abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 juni 2020 @ 20:21:39 #1
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193493946
Nieuwsdump voor al het nieuws wat met overbevolking in Nederland te maken heeft.

Laatste nieuwsitem vorige deel:

quote:
Zorgen om behoud groene gebieden van Amsterdam: 'Er wordt aan de scheggen geknabbeld'


De parken en groene gebieden in Amsterdam zijn zeer geliefd. Zeker in deze tijd hechten we nog meer waarde aan groen vlakbij huis. Dankzij acht grote groene gebieden aan de randen van de stad, scheggen genaamd, is het groen in Amsterdam voor iedereen bereikbaar. Deze scheggen reiken namelijk tot ver in de stad. Maar zorgen over het voortbestaan van de scheggen nemen toe.

'Amsterdam heeft een lange traditie van stad maken en tegelijkertijd groen maken' vertelt stadsecoloog Remco Daalder in AT5's Bouw Woon Leef. Ontwerpen van nieuwe wijken werden altijd vergezeld door parken of groene gebieden, zo is bijvoorbeeld het Amsterdamse Bos bij de stadsuitbreiding van de jaren '30 aangelegd.

Het was stedenbouwkundige Cornelis van Eesteren die in de jaren dertig bij het bedenken van het Algemeen Uitbreidingsplan het standpunt innam dat elke Amsterdammer binnen tien minuten fietsen in de natuur moet kunnen zijn. Er werd besloten de acht grote groengebieden, de scheggen, zo min mogelijk te bebouwen. Maar door de grote bouwopgave waar Amsterdam nu voor staat, 75.000 woningen in de komende tien jaar, nemen de zorgen over het voortbestaan van de scheggen toe.


Die zorgen zijn gebundeld in het Manifest van de Scheggen, opgesteld op initiatief van Architectuurcentrum Amsterdam en landschapsarchitectenbureau Boom. Het manifest roept de gemeente Amsterdam en omliggende gemeentes op om te investeren in het groen, net zoals er geïnvesteerd wordt in woningbouw en infrastructuur.

Ze nemen de stelling in dat de kwaliteit van de scheggen vermindert. De groengebieden worden opgesneden door bijvoorbeeld wegen en bebouwing. Terwijl door klimaatproblemen de natuur van extra belang is voor verkoeling en waterberging. Voor elke scheg zijn door experts aanbevelingen bedacht om ze te behouden en beter te benutten.

Versnipperde natuurgebieden
Ook Robert Graat van Staatsbosbeheer werkte mee aan het Manifest van de Scheggen en maakt zich zorgen over de toekomst van de scheggen. 'Er wordt aan de scheggen geknabbeld.' Hij neemt de Diemerscheg als voorbeeld waar energiecentrales en wegen het natuurgebied versnipperen.

Toch is er volgens Robert Graat ook hoop voor het groen. 'Woningen met groen erbij verkopen beter dan zonder groen'. Dus gebiedsontwikkelaars zouden logischerwijs ook groen moeten blijven ontwikkelen. Maar met de huidige bouwopgave en de enorme druk op de ruimte vraagt Graat zich af of het belang van groen overeind blijft in het heetst van de strijd. Doelend op de strijd om ruimte tussen nieuwbouw, infrastructuur en natuur.

pi_193501034
In Gent, België, bestond er in de negentiende eeuw een sloppenwijk die Batavia heette, nu verdwenen. Ik vond dat best opmerkelijk.
quote:
Batavia

Tussen de Sint-Pietersnieuwstraat en de Muinkschelde strekt zich in de negentiende eeuw een gordel van katoen- en vlasfabrieken uit. De arbeiders van deze bedrijven wonen vlakbij, in beluiken van allerlei grootte en vorm. Deze wijken, een typisch fenomeen in negentiende-eeuwse industriesteden, bestaan uit kleine, minderwaardige woningen gegroepeerd rond een koer. Je kunt ze enkel bereiken via een smalle doorgang aan de straatkant. Het zijn broeihaarden van ellende, criminaliteit en ziektes, waar het sterftecijfer veel hoger ligt dan in de nettere stadsbuurten. Het stadsbestuur reageert aanvankelijk met complete onverschilligheid op deze probleemwijken maar na een tijdje komt het met een weldoordacht saneringsbeleid op de proppen. In de lange twintigste eeuw zullen de universiteitsgebouwen een voor een de sporen van de arbeidersbuurt uitwissen.
https://www.ugentmemorie.be/artikel/batavia
  zaterdag 6 juni 2020 @ 10:14:33 #3
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193501243
quote:
6s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 09:59 schreef zakjapannertje het volgende:
In Gent, België, bestond er in de negentiende eeuw een sloppenwijk die Batavia heette, nu verdwenen. Ik vond dat best opmerkelijk.
[..]

https://www.ugentmemorie.be/artikel/batavia
wij hadden vroeger wijk C , dat was best gezellig daar

Die wonen nu allemaal in Letdsche Rijn
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zaterdag 6 juni 2020 @ 13:01:11 #4
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193503289
https://www.telegraaf.nl/(...)-en-eerlijke-prijzen

LTO pleit voor rmeer arbeidsmigranten en hogere prijzen voor de boeren , hogere subsidies en lagere stikstof normen voor de natuur belasting

quote:
LTO: meer arbeidsmigranten en eerlijke prijzen
Door GERT VAN HARSKAMP

1 uur geleden in FINANCIEEL

De grenzen moeten open voor arbeidsmigranten van buiten de Europese Unie, en boeren moeten een eerlijke prijs krijgen voor hun producten door ze bijvoorbeeld extra ruimte te geven voor onderlinge prijsafspraken.
quote:
Prijsafspraken
Onderlinge prijsafspraken blijven verboden. Maar als inkooporganisaties of supermarktorganisaties extra eisen stellen zonder de prijs te verhogen, mogen boeren dit wel gezamenlijk aanvechten. Een onafhankelijk geschillencommissie moet dan uitspraak gaan doen in het conflict tussen afnemers en boeren.

De agrarische sector in Nederland is voor bijna 90% afhankelijk van de export, met name naar landen binnen de EU. LTO hecht daarom ook veel waarde aan het Europese landbouwbudget (GLB-budget). Die moet volgens de boerenlobby vooral ingezet worden om de concurrentiepositie van boeren ten tuinders te versterken. Belangrijk daarbij is dat inzet van het GLB-budget bijdraagt aan milieu, natuur en klimaat, aldus het verkiezingsmanifest.


quote:
Stimuleer en beloon boeren en tuinders óf met een eerlijke prijs óf met een andersoortige vergoeding voor hun producten en inspanningen die zij leveren voor maatschappelijke eisen op het gebied van klimaat, biodiversiteit en natuur."


[ Bericht 36% gewijzigd door michaelmoore op 06-06-2020 13:13:00 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193503986
quote:
OPINIE Het ruimtevaartsprookje: hoe haalbare sciencefiction uit de jaren 60 vandaag een verre droom is

Wie sciencefictionfilms en -series over ruimtevaart zag in de jaren 60 en 70, kon wegdromen naar een niet zo verre toekomst. De houdbaarheid van die droom lijkt ondertussen oneindig. Bart Maddens, naast politicoloog ook sciencefictionfanaat, mijmert over beloftevollere tijden.

Bart Maddens
Bart Maddens doceert politieke wetenschappen in Leuven. Hij volgt de communautaire discussies op de voet en blijkt ook een fascinatie te hebben voor sciencefiction.
10:25

Met de lancering van de SpaceX-raket vorig weekend werd ik bijna veertig jaar terug gekatapulteerd in de tijd. Naar 12 april 1981 om precies te zijn. Het scenario was vergelijkbaar. Twee dagen voordien had ik al in spanning aan de tv gekluisterd gezeten (gelukkig was het juist paasvakantie). Maar die dag werd het niks. Er bleek een technisch probleem te zijn. Het moment suprême werd twee dagen uitgesteld.


Wetenschap
Historisch moment: de eerste bemande commerciële ruimtevlucht ooit is met succes gelanceerd
Eigenlijk was het evenement al twee jaar over tijd, want het was oorspronkelijk gepland voor 1979. Dus konden die twee dagen uitstel er nog wel bij. En dan, op 12 april, na alweer een uur van ondraaglijke spanning, was het eindelijk zo ver : Lift-off ! Lift-off of America’s first space shuttle !

De lancering van de eerste spaceshuttle Columbia sprak toen enorm tot de verbeelding van mijn generatie, die net iets te jong was om de eerste maanlanding bewust te hebben meegemaakt. Of toch ten minste bij wie, zoals ik, gefascineerd was door ruimtevaart en sciencefiction.

Met de spaceshuttle was de mensheid weer op koers om de sciencefiction dromen van de jaren zestig en zeventig waar te maken. De sierlijke shuttle leek bemoedigend goed op het ruimtevliegtuig van de film "2001 : A space odyssey", uit 1968.

De vluchten met het ruimteveer zouden snel routine worden, wisten ruimtevaartdeskundigen te vertellen. Men zou nu constant over en weer kunnen vliegen met vracht en bemanning. De shuttle was het werkpaard van de ruimte, waarmee veel mogelijk zou worden. Een groot ruimtestation dat majestueus om zijn as wentelt om zwaartekracht te genereren, een permanente basis op de maan, bemande vluchten naar alle planeten van het zonnestelsel, … Al dat moois van A Space Odyssey leek perfect haalbaar tegen het jaar 2000.

In die tijd draaide alles inderdaad rond het magische jaar 2000. Denk aan "Space 1999", de serie die in de tweede helft van de jaren zeventig te zien was op de BRT. De eeuwwisseling lag ver genoeg in de toekomst om geloofwaardige voorspellingen te doen over de spectaculaire ontwikkelingen van de ruimtevaart.

Maar in de jaren zestig dachten velen dat het nog sneller zou gaan. Mijn eerste kennismaking met sciencefiction was de serie "UFO", uit 1970, eveneens op de BRT. Ook daarin speelde een bemande maanbasis een belangrijke rol. En dat verhaal werd door de scenaristen niet in 2000 gesitueerd, maar wel… in de jaren tachtig. Tien jaar na de eerste mens op de maan een permanente maanbasis, dat moet zeker kunnen, dacht men.

Naïef?

Vandaag lijkt dat allemaal hopeloos naïef. Nochtans deden de sciencefiction-auteurs toen niets anders dan de razendsnelle technologische ontwikkelingen sinds de Tweede Wereldoorlog verder doortrekken naar een min of meer nabije toekomst.

Atoomenergie, supersonische vliegtuigen, satellieten, bemande ruimtevaart, maanlandingen, computers … Dat was allemaal in amper een paar decennia werkelijkheid geworden. Dan was het zo gek nog niet om te voorspellen dat er tegen 2000 een basis zou zijn op de maan en bemande vluchten naar andere planeten.

Supplied by Capital Pictures
Helaas, de realiteit loopt ver achter op de SF-voorspellingen. Op het internet kun je lange lijsten vinden van roemruchte SF-jaartallen die geruisloos gepasseerd zijn.

Wist je bijvoorbeeld dat de eerste Blade Runner-film, uit 1982, zich vorig jaar afspeelde? En 2020 zal de geschiedenis ingaan als het jaar van de eerste mens op Mars. Tenminste volgens de bekende Mars-trilogie van Kim Stanley Robinson. Het boek dateert van het begin van de jaren negentig.

Toen had 2000 al veel van zijn glans verloren. Met de ontploffing van het ruimteveer Challenger, in 1986, was het tijdperk van de desillusie begonnen. Het begon te dagen dat er tegen 2000 geen al te spectaculaire zaken verwacht moesten worden. Maar nog eens twintig jaar later, dan zou een bemande vlucht naar Mars misschien wel binnen bereik liggen …

Het ongeval met de spaceshuttle Challenger in 1986
Het ongeval met de spaceshuttle Challenger in 1986 1986 AP
Alweer helaas, in de plaats van de eerste mens op Mars moeten we het dit jaar stellen met de lancering van een eenvoudige bemande ruimtecapsule naar een lage baan om de aarde. Op de keper beschouwd is dat niet veel specialer dan wat de Sovjets al deden in 1961, bijna zestig jaar geleden. Had je in de jaren zeventig voorspeld dat dit een halve eeuw later, in 2020, nog groot nieuws zou zijn, niemand zou het geloofd hebben.

Zo bekeken is de hype rond de SpaceX-lancering vooral illustratief voor de langdurige stagnatie op het vlak van ruimtevaart. Voor die stilstand bestaan talrijke verklaringen, waar ik mij als simpele politicoloog nu niet aan zal wagen. Ik signaleer enkel maar dat er ook een min of meer plausibele uitleg voor te vinden is in sommige actuele sciencefiction-romans.

Misschien ligt het aan een buitenaardse beschaving die via op afstand gestuurde quantumdeeltjes het wetenschappelijke onderzoek op aarde saboteert ("The three body problem" van de Chinese sterauteur Cixin Liu). Of misschien bestaat er een geheime internationale organisatie die disruptieve technologische innovaties tegenwerkt ("Influx" van Daniel Suarez).

Is het ISS zoveel meer dan MIR met wat koterij erbij ?

De echte specialisten vinden dit allemaal onzin natuurlijk. Zij ergeren zich dood aan het beeld van een stagnatie, dat vooral leeft onder SF-fanaten. Kijk toch eens wat er de voorbije decennia allemaal is gerealiseerd, zeggen ze. De Hubble-ruimtetelescoop, de Mars rovers, de Cassini-ruimtesonde, de ontdekking van steeds meer exoplaneten, het Internationaal Ruimtestation ISS, noem maar op.


Wetenschap
Bemanning van commerciële ruimtetuig Crew Dragon verwelkomd met handdruk en knuffel in ruimtestation ISS
Update zo 31 mei 19:54
Dat is inderdaad niet niks. Maar ach, dat ISS. In de jaren tachtig werd vaak schamper gedaan over het Sovjet-Russische ruimtestation MIR. Is het ISS zoveel meer dan MIR met wat koterij erbij ?

Het meest deprimerende van al is dat de pessimistische sciencefiction-voorspellingen uit mijn jeugd veel accurater zijn gebleken. De wondere reizen naar andere sterren en planeten zijn fantasie gebleven. De stervende aarde daarentegen (Jack Vance), die hebben we wel gekregen.

Kijk naar het 2019 van Blade Runner. De vliegende auto’s, replicants (menselijke robotten) en kolonies op andere planeten zijn vandaag nog steeds sciencefiction. Maar je hebt ook de dramatische klimaatveranderingen, waardoor het in Los Angeles constant regent en veel diersoorten uitsterven. Die zijn wel op de afspraak.

Met de coronacrisis zijn we nog wat dichter opgeschoven naar de dystopische toekomstvisies van weleer. Sinistere wetenschappers die ons lot bepalen, de rechten en vrijheden die op de schop gaan, een almachtige overheid die de burger beloert met technologische snufjes, de post-apocalyptische leegte … Voor sciencefiction-fans is er niets nieuws onder de zon. We’ve been there before.

De trek naar verre sterren en planeten was altijd ook een manier om te ontsnappen aan de ellende op aarde

Maar die duistere toekomstbeelden waren meestal wel verweven met een meer utopische visie op de technologische ontwikkeling. De trek naar verre sterren en planeten was altijd ook een manier om te ontsnappen aan de ellende op aarde. In de Mars-trilogie van Kim Stanley Robinson kampt de aarde met klimaatverandering en overbevolking, terwijl een geterraformeerd Mars zich met vallen en opstaan ontwikkelt tot een ‘aards’ paradijs.

Volgens ondernemer Steven Van Belleghem is precies dat ook de droom van Elon Musk. En inderdaad, het hele Space-X-gebeuren heeft ondanks alles iets aanstekelijks. Het maakt bij mij een jeugdsentiment wakker. De drijfveer van Musk is hetzelfde vooruitgangsgeloof dat de sciencefiction van de jaren zestig en zeventig inspireerde, en dat toen wijdverspreid was.

“Als ik later met pensioen ben, dan ga ik op de maan wonen.” Had ik dat vijftig jaar geleden gezegd, dan zou dat vrij normaal geklonken hebben. Nu zou geen enkele jongere dat zeggen, want het klinkt onnozel. Maar wie weet wordt het voor hen juist wél realiteit. Alleen zal mijn generatie het niet meer beleven.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/06/maddens-ruimtevaart/
pi_193608782
quote:
De helft van het land op aarde is nog redelijk gespaard gebleven van menselijke invloed

Ruwweg de helft van het ijsvrije land op aarde blijft tot nog toe gespaard van een substantiële invloed van de mens. Dat blijkt uit een studie van een internationaal team. De grootste stukken aaneengesloten intact land bestaan uit boreale bossen en toendra's en woestijngebieden. De onderzoekers roepen op om snel werk te maken van de bescherming van de gebieden die nog redelijk ongeschonden zijn.

Luc De Roy
18:53
https://www.vrt.be/vrtnws(...)k-gespaard-gebleven/
  zaterdag 13 juni 2020 @ 09:23:47 #7
54837 nixxx
NIET broer van TD
pi_193611402
quote:
Ik zie het wel als stagnatie, en je ziet het op heel veel vlakken. Risico aversie en de groei van bedrijven gaat hand in hand en die wagen zich niet meer aan echt baanbrekende dingen , spacex is dan een welkome uitzondering.
ik ben niet gek.. ik ben volstrekt niet gek, ik ben helemaal niet gek... ik ben een nagemaakte gek
gooi alles weg neem een besluit, doe als het moet alles opnieuw
pi_193615345
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 10:14 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

wij hadden vroeger wijk C , dat was best gezellig daar

Die wonen nu allemaal in Letdsche Rijn
Leidsche Rijn? Goede keuze:
quote:
Ouders, blijf in de stad

Al eeuwen trekken mensen naar de stad in de hoop op een beter leven. Want daar waar mensen dicht opeengepakt zijn, zijn klanten, toeleveranciers en potentiële collega’s nooit ver weg en is er altijd wel een nis waarin je je kunt specialiseren. De stad als plek om je talenten te ontplooien.
https://fd.nl/futures/1347285/ouders-blijf-in-de-stad
  zaterdag 13 juni 2020 @ 16:33:51 #9
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193615775
quote:
De stad is steeds minder een noodzaak, het zou mooi zijn als de mens met starlink , thuiswerken, internet en gezuiverd grondwater weer naar de natuur trekt om te wonen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_193616517
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 juni 2020 16:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

De stad is steeds minder een noodzaak, het zou mooi zijn als de mens met starlink , thuiswerken, internet en gezuiverd grondwater weer naar de natuur trekt om te wonen
Er is dan wel een grote kans dat ambtenaren jouw plekje al ingenomen hebben.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 08:20:28 #11
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193651073
quote:
Komende tien jaar 845.000 nieuwe woningen nodig om tekort weg te werken


Tussen 2020 en 2030 moeten er in totaal 845.000 woningen worden gebouwd om aan de groeiende vraag te voldoen. Dat schrijft minister Kajsa Ollongren van Binnenlandse Zaken maandag in de Staat van de Woningmarkt 2020.

In het rapport staan de belangrijkste ontwikkelingen in de woningmarkt van het afgelopen jaar. Een van de belangrijkste doelen van de Staat van de Woningmarkt 2020 is om de woningbouwproductie op gang te houden. Alleen op die manier kan aan de groeiende vraag worden voldaan en kan tegelijkertijd het woningtekort worden weggewerkt.

Op dit moment is er een tekort van 331.000 woningen. Dat is 4,2 procent van de totale woningvoorraad in Nederland. Volgens het rapport moet dit voor 2035 zijn teruggebracht naar 2 procent.

Volgens minister Ollongren zal de vraag naar woningen de komende tijd alleen maar toenemen, onder meer door het groeiende aantal inwoners dat Nederland heeft. Naar verwachting heeft Nederland over vijftien jaar 18,8 miljoen inwoners. Verder blijkt uit het rapport dat vooral starters, mensen met een middeninkomen en kwetsbare mensen op dit moment moeite hebben om iets passends te vinden.

Vanwege onder meer de stikstofproblematiek, blootstelling aan PFAS (chemische stoffen) en omdat er te weinig bouwlocaties zijn, zakt de productie van nieuwbouwwoningen sterk, van 71.500 in 2019 naar, naar verwachting, 55.000 in 2020. In 2021 zakt de productie naar verwachting nog verder naar 50.000. Daarna zou de situatie zich langzaam moeten herstellen.

Coronacrisis maakt mensen terughoudender
Het rapport gaat ook in op de gevolgen van de coronacrisis voor de woningmarkt. Door de crisis wordt gevreesd dat mensen terughoudender zullen zijn bij het kopen van een woning. Mogelijk zullen beleggers en ontwikkelaars minder snel investeren in nieuwbouwwoningen, denkt Ollongren.

Het ziet er nu naar uit dat de vraag naar woningen inderdaad is verminderd sinds het uitbreken van het coronavirus. Volgens de minister blijkt uit de vorige crisis in 2008 daarnaast dat de gevolgen voor de bouw tijdens een crisis lang kunnen aanhouden.

pi_193652546
Maar de autochtone bevolking krimpt, hoe komen we dan aan bevolkingsgroei?
  dinsdag 16 juni 2020 @ 11:00:46 #13
489305 Borisboemboem
Boris boem boem bam bam boem!
pi_193652833
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 10:39 schreef Solstice1 het volgende:
Maar de autochtone bevolking krimpt, hoe komen we dan aan bevolkingsgroei?
Wat denk je zelf. Hier in de buurt schieten al jaren de azc's als paddenstoelen uit de grond.
Boem <br />Bam <br />Boem<br />Boem
pi_193652840
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 11:00 schreef Borisboemboem het volgende:

[..]

Wat denk je zelf. Hier in de buurt schieten al jaren de azc's als paddenstoelen uit de grond.
Retorische vraag was dat natuurlijk.
  dinsdag 16 juni 2020 @ 11:03:21 #15
489305 Borisboemboem
Boris boem boem bam bam boem!
pi_193652865
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 11:01 schreef Solstice1 het volgende:

[..]

Retorische vraag was dat natuurlijk.
Ja ergens wel natuurlijk. Alleen jeuken mijn vingers dan om toch (weer) te antwoorden...
Boem <br />Bam <br />Boem<br />Boem
pi_193657680
quote:
Wat een vaag bericht, we kunnen dus stellen dat alle land waar de mens een beetje kan overleven niet gespaard is, en nu roept men op om woestijnen te gaan beschermen. ;)
pi_193661920
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 16:42 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Wat een vaag bericht, we kunnen dus stellen dat alle land waar de mens een beetje kan overleven niet gespaard is, en nu roept men op om woestijnen te gaan beschermen. ;)
de mens kan overal overleven op het oppervlak van aarde.
pi_193710083
kippieknaus
  zondag 21 juni 2020 @ 07:24:25 #19
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_193720154
quote:
Nederland wordt steeds lelijker, maar is de 'verdozing' wel te stoppen?



Twee grote adviesorganen van de overheid luidden recent de noodklok over de 'verdozing' van Nederland. Het landschap wordt zonder veel visie volgebouwd met lelijke objecten. Het Rijk zou meer regie moeten nemen. Waarom is dat niet eerder gebeurd en wat zijn de gevolgen voor ons ooit zo schilderachtige landschap?

Het is al bijna te laat, waarschuwen experts. Het aantal distributiecentra in Nederland is de afgelopen vijf jaar met 25 tot 43 procent toegenomen. De enorme en doorgaans kleurloze hallen zijn meestal grote magazijnen waar pakketjes worden klaargemaakt voor transport.

En niet alleen voor de Nederlandse markt trouwens: vanwege de gunstige ligging en het aantrekkelijke vestigingsklimaat kiezen grote logistieke bedrijven ook voor Nederland om distributiecentra voor de buitenlandse markt te openen.

Het College van Rijksadviseurs, dat de overheid adviseert over de ruimtelijke ordening in het land, luidde een maand geleden met een scherp rapport de noodklok over de 'verdozing'. "Wie door Nederland rijdt, zal het niet zijn ontgaan dat er op diverse plaatsen grote hallen zijn gebouwd", stelt rijksadviseur Daan Zandbelt. "In het afgelopen jaar is de voorraad logistiek vastgoed in Nederland gegroeid met 3 miljoen vierkante meter. Dat is 10 procent van de totale voorraad."

'Overheid denkt nauwelijks na over de impact'

Maar over de ruimtelijke impact van deze nieuwe objecten in het landschap is amper nagedacht. "Gemeenten zien het vooral als een kans voor de economie en de werkgelegenheid als zich een internetgigant of een pakketreus meldt met een bouwverzoek. Het zou echter veel slimmer zijn om deze loodsen te clusteren op een paar centrale plekken; dan zou de impact voor het landschap al vele malen kleiner zijn."

Het zou ook goed zijn als er meer eisen worden gesteld aan de bouw van een nieuwe 'doos'. Zandbelt: "Stel bijvoorbeeld de eis dat er zonnepanelen op het dak moeten komen of zorg voor een 'groen' dak; dat maakt zo'n gebouw multifunctioneler. Nu zijn de daken vaak niet sterk genoeg om een batterij zonnepanelen te plaatsen." De Tweede Kamer nam begin deze maand naar aanleiding van het advies met ruime meerderheid een motie aan om de 'verdozing' van Nederland af te remmen.


De zon weerspiegelt in het raam van een grote bedrijfshal (Foto: Getty Images)

Nederland krijgt nog meer landschapsuitdagingen

Behalve het College van Rijksadviseurs bepleit ook het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) meer landelijke regie bij het plannen van dergelijke enorme distributiecentra. "Er wordt te weinig bij stilgestaan of zo'n nieuwe doos wel past in de omgeving of op wat voor grond of in welk landschap zo'n nieuw gebouw wordt geplaatst", stelt onderzoeker Frank van Dam. "Het is bijvoorbeeld niet slim om een 'doos' neer te zetten op vruchtbare landbouwgrond, iets wat nu soms wel gebeurt."

Nederland staat de komende decennia voor meer grote landschapsuitdagingen die om een centrale regie op rijksniveau vragen, aldus Van Dam. "Met de energietransitie komen er vermoedelijk meer windmolens. Onze waterhuishouding moet worden aangepast aan de nieuwe klimaateisen. En de verstedelijking blijft voorlopig doorgaan: over twintig jaar moeten er bijna één miljoen extra woningen zijn gebouwd."

'Nieuwe gebouwen zijn niet terug te draaien'

Het ontbreekt overheden op dit moment soms aan een duidelijke toekomstvisie over het Nederlandse landschap, merkt de onderzoeker. "We zijn van alles aan het realiseren en bouwen wat grote gevolgen heeft voor de inrichting van ons land, zaken die niet meer terug te draaien zijn. We moeten van tevoren beter over dat soort veranderingen nadenken, voordat we constateren: oh nee, dit was eigenlijk niet wat we wilden."

Deze visie zit er overigens aan te komen. Binnenkort stuurt het ministerie van Binnenlandse Zaken een brief over dit onderwerp naar de Tweede Kamer. Maar dat is slechts de eerste stap.

Het ontbreken van een heldere overheidsvisie op dit dossier is al jaren een doorn in het oog van Adriaan Geuze, hoogleraar landschapsarchitectuur aan de Wageningen University & Research. "Het is voor Nederlanders altijd schipperen tussen twee zaken die diep in onze volksaard zitten", legt hij uit.

"We vinden dat alles geëxploiteerd moet kunnen worden, dus ook het landschap. Maar tegelijkertijd ontlenen we ook een groot deel van onze identiteit aan het landschap waar we in leven. We voelen ons zeer verwant met de regionale identiteit van onze woonplek, we zijn er trots op en voelen ons geworteld. De Nederlander koestert de illusie van het cultuurlandschap waarin je fietst, wandelt en schaatst."

In andere landen worden green belts gehanteerd waar niet gebouwd wordt

Sommige gebieden zijn door de enorme economische groei de afgelopen halve eeuw zoveel veranderd, dat mensen zich nauwelijks meer herkennen in het landschap. Geuze noemt Zuid-Holland als voorbeeld. "De authentieke Nederlandse cultuurlandschappen worden gecorrumpeerd en gefragmenteerd en verdwijnen als sneeuw voor de zon. Niet alleen door de distributiedozen, maar ook door windturbines, zonneakkers, kassen, geluidsschermen en reclamemasten. We lijken ons niet te realiseren dat deze keuzes nooit meer terug te draaien zijn. We bepalen op dit moment hoe ons land er overmorgen uitziet."

Er zijn overigens ook economische argumenten om meer aandacht te besteden aan planologie en ruimtelijke ordening, stelt de hoogleraar met klem. Landen als het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Noorwegen of Denemarken hanteren strenge green belts, groene gebieden waar niet gebouwd mag worden. Op die manier blijven steden met hun agrarische uitloopgebied aantrekkelijk om te wonen. "Ook dát is een essentiële voorwaarde voor een hoogwaardige economie. Het gaat niet alleen om de vraag waar de beste havens en vliegvelden zijn. De kwaliteit van het landschap en de leefomgeving wordt steeds bepalender."

Hij noemt het Ruhrgebied in Duitsland als negatief voorbeeld. "Na de oorlog was dit hét trekpaard van de Duitse economie, het Wirtschaftswunder! Maar in de tegenwoordige hoogwaardige economie lijkt dit dichtbevolkte gebied nauwelijks mee te kunnen komen. Het vestigingsklimaat van München en Hamburg is niet te evenaren. Cultuur, landschap en milieu worden in deze regio's geprezen."
  zondag 21 juni 2020 @ 07:42:13 #20
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193720210
quote:
16s.gif Op dinsdag 16 juni 2020 21:26 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]

de mens kan overal overleven op het oppervlak van aarde.
Your home is a box. Your car is a box on wheels. You drive to work in it. You drive home in it. You sit in your home, staring into a box. It erodes your soul, while the box that is your body inevitably withers... then dies. Whereupon it is placed in the ultimate box, to slowly decompose.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_193720248
Daar waar de mens de natuur verkeerd aanraakt, daar herstelt de natuur zichzelf weer. De natuur is intelligenter en sterker dan de mens.

Jaren geleden woedde er een hevige brand op het midden groen van de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort. Kilometers lang was het groen verbrand en/of geheel verdwenen. Rijkswaterstaat en vrienden maakten miljoenen kostende plannen om dat stuk natuur weer te herstellen.

Een eenvoudige boswachter zei toen: Je moet niets doen, de natuur herstelt zichzelf. En aldus geschiedde.

De groene politieke partijen en hun milieuvrienden praten voor 99% onzin.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
  zondag 21 juni 2020 @ 07:55:59 #22
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
  zondag 21 juni 2020 @ 08:06:39 #23
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_193720282
quote:
Tijdje lid van geweest, jaar of 20 geleden, gratis boeken en alles...bijzondere club wel, vraag me af wie dat allemaal betaalde. Echt effectief zijn ze niet...
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  zondag 21 juni 2020 @ 08:24:27 #24
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193720356
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2020 07:54 schreef cempexo het volgende:
Daar waar de mens de natuur verkeerd aanraakt, daar herstelt de natuur zichzelf weer. De natuur is intelligenter en sterker dan de mens.

Jaren geleden woedde er een hevige brand op het midden groen van de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort. Kilometers lang was het groen verbrand en/of geheel verdwenen. Rijkswaterstaat en vrienden maakten miljoenen kostende plannen om dat stuk natuur weer te herstellen.

Een eenvoudige boswachter zei toen: Je moet niets doen, de natuur herstelt zichzelf. En aldus geschiedde.

De groene politieke partijen en hun milieuvrienden praten voor 99% onzin.

Ja natuur herstel is een befaamd stokpaardje en met miljoenen extra "investeren"

Terwijl er gewoon veel te veel strontboeren zijn, dat is het hele probleem
Of te veel stront eigenlijk
Ga die stront mechanische verwerken en de probleem is opgelost
gewoon niet meer oer het land uitrijden
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 21 juni 2020 @ 08:28:19 #25
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_193720374
quote:
Zolang we in de EU blijven er een vrij verkeer van goederen en personen is in ons land zal de trek van zuid naar noord doorgaan

De oorzaak is de economische groei , dank zij de euro , die voor Nederland en Duitsland een voordeel is en voor het zuiden en oosten een nadeel
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')