abonnement Unibet Coolblue
pi_193483452
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-stemfraude-a4001861

https://www.ad.nl/den-haa(...)stemfraude~a441a70c/

https://www.rtlnieuws.nl/(...)roep-de-mos-omkoping

Er zouden volmachtstemmen zijn gekocht, er is zelfs een stembureau waar 32,9% van de stemmen via volmacht is uitgebracht. Normaal ligt dat landelijk rond de 10 tot 11% (bron)
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 5 juni 2020 @ 08:44:30 #2
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193484061
Als je dacht dat het niet erger kon met die gast.

Het was ooit de enige PVV'er die nog wel sympathie opwekte maar dat was een duidelijke misvatting.
pi_193484337
Nou is het jammer dat de grondwetswijziging om tussentijdse verkiezingen in gemeenten toe te staan er nog niet is (tweede kamer is wel voor, maar grondwet wijzigen duurt even). Of zou er bij verkiezingsfraude een uitzondering kunnen zijn?

Want wat moeten ze anders? De Mos nog jaren laten profiteren van zijn fraude? Zetels (allemaal?) afpakken van Groep De Mos en verdelen over de andere partijen alsof die stemmen toen al ongeldig waren?

Eerste lijkt me zeer onwenselijk, tweede lijkt me niet helemaal democratisch.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 5 juni 2020 @ 09:19:11 #4
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193484437
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 09:09 schreef Hanca het volgende:
Nou is het jammer dat de grondwetswijziging om tussentijdse verkiezingen in gemeenten toe te staan er nog niet is (tweede kamer is wel voor, maar grondwet wijzigen duurt even). Of zou er bij verkiezingsfraude een uitzondering kunnen zijn?

Want wat moeten ze anders? De Mos nog jaren laten profiteren van zijn fraude? Zetels (allemaal?) afpakken van Groep De Mos en verdelen over de andere partijen alsof die stemmen toen al ongeldig waren?

Eerste lijkt me zeer onwenselijk, tweede lijkt me niet helemaal democratisch.
Ik ben overigens erg sceptisch over die tussentijdse verkiezingen. Het klinkt mooi op papier. Maar de meeste lokale partijafdelingen vinden het al moeilijk genoeg om met een regelmatig patroon zoals het nu bestaat de boel georganiseerd te krijgen en voldoende kandidaten te vinden. Dat wordt nog moeilijker als het op onverwachte momenten kan komen.

Maar ik zou zeggen dat bij bewezen fraude het wel moet kunnen.
pi_193486087
de Mos toen Rutger op bezoek kwam _O_
U MAD?
  vrijdag 5 juni 2020 @ 12:44:06 #6
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_193487779
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 09:19 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik ben overigens erg sceptisch over die tussentijdse verkiezingen. Het klinkt mooi op papier. Maar de meeste lokale partijafdelingen vinden het al moeilijk genoeg om met een regelmatig patroon zoals het nu bestaat de boel georganiseerd te krijgen en voldoende kandidaten te vinden. Dat wordt nog moeilijker als het op onverwachte momenten kan komen.
Krijg daarnaast de kiezers maar eens naar de stembus. Bij reguliere gemeenteraadsverkiezingen is dat al een opgave, bij tussentijdse verkiezingen is het helemaal lastig. Normaal gesproken zal op de opkomst minstens 10 procentpunt lager liggen.

quote:
Maar ik zou zeggen dat bij bewezen fraude het wel moet kunnen.
Dat is maar de vraag. Is Den Haag onbestuurbaar geworden? Er zit volgens mij gewoon een meerderheidscollege nu.
pi_193487897
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 12:44 schreef freako het volgende:

[..]

Dat is maar de vraag. Is Den Haag onbestuurbaar geworden? Er zit volgens mij gewoon een meerderheidscollege nu.
Maar wat moeten ze nu met die zetels doen dan? Mag De Mos nou nog jaren profiteren van zijn fraude (als het bewezen is)?
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 5 juni 2020 @ 13:26:31 #8
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_193488435
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 12:50 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar wat moeten ze nu met die zetels doen dan? Mag De Mos nou nog jaren profiteren van zijn fraude (als het bewezen is)?
Dat laatste is sowieso wel een dingetje. Als hier al een veroordeling uitrolt, zitten we tegen die tijd al in de campagne voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Eventueel kan als bijkomende straf iemand uit het kiesrecht ontzet worden, maar dat is ook al decennia niet gebeurd.

Risico van tussentijdse verkiezingen is trouwens dat Groep De Mos hier als winnaar uitrolt, en misschien zelfs wel in het college terecht komt. Ben je nog verder van huis.

Maar eerlijk gezegd: het is niet anders.
pi_193488461
maar als dit te bewijzen is, dan gaat deze meneer toch een tijdje het gevang in lijkt me?

verkiezingsfraude is niet zomaar wat.
  vrijdag 5 juni 2020 @ 13:44:30 #10
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_193488709
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 13:28 schreef koemleit het volgende:
maar als dit te bewijzen is, dan gaat deze meneer toch een tijdje het gevang in lijkt me?

verkiezingsfraude is niet zomaar wat.
Meestal draait het uit op een werkstraf en/of een boete. Maar De Mos en Guernaoui worden van meer dingen verdacht. Jos van Rey kreeg uiteindelijk een jaar voorwaardelijk voor een vergelijkbare zaak.
pi_193488765
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 13:44 schreef freako het volgende:

[..]

Meestal draait het uit op een werkstraf en/of een boete. Maar De Mos en Guernaoui worden van meer dingen verdacht. Jos van Rey kreeg uiteindelijk een jaar voorwaardelijk voor een vergelijkbare zaak.
Van Rey mocht ook 2 jaar geen publiekelijk ambt bekleden, dat zou hier ook het gevolg kunnen zijn. En dan kan PVV Den Haag zo Groep de Mos leeg eten, of misschien dat FvD dan wel mee doet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 5 juni 2020 @ 14:03:30 #12
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_193488998
Nu ik erover nadenk is 33% volmachtstemmen absurd hoog. Dat betekent dat de helft van de kiezers ook een volmachtstem uitgebracht heeft (of elke vierde kiezer heeft 2 volmachtstemmen uitgebracht). Dat is echt niet alleen op het conto van 1 partij te schrijven,
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')