
'Nu relatief weinig woningen in gebied'
De gemeente zegt in een reactie juist intensief contact te hebben gehad met de buurt. 'We hebben suggesties mee kunnen nemen zoals bezonning en schaduw van de bewoners die zich zorgen maken om het bouwvolume, maar er is meer nodig dan gedacht en er zal daarin rekening gehouden worden met spreiding van het bouwvolume over de drie plekken waar gebouwd gaat worden', zo zegt een woordvoerder.
Volgens de gemeente zijn er nu juist niet zo veel woningen in het gebied en liggen daar kansen om de woningnood aan te pakken: 'We zetten ons ervoor in om het gebied te verbeteren door een autoluwe inrichting en parkeerplaatsen ondergronds te maken. Er zijn nu relatief weinig woningen in het gebied. In het entreegebied Gulden Winckelplantsoen is ruimte om woningen toe te voegen langs de A10.'
quote:Dordtenaren misselijk van negen meter hoge muur
Een negen meter hoog gebouw drijft bewoners van de Rijksstraatweg in Dordrecht tot wanhoop. Pal achter hun achtertuintje verrees in december een muur van golfplaten, die de mensen in het buurtschap Tweede Tol letterlijk en figuurlijk misselijk maakt.
Door wind en lichtinval beweegt en schittert de muur. "Als je er even naar kijkt word je al duizelig", zegt bewoner Edwin de Visser. Samen met zijn buren probeert hij het gevaarte weg te krijgen, maar de gemeente Dordrecht stelt dat het gebouw voldoet aan het bestemmingplan.
Hij woont er al zestien jaar en keek uit op groen, vijvers en de eerste gebouwen op het bedrijventerrein Dordtse Kil 3. "Vijf jaar geleden veranderde de gemeente het bestemmingsplan. Dat maakte bouw van meer bedrijven, pal achter onze tuintjes, mogelijk."
Strijd verloren
De bewoners gingen in verzet, maar verloren die strijd. "We legden ons er bij neer, omdat we begrepen dat er niet hoger gebouwd zou worden dan bestaande bedrijfspanden." Dat bleek een misrekening. In december zagen de bewoners hoe hoog de muur achter hun brandpoort werd.
Via een kort geding probeerden ze er nog een stokje voor te steken. Maar de rechter oordeelde, net als de gemeentelijke beroep- en bezwaarcommissie, dat negen meter hoogte niet in strijd is met het bestemmingsplan. Inmiddels is een nieuwe rechtszaak aangespannen.
"Wanneer die dient weten we niet, maar ik ben bang dat we hier nog jaren aan het procederen zijn en we over vijf of tien jaar nog steeds tegen die muur aankijken", zegt De Visser. Hij hoopt dat gezond verstand zal zegevieren: "Iedereen ziet toch dat dit niet kan?"
Geluidsoverlast
Door de muur is niet alleen het uitzicht van de bewoners weg, ook is er veel dag- en zonlicht uit tuintjes en woonkamers verdwenen, vertelt hij: "En het lawaai van de A16 kaatst via die muur nu ook bij ons binnen. Er is dus ook geluidsoverlast bij gekomen."
De gemeente Dordrecht zegt desgevraagd niet te reageren zolang de zaak bij de rechter ligt.
Wordt wakker mensen. Vandaag de tuin van Edwin de Visser. Morgen bij jou in de straat. Onze eigen overheid doens't give a god damn. Als de KPI's maar gehaald worden.quote:
Ja maar als je niet in het groen mag bouwen dan maar de lucht in, dat is overal zoquote:Op maandag 6 juli 2020 16:59 schreef Eendenkooi het volgende:
[..]
Wordt wakker mensen. Vandaag de tuin van Edwin de Visser. Morgen bij jou in de straat. Onze eigen overheid doens't give a god damn. Als de KPI's maar gehaald worden.
Ja want vaak wilt die betreffende provincie juist niet in het groen bouwen.quote:Op maandag 6 juli 2020 17:01 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Ja maar als je niet in het groen mag bouwen dan maar de lucht in, dat is overal zo
hier is ook vruchteloos geprocedeerd tegen hoogbouw
gemeente heeft toestemming van de provincie
Jeetje wat belachelijk je zou maar net een set zonnepanelen in je tuin hebben laten zetten oid en dan verdwijnt je zon na de middag ineens achter dat enorme gebouw.quote:
quote:Hoeveel immigranten komen naar Nederland?
In 2019 immigreerden 267 738 personen naar Nederland.
Dat waren er 24 001 meer dan in 2018.
Daarnaast emigreerden 158 572 personen uit Nederland, 1 206 meer dan een jaar eerder.
In totaal migreerden er in 2019 meer personen naar Nederland dan dat er vertrokken.
Het migratiesaldo (de immigratie minus de emigratie) bedroeg 109 166 personen. Van 2003 tot en met 2007 was het migratiesaldo negatief: er waren minder immigranten dan emigranten.
Zou het rond 10.000 kennismigranten laten die vervolgens op visa hier werken en terugkeerregelingen stimuleren voor wat hier al een paspoort heeft en weinig bijdraagt. Nederland moet leger, veel leger.quote:Op maandag 6 juli 2020 23:14 schreef michaelmoore het volgende:
Hugo de Jonge die acht 80.000 immigranten het maximaal haalbare aantal per jaar
Dus 110.000 mifgranten acht hij teveel
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)omen-naar-nederland-
[..]
dat kan niet . Nederland zit in de EUquote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:22 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Zou het rond 10.000 kennismigranten laten die vervolgens op visa hier werken en terugkeerregelingen stimuleren voor wat hier al een paspoort heeft en weinig bijdraagt. Nederland moet leger, veel leger.
Je kunt heel veel doen om migratie te ontmoedigen. Lukt de Oost-Europese landen bijv. prima.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kan niet . Nederland zit in de EU
je moet over Europa praten ,, binnen de EU zijn er verschuivingen en verplaatsingen
heb j e 30 jaar onder een steen gezeten ?/
Ah de "we kunnen niets doen want EU" uitspraken. Wat heerlijk is dat, hoef je zelf niets meer te doen.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:30 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dat kan niet . Nederland zit in de EU
je moet over Europa praten ,, binnen de EU zijn er verschuivingen en verplaatsingen
heb j e 30 jaar onder een steen gezeten ?/
Michaelmoore wil elke M2 vol gebouwd hebben volgens mij. Dat Nederland echt compleet onleefbaar is daar geeft hij niets om zo lijkt het.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:43 schreef cleanfreak het volgende:
[..]
Ah de "we kunnen niets doen want EU" uitspraken. Wat heerlijk is dat, hoef je zelf niets meer te doen.
Wat is jouw standpunt met betrekking tot overbevolking nu eigenlijk? Wat ik begrijp wil jij de boeren weghebben en op de weilanden gaan bouwen?
quote:
Wat Hugo de Jonge zegt daar ben ik het wel mee eensquote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:43 schreef cleanfreak het volgende:
[..]
Ah de "we kunnen niets doen want EU" uitspraken. Wat heerlijk is dat, hoef je zelf niets meer te doen.
Wat is jouw standpunt met betrekking tot overbevolking nu eigenlijk? Wat ik begrijp wil jij de boeren weghebben en op de weilanden gaan bouwen?
Oost Europese landen hebben geen economie en profileren zich nu steeds meer als de nieuwe landbouw landenquote:Op dinsdag 7 juli 2020 10:36 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Je kunt heel veel doen om migratie te ontmoedigen. Lukt de Oost-Europese landen bijv. prima.
quote:De EU telt nog tien miljoen landbouwers, van wie ruim een op de drie in de nieuwste lidstaten Roemenië en Bulgarije woont.
Dat betekent dat - gebaseerd op het totale inwonersaantal van de EU in 2017 - ongeveer twee procent van de EU-burgers zijn brood verdient als landbouwer.
Nog steeds veel meer dan bijvoorbeeld in Amerika, waar landbouwbedrijven veel grootschaliger zijn en het gezinsbedrijf minder vanzelfsprekend is.
Prima.quote:Op dinsdag 7 juli 2020 12:03 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Wat Hugo de Jonge zegt daar ben ik het wel mee eens
[..]
Oost Europese landen hebben geen economie en profileren zich nu steeds meer als de nieuwe landbouw landen
Heet jij Hugo de Jonge ??quote:Op dinsdag 7 juli 2020 12:10 schreef cleanfreak het volgende:
[..]
Prima.
Ik kies ervoor om de kraan eerst dicht te draaien en een lange termijn visie op te stellen.
quote:DEN HAAG - Hoe ziet Nederland er in 2050 uit? Hoeveel mensen wonen er en hoe multicultureel is ons land dan?
De afgelopen twee jaar bogen onderzoekers zich over deze vragen.
Vanwege de onvoorzien snelle bevolkingsgroei die werd aangejaagd door immigratie, werd op verzoek van de Tweede Kamer een gedetailleerd rapport opgesteld, waarin zeven scenario's zijn uitgewerkt.
En in één staat dat het aantal inwoners met een migratieachtergrond de komende dertig jaar stijgt van 4,2 miljoen nu, naar tussen de 5,3 tot 8,4 miljoen in 2050.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |