abonnement Unibet Coolblue
pi_193473859
Tien jaar geleden namen wij voor het eerst varkens. Omdat die moeten zoelen groef ik een poel. De varkens deden verwoede pogingen de poel weer dicht te modderen, ik groef 'm weer open. Er kwam zelfs eens iemand met een kraantje in de buurt, die nam ook een schep.
Ter illustratie, varkens met rechtsachter (vrijwel onzichtbaar :D) hun poel.

Varkens gingen en kwamen, en nadat de laatste lichting ging, zijn wij voorlopig uitgevarkend. Om een of andere reden besloten we de poel te gaan redden.

Ergens dit voorjaar bedachten we dat het een lommerrijke poel worden zou. Kijk, hier hebben we wilgestaken rond de poel gezet.

De staken achter de ganzen dus, rond een kleine plas water.

Want de poel viel droog, immers pompten we die -als het niet regent, en wanneer regent het nou in dit land?- met de hand vol, voor die varkens dus. Wij geen varkens, wij niet pompen. Dus afgelopen maanden werd de poel steeds kleiner.

Na jaren van handmatig pompen hebben we nu een reuze handig klein elektrisch pompje met een zonnepaneeltje opgehangen. Dat pompt dagelijk geheel geruisloos een paar uurtjes water uit de beek naar de poel.


Inmiddels zijn de wilgenstaken al uitgelopen naar staken met blaadjes.

Omdat de ganzen jonge wilgjes geduldig stropen, staat er een draadje om.


De zwaluwen komen graag snaveltjes modder halen hier, om nesten van te kleien.

Ik hoop dat de poel nog wel wat meer beestjes van dienst gaat zijn. En dat de fauna weelderig gaat tieren natuurlijk. Om de vorderingen voor mezelf wat vast te leggen, ga ik maar een topicje bijhouden. Iemand nog tips, do's en don'ts voor me? Of inspiratiepoelen?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193474060
terugvindpoel
Google is your friend, abuse your friends
  donderdag 4 juni 2020 @ 18:38:05 #3
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_193474437
Heet jij Matthieu?
pi_193475747
_O_ Wat leuk
Uitvinder van de biersmiley.
pi_193478955
Wat een leuke voortzetting van het poelproject.👍🏼
  donderdag 4 juni 2020 @ 22:09:47 #7
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193479208
Ik heb een vogelvijvertje. Ze houden van vers water en struiken. En niet te diep voor badderdoeleinden natuurlijk. Er wordt dagelijks gebadderd hier.

Ik heb een zo een borrelsteen want ik wil geen stilstaand water. Vinden ze geen probleem.
Resistance is futile.
  Spellchecker donderdag 4 juni 2020 @ 22:15:00 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_193483015
Oh, wat is het al poelig op die laatste twee foto's! O+ Hoera voor het pompje! (linkje?)

Hoe diep is de poel eigenlijk? En wat voor gedierte hoop je er zoal in en rond te krijgen? *O*
Let me see you stripped down to the bone
  vrijdag 5 juni 2020 @ 13:35:16 #10
118453 Pinnenmutske
Tante Sara maal 7
pi_193488562
Mooi hoor
Koning, keizer, admiraal, schijten moeten ze allemaal by cafca.
pi_193490297
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 05:59 schreef minilot het volgende:
O+ Hoera voor het pompje! (linkje?)
Foto!

Linkje naar zoiets.
Dit is het stukke exemplaar, ze moeten niet teveel rommel te slikken krijgen. Er zit nu een soort wasmand van insectengaasachtig spul om de inlaat van de pomp. Dit soort pompjes wordt veel verkocht bij kampeerwinkels, campers gebruiken het om water te pompen.
Het is een 12Volt pompje, dat is handig icm een zonnepaneeltje. In een achtertuin zou een 220 pompje misschien praktischer zijn.

quote:
Hoe diep is de poel eigenlijk? En wat voor gedierte hoop je er zoal in en rond te krijgen? *O*
Het is me nu te vies weer om poelshoogte te gaan nemen, maar het is peutertjeskniehoogte, gok ik. Ik hoop op vuurbuiksalamanders, eneuh badende spechten en ander gevogelte en doe ook maar gewoon kikkers en padden. Voor mogelijke salamanders leg ik wat stenen in/rond de poel, als ik een mooie vind in de omgeving. Kikkers en padden hoeven maar een klein endje te overbruggen, die zitten in naastgelegen moeras en beek.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193490624
Leuk project!

Het enige waar ik rekening mee heb gehouden bij onze vijver is dat kleine dieren er gemakkelijk in kunnen lopen door plateaus te hebben die met circa 20 cm aflopen. Dat is gelukt, want er zit al volop leven in.

Mijn buren hebben een poel; ik zal eens informeren of zij tips hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193497235
Wauwww, ik volg O+ dit wordt vast net zo smullen als de ontwikkeling van de flaterfoon-biotoop :D
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_193502165
Mooi project weer! #volg
pi_194155402
De poel ontwikkelt langzaam. Er komt wat meer water in, door de pomp en door wat regen.
En er groeit vooral enorm veel onkruid omheen hoog op. De wilgjes groeien ook.
Wat foto's gedurende de tijd, er zit steeds ongeveer een week tussen de foto's.








ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194155409
Op de laatste foto, gister gemaakt, had vooraan in het midden gewoon een wilgje moeten staan. Maar dat staat er niet. In plaats daarvan staat er een scherp afgesneden stomp.


Sinds begin dit jaar zien we hier af en toe beversporen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_194155483
De poel en de beek worden overgenomen door bevers!
En het wilge staakje was foetsie?
pi_194155579
Verwacht je niet veel meer last van muggen te krijgen of was je daar al ruim in voorzien? :)
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_194155601
quote:
1s.gif Op zondag 19 juli 2020 08:13 schreef AnneX het volgende:
De poel en de beek worden overgenomen door bevers!
En het wilge staakje was foetsie?
Ik heb de staak nog niet teruggevonden. Maar dit is ook maar een kort staakje natuurlijk. Tot nu toe leken de knagers niet te slepen met hun prooi, bij andere stompjes lag er steeds een scherpgepunte staak naast.

quote:
0s.gif Op zondag 19 juli 2020 08:34 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Verwacht je niet veel meer last van muggen te krijgen of was je daar al ruim in voorzien? :)
De poel ligt naast een stuk nattigheid dat ik aanduid als 'moeras', dus ik denk dat we de muggenstand niet merkbaar verhogen. Maar zo wel, dan is er weer meer voer voor de vele zwaluwen hier *O*

[ Bericht 0% gewijzigd door sigme op 19-07-2020 10:41:09 ]
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 19 juli 2020 @ 09:04:55 #20
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194155709
Je wilgjes doen in ieder geval wat ze horen te doen: hard groeien.

Ben benieuwd of je bevers nog terugkomen voor meer. Ga je maatregelen nemen als dat de spuigaten uitloopt?
Resistance is futile.
pi_194155808
Wauw, bevers! Ik las laatst dat die in de 19e eeuw bij ons al zijn uitgestorven en eind 20e eeuw weer zijn uitgezet. Wel erg cool dat ze bij jullie voorkomen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_194158042
Dat ziet er al echt uit als een poel! En wat mooi van de bever. Heb je al salamanders gezien?
pi_194606360
Nou, pompje twee ging ook stuk; teveel rommel.
We zijn nog niet toegekomen aan het kopen van een grote modderbestendige pomp met los aggregaat, dus de poel is droog. Het onkruid rukt extra hard op.
Foto's van eergister ofzo, waarschijnlijk is het op dit moment wel iets minder verzengend droog want er is 12mm gevallen afgelopen twee nachten.





Maar er waren zo ontzettend veel padjes een paar maanden geleden, dat er nog altijd veel padden rondhompelen. Dit is een mooi fors exemplaar.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 17 augustus 2020 @ 19:56:09 #24
277627 Seven.
We are Borg.
pi_194606656
Pukkelpad :D
Resistance is futile.
pi_194606698
Geweldig die varkentjes. :7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_194606709
quote:
17s.gif Op donderdag 4 juni 2020 22:09 schreef Seven. het volgende:
Ik heb een vogelvijvertje. Ze houden van vers water en struiken. En niet te diep voor badderdoeleinden natuurlijk. Er wordt dagelijks gebadderd hier.

Ik heb een zo een borrelsteen want ik wil geen stilstaand water. Vinden ze geen probleem.
Dat is leuk ja lekker vogeltjes in de tuin.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')